eitaa logo
چشمه معرفت
179 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
24 فایل
🔶کانال چشمه معرفت http://eitaa.com/river1399 👨🏻‍💻راه ارتباط با ادمین @Falsafe_Erfan12
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ استاد رحیم‌پور ازغدی: تشییع شهید رئیسی، از شهید سلیمانی عجیبتر بود 🔹پس از او رئیس‌جمهور شدن، سخت شد... 🔹کسی که با موتور گازی می‌رفت خونه مادرش... 🔹دهه هشتادیها همچین مسئولینی ندیده بودند... 🔹در جهان نه تنها سابقه ندارد، بلکه امکان ندارد... @river1399
https://ensafnews.com/367417/%D9%85%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DA%86%D9%81/ متن کامل نامه‌ی امام خمینی به گورباچف و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیه صدرالمتألهین (۸)- رضوان اللَّه تعالى علیه و حشره اللَّه مع النبیین والصالحین- مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:حقیقت علم همانا وجودى است مجرد از ماده، و هر گونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد. دیگر شما را خسته نمى‌کنم و از کتب عرفا و بخصوص محى الدین ابن عربى (۹) نام نمى‌برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهى قم گردانید، تا پس از چند سالى با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهى از آن امکان ندارد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 نقش عرفان در سیاست امام خمینی (ره) ▫️ مصاحبه معاونت برون مرزی صدا و سیما با حضرت استاد آیت‌الله یزدان‌پناه که در تیرماه ۱۴۰۱ در مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار شد برای نخستین بار منتشر می‌شود. در این برنامه آیت‌الله یزدان‌پناه به ارائه مباحثی تحت عنوان نقش عرفان در سیاست امام خمینی(ره) به ابعاد عرفانی این شخصیت الهی پرداختند. این مصاحبه به زبان‌های مختلف ترجمه و در شبکه های مختلف همچون Press TV, Hispan TV و... پخش شده است. ❓سوالات مطرح در این گفتگو: 🔹 میان اندیشه عرفانی توحیدی امام با سیاست ایشان چه رابطه ای وجود دارد؟ 🔹رابطه عرفان ابن عربی با اندیشه های سیاسی او چیست؟ 🔹سابقه و ریشه های تاریخی ورود حکما و عارفان به مسائل سیاسی اجتماعی چیست؟ 🔹نسبت فقه و عرفان امام در تحقق انقلاب اسلامی چگونه است؟ 🔹معرفی شخصیت حضرت امام ره از منظر بعد عرفانی ایشان چه نقش و تاثیری در باورمندان به ادیان دیگر دارد؟ 🔹آثار عرفانی حضرت امام و ویژگی‌های آنها چه هستند؟ 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات @river1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنا بوده درسال ۵۸ با سکته قلبی دوم امام خمینی ره رحلت کنند، اما خداوند ۱۰ سال به این امت رحم کرد..! ماجری این اتفاق از زبان فرزند آیت الله بهجت ره @river1399
🟢لزوم تأسیس مراکز مشاوره فلسفی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸بسیاری از مشکلات روحی و روانی، به ویژه در دنیای مدرن، ریشه در گره‌های فکری و مسائل فلسفی دارند. عدم آگاهی از فلسفه آفرینش، ابهام در معنای زندگی، سؤال درباره نظام احسن، سؤال و ابهام درباره علم و قدرت و حکمت و خیرخواهی خداوند، شبهات ناظر به حیات ابدی و جاودانه و امثال آن از سنخ پرسش‌های فلسفی‌اند که نداشتن پاسخی روشن برای آنها موجب دلهره و اضطراب و پرخاشگری و يأس و ناامیدی و گوشه‌نشینی و انزوا می‌شود و حتی ممکن است فرد را تا مرز خودکشی بکشاند. 🔹روشن است که هرگز یک روان‌شناس یا روان‌درمان‌گر نمی‌تواند چنین پرسش‌هایی را پاسخ دهد. با تجویز داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور و توصیه به ارتباطات اجتماعی و تفریح و تنظیم اوقات فراغت و امثال آن نمی‌توان چنین گره‌هایی را باز کرد و چنان معضلاتی را برطرف نمود. پاسخ به این پرسش‌ها فقط از عهده فیلسوفان و متکلمان واقع‌گرا و الهی برمی‌آید. 🔻به هر حال، با توجه به گستردگی چنین مسائلی در دنیای جدید، معتقدم فیلسوفان الهی به ویژه فیلسوفان حکمت متعالیه باید از لاک مباحث انتزاعی و صرفاً نظری خارج شده و با امتداد مباحث فلسفی تا سطح نیازها و تقاضاهای اجتماعی، برنامه‌هایی مشخص برای پاسخ به پرسش‌های فلسفی و گره‌های فکری و نظری مردم به ویژه جوانان و نوجوانان داشته باشند. پیشنهاد می‌شود سازو کار تأسیس مراکز مشاوره فلسفی توسط مراکز فلسفی اصیل و قویم کشور به ویژه مجمع عالی حکمت اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طراحی شود. پیش‌نیاز تأسیس چنین مراکزی تهیه دوره‌های آموزشی خاص برای متخصصان فلسفه و آگاه‌سازی آنان نسبت به روش‌های مشاوره و درمان است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
رسانه‌های اصلاح‌طلب با این تیترها بین انقلابی‌ها اختلاف ایجاد میکنند. دوستان انقلابی دست همتون رو میبوسم. از همه جلوتر به خودم تذکر میدم مراقب باشیم، تو زمین این پروژه‌ها به بازی‌مون نگیرن! https://eitaa.com/joinchat/309329995Cb940a36589
🔴 تفاوت داعش و طالبان به زبان طالبان 🔺این تفاوت ضمن سخن طالبان به داعش در پاسخ به اعتراض زیر بیان شده است: چرا به ایران برای رئیس جمهور فقید تسلیت گفتیم؟ چرا شیعه را تکفیر نمی کنیم؟ بسم الله الرحمن الرحیم ✅ الحمدلله؛ اما بعد: 💠 جدیدا مقاله‌ای توسط قاتلان اهل شهادتین یعنی دواعش، علیه مقامات امارت اسلامی در خصوص تعزیه و تسلیت آن‌ها برای فوت رئیس جمهور ایران نشر شده است. در آن مقاله غیر علمی، شبهاتی را بیان کردند که مختصراً در این موضوع به دواعش پاسخ خواهیم داد: 💠 اول؛ دواعش گفتند که رئیس جمهور شیعه ایران مشرک بوده است و تعزیه و تسلیت به مشرک در اسلام جایز نیست! 💠 در پاسخ به این صحبت خوارج می‌گوییم: مبنای شرک و توحید خوارجی شما با اهل سنت و جماعت نیز تعارض دارد و علی‌المبنا طبق قاعده تکفیری شما ائمه اهل سنت و جماعت نیز تکفیر می‌شوند. مگر جماعت خوارجی شما نبود که امامان نووی و ابن قدامه را به خاطر آداب زیارت رسول الله صلی الله علیه و سلم تکفیر کردند؟ مگر جماعت شما نبود که علمای بزرگ معاصر پیرو مذهب ابوحنیفه را تکفیر کردند؟ مگر برخی از عناصر برجسته جماعت شما نبود که امام ابوحنیفه را اهل مرجئه خواندند و او را تکفیر و تفسیق کردند؟ آیا با آن‌ها برخورد کردید یا از آن‌ها حمایت کردید؟ چه جماعتی که با همین بهانه مدارس و مساجد اهل سنت و جماعت را در افغانستان و پاکستان و دیگر مناطق اهل سنت منفجر کرده است؟ طبق معیار شرک و توحید و کفر و ایمان شما، جمهور علما و بزرگان اهل سنت و جماعت تکفیر می‌شوند و این مسئله قطعی است. فلذا مشرک نامیدن اهل شهادتین از طرف شما موضوع جدیدی برای ما نیست و سالهاست با این معیار ضد اسلامی اهل شهادتین خصوصا اهل سنت و جماعت را تکفیر کردید. 💠 دوم؛ مسائلی مانند تکفیر صحابه، تحریف قرآن، تهمت فحشا به‌ام المومنین عایشه برای تکفیر شیعه ردیف کردید و بعد هم گفتید که به خاطر این مسائل، نباید به رئیس جمهور شیعه ایران ادای تعزیه و تسلیت کرد. ✅ در جواب می‌گوییم: 💠 اولا مسائلی که بیان شد مسائل مصداقی و معین است، مثلاً می‌گوییم فلان شخص سب می‌کند، فلان شخص تکفیر می‌کند، فلان شخص تهمت زنا می‌زند، فلان شخص قائل به تحریف قرآن است، فلذا این‌ها ناظر به شخص معین و مصداق نفر است؛ حالا یک مورد سراغ دارید شخصی که مقامات امارت اسلامی برایش تعزیه گرفتند قائل به تحریف باشد و یا به مقدسات اهل سنت بی‌احترامی کند؟ 💠 دوم اینکه مشکل اساسی در خوارج دواعش است، زیرا تا به امروز در کنار شیعه زندگی نکردند، این در حالی است که در افغانستان اکثر مناطق شیعه و سنی کنار هم زندگی می‌کنند و ما از عقاید آن‌ها آشنا هستیم لذا مواردی که گفتید به یک عده بسیار کم و اقلیت بر می‌گردد و به کل شیعه ارتباطی ندارد و عقاید معین افراد خاص را شما به یک مذهب تعمیم می‌بخشید و این خلاف اصول اهل سنت و جماعت است و به عبارتی دنبال بهانه برای تکفیر اهل شهادتین هستید، در حالی مذهب اهل سنت و سیره اسلام این است که حسن ظن به اهل شهادتین داشته باشد نه سوء ظن. 💠 در پایان باید تاکید شود کسانی که علیه اهل سنت و جماعت خیانت کردند دواعش خوارج هستند، همین‌ها که مقاومت اسلامی فلسطین را تکفیر کردند و بر کسانی که اسلحه به فلسطینی‌ها می‌رساندند حکم ارتداد صادر کردند. (رجوع شود به اصدار ابراهیم دواعش) این دشمنان اهل سنت کسانی هستند که هزاران مجاهد امارت اسلامی را به شهادت رساندند و در مسیر آمریکا و ناتو با امارت اسلامی جنگیدند. 💠 همان کسانی که بعد از عملیات طوفان الاقصی تمام تمرکز خود را برای جنگ با اهل شهادتین گذاشتند و هیچ ضرری برای کفار اصلی و صهیونیست نداشتند. 💠 اما از حق نباید گذشت که ایران به خاطر دفاع از اهل سنت فلسطین هم کشته داده است و هم تحریم شده است و هم تحت فشار قرار گرفته است، اما از حمایت آن‌ها دست برنداشته است به طوری که سران قهرمان حماس نیز از ایران به خاطر این کمک‌ها تقدیر کرده‌اند. 💠 اما امروز الله را شاکریم که قطعه‌ای از زمین به دست شما نیفتاد که اگر می‌افتاد شما در حمایت از صهیونیست راه امداد به مجاهدین فلسطین را می‌بستید. 💠 به راستی شما چه سودی برای مسلمانان و چه ضرری برای کفار اصلی داشتید؟ ✅ والعاقبه للمتقین ⭕️ منبع:  کانال مرکز مطالعات افغانستان https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
هوالعلیم 🔸عرفان برتر از فلسفه، و فلسفه برتر از اخلاق : علم اخلاق، بخشی از فلسفه است و با عرفان ارتباط ندارد، زیرا موضوع و مسائل علم اخلاق، نفس و تهذیب شؤون نفس، شناخت فضایل و رذایل آن، راه تحصیل فضایل و پرهیز از رذایل و مانند آن می‌باشد. اصل وجود نفس و تجرد آن و شؤون و قوای ادراکی و تحریکی‌اش در فلسفه ثابت می‌شود؛ آن گاه در علم اخلاق درباره کیفیت تخلّق وی سخن به میان می‌آید. در اخلاق، انسان متخلق به فضایل می‌شود و واجبات را انجام می‌دهد و مستحبات را ترک نمی‌کند و نیز از حرام پرهیز و مکروهات را ترک می‌کند و برای رضای خدا کار و تلاش می‌کند، ولی همه این‌ها در محور تهذیب نفس است. اما در عرفان؛ 1⃣ عارف تلاش و کوشش دارد که واحد حقیقی یعنی خدای سبحان و جمال و جلال او را مشاهده کند و توحید ذاتی و توحید اوصاف و افعال و آثار را ببیند. 2⃣ عارف از حد تهذیب نفس می‌گذرد، زیرا تهذیب نفس از پله‌های سکوی پرواز عارف است؛ یعنی عارف، زمانی در سکوی پرواز قرار می‌گیرد که متخلق به اخلاق خوب بوده و با تهذیب نفس تزکیه شده و واجب‌ها و مستحبات را انجام داده باشد. 3⃣ همانگونه که عرفان، برتر از فلسفه است و اخلاق پایین‌تر از فلسفه، عارف نیز برتر از فیلسوف است و متخلق نیز پایین‌تر از فیلسوف؛ البته در صورتی که فیلسوف، الهی و عالم به عمل باشد. 📚 دین‌شناسی، ص ۲۴۷ تا ۲۵۰. @moteragheb