eitaa logo
رویان؛ جامعه و فرهنگ
774 دنبال‌کننده
143 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال درصدد آن است گوشه از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رویان را در بستر تاریخ با دیدگاهی علمی به نمایش بگذارد. ✍مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه اسناد تاریخی مرتبط با رویان را برای ما ارسال کنید: @Ma24400
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر طیبه عامری فرزند محمدعامری (حاج قدرت) ⬅️ لیسانس فیزیک از دانشگاه صنعتی اصفهان؛ ⬅️ فوق لیسانس فیزیک حالت جامد از دانشگاه فردوسی مشهد؛ ⬅️ دکترای مهندسی فیزیک از دانشگاه لینز اتریش؛ ⬅️ فوق دکترای فیزیک از دانشگاه نورنبرگ آلمان؛ 🔹پژوهشگر و مدرس دانشگاه نورنبرگ آلمان. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر حجت الله بداغی فرزند قدرت الله ⬅️ دکتری فیزیولوژی و تکنولوژی پس از برداشت از دانشگاه تهران؛ 🔹استادیار دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی شاهرود. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر مریم عامری فرزند علی اصغر ⬅️ فوق لیسانس زیست ‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد؛ ⬅️دکتری تخصصی زیست شناسی _ فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه خوارزمی تهران؛ 🔹عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر مجتبی عامری فرزند مرحوم‌ حاج‌ احمدعلی عامری نوه‌ مرحوم حاج‌ خلیل ⬅️ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران؛ ⬅️ فارغ التحصیل مقطع دکترا (PhD) عمران از دانشگاه صنعتی شاهرود؛ 🔹 استادیار دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود؛ 🔸مدیر گروه مهندسی عمران، معاون عمرانی دانشگاه، عضو کمیته تخصصی گروه آب و سازه های هیدرولیکی، پایه ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان، کارشناس رسمی دادگستری ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر سید ایمان حسینی فرزند سیدحسن (میر غفور) ⬅️ دکتری تخصصی فوتونیک (فناوری‌های پلاسما) از دانشگاه شهید بهشتی تهران؛ 🔹دانشیار دانشکده فیزیک و مهندسی هسته‌ای دانشگاه صنعتی شاهرود. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر حسین جمعه فرزند حجت‌‌ الله ⬅️ دکترای حرفه ای( پزشکی ) دانشگاه علوم پزشکی سمنان؛ ⬅️ دکترای تخصصی بیهوشی و مراقبتهای ویژه و درد (بورد تخصصی) دانشگاه علوم پزشکی یزد؛ 🔹مدیر درمان و رئیس اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ( از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶)، مدرس دانشگاه، شاغل در بیمارستان فوق تخصصی مهر تهران و بیمارستان دولتی شهید رجایی کرج. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر حامد بسطامی فرزند امیر ⬅️ فوق لیسانس برق مخابرات گرایش سیستم از دانشگاه تهران؛ ⬅️ دکتری برق مخابرات گرایش سیستم از دانشگاه صنعتی شریف. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر زهرا عامری فرزند حاج علی اکبر عامری (بیک) ⬅️ دانش آموخته ممتاز مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته فیزیک گرایش نانو فناوری از دانشگاه صنعتی شاهرود؛ ⬅️ دانش آموخته ممتاز در مقطع دکتری تخصصی (PHD) از دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته مهندسی نانو فناوری _ نانو مواد؛ 🔹مدرس دانشگاه علمی کاربردی و دبیر فیزیک. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 وجه تسمیه رویان ✅ براساس اسناد نویافته، رویان در دوره صفویه (حک ۹۰۷_۱۱۱۴ قمری) به عنوان دهی کوچک وجود داشته و در اسناد این دوره به نام "رودیان" ثبت شده است. این عنوان تا دوره حکومت محمد شاه قاجار یعنی حدود ۲۰۰ سال پیش نیز مصطلح بوده است. اما با استناد به اسناد دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار، مشخص می‌شود که نام این منطقه از حدود ۱۵۰سال پیش از "رودیان" به "رویان" تغییر نام یافته است. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
سند ازدواجی مربوط به دوره محمد شاه قاجار(حدود ۲۰۰سال پیش) که در آن نام رویان، رودیان ذکر شده است. در این سند، میزان مهریه ام کلثوم دختر میرزا محمد از اهالی رویان ۱۲تومان فضی تبریزی روپیه محمدشاهی به انضمام باغی در باغستان رودیان و میزانی مس در نظر گرفته شده بود. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
سند ازدواج دیگری مربوط به رویان است که در تاریخ ۱۲۹۵ هجری قمری در دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار نوشته شده است. در این سند، مبلغ مهریه‌ ام‌لیلا دختر شکر الله از ساکنین ده رویان، مبلغ سی تومان وجه رایج از نوع قِران (وجه مربوط به دوره ناصرالدین شاه) تعیین شده است. نکته مهم در اسناد مربوط به این دوره زمانی برخلاف دوره قبل، استفاده از نام "رویان" به جای "رودیان" است. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر حاج عیسی درویشی، واقف و بانی مسجد حاج عیسی است. ایشان مسجد مذکور را در سال ۱۳۳۵شمسی در زمینی که تا پیش از آن به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص داشت، بنا نمود. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویری از وقفنامه مسجد حاج عیسی رویان است. این سند که در ۱۱ آبان ماه ۱۳۳۴شمسی تنظیم شده است به امضای تنی چند از معتمدین رویان رسیده است. علی اکبر عرب عامری مسئول و علی اکبر جعفری از اعضای انجمن ده، اکبر یونس کدخدای رویان، محمدحسین ساغری، محمد طرودی، غلامحسین رحمان، حسین کریمی، سالار قربان، ذبیح الله محمدخان، قدرت الله عامری، عیسی درویشی (بانی مسجد)، علی اکبر حسنخانی، نورالله عامری، شیخ اکبریوسفی، اکبر عبدالرحیم، سیدعلی اصغر گیوری، اسدالله عباد، شیدالله غلامحسین، حسین سلمانی از امضا کنندگان این سند هستند. در تاریخ فوق شیخ حسن شاکری نیز یکمن زمین از حاج عیسی خریداری و وقف این مسجد نموده است. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
سند ازدواج مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار از اهالی رویان است. میزان مهریه عروس بدین قرار بوده است: ...اما عوض المهر از قنات جاریه رویان [مقدار مشخص نیست] و دو جریب و نیم زمین که نزدیک شش تومان قیمت دارد. دوم: باغی در سواد باغستان رویان ده تومان، سوم مس صفار پسند از قبیل لگن، دیگ،... قیمت شش تومان، چهارم: فرش عربی ولایتی...رخت خواب عمل ولایت مع متکا و چادر شب و (لکدشب) قیمت 3 تومان؛ گوسفند ... ... ... دو زوج قیمت چهارده تومان ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📣 فراخوان ارسال اسناد تاریخی مرتبط با رویان همراهان گرامی همانگونه که مستحضر هستید کتاب مربوط به تاریخ رویان در دست نگارش است. باتوجه به نقش مهم و بی بدیل اسناد در نگارش آثاری از این دست، تقاضا داریم در صورتی که اسنادی مرتبط با رویان شامل سند ازدواج، وقف نامه، قولنامه، عکس و غیره را در مجموعه های شخصی خود نگهداری کرده‌اید، در دسترس مولف کتاب قرار دهید تا بتوانیم با بهره مندی از این اسناد اثری درخور را ان شاء الله به چاپ برسانیم. اسناد مربوط به رویان را یه آیدی زیر در پیام رسان ایتا ارسال کنید:👇👇👇 @Ma24400
سند فوق، وقف‌نامه منبرخانه آقا قنبر، قدیمی‌ترین منبرخانه رویان است. وقف‌نامه مذکور مربوط به سال ۱۲۳۹ یا ۱۲۴۹ هجری قمری، دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار، دومین پادشاه سلسله قاجاریه است. براساس این سند ۱۲ ساعت (یک پا) آب از قنات رویان جهت شرب زمین‌های کشاورزی وقف شده تا عایدی سالانه آن را جهت برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم استفاده کنند. از آنجا که واقف یعنی "زکیه خانم" عمه آقا قنبر و عیال حاج آقا نظر، خود فرزندی نداشت، تولیت منبرخانه به آقا قنبر می‌رسد و پس از ایشان دو فرزند ذکور وی آقا اسدالله و آقا حسین... عهده‌دار این مسئولیت شدند. از سال ۱۳۸۰ شمسی با‌ حکم شعبه ۷ دادگاه عمومی، مرحوم‌ حاج محمد فرزند ارشد آقا اسدالله به عنوان‌ متولی شناخته‌ می‌شود. در سالهای اخیر نیز تولیت منبرخانه با حاج عبدالله اولاد ارشد ذکور مرحوم حاج محمد عامری است. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
سند فوق به دلیل درج دو تاریخ، یکی در قسمت انتهای متن و دیگری در حاشیه سمت راست، ابهاماتی در مورد زمان دقیق وقف‌نامه ایحاد کرده بود. تاریخ انتهای متن، زمان وقف‌نامه را سال ۱۲۳۹ یا ۱۲۴۹ هجری قمری(دقیق خوانا نیست) مربوط به دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار نشان می‌دهد. اما تاریخ حاشیه سمت راست ۱۳۳۹ هجری قمری مربوط به اواخر دوره احمدشاه قاجار، آخرین پادشاه قاجاریه است. با بررسی‌های انجام شده و خوانش مجدد متن توسط جناب آقای دکتر حسینی (سند شناس برجسته) قرائن و شواهدی در متن یافت شد که نشان داد تاریخ دقیق این وقف‌نامه همان تاریخ ثبت شده در انتهای آن است و تاریخ حاشیه سمت راست یعنی ۱۳۳۹ هجری قمری (حدود ۱۰۰سال بعد) زمان ثبت وقف‌نامه در اداره اوقاف شاهرود و بسطام است. در متن، زمین‌های کشاورزی وقف شده را " من محال بسطام" دانسته و نامی از شاهرود نیامده‌ است همچنین اشاره به نام " اعیان اعراب عامری" نیز می‌تواند انتصاب وقف‌نامه مذکور را به دوران حکومت فتحعلی‌شاه تقویت نماید؛ چرا که در اواخر دوره قاجار دیگر اسم و رسمی از اعراب عامری وجود ندارد. بنابراین قدمت منبرخانه مذکور حدود ۲۰۶ سال پیش مربوط به دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار است، درست زمانی که شاه قاجار منطقه قلعه را با ۸ برج و دیوارهای بلند برای اعراب عامری که ظاهرا مهاجرانی از جنوب کشور بودند بنا نهاد. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
با سلام ضمن تسلیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش، در روزهای آتی سعی خواهد شد محتوایی در ارتباط با آداب و سنت‌های مذهبی رویان، همچنین شخصیت‌های موثر در این ایام را به اشتراک بگذارم. التماس دعا. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
مرحوم حاج شیخ داوود عامری فرزند حجت الله (کدخدا خانی) است. تحصیلات حوزوی (سطح یک) خود را نزد حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی گذراند. در کنار تحصیل در حوزه علمیه، به کار در بنیاد مستضعفان مشغول بود. در همان سالها ورزش‌های رزمی را با استقبال پر شور جوانان در رویان پایه‌ریزی کرد. یک دوره در شورای رویان عضویت‌ داشت و سالها در شورای حل اختلاف شاهرود مشغول بود. ایشان حدود سی سال به امر تبلیغ و خدمت به مردم رویان پرداخت‌ و امام‌ جماعت‌ مسجد حاج‌ عیسی‌ در رویان‌ و مسجد شهنما شاهرود بود. ایشان واعظی موفق و روضه خوانی مشهور بود که در سانحه تصادف در راه برگشت از کویر برای اقامه نماز مغرب دعوت حق را لبیک گفت. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
عکسی از تعزیه‌خوانی رویان در روز عاشورای سال ۱۳۸۰ شمسی است. در این تعزیه، خلیل یوسفی در نقش درویش، امرالله بداغی در نقش عمر سعد و علی عامری (آقا عباس) در نقش شمر قرار دارند. بر اساس اسناد موجود و نقل قول‌های شفاهی، سنت تعزیه‌خوانی در رویان به دوره احمدشاه قاجار(حدود ۱۲۰ سال پیش) مربوط می‌شود که مرحوم یوسفعلی خان نقش مهم و محوری در برپایی آن ایفا نموده است. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
یکی از سنت‌های مرسوم در شب‌های دهه اول ماه محرم، " دسته محتشم" است که از دیرباز در رویان همزمان با شروع عزاداری دسته‌های مذهبی، برگزار می‌شود. این دسته که معمولاً متشکل از پیرغلامان اباعبدالله الحسین (ع) می‌شود، جلوتر از دسته زنجیرزنی حرکت می‌کنند و ابیات زیر را که از محتشم کاشانی است با صدای رسا می‌خوانند: ای داد از این عزا، بیداد از این عزا، فریاد وامصیب، و دو صد داد از این عزا بودند دیو و دَد همه سیراب و می‌مکید خاتم زِ قحط آب، سلیمان کربلا ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
نمایی از عَلَم مربوط به احمدخان، کدخدای رویان در اواخر دوره قاجار است. این عَلَم که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد روز پنجم محرم در حسینیه قلعه رویان سیاه‌پوش می‌شود تا در روز عاشورا به همراه سایر عَلَم‌ها در آیین نخل گردانی رویان مورد استفاده قرار گیرد. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 سنت عَلم‌بندان در منبرخانه‌های رویان ✍ مصطفی عرب عامری روز پنجم محرم که به قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(ع) اختصاص دارد، بانوان رویان به صورت دسته‌‌جمعی و به ترتیب وارد منبرخانه‌ها می‌شوند. در وسط منبرخانه بر روی پارچه‌ای بزرگ لباس‌هایی که قرار است بر عَلم بپوشانند، چیده شده است. در میان انتظار حضّار، عده‌ای عَلَم را بر سر شانه گرفته با سنج و آتش و اسپند در حالی که ابیات محتشم کاشانی را می‌خوانند وارد منبرخانه می‌شوند: ای داد از این عزا، بیداد از این عزا، فریاد وامصیب، و دو صد داد از این عزا با شنیدن ابیات فوق، همه عزاداران از جای خود برخاسته و برای زیارت، با گلاب به استقبال عَلَم می‌روند. در ادامه مراسم، لباس‌های عَلَم که روسری‌هایی به رنگ‌های مختلف است بین عزاداران پخش می‌شود و جمع حاضر آن پارچه‌ها را زیارت و برای رسیدن به حاجات خود گره‌ای بر آنها می‌زنند. سپس عَلم را در میان نوحه‌خوانی مداحان سیاه‌پوش کرده، مجلس به پایان می‌رسد و حضّار به منبرخانه دیگری برای انجام مجدد رسوم مذکور می‌روند. در برخی از موارد پارچه‌های عَلَم را به نیّت برآورده شدن حاجت، یک سال در منزل گِرو نگه می‌داشتند. پس از برآورده شدن آن حاجت، نذر خود را به همراه همان پارچه در سال بعد برای پوشیدن بر عَلم به منبرخانه می‌آوردند. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
حاج شیخ صفر عامری از روحانیون قدیم رویان است. ایشان در ۱۲۸۶ متولد و در ۱۳۷۸ شمسی دیده از جهان فرو بستند. جلسات سخنرانی این روحانی فقید منحصر به رویان نبود، بلکه در روستاهای همجوار نیز در مراسم های مختلفِ مذهبی به بیان مناقب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می پرداختند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang