eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
642 عکس
153 ویدیو
7 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
113-almizan-s208-02.05.21.mp3
20.3M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و سیزدهم جلد1/ص۲۰۸/سوره بقره/ ادامه آیات۶۳ تا ۷۴/ بحث فلسفی فی امکان احیاء الموتی و المسخ و استحاله التناسخ شنبه 02.05.21 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
باسلام در دوجلسه اخیر بحث مهم فلسفی ای را در مورد امکان زنده شدن انسان پس از مرگ و همچنین مسخ را خواندیم. این بحث علاوه بر اینکه به مسئله مهمی از مسائل نفس پرداخت و دارای قواعد و نکات مهم فلسفی بود، مطلب مهم دیگری را هم علامه یادآوری کردند. آن نکته این بود که ملاک، ظاهر قرآن است و نباید به هیچ دلیلی دست از ظاهر قرآن برداریم. نباید به دلیل مطالبی که در علوم دیگر خوانده ایم، از ظاهر قرآن صرف نظر کنیم. بلکه باید هر چند نتوانیم، دلیل مطلبی را بفهمیم، ظاهر را تاویل نبریم. علامه علاوه بر اینکه بر این مسئله مصِر هستند، اما در این بحث نیز نشان دانند که فلسفه صحیح (که در واقع همان نتایج عقل برهانی است)، هیچ گونه تصادم و تنافی ای با آیات قرآن ندارد، بلکه موید آیات و تبیین کننده آیات می تواند واقع شود.
📌شاهنامه آخرش خوش‌ه..... ▫️یه مدت پیش کتاب «بابالنگ دراز» رو شروع کرده بودم. مدتی وقفه افتاده بود، اما بالاخره، دیروز تمام شد. داستان هم به خیر و خوشی به پایان رسید و کلاغه هم بالاخره به خونش رسید😂☺️ ▫️نوع خواندن هر کتابی با کتاب دیگر، فرق می کند. برخی از کتاب ها را اصلا نباید خواند. ارزش ندارد و اتلاف عمر است برخی از کتاب ها را باید یکبار سریع خواند برخی از کتاب ها را باید یکبار اما با تامل و کم کم خواند ▫️اما برخی از کتاب ها هستند که باید بارها خوانده شود. چون هدف از این کتابها فقط یادگرفتن یک سری از مطالب نیست. بلکه مطالبی دارد که هر چند شما همه آنها را می دانی، اما باید مطالب آن دائما یادآوری شود. سردسته این کتاب ها، «قرآن» است. قرآن علاوه بر اینکه خودش موجود متفاوتی است و با سایر کتاب ها و موجودات فرق می کند، لذا اصل وجود آن داری آثار و برکات است، مطالب آن هم، از جمله مطالبی است که باید تکرار شود و یادآوری شود. ▫️اما این ویژگی فقط در مورد کتاب قران و روایات نیست. برخی از کتب بزرگان دیگر همانند آثار عرفانی و اخلاقی امام خمینی و علامه و میرزا جوادآقا ملکی و ... هم اینگونه اند. ▫️دلیل دیگری که سبب چندباره خوانی این کتب است، این است که این کتاب ها به فرموده امام (ره)، نسخه نیستند. اگر نسخه بودند، یکبار یا دو بار خوانده می شدند و راه را و دارو را میشناختیم. اما این کتاب ها، خودشان دارو هستند. لذا اصل خواندن این کتب و ارتباط داشتن با آنهاست که موثر است و انسان ساز است. ▫️نکته دیگر هم اینکه، باید کتاب ها را تا آخر بخوانیم و آنها را نیمه کاره رها نکنیم. ▫️خلاصه اینکه کتاب خوانی هم مهارتی است که با تکرار و تمرین، فوت و فنّ آن بیشتر به دست می آید. ‼️شما هم به تازگی کتابی را به پایان رسانده اید؟؟؟؟👇👇 https://daigo.ir/pm/nZvxb @rooz_fiq
〽️مرحوم صدوق در 69مین مجلس از کتاب امالی، روایتی را که متضمن کرامتی از آقا امام سجاد (ع) است، می کنند. حضرت در پایان روایت جمله مهمی را بیان می فرمایند: ُ 🔅إنَّ الْمَرَاتِبَ الرَّفِيعَةَ لَا تُنَالُ إِلَّا 1-بِالتَّسْلِيمِ لِلَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ وَ 2-تَرْكِ الِاقْتِرَاحِ عَلَيْهِ وَ 3-الرِّضَا بِمَا يُدَبِّرُهُمْ بِهِ 🔅إنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ صَبَرُوا عَلَى الْمِحَنِ وَ الْمَكَارِهِ صَبْراً لَمْ يُسَاوِهِمْ فِيهِ غَيْرُهُمْ فَجَازَاهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ ذَلِكَ بِأَنْ أَوْجَبَ لَهُمْ نُجْحَ جَمِيعِ طَلِبَاتِهِمْ لَكِنَّهُمْ مَعَ ذَلِكَ لَا يُرِيدُونَ مِنْهُ إِلَّا مَا يُرِيدُهُ لَهُمْ. @rooz_fiq
114-almizan-s211-02.05.22.mp3
18.32M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و چهاردهم جلد1/ص211/سوره بقره/ ادامه آیات۶۳ تا ۷۴/ بحث علمی و اخلاقی درباره تقلید یکشنبه 02.05.22 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔹مادی گرایی از بنی اسرائیل تا تمدن غرب ▫️أنت إذا تأملت قصص بني إسرائيل المذكورة في القرآن، و أمعنت فيها، و ما فيها من أسرار أخلاقهم وجدت أنهم كانوا قوما غائرين في المادة مكبين على ما يعطيه الحس من لذائذ الحياة الصورية، فقد كانت هذه الأمة لا تؤمن بما وراء الحس، و لا تنقاد إلا إلى اللذة و الكمال المادي، و هم اليوم كذلك. و هذا الشأن هو الذي صير عقلهم و إرادتهم تحت انقياد الحس و المادة، لا يعقلون إلا ما يجوزانه، و لا يريدون إلا ما يرخصان لهم ذلك فانقياد الحس يوجب لهم أن لا يقبلوا قولا إلا إذا دل عليه الحس، و إن كان حقا و انقياد المادة اقتضى فيهم أن يقبلوا كل ما يريده أو يستحسنه لهم كبراؤهم ممن أوتي جمال المادة، و زخرف الحياة و إن لم يكن حقا ▫️و قد ابتليت الحقيقة و الحق اليوم بمثل هذه البلية بالمدنية المادية التي أتحفها إليها عالم الغرب، فهي مبنية القاعدة على الحس و المادة، فلا يقبل دليل فيما بعد عن الحس و لا يسأل عن دليل فيما تضمن لذة مادية حسية، فأوجب ذلك إبطال الغريزة الإنسانية في أحكامها، و ارتحال المعارف العالية و الأخلاق الفاضلة من بيننا فصار يهدد الإنسانية بالانهدام، و جامعة البشر بأشد الفساد و ليعلمن نبأه بعد حين‏ 📚المیزان ج1 ص211 @rooz_fiq
🔅علم و فکر، اساس حرکت انسان به سوی کمال ▫️أن النوع الإنساني بما أنه إنسان إنما يسير إلى كماله‏ الحيوي بأفعاله الإرادية المتوقفة على الفكر و الإرادة منه مستحيلة التحقق إلا عن فكر، فالفكر هو الأساس الوحيد الذي يبتني عليه الكمال الوجودي الضروري فلا بد للإنسان من تصديقات عملية أو نظرية يرتبط بها كماله الوجودي ارتباطا بلا واسطة أو بواسطة، و هي القضايا التي نعلل بها أفعالنا الفردية أو الاجتماعية أو نحضرها في أذهاننا، ثم نحصلها في الخارج بأفعالنا 📚المیزان ج1 ص211 @rooz_fiq
🔸حقیقت تقلید، تبعیت از دلیل اجمالی بناء العقلاء من أفراد الاجتماع على الرجوع إلى أهل الخبرة و حقيقة هذا الاتباع، و التقليد المصطلح و الركون إلى الدليل الإجمالي فيما ليس في وسع الإنسان‏ أن ينال دليل تفاصيله كما أنه مفطور على الاستقلال بالبحث عن دليله التفصيلي فيما يسعه أن ينال تفصيل علته و دليله، و ملاك الأمر كله أن الإنسان لا يركن إلى غير العلم، فمن الواجب عند الفطرة الاجتهاد، و هو الاستقلال في البحث عن العلة فيما يسعه ذلك و التقليد و هو الاتباع و رجوع الجاهل إلى العالم فيما لا يسعه ذلك، و لما استحال أن يوجد فرد من هذا النوع الإنساني مستقلا بنفسه قائما بجميع شئون الأصل الذي يتكي عليه الحياة استحال أن يوجد فرد من الإنسان من غير اتباع و تقليد، و من ادعى خلاف ذلك أو ظن من نفسه أنه غير مقلد في حياته فقد سفه نفسه. 📚المیزان ج1 ص211 @rooz_fiq
🔹تجربه، بزرگترین استاد ▫️اگر شما ده سال هم کلاس آموزش رانندگی را نزد بهترین اساتید تعلیم ببینی، باز هم تا خود شما رانندگی نکنی، رانندگی را یاد نمی گیری. حتی اگر شما در آزمون کتبی و عملی، هم قبول شوی، باز هم نمی توان گفت که شما می توانی به خوبی رانندگی کنی؟ ▫️از طرفی خیلی از افراد هستند که هیچ گونه کلاسی شرکت نکرده اند و هیچ گونه آموزشی ندیده اند و حتی گواهینامه ندارند، اما به خوبی رانندگی می کنند. ▫️آنچه این وسط وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در یادگیری مهارت ها و فنون و امور عملی، تجربه و تکرار و تمرین نقش بسیار اساسی ایفا می کند. ▫️در حوزه های علمیه هم برخی دروس هستند که در واقع یک مهارت و یک فنّ عملی هستند. علومی مانند ادبیات، منطق و اصول فقه. لذا آنچه که در یادگیری و کسب مهارت بیشتر، نقش مهمی دارد، تجربه است و در واقع تا این امور توسط خود محصّل تمرین و تکرار نشود، یادگیری محقق نمی شود. ▫️البته این مطلب به معنای نادیده انگاشتن نقش آموزش نیست، بلکه به این معناست که آموزش صرف و تحصیل نظری کفایت نمی کند، بلکه پس از یادگیری قواعد کلی باید وارد در مرحله عملی شد و آن قواعد را در میدان عمل، به کار گرفت. ▫️به عنوان مثال در علم منطق، اگر یک کتاب منطقی خوانده شود و قواعد کلی علم منطق تحصیل شود، در گام بعد باید به بررسی اندیشه ها پرداخت و آنها را با قواعد منطقی سنجید. بررسی کرد که آیا قواعد منطق در آن ها پیاده شده است، یا خیر؟ آثار مرحوم شهید مطهری، محل خوبی برای این تمرین است. هر متنی را می توان به بخش تصورات و تصدیقات تقسیم کرد و در تصدیقات، مدعا را بیابیم و اگر نظری باشد، ببینیم که چه دلیلی و با چه ماده و صورتی برای آن اقامه شده است و آن دلیل را تا بدیهی ادامه دهیم. ▫️اما متاسفانه معمولا به جای انجام کارهای عملی، به دوباره خوانی کتب منطقی و یا تکثیر مطالعات منطقی روی می آوریم. غافل از اینکه در همان ابتدای علم منطق بیان می شود که منطق علمی است که «تعصم مراعاتها عن الخطا فی الفکر». علمی است که مراعات کردن آن عصمت بخشی ایجاد می کند. برای مراعات قواعد منطق راهی به جز تمرین و تغییر عادتهای غلط وجود ندارد. ▫️همین مسئله در مورد ادبیات و اصول فقه نیز وجود دارد. باید پس از اینکه یک دور قواعد اصولی تحصیل شد، وارد فقه استدلالی شد و تطبیق قواعد اصول را پیگیری کرد. ▫️علاوه بر علوم، در اموری همچون سخنرانی و منبر و تدریس و ..... نیز همین امر جاری است. 22مرداد1402 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
تفسیر عیاشی از اصلی ترین، کتب مورد استفاده علامه در مباحث تفسیر روایی در المیزان است. ایشان مقدمه ای بر این کتاب نگاشته اند که قابل استفاده است و علامه نکات ارزشمندی را در معرفی این کتاب بیان کرده اند. در پست بعد مقدمه علامه را می خوانید👇👇
📌مقدمه علامه طباطبایی بر کتاب «تفسیر عیّاشی» ▫️بسمه تعالى‏. اللّهمّ لك الحمد بما أنعمت علينا بنبيّك نبى الرحمة محمّد الذي أرسلته بكتابك الكريم، و بالطاهرين من أهل بيته الذين هديتنا بهم الى معارف كتابك و معالم دينك، و وفقتنا لاقتفاء آثارهم و تعاطى أخبارهم، اللّهمّ صلّ عليه و عليهم و هب لنا من لدنك رحمة انك أنت الوهاب‏ ▫️اما بعد: فان من البيّن اللائح الذي لا يرتاب فيه ذو ريب أن الكتاب الكريم هو الاساس القويم الذي تقوم عليه بنية الدين الحنيف، و هو الروح السماوية التي بها حياة العلة البيضاء، ▫️و أن النبيّ الكريم هو الذي خصّه اللّه ببيان ما أنزل الى الناس من ربهم و تعليمه كما قال عزّ من قائل: (لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ من ربهم) و قال: (وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ) و أن الطاهرين من أهل بيته هم الذين قارنهم النبيّ صلّى اللّه عليه و آله بكتاب اللّه فسماهما الثقلين، و أوقفهم موقف البيان و التعليم، و أمر بالتمسك بهم و أخذ الكتاب عنهم؛ فهم الهداة يهدى اللّه بهم لنوره من يشاء، و هم المعلّمون القائمون بتعليم ما فيه من حقائق المعارف و شرائع الدين. ▫️و قد بعث اللّه رجالا من أولى النهى و البصيرة، و ذوى العلم و الفضيلة على الاقتباس من مشكاة أنوارهم و الاخذ و الضبط لعلومهم و آثارهم، و ايداع ذخائرها في كتبهم و تنظيم شتاتها في تآليفهم ليذوق بذلك الغائب من منهل الشاهد، و يرد به اللاحق مورد السابق. ▫️و انّ من أحسن ما ورثناه من ذلك كتاب التفسير المنسوب الى شيخنا العيّاشيّ رحمه اللّه و هو الكتاب القيم الذي يقدمه النشر اليوم الى القراء الكرام. 🔺فهو لعمرى أحسن كتاب الّف قديما في بابه، و أوثق ما ورثناه من قدماء مشايخنا من كتب التفسير بالمأثور. 🔹اما الكتاب فقد تلقاه علماء هذا الشأن منذ الّف الى يومنا هذا- و يقرب من احد عشر قرنا- بالقبول من غير أن يذكر بقدح او يغمض فيه بطرف. 🔹و اما مؤلّفه فهو الشيخ الجليل أبو النصر محمّد بن المسعود بن محمّد بن العياش التميمى الكوفيّ السمرقندى من اعيان علماء الشيعة، و أساطين الحديث و التفسير بالرواية ممن عاش في أواخر القرن الثالث من الهجرة النبويّة. أجمع كل من جاء بعده من أهل العلم على جلالة قدره و علوّ منزلته و سعة فضله، و أطراه علماء الرجال متسالمين على انه ثقة عين صدوق في حديثه من مشايخ الرواية يروى عنه أعيان المحدثين كشيخنا الكشّيّ صاحب الرجال و هو من تلامذته، و شيخنا جعفر بن محمّد بن المسعود العيّاشيّ و هو ولده. ▫️كان شيخنا المترجم عنه نشأ على مذهب أهل السنة ثمّ تشيّع فكان أحد أساطين العلم و أعيان الطائفة. اشتغل في حداثة من سنه بتحصيل العلم فلم يلبث كثيرا حتّى برع و تمهّر في شتّى العلوم، و تضلّع في مختلفها كالفقه و الحديث و الطب و النجوم و القيافة و غيرها. و كان (ره) ذا جدّ بليغ في تجديد ما اندرس من رسوم العلم، و رفع ما عفى من قواعده، فكانت داره مجمع رجال العلم و الثقافة و طلاب الفضيلة كالمدرسة المملوءة بأهلها من محصل و باحث و كاتب و مقابل و ناسخ حتّى قيل انه أنفق في سبيل العلم‏ جميع ما كان عنده من مال و ثروة بالغة و قد كان ورث من أبيه ثلث مائة ألف دينار، و كان له مجلس مع العام و مجلس مع الخاص. 🔸وفق رحمه اللّه لتأليفات جمة في مختلف العلوم و الفنون ربما أنهميت الى مائتي كتاب أو أزيد، و أشهرها ذكرا و أعرفها عند القوم تفسيره المعروف بتفسير العيّاشيّ في جزءين يروى عنه علماؤنا 🔸و قد أصيب الكتاب من جهتين: إحداهما: أن جلّ رواياته كانت مسندة فاختصره بعض النسّاخ بحذف الأسانيد و ذكر المتون فالنسخة الموجودة الآن مختصر التفسير، و الثانية: ان الجزء الثاني منه صار مفقودا بعده حتّى أن أرباب التفاسير الروائية و المحدثين لم ينقلوا منه الا ما في جزئه الأول من الروايات كالبحرانيّ في تفسير البرهان و الحويزى في نور الثقلين و الكاشانى في الصافي و المجلسيّ في البحار. نعم ربما يذكر فيما يذكر أن بعض خزائن الكتب من بلاد ايران الجنوبية يحتوي على الكتاب بجزئيه و لم يتحقّق ذلك و لا اهتدينا إليه بعد، و نسأل اللّه عزّ اسمه أن يوفقنا للحصول عليه و نشره بتمامه انه سميع الدعاء قريب مجيب. ✍️محمّد حسين الطباطبائى‏. آخر ذى القعدة 1380 @rooz_fiq
017-daneshesarf-02.05.22.mp3
18.59M
کتاب دانش صرف جلسه هفدهم ابواب ثلاثی مزید/ باب افعال / ص۱۸۷ تا ۲۰۷ یکشنبه02.0۵.۲۲ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
مظلومانه چند تن از هم استانی های عزیزمان را تسلیت عرض میکنم قطعا اگر شاهچراغ محور معنویت استان نبود، اینگونه حوادث در آن اتفاق نمی افتاد و این وقایع، هر چند ناگوار است و باید از وقوع دوباره آن جلوگیری شود، اما قطعا خون این شهدا، بر رونق این محفل معنوی می افزاید ان شاءالله خداوند متعال روح این شهدا را با شهدای کربلاء محشور فرماید و مسببین و عاملین این ترور را به درک واصل نماید. @rooz_fiq
115-almizan-s215-02.05.23.mp3
17.46M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و پانزدهم جلد1/ص215/سوره بقره/ آیات ۷۵ تا 82 دوشنبه 02.05.23 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️از دیشب تصاویری از رشادت ها، شجاعت ها و فداکاریهای مردم و خادمان و محافظان حرم شاهچراغ منتشر می شود. ▫️بر خلاف آنچه گاهی پنداشته می شود، ایمان، نه تنها مانع فعالیت های انسان نیست، بلکه اعتقاد به ماورای این عالم، چنان دید انسان را وسیع می کند که حتی دیگر به وجود خود هم دلبسته نیست. هیچ چیزی مانع حرکت او به سمت آرمان هایش نیست. او در راه رسیدن به آرمانش، جان خود را بی مهابا فدا می کند. ▫️خوشا به سعادت آنانی که چنان خود را آماده کرده اند که هنگام وقوع در این صحنه ها که در واقع آزمون های خداوند هستند، سربلند بیرون می آیند و بدا به حال آنانی که دنیا آنها را زمین گیر کرده است. ▫️یا لیتنا کنا معکم...... 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
018-daneshesarf-s208-02.05.23.mp3
12.63M
کتاب دانش صرف جلسه هجدهم ابواب ثلاثی مزید/ باب تفعیل و مفاعله / ص208 تا 222 دوشنبه 02.05.23 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌴جنت مرا بی‌روی او هم دوزخست و هم عدو 🌱بانک شعیب و ناله‌اش وان اشک همچون ژاله‌اش 🌱چون شد ز حد از آسمان آمد سحرگاهش ندا 🌱گر مجرمی بخشیدمت وز جرم آمرزیدمت 🌱فردوس خواهی دادمت خامش رها کن این دعا 🌱گفتا نه این خواهم نه آن دیدار حق خواهم عیان 🌱گر هفت بحر آتش شود من درروم بهر لقا 🌱گر رانده آن منظرم بستست از او چشم ترم 🌱من در جحیم اولیترم جنت نشاید مر مرا 🌱جنت مرا بی‌روی او هم دوزخست و هم عدو 🌱من سوختم زین رنگ و بو کو فر انوار بقا 🌱گفتند باری کم گری تا کم نگردد مبصری 🌱که چشم نابینا شود چون بگذرد از حد بکا 🌱گفت ار دو چشمم عاقبت خواهند دیدن آن صفت 🌱هر جزو من چشمی شود کی غم خورم من از عمی 🌱ور عاقبت این چشم من محروم خواهد ماندن 🌱تا کور گردد آن بصر کو نیست لایق دوست را 🌱اندر جهان هر آدمی باشد فدای یار خود 🌱یار یکی انبان خون یار یکی شمس ضیا 📚مولوی، دیوان شمس @rooz_fiq
💠 جلسات المیزان: ➖تفسیر ترتیبی: ▫️مقدمه کتاب: جلسه اول تا هشتم ▫️سوره حمد: جلسه نهم تا سی‌ام ▫️شروع سوره بقره: جلسه سی و یکم ➖مباحث موضوعی: ▪️معجزه و اعجاز قرآن: جلسه چهل و یکم تا پنجاه و چهارم ▪️شفاعت: جلسه هشتاد و هفتم تا صد و چهارم @rooz_fiq
معرفی سایت ایران صدا @rooz_fiq
019-daneshesarf-s223-02.05.25.mp3
10.61M
کتاب دانش صرف جلسه نوزدهم ابواب ثلاثی مزید/ باب تفاعل و تفعل/ ص 223 تا 239 چهارشنبه 02.05.25 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
116-almizan-s217-02.05.25.mp3
12.02M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه صد و شانزدهم جلد1/ص217/سوره بقره/ آیات ۷۵ تا 82 چهارشنبه 02.05.25 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
در جلسه115، علامه (ره) توضیحاتی در مورد نگاه های مختلف در مورد شناخت خداوند متعال بیان کردند در تکمیل آن مطلب متن زیر از علامه را مطالعه بفرمایید: 🌐ما خدا را چگونه تصور مى‌كنيم؟ 🔺ما پيوسته در زندگانى مادى خود به يك سلسله معلولات جسمانى كه آغشته به يك رشته قيود جسمانى و زمانى و مكانى مى‌باشند، گرفتاريم و هيچ گاه حواس و تخيل ما يك موجودى بى‌قيد و شرط را نمى‌تواند درك نمايد. ماده و جسم كجا؟ و اطلاق كجا؟! 🔺و از اين روى ما هرگز نمى‌توانيم باتوجه عادى خود «موجود مطلق» را تصور نماييم. ولى در عين حال نبايد تصور كرد كه ما مقيد را بى‌مطلق تصور مى‌كنيم، زيرا هر مقيد، مجموع چندين مطلق است كه به‌واسطه مقارنت و برخورد، همديگر را مقيد ساخته و از اطلاق انداخته‌اند. «انسان كوتاه سفيد» مقيدى است كه از سه تا مطلق به وجود آمده است. پس ما مطلق را تصور مى‌كرده‌ايم، ولى در ميان قيود. 🔺و از همين‌جاست كه اگر مطلقى را بشنويم به‌واسطه انس ذهنى خود براى آن از قيود مأنوسه خود تصورى مى‌سازيم، چنان كه يك دهاتى بى‌خبر از جهان بيرون، اگر بشنود كه در نيم كره غربى شهر بزرگى است به نام نيويورك، در ذهن وى شكل يك آبادى بزرگى مجسم مى‌شود، حداكثر صدبرابر آبادى خودش (از لحاظ كمى و كيفى). ولى ما براى اصلاح تصور وى مى‌گوييم: «نيويورك آبادى است، ليكن نه از اين آبادى‌ها.» چنان كه به يك خواربارفروشى ساده‌لوح مى‌گوييم: «اكنون تا نُه رقم اعشارى توزين مى‌كنند، ولى با ترازويى نه از اين ترازوها». 🔺چون هستى خدا از هر قيد و شرطى مطلق است- و هيچگونه حدى در آنجا نيست- پس خود اين تحديد هيچ گونه حدى در آنجا نيست- نيز از آنجا منفى است- و از اين روى وجود ايزدى از هر تحديد مفهومى نيز بالاتر- و هيچ مفهومى حتى اين مفهوم نمى‌تواند- بوى احاطه نموده و تمام حاكى بوده باشد. 🔺از اين بيان دست‌گير مى‌شود كه: ما اطلاق مفهومى را پيوسته با نفى نگهدارى مى‌نماييم و نياز ما به اين نفى، در مورد علت جهان هستى (خدا) از هر مورد ديگر بيشتر است، زيرا هرچه در مورد خدا اثبات كنيم- از ذات گرفته تا صفات-{مطلق‌} خواهد بود، زيرا تقيد و اشتراط چنان كه روشن شد{معلوليت‌} را در بردارد، و اطلاق را با نفى بايد نگهدارى كرد. مى‌گوييم: خدا موجود است ولى نه مانند اين موجودات. مى‌گوييم: خدا وجود دارد، علم دارد، قدرت دارد، حيات دارد، ولى نه از اين وجودها، نه از اين علم‌ها، نه از اين قدرت‌ها، نه از اين حيات‌ها، روى هم رفته صفات خدا اطلاق دارند و با نفى نگهدارى مى‌شوند، چنان كه ذات نيز چنين بود. 📚اصول فلسفه، مقاله 14 @rooz_fiq