eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
659 عکس
158 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹«وحدتِ نیاز» و «بنیادگرایی» 📚خون دلی که لعل شد، ۲۴۶ تا ۲۵۱ @rooz_fiq
195-almizan-03.05.19.mp3
14.5M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۱۹۵ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۶۳ الی ۱۶۷ (برهان توحید) جمعه ۰۳.۰۵.۱۹ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔹این جملات از شهید بهشتی رو امروز دیدم، خیلی برای فضای تربیتی طلبگی لازمن👇👇 ▫️مدرسه‌ای که بخواهد یک مشت انسان لجوج، پرخاشگر بیجا و متعصب تربیت کند، نتوانند با هم دو کلمه حرف بزنند، چه ارزشی دارد؟ در این صورت چه خدمتی به اسلام و به حق کرده‌اند؟ به چه انگیزه‌ای؟ ▫️من می‌گویم شرط اول خدمت در مدرسه این است که انسان منصف، اسلام انصاف‌آور، تشیع انصاف‌آور در مدرسه پا بگیرد. برخورد باید منصفانه، منطقی، آرام، متین، روشنگر، امکان فکر گسترده‌دادن، باشد. تحجر، جمود و مطالب را زود در چارچوب‌های محدودآوردن و تاختن، هرگز نمی‌تواند آهنگ تربیت مدرسه باشد. ▫️ما می‌خواهیم انسان جستجوگر بار بیاوریم که در پی شناخت حق باشد. شما آقایان چگونه معارف فعلی خودتان را برای شناخت حق در تمام جزئیاتش آن‌قدر بالغ می‌دانید که این‌قدر به هم پرخاش می‌کنید؟! ▫️مدرسه جای برخورد سالم آرا و افکار است و از هر آهنگ و شیوه‌ای که بخواهد به سلامت برخورد آرا و افکار لطمه بزند، به‌شدت جلوگیری می‌شود. خوب دقت کنید این شعار ماست: مدرسه جای برخورد سالم آرا و افکار است. ▫️من به‌عنوان یک فرد کارشناس این فن می‌گویم. اگر قرار است در روحانیت کسی به‌عنوان صاحب نظر در مسائل مربوط به نسل جوانِ درس‌خوانده در ارتباط با مذهب نام برده شود، لااقل من که یکی از آنها هستم. عمرم را در این راه گذراندم. من به‌عنوان کارشناس صاحب‌نظر این فن می‌گویم این «اتمام حجت» های شما خطرناک است. «اتمام حجت» چیست؟!می‌گویم این، تمام رشته‌های این ٣٠، ٤٠ سال را پنبه می‌کند. اتمام حجت یعنی چه؟چه کسی گفته است اگر ما با بیان روشنگر، نقطه‌های انحرافی را بیان کنیم کافی نیست؟ طول می‌کشد؟ طول بکشد.کار مفید طولانی بهتر است یا کار پرخطر فوری؟ کدام‌یک؟ @rooz_fiq
قطرات باران گرمای شدید تابستان حیاط خانه پدری ارزش این باران را کسی درک می‌کند که آن گرما را چشیده باشد @rooz_fiq
🔹رویای صادقه .... در عالم رؤیا خود را در یکی از مساجد مشهد دیدم. این مسجد را می‌شناسم؛ هنوز هم وجود دارد و در میانه‌ی بازار واقع است. امام آن مسجد، آقای علم الهدی، از شاگردان مقرب و نزدیکان خاص آقای میلانی بود و آقای میلانی او را به عنوان امام این مسجد تعیین کرده بود. در دو سمت در مسجد، دو مرد را دیدم که گویی دو فرشته بودند و قامتشان آن‌چنان بلند بود که من پاهایشان را می‌دیدم و بالاتنه‌ی آن‌ها را نمی‌دیدم. بعد دیدم فرش‌های مسجد را برای تعمیرات جمع کرده‌اند و برخی از سنگ‌های قرنیز دیوارها ریخته و خاک و سنگ در کف مسجد پخش شده است. وقتی بیدار شدم، خوابی را که دیده بودم به خاطر آوردم و به رفیقم گفتم: «یا آقای علم الهدی درگذشته و یا آقای میلانی.» در همان روز یا روز بعد برای بازجویی احضار شدم. مرا به اتاق دیگری غیر از اتاق همیشگی بازجویی بردند و دیدم رئیس بازجوها، به نام «کاوه»، منتظر من است. از من بازجویی کرد و از جمله مطالبی که در این بازجویی گفت، این بود که: -«لابد مطلع شده‌ای که آقای میلانی فوت کرده است!» +من چگونه می‌توانم مطلع شوم؟ -بله، او فوت کرده است. این موضوع مربوط به اوایل سال ۱۳۵۴ است. 📚خون دلی که لعل شد، ص۲۶۰ ------------------ 📌پ‌ن: به نظر شما چ ارتباطی بین این خواب و فوت یکی از آن دو شخص وجود دارد؟ آقا این ارتباط رو چطور متوجه شدن؟ 📬اینجا بگین👇👇👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
04-doreh-almojaz-03.05.20.mp3
22.64M
🎙 جلسه چهارم ۰۳.۰۵.۲۰ 🗂موضوع: ادامه باب حجج، عرف و سیره، شهرت و اجماع 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
✔️تو یوسف می‌شوی ▫️به مناسبت بحث خواب‌های صادقه، بد نیست بگویم که در یاد من خواب‌های عجیبی مانده که یکی از آنها را نقل می‌کنم؛ به گمانم مربوط به سال ۱۳۴۶ یا ۱۳۴۷ باشد. ▫️در آن زمان، وضع سیاسی مشهد در نهایت شدت و سختی بود و اسلام‌گرایان دچار گرفتاری و محنت زیادی بودند؛ چنان‌که جز چند تن اندک از رفقا با من در میدان باقی نماندند و بقیه ترجیح دادند عرصه‌ی مبارزه را رها کنند. ▫️در آن شرایط، خواب دیدم که حضرت امام خمینی (ره) وفات کرده و جنازه‌ی ایشان در یکی از خانه‌های مشهد، واقع در نزدیکی خانه‌ی پدر من، روی زمین است. مردم بسیاری برای تشییع جنازه جمع شدند که من هم در میان آنها بودم. دردی جانکاه قلبم را می‌فشرد و غم و اندوه وجودم را گرفته بود. تابوت را از آن خانه بیرون آوردیم و روی دوش گرفتیم. سپس تشییع‌کنندگان، که جمعیت انبوهی بودند، در پی جنازه به حرکت درآمدند که در میان آنها شمار بسیاری از علما بودند و من هم با آنها حرکت می‌کردم. طبق معمول، جنازه در برابر ما می‌رفت و تشییع‌کنندگان، که بیشترشان علما بودند، نیز به دنبال آن می‌رفتند. من با آنها می‌رفتم و با صدای بلند می‌گریستم و از شدت تألم و تأثر، با دست روی زانوی خود می‌زدم. ▫️چیزی که برغم و درد من می‌افزود، این بود که می‌دیدم برخی از علما - که هنوز چهره‌هایشان را در خاطر دارم - بدون آنکه توجهی بکنند و عبرتی بگیرند و بی‌آنکه احساس اندوهی در آنها مشاهده شود، با هم صحبت می‌کنند و می‌خندند! و من کاری از دستم برنمی‌آمد جز اینکه این درد و اندوه جانکاه را تحمل کنم. ▫️جنازه به آخر شهر رسید، بیشتر تشییع‌کنندگان بازگشتند، اما جنازه راه خود را در بیرون شهر ادامه داد و تعداد بیست یا سی تشییع‌کننده، که من هم جزو آن‌ها بودم، همچنان در پی جنازه حرکت می‌کردند. سپس جنازه به تپه‌ای رسید. بیشتر تشییع‌کنندگان در پایین تپه ماندند. جنازه به همراه چهار یا پنج تشییع‌کننده به سمت بالای تپه رفت و من هم با آن‌ها به دنبال جنازه بودم. بالای تپه معمولاً از پایین کوچک به نظر می‌آید؛ اما وقتی انسان بر آن فراز قرار می‌گیرد، می‌بیند بزرگ و گسترده است. اما در خواب، بالای آن تپه همچنان که از پایین دیده می‌شد، کوچک و شبیه یک تختخواب بود و ما تابوت را آنجا قرار دادیم. ▫️من به پایین پا نزدیک شدم تا در حالی که چهره‌ی حضرت امام را می‌بینم، با او وداع کنم. وقتی کنار پا ایستادم، به چهره‌ی امام که در تابوت آرمیده بود، می‌نگریستم. ناگهان دیدم دست راست ایشان که انگشت سبابه‌اش به حالت اشاره بود، به سمت بالا حرکت می‌کند. حیرت شدیدی سراپایم را گرفت. سپس دیدم امام با چشمان بسته شروع کرد به حرکت برای نشستن، تا اینکه انگشت اشاره‌اش به پیشانی من رسید و آن را لمس کرد یا نزدیک بود لمس کند. من در این حال با شگفتی و حیرت نگاه می‌کردم. بعد لب‌هایش را گشود و دو بار گفت: «تو یوسف می‌شوی... تو یوسف می‌شوی!» ▫️از خواب بیدار شدم در حالی که تمام جزئیات این خواب در ذهن من بود؛ همچنان که تا به اکنون نیز در ذهنم باقی مانده است. خوابم را برای خیلی از بستگان و دوستان نقل کردم؛ از جمله برای مادرم (رحمة الله علیها) که فوراً این خواب را چنین تعبیر کرد: «بله، یوسف خواهی شد» به این معنی که همواره در زندان خواهی بود. ▫️یکی دیگر از کسانی که این خواب را با تفسیر مادر برایش نقل کردم، شیخ حافظی بود که سال ۱۳۴۹ در زندان مشهد با هم در یک سلول بودیم. پس از آنکه من به ریاست جمهوری انتخاب شدم، او نزد من آمد و گفت: «روز انتخابات ریاست جمهوری در مکه بودم، چون انتخابات با موسم حج تقارن یافته بود. وقتی به سوی صندوق رأی‌گیری بعثه رفتم، آن خواب و تفسیر مادر شما را به یاد آوردم و به گریه افتادم؛ زیرا فهمیدم مسئله فقط در زندان خلاصه نمی‌شده است.» 📚خون دلی که لعل شد، ص۲۶۲ -------------------- 📬نظرتون لطفا👇👇👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
196-almizan-03.05.21.mp3
14.75M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۱۹۶ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۶۳ الی ۱۶۷/ آیه ۱۶۴ یکشنبه ۰۳.۰۵.۲۱ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
دروس و جلساتی که تا به حال در خدمت دوستان بوده‌ایم: 📗دروس حوزوی/ مقدمات ▫️دانش صرف https://drive.google.com/drive/folders/1szNB-czStE4Idp8KpUeIDg_JPA6aRlmN ▫️بدائة النحو (کامل) https://drive.google.com/drive/folders/17xX-Rue-4xYyNEBrTeFWfvEOwrxBx9Fu سیوطی https://..... ▫️الموجز https://drive.google.com/drive/folders/1KfoLN9_YG7AD1Z3Ryu4oGTUwZbC_y9v2 ▫️اصول الفقه مظفر (ادامه دارد....) http://eitaa.com/d_rooz_fiq/9 ▫️لمعه، کتاب الصلاه (ادامه دارد....) https://drive.google.com/drive/folders/1DYuBVH9Hg03zuSD2RRsZM8ZD0aXhsdAb?usp=drive_link ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📘دروس حوزوی / سطح عالی ▫️رسائل، خبرواحد (ج1 ص237-366)، 71جلسه https://drive.google.com/drive/folders/1DC96_8-ulf9gcT0UHPRosxEtouTcwjQa ▫️رسائل، برائت (ج2 از ابتدا تا ص31)، 26جلسه https://drive.google.com/drive/folders/1DNTCE3mviI1LlbP-M7YNqzlWpRWp-Fj7?usp=drive_link ▫️مکاسب، ج1، از ابتدا تا پایان نوع اول http://eitaa.com/d_rooz_fiq/71 ▫️انوار الهدایه امام خمینی، اقل و اکثر ارتباطی (ج۲ ص 278 تا 310)، 20 جلسه https://eitaa.com/anvarolhedaye/2 ▫️کتاب الطهاره، امام خمینی (ج1 ص 127 تا 302 https://eitaa.com/anvarolhedaye/33 ▫️صلاه الجمعه، آیت الله اراکی، بخش شرائط، 30 جلسه https://..... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📒دروس معارف اسلامی ▫️المیزان، از ابتدا (ادامه دارد.....). تا جلسه196 در این لینک بارگذاری شده https://drive.google.com/drive/folders/14TmW2pHhIQg_FfmvAteBH1M2LPWTTIXW ▫️درآمدی بر انسان‌شناسی، 4جلسه https://drive.google.com/drive/folders/1Mf3t3ThOuqfgcRAtow7_LMUrx1MmvsqW ▫️اخلاص (شرح روایت حضرت زهرا س)، 5جلسه https://drive.google.com/drive/folders/1-NCQbDKO3jddlaIhyGOlwgnTWc5SKoBy ▫️کامل الزیارات، کامل، https://drive.google.com/drive/folders/1IGnoR_RzQjoqJfRRQI1o7oRErxhxhe4G 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
✍️شهرت، دلیل مستقل 👈گزارش یک استنباط فقهی حجیت شهرت فتوایی از مسائل اختلافی در علم فقه و اصول است. آنچه در این یادداشت می خوانیم، گزارشی از یک استنباط فقهی است که مرحوم امام (ره)، در کتاب الطهاره طیّ کرده اند و در این استنباط، شهرت جایگاه مهمی می یابد. (کتاب الطهارة ج1 ص262 تا 273) مرحوم امام در ضمن مسائل این کتاب به این مسئله می رسند: «عدم إجزاء سائر الأغسال عن الوضوء عدا غسل الجنابة». سوال این است که آیا به غیر از غسل جنابت، سایر اغسال نیز مجزی از وضو هستند یا خیر؟ مختار ایشان، عدم اجزاء است و معقدند که به جز غسل جنابت سایر اغسال مجزی از وضو نیستند. مشهور فقها همین دیدگاه را قبول دارند و بلکه صدوق می فرماید که این مطلب «من دین الامامیّه» که چیزی شبیه به ادعای اجماع است. البته فتوای سید مرتضی و ابن جنید مخالف مشهور است. سه دسته دلیل در این بحث وجود دارد: 1) شهرت. امام می فرمایند که شهرت در این مسئله یک دلیل مستقل است: «الشهرة التي هي في مثل تلك المسألة حجّة برأسها» 2) عموماتی که دلالت می کنند بر لزوم وضو هنگام عروض اسباب وضو: «للعمومات الدالّة علىٰ لزوم الوضوء عند عروض أسبابه». طبق این دلیل در جایی که شک کنیم که آیا وضو لازم است یا خیر؟ به عام تمسک میکنیم و نتیجه آن لزوم وضو و عدم کفایت غسل است. 3) روایات: چند دسته روایت در این موضوع وجود دارد و این روایات به شدت با هم تعارض دارند. برخی وضو بعد از غسل را مطلقا بدعت می دانند و برخی وضو را مطلقا لازم می دانند و برخی جنابت را استثناء می کنند. وجه جمع روایات: اینجا از مواردی است که قوت فقهی و استظهاری فقیه بروز می دهد. مرحوم امام با توجه به برخی قرائن در خود روایات، آنها را چنین جمع می کنند که: روایاتی که در مقام بیان لزوم و یا عدم لزوم وضو قبل از یا بعد از غسل هستند، همگی در مقام بیان «کیفیت غسل» هستند و ارتباطی به مسئله محل بحث که درباره لزوم یا عدم لزوم وضو برای نماز است، نیستند. فقط یک روایت (مکاتبه همدانی) با بقیه متفاوت است که آنهم سندش ضعیف است. با وجه جمعی که امام برای روایات بیان می کنند، در واقع همه این روایات موضوعا از محل بحث خارجند و در عداد ادله این مسئله نیستند. آنچه باقی می ماند: شهرت و عمومات است. بدون در نظر گرفتن شهرت، اقتضای عمومات این است که در مورد همه غسل ها حتی غسل جنابت، برای نماز نیاز به وضو می باشد و دلیل خاصی حتی برای خارج کردن غسل جنابت نداریم. (البته آیه «ان کنتم جنباً فاطّهّروا» می تواند دلیل باشد، اما امام دلالت آن را قبول نمی کند) در مورد غسل جنابت و عدم نیاز به وضو، تنها دلیل شهرت است. البته امام می فرماید که چون حکم مربوط به جنابت واضح است، نیاز به دلیل نداریم: «فحينئذٍ يبقىٰ إجزاء غسل الجنابة عن الوضوء للصلاة بلا دليل إلّا قوله تعالىٰ «وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا علىٰ تأمّل في دلالته». لكنّ الحكم واضح لا يحتاج إلىٰ إقامة دليل.». گویا امام در این حکم، به دلیل وضوح آن معتقدند که حتی نیازی به شهرت هم نیست و احتیاج به هیچ دلیلی نیست. مطلب قابل توجه تا اینجا این است که گاهی برای برخی از احکام هیچ دلیل نداریم، جز واضح بودن و بدون تردید بودن آن و این وضوح در واقع مخصص عام می شود. حال اگر کسی چنین وضوحی را معتبر نداند یا باید از شهرت استفاده کند و اگر آن را هم قبول ندارد باید به عمومات مراجعه کند و نتیجه آن این می شود که در جنابت، علاوه بر غسل، برای نماز وضو هم لازم دارد. در مورد سایر اغسال دو دلیل داریم: دلیل اول عمومات است: «أمّا سائر الأغسال: فمقتضى القاعدة و العمومات عدم كفايتها للصلاة مع الابتلاء بالحدث الأصغر، و في غير مورده يتمّ بعدم القول بالفصل». دلیل دوم شهرت است. ایشان می فرمایند تمام تحلیل هایی که صورت گرفت در مورد روایات و عمومات با قطع از ظهرت است و گرنه شهرت خودش دلیل مستقلی است و مخالفت مخالفین هم ضرری نمی رساند: «هذا كلّه مع قطع النظر عن اشتهار الحكم بين الأصحاب؛ ممّا يُشرف المنصف بالنظر إليه على القطع بكون الحكم معروفاً من الصدر الأوّل، و مأخوذاً من الطبقات المعاصرة لزمن المعصومين (عليهم السّلام). و خلاف ابن الجنيد غير معتدّ به، و خلاف السيّد لا يضرّ بعد عدم موافق له من المتقدّمين، كخلاف الأردبيلي و أتباعه ممّن لا يعتنون بالشهرات و الإجماعات.» نکته دیگری که در این استنباط به چشم می خورد، این است که امام برای رسیدن به حکم، مستقیما با ادله موجود کار کردند و به سراغ ذکر اقوال فقها و جمع بندی آنها و کمک گرفتن از آنها در جمع بندی نرفتند. 03.05.21 @rooz_fiq
🔹خوابِ شهادت، نه، آزادی.... ▫️اما خواب رفیقم.... من خواب او را از زبان خودش بیان می‌کنم. گفت: «در خواب دیدم که به همراه شما به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری رفتیم. شما در حالی که به گلدسته بلند حرم نگاه می‌کردی، به من گفتی: "من می‌خواهم به بالای این گلدسته بروم." من گفتم: "این کار غیر ممکن است." گفتی: "خیر، ممکن است." ناگهان دیدم شما از زمین بلند شدی و به بالاترین نقطه گلدسته رفتی. وقتی به بالای گلدسته رسیدی، در حالی که به عنوان خداحافظی دست تکان می‌دادی، از دور مرا صدا زدی و گفتی: "دیدی، من می‌توانم این کار را بکنم؟" من هاج و واج مانده بودم و با شگفتی و حیرت به شما نگاه می‌کردم که ناگهان شما از بالای گلدسته اوج گرفتی؛ چنان که گویی پرواز می‌کنی. سپس با من با اشاره دست خداحافظی کردی و به سوی آسمان بالا رفتی.» ▫️وقتی خوابش را برایم تعریف کرد، گفتم حتماً تعبیر آن، شهادت است! البته چنین نبود، بلکه تعبیرش آزادی بود؛ چون چند روزی نگذشت که از زندان آزاد شدم. 📚خون دلی که لعل شد، ص۲۶۱ @rooz_fiq
05-doreh-almojaz-03.05.23.mp3
24.88M
🎙 جلسه پنجم ۰۳.۰۵.۲۳ 🗂موضوع: مقدمه علم اصول (مقدمه باب الفاظ شامل: وضع، استعمال و دلالت) 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
👌I'm left-handed ▫️روز چپ‌دست‌ها مبارک💐 📪شما هم هستی؟👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
👌I'm left-handed ▫️روز چپ‌دست‌ها مبارک💐 📪شما هم #چپ‌دست هستی؟👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
خیلی چیزا طبق راست‌‌دست‌ها طراحی شده مثل دسته صندلی و کیبورد. نوشتن روی تخته‌سیاه و وایتبرد هم مشکلات خودشو داره. البته برخی کارها هم توی اسلام با دست راست مستحبه مثل غذاخوردن و یا برخی کارها با دست راست مکروهه مثل ... . @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
👌I'm left-handed ▫️روز چپ‌دست‌ها مبارک💐 📪شما هم #چپ‌دست هستی؟👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
👌👌👌عالی.... _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 📌اگه لینک ناشناس نباشه، بعضیا جواب نمیدن و دوست دارن که ناشناس باشن. اما وقتی پیامشون رو میبیبی، میگی کاش ناشناس نبود و می‌دونستی کی این پیامو داده. اما به هر حال ممنون. @rooz_fiq
به احتمال زیاد، شما هم پیاده روی اربعین رو رفتید. اما اگه نرفتید، حتما حتما سعی کنید که شرائطتون رو جور کنید و برید. هر آنچه از خوبی های این سفر شنیده‌اید و یا هر آنچه در مستندها و گزارشات و کلیپ‌ها دیدید، نه تنها واقعیت دارن، بلکه واقعیت آنجا به گونه‌ایه که با هیچ قلم و دوربینی نمیتوان آن را تصویر کرد. اگر چیزی هم از سختی های اونجا شنیدید، به احتمال زیاد، یا شرائط خاص گوینده بوده و یا اینکه آنقدر کم هستن که در مقابل خوبی‌های آنجا اصلا به چشم نمیان. لذا حتما باید این سفر رو رفت و هر ساله رفت. همه چیز هم الحمدلله فراهم است و فقط لازمه که تصمیم بگیرید. با هر شرایطی هستید، میشه رفت، ویلچری و عصایی و پیر و جوان و زن و مرد حتما با خانواده هم برید. اصلا سخت نیست بلکه صفای آن خیلی بیشتر خواهد شد با خاطرات ماندگار. خانواده خودتون رو به بهانه سختی، از این سفر غیر قابل وصف محروم نکنین در مورد معنویت و اتحاد و یکرنگی و صفای موکب‌ها و میزبانان عراقی و .... نگفتم، چون تا نرید، حقیقت اینها درک نمیشه. ان شاءالله آقا اباعبدالله توفیق این سفر رو به هممون عطا کنه. ۰۳.۰۵.۲۵ @rooz_fiq
🌱دلتنگی یک واقعیت است @rooz_fiq
197-almizan-03.05.25.mp3
16.19M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۱۹۷ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۶۳ الی ۱۶۷/ آیه ۱۶۴/ چگونگی انتساب افعال و مصنوعات انسان به خدای متعال پنجشنبه ۰۳.۰۵.۲۵ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
198-almizan-03.05.26.mp3
14.2M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۱۹۸ جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۶۳ الی ۱۶۷/ آیه ۱۶۴/ ادامه چگونگی انتساب افعال و مصنوعات انسان به خدای متعال جمعه ۰۳.۰۵.۲۶ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مطهری واحد زاهدان با همکاری انجمن علمی حقوق استاد سید حسین صفایی واحد خواهران زاهدان برگزار می نماید : 🔰مدرسه تابستانی باز خوانی اصول فقه (دوره مقدماتی :بر اساس کتاب الموجز في اصول الفقه) 🔸مدرس: حجت الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی 🔹استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 🔸مدرس کتاب شریف المیزان 📆زمان : مرداد و شهریور ۱۴۰۳ 📌جهت کسب اطلاعات بیشتربا آیدی زیر در یکی از پیام رسان های ایتا، تلگرام و روبیکا ارتباط بگیرید : 🆔@Miri_1400 _ _ _ _ _ _ @motahari_ac @anjoman_elmi_law_prof_safai_mz
06-doreh-almojaz-03.05.27.mp3
18.86M
🎙 جلسه ششم ۰۳.۰۵.۲۷ 🗂موضوع: صغریات ظهور (مباحث الفاظ) و صغریات عقل و تفاوت تبویب الموجز و اصول‌الفقه (آقای مظفر) 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2