196-almizan-03.05.21.mp3
14.75M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۹۶
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۶۳ الی ۱۶۷/ آیه ۱۶۴
یکشنبه ۰۳.۰۵.۲۱
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
#فهرست دروس و جلساتی که تا به حال در خدمت دوستان بودهایم:
📗دروس حوزوی/ مقدمات
▫️دانش صرف
https://drive.google.com/drive/folders/1szNB-czStE4Idp8KpUeIDg_JPA6aRlmN
▫️بدائة النحو (کامل)
https://drive.google.com/drive/folders/17xX-Rue-4xYyNEBrTeFWfvEOwrxBx9Fu
سیوطی
https://.....
▫️الموجز
https://drive.google.com/drive/folders/1KfoLN9_YG7AD1Z3Ryu4oGTUwZbC_y9v2
▫️اصول الفقه مظفر (ادامه دارد....)
http://eitaa.com/d_rooz_fiq/9
▫️لمعه، کتاب الصلاه (ادامه دارد....)
https://drive.google.com/drive/folders/1DYuBVH9Hg03zuSD2RRsZM8ZD0aXhsdAb?usp=drive_link
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📘دروس حوزوی / سطح عالی
▫️رسائل، خبرواحد (ج1 ص237-366)، 71جلسه
https://drive.google.com/drive/folders/1DC96_8-ulf9gcT0UHPRosxEtouTcwjQa
▫️رسائل، برائت (ج2 از ابتدا تا ص31)، 26جلسه
https://drive.google.com/drive/folders/1DNTCE3mviI1LlbP-M7YNqzlWpRWp-Fj7?usp=drive_link
▫️مکاسب، ج1، از ابتدا تا پایان نوع اول
http://eitaa.com/d_rooz_fiq/71
▫️انوار الهدایه امام خمینی، اقل و اکثر ارتباطی (ج۲ ص 278 تا 310)، 20 جلسه
https://eitaa.com/anvarolhedaye/2
▫️کتاب الطهاره، امام خمینی (ج1 ص 127 تا 302
https://eitaa.com/anvarolhedaye/33
▫️صلاه الجمعه، آیت الله اراکی، بخش شرائط، 30 جلسه
https://.....
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📒دروس معارف اسلامی
▫️المیزان، از ابتدا (ادامه دارد.....). تا جلسه196 در این لینک بارگذاری شده
https://drive.google.com/drive/folders/14TmW2pHhIQg_FfmvAteBH1M2LPWTTIXW
▫️درآمدی بر انسانشناسی، 4جلسه
https://drive.google.com/drive/folders/1Mf3t3ThOuqfgcRAtow7_LMUrx1MmvsqW
▫️اخلاص (شرح روایت حضرت زهرا س)، 5جلسه
https://drive.google.com/drive/folders/1-NCQbDKO3jddlaIhyGOlwgnTWc5SKoBy
▫️کامل الزیارات، کامل،
https://drive.google.com/drive/folders/1IGnoR_RzQjoqJfRRQI1o7oRErxhxhe4G
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
✍️شهرت، دلیل مستقل
👈گزارش یک استنباط فقهی
حجیت شهرت فتوایی از مسائل اختلافی در علم فقه و اصول است. آنچه در این یادداشت می خوانیم، گزارشی از یک استنباط فقهی است که مرحوم امام (ره)، در کتاب الطهاره طیّ کرده اند و در این استنباط، شهرت جایگاه مهمی می یابد. (کتاب الطهارة ج1 ص262 تا 273)
مرحوم امام در ضمن مسائل این کتاب به این مسئله می رسند: «عدم إجزاء سائر الأغسال عن الوضوء عدا غسل الجنابة». سوال این است که آیا به غیر از غسل جنابت، سایر اغسال نیز مجزی از وضو هستند یا خیر؟ مختار ایشان، عدم اجزاء است و معقدند که به جز غسل جنابت سایر اغسال مجزی از وضو نیستند.
مشهور فقها همین دیدگاه را قبول دارند و بلکه صدوق می فرماید که این مطلب «من دین الامامیّه» که چیزی شبیه به ادعای اجماع است. البته فتوای سید مرتضی و ابن جنید مخالف مشهور است.
سه دسته دلیل در این بحث وجود دارد:
1) شهرت. امام می فرمایند که شهرت در این مسئله یک دلیل مستقل است: «الشهرة التي هي في مثل تلك المسألة حجّة برأسها»
2) عموماتی که دلالت می کنند بر لزوم وضو هنگام عروض اسباب وضو: «للعمومات الدالّة علىٰ لزوم الوضوء عند عروض أسبابه». طبق این دلیل در جایی که شک کنیم که آیا وضو لازم است یا خیر؟ به عام تمسک میکنیم و نتیجه آن لزوم وضو و عدم کفایت غسل است.
3) روایات: چند دسته روایت در این موضوع وجود دارد و این روایات به شدت با هم تعارض دارند. برخی وضو بعد از غسل را مطلقا بدعت می دانند و برخی وضو را مطلقا لازم می دانند و برخی جنابت را استثناء می کنند.
وجه جمع روایات: اینجا از مواردی است که قوت فقهی و استظهاری فقیه بروز می دهد. مرحوم امام با توجه به برخی قرائن در خود روایات، آنها را چنین جمع می کنند که: روایاتی که در مقام بیان لزوم و یا عدم لزوم وضو قبل از یا بعد از غسل هستند، همگی در مقام بیان «کیفیت غسل» هستند و ارتباطی به مسئله محل بحث که درباره لزوم یا عدم لزوم وضو برای نماز است، نیستند. فقط یک روایت (مکاتبه همدانی) با بقیه متفاوت است که آنهم سندش ضعیف است.
با وجه جمعی که امام برای روایات بیان می کنند، در واقع همه این روایات موضوعا از محل بحث خارجند و در عداد ادله این مسئله نیستند. آنچه باقی می ماند: شهرت و عمومات است.
بدون در نظر گرفتن شهرت، اقتضای عمومات این است که در مورد همه غسل ها حتی غسل جنابت، برای نماز نیاز به وضو می باشد و دلیل خاصی حتی برای خارج کردن غسل جنابت نداریم. (البته آیه «ان کنتم جنباً فاطّهّروا» می تواند دلیل باشد، اما امام دلالت آن را قبول نمی کند)
در مورد غسل جنابت و عدم نیاز به وضو، تنها دلیل شهرت است. البته امام می فرماید که چون حکم مربوط به جنابت واضح است، نیاز به دلیل نداریم: «فحينئذٍ يبقىٰ إجزاء غسل الجنابة عن الوضوء للصلاة بلا دليل إلّا قوله تعالىٰ «وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا علىٰ تأمّل في دلالته». لكنّ الحكم واضح لا يحتاج إلىٰ إقامة دليل.». گویا امام در این حکم، به دلیل وضوح آن معتقدند که حتی نیازی به شهرت هم نیست و احتیاج به هیچ دلیلی نیست.
مطلب قابل توجه تا اینجا این است که گاهی برای برخی از احکام هیچ دلیل نداریم، جز واضح بودن و بدون تردید بودن آن و این وضوح در واقع مخصص عام می شود. حال اگر کسی چنین وضوحی را معتبر نداند یا باید از شهرت استفاده کند و اگر آن را هم قبول ندارد باید به عمومات مراجعه کند و نتیجه آن این می شود که در جنابت، علاوه بر غسل، برای نماز وضو هم لازم دارد.
در مورد سایر اغسال دو دلیل داریم:
دلیل اول عمومات است: «أمّا سائر الأغسال: فمقتضى القاعدة و العمومات عدم كفايتها للصلاة مع الابتلاء بالحدث الأصغر، و في غير مورده يتمّ بعدم القول بالفصل».
دلیل دوم شهرت است. ایشان می فرمایند تمام تحلیل هایی که صورت گرفت در مورد روایات و عمومات با قطع از ظهرت است و گرنه شهرت خودش دلیل مستقلی است و مخالفت مخالفین هم ضرری نمی رساند: «هذا كلّه مع قطع النظر عن اشتهار الحكم بين الأصحاب؛ ممّا يُشرف المنصف بالنظر إليه على القطع بكون الحكم معروفاً من الصدر الأوّل، و مأخوذاً من الطبقات المعاصرة لزمن المعصومين (عليهم السّلام). و خلاف ابن الجنيد غير معتدّ به، و خلاف السيّد لا يضرّ بعد عدم موافق له من المتقدّمين، كخلاف الأردبيلي و أتباعه ممّن لا يعتنون بالشهرات و الإجماعات.»
نکته دیگری که در این استنباط به چشم می خورد، این است که امام برای رسیدن به حکم، مستقیما با ادله موجود کار کردند و به سراغ ذکر اقوال فقها و جمع بندی آنها و کمک گرفتن از آنها در جمع بندی نرفتند.
03.05.21
@rooz_fiq
🔹خوابِ شهادت، نه، آزادی....
▫️اما خواب رفیقم.... من خواب او را از زبان خودش بیان میکنم. گفت: «در خواب دیدم که به همراه شما به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری رفتیم. شما در حالی که به گلدسته بلند حرم نگاه میکردی، به من گفتی: "من میخواهم به بالای این گلدسته بروم." من گفتم: "این کار غیر ممکن است." گفتی: "خیر، ممکن است." ناگهان دیدم شما از زمین بلند شدی و به بالاترین نقطه گلدسته رفتی. وقتی به بالای گلدسته رسیدی، در حالی که به عنوان خداحافظی دست تکان میدادی، از دور مرا صدا زدی و گفتی: "دیدی، من میتوانم این کار را بکنم؟" من هاج و واج مانده بودم و با شگفتی و حیرت به شما نگاه میکردم که ناگهان شما از بالای گلدسته اوج گرفتی؛ چنان که گویی پرواز میکنی. سپس با من با اشاره دست خداحافظی کردی و به سوی آسمان بالا رفتی.»
▫️وقتی خوابش را برایم تعریف کرد، گفتم حتماً تعبیر آن، شهادت است! البته چنین نبود، بلکه تعبیرش آزادی بود؛ چون چند روزی نگذشت که از زندان آزاد شدم.
📚خون دلی که لعل شد، ص۲۶۱
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
🔹خوابِ شهادت، نه، آزادی.... ▫️اما خواب رفیقم.... من خواب او را از زبان خودش بیان میکنم. گفت: «در خ
خواب سومی که آقا نقل میکنن در کتاب👆
05-doreh-almojaz-03.05.23.mp3
24.88M
🎙#دوره_الموجز
جلسه پنجم ۰۳.۰۵.۲۳
🗂موضوع: مقدمه علم اصول (مقدمه باب الفاظ شامل: وضع، استعمال و دلالت)
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
👌I'm left-handed ▫️روز چپدستها مبارک💐 📪شما هم #چپدست هستی؟👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
👌I'm left-handed ▫️روز چپدستها مبارک💐 📪شما هم #چپدست هستی؟👇 daigo.ir/s/8272362688 @rooz_fiq
به احتمال زیاد، شما هم پیاده روی اربعین رو رفتید. اما اگه نرفتید، حتما حتما سعی کنید که شرائطتون رو جور کنید و برید.
هر آنچه از خوبی های این سفر شنیدهاید و یا هر آنچه در مستندها و گزارشات و کلیپها دیدید، نه تنها واقعیت دارن، بلکه واقعیت آنجا به گونهایه که با هیچ قلم و دوربینی نمیتوان آن را تصویر کرد.
اگر چیزی هم از سختی های اونجا شنیدید، به احتمال زیاد، یا شرائط خاص گوینده بوده و یا اینکه آنقدر کم هستن که در مقابل خوبیهای آنجا اصلا به چشم نمیان.
لذا حتما باید این سفر رو رفت و هر ساله رفت. همه چیز هم الحمدلله فراهم است و فقط لازمه که تصمیم بگیرید. با هر شرایطی هستید، میشه رفت، ویلچری و عصایی و پیر و جوان و زن و مرد
حتما با خانواده هم برید. اصلا سخت نیست بلکه صفای آن خیلی بیشتر خواهد شد با خاطرات ماندگار. خانواده خودتون رو به بهانه سختی، از این سفر غیر قابل وصف محروم نکنین
در مورد معنویت و اتحاد و یکرنگی و صفای موکبها و میزبانان عراقی و .... نگفتم، چون تا نرید، حقیقت اینها درک نمیشه.
ان شاءالله آقا اباعبدالله توفیق این سفر رو به هممون عطا کنه.
۰۳.۰۵.۲۵
@rooz_fiq
197-almizan-03.05.25.mp3
16.19M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۹۷
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۶۳ الی ۱۶۷/ آیه ۱۶۴/ چگونگی انتساب افعال و مصنوعات انسان به خدای متعال
پنجشنبه ۰۳.۰۵.۲۵
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
198-almizan-03.05.26.mp3
14.2M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۹۸
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۶۳ الی ۱۶۷/ آیه ۱۶۴/ ادامه چگونگی انتساب افعال و مصنوعات انسان به خدای متعال
جمعه ۰۳.۰۵.۲۶
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از انجمن علمی حقوق استاد صفایی
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مطهری واحد زاهدان با همکاری انجمن علمی حقوق استاد سید حسین صفایی واحد خواهران زاهدان برگزار می نماید :
🔰مدرسه تابستانی باز خوانی اصول فقه
(دوره مقدماتی :بر اساس کتاب الموجز في اصول الفقه)
🔸مدرس: حجت الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی
🔹استاد سطح عالی حوزه علمیه قم
🔸مدرس کتاب شریف المیزان
📆زمان : مرداد و شهریور ۱۴۰۳
📌جهت کسب اطلاعات بیشتربا آیدی زیر در یکی از پیام رسان های ایتا، تلگرام و روبیکا ارتباط بگیرید :
🆔@Miri_1400
_ _ _ _ _ _
@motahari_ac
@anjoman_elmi_law_prof_safai_mz
06-doreh-almojaz-03.05.27.mp3
18.86M
🎙#دوره_الموجز
جلسه ششم ۰۳.۰۵.۲۷
🗂موضوع: صغریات ظهور (مباحث الفاظ) و صغریات عقل و تفاوت تبویب الموجز و اصولالفقه (آقای مظفر)
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
آنچه که در مورد یک متن حجت است، ظهور عقلائی است. فقیه باید اطمینان به ظهور داشتن در یک معنا داشته باشد. گاهی روایت به تنهایی ظهور مشخصی دارد. اما گاهی احتمالات مختلفی به ذهن فقیه می رسد بدون اینکه در یکی ظهور داشته باشد. در اینجاست که فقیه باید سعی کند، با قرائن مختلف داخلی و خارجی، اطمینان به ظهور آن پیدا کند. اینجاست که مهم می شود که چ چیزهایی را فقیه معتبر می داند.
در متن فوق، مرحوم امام ره، از دو قرینه را برای مشخص کردن ظهور روایت استفاده میکند:
۱- سائر روایات: سایر روایاتی که عبارتاً و مضموناً با روایت محل بحث مشابه هستند و آن روایات ظهورشان مشخص است، میتوانند، قرینه شوند بر ظهور این روایت.
۲- فهم سائر اصحاب: فهم سائر فقها میتواند قرینه بر ظهور شود. البته این مسئله اختلافی است.
اما باید دید که آیا این موارد میتوانند موجب اطمینان شخصی و یا عقلایی (علی الاختلاف فی المبانی) برای ظهور شوند یا خیر؟
متن تصویر کتاب الطهاره ج۱ ص۲۹۱
@rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰باهوشترین مؤمنان چه کسانی هستند؟
@rooz_fiq
199-almizan-03.05.29.mp3
12.87M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۹۹
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۶۳ الی ۱۶۷/ آیه ۱۶۵/ حبّ به خدا و حبّ به غیر خدا
دوشنبه ۰۳.۰۵.۲۹
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
برق رفت و بنده ماندم با سَری که نیمَش اصلاح شده و نیمی از آن نه. البته روز قبل هم با پدر نوبت اصلاح داشتیم، اما یک ساعت قبلش برق رفت و نمیشد ماشین رو از درب حیاط خارج کنیم. البته با آرایشگر هم تماس گرفتیم، برق آنجا هم رفته بود.
تقریبا این ایام در شهری که هستیم، هر روز یکساعت و نیم، برق نداریم. مشخص هم نیست چه موقع برق میرود. گاهی در زمان خواب، گاهی قبل از صبحانه، گاهی عصر، گاهی شب و .... . هیچ نظمی هم ندارد.
سوالاتی که مکرراً شنیده میشه اینه که چرا برق میره؟ مگر کشور ما چه چیزی کم داره؟ مگر ما انرژی هسته ای نداریم؟ چرا از زمستان به فکر نبودن و ....
اما چیزی که از جانب مسئولین صادر نمیشود، «جواب قانع کننده» است. چیزهایی که گفته میشه اینه که امسال هوا خیلی گرمتر شده، کولرگازی های قاچاق زیاد شده، خشکسالی است و .... اما گمان نمیکنم مردم با این جواب ها قانع شوند.
خصوصا که مقداری بیاعتمادی به حرف مسئولین وجود داره و هم اینکه مردم اگر جواب خوبی نشنون، سعی میکنن برای سوالشون جواب پیدا کنن. مثلاً در این ایام شایع شده که برای اینکه پیاده روی اربعین خوب برگزار بشه، برق ایران رو به عراق صادر میکنن و این پاسخ خودش شروع خیلی تحلیل های دیگه هست.
بنده بارها تجربه کرده ام و باورم این است که اگر مسئولی صادقانه با مردم گفتگو کند، مردم میپذیرند و همراهی میکنند. اما متاسفانه این گفتگو و تبیین و توضیح کمتر اتفاق میافتد. حتی اگر کم کاری شده است، باید عذرخواهی کرد. اما امان از توجیهات و امان از بیتوجهی و امان از وقتی که اعتماد سلب شود. و اساسا وظیفه اصلی در جهاد تبیین به عهده مسئولین است که از واقع مسائل مطلعند. خصوصا در فضایی که رسانه های متعدد مخالف، تحلیل و تبیین میکنند.
مضاف به اینکه در همین شرایطی که برق کم است و مشکلاتی وجود دارد، نباید با بیتدبیری نارضایتی را به حداکثر رساند. مثلاً با اعلام یک جدول زمانبندی قطع برق، مردم میتونن برنامه هاشون رو تنظیم کنن و کمتر ناراضی بشن.
در این شرایطی که مشکلات واقعی برای مردم وجود دارد، مسئولین اگر دلسوز هستن باید توجه و تلاش بیشتری کنن
قبلا نوشته بودم که میزان مشارکت را رفتار مسئولین در همین ایام مشخص میکند. این ایام است که میتوان رضایت مردم را جلب کرد و البته میتوان آنها را با بیتدبیری و بیتوجهی ناراضی کرد.
معمولا در مورد این مسائل نمینوشتم و با موضوع کانال هم سازگاری چندانی ندارد، اما خب، گاهی هم باید با حس نوشت نه با قاعده. این رو هم بگم که امروز برای بار سوم نوبت گرفتیم و رفتیم و هرچند هر لحظه احتمال میدادیم که برق قطع شود، اما مدتی که نوبت ما بود، قطع نشد و موهایمان اصلاح شد.
۰۳.۰۵.۲۹
@rooz_fiq
07-doreh-almojaz-03.05.31.mp3
24.11M
🎙#دوره_الموجز
جلسه هفتم ۰۳.۰۵.۳۱
🗂موضوع: مباحث الفاظ
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
با سلام
هم به جهت ماندگاری بیشتر پست ها و هم حضور برخی مخاطبان در تلگرام و روبیکا، از امروز ان شاءالله محتوای کانال در این دو پیامرسان هم منتشر می شوند. اگر مایل بودین در آن کانالها هم عضو بشید🙏
تلگرام: t.me/rooz_fiq
روبیکا: rubika.ir/rooz_fiq
@rooz_fiq
08-doreh-almojaz-03.06.03_1.mp3
25.3M
🎙#دوره_الموجز
جلسه هشتم ۰۳.۰۶.۰۳
🗂موضوع: اصول علمیه و تعارض
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2