201-almizan-03.07.05.mp3
15.32M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۰۱
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۶۳ الی ۱۶۷ و شروع بحث فلسفی در تحلیل حقیقت حبّ
پنجشنبه ۰۳.۰۷.۰۵
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️صدای دلنشین شهید حاج عبدالقادر فرمانده ستاد نظامی حزب الله
@Thirdintifada
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
📚فلسفه بخوانیم..... 1⃣خدا، توحید، شفاعت، ملائک، وحی، قیامت، کمال انسانی، روح، رزق، دعا، قضا و قدر،
‼️اسلام اگر به صورت مسخ شده در مغز و روح انسان ها وارد شود، جوامع و انسان ها را به انحطاط می کشاند.
🔅در ميان كشورهاى دنيا به استثناى بعضى كشورها، كشورهاى اسلامى عقبماندهترين و منحطترين كشورهاست؛ نه تنها در صنعت عقب هستند، در علم عقب هستند، در اخلاق عقب هستند، در انسانيت و معنويت عقب هستند. چرا؟
🔅يا بايد بگوييم اسلام، يعنى همان حقيقت اسلام، در مغز و روح اين ملتها هست ولى خاصيت اسلام اين است كه ملتها را عقب مىبرد (دشمنان دين هم بزرگترين حربه تبليغى آنها همين انحطاط فعلى مسلمين است) و يا بايد اعتراف كنيم كه حقيقت اسلام به صورت اصلى در مغز و روح ما موجود نيست،
🔅بلكه اين فكرْ اغلب در مغزهاى ما به صورت مسخشده موجود است؛ #توحيد ما توحيد مسخ شده است، #نبوت ما نبوت مسخ شده است، #ولايت و #امامت ما مسخ شده است، اعتقاد به #قيامت ما كم و بيش همينطور.
🔅تمام دستورهاى اصولى اسلام در فكر ما تغيير شكل داده. در دين صبر هست، زهد هست، تقوا هست، توكل هست. تمام اينها بدون استثناء به صورت مسخشده در ذهن ما موجود است.
📚شهيد مطهرى، احياى فكر دينى(ده گفتار)
➖➖➖➖➖➖
📌پ.ن: از این عبارت میفهمیم که بخش مهمی از دینداری، #شناخت دین است. دین فقط #عمل کردن نیست.
@rooz_fiq
امسال را باید سال «شبهای انتظار» نامید.....
ان شاءالله خداوند به حق جدّه سادات، سیدحسن و سایر فرماندهان مقاومت را به سلامت دارد
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
امسال را باید سال «شبهای انتظار» نامید..... ان شاءالله خداوند به حق جدّه سادات، سیدحسن و سایر فرما
وقتی که عمری را با یاد و تصاویر و سخنرانی ها و هیبت و عظمت «سیدحسن» زندگی کرده ای
وقتی که در تمام ظلم ها و جنایت ها، امیدت و دلگرمیات این بوده که «سیدحسن» هست
وقتی که غم از دست دادن «حاج قاسم» رو با وجود و حضور «سیدحسن» تسکین دادهای
وقتی که «سیدحسن» برای تو اسوه صبر و شجاعت و مرد وعدههای حتمی بوده
چگونه میتوانی بدون او زندگی کنی؟
دنیای بدون او چه معنایی دارد؟
الا إنّ نصر الله قریب
@rooz_fiq
ولی امر مسلمین جهان:
🔸بر همهٔ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
پیام امروز
@rooz_fiq
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انا لله و انا الیه راجعون
خوشا به سعادتت. بهترین نوع زندگی و بهترین نوع مرگ. ان شاءالله که خون تو با برکت است در نابودی اسرائیل.
و علی الدنیا بعدک العفا
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
ولی امر مسلمین جهان: 🔸بر همهٔ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرا
مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضواناللهعلیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد ... فیض شهادت پس از اینهمه مجاهدت حق مسلّم او بود ... دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبههی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کمنظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده سالهی او هرگز از دست نخواهد رفت ... ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوهی الهی کوبندهتر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است .... سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.
بخشی از پیام آقا
@rooz_fiq
202-almizan-03.07.08.mp3
16.27M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۰۲
جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۶۳ تا ۱۶۷/ ادامه بحث فلسفی در تحلیل حقیقت حبّ
یکشنبه ۰۳.۰۷.۰۸
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔸پرمعلومات است یا مجتهد؟؟؟
یادم می آید در اصفهان دربارۀ یکی از علمای بزرگ و فقهای برجسته ای که فوت شده بود صحبت میکردیم چند نفر از افراد باهوش و بااستعداد مطرح می کردند که راستی آیا فلانی پر معلومات بود یا مجتهد بود؟ گفتیم فرقشان چیست؟ میگفت بعضیها هستند خیلی مطلب در حافظه خود دارند. در مجلس که می نشینند میتوانند خیلی مطلب تحویل بدهند؛ اما اگر امسال پای درسش بنشینی چه بیست سال دیگر میبینی درباره یک مطلب خیلی حرف می زند، ولی مجموعه گفته هایش امسال و بیست سال دیگر یکی است. عیناً مثل یک صفحۀ نوار اگر درسی را که امسال میگوید، بیست سال دیگر نیز همان درس را بگوید خیال میکنی نوار بیست سال قبل آقا را گذاشته اند، حالا داری میشنوی این آدم پر معلومات است ولی آیا مجتهد، یعنی صاحب نظر و دارای اندیشه پویا نیز هست؟ نه! آدم خوش فهم و خوش حافظه ای است؛ آدمی است که می تواند مطالب را خوب جمع کند و به هم مربوط کند. اما تازه آفرین، خلاق، مبتکر و وقاد نیست. مجتهد کسی است که بتواند آراء را از منابع و مأخذ آن استنباط کند و بیرون بکشد - مثل آب که انسان آن را از زمین بیرون میکشد کسانی که خلاق نیستند اگر در سال سیام زندگی خود رأیی را بگویند، می توان آن را به حساب سال هفتادم زندگیشان هم گذاشت. می پرسیم رأی آقا دربارۀ فلان مطلب چه بوده؟ میگویند به نوشته هایش نگاه کن - می خواهد نوشته های سال سی ام میخواهد نوشته سال هفتادم! همه یک جور است. ولی آدمهایی که دارای اندیشه پویا متحرک و خلاق هستند، رأیشان درباره یک مطلب امسال با پارسال فرق میکند.
📚شهید بهشتی، جستجوگری در مسیر شدن،۲۷
#فقه_روز 👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🏴 سید حسن نصرالله، قليلُ المؤونةِ، كثير المَعونةِ
🔰 سید شهید عزیز، انقلابی ترین انسانی بود که میشناختم. او بر خلاف بسیاری از ما که دم از مکتب امام خمینی و رهبری آقا میزنیم تنها از سرمایه این مکتب نمیخورد بلکه سرمایه سازی میکرد. اگر ما همه به آبروی انقلاب اسلامی مستظهریم، او برای انقلاب آبرو میساخت.
او زبان رسا و گویای انقلاب اسلامی در جهان عرب بود. جهانی که ما هیچ رسانه و ادبیاتی برای مخاطبه با آن نداشته ایم. او ایران را توضیح میداد، پروژه ولایت فقیه در منطقه را تبیین میکرد. نشان میداد در تاریخ ۸۰ ساله گذشته فقط مکتب اهل بیت آن هم با انقلاب خمینی است که توانسته مقابل مستکبران بایستد.
او سالها از مرز جریان مقاومت محافظت کرد. جانش کف دستش بود هیچ روزی به حیات فردای خود مطمئن نبود سالها به راحتی به زیر آفتاب نرفت و مجبور بود رنج زندگی در خفا را به جان بخرد. ایام عمرش با تحمل داغ عزیزانش گذشت اما لبخند مسحورکننده اش را هرگز از ما دریغ نکرد.
او بر خلاف هزاران تریبون کم خاصیت در کشور ما که جملات رهبری را عیناً و با لکنت و ضعف تکرار میکنند با قدرت از امام خامنه ای سخن میگفت و مخاطب عرب خود را که از ایران برایش هیولا ساخته بودند با مسیر این انقلاب همراه میکرد. او نه تنها بر خلاف گفته اعداء هزینه ای برای ما نداشت بلکه مطلقا معونه و کمک بود.
او انگار در عالمی فراتر از ما زندگی میکرد برای ما اسطوره بود، اسطوره زنده. خدا میخواست در این دوره جلوه ای از اصحاب ثابت قدم اهل بیت را در قامت این بزرگان نشانمان دهد.
نگاه به شمایل او، زندگی و سلوک مجاهدانه او و در نهایت شهادت او، برای انسان حقارت می آورد، از آنچه در زندگی کرده و نکرده ایم متنفر میکند و تعفن دنیایی که در آن غرقیم را به مشاممان می رساند.
او سرباز حقیقی خامنه ای بود... و این برای خود او بزرگترین افتخار...
هنیئا لک یا سیدی ... نلت ما تمنیت
@ofoqemobin
04-falsafeh-07.07.09.mp3
22.3M
#فلسفه شهید مطهری
🗓جلسه۴، ۰۳.۰۷.۰۹
📔موضوع: مسائل فلسفه، اصالت وجود
🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات
▫️کانال فقه روز
#تابلوی_کلاس_امروز
اصول الفقه مرحوم مظفر
بحث تعبدی و توصلی
@rooz_fiq
🔹 #فقه_جواهرى یعنى چه؟ صاحب جواهر، مظهر یک فقیه مقیّد به مقرّرات فقاهت و قواعد اصولى و فقهى است؛ یک ملّاى اصولىِ مقیّدِ دقیقِ منظّم که از موازین رایج فقهىِ بین اصولیّین هیچ تخطّى ندارد و در بررسى هر مسئله، #شهرت و #اجماع و ظواهر ادلّه و اصول را -هرچه جزو ابزارهاى معمولىِ کار فقاهت شمرده میشود- در اختیار میگیرد و آنها را با همان دقّتِ یک فقیه اصولىِ دقیق، به کار میگیرد. فقه جواهرى یعنى همان فقه سنّتىِ رایج با مِتُد فقاهت؛ ... روش فقاهت و مِتُد فقاهت و همان کیفیّت رسیدگىِ یک مسئله در فقه است؛ روش رایج فقها است: استفادهی از ظواهر؛ علاج مشکلات ظواهر و اَمارات؛ بعد -هنگامى که دست انسان کوتاه شد از اَمارات- مراجعهی به اصول، پیدا کردن اصلى که اینجا مجراى آن است، علاج معارضات آن، علاج مشکلات آن؛ و بالاخره از آب در آوردنِ مسئلهی فقهى؛ فقه جواهرى یعنى این. البتّه ... همین فقه جواهرى، پویا است. اینکه بگویند ما یک فقه سنّتى داریم، یک فقه پویا، این غلط است؛ همان فقه سنّتىِ ما پویا است. «پویا» یعنى علاجکنندهی مشکلات؛ یعنى پاسخگوى به حوادث واقعه بهصورت حقیقىِ کلمه؛ جواب میدهد، چون بر مبناى اجتهاد است، ما باب اجتهاد را که مسدود نمیدانیم.
🎙رهبری معظم
@rooz_fiq
از شهدا که نمی شود چیزی گفت. شهدا شمع محفل دوستانند. شهدا در قهقهۀ مستانه شان و در شادی وصولشان عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون اند؛ و از «نفوس مطمئنه ای» هستند که مورد خطاب فَادخُلِی فِی عِبادِی وادخُلیِ جَنَّتِی پروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسیمش برخود می شکافد.
📚صحیفه امام ج۲۱ ص۱۴۷
فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فقه روز | محسن ابراهیمی
از شهدا که نمی شود چیزی گفت. شهدا شمع محفل دوستانند. شهدا در قهقهۀ مستانه شان و در شادی وصولشان
خونت با برکت است سید
ان شاءالله نابودی اسرائیل را به زودی خواهیم دید
الحمدلله
خدا قوت به رزمندگان اسلام
دل کودکان غزه و لبنان رو شاد کردید
@rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام واضح این تصاویر این است که تمام نقاط سرزمینهای اشغالی در تیررس موشکهایی ایرانی است
@rooz_fiq
خدا رو شکر امشب، اول شب حمله کردن و نیاز نیست تا صبح بیدار بمونیم😂😁
فک کنم قبل از اصابت موشکها به اسرائیل، اول بعضی از اونا به سرورهای ایتا اصابت کرده😂
فقه روز | محسن ابراهیمی
پیام واضح این تصاویر این است که تمام نقاط سرزمینهای اشغالی در تیررس موشکهایی ایرانی است @rooz_fiq
البته این آیه رو فراموش نکنیم:
«وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى»
و به قول امام خمینی، فراموش نکنیم که:
«خرمشهر را خدا آزاد کرد»
و فراموش نکنیم که:
«ما هیچیم هر چه هست اوست»
@rooz_fiq
203-almizan-03.07.11.mp3
12.51M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۲۰۳
جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۶۳ تا ۱۶۷/ بحث فلسفی در مورد خلود
چهارشنبه ۰۳.۰۷.۱۱
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
‼️بهتر است که مولا علم اصول نخواند😊
🔹در بحث تعبدی و توصلی در علم اصول در پله اول بحث میشود که آیا اخذ «قصد قربت» در متعلق امر ممکن است یا خیر؟ مشهور اصولیین معتقد به استحاله هستند و وجوهی برای استحاله و پس از آن راهحل هایی را برای چگونگی بیان آن مطرح میکنند.
🔹مرحوم شهید صدر در کتاب بحوث، پس از بیان وجوه استحاله و راه حل خودشان، نکته جالبی ذکر میکنند. میفرمایند ممکن است بگوییم اگر مولا، علم اصول نخوانده باشد و به این وجوه التفات نکند، به راحتی امر میکند و مشکلی پیش نمیآید و شارع هم در این مسئله همانند مولای عرفی است.
«و يمكن ان يقال: ان التقييد الثبوتي بقصد القربة ... محال جعله من قبل من يلتفت و يعلم بالبراهين المتقدمة للاستحالة ... فالمولى العرفي الّذي لم يدرس الأصول ... سوف يجعل امره التعبدي جدا و واقعا بنحو التقيد حاله في ذلك حال التقييد بسائر القيود و الخصوصيات و الشارع و ان كان دقيقا إلاّ انه في مقام المحاورة و التشريع يتبع نفس الطريقة العرفية» (بحوث ج۲ص۹۶)
@rooz_fiq