هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
021-1400.09.04-s167.mp3
9.95M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص167/ ادامه شبهه وجوبیه تعارض نصین
جلسه بیست و یکم
پنجشنبه 1400/09/04
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
022-1400.09.04-s169.mp3
11.1M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص169/ شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و دوم
پنجشنبه 1400/09/04
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
#یادداشت| ما همه عاشق اوییم چه کوچک چه بزرگ
حضرت امام (ره)، در مواضع متعددی از آثار خود برهانی را بر اساس گزاره ای فطری، بر اثبات خداوند متعال، اقامه میکنند. تقریبا بهترین جایی که این برهان را تقریر میفرمایند و آن را منتسب به استاد خود، مرحوم شاه آبادی میکنند، در کتاب شریف چهل حدیث است.
برهان ایشان، از جمله براهین تنبیهی است. چون این برهان متخذ از احکام بدیهی فطرت است.
این برهان دارای دو مقدمه است:
صغری: هر انسانی عاشق کمال مطلق است (این گزاره فطری و در واقع اساس فطریات است)
کبری: هر عشقی، نیازمند به معشوق است.
نتیجه اینکه معشوق (کمال مطلق) موجود است.
این برهان از آیه "قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه" نیز بدست می آید.
این برهان، معمولا از حیث نتیجه آن و یا از حیث بدیهی بودن اثبات خداوند متعال و یا از جهات معرفت شناسی مورد توجه قرار میگیرد.
به نظر بنده، آنچه اهمیت بیشتری دارد، صغرای این برهان است.
حضرت امام در تبیین صغری با مثالهای مختلفی، اثبات می کنند که ما در تمام افعال خود فقط و فقط به دنبال خداوند متعال هستیم.
هر حرکتی میکنیم، هر کاری که انجام میدهیم، هر کتابی که میخوانیم، هر حرفی که میزنیم، ازدواج که میکنیم، هر پیامی که میخوانیم و وقتی که میخوابیم و.... در همه اینها به دنبال خدای متعال میگردیم.
بالجمله ما تکوینا یک معشوقی داریم که در همه حال به دنبال او میگردیم. هر چند که گاهی غفلت میکنیم و گمان میکنیم که به دنبال چیز دیگری هستیم.
گمان میکنم که توجه به این مطلب که تمام افعالمان برای رسیدن به یک معشوق (خداوند متعال) است، اهمیت بالا و تاثیرات زیادی میتواند داشته باشد.
انشالله که روزی مصداق حقیقی معشوق را بپرستیم.
✍محسن ابراهیمی ۰۰/۹/۵
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
037-1400.09.06-s127.mp3
12.91M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
ادامه اصول در مبتدا و خبر/ ص127
جلسه سی و هفتم
شنبه 1400/09/06
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
023-1400.09.06-s170.mp3
9.16M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص170/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و سوم
شنبه 1400/09/06
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
038-1400.09.07-s133.mp3
9.14M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ افعال ناقصه/ ص133
جلسه سی و هشتم
یکشنبه 1400/09/07
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
039-1400.09.08-s136.mp3
8.8M
#بدائه_النحو_ابراهیمی
بدائه النحو
محسن ابراهیمی
نواسخ/ افعال ناقصه/ ص136
جلسه سی و نهم
دوشنبه 1400/09/08
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
024-1400.09.07-s172.mp3
10.41M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص172/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و چهارم
یکشنبه 1400/09/07
@majazi_almorsalaat
#یادداشت|از موارد نادر ایستادگی شیخ در مقابل مشهور
امروز در ضمن مطالعه عبارت شیخ به مطلبی برخورد کردم که ذکر آن خالی از لطف نیست.
در روش شناسی اجتهادی ایشان خصوصا در کتاب مکاسب معروف است که ایشان به قول مشهور قدمای از فقها بلکه حتی شهرتی که میان برخی از اعاظم متأخرین همچون شهید ثانی و محقق کرکی و علامه حاصل شود، اعتنای زیادی می کنند و حتی به خاطر شهرت، دست از ظاهر روایت بر می دارند کما اینکه در مسئله لزوم معاطات چنین کردند.
اما در رسائل در بحث شبهه موضوعیه وجوبیه، پس از اینکه نظر خود را بر اساس ادله بیان می کنند که در اینجا هم برائت جاری است، یک مسئله فقهی را مورد بررسی قرار می دهند. ج2 ص170
آن مسئله فقهی دوران بین اقل و اکثر در قضاء فوائت است. ایشان می فرمایند که باید به اقل عمل کنیم اما در جانب اکثر چون از مصادیق شبهه موضوعیه وجوبیه است، برائت جاری می شود.
ایشان پس از بیان ادله می فرمایند که مشهور بین الاصحاب بل المقطوع از زمان مفید (ره) الی الشهید الثانی (ره) این است که قائل به احتیاط (وجوبی در صورت تمکن و ظنی در صورت عدم تمکن و از باب رخصت) شده اند.
اما شیخ با این وجود که چنین شهرت محکم و پرقدرتی وجود دارد، از نظر خود کوتاه نمی آیند و بر دیدگاه خود که برائت است، اصرار می ورزند و حتی توجیه قابل قبولی هم برای عبارات آنها بیان نمی کنند.
به نظر می رسد که عملکرد شیخ در این مسئله، در شناخت روش اجتهادی ایشان قابل توجه باشد و باید ببینیم که آیا می توان توجیهی برای این رویکرد شیخ یافت یا خیر؟
✍️محسن ابراهیمی 00/09/09
#فقه #اصول #رسائل #مکاسب
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
026-1400.09.09-s175.mp3
9.16M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص174/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و پنجم
دوشنبه 1400/09/08
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
025-1400.09.08-s174.mp3
9.17M
#رسائل_ابراهیمی
رسائل3 پایه8/ جلد2
محسن ابراهیمی
ص175/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه
جلسه بیست و ششم
سه شنبه 1400/09/09
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
درباره خواندن فلسفه و بدایه حاج آقا فرحانی.mp3
3.21M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما| یه سوال مشاورهای هم دارم. بنظر حضرتعالی بنده برای شروع فلسفه چه سیری رو باید طی کنم؟ منطق رو تا حد قابل قبولی (نه کامل) خوندم و الان برای فلسفه آیا صوتهای بدایه حاج آقا رو گوش بدم یا چیز دیگه ای قبلش بخونم؟ و اگر بدایه بخونم به چه کیفیتی باید باشه؟
✅#پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید
💠ارتباط با مشاورین:
eitaa.com/majazi_almorsalaat/2382
#مدرسه_مجازی_المرسلات #فلسفه
@almorsalaat