eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
1.9هزار دنبال‌کننده
620 عکس
142 ویدیو
7 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم 🌱هوادارانِ کویش را چو جانِ خویشتن دارم 🌱گرَم صد لشکر از خوبان به قصدِ دل کمین سازند 🌱بحَمْدِ الله و الْمِنَّه بُتی لشکرشِکن دارم 🌱سزَد کز خاتمِ لَعلَش زَنَم لافِ سلیمانی 🌱چو اسمِ اعظمم باشد، چه باک از اهرِمَن دارم؟ 🌱خدا را ای رقیب امشب زمانی دیده بر هم نِه 🌱که من با لَعلِ خاموشش نهانی صد سخن دارم 🌱چو در گلزارِ اِقبالش خرامانم بِحَمْدِالله 🌱نه میلِ لاله و نسرین نه برگِ نسترن دارم 🌱به رندی شهره شد حافظ میانِ همدمان، لیکن 🌱چه غم دارم که در عالم دارم @rooz_fiq
⁉️بعدش میخواهی چکار کنی؟ 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌱کربلا و نجف و مشهد ما هستی تو 🌱السلام علیک یا فاطمه المعصومه @rooz_fiq
🌱جز تو یاری نگرفتیم و نخواهیم گرفت 🌱بر همان عهد که بستیم، بر آنیم هنوز 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
122-almizan-s234-02.06.15.mp3
16.5M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۱۲۲ جلد1/ص23۴/سوره بقره/ادامه آیات ۱۰۰ تا ۱۰۳ چهارشنبه 02.06.1۴ 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔰در مورد این👆 سوال توضیحات زیر به ذهنم رسید که عرض کردم 👇👇👇
🌱یا نور 🌱یا قدّوس 🌱یا أوّل الاوّلین 🌱یا آخِر الآخِرین 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
در آیه 102 از سوره بقره، علامه فرمودند که به دلیل اختلافات تفسیری زیاد مفسرین در این آیه، بیش از یک میلیون احتمال تفسیری در این آیه وجود دارد. هر چند که علامه این مسئله را هم از مزایای قرآن برمی شمرند، اما به نظر می رسد که اختلاف اقوال تفسیری و همچنین اختلاف روشی مفسرین، سبب شک گرایی در فهم قرآن شده است. مراد از شک گرایی این است که در نهایت با احتمالات مختلفی در معنای آیه مواجه هستیم و در نهایت نمی دانیم که آیه چه معنایی دارد. علاوه بر اختلافات اقوال، مشخص نبودن روش تفسیری و همچنین بیان اقوال مختلف و جمع بندی نکردن آنها، از اسباب این شک گرایی است. شاید بتوان گفت از مهمترین اسباب حاشیه‌نشینی قرآن در مباحث اسلامی و تشریفاتی شدن آن و همچنین اینکه هر آیه ای از قرآن به وجهی می تواند مستمسک برای هر اندیشه ای شود، همین مسئله است. یکی از مزایای و یکی از ادله ای که سبب شد که این کتاب را آغاز کنیم، جلوگیری از همین مسئله است. مرحوم علامه، در ابتدا و چند موضع دیگر از کتاب، روش تفسیری خود را با دلیل، تبیین می کنن و هر چند در برخی از آیات، اقوال سایر مفسرین هم ذکر می کنند اما آنها را نقد و بررسی می کنند و در نهایت، یک دیدگاه را به عنوان تفسیر آیات بیان می کنند. @rooz_fiq
☘️آن دوست که دیدنش بیاراید چشم / بی دیدنش از گریه نیاساید چشم ☘️ما را ز برای دیدنش باید چشم / گر دوست نبیند به چه کار آید چشم؟ 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠در مورد سوال این برادر بزرگوار، توضیحات زیر در مورد خواندن شرح لمعه را عرض کردم 👇👇
💢جلَّ جَنابُ الْحَقِّ ... 💠 جلَّ جَنابُ الْحَقِّ عَنْ أنْ يَكونَ شَريعَةً لِكُلِّ وارِدٍ، أوْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ إلاّ واحِدًا بَعْدَ واحِدٍ. وَ لذَلِكَ فَإنَّ ما اشْتَمَلَ عَلَيْهِ هَذا الْفَنُّ ضُحْكَةٌ لِلْمُغَفَّلِ عِبْرَةٌ لِلْمُحَصِّلِ؛ فَمَنْ سَمِعَهُ فَاشْمَأَزَّ عَنْهُ فَلْيَتَّهِمْ نَفْسَهُ، لَعَلَّها لا تُناسِبُهُ؛ وَ كُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ. 💠 اقول (خواجه نصیر طوسی): 🔅و المراد ذکر قله عدد الواصلین الی الحق و الاشاره الی ان سبب انکار الجمهور للفن المذکور فی هذا النمط هو جهلهم به و الی ان هذا النوع من الکمال لیس مما یحصل بالاکتساب المحض بل انما یحتاج مع ذلک الی جوهر مناسب له بحسب الفطرة. 📚 شرح نمط نهم اشارات 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
123-almizan-s237-02.06.19.mp3
19.11M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۱۲۳ جلد1/ص23۷/سوره بقره/ادامه آیات ۱۰۰ تا ۱۰۳ یکشنبه 02.06.1۹ 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
124-almizan-02.06.20.mp3
13.09M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۲۴ جلد1/ص2۳۹/سوره بقره/ادامه آیات ۱۰۰ تا ۱۰۳/بحث روایی دوشنبه 02.06.۲۰ 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
125-almizan-02.06.21.mp3
14.34M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۲۵ جلد1/سوره بقره/ادامه آیات ۱۰۰ تا ۱۰۳/ادامه بحث روایی سه‌شنبه 02.06.۲۱ 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
علامه در بحث روایی روایتی را مربوط به حضرت سلیمان (ع) و ایجاد سحر توسط شیاطین و همچنین راویتی در مورد هاروت و ماروت بیان کردند. سپس ایشان با توجه به آیاتی از قرآن ذکر کردند که این روایات که تعداد زیادی از این موارد هم وجود دارد، جعلی هستند. به مناسبت این مطلب، نکته ای را در مورد ملاک روایات معارفی و روایات مربوط به داستان های انبیاء بیان داشتند که در خلاصه آن در ضمن موارد زیر مرور می شود: 1- طبق آیات قرآن ما باید به سنت رسول الله و اولیاء ایشان تمسک کنیم. 2- بدیهی است که تحریف و خلط در روایات معارفی و داستان های انبیاء وجود دارد. لذا نمی توان همه آنها را پذیرفت. 3- از طرفی کنارگذاشتن همه روایات نیز مخالفت با آیات قرآن است. 4- استفاده از اخبار یکی از امور بدبهی عقلائی است که نمی توان آن را کنار گذاشت و در بین عقلا هم خلط و تحریف وجود دارد. عقلا در چنین مواردی میزانی و ضابطه ای را قرار می دهند و افرادی که اهل فن هستند، اخبار را با آن ضابطه می سنجند و در موارد شبهه توقف می کنند و افرادی که اهل آن فنّ نیستند به اهل خبره مراجعه می کنند. 5-قرآن کتابی است که از تحریف در امان مانده است. 6- طبق نگاه عقلایی، قرآن می تواند به عنوان ضابطه قرار گیرد. رجوع به قرآن در روایات متعددی نیز بیان شده است. 7- در مورد روایات احکام باید به قوانینی که در علم اصول بیان شده است، مراجعه شود. @rooz_fiq
و من هاهنا يظهر للباحث المتأمل: أن هذه الأحاديث كغيرها الواردة في مطاعن الأنبياء و عثراتهم لا تخلو من دس دسته اليهود فيها و تكشف عن تسربهم الدقيق و نفوذهم العميق بين أصحاب الحديث في الصدر الأول فقد لعبوا في رواياتهم بكل ما شاءوا من الدس و الخلط و أعانهم على ذلك قوم آخرون. لكن الله عز اسمه جعل كتابه في محفظة إلهية من هوسات المتهوسين من أعدائه كلما استرق السمع شيطان من شياطينهم أتبعه بشهاب مبين، فقال عز من قائل: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»: الحجر- 9، و قال «وَ إِنَّهُ لَكِتابٌ عَزِيزٌ لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ»: فصلت- 42 و قال: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً»: إسراء- 82 فأطلق القول و لم يقيد، فما من خلط أو دس إلا و يدفعه القرآن و يظهر خسار صاحبه بالكشف عن حاله و إقراء صفحة تاريخه، و قال رسول الله فيما رواه الفريقان: ما وافق كتاب الله فخذوه و ما خالفه فاتركوه. فأعطى ميزانا كليا يوزن به المعارف المنقولة منه و من أوليائه، و بالجملة فبالقرآن يدفع الباطل عن ساحة الحق ثم لا يلبث أن يظهر بطلانه و يمات عن القلوب الحية كما أميت عن الأعيان. قال تعالى: «بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ»: الأنبياء- 18، و قال تعالى: «وَ يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ»: الأنفال- 7، و قال تعالى: «لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ»: الأنفال- 8، و لا معنى لإحقاق الحق و لا لإبطال الباطل إلا إظهار صفتهما. و بعض الناس و خاصة من أهل عصرنا من المتوغلين في الأبحاث المادية و المرعوبين من المدنية الغربية الحديثة استفادوا من هذه الحقيقة المذكورة سوء و أخذوا بطرح جميع ما تضمنته سنة رسول الله و اشتملت عليه جوامع الروايات فسلكوا في ذلك مسلك التفريط، قبال ما سلكه بعض الأخباريين و أصحاب الحديث و الحرورية و غيرهم مسلك الإفراط و الأخذ بكل رواية منقولة كيف كانت. و كما أن القبول المطلق تكذيب للموازين المنصوبة في الدين لتميز الحق من الباطل و نسبة الباطل و اللغو من القول إلى النبي ص كذلك الطرح الكلي تكذيب لها و إلغاء و إبطال للكتاب العزيز الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه و هو القائل جل ثناؤه: «ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»: الحشر- 7 و قوله تعالى: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ» النساء- 64، إذ لو لم يكن لقول رسول الله ص حجية أو لما ينقل من قوله (ص) إلينا معاشر الغائبين في عصره أو الموجودين بعد ارتحاله من الدنيا حجية لما استقر من الدين حجر على حجر، و الركون على النقل و الحديث مما يعتوره البشر و يقبله في حياته الاجتماعية قبولا يضطر إليه بالبداهة و يهديه إلى ذلك الفطرة الإنسانية لا غنى له عن ذلك، و أما وقوع الدس و الخلط في المعارف المنقولة الدينية فليس ببدع يختص بالدين كيف و رحى الاجتماع بجميع جهاتها و أركانها تدور على الأخبار الدائرة اليومية العامة و الخاصة، و وجوده الكذب و الدس و الخلط فيها أزيد و أيدي السياسات الكلية و الجزئية بها ألعب؟ و نحن على فطرتنا الإنسانية لا نجري على مجرد قرع السمع في الأخبار المنقولة إلينا في نادي الاجتماع بل نعرض كل واحد واحد منها على ما عندنا من الميزان الذي يمكن أن يوزن به فإن وافقه و صدقه قبلناه و إن خالفه و كذبه طرحناه و إن لم يتبين شي‏ء من أمره و لم يتميز حقه من باطله و صدقه من كذبه توقفنا فيه من غير قبول و لا رد على الاحتياط الذي جبلنا عليه في الشرور و المضار. هذا كله بشرط الخبرة في نوع الخبر الذي نقل إلينا، و أما ما لا خبرة للإنسان فيه من الأخبار بما يشتمل عليه من المضمون فسبيل العقلاء من أهل الاجتماع فيه الرجوع إلى أهل خبرته و الأخذ بما يرون فيه و يحكمون به هذا. فهذا ما عليه بناؤنا الفطري في الاجتماع الإنساني، و الميزان الديني المضروب لتمييز الحق من الباطل و كذا الصدق من الكذب، لا يغاير ذلك بل هو هو بعينه، و هو العرض على كتاب الله فإن تبين منه شي‏ء أخذ به و إن لم يتبين لشبهة فالوقوف عند الشبهة، و على ذلك أخبار متواترة عن النبي ص و الأئمة من أهل بيته. هذا كله في غير المسائل الفقهية و أما هي فالمرجع في البحث عنها فن أصول الفقه. الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 241 @rooz_fiq
📕 با عنایت الهی کتاب «نظریه اعتباریات امام خمینی (ره) و نقش آن در استنباط» منتشر شد. ⭕️ «این اثر در حقیقت تلاشی برای تبیین نظریه امام خمینی ره در باب اعتباریات و لزوم تفکیک این ادراکات از ادراکات حقیقی، در علوم اعتباری است. از این رو اندیشه ایشان در این باب که در آثار مختلفشان مطرح شده، صورت بندی منظمی پیدا کرده و اثر توجه به آن در علم اصول و فقه نیز روشن گشته است. همچنین مقایسه ای در همین رابطه، میان نگاه های امام خمینی ره و محقق عراقی ره - از نمایندگان برجسته مکتب نجف - صورت گرفته است.» ⭕️ برای تهیه کتاب به صورت آنلاین و ارسال پستی اینجا کلیک کنید. ۱۵ درصد تخفیف سفارش آنلاین ☝️ 🔸 برای تهیه حضوری کتاب به آدرس زیر مراجعه کنید: قم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک 13، کتاب فردا 📚 آدرس کانال اختصاصی کتاب: @etebariyatbook پاسخ به سوالات در رابطه با تهیه کتاب: @Yazainab1445 🔸🔸🔸 @ofoqemobin
🌱 فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی ‏فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی ▫️از امروز باید دائما این روایت را به اهل مدینه یادآوری کرد…… 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
126-almizan-s244-02.06.25.mp3
19.11M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه۱۲۶ جلد1/سوره بقره/ادامه آیات ۱۰۰ تا ۱۰۳/بحث فلسفی شنبه 02.06.۲۵ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📝باز آمد بوی ماه مدرسه...... باز هم تابستان به سر رسید و هوای خنک پاییز از راه می رسد. از پاییز سال1373 که وارد کلاس اول ابتدایی شدم تا امروز که حدود 30 سال میگذرد، هر سال پایان تابستان و آغاز مهرماه، شروعی دوباره بوده است. شروع یک سال تحصیلی. البته هر سال به گونه ای. سالیانی مدرسه، چند سالی را دانشگاه و سالیانی است که حوزه. به دلیل علاقه ای که به درس و مدرسه داشتم، تمام این سال ها برایم پر از خاطرات خوب است و احساس بسیار خوبی از فرارسیدن دوباره مهرماه دارم. در همه این سالها محصل بوده ام و چند سالیست که علاوه بر تحصیل، معلم هم شده ام و هم لذت این ایام دو چندان شده و هم مسئولیت آن چند چندان سختتر شده. معلمی برکات تحصیلی زیادی نیز دارد اما سخت ترین بخش تدریس آنجایی است که مخاطبین شما، تقریبا از صحبت های شما چیزی یاد نمی گیرند بلکه عمدتا از اعمال، باورها و واقعیت شما فرا می گیرند. به تجربه عرض می کنم که درصد زیادی از علم و عمل یک طلبه در سالهای اولیه تحصیل در دوره مقدمات ایجاد می شود و شاید خوب است که هر طلبه ای تا آخر عمر طلبگی با فضای مدرسه و طلاب دوران مقدمات در ارتباط باشد. ان شاءالله به لطف الهی امسال هم در برخی از مدارس علمیه قم، معلم هستم. ان شاءالله حداقل همانقدر که بنده از تدریس بهره مند می شم، برای مخاطبین هم مفید و موثر باشد. این چند کلام بالا را به مناسبت اینکه فردا باید در کلاس حاضر شوم، نگاشتم. بدون تامل بود و فقط به قصد یادآوری شروع ماه مدرسه.... ان شاءالله که خداوند متعال ما را در مسیر یادگیری و یاددهی دین الهی بیش از پیش ثابت قدم بدارد. 🌀👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
almojaz-02.06.26.mp3
20.79M
در بخشی از جلسه الموجز امروز درباره سه اصل مهم: مرور، جمع‌بندی و به‌کارگیری دروس توضیحاتی بیان شد. @rooz_fiq
🌿أَكْرَهُ كُلَّ مَا يُفَرِّقُني عَنْك@stekerarabic@rooz_fiq
▫️عرض سلام و احترام ▫️ان شاءالله امسال درس مکاسب (پایه7 از ابتدا) را خواهیم داشت. ▫️سعی می کنیم که علاوه بر تبیین متن شیخ، روش اجتهادی ایشان و همچنین تطبیق قواعد اصولی را توجه داشته باشیم. ▫️دوستانی که پایه7 هستن و قصد دارن که به صورت حضوری شرکت کنند، می تونن درس رو در سامانه انتخاب کنن. (درس ساعت7-8 و مدرس آیت الله تبریزی) ▫️بزرگوارانی هم که می خوان صوت جلسات رو استماع بفرمان، صوت جلسات ان شاءالله در گروه زیر بارگذاری خواهد شد. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/563151381Cfbbe414b6f @rooz_fiq