eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
660 عکس
158 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 همایش رونمایی از کتاب «در آستانه حکمت» (جلد اول) ▪️اثر استاد علی فرحانی ➕تنظیم از سید مجتبی امین جواهری ▪️موسسه فرهنگی پژوهشی سبحان با همکاری رسانه المرسلات در سالگرد مرحوم علامه طباطبایی اعلام می دارد، کتاب «در آستانه حکمت» جلد اول آماده عرضه به علاقه مندان فلسفه اسلامی است از این رو همایش رونمایی از کتاب با حضور مولف محترم حجت الاسلام استاد علی فرحانی در سه شنبه 2 آذرماه در دفتر موسسه سبحان برگزار می گردد. ♦️مکان دفتر: خیابان سپاه، خیابان بوعلی (شهید جنابان)، نبش کوچه ۸، پلاک ۷۶ ♦️پخش زنده همایش در کانال ایتای المرسلات و موسسه سبحان برگزار می شود. 👇🏻👇🏻 برای سفارش کتاب لینک را کلیک کنید: 🌐https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/ 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/284950666Cbc95ef4db3 👆👆👆👆
هدایت شده از المرسلات
باسلام استاد علی فرحانی در طی سالیان گذشته، به کرات کتاب بدایه الحکمه را تدریس نموده اند. تدریس ایشان از جهات مختلفی دارای برجستگی های محتوایی و روشی است که از جمله آنها میتوان تبیین و دفاع از نظرات علامه در مقابل دیدگاه سایر اعلام و همچنین تاکید بر سیر ریاضی از بدیهی به نظری را نام برد. یکی از تدریس های تفصیلی ایشان تدریسی است که مشتمل بر بیش از ۲۰۰جلسه درسی است و در سال های ۸۹ تا ۹۱ در شهر مقدس قم برای جمعی از طلاب تدریس شده است. سابقا صوت تدریس این جلسات و همچنین متن پیاده شده جلسات را در اختیار علاقه‌مندان حکمت اسلامی قرار داده ایم و امروز در ایام بزرگداشت علامه طباطبایی، این مجموعه ارزشمند به صورت تدوین یافته و با عنوان "در آستانه حکمت" در اختیار شما قرار دارد. حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری که از طلاب فاضل و ارجمند و از شاگردان استاد و از اساتید و مشاوران مدرسه مجازی المرسلات نیز می باشند، این دوره تدریس را تنظیم و تدوین کرده اند و مراحل ویراستاری و نشر جلد اول این کتاب، در موسسه سبحان به سرانجام رسیده است. انشالله در روز سه‌شنبه ۲آذر ماه با حضور استاد علی فرحانی و حجت‌الاسلام جواهری در محل موسسه از این کتاب رونمایی خواهد شد. انشالله که با این تلاش ها، قدمی در ترویج و تحصیل معارف اسلامی برداریم. محسن ابراهیمی ۰۰/۸/۲۸ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
📚| علامه ضد انقلاب؟ (نگاهی به نسبت علامه طباطبایی با انقلاب و جمهوری اسلامی) ✍️رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب ▫️مؤلفین در این کتاب سعی کرده‌اند با ارائه ۱۱ مصاحبه و یک پیوست تحقیقی به سؤالات و شبهاتی که مدتی است نسبت به علامه طباطبایی مطرح می‌شود را پاسخ داده و تصویری حقیقی از مشی علمی و عملی علامۀ طباطبائی در خصوص انقلاب و جمهوری اسلامی را ارائه کنند. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
باسلام امروز یکی از اساتید بزرگوار، عکس و توضیحاتی درباره این کتاب (علامه ضد انقلاب؟) را در یکی از گروه ها ارسال کردند. بنده نیز آن را جهت آشنایی مخاطبین در کانال قرار دادم. خودم هنوز فرصت نکرده ام که این کتاب را مطالعه کنم. اما آنچه در این موضوع در ذهن دارم این است که ما امروز که به خود علامه دسترسی نداریم، فقط با آنچه که از آثار ایشان در دسترس ماست می توانیم، پاسخ چنین سوالاتی را حدس بزنیم. در میان آثار وجودی ایشان دو دسته را می توان نام برد که بدون شک همراهی و همفکری ایشان با انقلاب را تایید می کند: دسته اول آثار قلمی ایشان است. ایشان در این آثار خصوصا در کتاب شریف المیزان مباحثی را طرح می کنند که اگر می خواستند آنها را اجرا کنند، چیزی به جز انقلاب اسلامی حاصل نمی شد. دسته دوم، شاگردان ایشان است. بزرگانی همچون رهبر انقلاب، شهید مطهری، آیت الله مصباح، آیت الله پهلوانی، آیت الله خوشوقت، آیت الله جوادی و علامه طهرانی و ... از شاگردان مسلم ایشان هستند که همیشه در تمام فعالیت هایشان همراه انقلاب بوده اند و از طرفی به شاگردی علامه مفتخر بوده اند و بلکه نظرات علامه را مبانی انقلاب اسلامی می دانسته اند. آنگونه که از سیره این شاگردان می دانیم اینگونه نبوده اند که در مورد انقلاب تسامح داشته باشند و بخواهند شخصی را که با انقلاب مخالف بوده است را تجلیل و تکریم کنند. در مقابل، برخی از شاگردخوانده های علامه و همچنین مخالفین با جریان انقلاب، به استناد برخی نقل قول های غیرمستند از ایشان و با تفسیر به رای برخی از خاطرات علامه که محمل های مختلفی می تواند داشته باشد، سعی دارند که علامه را به نفع جریان سکولار، مصادره کنند. البته برخی از افرادی که انقلابی گری را در یک شیوه و رسم خاص منحصر می کنند، نیز آب به آسیاب این جریان می ریزند. متأسفانه این دسته در انقلابی بودن آیت الله بهجت (ره) نیز تردید داشتند. انشالله که خداوند متعال بیش از پیش ما را از سفره بابرکت علامه طباطبایی، متنعم بفرماید. ✍️محسن ابراهیمی 00/8/29 @almorsalaat
017-1400.08.29-s159.mp3
9.27M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص159/ ادامه تنبیه سوم جلسه هفدهم شنبه شنبه 1400/08/29 @majazi_almorsalaat
032-1400.08.29-s112.mp3
11.46M
بدائه النحو محسن ابراهیمی فاعل/ ص112 جلسه سی و دوم شنبه 1400/08/29 @majazi_almorsalaat
018-1400.09.01-s160.mp3
14.04M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص160/ ادامه تنبیه سوم جلسه هیجدهم دوشنبه 1400/09/01 @majazi_almorsalaat
033-1400.09.01-s116.mp3
12.09M
بدائه النحو محسن ابراهیمی میتدا و خبر/ ص112 جلسه سی و سوم دوشنبه 1400/09/01 @majazi_almorsalaat
019-1400.09.01-s162.mp3
9.18M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص162/ شبهه وجوبیه اجمال نص جلسه نوزدهم دوشنبه 1400/09/01 @majazi_almorsalaat
034-1400.09.01-s119.mp3
9.97M
بدائه النحو محسن ابراهیمی میتدا و خبر/ ص119 جلسه سی و چهارم دوشنبه 1400/09/01 @majazi_almorsalaat
020-1400.09.02-s165.mp3
9.36M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص165/ شبهه وجوبیه تعارض نصین جلسه بیستم سه شنبه 1400/09/02 @majazi_almorsalaat
038-1400.09.03-s123.mp3
9.97M
بدائه النحو محسن ابراهیمی اصول در میتدا و خبر/ ص123 جلسه سی و پنجم سه شنبه 1400/09/03 @majazi_almorsalaat
036-1400.09.04-s124.mp3
16.21M
بدائه النحو محسن ابراهیمی ادامه اصول در مبتدا و خبر/ ص124 جلسه سی و ششم چهارشنبه 1400/09/04 @majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🔆 مدرسه مجازی المرسلات با همکاری مجموعۀ آموزشی صُدا برگزار می کند: 🌀کارگاه ادبیات کاربردی و تطبیقی (مهارت های متن خوانی و ترجمه) 🔰استاد محمدمهدی مقدسی 🔵 مرحله اول (دوره عمومی): مباحث مقدماتی و آموزش تطبیقی روش ملکه سازی و کابرد عملی قواعد ادبی ♦️در این دوره: ✅ مباحث مقدماتی دربارۀ مراحل یادگیری ادبیات و اهداف هر مرحله ✅ شیوۀ صحیح تجزیه و ترکیب جهت ملکه سازی قواعد ✅ آموزش کاربردی مهارت های متن خوانی و ترجمه در چهار جلسه تبیین می گردد. 🔵 مرحله دوم (دوره تخصصی): اگرچه تسلط بر قواعد و برخورداری از مهارت های عمومیِ متن خوانی در متون تخصصی ضروری است؛ اما هر متن تخصصی دارای ویژگی ها و خصوصیات اختصاصی است که جهت استفاده بهتر از آن متن تسلط بر این قواعد لازم و ضروری است؛ لذا کارگاه های متن خوانی با محوریت عناوین تخصصی برگزار می گردد. ⚠️ توجه: جهت شرکت در این کارگاه ها گذراندن دورۀ عمومی ضروری است. 🔹کسانی که در این مرحله شرکت می کنند در گروه های ۵ نفره گروه بندی می شوند و کارگاه ها به محوریت یکی از عناوین ذیل برگزار می شود: ✅ کارگاه صرف ✅ کارگاه نحو ✅ جمع بندی و متن خوانی کتاب سیوطی ✅ بایدها و نبایدهای کتاب مغنی و شیوۀ تحصیل آن ✅ آموزش متن خوانی و ترجمه کتب تخصصی شامل: 🔹 منطق 🔹 لمعه 🔹 اصول فقه مظفر 🔹 رسائل 🔹 مکاسب 🔹 کفایه ✅ آموزش متن خوانی و حل تمرین کتب حوزه خواهران ✅ جمع بندی و حل تمرین عربی معاصر ⏰ ثبت نام: چهارشنبه 10آذر ⭕️⭕️کلاس های مرحله اول از شنبه 13آذر به صورت آغاز می شود. ┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄ 🔴 لینک ثبت نام مرحله اول ┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄ @soda96 @almorsalaat @majazi_almorsalaat ♨️جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
هدایت شده از المرسلات
837.2K
⁉️| سلام علیکم. خداقوت. بابت کانال و مجموعه خوب ⚘👌. آقای ابراهیمی! سیر مطالعاتی و از نظر استاد علی به چه صورتی هست؟! ممنون میشم راهنمایی کنید. ✅ حجت‌الاسلام ابراهیمی را @almorsalaat
021-1400.09.04-s167.mp3
9.95M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص167/ ادامه شبهه وجوبیه تعارض نصین جلسه بیست و یکم پنجشنبه 1400/09/04 @majazi_almorsalaat
022-1400.09.04-s169.mp3
11.1M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص169/ شبهه وجوبیه موضوعیه جلسه بیست و دوم پنجشنبه 1400/09/04 @majazi_almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
| ما همه عاشق اوییم چه کوچک چه بزرگ حضرت امام (ره)، در مواضع متعددی از آثار خود برهانی را بر اساس گزاره ای فطری، بر اثبات خداوند متعال، اقامه میکنند. تقریبا بهترین جایی که این برهان را تقریر میفرمایند و آن را منتسب به استاد خود، مرحوم شاه آبادی میکنند، در کتاب شریف چهل حدیث است. برهان ایشان، از جمله براهین تنبیهی است. چون این برهان متخذ از احکام بدیهی فطرت است. این برهان دارای دو مقدمه است: صغری: هر انسانی عاشق کمال مطلق است (این گزاره فطری و در واقع اساس فطریات است) کبری: هر عشقی، نیازمند به معشوق است. نتیجه اینکه معشوق (کمال مطلق) موجود است. این برهان از آیه "قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه" نیز بدست می آید. این برهان، معمولا از حیث نتیجه آن و یا از حیث بدیهی بودن اثبات خداوند متعال و یا از جهات معرفت شناسی مورد توجه قرار میگیرد. به نظر بنده، آنچه اهمیت بیشتری دارد، صغرای این برهان است. حضرت امام در تبیین صغری با مثالهای مختلفی، اثبات می کنند که ما در تمام افعال خود فقط و فقط به دنبال خداوند متعال هستیم. هر حرکتی میکنیم، هر کاری که انجام میدهیم، هر کتابی که میخوانیم، هر حرفی که میزنیم، ازدواج که میکنیم، هر پیامی که میخوانیم و وقتی که میخوابیم و.... در همه اینها به دنبال خدای متعال میگردیم. بالجمله ما تکوینا یک معشوقی داریم که در همه حال به دنبال او میگردیم. هر چند که گاهی غفلت میکنیم و گمان میکنیم که به دنبال چیز دیگری هستیم. گمان میکنم که توجه به این مطلب که تمام افعالمان برای رسیدن به یک معشوق (خداوند متعال) است، اهمیت بالا و تاثیرات زیادی میتواند داشته باشد. انشالله که روزی مصداق حقیقی معشوق را بپرستیم. ✍محسن ابراهیمی ۰۰/۹/۵ @almorsalaat
037-1400.09.06-s127.mp3
12.91M
بدائه النحو محسن ابراهیمی ادامه اصول در مبتدا و خبر/ ص127 جلسه سی و هفتم شنبه 1400/09/06 @majazi_almorsalaat
023-1400.09.06-s170.mp3
9.16M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص170/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه جلسه بیست و سوم شنبه 1400/09/06 @majazi_almorsalaat
038-1400.09.07-s133.mp3
9.14M
بدائه النحو محسن ابراهیمی نواسخ/ افعال ناقصه/ ص133 جلسه سی و هشتم یکشنبه 1400/09/07 @majazi_almorsalaat
039-1400.09.08-s136.mp3
8.8M
بدائه النحو محسن ابراهیمی نواسخ/ افعال ناقصه/ ص136 جلسه سی و نهم دوشنبه 1400/09/08 @majazi_almorsalaat
024-1400.09.07-s172.mp3
10.41M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص172/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه جلسه بیست و چهارم یکشنبه 1400/09/07 @majazi_almorsalaat
|از موارد نادر ایستادگی شیخ در مقابل مشهور امروز در ضمن مطالعه عبارت شیخ به مطلبی برخورد کردم که ذکر آن خالی از لطف نیست. در روش شناسی اجتهادی ایشان خصوصا در کتاب مکاسب معروف است که ایشان به قول مشهور قدمای از فقها بلکه حتی شهرتی که میان برخی از اعاظم متأخرین همچون شهید ثانی و محقق کرکی و علامه حاصل شود، اعتنای زیادی می کنند و حتی به خاطر شهرت، دست از ظاهر روایت بر می دارند کما اینکه در مسئله لزوم معاطات چنین کردند. اما در رسائل در بحث شبهه موضوعیه وجوبیه، پس از اینکه نظر خود را بر اساس ادله بیان می کنند که در اینجا هم برائت جاری است، یک مسئله فقهی را مورد بررسی قرار می دهند. ج2 ص170 آن مسئله فقهی دوران بین اقل و اکثر در قضاء فوائت است. ایشان می فرمایند که باید به اقل عمل کنیم اما در جانب اکثر چون از مصادیق شبهه موضوعیه وجوبیه است، برائت جاری می شود. ایشان پس از بیان ادله می فرمایند که مشهور بین الاصحاب بل المقطوع از زمان مفید (ره) الی الشهید الثانی (ره) این است که قائل به احتیاط (وجوبی در صورت تمکن و ظنی در صورت عدم تمکن و از باب رخصت) شده اند. اما شیخ با این وجود که چنین شهرت محکم و پرقدرتی وجود دارد، از نظر خود کوتاه نمی آیند و بر دیدگاه خود که برائت است، اصرار می ورزند و حتی توجیه قابل قبولی هم برای عبارات آنها بیان نمی کنند. به نظر می رسد که عملکرد شیخ در این مسئله، در شناخت روش اجتهادی ایشان قابل توجه باشد و باید ببینیم که آیا می توان توجیهی برای این رویکرد شیخ یافت یا خیر؟ ✍️محسن ابراهیمی 00/09/09 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
026-1400.09.09-s175.mp3
9.16M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص174/ ادامه شبهه وجوبیه موضوعیه جلسه بیست و پنجم دوشنبه 1400/09/08 @majazi_almorsalaat