🔶🔷 مستبصر الجزائری «خانم دکتر فضیله قسام» پس از جستجو و تحقیق بسیار در کتابها و منابع اصلی عقاید اصیل خود را شناخت و چشم بر حقیقت گشود. او یک علوی الاصل است که در فرانسه زندگی میکند که از ۲۴ سال پیش تشیع خود را اعلام کرده است. وی پیش از آن به پیروی از آبا و اجدادش یک سنی مالکی بود. این مذهب از گذشته های دور در الجزائر رواج دارد.
این گفتگو هنگامی انجام شد که وی به زیارت کربلای معلی مشرف شده بود.
🔷 از چه طریقی با مذهب اهل بیت(ع) آشنا شدید؟
ــ آشنایی من با مذهب از طریق سیاست رایج در عرصه جهانی بود، بعد از آن درهای تشیع به روی من باز شد که ابتدای آن با انقلاب اسلامی ایران بود و ما اخبار مربوط به آن را از رسانه های مختلف آن زمان مثل روزنامه و رادیو و … پیگیری می کردیم. در آن سال ها دانشجو بودم و با دانشجویان شیعه آشنا شدم. آنها از ملیت های مختلف مثل ایرانی و لبنانی و… بودند. اینجا بود که با افکار جدید روبرو شدم...
🔶وارد بحث جستجو از مذهب حق شدید. چه شد که اندیشه ات در ساحل اهل بیت(ع) توقف کرد؟
ــ مسأله فقط مسأله اندیشه، مطالعه و پژوهش نیست بلکه قضیه قلب، احساس و دریافت وجدانی است. احساس کردم دین حقیقی این است، چرا که به قلبم راه یافت و چیزی که به قلب وارد شود نشان از حقیقت دارد.
🔺ادامه این گفتگو درسایت #رهیافته ودرلینک زیر
rahyafteha.ir/104/
🌸 بــسم الله الرحمن الرحـــیم 🌸
♻️ مقاله از آکادمی بین المللی ( sciences engineering medicine ) با عنوان:
🍃 #سازگاری_علم_و_دین 🍃 در خدمت شما هستیم 👇
💠 علم تجربی ( ساینس ) تنها راه شناخت و درک نیست، اما ساینس یکی از راه های شناخت است که فرقش با سایر روش ها در متکی بودن آن به شواهد تجربی و توضیحات آزمایش های مختلف است. از آنجایی که فرگشت به عنوان یک نگرانی برای رویداد های مهم و مرکزی مذهب مطرح بود - شامل خاستگاه تنوع زیستی و مخصوصاً خاستگاه انسان - از زمانی که اولین تفاسیر آن از چارلز داروین و آلفرد راسل والاس در سال 1858 ارائه شد تبدیل به یک ایده بحث بر انگیز در جامعه شد ✔️
➕ پذیرش شواهد فرگشت با ایمان مذهبی سازگار است، امروزه بسیاری از مذاهب ادیان قبول کردند که فرگشت زیستی در طی میلیون ها سال در طول تاریخ کره زمین تنوع حیات را تولید کرده، بسیار از آنها اظهار کردند که فرگشت و اصول دین آنها سازگار هستند،دانشمندان و نظریه پردازان به وضوح درباره شگفتی و تعجب خود در باره تاریخ جهان و حیات روی این سیاره نوشتند و توضیح دادند که آنها هیچ تضادی بین ایمانشان به خدا و شواهد فرگشتی نمیبینند 🔻
✅ علم دین بر اساس دو جنبه متفاوت از تجربه انسان هستند، در علم توضیحات باید بر اساس شواهد بدست آمده از بررسی جهان طبیعی باشد، مشاهدات و آزمایش های علمی که با یک توضیح در تضاد هست در نهایت باید به تغییر یا حتی رها کردن آن توضیح منجر شود،در مقابل ایمان دینی،به شواهد تجربی بستگی ندارد، به طور معمول شامل نیرو ها یا عوامل فراطبیعی هست و نیازی به تغییر در مواجهه با شواهد متضاد ندارد، چون آنها قسمتی از طبیعت نیستید، عوامل فراطبیعی نمیتواند با ساینس مورد بررسی قرار گرفته شوند،این به این معناست که علم و دین به طور متفاوتی با جنبه های مختلف درک انسان در ارتباط هستند، تلاش برای در مقابل هم قرار دادن علم و دین ( متضاد نشان دادن ) اختلاف نظر هایی که نیاز به وجودشان نیست را ایجاد میکند ‼️
http://www.nas.edu/evolution/Compatibility.html
🔃 ترجمه به اصل متن وفادار است
@feraghvaadyan
#تناسخ_در_یوگا
یکی از شاخصههای انحرافی یوگا اعتقاد به بحث #تناسخ است. در یوگا تناسخ به معنی « #حلول روح انسان به یک کالبد جدید در همین دنیاست.» یعنی بعد از مرگ روح انسان به عالم برزخ یا قیامت یا عوالم دیگر منتقل نمیشود، بلکه درهمین عالم در قالب و جسم جدید وارد میشود و یک #حیات_جدید را تجربه میکند و همین طور روح در زندگیهای مکرر و پی در پی به حیات خود ادامه میدهد. در آیین یوگا باتوجه به اعتقاد به تناسخ، عالم #برزخ و #رستاخیز در آن جای ندارد.
@feraghvaadyan
حکم راننده اتوبوس آشوب های خیابان پاسداران صادر شد
رئیس کل دادگستری استان تهران:
🔹حکم محکومیت راننده اتوبوسی که باعث شهادت سه نفر از مامورین نیروی انتظامی شده بود از سوی دادگاه کیفری یک تهران صادر و به صورت ویژه ابلاغ شد.
@feraghvaadyan
بدعت های #انجمن_حجتیه (بخش دوم)
📌قلب مفاهیم «حجت» و «حوادث واقعه»
✍یکی از ادعاهای انجمنیها این است که پیرو مراجع هستند و به اسلام فقاهتی معتقدند، مثلاً به میزان زیادی به شیخ انصاری استناد میکنند این در حالی است که اظهارات ایشان را گلچین کرده و مورد سوءاستفاده ابزاری قرار می دهند. مشخص نمی کنند که منظور شیخ انصاری از «حوادث واقعه» چه بود و طوری تعبیر می کنندکه گویی مد نظر وی، «مسائل حکومتی» است، «فی ان المراد بالحوادث مطلق الامور التی لابد من الرجوع فیها عرفا او عقلاً او شرعاً»، سپس توضیح می دهند در طول تاریخ شیعه، همه عوام و خواص می دانستند در مسائل عامی باید به عالم مراجعه و از او تقلید کنند، فلذا اینجا بحث مسائل حکومتی و ولایت امر مطرح است، در حالی که انجمن حجتیه در آثار خود، منظور از حوادث واقعه را مسائل مستحدثه بیان کرده و منظور از «حجت» امام را «مراجع» ولی مطابق «فانهم حجتی علیکم» با توجه به تصریح همه، از جمله شیخ انصاری، منظور از «حجت امام زمان بر ما»، «ولی فقیه» است نه مراجع.
🔺بر طبق تحقیقات، هیچ کدام از فقیهان اعم از اصولی و اخباری، هرگز نظری مطابق با نظر انجمن حجتیه پیرامون حجت و حوادث واقعه نداشتند.
@feraghvaadyan
🔻آیتاللهالعظمی نوریهمدانی در حمایت از مردم فلسطین:
☑️ مسئله اول ما قدس و مبارزه با صهیونیست است
🔹آیت الله نوری همدانی امروز در ابتدای درس خارج فقه در مسجد اعظم قم جنایات رژیم صهیونیستی و سکوت مجامع بین المللی را محکوم کردند.
این مرجع تقلید گفتند: یکی از اصول انقلاب از آغاز نهضت امام خمینی مبارزه با صهیونیست ها بوده است و امام عقیده داشتند که این #غدهسرطانی باید محو شود.
🔹قدس قبله اول مسلمانان است و یک رژیم نامشروع و غاصب آن را غصب کرد، مسلمانان و ملت های آزادی خواه باید با وحدت و همبستگی به مردم فلسطین کمک کنند و تا نابودی این رژیم نامشروع حرکت خود را ادامه دهند.
🔹 البته ما از سازمان ملل متحد توقعی نداریم، چون با پول میلیارد دلاری عربستان و استکبار اداره میشود و عملاً بعنوان یک سازمان بی خاصیت تبدیل شده است.
🔹یکی از نقشه های استکبار را ساختن فرقه های دروغین مثل #وهابیت و داعش است که به این ترتیب مسلمانان با خودشان درگیر شوند و حاشیه امن برای #اسرائیل درست کنند و ابزار اصلی و صحنه گردان آن هم عربستان است، اما ملتهای مسلمان بدانند همیشه مسئله اول ما قدس و مبارزه با صهیونیست است.
@feraghvaadyan
▪️▫️ چکیده ای از #سهم_حقوق_زن در پارادایم هایی که پایه های انقلاب های بزرگ در چند صده اخیر بوده اند.
🔻 آمریکا و فرانسه در قرن 18 دو انقلاب بزرگ و بنیادین رو به اسم خود ثبت کردند، اما هیچ حرف و سخنی از حقوق زن در آن به میان نیامد.
در فرانسه هم تا پیش از انقلاب اساسا هیچ مدرسه دخترانه ای وجود نداشت، در اواخرِ نیمه نخست قرن بیست، یعنی سال 1920 بود که قانون برابری زن و مرد در حقوق سیاسی جایی برای خود باز کرد.
(روسو،امیل، صفحه ۲۴۵)
دو قرن پس از انقلاب در فرانسه حقوق زنان به رسمیت شناخته شد.
مردان در مری انگلند حق تنبیه فیزیکی زن را تا سر حد مرگ داشتند و اگر زن زنده می ماند مرد از تعقیب کیفری جان سالم به در می برد.
مردان متاهل حق روابط جنسی با روسپیان را داشته اما زن تا زمانی که مرد او رو رها نکرده بود چنین حقی نداشتند.
اگر زن پولی رو بدست می آورد متعلق به شوهر وی بوده و اگر هم حین ازدواج مال و ثروتی را با خود به همراه می آورد مرد حق تصرف و خرج اون اموال و ثروت را داشته.
( ویلدورانت، لذات فلسفه، صفحه ۱۵۰)
در انگلیس، زنان محجور محسوب شده و حق تصرف در دارایی های خود را نداشتند! در نهایت در سال 1870 میلادی قانوت مالکیت زن شوهردار از زنان رفع حجر کرد.
در سال 1870 به موجب قانونی زنان انگلیسی از حق نگهداری پولی که بدست می آوردند برخوردار شدند. البته این قانون اخلاقیِ مسیحی را کارخانه دارانِ مجلس عوامِ انگلیس وضع کردن تا بتوانند زنان را به کارخانه ها بکشانند و نیروی کار لازم برای نیل به اهداف مالی خویش را داشته باشند.
( ویلدورانت، لذات فلسفه، صفحه ۱۵۱)
تا سال 1948 اساسا بحثی از برابری حقوق زن و مرد مطرح نبود! صرفا صحبت از حقوق دهقان در برابر ارباب و کارگر در برابر کارفرما و ملت در برابر دولت مطرح بود.در قرن 18 ادبیات فکری، یعنی ادبیاتی که کانون انقلاب های بزرگ بود برای زن نه قائل بر آزادی بود و نه استقلال!
✅ نمی دانیم چقدر از دلبستگی کانت به آراء روسو مطلع هستید، اما باید عرض کنیم که کانت از سر شوق، نوشته های روسو را مطالعه می کرده، و اندیشه های کانت که زن را لعبت مجلس آراء می دانست و اجازه نزدیک شدن آن به نقد عقل محض را نمی داد، کاملا متاثر و الهام گرفته از عقاید روسو بوده است.
لذا کاملا به بحث تساوی حق زن و مرد خط بطلان می کشد.
و عجیب نیست که تا مدت ها بحثی از حقوق زن در انقلاب های بزرگ نبوده است.
🔺 اما در ۱۴۰۰ سال پیش در قرآن گفته شده که هیچ یک از زنان و مردان و قبایل و طوائف و نژادها بر دیگران برتری ندارند، مگر به پرهیزکاری و تقوای الهی.
«یا أیها الناس انا خلقناکم من ذکر و أنثی... ان اکرمکم عند الله أتقیکم»؛
🖇 «ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم، و شما را ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسائی متقابل حاصل کنید. قطعا و حتما ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است».( نه مرد ها به خاطر مرد بودنشان ارجمندند و نه زن ها به خاطر زن بودنشان)
@feraghvaadyan
💠💠 تأثیرات اقتصادی فراز و نشیبهای زندگی یهودیان (1)
✡️ سلسله مقالات یهودیان و حیات اقتصادی مدرن (قسمت بیستوسوم)
1️⃣ طی قرون متمادی، #بنیاسرائیل، چه براساس انتخاب و چه براساس تطبیق، قومی مهاجر و بیاباننشین بوده است.
2️⃣ #مهاجرت نوعی فرآیند انتخابی بود که طی آن بهترین عناصر یهودی که هیچوقت موافق زندگی جاافتادهی مبتنی بر کشاورزی نبودند، ناگزیر شدند تا غرایز نهفتهی بیاباننشینی خود را زنده کنند و از طریق زندگی در #شهر که بهطور عمده متکی بر #تجارت بود، ادامهی حیات دهند.
3️⃣ ما هرگز نمیبینیم که یهودیان مهاجر، مراکز یا شهرهای کشاورزی یا نظایر آن برپا کرده باشند. در عوض چه میبینیم؟ میبینیم که یهودیان در اقصا نقاط جهان و ترجیحاً در شهرهای بزرگ پراکنده شده و به تجارت پرداختند.
4️⃣ رفته رفته فلسطین مرکزیت خود را از دست داد و یهودیان در نقاط مختلف جهان پراکنده شدند. کمتر جایی را میشد پیدا کرد که یهودی نداشت و در بعضی نقاط تعداد یهودیان بر غیریهودیان میچربید. در اواخر قرون وسطا، اسپانیا و پرتغال از یکسو و روسیه و لهستان از سوی دیگر، دو کانون بزرگ حضور یهودیان، سوای خاورمیانه، به حساب میآمدند.
5️⃣ #یهودیان_اسپانیا و #یهودیان_روسیه در سراسر جهان پراکنده شدند. روند مهاجرت از روسیه و لهستان روندی پایدار بود تا اینکه در اواخر سده نوزدهم موج عظیم مهاجرت یهودیان شرق اروپا به آمریکا آغاز شد. #آمریکا مأوای جدید یهودیان شده بود.
📚 ورنر سومبارت ، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن ، ترجمه رحیم قاسمیان ، تهران، نشر ساقی، چاپ دوم.
📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/tuZ7vE
🔷تحول ماهوی تصوف؟
🔺تشکیلاتی شدن فرقه های سنتی و تغییر ماهیت #تصوف
✍یکی از چالش های امروز محققان عرصه عرفان و تصوف، مواجهه با این پرسش است که آیا تصوف با استحاله ماهیتی همراه شدهاست؟ تغییرات پدیدآمده در مرام و طریقت برخی فرقه های تصوفبنیان سنتی مانند فرقه اویسی شاه مقصودی یا شاخه آقاخانیه اسماعیلیه و حتی اقدامات جریان برآمده از دل فرقه گنابادی(موسوم به مجذوبان نور)، حاکی از تحولاتی دارد که خواه ناخواه بر ماهیت تصوف نیز اثرگذار خواهدبود. ترکیب اصول طریقتی با ورزش یوگا و ارائه آن در مکانی ترکیبی (از خانقاه و سبک معماری مدرن) در فرقه اویسی شاه مقصودی، تمرکز بر تشکیلات و ساختاری شدن در عرصه های مختلف(اقتصادی و اجتماعی و...) بهویژه در حوزه آموزش تشکیلاتی (مدارس خاص فرقه و مربیان آموزشی اطفال) در شاخه آقاخانیه فرقه اسماعیلیه، تا حد زیادی از روش های سنتی پیشین در تصوف و فرقه های سنتی، به دور بوده و استحاله ماهیت توصف را نوید می دهد که بی تردید بر قالب و ساختار شکلی آن نیز تأثیرگذار است. همین طور است رفتارهای سیاسی و به دور از طریقت، گروهک مجذوبان نور. با این حساب باید دید در آینده، تصوف با چه تحولاتی مواجه خواهدبود؟
@feraghvaadyan