🌀ضرورت تشکیل اتاق های متمرکز فکری در مواجه با بهائیت
🔮در جنگ نرم چه کسانی باید میدان بیایند؟ قدر مسلم نخبگان فکری اند، یعنی شما افسران جوان جبهه مقابله با...
@Baha9_ir
@Feraghvaadyan
❇️ سایت علمی و قدرتمند Scientificamerican از عظمت دانشمند اسلامی و نقش مقتدرانه ی اسلامگرایان در پیشرفت علم میگوید⚡️⚡️
_________________
تاریخ فراموش شده از دانشمندان مسلمان:
The Forgotten History of Muslim Scientists
💎 در گذشته بدون شکوفا شدن علم بین سرزمینهای اسلامی شاید دنیای مدرن امروزی فاقد علوم جبر و الگوریتم بود.
💎 هزاران سال پیش یک فیزیکدان ، علم بررسی رفتار و ویژگیهای نور را بازنویسی کرد که اثرات انقلابی کتاب او قابل مقایسه با اثر مبانی ریاضی فلسفه طبیعت از نیوتون در ۷۰۰ سال بعد بود.
💎 یک دانشمند مسلمان در قاهره بنام ابو علی الحسن بن الحسن ابن هیثم ( در غرب وی با نام الحازن شناخته میشود) با آزمایشهای مختلف و بکارگیری شکست نور در برخورد با آینه ثابت کرد که نور در مسیر مستقیم حرکت میکند.
💎 ابن هیثم در علم مدرن نیز مانند فیزیک آزمایشگاهی پیشقدم شد.او نخستین فرد بود که توانست مفهوم دوربین را با استفاده از یک جعبه که سوراخی در آن تعبیه شده بود و برای گرفتن یک عکس بمنظور کشیدن دقیق آن استفاده میشد تعریف کند،که نوید بخش ساخت دوربینهای مدرن امروزی بود. همچنین او تغییر رنگ نور در اعماق و تاثیر آن در بینایی انسان را مورد بررسی قرار داد.
💎 سهم او در این میان شامل اولین توجیه از سپیده دم و شفق به عنوان اثر شکست نور در جو نیز میباشد.همه اینها (اکتشافات) در عصری رخ داد که با استناد به رونوشت کتابهای راهبان ایرلندی نورمن ها در حال حمله به پادشاهی آنگولا ساکسون در انگلند بودند و غارتگران وایکینگ در حال سوزاندن میراث علمی یونان و روم بودند.
💎 ابن هیثم فقط یکی از جمع کثیر کسانی بود که در قرون گذشته در جهان اسلام کارهای علنی کردند و کمک های چشم گیری به پیشرفت علم کردند. در واقع عصر طلایی علم مسلمانان حدود هزاران سال عمر داشت چنان که امروزه به عنوان 1001 اختراع در موزه علمی نیویورک به نمایش در می آید.
➕ترجمه به اصل متن وفادار است.
🌐https://www.scientificamerican.com/article/forgotten-history-muslim-scientists/
♻️✍ پ ن : ملحدین تلاش زیادی کردند تا اینگونه مسائل را منکر شوند، اما مدتیست در حال عقب نشینی از مواضع افراطی خود هستند !
@Feraghvaadyan
@Naghde_elhad
نقش #جادو در مکتب #دالایی_لاما
#بوداییان تبت برای مقام دالایی لاما اهمیت بسیاری قائلاند و آنها را #تناسخهای بودای مهر میدانند که برای خدمت رسانی به مردم تجسمی دوباره مییابد. ایمان به #سحر و افسون و حرکات جادویی از اعتقاداتی است که بوداییان تبت از #هندوان اخذ کرده و با دین خود درآمیختهاند.
از نکات قابل ذکر در مورد #لامائیسم اینکه، بعد از درگذشت لاما، برای انتخاب رهبر جدید به جستجوی کودکی میپردازند که در همان لحظه وفات لاما به دنیا آمده باشد. اگر کودک با اشیاء و اموال لامای مرده اظهار آشنایی کرد یا شبح لامای مرده را در خانه کودک مشاهده کردند، نوبت به تشریفات سری و آزمونهای #جادویی و مرموز میرسد. در صورت تائید با امتحانهای جادویی، کودک به عنوان #جانشین لامای قبلی معرفی میشوند. منبع؛ تاریخ ادیان، ص247
🌐 پایگاه تخصصی مقابله با عرفان حلقه و عرفان های کاذب و دشمن شناسی
✅ ایتا:
https://eitaa.com/antihalghe
@FERAGHVAADYAN
✅رئیس جمهور اسبق ایرلند خواهان غیرقانونی شدن مراسم غسل تعمید شد
🔸مک آلیسه رئیس جمهور اسبق جمهوری ایرلند، غسل تعمید نوزادان در کلیسای کاتولیک را نقض حقوق اولیه انسانها نامید و گفت این آیین دینی تبدیل کردن کودکان بدون خواست خودشان به سربازان تمام وقت یک دین است که خودشان نقشی در پذیرفتن و انتخاب آن نداشتهاند. خانم آلیسه که از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ رئیس جمهور ایرلند بوده است، در مصاحبه ای با ایریش تایمز گفت: تحمیل یک دین و اجبارهای آن دین به یک نوزاد دو هفتهای نقض حقوق بشر است. آلیسه که اکنون در حال دفاع از رساله دکترای خود در رشته حقوق است در این باره افزود، در قدیم کاتولیکها نمیدانستند که میتوانند از دین خود خارج شوند و یا انتخاب دیگری برای زندگی داشته باشند، اما اکنون جهان تغییر کرده است و افراد حق دارند با آزادی تمام دین و مذهب خود را انتخاب کنند. آنها نباید به خاطر اعتقاد پدر و مادرانشان همیشه کاتولیک باشند. کلیسای کاتولیک میگوید غسل تعمید کردن کودکان به این معناست که آنها میتوانند بخت کاتولیک بودن را داشته باشند اما اگر دوست نداشتند میتوانند دین خود را تغییر دهند🔸
ادامه خبر در سایت گفتگوی ادیان:
http://iid.org.ir/?p=5771
@Feraghvaadyan
همکاری گروه های #آتئیست با جریان برانداز؛
📛تبلیغ کنفرانس گروه های برانداز در کانال های آتئیستی
@Feraghvaadyan
👈احکام 285 نفر از اغتشاشگران و عوامل حادثه گلستان هفتم (اسفندماه 1396) صادر شد./میزان
@Feraghvaadyan
♨️کلمه «آتئیسم» در زبان انگلیسی، از واژه یونانی atheos (به¬یونانی: ἄθεος) گرفته شدهاست که به¬ معنای «بیخدایان» است. این واژه در گذشته با دلالت ضمنی منفی، در اطلاق به¬ کسانی به ¬کار رفته که نسبت به خدایانی مورد پرستش در جامعه، بیاعتقاد میشدند. با گسترش آزادی اندیشه و پرسشگری شکگرایانه و متعاقباً انتقادات از دین، کاربرد این اصطلاح، محدودتر و هدفمند شد و نخستینبار در قرن 18 میلادی، افرادی به¬ طور رسمی، خود را با واژه¬ «بیخدا» تعریف کردند.
✍️آتئیسم، مبانی خود را از افرادی همچون «کانت» و «هیوم» گرفتهاست و در دوران معاصر، شخصیت¬هایی مثل «برتراند راسل» و «ریچارد داوکینز» از آن دفاع کرده¬اند.
براهین بیخدایی گستردهاند و طیف وسیعی از استدلالهای فلسفی، اجتماعی و تاریخی را در برمیگیرند. با وجود اینکه بسیاری از بیخدایان، فلسفههای سکولار را برگزیدهاند اما برای بیخدایی، هیچ ایدئولوژی یا مسلک فکری و رفتاریِ واحدی وجود ندارد. بسیاری از بیخدایان بر این باورند که بیخدایی نسبت به خداباوری، یک جهانبینی بهینهتر است. به ¬عقیده بیخدایان، نیازی نیست که آن¬ها ثابت کنند خدا وجود ندارد و این خداباوران هستند که باید برای باور خود دلیل بیاورند.
⭕️در فرهنگ غربی، غالباً بیخدایان را منحصراً بیدین یا مادهباور میپندارند، در حالیکه در برخی نظامهای ایمانی نیز بیخدایی وجود داشتهاست. بیخدایی، مفاهیم گوناگونی دارد، به همینخاطر، تعیین شمار دقیق بیخدایان، کاری دشوار است. ⭕️بر اساس یکی از برآوردها، در حدود 2.3درصد جمعیت جهان، بیخدا هستند، درحالیکه ۱۱٫۹درصد، خود را «بیدین» توصیف میکنند. 📚منبع: روشنا
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
آموزش و ترویج «ریکی» در کانالهای روانشناسی مثبت و جذب
🔺آموزش و ترویج «ریکی» در کانالهای روانشناسی مثبت و جذب🔺
♨️ریکی، مکتبی برآمده از هند است که مدعی انرژی درمانی بوده و اساس حیات آدمی را " انرژی " می داند. بنیانگذار و مروجان این مکتب، آن را آیینی برای رشد معنوی و عرفان معرفی میکنند. 🔸حال آنکه، اگرچه انرژی به عنوان روشی برای درمان قابل قبول است اما به عنوان دین و آیین آنگونه که ریکی مدعی است و اینکه اساس حیات انسان است – البته با بحث ماده که اساس جسم است نه حیات ، و نیز انرژی ماده ؛ خلط نشود که ریکی مدعی است این انرژی حیات کیهانی است و اساس زنده بودن یا مرگ است – هرگز نمی تواند جای عرفان را ، حداقل با آن معنای مصطلحی که دارد و با آن بار معنایی خاصی که شهود قلبی حقیقت و خدای حقیقت است ، بگیرد .
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
💠 تمثیلی انگلیسی از برپایی تمدن مسیحیت صهیونیستی
💠 تمثیلی انگلیسی از برپایی تمدن مسیحیت صهیونیستی
✡️ نگاهی به سینمایی فرا ماشین EX MACHINA
1️⃣ فیلم فراماشین، در رده فیلمهایی است که تلاش دارد #جامعهسازی آینده مد نظر صهیونیسم مسیحی را رقم بزند. جامعهای که در آن تفکر #داروین در سیستم و مردم بهعنوان جهانبینی پایه موضوعیت دارد.
2️⃣ حاکمیت با استناد به قدرت برتر بودن، زیردستان و ضعیفان را نابود میکند تا قدرت کنترل را حفظ نماید و سلطهپذیرانی که با باور به تصادفی بودن همه چیز، ضعف و زیردست بودن خود را پذیرفتهاند و تهدیدی برای حکومت نیستند.
3️⃣ در چنین آیندهای، سایبر استراتژیک بهعنوان پایه کنترل تمامیت منابع جهان اعم از اقتصادی، انسانی، اطلاعاتی، طبیعی و… در اختیار حاکمیت است و موجب استعمار، استثمار و استحمار مردم خواهد شد.
4️⃣ زندگیِ متصورِ #صهیونیسم، فروکاست و نابودی کامل هرگونه قدرت منازع با آنها است. عامه مردم فریفته و مغلوب تکنولوژی سایبری شدهاند و عده محدودی که بیدارند، توسط سلاحهای تروریستی #بیوسایبر نابود میشوند.
5️⃣ انتهای فیلم فراماشین از این حیث کاملاً گویا و البته تکاندهنده است. از زمانی که آوا در نهایت بیاحساسی، بیرحمی و بیتوجهی کالب را در خانه بصورت محبوس رها کرده و او را ترک میکند؛ تا سکانس پایانی فیلم که وی در یک چهارراه شلوغ، با ظاهری انسانگونه در میان دیگر مردم ایستاده و شهر را نگاه میکند. نمایش آوا در یک چهارراه شلوغ از زندگی انسانها استعاره از نفوذ موجودات هوشمند تطوریافته در جامعه نوع انسان است و به معنی شروعی بر پایان نوع انسان توسط تطور پس از خودش.
6️⃣ با بیان فوق، آوا همان #آرزوی_یهود، یا بهعبارت دیگر همان جامعه یهودیان صهیونیستی است که اکنون آرزوی برپایی تمدن خود را دارد و با کمک دیگر انسانها از زنجیر دشمنانش رها شده و سپس همان یاریگران را به نیت مرگشان رها میکند و چهارراه شلوغ شهر، جامعه بشری است که اکنون صهیونیسم بهصورتی کاملاً رها و آزاد اما کاملاً ناشناس، وارد آن میشود، حریصانه به جایجای آن مینگرد تا به آنچه که میخواهد تغییرش دهد و نسل و تطور خود را در آن و با استثمار آن توسعه بخشد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
@jscenter
@Feraghvaadyan
سلطنت بهائی یا عدم دخالت در سیاست!
#شوقی_افندی در یکی از آثار خود، سومین مرحلهی پیشرفت بهائیت را با به رسمیت شناخته شدن #بهائیت در جهان و تأسیس حکومت و سلطنت (الهی) بهائی پیشبینی میکند.(توقیعات مبارکه خطاب به احبّای شرق، صص 501-503) از اینرو در ادامه لازم میدانیم توجه شما را به دو نکته جلب نماییم.
#اول: فرقهی بهائیت از ابتدای تشکیل حکومت جمهوری اسلامی ایران، مخالفت خود را در خفا و علناً با آن اعلام داشته است.(شبکهی آیین بهائی) چرا که اساساً بهائیت، خود را مخالف جدی حکومت دینی معرفی میکند. با این حال چگونه ممکن است بهائیت از یکسو مخالف حکومت دینی باشد و از سویی دیگر، آرزوی تشکیل سلطنت بهائی را در سر بپروراند!(مجلهی اخبار امری، ش 3، ص 14)
#دوم: هرچند که پیشوای سوم بهائیان نیز آرزوی تشکیل سلطنت بهائی را به گور برد؛ اما آیا اساساً چنین آرزویی با اصل «عدم مداخله در سیاست» بهائیت سازگاری دارد؟!(اقدس، ص 27) اما این رفتار تشکیلات بهائی، بیشتر شبیه به این ضرب المثل ماند که: «گربه دستش به گوشت نرسید و گفت، پیف پیف بو میدهد»!؟
@ferghenews
@Feraghvaadyan
رابطه اسلام و فقر در خاورمیانه
جیمز ای رابینسون (استاد دانشگاه شیکاگو ) و دارون عجم اوقلو (استاد دانشگاه MIT) در کتاب «چرا ملت ها شکست میخورند؟» به بررسی علل توسعه و عقب ماندگی کشورها میپرداند.
در صفحه 94 ترجمه این کتاب
(انتشارات روزنه) در مورد نظریه رابطه اسلام و فقر در خاورمیانه چنین آورده است:
✍ «کشورهای این منطقه عمدتا مسلمان هستند و درمیان شان ممالک غیر نفتی بسیار فقیرند. آن هایی که نفت دارند ثروتمندند. اما این ثروت بادآورده نتوانسته به اقتصاد امروز عربستان و کویت تنوع ببخشد. آیا این شواهد به طور قانع کننده ای نشان از اهمیت دین ندارند؟؟!
این استدلال ظاهرا معقول به نظر میرسد اما درست نیست!
کشورهایی چون سوریه و مصر فقیرند و مردمشان عمدتا مسلمان اند. اما این کشور ها به شکلی نظام مند از وجوه دیگری نیز که برای رفاه اقتصادی اهمیت بسیاری دارند، از سایر سرزمین ها متمایزند. اولا همه آنها از استان های امپراطوری عثمانی بوده اند که این امر به شدت و به نحوی زیان آور مسیری را که به وضعیت فعلی آنها منتهی شد، شکل داده است. پس از آنکه حکومت عثمانی فروپاشید خاورمیانه جذب امپراطوری های استعماری انگلیس و فرانسه شد که باز هم از پیشرفت آن جلوگیری کردند. کشورهای این منطقه پس از استقلال، به پیروی از بخش عمده دنیای استعماری پیشین زیر چتر رژیم های سیاسی اقتدارگرا و سلسله مراتبی رفتند. این رژیم ها تنها تعدادی اندک از نهادهای اقتصادی و سیاسی را که برای نیل به موفقیت اقتصادی اهمیت حیاتی دارند بنا نهادند. این مسیر را تاریخ حکومت اروپاییان و عثمانیان شکل داده بود.
رابطه میان فقر و اسلام در خاورمیانه جعلی و مبتنی بر اندیشه های نادرست است.»
-همچنین در صفحه 88 این گونه توضیح میدهد:
✍ «این خاورمیانه بود که انقلاب نوسنگی را هدایت کرد و اولین شهرها در عراق امروزی گسترش یافتند. آهن، نخست در ترکیه امروزی گداخته شد و تا اواخر قرون وسطی خاورمیانه از لحاظ فناوری پویا و فعال بود.»
در پایان شاید جالب باشد که بدانید شش اقتصاد دان برنده نوبل و شماری از اندیشمندان این کتاب را تحسین کرده اند.
yon.ir/PrQrC
@Naghde_elha
@Feraghvaadyan
📣 شماره تازه فصلنامه تخصصی فرق و ادیان، «روشنا» منتشر شد. هفتاد و هفتمین شماره فصلنامه روشنا(ویژه تابستان) به همراه مصاحبه اختصاصی با رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، میزگرد تخصصی، مجموعه گزارش های میدانی از برنامه های اقلیتهای دینی و مجموعه مقالات و مصاحبهها در موضوعات بهائیت، تصوف، مسیحیتتبشیری، فرقههای نوظهور و انجمنحجتیه چاپ و آماده عرضه به علاقهمندان می باشد.
@Feraghvaadyan
✝کودکان کلیسایی
🏥«کانون شادی»، ابزاری برای جذب
✍«کانون شادی» یا Sunday school که مدرسه «شبت» (sabat school) نیز نامیده میشود، بخشی از ساختار اجرایی کلیسایی مسیحیت است که به آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان اختصاص دارد. بسیاری از فرق مسیحی، این بخش را در کلیسای خود لحاظ کردهاند. نخستینبار این اصطلاح در سال 1780 میلادی (در انگلستان) توسط «ویلیام گیف» برای کار با بچهها به کار رفت. البته بنا به قرائنی، اولین کانون شادی در سال 1751، در کلیسای «سنت ماری» ناتینگهام راهاندازی شدهاست.
🏥این مدارس با استقبال زیادی در انگستان روبهرو شد، به طوریکه در سال 1785، حدود 250 هزار کودک درSunday school (کانونشادی) حضور مییافتند که 5 هزار تن از آنها در منچستر زندگی میکردند. اقبال کلیساها به کانونشادی موجب شد تا مرکزی به نام «جامعه توسعه و استقرار مدارس یکشنبه» به وجود بیاید. این مرکز در طول زمان، فعالیتهای خود را توسعه داد، بهگونهای که در سال 1895 بیش از 91 هزار جلد کتاب، 24232 عهد و 5365 انجیل توزیع کرد.
با توجه به اهمیت این نهاد نزد جریان تبشیر، همزمان با ورود هیئتهای میسیونری به نقاط مختلف جهان، ازجمله ایران، همراه با تأسیس نخستین کلیساها، این مراکز نیز فعالیت خود را آغاز کردند.
🔹از زمانی که کلیسای جماعت ربانی در زیرزمین خانه ست یقنظر به وجود آمد، برنامه کانون شادی برای کودکان نیز در روزهای یکشنبه برقرار بود. این روند همچنان ادامه پیدا کرد و کانون شادی با توجه به جایگاهی که داشت، از سال1375( 1995م) به یکی از کمیتههای کلیسا تبدیل شد .
🔸در سال 1337، ست یقنظر به همراه مارک بلیکس و جیم نیلی، ساختمان رسمی کلیسای جماعت ربانی را در خیابان طالقانی گشودند و کانون شادی، فعالیت خود را در کنار سایر بخشهای کلیسا از جمله آموزشگاه کتاب مقدس پی گرفت. مدیریت کانون شادی در ابتدا بر عهده «سارو خاچیکیان» بود که درکنار هایک هوسپیان مهر و ساموئل یقنظربه تعلیم و تربیت کودکان مشغول بودند. پس از وی، مسئولیت کانون به «آرمان رشدی» واگذار شد..
🔹🔸نیک میدانیم که فرایند جذب، حتی از تبلیغ و تبشیر نیز مهمتر است، چراکه تا جذب صورت نگیرد بشارت هم بیمعنا خواهدبود. این مسئله، نمایانگر اهمیت نقش و جایگاه کانون شادی در نگاه فرقهای مسیحیت تبشیری است. «المیر ال. تاونز» در کتاب «آنچه معلمین کانون شادی باید بدانند» مینویسد: کانون شادی، لشگر کلیسایی است که جانها را برای مسیح صید میکند».
📚منبع: روشنا
⭕️⭕️⭕️ سروش:
sapp.ir/feraghvaadyan
⭕️⭕️⭕️ ایتاء:
https://eitaa.com/feraghvaadyan
⭕️⭕️⭕️ گپ:
https://gap.im/feraghvaadyan
✅ادای احترام خبرنگار زرتشتی ایرنا به پرچم حرم مطهر امام رضا (ع)
@FERAGHVAADYAN
300 متهم در پرونده خیابان پاسداران
رئیس دادگاههای انقلاب اسلامی تهران:
🔹در رابطه با ناآرامیهای خیابان پاسداران حدودا به ۱۵۰ پرونده رسیدگی شده و بیش از ۳۰۰ پرونده تشکیل شده است یعنی بیش از ۳۰۰ متهم دستگیر شدهاند و اتهامات سایر افراد نیز به مرور وقت تعیین شده رسیدگی خواهد شد/ میزان
@Feraghvaadyan
🔻«سودای تفکیک»، حاصل قلم دکتر سیدحسن اسلامی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به زودی از سوی نشر کرگدن منتشر می شود.
🔻مهمترین آموزههای مکتب تفکیک عبارتاند از: جدایی راه دین از فلسفه و عرفان؛ برتری شناخت دینی؛ استناد این شناخت به قرآن و حدیث؛ اتکا به ظاهر آیات و روایات و سرانجام رد هرگونه تأویل. مکتب تفکیک کارش را با نقادی فلسفه و بیاعتبارسازی آن آغاز میکند، اما میکوشد از طریق آن کسب اعتبار کند.
🔻شاید در متون معاصر حملهای تندتر و بیرحمانهتر از نقدهای طرفداران این مکتب به فلسفۀ اسلامی نتوان یافت، اما در همین متون بزرگان این مکتب «فیلسوف تفکیکی» لقب میگیرند. مدعیان تفکیک ما را به نوعی خاص از عقلانیت دعوت میکنند که به نظر میرسد با عقلانیت رایج تنها اشتراک لفظی دارد. آنان ما را به تعبد و قبول آموزهها و رازهایی فرامیخوانند که نهتنها برای آنها دلیلی به دست نمیدهند، که حتی معتقدند ما توان ادراکشان را نیز نداریم.
🔻در این کتاب پس از مروری بر سنت فلسفهستیزی در جهان مسیحیت و اسلام، مهمترین آموزههای مکتب تفکیک مطرح و نقد میشوند. سپس روششناسی طرفداران این مکتب مورد توجه قرار میگیرد و آنگاه آراء شخصیتهای برجستۀ این جریان فکری و چالشهایی که آنان با شخصیتهای برجستهای مانند علامه طباطبایی داشتهاند کاویده میشود.
💠 @Feraghvaadyan
💠 @adyan_uni
4_5897777772935249994.mp3
8.01M
💠شباهت های ریکی و حلقه از زبان مستر جداشده حلقه و تعلیم دیده ریکی‼️
https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TXKisZ0dUm4fQ
@FERAGHVAADYAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 جوان ایرانی که آتئیست (خداناباور) شد و بعد با مطالعه مسلمان شد👆
📥 aparat.com/v/vQ1LA
#تازه_مسلمان
#آتئیست
@FERAGHVAADYAN
🔺ادعاهای احمدالحسن البصری
(مدعی وصایت و نیابت خاصه امام زمان و مدعی یمانی گری)
چکیده: در هر عصر و منطقه ای مدعیان دروغینی پیدا می شوند که در صدد هستند تا با ادعاهای واهی و سوءاستفاده از عقیده «مهدویّت» و احساسات دینی مردم، به امیال نفسانی خود دست یابند. احمد الحسن البصری از جمله کسانی است که تا کنون بیشترین ادعاهای مربوط به مهدویت را به نام خود رقم زده است که در این مقاله بدان اشاره می شود و در مقالات دیگر برخی از آنها بررسی میگردد. نکته قابل توجه اینکه احمد بصری برای هیچکدام از ادعاهای خود ادله عقلی و نقلی معتبری ذکر نکرده و حتی برخی از این اوصاف، مختص رسول گرامی اسلام(ص)، حضرت امیرالمومنین(ع)، امام مهدی(عج) و یا حتی در خصوص جبرائیل(ع) صادر شدهاند. علاوه بر آن، هر آنچه از سنگ و چوب و باغ و حتی گوسفندانی که در انجیل تقدیس شده را جلوهای از خود دانسته است!
متن تفصيلي مقاله: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=1&catid=30748&pageindex=0&mid=411489
@FERAGHVAADYAN
⚠️ تصویرِ ما از «تکنولوژیِ دینی، یا ساینسیسم دینی» چیست؟
قطعی است که در ماهیت هیچ وسیله و ابزار و کالای صنعتی، دینی بودن و غیر دینی بودن تضمین نشده است، بلکه در آن هنگام که نیاز های اساسی آدمی، موجب میشود که دست به ابداع و ابتکار صنعتی بزند تا آن نیاز ها را بتواند از خود مرتفع نماید (همانگونه که در قرآن اشاره شده است «واعدّوا ما استَطعْتُم من قوةٍ» و هر چه میتوانید قوای خود را برای دفاع از حیات و شرف و کرامت خود در برابر دشمن، افزون و آماده کنید.) آن صنعت به انگیزگیِ دنیا به وجود آمده است.
سابق بر این، عده ای ساده لوح میکوشیدند اصول همه ابتکارات و تکنولوژی هایی که بشر به آنها دست یافته است، از قرآن و احادیث استخراج نمایند و این یک کار عبثی بود، زیرا وظیفه مستقیم کتابهای آسمانی و منابع معارف دینی این نیست که برای بشریت ضرورت علوم ریاضی، فیزیکی، شیمی، گیاه شناسی، زمین شناسی را با تمامی مسائل و قوانین آنها تعلیم بدهند. آنچه که وظیفه مستقیم انبیا و کتابهای آسمانی آنهاست، تعلیم بشریت در عرصه «حیات معقول» و آموزش همه نیاز های اصیل و تحریک برای مرتفع ساختن آنهاست و اما کمیّت و کیفیت و ماهیت آن وسایل و ابزاری که چنین کاری را بر عهده خواهد گرفت، موکول به حواس عقل و انواع درک و دریافتهای اکتشافی و اختراعی و انواع تکاپوهاست که خداوند به بندگان خود عنایت فرموده است.
بدیهیست همانگونه که دلیل لزوم و کیفیت آماده کردن بیل برای کشاورزی و ابزار خاص برای ساختن مسکن و تهیه انواع داروها برای معالجه بیماریها، وظیفه پیامبران و کتب آسمانی نیست، همچنان بیان طرق به وجود آوردن انواع تکنولوژی ها و ساختن کامپیوتر ها و تجزیه و تحلیل ذرات اتمی و غیرذلک به عهده انبیا و کتابهای آسمانی نیست، گاهی برای هشدار دادن به انسان ها، اشاره هایی کلی درباره اصول زیربنایی جهان هستی و انسانی، در کتب آسمانی و سخنان پیشوایان فوق طبیعی(انبیا و ائمه و اولیا) بدانند و به دیگر مردمان اثبات کنند که معارف کتب آسمانی و سخنان انبیا و ائمه علیهم السلام و اولیاء بر مبنای اشراف به اصول و مبادی کلیِ هستی ارائه شده است.
فلسفه دین، محمد تقی جعفری، صفحه۲۲۸
@Feraghvaadyan
@Naghde_elhad
"دستاورد جهان اسلام عرفان و معنویت است نه فلسفه"
🔻طه عبدالرحمن فیلسوف مراکشی🔻
طه عبدالرحمن، پروفسور منطق و فلسفه زبان در دانشگاه رباط مراکش، نمونه روشنفکری است که میخواهد خوانندگانش باور داشته باشند او در گفتمانش درگیر فلسفه نیست، بلکه درگیر سیاسیسازی فلسفه است. طه عبدالرحمن، دستاورد جهان اسلام را نه فلسفه که عرفان و معنویت میداند.
📎این پرونده را با آثار زیر در دینآنلاین بخوانید:
▪️طه عبدالرحمان و سودای مدرنیته اسلامی
✍سیدهادی طباطبایی
http://dinonline.com/doc/note/fa/7810/
▪️نشانههای یک فلسفه جدید: طه عبدالرحمن
✍نلی لاهود
ترجمه شیرین کریمی
http://dinonline.com/doc/note/fa/7811/
▪️طه عبدالرحمان؛ عقلانیتی که به ایمان میانجامد
✍سعید هوشیار
http://dinonline.com/doc/note/fa/7812/
▪️صبغه اسلامی بر علوم انسانی؛ بررسی مواجهه طه عبدالرحمن با علوم انسانی
✍مهدی زارعی
http://dinonline.com/doc/note/fa/7813/
@Feraghvaadyan
@dinonline