May 11
May 11
🔻آیا میدانید نظر مبارک #امام_هادی علیه السلام درباره #دراویش و #صوفیه چیست⁉️
🔘 در روایت مفصلی؛ شیخ مفید به سند صحیح از #امام_هادی علیه السلام روایت کرده که "محمد بن حسین بن ابی الخطاب" می گوید: در خدمت امام علی النقی علیه السلام در مسجدالنبی(ص) بودم که در آن حال به ناگاه جمعی از #صوفیان داخل مسجد شدند و حلقه زدند و سرها را تکان میدادند، در این هنگام حضرت (ع) فرمودند:
..."الصوفیه کلهم من مخالفینا و طریقتهم مغایرة لطریقتنا"...
👌...تمام صوفیان(دراویش) مخالف ما هستند و طریقه ی آنها [باطل] و بر خلاف طریقه ی ماست...
📚منابع روایت:
➖سفینة البحار، شيخ عباس قمي ج 2، ص 58.
➖الاثني عشريه، حر عاملي ص 28.
➖حديقة الشيعة، مقدس اردبيلي، ص 602.
➖شرح نهج البلاغة، آیت الله خویی، ج6، ص 304.
🏴 #شهادت امام علی النقی علیه السلام تسلیت باد 🏴
#گلستان_هفتم
#شهدای_فاطمی🌷
#دراویش_داعشی
@feraghvaadyan
💠 #خانقاهی شدن مهم ترین دلیل افول تصوف!
🔺از روزی که متصوفه داخل شهرها دارای محل و مرکز ویژهای به نام #خانقاه شدند و این مراکز مورد اقبال ایشان واقع شد، ریاست طریقههای #صوفیه به آب و نانی رسیدند. خانقاه جایی بود که هم در آن جاه بود هم مال!
🔺مشایخ در مواردی علاوه بر قداست و حرمت باطنی که شاهان نداشتند و اینان داشتند، از حشمت ظاهری سلاطین چیزی کم نداشتند.
🔺رونق خانقاهها اگر چه به ترویج و گسترش تصوف کمک کرد، اما وسیله تخریب تصوف و آشکار شدن مکنونات ایشان شد.
🔺زیرا همین نان و آب و جاه و مال، در بسیاری از موارد #مشایخ را وسوسه کرد که مقام خود را موروثی کنند و ادامه راه را به فرزندان خود واگذارند.
🍁مرغ زیرک به در خانقه اکنون نپرد
🍁که نهادهست به هر مجلس وعظی دامی
📚 🕸 عنکبوتهای دنیادار، ص 155
@feraghvaadyan
✡️ بهاییهای ایرانی که برای اسرائیل جاسوسی میکردند!
💠خاطره حجةالاسلام علیاکبر محتشمی پور در گفتوگو با سایت جماران:
1️⃣ تا به حال چند بار به #فلسطین رفتهام. اما یکی از خاطراتم این است که حدود 8 - 10 سال پیش سفری به اردن داشتم. یک روز با چند تا از بچههایی که بلد منطقه بودند، تصمیم گرفتیم بخشی از مرز را ببینیم.
2️⃣ دریاچهی طبریه، مرز بین سوریه و اردن و سرزمینهای اشغالی فلسطین است. آب دریاچه مربوط به اردن و سوریه است ولی #اسرائیل آنها را محروم کرده است.
3️⃣ یک روز صبح تمام این مرز را طی کردیم، جایی بود که یک جادهی مرزی بین فلسطین و اردن وجود دارد. منتها اسرائیلیها آن طرف را فنس و سیم خاردار کشیدهاند. سربازهای اسرائیلی هم در آن سوی مرز حضور داشتند.
4️⃣ به یک روستا رسیدیم که یک قسمتش در اردن بود و یک قسمتش در سرزمینهای اشغالی فلسطین.
5️⃣ گفتند که اهالی این روستا همه ایرانی هستند، بهاییهای ایرانی. کارشان هم #جاسوسی است. اینها خبرهایی که از کشورهای عربی و منطقه و ایران دریافت میکنند، به آن طرف میرسانند؛ کارشان فقط همین است.
#بهائیت #بهائی
💠💠 حسینیه «یهودی»های لندن
✡️ ساز و کار فرقه شیرازی در لندن چیست؟
1️⃣ جالبترین و رسواترین اعتراف دربارهی ماهیت فعالیت #فرقه_شیرازی در لندن را #یاسر_الحبیب انجام داد.
2️⃣ الحبیب، طلبهنمای کویتی، داماد #سیدمجتبی_شیرازی و مؤسس و مدیر شبکه «فدک» که بخش اعظم برنامههای آن فحاشی به مراجع تقلید شیعه، رهبران جمهوری اسلامی و شخصیتهای مورد احترام اهل سنت (و فتنهانگیزی و تفرقهافکنی در جهان اسلام از طریق آن) است، یک بار روی آنتن زنده شبکه خود، به صراحت و سادگی ساز و کار شبکه فدک و شبکههای شبیه به آن را که از مرکز لندن روی آنتن میروند، شرح داد:
3️⃣ "به یاد میآورم که چه تعداد از برادران اردنی و فلسطینی که از طریق ایمیل در طی این سالها به من پیام میفرستادند که اینجا وضعیت مالی سخت است و ما به مهاجرت فکر میکنیم. شما چهطور توانستید به انگلیس بروید و ما میخواهیم مهاجرت کنیم. چهطور ممکن است به انگلیس بیاییم. الحمدلله الان راه حل این مسأله پیدا شده است. اگر به #عایشه فحش بدهید، شما را به انگلیس میآورند و پناهندگی و در هفته ۷۵۰ پوند و یک آپارتمان روبهروی هاید پارک (مرکز لندن) به شما میدهند."
4️⃣ «مهنّد الشویلی»، از عوامل اصلی #شبکه_فدک و دست راست یاسر الحبیب هم در برنامه دیگری چنین اعتراف کرد:
5️⃣ "من در انگلیس زندگی میکنم. من مدیون این کشورم. چرا؟ چون برای من یک زندگی خوب فراهم کرده است. به من خانه دادهاند. گاهی وقتها که کاری ندارم، به آنها (به رابطین MI۶ ؟!) سر میزنم و از آنها کمک مالی میگیرم. ۷۰۰ پوند در هفته. همه خانواده ما از این سهم میبرند، به بچهها پول تعلق میگیرد. خدمات درمانی مجانی است و این باعث میشود که من نسبت به آنها متمایل شوم و نسبت به آنها غیرت داشته باشم."
💠💠 حسینیه «یهودی»های لندن
✡️ ساز و کار #فرقه_شیرازی در لندن چیست؟
1️⃣ علیرغم شکلگیری یک کمپین اعتراضی از سوی شماری از #یهودیان_لندن با نام: «همه با هم گلدرز گرین»، علیه ساخت مسجد و حسینیه در #محله_یهودی، بسیاری از چهرههای شاخص جامعه یهودی لندن از ساخت این مرکز حمایت کردند!!
2️⃣ حاخام «مارک گلدسمیت»، حاخام کنیسه اصلی محله گلدرز گرین، «مارکوس دیش» (Markus Disch)، دبیر سیاسی روزنامه یهودی «جوییش کرونیکل»، «جی استول» (یک مشاور پارلمانی شناخته شده)، «لارا مارکس»، رییس «صندوق روز بزرگداشت هولوکاست»، که همگی از حامیان افراطی #اسرائیل در انگلستان محسوب میشوند، در دفاع از ساخت این مرکز مصاحبههای زیادی انجام دادند و مطالب زیادی نوشتند!!
3️⃣ همچنین «ماری وَن دِر زیل»، نایبرئیس هیات نمایندگان یهودی در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷، بیانیهای صادر و اعلام کرد که سازمان او در ارتباط نزدیک با نمایندگان «مرکز روشنگری اسلامی» قرار دارد و "از شنیدن تعهد آنها به مقابله با #یهودستیزی و افراطگرایی دلگرم شده است."
4️⃣ ساختمان این مرکز در سال ۲۰۰۷ توسط «مرکز روشنگری اسلامی» (وابسته به #جریان_شیرازی) از یک مؤسسه مسیحی-صهیونیست به نام «مرکز بینالمللی مسیحیت تبشیری اِل شادای» به مبلغ ۵.۲۵ میلیون پاوند خریداری شد!
5️⃣ گفتنی است که این ساختمان در سالهای نه چندان دور یکی از استودیوهای تلویزیون «بی بی سی» بوده که در سالن ۳۰۰۰ نفری آن، کنسرتهای موسیقی اجرا میشد.
⭕️هجمه دراویش به مؤسسان کانال گلستان هفتم
🛑برائت قاطعانه #دراویش از درویش نمایان افراطی
👈گویا رسوایی مجذوبانی ها برایشان گران تمام شده چراکه با انتشار پیام زیر عدم پذیرششان از سوی دراویش را اذعان نمودند.
حتی راه انداختن کانال گلستان هفتم و تحریک احساسات دراویش با انتشار مطالب حق طلبانه و مظلوم نمایانه نیز نتوانست کاری از پیش برد و دراویش، هشیارانه راه خود را از این جماعت مزور و درویش نما جدا ساخته اند.
@feraghvaadyan
⭕️ردپای فرقه ها در اغتشاشات ۹۶
درس بزرگی که از حوادث تلخ زمستان سال گذشته گرفتیم ✍زمستان سال گذشته را نه فقط سردی هوا بلکه مجموعه تحرکات و اغتشاش آفرینی های شماری، سردتر ساخت البته فقط اندکی سردتر. هرچند، این سرما نیز چندان نپایید و بهار اتحاد و همبستگی ملی، آن را در نطفه خفه ساخت. در تحلیل این اتفاقات، مطالب زیادی مطرح شد و از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت، لیکن یکی از جنبه های مهم و مغفول، دقت در نقش و تأثیر فرقه ها در حوادث زمستان ۹۶ بود که شاید آن طور که باید بدان پرداخته نشد.
مروری بر فعالیت های رسانه ای و میدانی فرقه های مختلف –سنتی و نوظهور- حاکی از ایفای نقش و حتی میدان داری آن ها در اغتشاشات می باشد. دراین میان برخی جریان ها اثرگذاری بیشتر و برخی کمتر داشتند لیکن تقریبا همه فرقه ها به واسطه ماهیت شکافزی خود کوشیدند از این سفره سهمی ببرند و از فرصت ایجادشده برای تحقق منویات خیش بهره جویند. گروهک التقاط شیعی، جریان آتئیسم، فرقه عرفانحلقه، بهائیت و در نهایت، دراویش گنابادی از مهم ترین –به اصطلاح- آتش بیاران معرکه بودند که برخی مانند فرقه گنابادی در روندی تدریجی به میدان دار اصلی بدل گشتند و –خواسته یا ناخواسته- حوادثی تأسف بار را موجب گردیدند که آسیب های زیادی بر جامعه و نیز ماهیت فرقه (به عنوان داعیه دار عرفان و تصوف) تحمیل نمود.
صرفنظر از فعالیت و نقش فرقه ها و سوءاستفاده سایر جریان های معاند از عناصر فرقه ای به عنوان بازوی عملیاتی خود در عناد با نظام، شاید بزرگ ترین درسی که حوادث تلخ سال گذشته به ما داد این بود که از فرقه ها غافل نشده و نسبت به فعالیت آن ها هشیار باشیم. خون سرخ شهدای پاسداران تهران و تمام آسیب دیدگان –مادی و معنوی- این واقعه، دو نتیجه و ادراک مهم برای آحاد ملت و مسئولین به همراه داشت؛ نخست، اهمیت اتحاد و همبستگی و غلبه نیروی ایمان بر مکر و عناد خارجی و دوم، لزوم هشیاری، ارج نهادن و حفظ اتحاد و انسجام درونی. آری، ایمان و اتکا بر مبانی ناب اسلام محمدی(ص) آسان به دست نیامده و به همین خاطر است که دشمن می کوشد از درون به این ستون اساسی ضربه زند و فرقه ها و جریان های انحرافی نیز سربازان خط مقدم همین سپاه معاند هستند که باید در برابرشان هم ایستاد و هم مانع شکلگیری شان شد.
@feraghvaadyan
#محتوای_کلاس_های آموزشی #عرفان_حلقه
محتوای این کلاسهای #غیرقانونی و زیرزمینی، آکنده از #انحرافاتی است که در اینجا به نحو موجز به پارهای از آنها اشاره میشود:
#ترویج_بدعت؛ آموزههایی که #محمدعلی_طاهری در این سالها منتشر کرده است نهتنها اسلامی و عرفانی نیستند بلکه آمیخته با بدعت و التقاط است. در اصول و فروعِ دین، طاهری مسائلی را مطرح کرده است که با اسلام و عرفان سنخیتی نداشته و کاملا در تضاد و بینونیت قرار دارد و از سوی عالمان و مراجع شعی رد شده است.
#اختلاط_و_بدحجابی؛ #اختلاطهای بیضابطه با #نامحرمان در قالب کلاسهای حلقه از دیگر معایب بزرگ این فرقه است که منجر به فساد و نهایتا آسیبهای خانوادگی مهمی مثل طلاق شده است. برخی از #مسترهای مطرح آنانکه به خارج از کشور مهاجرت کردهاند، بیحجابی را اختیار کردهاند که این نشاندهندهی ناکارآمدی و بلکه انحراف این آموزههاست.
#القای_بینشهای_انحرافی؛ در این کلاسها بینشهای افراطی و انحرافی فراوانی به افراد القاء میشود که بسیار خطرناک هستند. آنان نذر را رشوهی به خدا میدانند. #غضب_الهی امام علی (علیهالسلام) را در فاز منفی تصور کردهاند، انسانها را متولد شدهی در شرک میدانند. اگر کسی از آنان سؤالی بپرسد و پاسخ ندهند، مرتکب گناه شدهاند و در فاز منفی قرار میگیرند. #شیطان در دیدگاه آنان به اجبار در مصافی دوسرباخت قرار گرفته است و موحد و معلم انسان است و... .
⭕️بیایید کمی دقیق تر باشیم
💢آن سوی آموزه های اربابان «جذب» ✍این روزها بازار فروش کتاب و محصولات فرهنگی در گوشه و کنار اماکن دیدنی و حتی تجاری، گرم است. این مسئله از باب تشویق فرهنگ کتاب خوانی، جای تقدیر دارد اما کافی است کمی در محتوای کتاب ها دقت کنیم تا برخی بی دقتی ها در گزینش و معرفی کتاب ها عیان گردد.
شاید اغراق نباشد اگر بگوییم در هر بساط کتاب فروشی که نظر افکنیم دست کم یکی دو مورد کتاب با محتوای جذب ثروت و روانشناسی موفقیت وامثالهم خواهیم دید و خیلی زود سروکله برایان تریسی، وین دایر ودیگر همقطارانشان پیدا می شود. 📚شاید آثار این افراد در نخستین نظر، کاربردی، علم بنیان، به روز و در مواردی حتی معنوی نیز به چشم آید اما باید از ظواهر –ظاهراَ- مثبت فراتر رفت و در کنه مفاهیم القایی تأمل نمود تا دریافت آنچه برایان تریسی و دایر تحت عنوان مدیریت زمان و جدب ثروت به خورد مخاطب می دهند، برآمده از تربیت در جامعه ای سکولار و اومانیسم محور می باشد؛ جامعه ای که کسب ثروت و قدرت، غایت آمال و آروزهای آدمی بوده و خدا و معنویت در رده های بعدی قرار دارند و چه بسا ابزاری هستند برای رسیدن به آن. نگاهی به آثار تریسی به عنوان غول دنیای مدیریت یا دایر به عنوان سرآمد روان شناسی مثبت و قانون جذب، حاکی از آموزه هایی است با جان مایه مادی. عصاره تمام تعالیم ۲۴ساعته تریسی، گذشتن از همه چیز حتی سلامتی، خانواده و دوستان در راه کسب ثروت است. او صراحتاَ در کتاب های خود از افراد می خواهد «خودخواه» و «خسیس» باشند با این توجیه که لازمه انباشت ثروت، چنین است. 🖊تمام تأکیدهای معنوی دایر مبنی بر خوب بودن و دعوت به بخشایش نیز در نهایت برای خوشامد «خویشتن» است و رضایت درونی. یعنی همان روحیه اومانیستی غربی و نقطه اشتراک آن ها، پایین کشیدن خداوند متعال از جایگاه قدرت و اثرگذار حقیقی. با این اوصاف بد نیست در سال جدید، ضمن تلاش برای ارتقای فرهنگ کتاب خوانی، تأملی در باب محتوای کتب نیز داشته باشیم. این وظیفه ای است بر عهده آحاد جامعه و مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ.
@feraghvaadyan
✴️عید نوروز و دام گستری #بهائیت
📛دعوت بهائیان به تشدید فعالیت های تبلیغی در ایام عید
👈بهره گیری از فرصت ها و برنامه ریزی برای پیشبرد منویات و اهداف تشکیلات، خط مشی همیشگی فرقه بهائیت است که با توسل به انواع مکر و نیرنگ، سعی در تحقق آن دارد. پیام تشکیلات بهائی برای تشدید فعالیت های تبلیغی در ایام نوروز و بهره گیری و به عبارت بهتر، سؤاستفاده از آن طی روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۷، حکایت از همین رویکرد دارد و پرده از چهره مزورانه و فرصتطلبانه این فرقه تشکیلاتی برمی دارد.
@feraghvaadyan
⛔️آسیب های جبران ناپذیر فرقه ها
📛از مرگ هویت تا تهدید امنیت ملی
فرقه ها و جریان های انحرافی با حضور و فعالیت در جامعه، آسیبهایی را در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی موجب می شوند که گاه جبران ناپذیر بوده و تا پایان عمر، گریبان گیر قربانیان است. بر اساس مطالعات فرقه شناسی، ذات فرقه ها «تحمیل گر» می باشد یعنی فرقه ها خود را بر فرد و جامعه تحمیل می کنند. لازمه این امر، سرکوب هویت و شخصیت فردی و فروپاشی قدرت اراده درونی است تا اعضا به پیروانی «مطیع» مبدل گردند. مرگ هویت و اراده، آسیبی است که آثار آن تا پاپان عمر بر افراد باقی مانده و حتی در صورت رهایی از فرقه با بحران های زیادی در زندگی شخصی و ارتباط اجتماعی مواجه می شوند، از عدم اعتماد به نفس گرفته تا بدبینی عمومی.
🔶جز این، فرقه ها با نفوذ در ارکان جامعه و تلاش برای تحقق منویات خویش، حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی را تحت تأثیر قرار می دهند. کسب درآمد و تأمین مخارج، نیاز ضروری فرقه است که با ورود و رخنه در حوزه های اقتصادی از راه های گاه نامشروع اقدام به تأمین آن می نمایند. به طور کلی، به سبب ذات تشکیلاتی فرقه ها اساساَ حضور و فعالیتشان در اقتصاد، آسیبزا خواهد بود چراکه هدفشان کسب منافع خود است نه جامعه. از طرفی، بسیاری از فرق، برای تبلیغ و جذب عضو جدید(به عنوان نیاز حیاتی) از حوزه های فرهنگ و آموزش وارد شده و با آلوده ساختن آن ها به تعالیم و آموزه های انحرافی خود سعی در جذب افراد می نمایند.
🔷پرده آخر آسیب های فرقه های انحرافی را باید در برهم زدن نظم عمومی و تهدید امنیت ملی دانست؛ این مسئله را باید در «فرقه سازی» به عنوان «سیاست ضربه از درون» بر پیکر جامعه و نظام جستجو کرد که متأسفانه مصادیق بارز آن را در حوادث و اغتشاشات زمستان ۹۶ شاهد بودیم. حضور و نقش افرینی فرقه ها در این وقایع، آشکار ساخت که ظهور و بروز فرقه های مختلف در جامعه اسلامی ایران، رویدادی است هدفمند و دشمنان دین و نظام برای پیشبرد اغراض معاندانه خود می کوشند از سربازان تاریکی یعنی فرقه ها بهره گرفته و به صورت چراغ خاموش در بدنه جامعه نفوذ نمایند.
@feraghvaadyan
⛔️تبلیغ «ان ای» در سریال پرمخاطب تلویزیونی📺
🚬ترک اعتیاد با طعم مسیحیت تبشیری✝
✍سال هاست حرف و حدیث های زیادی پیرامون انجمن بین المللی «معتادان گمنام» یا «ان.ای» بر سر زبان هاست و شواهد و اسناد زیادی از ارتباط مستقیم مبانی فکری انجمن مزبور با اصول و تعالیم مسیحیت تبشیری افشا گردیدهاست. بهگونه ای که اکنون اغلب افراد می دانند ۱۲قدم معروف ترک اعتیاد این انجمن غربی اساساً از قدم های معروف در کتب آموزشی مسیحیت، اقتباس شده و مبدع این روش نیز طی آثار خود بر این مسئله اذعان نموده است. با این اوصاف، شاید این روش ترک برای افراد غربی مفید و کارآمد به نظر آید لیکن کاربرد آن در جامعه اسلامی ما، صرف نظر از تعارض اعتقادی با اصول دین مبین اسلام، بدون برنامه و هدف نبوده و -طبق برخی مطالعات صورت گرفته- محملی است برای جذب افراد به مسیحیت و به عنوان یکی از شگردهای مهم جریان تبشیر مطرح است. با این اوصاف، سؤال این است که چرا در یک سریال پرمخاطب در ایام عید نوروز(سریال پایتخت۵) باید شاهد تبلیغ این انجمن از زبان یکی از شخصیت های محوری داستان باشیم که دوبار بر آن تأکید می کند. بد نیست مسئولان صداو سیما نیات خیرخواهانه خودرا با دقت مضاعف همراه سازند تا خدای ناکرده شاهد نتایجی معکوس و در افتادن از چاله به چاه نباشیم.
#مسیحیت_تبشیری
#NA
#پایتخت
#ان_ای
@feraghvaadyan
❌افراط گرایی فرقه ای، چالشی مهم اما مغفول
✍«افراط»، «افراط گرا» و «افراط گرایی» واژه هایی هستند که طی سال های اخیر با گوشمان آشنا و چه بسا عجین شده اند. با شنیدن این اسامی بلافاصله، «داعش»، «القاعده» و امثالهم در ذهن ما و اغلب افراد در اقصی نقاط جهان نقش می بندد و آن ها را به عنوان گروه هایی که با افراط و انحراف از اصل، جنایاتی بزرگ را رقم زده اند یاد کرده و کمر همت بر نابودی شان می بندیم. این مسئله قابل تقدیر است اما نکته مغفول، خلاصه کردن افراط گرایی و تعمیم معنای آن به این گروه هاست. آن هم توسط رسانه های غربی که صد البته با اهداف اربابان خود دست به این کار می زنند. کافی است کمی دقیقی شویم تا ببینیم افراط گرایان چندان از ما فاصله ندارند و کنار گوشمان در حال فعالیت و پاشاندن بذر انحراف در جامعه هستند. البته تمرکز ما در اینجا بر افراط گرایان فرقه ای است؛ جماعتی که با رخنه در برخی فرقه های سنتی، سعی در ایجاد اختلاف درونی و در نهایت، تحول ماهوی و انحراف آن ها دارند. برای درک ملموس تر این امر به دو مورد اشاره می شود: یکی، طیف افراطی جامعه اهل حق، موسوم به انجمن-غیرقانونی- فعالان مدنی یارسان و دیگری، جریان نوظهر تندرو در فرقه گنابادی(خاندان بیچاره) موسوم به مجذوبان نور. هر دو گروه در طول سال های شکل گیری و فعالیت خود، مجموعه آسیب هایی را به ترتیب بر جامعه اهل حق و دراویش متحمل شدند که مورد اخیر، نه تنها جامعه درون فرقه ای بلکه اجتماع بیرونی را نیز به شدت متضرر ساخت و جنایاتی جبران ناپذیر رقم زد(اشاره به حوادث خیابان پاسداران تهران ، اسفند ۱۳۹۶). بررسی اهداف و عملکرد این دو جریان، حاکی از وجود تشابهاتی در آن هاست که ریشه در نوع آن ها دارد یعنی : «افراط گرایی». تبرج خواهی، قدرت طلبی، عناد با نظام، سرکشی، ارتباط با بیگانه و خطگیری از آن، عناد با فرقه مطبوع و امثالهم، از آن جمله است که همگی باز هم در یک وجه، اشتراک دارند و آن، همرهنگی با شاخص های فرقه های انحرافی و مخرب است که محققانی چون مارگارت تالر سینگر و استیون حسن در کتاب های خود بدان اشاره دارند.
به هر روی، در این بازار گرم مقابله با افراط گرایی و افراط گریان، بد نیست به این جنبه نیز توجه نموده و افکارعمومی را نیز متوجه سازیم تا افراط گرا با «مسلمان» و افراط با «اسلام» هم ردیف نباشد و در عین حال، دامان جامعه را از لوث وجودافراط گرایان فرقه ای بزداییم.
@feraghvaadyan
📚نمایشگاه کتاب؛ فرصت یا تهدید
🐾ردپای فرقههای انحرافی در نمایشگاه بین المللی کتاب
↙️چیز زیادی به یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور یعنی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باقی نمانده و در اخبار روزهای اخیر در خصوص آغاز آمادهسازی آن مطالبی منتشر گردید. این رویداد مهم فرهنگی که طی آن شمار زیادی از هموطنان از سراسر کشور برای خرید و آشنایی با تازه های نشر روانه تهران میگردند، در واقع نوعی «فرصت» محسوب میشود. فرصت برای تبادل علوم و دانش روز، آشتی مردم با کتاب و نیازسنجی ضرورت ها بایسته های رسانه های مکتوب ودر رأس آن کتاب. با این وجود، گاه مواردی رخ میدهد که این فرصت را به یک «تهدید» مبدل می سازد. شاهد آن، گزارش های ارائهشده از حضور گسترده کتب فرقه ای در نمایشگاه کتاب است.
در سالهای گذشته، چند ناشر از جمله انتشارات «حقیقت»(وابسته به فرقه گنابادی)، «جیحون»(ناشر برخی کتب فرقهای مانند آثار اقطاب فرقه مکتب نورعلی الهی یا برخی کتب سردمداران قانون جذب و روانشنای موفقیت) و کتاب های افرادی چون «برایان تریسی»، «پال توئیچل»(مؤسس فرقه اکنکار)، «کاترین پاندر»، «وین دایر» و امثالهم به طور گسترده در نمایشگاه کتاب حضور و فعالیت داشتند. مخاطب با مشاهده عناوین –به ظاهر- معنوی و دانشمحور این کتب، جذب آنها شده و در نگاه سطحی و اولیه نیز چیزی جز توصیههای سازنده مدیرتی برای بهبود زندگی مادی، کسب ثروت، ارتقای اعتماد به نفس، بخشایش و امثالهم در آنها نمیبیند. مخاطب به دنبال خوراکی آماده است و به آنچه از صافی وزارت ارشاد عبور نموده، اعتماد دارد لذا تحقیق در باب نویسنده را چندان ضروری نمیداند. اما مخاطب نمیداند برایان تریسی سرمایهدار و ویندایر و کاترین پاندر موفق و ثروتمند، چه کسانی هستند. او نمیداند چرا تریسی از افراد می خواهد تمام وقت خود را فقط و فقط به ثروتاندوزی اختصاص دهند و در این مسیر، دیگران را زمین زده و پلی سازند برای پیمودن نردبان ترقی خود. او از خود نمیپرسد چرا وین دایر و کاترین پاندر (کشیش)، با وجود توصیه به بخشایش و گذشت به عنوان کلید موفقیت، فقط و فقط بر «رضایت درونی» و «منیت» تأکید دارند؟ یا اینکه چرا باید توصیه های کتاب مقدس را از زبان پاندر در زندگی خود به کار گیرند؟ یا چرا باید با مدیتیشن غربی(مبتنی بر سکوت و ورزش یوگا) به مقام های –به اصطلاح- معنوی نائل شوند؟ یا اینکه خدایان مورد اشاره پال توئیچل بر چه مبنایی استوار هستند؟ مخاطب، فرصتی برای تحقیق پیرامون صحت و سقم کتاب های تأییدشده ندارد و در اغلب موارد، آن ها را پذیراست. اینجاست که فرصت ها به تهدید بدل شده و نآاگاهی یا اهمال در ارائه مجوز نشر و بررسی محتوای کتب، خطر آفرین میشود. جا دارد در سال جدید، با عنایت بیشتر به این مسئله، کاری کنیم که فرصت ها همچنان سازنده باقی مانند وبه تهدید بدل نشوند. به یاد داشته باشیم ه پشت سر تریسی و دایر و امثالهم، نظام سرمایهداری سکولاریستی غرب قرار دارد که بنمایه اش، «اومانیسم» و خودخدایی است. ↗️
@feraghvaadyan
مدیتیشن، ابزار خدمت به نفس
چرا فرقه های نوظهور بر مدیتیشن غربی تمرکز دارند؟🕉
✍یکی از نقاط اشتراک و مورد تأکید در فرقه های نوظهور، توصیه به مدیتیشن و مراقبه به سبک غربی است که با اندک تفاوتی در روش و قالب، در اکثر این فرقه ها تبلیغ و استفاده می شود. مدیتیشن در این فرقه ها به عنوان روشی برای کسب آرامش درونی و نیل به اعتماد به نفس می باشد که لازمه آن غوطه ور شدن در نوعی خلأ و بی فکری کامل است. برای رسیدن به این مهم نیز توصیه به تکرار واژه ها و اصواتی است بی معنا که با دستورالعمل های مختلف مبنی بر عمل تمرین هایی در زمان و مکان خاص همراه می گردد. هدف غایی این مدیتیشن، نیل به آرامش، سبکی، ورزش ذهن و رضایت درونی و به عبارت بهتر، خدمت به نفس است و این همان هدف فرقه های مروج آن و سردمدارانش است. یعنی بالا بردن انسان و به زیر کشیدن جایگاه قدرت خداوند متعال. با این اوصاف، می توان به تفاوت و فاصله بسیار این روش از مراقبه اسلامی که هدف نهاییاش رهایی از نفسانیات و لقای الهی (فنای فی الله) می باشد، پی برد و میان روش مدیتیشن غربی که این روزها در فرقه ها و جریان های مختلف تبلیغ می شود و مراقبه اسلامی، انتخابی آگاهانه داشت.
@feraghvaadyan
🔚پایان گروهک مجذوباننور؟
🌀آینده ابهامآمیز #فرقه_گنابادی
💢حوادث زمستان ۹۶ و جنایات غیرانسانی که در منطقه پاسداران تهران رقم خورد، شرایطی را ایجاد کرد و از حقایقی پرده برداشت که کتمان نمودن آن دیگر امکان پذیر نبوده و حتی تلاش های مذبوحانه برخی مانند «مصطفی ازمایش»(عنصر خارجنشین فرقه گنابادی) در راه انداختن شوی رسانهای و متوسل شدنش به برخی محافل –به اصطلاح- حقوق بشری یا نشر اکاذیب گسترده مبنی بر حصر قطب و کوشش برای تحریک احساسات دراویش و انحراف افکارعمومی، در نهایت راه به جایی نبردهاست. تحت این شرایط و با عنایت به دستگیری عناصر اصلی مجذوبان نور و احراز جرایم آنها در جامعه و نیز انحرافشان از طریقت و سرکشیشان نسبت به قطب فرقه(نزد دراویش)، به نظر میرسد آینده این گروهک با چالشی بزرگ مواجه بوده و دشوار بتوان گفت، با وجود تمام تلاش های عناصر باقیمانده -و فراری- قادر باشد بار دیگر ایستاده و جایگاه قبلی خود را در میان دراویش بیابد. با این شرایط نباید از پیدا شدن سروکله جریانی تازه(با همان ماهیت در ردایی جدید) چندان متعجب شد.
↙️به هر روی، رسوایی اخیر که همچون لکه ننگی بر دامان فرقه باقی خواهد ماند و باعث فروکاهیدن اعتبار و نگاه جامعه نسبت به درویشیگری گردید، در کنار شرایط حساس درونی فرقه(کهولت سن قطب و گمانه ها و رقابت های پنهان بر سر جانشینی وی)، شرایط پیچیده ای برای فرقه گنابادی رقم زده و آینده مهآلود آن را در هالهای از ابهام فرو بردهاست.
@feraghvaadyan
☢بمباران محبت، تکنیک مبلغان تبشیری✝
⭕️یکی از مهم ترین روش های جذب
#مسیحیت_تبشیری «بمباران محبت» است. شگردی که با ابراز محبت های ظاهری فراوان از سوی مبلغان تبشیری برای جذب افراد، بهویژه در مراحل اولیه استفاده می شود. این تکنیک در سخنان اغلب بریدههای تبشیری مورد اشاره قرار گرفته و از آن به عنوان قلاب و نخستین جرقه های جذب خویش به فرقه یاد کردهاند. برای مثال آقای «مهرداد عسکری»(بریده تبشیری) دراین زمینه میگوید: «مدام از محبت دم می زدند. می گفتند اگر ظلم می بینی هیچ کاری نمن، تو محبت کن و با محبت شرمندهاش کن. بااین شعارهای زیبا، فشار و استرس از روی فرد برداشته می شود. در واقع، نوعی شیادی روان شناسانه بود ...محبت های ظاهری تا جایی بود که نیاز ما به مهر و محبت، با رفتن به جمع آنها برطرف می شد. من و همسرم در خانه با هم مشاجراتی داشتیم. آنجا این جذابیت را داشت تا از این حالت بیرون بیاییم. آن ها ما را به همه نشان می دادند و می گفتند ببینید چقدر زوج خوشبختی هستند. خیلی از ما استقبال می کردند و به نوعی، ما ویترینشان بودیم.ِ» البته این محبت گفتن ها، صرفاً ظاهری و زبانی بوده و در عمل، رفتارهای دیگری از سران تبشیری و مبلغان آن ها شاهد هستیم که دلیل بسیاری از جدایی ها، مشاهده همین تناقض های رفتاری بودهاست.
📖منبع: آرشیو روشنا
@feraghvaadyan