eitaa logo
روشنگر مدیا
960 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
554 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
#رئیس_جمهور #هیات_دولت @Feraghvaadyan
🔺مصوبه‌ای برای نفوذ بهائیت در ایران 🔹روشنگر به نقل از بیداری پلاس؛ موضوع نفوذ و قدرت‌یابی بهائیت در این لایحه به حدی آشکار بود که امام خمینی نیز با اشاره به آن، استقلال و اقتصاد کشور را در خطر قبضه بهائیان دانست و اعلام نمود: «مملکت را به همین دلیل نیز این‌جانب حسب وظیفه شرعیه به ملت ایران و مسلمین جهان اعلام خطر می کنم. قرآن کریم و اسلام در معرض خطر است. استقلال مملکت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهیونیستها است که در ایران به حزب بهایی ظاهر شدند...تلویزیون ایران پایگاه جاسوس یهود است.» 🔹دوره پهلوی را می‌توان دوره طلائی رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره با بهره‌مندی از حمایتهای ویژه شاه، سمتهای سیاسی و اقتصادی متعددی را کسب نمودند. علاوه بر حمایت مستقیم شاه و رژیم از این جریان سیاسی که از طرق مختلف همچون کمکهای مالی صورت می‌گرفت، حمایتهای غیرمستقیم مانند تصویب‌نامه‌های قانونی، از دیگر روشهای رژیم در راستای افزایش قدرت بهائیان است. از جمله این سیاستها می‌توان به لایحه انجمنهای ایالتی و لایتی اشاره نمود که به‌رغم اهداف متفاوتی که در ظاهر بر آنها تأکید می‌شد، تمرکز آن بر قدرت‌یابی بهائیان بود. این لایحه جنجالی که در سال 1341 به تصویب رسید، ظاهراً بر اهداف اقتصادی و حقوق سیاسی بخشهایی از جامعه تأکید داشت؛ اما در واقعیت بر مبنای حمایت از بهائیت پی‌ریزی گردید، از این رو مورد اعتراض مردم و گروه‌های مذهبی قرار گرفت. 🔺اهداف لایحه 🔹1. معرفی اسلام به عنوان دینی مهجور و عقب‌مانده 🔹2. کنار گذاشتن گروه‌های مذهبی و حذف آنان از قدرت 🔹در یکی از بیانیه‌های اعتراضی امام که در رابطه با این لایحه و از طریق تلگراف به شاه منتشر شد، آمده است: «ما می‌گوییم زنها را به اسم آزادی و ترقی به فساد نکشید و منحرف نسازید. شما حساب کنید در این بیست و چند سالی که از این کشف حجاب مفتضح می‌گذرد چه چیزی عاید زنها شده، چه چیزی عاید مردها شده و چه چیزی عاید این مملکت گردیده است.» 🔹بررسی این موضوع پیرامون لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی از زمان تصویب تا لغو آن نشان داد که لایحه مذکور که ظاهراً در راستای اعطای حقوق به افراد یا گروه‌های متعدد به تصویب می‌رسید، پیش از آنکه برخاسته از فلسفه واقعی آن قوانین باشد، در راستای افزایش قدرت رژیم و یا گروه‌های مخالف مذهبیون یعنی بهائیان و یهودیان بود. درواقع از آنجا که رژیم به خوبی می‌دانست توان مقابله مستقیم با مردم و گروه‌های مذهبی را ندارد و برخورد مستقیم می‌تواند تبعات خطرناکی به همراه داشته باشد، تصویب قوانین را مسیری آسان برای حذف تدریجی گروه‌های مذهبی قرار داده بود؛ مسیری که در نهایت نتیجه‌ای جز تضعیف رژیم و حاکمیت در بر نداشت. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقای «كاراميان»، جانباز (از جامعه ارامنه ايران)، از عِرق ملی مسيحيان، آثار انقلاب اسلامی بر زندگی و انگيزه‌هايش از شركت در جبهه‌های دفاع مقدس می‌گويد. @FERAGHVAADYAN
✝تلاش جريان مسيحيت تبشيري براي القاي حس تعارض با نظام اسلامي در جامعه 👈در جنگ اقتصادي كنوني، مسيحيت تبشيري به سربازان هجمه رواني عليه ايران تبديل شده‌است. @Feraghvaadyan
🔹پروپاگاندای تازه مجذوبان نور درخصوص نارفتارهای زنان درویش
✍طی روزهای گذشته, طیف افراطی فرقه گنابادی با راه اندازی بازی رسانه ای تازه, یکبار دیکر کوشید با وارونه جلوه دادن حقایق, نارفتارهای زنان درویش مجرم در غایله گلستان هفتم را کتمان نموده و به مظلوم نمایی از آنها بپردازد. صرف نظر از شورش های گاه و بیگاه زنان مجرم درویش و ایجاد اغتشاش در زندان, برای آشنایی با منش این زنان, توجه مخاطبان محترم را به مرور کلیپ منتشرشده درباره آنها در همین کانال جلب می نماییم👇👇👇
👩🏻💼همشیره‌های ! 🎥در این کلیپ چندقسمتی، با شاخصه‌ های مدرن از ابداعات گروهک مجذوبان‌نور آشنا می‌شویم. 🔰نخستین قسمت از این مجموعه به بررسی و نقش و جایگاه آن‌ها در درویشی اشاره دارد. 🔰بی‌تردید، مشاهده این کوتاه می تواند اطلاعاتی از پشت‌پرده زنانی به دست دهد که این‌روزها رگ را برآورده‌اند! @Feraghvaadyan
☯️تناسخ در معنويت‌هاي كاذب، نيروي بازدارنده اجتماعي-سياسي 👈🏻معنویت‌های کاذب با ترويج نظريه تناسخ، از آن به مثابه یک نيروي بازدارنده اجتماعي-سياسي بهره می‌گیرند. به عبارتی، تناسخ‌باوری توجیه مناسبی برای اعمال حاکمان و ظلم‌ها و جنایاتشان فراهم می‌سازد؛ به این صورت که ‌اگر افراد جامعه در برابر سختي‌ها و نابرابري‌هاي اجتماعي صبر كنند و دست به شورش و طغيان نزنند، متقابلاً در حيات بعدي داراي زندگي راحت و آسوده‌اي مي‌شوند. 🔸به‌تعبیری، تناسخ با کارکردی دوطرفه، از یک‌سو زیردستان را مطیع و ظلم‌پذیر می‌سازد و از سوی دیگر، سردمداران را جری‌تر و جسورتر تا بی‌هیچ دغدغه‌ فکری و مانعی، اهداف خود (و به عبارت‌بهتر، هدایتگرانشان) را محقق نمایند. 🔹بنابراین از نگاهی کلان می‌توان گفت، تناسخ‌ به عنوان بن‌مایه و شاخص مشترک بسیاری از جریان‌های معنوی نوظهور، ابزاری است برای تحقق اهداف و منویات نظام (ماده‌گرای) سرمایه‌داری و سیاست غایی‌اش یعنی نابودی معنویت و دین‌خواهی در سراسر جهان. 📚آرشيو تحقيقي روشنگر @Feraghvaadyan
♨️اندر شباهت‌های دراویش افراطی و پیروان‌ حلقه... 👈🏻نتایج فضاحت‌بار ائتلافات جریان‌های فرقه‌ای ✍🏻طی روزهای اخیر، موجی از حمایت‌های دو طیف از دو جریان به‌ظاهر متفاوت اما به واقع –البته بالذات- مشابه از یکدیگر را شاهد بودیم. 🔸صرف‌نظر از بدیهی بودن این ائتلاف نانوشته درمیان جریان‌های فرقه‌ای که ریشه در اهداف و ماهیت یکسانشان دارد، در اینجا نظری می‌افکنیم بر برخی مشابهت‌های اختصاصی‌تر طیف افراطی دراویش فرقه گنابادی با اندک‌طرفداران متعصب فرقه موسوم به «عرفان‌حلقه»: ◀️ تبلیغات رسانه‌ای گسترده هر دو جریان در راستای هجمه به نظام جمهوی‌اسلامی. ◀️ تلاش برای سیاه‌نمایی از وضعیت حاکم بر جامعه در زمینه‌های مختلف، از حوزه سیاسی-اقتصادی گرفته تا حقوق‌بشر و وضعیت اقلیت‌های دینی. ◀️ همسویی کامل با جریان‌های برانداز و معاند داخلی و خارجی که نمود آشکار آن را باید در جنگ روانی گسترده کانال‌های منتسب به دو فرقه مزبور در راستای تشدید آثار تحریم‌های اقتصادی امریکا مشاهده کرد. هر دو جریان در این زمینه، سنگ‌تمام گذاشته و برخی عملاً به تریبونی برای انعکاس آخرین توئیت‌های «ترامپ»، «پمپئو»، «هوک» و امثالهم تبدیل شده‌‌اند. ◀️ تلاش برای مظلوم‌نمایی و انحراف افکارعمومی از طریق انعکاس وارونه حقایق و نشر اکاذیب. ◀️ توهین به مسئولان و سران مملکتی و تلاش برای اشاعه روحیه بی‌اعتمادی اجتماعی.موارد فوق، تنها نمودهای برجسته این امر بود و اشاره به کلیه مصادیق،‌ مجالی مجزا می‌طلبد؛ ⁉️ اما پرسش آن است که آیا این حمایت‌های دوجانبه، ادعای برحق بودن جریان مزبور را زیر سؤال نخواهد برد؟‌ اگر طیف افراطی فرقه گنابادی که خودرا حامی «عرفان» مطرح نموده، از سرکرده فرقه «عرفان‌حلقه» به عنوان منادی «عرفان» حمایت می‌کند، آشکار است که ذره‌ای آشنایی با معنای عرفان و تصوف –حتی بر اساس قرائت‌‌های فرقه خود- ندارد! ⁉️تأیید عرفان در قرائت یکی از جنبش‌های معنوی نوپدید که التقاطی بودن مبانی فکری سرکرده و وجوه بطلان عقاید آن به لحاظ عقلی، نقلی، منطقی و دینی در ده‌ها کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفته، چه معنایی در قاموس فکری یکی از فرق سنتی برآمده از تصوف دارد که از قضا، خود را منادی یگانه راه طریقت و عرفان اصیل معرفی می‌کند؟ جالب آنکه، این مسئله از سوی قاطبه دراویش نیز مورد تأیید قرار نگرفته و نشان از تغییر ساخت فکری طیف افراطی و قرائت‌های تازه درویشی‌گری در آن‌ها دارد که از آن با عنوان «درویشی مدرن» یاد کرده‌اند. 〽️به هر روی، ریسک بالای این‌گونه ائتلاف‌های سیاسی، در بروز چنین فضاحت‌هایی از نقض‌غرض آشکار می‌گردد که افراطیون فرقه گنابادي، امروز بدان مبتلا شده‌اند. 👈🏻بگذریم از ‌طرفداران فرقه عرفان‌حلقه که به سبب قلت و رسوایی اظهرمن‌الشمس سرکرده‌شان، نیازی به قلم فرسایی در باب این سیاست پیوند با دراویش ندارند. 📚بخش تحلیلی روشنگر @Feraghvaadyan
⭕️✝چراغ سبز عربستان به مسیحیت صهیونیستی 👈قول مساعد بن سلمان جهت تاسیس کلیسا در عربستان 🔹روشنگر به نقل از الخلیج، رییس هیئت مسیحیان انجیلی آمریکا که پیش از این با محمد بن سلمان دیدار کرده بود، توضیحاتی را درباره این دیدار به رسانه ها ارائه نمود. 🔹 رئیس گروه مسیحیان انجیلی آمریکا گفته است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به او وعده داده زمینه ساخت کلیسا در عربستان را در آینده در کشورش فراهم کند. 🔹جوئل روزنبرگ، رئیس هیئت مسیحیان انجیلی آمریکا که پیش از این با محمد بن سلمان دیدار کرده بود، توضیحاتی را درباره این دیدار به رسانه ها ارائه نمود. 🔹به گفته جوئل روزنبرگ، بن سلمان در این دیدار، احداث کلیسا در شرایط کنونی در عربستان را رد کرد، اما تاکید کرد برای حل این موضوع در تعامل با علمای سعودی تلاش خواهد کرد. گروه مسیحیان انجیلی آمریکا از دیدار با بن سلمان و گفتگو با او ابراز خرسندی کرده اند. 👈این گونه تعاملات را می توان در ادامه تغییر سیاست های اصلاحی عربستان و از آن مهم تر, لزوم همراهی دولت های امریکا و پادشاهی سعودی, ارزیابی نمود. @Feraghvaadyan
♨️پوست اندازی جریانهای فرقه ای؛ رفتار آلترناتیو در پوشش عرفان و تصوف 👈بروز فاجعه در ساخت فکری فرقه هایی چون گنابادی ✍طی دهه اخیر, به ویژه پنج سال گذشته, بسیاری از جریان های فرقه ای سنتی در کنار ظهور و بروز جنبشهای نوظهور معنوی, به نوعی پوست اندازی کرده و نه تنها در ردای جریان های آلترناتیو و برانداز اقدام می کنند, بلکه بر این تغییر مواضع نیز تصریح نموده, در تبلیغات رسانه ای خویش, صراحتا از لزوم ایتلاف با دیگر جریان های برانداز سخن می گویند. 🔺مصادیق در این زمینه, بسیار است اما بارزترین مورد که متاسفانه با اقدامات خود, فاجعه ای را در جامعه رقم زد, طیف افراطی فرقه گنابادی است که غایله گلستان هفتم اسفندماه ۱۳۹۶, نقطه اوج و نتیجه تغییر ماهیت طیف مزبور از این فرقه سنتی بود. 👈ردپای این پوست اندازی را از سالها قبل در وقایع مختلف از قم و کوار گرفته تا تجمعات مقابل مجلس و... شاهد بودیم و در سالهای اخیر نیز افراطیون عملا از مانیفیست تازه خود با عنوان "درویشی مدرن" پرده برداری کردند. چنانچه امروز نیز با وجود رسوایی در فاجعه گلستان هفتم, بی مهاباتر از قبل بر همسویی خویش با جریانهای برانداز , صحه گذاشته و بر لزوم این ایتلاف _صرف نظر از تفاوت های ماهیتی_ تاکید می کنند؛ یادآور یکی از مهم ترین بندهای مرام نامه های جریان های برانداز مخفی. 🔺قرار گرفتن افراطیون فرقه گنابادی در کنار جریان هایی چون عرفان حلقه, التقاط شیعی, مسیحیت تبشیری, طیف افراطی اهل حق و بهاییت که بارها شاهد حمایت های دوسویه رسانه ای شان از یکدیگر بوده ایم, همچنین اتحاد نانوشته شان در جنگ روانی علیه نظام و همراهی با معاندان(نمونه کنونی اش, جنگ اقتصادی امریکا), حکایت از پوست اندازی جریان های فرقه ای دارد. 👈اگر تا پیش از این برخی جریان های فرقه ای به صورت چراغ خاموش از پوشش عرفان و معنویت برای تحقق اهداف تبرج خواهانه خویش بهره می جستند, امروز این رویکرد را عیان کرده و از آشکار شدن ماهیت حقیقی خود ابایی ندارند. ♨️مسیله تا جایی پیش می رود که گاه حتی ماهیت و هسته اولیه شان را فراموش کرده و ذره ای آشنایی با عرفان و معنویت مورد ادعای خویش را هم ندارند. 👈اگر امروز, افراطیون گنابادی, هویت خود را در کنار جریان هایی چون حلقه, درک و تعریف می کنند, به معنای فاجعه ای برای ساخت فکری این فرقه سنتی است که در صورت تداوم و گسترش در میان سایر مریدان, می رود که بنیان جریانی درویشی, بر آمده از تصوف را به ورطه سقوط و قهقهرا کشاند. 🔹این مسیله, چالشی تازه در آسیب شناسی رفتاری جریان های فرقه ای فعال در کشور است که جا دارد در مطالعات فرقه شناسی, لحاظ گردد. 📚بخش تحلیلی روشنگر @Feraghvaadyan
💠 مکتب کابالا خاستگاه فرقه‌های رازآمیز 1⃣ روشنگر به نقل از پایگاه مقابله با حلقه/ نامی است که بر اطلاق می‌شود. پیروان آئین کابالا یا همان کابالیست‌ها این مکتب را دانش سری و پنهان حاخام‌های یهودی می‌خوانند و برای آن پیشینه‌ای کهن قائل‌اند. برای نمونه، رهبر فرقه مدعی است که کابالا در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی، نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم بود. 2⃣ به ادعای بلاواتسکی، نه تنها پیامبران بلکه تمامی شخصیت‌های مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و غیره، دانش خود را از این کتاب گرفته‌اند. مادام بلاواتسکی برخی از متفکرین غربی، چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را از پیروان می‌داند. 3⃣ این ادعا نه تنها نپذیرفتنی است بلکه برای (به عنوان یک مکتب مستقل فکری) نیز پیشینه جدی نمی‌توان یافت. مشارکت در نحله‌های فکری رازآمیز و عرفانی به در اوایل سده اول میلادی می‌رسد. ولی فیلو واضع مکتب جدید فکری نبود و کار او را باید به ارائه اندیشه‌های دینی در قالب و محدود دانست. 4⃣ اوج تولید فکری در عرصه اندیشه عرفانی در دوران پیش از کابالا، دو رساله (آفرینش‌نامه) و (روشنایی‌نامه) است. این دو رساله را باید تلاشی دانست برای ارائه عقاید دینی/ سیاسی در قالب مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام. 5⃣ این میراث نه چندان غنی، که (کابالا) خوانده می‌شد، در سده سیزدهم میلادی به پیدایش (کابالا) انجامید. تا زمان فوق، قباله (کابالا) واژه‌ای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدی از . از زمان تدوین [ زهر / زوهر] در اواخر سده سیزدهم میلادی، واژه قباله (کابالا) بطور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید نام گرفتند. 6⃣ کابالا، تصوف جدید یهودی نیز به شدت متاثر از است و حتی بسیاری از مفاهیم آن شکل عبری مفاهیم رایج در فلسفه و عرفان اسلامی است. درواقع، اندیشه‌پردازان به دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی و آشنایی با زبان عربی، به اقتباس از متون مفصل دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغه دادند. این کاری است که یهودیان در شاخه‌های متنوع علم و دانش، از فلسفه مشائی که به وسیله ابن‌میمون یهودی شد تا پزشکی و نجوم و غیره، انجام دادند. برای نمونه، باید به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کدِش (قدس)، نفش (نفس)، نِفِش مدبرت (نفس مدبره)، نِفِش سیخلت (نفس عاقله)، نِفِش حی (نفس حیات‌بخش)، روح و غیره در کابالا اشاره کرد. 🔹آیین یهود بر اساس ملاحظات تاریخی و نیز ظرفیت‌های درونی خود عرفانی مستقل ندارد و آنچه به نام قبالا (کابالا) در عرفان یهود نام برده می‌شود، به تعبیر جان ناس چیزی جز این نیست که: 🔹از طریق قبالا یک نوع افکار عجیب و خیالات غریب در فلسفه و کلام یهود پدید آمد … از این احکام حروفی عجیب و غریب که وقتی در اروپا رواج فراوان پیدا کرد، شیادان زمان استفاده کردند و به دعوی مسیحیت کاذب برخاستند و به این ادله‌ی قبالایی متصل شدند و موجب زحمت اهل ایمان گشتند. (تاریخ جامع ادیان، ص565) تحلیل و بررسی ✍تنها چیزی که در باب عرفان یهود یا آیین قبالا می‌توان گفت این است که یهود اساساً عرفان ندارد و اگر هم چیزی به نام آیین قبالا مطرح است در واقع ترکیب و اختلاطی از کیش‌های عرفانی دیگر است. کیش‌هایی مثل عرفان مسیحیت، یوگا و آیین‌های عرفانی هند، تفکر نوافلاطونی، آیین زرتشتی و تصوف اسلامی. لذا یهود از این افتخار بی‌بهره است و نتوانسته چیز جدیدی در این حوزه ارائه دهد. @Feraghvaadyan
👈فرقه ها؛ سربازان خط مقدم جنگ روانی امریکا در راستای تشدید آثار تحریم ها: ✝تلاش جریان مسبحیت تبشیری برای تزریق روحیه ناامیدی در جامعه و بزرگ نمایی از مشکلات @Feraghvaadyan
آیا علم به تنهایی میتواند همه‌ی واقعیت‌های جهان را برای ما آشکار کند؟ روشنگر به نقل از نقد الحاد و آتییسم/راجر پنروز فیزیکدان برجسته‌ی دانشگاه آکسفورد که به همراه استفن هاوکینگ مشترکا برنده‌ی جایزه‌ی فیزیک "ولف پرایز" شده‌اند، در مورد این موضوع که آیا علم فیزیک و به ویژه رسیدن به " نظریه‌ی همه‌چیز" که فیزیکدانان مدت‌هاست به دنبال آن هستند، میتواند همه‌ی واقعییات جهان را برای ما روشن کند یا حتی با وجود رسیدن به "نظریه‌ی همه‌چیز" باز هم علم توانایی بیان همه‌ی واقعییات جهان را ندارد در کتابی که به تازگی منتشر کرده است می‌گوید: Ultimately, physics only describes the part of reality that is susceptible to mathematics. Efforts such as the push to a quantum theory of gravity may bring us to a more complete understanding, but it is likely our vista will remain blurred. No doubt physics is important, but it could be there is much that is important about reality that is not physics. ترجمه: در نهایت، فیزیک تنها میتواند بخش‌هایی از واقعییت را توصیف کند که مستعد پذیرش ریاضیات باشد. تلاش‌هایی مانند کوشیدن برای رسیدن به یک نظریه‌ی کوانتومی از گرانش( یا همان نظریه‌ی همه‌چیز) برای ما فهم و درک کامل‌تری می‌آورد، اما احتمال دارد که چشم‌انداز ما همچنان تیره و تاریک بماند. شکی نیست که فیزیک مهم است، اما چیزهای مهم زیادی درباره‌ی واقعییت(جهان) میتوانند وجود داشته باشند که فیزیک نیستند( از فیزیک فراتر هستند). این سخنان راجر پنروز که به وضوح اعلام میکند علم به تنهایی نمی‌تواند همه‌ی واقعییات جهان را آشکار کند و چیزهای فراتر از علم نیز وجود دارد را میتوانید در سایت علمی New Scientist مشاهده کنید👇 https://www.newscientist.com/article/2114398-physics-may-be-a-small-but-crucial-fraction-of-our-reality
🔺🔺سبک زندگی مدرن و اقبال به فرقه ها 👈یکی از علل اقبال به فرقه ها به ویژه در نسل جوان, تاثیرپذیری از مدرنیته و تمایل به سبک زندگی مدرن است. 🔹در تلاش برای همسویی با ابعاد زندکی به سبک مدرنیته و حل شدن در نمادها, ارزش ها و هنجارهای آن, امکان گرایش به جریان های فرقه ای مبلغ ایدیولوژی مدرنیته افزایش می یابد. 🔹ضمن اینکه بسیاری از جنبشهای معنوی نوپدید, اساسا زاده مدرنیسم و ابزار تحقق آرمانهای آن هستند. 👈به همین خاطر, گسترش سبک زندگی مدرن و جایگزین شدن آن با سبک زندگی اسلامی و بومی هر جامعه, عملا مفری است جهت بروز و فعالیت فرقه ها و متعاقبا, گسترش احتمال اقبال به آنها. 📚بخش تحلیلی روشنگر @Feraghvaadyan
رئیس جمهوری: "اقوام همواره از نظام حمایت کرده‌اند". روشنگر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست رئیس جمهوری اظهار داشت: استان‌های مرزی باید با فعال کردن بازارچه‌های مرزی و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه در مسیر مبارزه با تحریم تلاش کنند و برخی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم توسط این استان‌ها حل و فصل شود. وی با بیان اینکه در همه این استان‌ها تنوع قومی و مذهبی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است، گفت: استان‌هایی که دارای تنوع قومی هستند در حقیقت باید این تنوع را یک فرصت دانسته و به هیچ عنوان نباید آن را به عنوان یک تهدید تلقی کرد. روحانی با اشاره به حوادث دی‌ماه سال گذشته در کشور، اظهار داشت: تنوعات قومی در روزهایی که برخی می‌خواستند برای کشور مشکلاتی را به وجود آورند، از نظام حمایت کردند و مشخص شد که ضدانقلاب و کسانی که می‌خواستند کشور را ناآرام کنند، نتوانستند بر این موج سوار شوند. وی با اشاره به اینکه نباید احساس هویت ملی دچار تضعیف شود، اظهار داشت: همه باید اول به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کرده و پس از آن، قومیت‌ها موجب افتخار ما خواهد بود و جابه‌جایی آنها ناصحیح بوده و هر کدام باید در جای خود مدنظر و مورد احترام باشد. رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به وقوع زلزله 6.4  ریشتری در استان کرمانشاه، گفت: لازم می‌دانم همدردی دولت را با مردم آسیب‌دیده کرمانشاه در زلزله اخیر ابراز داشته و از همه بخش‌های امداد و نجات و اسکان موقت که اقدامات بسیار خوبی در ساعات اولیه انجام دادند، تشکر کنم. @adyanetohidi @feraghvaadyan
مروری بر یکی از مهمترین تیترهای خبری مربوط به بهائیت 💫 روشنگر به نقل از کانال نقد بهائیت/ قبل از ورود در بحث یک اصل را فراموش نخواهیم کرد که این اتفاق دقیقا مشخص نیست از جانب کدام شخص و یا چه گروهی صورت گرفته است . همانقدر که بهائیان دیگران را متهم می کنند ، شبکه حقیقت بهائیت ، انجام اینگونه اقدامات را از سوی تشکیلات بهائیت و با هدف شانتاژ و مظلوم نمایی امری بعید نمی داند خبر نبش قبر یک بهائی به نام خانم شمسی اقدسی اعظمیان در گیلاوند از توابع شهرستان دماوند و درخواست از خانواده متوفی برای دفن جنازه در گورستان خاوران تهران بود. هرانا و بسیاری دیگر از خبرگزاری‌های بهائی با پوشش گسترده‌ی این خبر، آن را نوعی اهانت به عواطف و احساسات خانواده دانستند و توهین به جنازه فردی بی دفاع و مرده را محکوم کردند. برخی روشنفکران ایرانی ساکن غرب نیز در پیامی، این اقدام را محکوم کردند. بی‌بی‌سی فارسی ضمن پوشش خبری این ماجرا و بیانیه‌ی این روشنفکران، با یاسر میردامادی و حسن فرشتیان در همین زمینه مصاحبه کرد. نظر به ابعاد رسانه‌ای این موضوع، لازم است قبل از قضاوت قطعی، به نکات ذیل توجه کرد: 1-آن چنان که کسری ناجی، مجری خبر بی‌بی‌سی در ضمن مصاحبه با فرشتیان اعلام کرد و در زیرنویس این شبکه به عنوان بخشی از این خبر منتشر شد، نیروهای امنیتی پیش از این اتفاق، بهائیان دماوند را از دفن اموات در گورستان گیلاوند منع کرده بودند. اهمیت موضوع از آن جهت است که بهائیان در تعالیم رهبران خود، به کرات لزوم تبعیت از حکومت و اولیاء امور را مشاهده کرده اند. جمله‌ی ذیل از بهاءالله در کتاب اقتدارات حاوی همین مطلب است: «حق جلّ و عزّ، مملکت ظاهره را به ملوک عنایت فرموده، بر احدی جایز نه که ارتکاب نماید امری را که مخالف رأی رؤسای مملکت باشد.» (اقتدارات، ص 324) اشراق خاوری نیز در کتاب گنجینه حدود و احکام به همین مطلب پرداخته و این جملات کلیدی را از عباس افندی در همین زمینه نقل کرده است: «حضرت عبدالبهاء... می‌فرمایند قوله تعالی، باری به نصّ قاطع جمال مبارک روحی‌لاحبّائه‌ الفداء ابداً بدون اذن و اجازه حکومت جزئی و کلّی نباید حرکتی کرد و هر کس بدون اذن حکومت ادنی حرکتی نماید، مخالفت به امر مبارک کرده است و هیچ عذری از او مقبول نیست... امر قطعی الهی این است که باید اطاعت حکومت نمود. این هیچ تأویل بر نمی‌دارد و تفسیر نمی‌خواهد، از جمله اطاعت این است: کلمه بدون اذن و اجازه حکومت نباید طبع گردد... تکلیف احبّای الهی اطاعت و انقیاد حکومت است خواه استقلال و خواه مشروطه.» (گنجینه حدود و احکام، 463) پس بهائیان بر طبق نصوص خود، حق ندارند بر خلاف اوامر حکومتی، حرکت و اقدامی نمایند. هنگامی که پیشتر به این هم‌وطنان اعلام کرده اند که نباید مردگان خود را در قبرستان مسلمانان دفن کنند، خانواده متوفی با کدامین توجیه، به دفن جسد خانم اقدسی در قبرستان مسلمانان اقدام کرده‌اند. ملاحظه می‌شود که اصل اقدام برای دفن کردن جنازه در آن محل، با تعالیم بهائی در تعارض است. 2-در توجیه این رفتار خانواده اقدسی، برخی سایت‌ها و کانال‌های بهائی حکمی از آیین بهائی را در مورد دفن جنازه مطرح کرده اند که بر اساس این حکم، بهائیان موظفند جنازه را به گونه ای دفن کنند که از محل مرگ فرد تا محل دفن او، بیش از یک ساعت جنازه طی مسیر نکند. صرف نظر از چرایی چنین حکمی، توجه به نکات ذیل در مورد این حکم و ماجرای خانم اقدسی قابل توجه است: *این حکم استثنائات بزرگی در میان رهبران بهائی دارد که نشان می‌دهد که از قدیم، قابل نقض بوده است. به عنوان نمونه، باب را در تبریز اعدام کردند و جنازه اش را به تهران آوردند و پس از سال‌ها، بقایای آن را به فلسطین حمل کردند و در حیفا به خاک سپردند. مشخص است که مسیر حرکت جنازه‌ی باب با وسایل و اسباب آن روز، روزها و بلکه ماه‌ها به طول انجامیده است. وقتی بهائیان می‌توانند برای دفن جنازه‌ی باب در حیفا، این حکم را تغییر دهند و آن را به گونه‌ای دیگر اجرا کنند، چرا نتوانند در مورد جنازه‌های افراد معمولی، این قانون را زیر پا بگذارند؟ **بهائیان از طرفی با این حکم قطعی مواجهند که باید از حاکمان تبعیت مطلق کنند و بنابراین نباید اعتراضی به ممنوعیت دفن مردگان در گیلاوند یا هر جای دیگر این سرزمین داشته باشند. به باور بهائیان، مخالفت با حکومت، مخالفت با دین خودشان است. از طرف دیگر با این قانون مواجهند که نباید مردگان خود را در فاصله ای بیش از یک ساعت از محل مرگ دفن نمایند. این دو حکم در مورد برخی از مردگان بهائی با یکدیگر در تعارض قرار می‌گیرد. بهائیان در برخی شهرهای ایران مانند تبریز، راه نخست یعنی تمکین به نظر حکومت و دفن اموات در قبرستان مخصوص بهائیان در میاندوآب را پذیرفته اند و آن را اجرا می‌کنند. حال آن که فاصله‌ی میاندوآب و تبریز،بیش از یک ساعت است. ادامه👇
ادامه تحلیل خبر مربوط به ***با دقتی در نقشه در می‌یابیم که فاصله‌ی میان گورستان بهائیان در بزرگراه خاوران تا گیلاوند، حدود 75 تا 80 کیلومتر است. مسافتی که اگر در ساعات شب یا اوایل صبح و قبل از شروع ترافیک طی شود، با توجه به بزرگراهی بودن تمام مسیر، قابل طی شدن در یک ساعت هست. به نظر می‌رسد خانواده‌ی خانم اقدسی اعظمیان، در این مسأله لجبازی کرده‌اند و توجیه سایت‌های بهائی و آقای فرشتیان در تلویزیون بی‌بی‌سی درباره‌ی چرایی اصرار خانواده‌ی وی برای دفنش در گیلاوند، مسموع نباشد. 3-بهائیان در ایران و سراسر دنیا به دنبال تبلیغ تهاجمی در مورد باورها و عقاید خویش هستند. از گذشته تا کنون، همواره یکی از ابزارهای تبلیغ، نمادسازی بوده است. قبرستان مخصوص به یک آیین در یک شهر بسیار کوچک و دورافتاده نظیر گیلاوند، می‌تواند نمادی برای بهائیت محسوب شود و از رهگذر آن، تبلیغ بهائیت در آن مکان صورت پذیرد. با ذکر این مقدمه لازم است، تحلیلی آماری از تعداد مردگان بهائی در ایران در طول یک سال انجام شود. اگر فرض کنیم که تعداد بهائیان ایران دست بالا رقمی حدود 70 تا 80 هزار نفر باشد و باز اگر فرض کنیم که متوسط امید به زندگی در ایران حدود 75 سال باشد، تعداد مردگان بهائی از تقسیم این دو عدد بر یکدیگر، به رقمی حدود 1000 نفر در سال خواهد رسید. باز اگر فرض کنیم که توزیع بهائیان در کشور، متناسب با جمعیت باشد –که البته این گونه نیست و در استان‌هایی مانند فارس، البرز و مازندران، نسبت بهائیان به سایر استان‌ها قدری بیشتر است- تعداد مردگان بهائی در استان تهران، دست بالا حدود 175 تا 200 نفر در سال خواهد بود. به نظر می‌رسد که برای 200 مرده در سال، اختصاص یک گورستان کافی باشد. این در حالی است که استان تهران بالاترین جمعیت بهائیان ایران را داراست و جمعیت بهائیان در تمام استانهای کشور، کمتر از استان تهران است. لذا به نظر می‌رسد تدبیر مسئولین حکومتی برای اختصاص یک گورستان در استان تهران و برخی استان‌های دیگر بر اساس آمار تعداد مردگان، تدبیر درستی باشد. اقدامی که می‌تواند از ازدیاد نمادهای بهائی و ایجاد مکان‌هایی برای تبلیغ بهائیت جلوگیری کند و امکان تمایز بهائیت با مسلمانان جامعه و تبلیغ از این رهگذر را فرو بکاهد. چرا که تمایز، اساساً بهترین مدخل برای تبلیغ است. هنگامی که یک اقلیت، تمایزهایی میان سلوک خود با اکثریت مطلق ایجاد می‌کند، به چشم می‌آید و هنگامی که به چشم آمد، زمینه‌ی شروع تبلیغ، فراهم می‌شود. لذا اقدام نهادهای امنیتی در ایجاد محدودیت در دفن بهائیان در گورستان‌های مشخص شده در هر استان را نباید اقدامی در جهت بهائی آزاری و یا بی احترامی به دگراندیشان ارزیابی کرد. بلکه این اقدامات، صرفاً به منظور ممانعت از ایجاد جایگاه‌های تبلیغی برای بهائیان قابل ارزیابی است. 4-هر چند که با عنایت به موارد پیش گفته، اقدام بهائیان دماوند در دفن خانم اقدسی اعظمیان در گورستان گیلاوند، اقدامی محرک و بر خلاف تعالیم بهائی بوده است، اما اقدام افراد خودسر، در نبش قبر و بیرون آوردن جنازه‌ی متوفی ( از سوی هر کس باشد بهائی یا مسلمان ) کار صحیحی به نظر نمی‌رسد. چرا که خانواده‌ی متوفی، احساس می‌کنند به عزیزشان توهین شده است.(باز تاکید می شود اگر کار خود بهائیان نباشد و در اصل تاکتیکی برای مظلوم نمایی نبوده باشد ) مطابق دستورات اسلامی زشتی نبش قبر (جز در موارد مجاز) چنان بزرگ است که در روایتی آمده است کسی که به این کار مشغول است، به بهشت وارد نمی شود. بحش سوم اين تحلیل در ادامه 👇
بخش پایانی تحلیلی پیرامون 5-در اینجا بد نیست به کار مشابهی هم که توسط مرکز رهبری بهائیان در حیفا، بیت العدل، انجام شد، اشاره‌ای شود. سال ها پیش خبری را بهائیان منتشر کردند که در آن بیت العدل با افتخار از بیرون آوردن بقایای جسد یک نفر یاد کرده بود. آن شخص، نه شیعه بود که بهائیان وی را مشرک قلمداد کنند، نه مسلمان بود، و نه حتی دگر اندیش. آن شخص بهائی بود؛ آن هم نه یک بهائی معمول و بی اصل و نسب، بلکه فرزند شخصی که بهائیان به اصطلاح او را می پرستند. او فرزند بهاءالله، مؤسس آیین بهائی، بود. او میرزا ضیاءالله، کوچکترین فرزند بهاالله، ملقب به غصن انور بود. غصن انور از همسر دوم بهاالله، فاطمه خانم (مهد علیا، دختر عمه ایشان)، به دنیا آمد. وی در پانزدهم آگوست ۱۸۶۲ میلادی در ادرنه به دنیا آمد. در چهار سالگی به عکا و سجن اعظم وارد شد. یک سال بعد از فوت بهاءالله، به دستور عبدالبها با ثریا ازدواج کرد. در حدود ۳۵ سالگی در گذشت و در عکا در جوار قبر بهاالله دفن شد. او گرچه مطیع محض عبدالبها نبود، ولی ایشان در موردش گفته بود: من از او راضی هستم. در سال ۱۳۴۴ شمسی مجله اخبار امری خبری عجیب را منتشر کرد: مقام مصون از خطای الهی، بیت العدل، پیام مسرت بخش ذیل را اعلام کرد: «یاران عزیز بهایی، به عالم بهایی اعلام نمایید بقایای جسد میرزا ضیا الله (پسر بهاءالله یا همان غصن انور) ... از جوار روضه مبارکه‌ی حضرت بهاالله به نقطه‌ی دیگری منتقل گردید ... این اقدام در سبیل تطهیر اماکن متبرکه امرالله در بهجی از لوث وجود آنها صورت گرفته» (حسامی، حبیب الله، آل الله، ص ۴۳۷ تا ۴۴۰) حال جای سؤال دارد که وقتی بیت العدل خبر نبش قبر میرزا ضیا الله، غصن انور، را اعلام کرد و مسئولیت این کار را هم به عهده گرفت، چرا هیچ صدایی در اعتراض به آن از تشکیلات بهایی بلند نشد؟ چگونه مجله اخبار امری به خودش اجازه داد و این خبر را، خبری مسرت بخش و مژده‌ای به بهاییان اعلام کرد؟ چطور هیچ‌یک از بهاییان این عمل زشت بیت العدل را محکوم نکرده و نمی‌کنند؟ @baharoom @feraghvaadyan
🔴 انهدام اعضای باند«مسیحیت‌ صهیونیستی»/سندکشف‌شده؛«نقشه تسخیرایران» 📣روشنگر به نقل از خبرگزاری مهر/ یکی از محافل «تبشیری» وابسته به جریان مسیحیت‌ صهیونیستی، مورد برخورد قرار گرفت و برخی اعضای آن توجیه و تعدادی نیز دستگیر شدند. اعضای این باند که غیر از عوامل داخلی، متشکل از اتباع بیگانه هستند، با هدایت مستقیم از سوی رژیم‌صهیونیستی، ضمن تبلیغ و تبشیر مسیحیت در نقاط مختلف کشور، افراد زیادی را نیز به فرقه مسیحیت تبشیری جذب کرده‌ بودند. «نقشه تسخیر ایران» و «توهین به اسلام، مقدسات و اهل‌بیت (ع)» از برجسته‌ترین مستندات مکشوفه از جریان مزبور است. اعضای این باند تبشیری وابسته به فرقه مسیحیت‌صهیونیستی، مطابق آموزش‌های تشکیلاتی، برای جلوگیری از شناسایی، از اسامی مستعار ایرانی چون «کوروش» و «یحیی» بهره می‌گرفتند. شایان ذکر است، جریان مسیحیت صهیونیستی در پیوند مستقیم با رژیم صهیونیستی، همواره تبلیغ و تبشیر در جوامع اسلامی، به‌ ویژه ایران را در دستورکار قرار داده تا هدف نهایی خود یعنی تضعیف اسلام و نظام جمهوری‌اسلامی را محقق کند. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
👈ارائه سوسیس خوک در کنفرانس اسلامی آلمان! 📣روشنگر به نقل از بی.بی.سی/وزارت کشور آلمان از ارائه سوسیس خوک در کنفرانس مربوط به اسلام، عذرخواهی و ابراز تاسف کرد. مقام‌های آلمانی گفته‌اند که انتخاب غذاهای ارائه‌شده در کنفرانس بر مبنای "تنوع مذهبی حضار" بوده، اما "چناچه احساسات مذهبی کسانی جریحه‌دار شده" عذرخواهی می‌کند. کنفرانس اسلامی آلمان این هفته در برلین برگزار شد. «هورست سیهوفر»، وزیر کشور آلمان، میزبان این برنامه بود. او چند ماه پیش با گفتن اینکه "اسلام به آلمان تعلق ندارد" انتقادهایی را برانگیخت. آن طور که رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند، اغلب حاضران در کنفرانس، مسلمان بوده‌اند. تونکای اوزدامار، روزنامه‌نگار آلمانی نوشت: «وزارت کشور سیهورف می‌خواهد چه پیغامی بدهد؟ کمی هم احترام برای مسلمانانی که خوک نمی‌خورند لازم است . آقای سیهورف با رفتاری که شبیه "یک فیل در فروشگاه ظروف چینی" است، نمی‌تواند حمایت اکثریت جامعه مسلمانان آلمان را جذب کند. » وزارت کشور آلمان هم در پاسخ به انتقادها گفته است که در کنفرانس اسلامی ۱۳ غذا، از جمله غذاهای حلال، مناسب برای گیاهخواران و گوشت‌خواران و همچنین ماهی ارائه شده و همه غذاها نیز به روشنی مشخص بوده‌اند. در سال‌های اخیر، جریان راست افراطی در آلمان قدرت گرفته که انتقاد از اسلام، بخشی از گفتمان سیاسی آنهاست. تحلیل روشنگر: به نظر می‌رسد ارائه گوشت خوک در این کنفرانس –به‌اصطلاح- اسلامی با اظهارات وزیر کشور آلمان در این کنفرانس مبنی بر اینکه «خواهان شکل‌گیری نسخه‌ای آلمانی از اسلام است»، در ارتباط باشد. @Feraghvaadyan
‼️گروهك مجذوبان‌نور كه انعكاس اخبار جهت‌دار و شايعه‌سازي را همواره در دستوركار خود قرار داده‌است، گاه در اين زمينه،‌دچار تناقض شده و به‌عبارتي، دستش رو مي‌شود! 👈🏻در تازه‌ترين اين‌موارد، جنجال اخير دراويش در خصوص هشت تن از مجرمين غائله گلستان هفتم 96 است كه با راه‌انداختن درگيري و آشوب در زندان فشافويه، موجبات از ميان بردن نظم و امنيت در اين ندامتگاه را فراهم نمودند. ♨️پس از اين آشوب،‌ موجي از اخبار ضد ونقيض در سايت مجذوبان‌نور و ديگر رسانه‌هاي منتسب به آن پيرامون سرنوشت نامعلوم هشت مجرم آشوبگر به راه افتاد و متعاقب آن، سيلي از انواع «اعتصابات غذا -ي خشك و تر-، تماس تلفني و ملاقات! از سوي ديگر دراويش در راستاي -به‌اصطلاح- حمايت از جرگه مزبور. 👈🏻اينك مجذوباني‌ها در تناقضي آشكار، در حالي اعلاميه سازماني معلوم‌الحال در باب حمايت از «سرنوشت هشت درويش مفقودالاثر» را منتشر ساخته‌‌اند كه درست،‌چندي پيش از ملاقات يكي از عناصر شاخص گروهك مجذوبان‌نور (صالح‌الدين مرادي/ در حال گذران دروان محكوميت در ندامتگاه فشافويه) با هشت عنصر فوق‌الذكر در همان زندان خبر داده بودند. 🔸بنابراين،‌دست‌‌كم روشن است كه ادعاي «مفقودالاثري»، كذب محض بوده و «كميته هسن» در اعلاميه خود، با اشاره به مسئله‌اي غيرواقعي ، صرفا در پي جلب‌توجه افكارعمومي و مظلوم‌نمايي براي دراويش بوده‌است؛ چنانچه مورد استقبال مجذوبان‌نور قرار گرفت اما چه سود كه حقيقت آشكار شد و روسياهي بر زغال ماند! 📚بخش تحليلي روشنگر 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan