eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
481 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
  حدود ۱۷؛ بعد از شهادت امام (ع) بعد از شهادت امام (ع) عده‌ای لباس‌های آن حضرت را غارت می‌کنند. تمام این افراد بعداً به مرض‌های لاعلاج دچار شدند. غارت عمومی اموال امام حسین (ع) و همراهانش آغاز می‌شود. عمر سعد ساعتی بعد دستور توقف غارت را داد و حتی نگهبانی برای خیمه‌ها گذاشت. یکی از شیعیان بصره به اسم سوید بن مطاع بعد از شهادت امام به کربلا می‌رسد. برای دفاع از حرم امام می‌جنگد و کشته می‌شود. ابتدا سر را به خولی می‌دهند تا همان شبانه برای ابن زیاد ببرد. بعد به دستور عمر سعد بر بدن مطهر امام و یارانش اسب می‌دوانند تا استخوان‌هایشان هم خرد شود.   ۱۸:۴۹ اذان مغرب کشتگان لشگر کوفه را جمع می‌کنند. تعداد این افراد ۸۸ نفر است. داستان این‌طور تمام می‌شود که درحالی‌که عمر سعد دستور جماعت نماز مغرب را می‌داده سنان بن انس بین مردم می‌تاخته و رجز می‌خوانده که «افسار و رکاب اسب مرا باید از طلا بکنید؛ چراکه من بهترین مردمان را کشته‌ام!»   آن‌ها چندنفر بودند؟ معروف است که در کربلا ۷۲ نفر شهید شده‌اند. این رقم معمولاً وقت خواندن مقاتل با اعداد و اسامی موجود در متن جور درنمی‌آید؛ مثلاً دیدیم که ۵۰ نفر در حمله اول شهید شده‌اند، ۲۸ نفر هم از بنی‌هاشم، به‌علاوه بریر و مسلم و حبیب و سعید و حر و زهیر. همین‌ها جمعش بیشتر از ۷۲ است. بعضی تواریخ قدیمی هم اعداد دیگری دارند. مثلاً مسعودی تعداد شهدا را ۸۷ نفر می‌گوید (مروج الذهب)، یعقوبی ۱۰۵ نفر (تاریخ یعقوبی) و بلاذری ۱۰۰ مرد می‌گوید (مجمع الانساب).    یک‌راه این است که بیاییم و تمام اسامی ذکرشده در منابع را کنار هم بگذاریم. نخستین بار این کار را کسی در قرن سوم انجام داد که در آن ۱۰۸ اسم فهرست شده. کسی به اسم فضیل بن زبیر، رساله‌ای نوشت با عنوان: «تسمیه من قُتِل مع الحسین بن علی (ع)» محققان جدید، این رقم را تا ۱۲۰ اسم رسانده‌اند. حالا برگردید به آن خبر کشته شدن حدود ۵۰ نفر از اصحاب در حمله اول. ۱۲۰، جمع همین عدد و ۷۲ است. پس ممکن است رقم ۷۲، شمار شهدایی باشد که بعد از حمله و تیرباران اول به شهادت رسیده‌اند و جنگشان به‌یادماندنی‌تر بوده.    احتمال دیگر، توجه به این خبر است که عمر سعد وقتی در روز ۱۲ محرم لشگر خود و اسرا را از کربلا حرکت داد، دستور داد ۷۲ سر را به نیزه بکنند بیاورند. قاعدتاً در اینجا هم کوفیان سرهای افراد معروف و مشهور را با خود آورده‌اند و سرهای افراد غیر مشهور برایشان ارزش نمایشی نداشته است.    احتمال سوم به خاصیت خود عدد ۷۲ برمی‌گردد. این عدد، از قدیم‌الایام نشانه کثرت بوده. حافظ می‌گوید: «جنگ ۷۲ ملت همه را عذر بنه». یا حدیثی متواتر هست که پیامبر (ص) فرمود: «امتش ۷۲ فرقه می‌شوند که فقط یک فرقه از آن‌ها ناجیه هستند.» شاید یک دلیل تأکید بر عدد ۷۲ شهید هم همین باشد.  
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فقط 100 نفر در زمان حضرت علی(ع) شیعه بودند! 🔸محمد حسین رجبی دوانی (پژوهشگر تاریخ اسلام): 🔹90 هزار نفر همراه حضرت علی(ع) از کوفه به سمت شام آمدند ولی آنها شیعه نبودند و صرفا ایشان را به عنوان خلیفه چهارم قبول داشتند وگرنه اگر همه آنها شیعه بودند که وضع بدانجا نمی‌رسید. 🔹همان افراد حتی نقد حضرت علی(ع) به خلفای پیشین را نمی‌پذیرفتند و به ایشان اعتراض می‌کردند، تنها 100 نفر شیعه واقعی وجود داشت که بیشتر آنها هم اهل کوفه بودند. ⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢ 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
هدایت شده از جهان آرا
low.mp3
7.49M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» 👈🏼موضوع: پاسخ به شبهات تاریخی در باب واقعه عاشورا آیا شیعیان به نبرد با امام خود رفته بودند؟! 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 👤محمد حسین رجبی دوانی/ پژوهشگر تاریخ اسلام کیفیت ایین - 7 مگابایت ◽️ دوشنبه دوم مرداد 1402 🆔 @ofogh_tv 🆔 @jahanara_ofogh
هدایت شده از تبیان
| نوری که خاموش نمی‌شود @TebyanOnline
هدایت شده از راهبری فرهنگ
📸 شجاعتِ حسینی 🔸نقاشی جدید حسن روح‌الامین که به یاد نبرد شجاعانه اباعبدالله و یارانش در روز عاشورا به تصویر کشیده شده است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید. @rahbariefarhang
11.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مقام حضرت عباس در اروپا 🔹در سال ۱۶۲۰میلادی برخی از مؤمنین مقداری از خاک مزار حضرت عباس را برای تبرّک و طلب شفا به آلبانی بردند و.... ✅ 👇 https://eitaa.com/joinchat/2352807996C3554b60ac4
هدایت شده از مرتضی رجائی
45.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍁روایت‌قیــــام | معـرفی آثــار عاشـورایی دفتــر چهارم • کتاب وارثــان عاشورا اثــر استاد علی صفــایی‌حائــری راوے‌‌ حجت‌الاسلام مــرتضی ~ ۱۵ دقیقه ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
1_5944080554.mp3
18.7M
💢 | آخرین گام رهایی 💠 اصلاح ساختار قدرت و واگذاری قدرت به مردم برای رهایی از ظلم 🔹 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان دانشگاه امام صادق(ع)، ۵ مرداد ۱۴۰۲ 💠 مردمی‌سازی دولت _ یزد @mardom_yazd
🔹دفتر مطالعات و پژوهش های بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای اهداف خود از مقالات پژوهشی و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری - سطح سه و چهار حوزه حمایت می کند. موضوعات ویژه: 🔸مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت 🔸مبانی نظری فرهنگ جهاد و‌مقاومت 🔸مدل اجرائی فرهنگ ایثار و شهادت 🔸مدل اجرائی فرهنگ جهاد ومقاومت 🔸حکمرانی سیاسی در انقلاب اسلامی 🔸حکمرانی اقتصادی درانقلاب اسلامی 🔸حکمرانی فرهنگی در انقلاب اسلامی 🔸حکمرانی وتربیت در انقلاب اسلامی 🔸راهکارهای ارتقاء سرمایه اجتماعی 🔸خانواده وسبک زندگی اسلامی ایرانی 🔸سبک زندگی خانواده ایثارگر 🔸مدل مفهومی انسان مجاهد 🔸مدل مفهومی جامعه مجاهد 🔸دیپلماسی جهاد، مقاومت و ایثار 🔸فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی 🔸نقش ایثارگران در ایجاد تمدن نوین اسلامی 🔸نقش جهاد و مقاومت در ایجاد تمدن نوین اسلامی 🔸نقش آفرینی خانواده شهدا و ایثارگران به عنوان راهبران اجتماعی