نقل ساعت به ساعت واقعه عاشورا به روایت تاریخ
برای تطبیق و نقد فیلم رستاخیز، لازم است که به بررسی دقیق واقعه عاشورا بپردازیم تا بتوانیم تحلیل درست و دقیقی انجام دهیم.
طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا بهحساب گاهشماری شمسی، در تاریخ ۲۱ مهر سال ۵۹ ه.ش بوده است. تاریخ شمسی هم مانند تاریخ قمری نیست که اوقات روز تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و میشود با درآوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند. ما اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر ۳+- دقیقه اختلاف میتواند داشته باشد) را استخراج کردهایم و روایات مقتل نگارها را با این ساعتها تنظیم کردهایم.
۵:۴۷ اذان صبح
امام علیهالسلام بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد؛ و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری»
آنطرف نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند.
حدود ۶
امام حسین (ع) دستور داد تا اطراف خیمهها خندق بکنند و آن را با خار و بوتهها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند.
۷:۰۶ طلوع آفتاب
کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبهای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشتهاند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرارداد و از حجارین ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکردهاند؟ آنها انکار کردند. امام نامههایشان را بهطرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام (ع) پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمیپذیرید و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمیرهانید؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «الا و ان الدعی بن الدعی، قد رکز بین اثنین: بین السله و الذله و هیهات منا الذله... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما درو است.» سخنرانی امام (ع) حدوداً نیم ساعت طول کشیده است.
حدود ۸
بعد از سخنرانی امام (ع) چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآنخوان) های کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب و کوفیان سخنان مشابهی گفتند.
بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چندنفری دچار تردید شدند؛ ازجمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که درگذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند.
حدود ۹
روز بهوقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا اینقدر تعلل میکند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی باهم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چارهای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیرباران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمیدانیم. تعداد کشتگان تیراندازی. با تعداد کشتگان حمله اول ۵۰ نفر ذکرشده.)
حدود ۱۰
بعد از تیراندازی یسار غلام زیادین آبیه و سالم غلام این زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تنبهتن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین (ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشندهای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد.
بعدازاین نبرد تنبهتن، حمله سراسری سپاه امام حسین (ع) انجام شد؛ امام حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزهها حمله را دفع کردند. همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام (ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقبنشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیرانداز فرستاد که دوباره سپاه امام (ع) را تیرباران کردند و درآن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام (ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را ۵۰ نفر و این شهرآشوب ۳۸ نفر ذکر کرده است.
اولین شهید، ابوالشعثا بود و ۸ تیر انداخت که ۵ نفر از دشمن را کشت. امام (ع) او را دعا کرد.
گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام (ع) حمله کنند زهیر و ۱۰ نفر به آنها حمله کردند.
حدود ۱۱
بعدازاین جملات امام دستور تکتک به میدان رفتن را داد. اصحاب باهم قرار گذاشتند تازندهاند. نگذارند کسی از بنیهاشم به میدان برود. انگار برای کشته شدن باهم مسابقه داشتند. بعضی «در مقابل نگاه امام (ع)» شهید شدند. یکی از اولین کسانی که کشته شد. پیرمرد زاهد بربر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش میتوانستم وصیتهای تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین (ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است.» یکبار هفت نفر از اصحاب امام (ع) در محاصره واقع شدند. حضرت عباس (ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد.
۱۲:۵۰ اذان ظهر
حبیب بن مظاهر وقت اذان ظهر شهید شد. چونکه نوشتهاند امام (ع) خطاب به اصحاب گفت یکی برود با عمر سعد مذاکره کند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمیشود.» حبیب به او گفت «ای حمار! فکر میکنی نماز شما قبول میشود و نماز پسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قبول نمیشود؟» به جنگ او رفت اما دوستانش به کمکش آمدند و حبیب کشته شد. امام (ع) از شهادت حبیب متأثر شده و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را بهحساب تو میگذارم.»
حدود ۱۳
۳۰ نفر از اصحاب امام (ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعدازآن ساعت شهید شدند؛ ازجمله زهیر و حر.
بعد از کشته شدن اصحاب نوبت به بنیهاشم رسید. اولین نفر علیاکبر پسر امام حسین (ع) بود البته الفتوح عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنیهاشم خوانده است. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانهای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنیهاشم خوانده است و بر بنی هاشم گران آمد. دستهجمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آنها را آرام کرد. فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ صبر کنید به خدا پسازاین هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.»
حدود ۱۴
۲۸ نفر از مردان بنیهاشم کشته شدند: ۷ برادر امام حسین (ع)، ۳ پسر از امام حسن (ع) ۲ پسر امام حسین (ع)، ۲ نوه جعفر بن ابیطالب، ۹ نفر آل عقیل و بقیه از نوادگان باقی عموهای پیامبر. یکی از کشتگان نوه ابولهب بود.
عاقبت امام حسین (ع) و حضرت عباس تنها ماندند. عزم کردند تا دونفری به قلب دشمن بزنند و آخرین سواری را باهم انجام بدهند. دشمن بین دو برادر فاصله انداخت. عباس دلاور در محاصره کشته شد.
پس از شهادت حضرت عباس (ع)، امام (ع) برای دومین بار بعد از مرگ برادر عزیزش گریه کرد و فرمود «اکنون دیگر پشتم شکست.»
حدود ۱۵
امام (ع) بهطرف خیمهها برگشت تا خداحافظی بکند. همچنین پیراهنش را پارهپاره کرد و پوشید تا بعداً در وقت غارت کردن توسط دشمن برهنهاش نکنند. وقت وداع با اهلبیت، کودک شیرخواره او (یعقوبی میگوید: در همان روز به دنیا آمده بود اما بقیه چنین نمیگویند) توسط تیر حرمله کشته شد. امام (ع) رو به آسمان کرد و فرمود: «خدایا اگر نصرتت را از ما دریغ کردی. این را در مقابل چیزی قرار بده که برای ما بهتر است»
امام (ع) به میدان رفت اما کمتر کسی حاضر به مقابله با ایشان میشد. بعضی تیر میانداختند و بعضی از دور نیزه پرتاب میکردند. شمر و ده نفر به مقابله امام (ع) آمدند. بعد از شهادت امام (ع) بر پیکر مبارکش جای ۳۳ زخم نیزه و ۳۴ زخم شمشیر شمرده شد.
امام (ع) در آستانه مهاجرت بود اما کسی جرئت نمیکرد به سمت ایشان برود. اهل حرم از صدای ذوالجناح متوجه شده و بیرون دویدند. کودکی به نام عبدالله بن حسن (ع) دوید و به طرف امام آمد. او را در بغل عمویش کشتند. امام برای سومین بار ناراحت شدند و کوفیان را نفرین کردند: «خدایا باران آسمان و روییدنی زمین را از ایشان بگیر!»
۱۶:۰۶ اذان عصر
وقت شهادت امام (ع) را وقت نماز عصر گفتهاند. روایت تاریخ طبری به نقل از وقایعنگار لشکر عمر سعد چنین است: «حمید بن مسلم گوید: «به خدا هرگز شکستهای را ندیده بودم که فرزند و کسان و یارانش کشتهشده باشند و چون او محکم و دل آرام باشد...» گوید در این حال بود که زینب (س) دختر فاطمه بهطرف وی آمد. درحالیکه میگفت: «کاش آسمان به زمین میافتاد.» زینب (س) به عمر سعد خطاب کرد: «ای عمر! اباعبدالله را میکشند و تو نگاه میکنی؟» گوید: اشکهای عمر را میبینم که بر دو گونه و ریشش روان بود؛ و روی از زینب بگردانید. حمید بن مسلم گوید شنیدمش که میگفت «به خدا پس از من کسی را نخواهید کشت که خدای از کشتن او بیش از کشتن من، بر شما خشم آرد.» گوید: آنگاه شمر میان کسان بانک زد که «وای شما منتظر چیستید؟ مادرهایتان به عزایتان بنشینند. بکشیدش!» گوید در این حال سنان بن انس حمله برد و نیزه را فروبرد...»
حدود ۱۷؛ بعد از شهادت امام (ع)
بعد از شهادت امام (ع) عدهای لباسهای آن حضرت را غارت میکنند. تمام این افراد بعداً به مرضهای لاعلاج دچار شدند.
غارت عمومی اموال امام حسین (ع) و همراهانش آغاز میشود. عمر سعد ساعتی بعد دستور توقف غارت را داد و حتی نگهبانی برای خیمهها گذاشت.
یکی از شیعیان بصره به اسم سوید بن مطاع بعد از شهادت امام به کربلا میرسد. برای دفاع از حرم امام میجنگد و کشته میشود.
ابتدا سر را به خولی میدهند تا همان شبانه برای ابن زیاد ببرد. بعد به دستور عمر سعد بر بدن مطهر امام و یارانش اسب میدوانند تا استخوانهایشان هم خرد شود.
۱۸:۴۹ اذان مغرب
کشتگان لشگر کوفه را جمع میکنند. تعداد این افراد ۸۸ نفر است.
داستان اینطور تمام میشود که درحالیکه عمر سعد دستور جماعت نماز مغرب را میداده سنان بن انس بین مردم میتاخته و رجز میخوانده که «افسار و رکاب اسب مرا باید از طلا بکنید؛ چراکه من بهترین مردمان را کشتهام!»
آنها چندنفر بودند؟
معروف است که در کربلا ۷۲ نفر شهید شدهاند. این رقم معمولاً وقت خواندن مقاتل با اعداد و اسامی موجود در متن جور درنمیآید؛ مثلاً دیدیم که ۵۰ نفر در حمله اول شهید شدهاند، ۲۸ نفر هم از بنیهاشم، بهعلاوه بریر و مسلم و حبیب و سعید و حر و زهیر. همینها جمعش بیشتر از ۷۲ است. بعضی تواریخ قدیمی هم اعداد دیگری دارند. مثلاً مسعودی تعداد شهدا را ۸۷ نفر میگوید (مروج الذهب)، یعقوبی ۱۰۵ نفر (تاریخ یعقوبی) و بلاذری ۱۰۰ مرد میگوید (مجمع الانساب).
یکراه این است که بیاییم و تمام اسامی ذکرشده در منابع را کنار هم بگذاریم. نخستین بار این کار را کسی در قرن سوم انجام داد که در آن ۱۰۸ اسم فهرست شده. کسی به اسم فضیل بن زبیر، رسالهای نوشت با عنوان: «تسمیه من قُتِل مع الحسین بن علی (ع)» محققان جدید، این رقم را تا ۱۲۰ اسم رساندهاند. حالا برگردید به آن خبر کشته شدن حدود ۵۰ نفر از اصحاب در حمله اول. ۱۲۰، جمع همین عدد و ۷۲ است. پس ممکن است رقم ۷۲، شمار شهدایی باشد که بعد از حمله و تیرباران اول به شهادت رسیدهاند و جنگشان بهیادماندنیتر بوده.
احتمال دیگر، توجه به این خبر است که عمر سعد وقتی در روز ۱۲ محرم لشگر خود و اسرا را از کربلا حرکت داد، دستور داد ۷۲ سر را به نیزه بکنند بیاورند. قاعدتاً در اینجا هم کوفیان سرهای افراد معروف و مشهور را با خود آوردهاند و سرهای افراد غیر مشهور برایشان ارزش نمایشی نداشته است.
احتمال سوم به خاصیت خود عدد ۷۲ برمیگردد. این عدد، از قدیمالایام نشانه کثرت بوده. حافظ میگوید: «جنگ ۷۲ ملت همه را عذر بنه». یا حدیثی متواتر هست که پیامبر (ص) فرمود: «امتش ۷۲ فرقه میشوند که فقط یک فرقه از آنها ناجیه هستند.» شاید یک دلیل تأکید بر عدد ۷۲ شهید هم همین باشد.
هدایت شده از شبکه افق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فقط 100 نفر در زمان حضرت علی(ع) شیعه بودند!
🔸محمد حسین رجبی دوانی (پژوهشگر تاریخ اسلام):
🔹90 هزار نفر همراه حضرت علی(ع) از کوفه به سمت شام آمدند ولی آنها شیعه نبودند و صرفا ایشان را به عنوان خلیفه چهارم قبول داشتند وگرنه اگر همه آنها شیعه بودند که وضع بدانجا نمیرسید.
🔹همان افراد حتی نقد حضرت علی(ع) به خلفای پیشین را نمیپذیرفتند و به ایشان اعتراض میکردند، تنها 100 نفر شیعه واقعی وجود داشت که بیشتر آنها هم اهل کوفه بودند.
#جهان_آرا #شبکه_افق #عاشورا #محرم #کربلا #امام_حسین
⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
هدایت شده از جهان آرا
low.mp3
7.49M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
👈🏼موضوع: پاسخ به شبهات تاریخی در باب واقعه عاشورا
آیا شیعیان به نبرد با امام خود رفته بودند؟!
🔰صوت کامل گفتوگو با:
👤محمد حسین رجبی دوانی/ پژوهشگر تاریخ اسلام
کیفیت ایین - 7 مگابایت
◽️ دوشنبه دوم مرداد 1402
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
هدایت شده از تبیان
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
📸 شجاعتِ حسینی
🔸نقاشی جدید حسن روحالامین که به یاد نبرد شجاعانه اباعبدالله و یارانش در روز عاشورا به تصویر کشیده شده است.
#حماسه_حسینی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام حضرت عباس در اروپا
🔹در سال ۱۶۲۰میلادی برخی از مؤمنین مقداری از خاک مزار حضرت عباس را برای تبرّک و طلب شفا به آلبانی بردند و....
✅ #اخبار_فوری_مهم_جدید👇
https://eitaa.com/joinchat/2352807996C3554b60ac4
هدایت شده از مرتضی رجائی
45.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویــژهبرنامهمـــاهمحــــرم
🍁روایتقیــــام | معـرفی آثــار عاشـورایی
دفتــر چهارم • کتاب وارثــان عاشورا
اثــر استاد علی صفــاییحائــری
راوے
حجتالاسلام مــرتضی #رجــایی
#زمان ~ ۱۵ دقیقه
#کتاب
#ماه_محرم
#روایت_قیام
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
هدایت شده از آینده و مردمی سازی _ یزد
1_5944080554.mp3
18.7M
💢 #بازتاب| آخرین گام رهایی
💠 اصلاح ساختار قدرت و واگذاری قدرت به مردم برای رهایی از ظلم
🔹 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
دانشگاه امام صادق(ع)، ۵ مرداد ۱۴۰۲
#مردمیسازی
#حکمرانی_مردم
💠 مردمیسازی دولت _ یزد
@mardom_yazd
🔹دفتر مطالعات و پژوهش های بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای اهداف خود از مقالات پژوهشی و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری - سطح سه و چهار حوزه حمایت می کند.
موضوعات ویژه:
🔸مبانی نظری فرهنگ ایثار و شهادت
🔸مبانی نظری فرهنگ جهاد ومقاومت
🔸مدل اجرائی فرهنگ ایثار و شهادت
🔸مدل اجرائی فرهنگ جهاد ومقاومت
🔸حکمرانی سیاسی در انقلاب اسلامی
🔸حکمرانی اقتصادی درانقلاب اسلامی
🔸حکمرانی فرهنگی در انقلاب اسلامی
🔸حکمرانی وتربیت در انقلاب اسلامی
🔸راهکارهای ارتقاء سرمایه اجتماعی
🔸خانواده وسبک زندگی اسلامی ایرانی
🔸سبک زندگی خانواده ایثارگر
🔸مدل مفهومی انسان مجاهد
🔸مدل مفهومی جامعه مجاهد
🔸دیپلماسی جهاد، مقاومت و ایثار
🔸فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی
🔸نقش ایثارگران در ایجاد تمدن نوین اسلامی
🔸نقش جهاد و مقاومت در ایجاد تمدن نوین اسلامی
🔸نقش آفرینی خانواده شهدا و ایثارگران به عنوان راهبران اجتماعی
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
"طلبگی از همه تخصص های موجود، تأثیرش بیشتر است"(رهبر انقلاب)
📌 با توجه به حضور طلاب در تبلیغ
ثبت نام#تمدید شد.
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
اولین اردوی سالیانه "مثل خمینی"
•هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب•
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
۱۵ الی ۲۰ مرداد ماه
قم، مدرسه علمیه سجادیهی دستجرد
مهلت ثبت نام: تا ۱۰ مردادماه
👈برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید👉
📱جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی @mesle_komeini در ارتباط باشید.
╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮
@ahd_ba_khomeini
╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان صریح حاج آقا عالی در مراسم شب تاسوعای بیت رهبری
نباید دلسرد و ناامید بشویم و فکر کنیم که همه چیز از دست رفته؛ حتی با وجود برخی مسئولان فاسدان و ناکارآمد، درکنار تمام این فسادها و کشفحجابها...
📌در دعوای تمدنی، زد و خوردها طبیعی است...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از ایکسونامی
لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب .pdf
270.6K
⭕️ متن کامل لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس
@jense_avval
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاااااااااااااااااااااااااالی❤️
♦️سیدحسن نصرالله:
♦️ما از لبنان به همه جهانیان می گوییم، امام ما، رهبر ما، آقای ما، عزیز ما و حسین ما در این زمان، حضرت آیت الله العظمی امام سید علی حسینی خامنه ای است
♦️ ای فرزند حسین ما تو را تنها نمیگذاریم...
▶️ جهاد تبیین.
https://eitaa.com/jahad_tabyin_qom
35.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عزاداری کیلومتری روز عاشورا در تورنتو کانادا
📌 @parsine
هَرگِز نَگُذاشت تا ابَد شَب باشَد
او مانـد که دَر کِنـارِ زِینَب باشد
سَجّاد که سَجّاده به او دِل میبَست
تَدبـیــرِ خُــدا بــود کـه دَر تَـب باشَد
💔 #امام_سجاد (ع)
🏴 #شهادت_امام_سجاد (ع)
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
هَرگِز نَگُذاشت تا ابَد شَب باشَد او مانـد که دَر کِنـارِ زِینَب باشد سَجّاد که سَجّاده به او دِل م
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علماى اهل سنت درباره شایستگى حضرت سجاد (علیه السلام) براى مقام امامت چه گفتارى دارند؟
🔹برخى از علماى اهل سنت درباره امامت #امام_سجاد (علیه السلام) سخن گفته و آن حضرت را شایسته این مقام دانسته اند؛ از جمله:
1⃣شمس الدین ذهبى: «کان له جلالة عجیبة و حقّ له والله ذلک فقد کان اهلا للإمامة العظمى؛ لشرفه و سؤدده و علمه و تألّهه و کمال عقله؛ [۱] براى او ـ حضرت سجاد (علیه السلام) ـ جلالت عجیبى است، و به خدا سوگند که او سزاوار چنین جلالتى است. او به جهت شرف و بزرگوارى و علم و کمال عقل، اهلیّت براى مقام امامت عظمى داشت».
2⃣عبدالرؤف مناوى شافعى: «على بن الحسین بن على بن ابى طالب، زین العابدین، امام، سیّد، سند... کان عظیم القدر، رحب الساحة والصدر، رأساً لجسد الریاسة، مؤملا للایالة والسیاسة... و هو ثقة ثبت فاضل...؛ [۲] على بن الحسین بن على بن ابى طالب، زین العابدین، امام، سید، سند... او عظیم القدر و داراى سعه صدر بود. او به منزله سرى براى جسد ریاست بود و براى سرپرستى و سیاست اهلیّت داشت... او ثقه، ثبت، و فاضل بود...».
3⃣محمّد بن طلحه شافعى: «هذا زین العابدین، قدوة الزاهدین و سید المتقین و امام المؤمنین شیمته تشهد له انّه من سلالة رسول الله (صلى الله علیه وآله)، و سمته یثبت قربه من الله. و ثفناته تسجل له کثرة صلاته و تهجّده. و اعراضه عن متاع الدنیا ینطق بزهده فیها...؛ [۳] او زین العابدین، مقتداى زاهدین و سید متقین و امام مؤمنین بود؛ کسى که رفتارش گواهى مى داد که از سلاله رسول خدا (صلى الله علیه و آله) است. نشانه اش ثابت مى کرد که او مرتبط با خدا است، و پینه هاى پیشانى اش سند کثرت نماز و تهجّدش بود، و اعراض او از متاع دنیا، بر زهد او از دنیا گویا بود...».
پی نوشتها؛
[۱] سیر اعلام النبلاء، ج ۴، ص ۳۹۸
[۲] الکواکب الدریّة، ص ۱۳۹
[۳] مطالب السؤول، ج ۲، ص ۴۱
📕اهل بیت از دیدگاه اهل سنت، على اصغر رضوانى، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۸۵ش، ص ۶۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ پشتپردۀ کشف حجابِ همزمان چند استارتاپ چیست؟ چگونه آمریکا از طریق استارتاپها به کشور نفوذ میکند و با تغییر اقتصاد آنها سعی در تغییر ساختار سیاسیشان دارد؟!
⭕️ شواهد مختلفی از نحوه بهوجودآمدن چنین پلتفرمهایی با پوشش استارتاپی وجود دارد که نشان میدهد این پلتفرمها صرفاً یک کسبوکار اقتصادی نیستند و لایههای دیگر غیر اقتصادی دارند!
🎥 پاسخ به این سوالات را در هفتمین قسمت از مجموعه مستند جنجالی #خارج_از_دید2 ببینید 🔻
✅ در #عماریار با خانواده فیلم ببینید
🆔 @AmmarYar_IR