eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
486 دنبال‌کننده
7.7هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده مرآت
📸 📌برگزاری نشست با موضوع بررسی سیر تطورات شکل گیری دانش حکمرانی ⭕️با حضور فعالین حوزه حکمرانی ✅با همکاری و 🔸یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ 📚اندیشکده راهبردی مرآت https://eitaa.com/joinchat/1778712755C8841c08265
هدایت شده از اندیشکده مرآت
صوت نشست.mp3
77.22M
🔉 📌نشست بررسی سیر تطورات شکل گیری دانش حکمرانی 👤دبیر نشست: جناب آقای محمد حسین سیستانی 👤استاد: جناب آقای دکتر احمد مخدومی 📆یکشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ 📚اندیشکده راهبردی مرآت https://eitaa.com/merat_thinktank
گفته های دکتر رفیعی هنر، عضو پیوسته انجمن روانشناسی اسلامی: 🔸 در جلساتی که برای طرح علم دینی داشته‌ایم همواره یک پایه بحث در ضرورت روان‌شناسی اسلامی را نگاه انتقادی به روان‌شناسی جریان اصلی می‌دانسته‌ام. 🔹روان‌شناسی جریان اصلی (با محوریت انجمن روان‌شناسی آمریکا؛ و مبنای آموزش در دانشگاه‌های کشور ما) حداقل در محورهای ذیل همواره با نقدهایی از جانب خود روان‌شناسان مغرب زمین مواجه بوده است: - نظریه‌های معرف شخصیت آدمی، - طبقه‌بندی آسیب‌های روانی، - نظریه‌های درمان، - نقش‌پذیری یا نقش‌گریزی فرهنگ در تبیین فرآیندهای روانی - و روش تجربی حاکم بر گفتمان این دانش. 🔸 جالب است که در کشور ما دانشوران روان‌شناسی عموما یا علاقه‌ای به پیگیری این نقدها نداشته، یا اطلاعی از آن ندارند و ویژگی‌های روان آدمی را، تعیین‌کننده‌های رفتار را، ساختار شخصیت را، نشانه‌های اختلال را، سازوکار درمان را، و شیوه مطالعه فرآیندهای روانی را آن می‌دانند که نظریه‌های جریان اصلی به آنها آموخته است! 🔺اصلی‌ترین آسیب این پیرویِ بی‌نقد، «انفعال» و «انسداد» است؛ انفعال در برابر هیمنه نظریه‌های غالب، و انسداد در برابر ابتکار و دانشوریِ مبتنی بر فرهنگ و خرد خودزا! 🔹این موضوع را نه در دنیای فرض؛ که در مواجهه با برخی نخبگان علوم انسانی و رتبه‌برترهای روان‌شناسی دانشگاه‌ها یافته‌ام! 🔸نه عزیزان، دنیای روان‌شناسی دنیای جسارت‌ها، شهامت‌ها، و ابتکارهاست؛ می‌گویید نه؛ یکبار زندگینامه نظریه‌پردازان شخصیت را با این نگاه مرور کنید. سیب کذایی فقط بر سر نیوتن نیفتاد که پیگیر کشف قانون جاذبه باشد؛ روان‌شناسان مطرح دنیا از لابلای مردگان عبور کردند و نظریه دادند؛ در کوچه‌های لندن و در میان فقیران و بینوایان گشتند و نظریه دادند؛ در میان زنان خیابانی رفت و آمد کردند و البته خود هم در دوره‌ای یکی از آنها بودند و نظریه‌پرداز شدند و ما مجبور به تدریس آن نظریه‌ها به دانشجویان خود؛ در میان دائره المعارف‌ها و در میان هزاران واژه‌ی معرف انسان گشتند و ترکیب کردند و نظریه دادند و مبنای سنجش شخصیت شدند، در کوه‌های حومه آمریکا زیستند و پایین آمدند و نظریه دادند ... . بگذریم 🔹تصور نشود که این نظریه‌ها همگی درست‌نمایی داشته‌اند؛ نه! ایده‌پردازانشان جسارت داشته، طرح کرده، و آن‌را به جریان آزمون تجربی انداخته‌اند. همه آنها هم به یک اندازه توان پیش‌بینی رفتارها و فرایندهای روانی آدمی را نیافتند و همه به یک اندازه تکرارپذیر و تعمیم‌پذیر نبوده‌اند امّا جریان اصلی خواسته است همه آنها به آموزش گذاشته شوند؛ دانشجوی ما همه آنها را باید یاد بگیرد؛ و همه آنها را به رسمیت بشناسد تا روان‌شناس شود! از سوی دیگر دانشجوی ما از دیدگاه سمسلند در روش‌شناسی اطلاعی ندارد، در جریان نقدهای استرنبرگ نیست، دیدگاه یاسپرس در آسیب‌شناسی را نمی‌داند، نظریه دابروفسکی در شخصیت را نمی‌شناسد؛ از دیدگاه مثبت‌نگر نظریه‌پرداز ایرانی در 1977 خبری ندارد و ... . ⚠️ سوگمندانه باید گفت جریان دانشوری در علوم انسانی سال‌هاست که در کشورهای اسلامی متوقف شده است؛ راکد شده است و یا بهتر است بگوییم...؛ چرا؟! 💥انفعال و انسداد این دو پدیده دردناک پیکره علوم انسانی ماست! لطفا راهی برای درمان این دو درد بیابید! 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی‌هنر با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی https://eitaa.com/islamicpa
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸سرنوشت انقلاب را برایتان بگویم ... | در آینده ایران و اسرائیل، تقابل مستقیم خواهند داشت 🔸 📆 (سخنرانی آیت الله حائری شیرازی در جمع سپاه استان اصفهان - انتهای دهۀ ۶٠) ⚔️ امروز در عالم دو ولایت مطرح است: «(ع) نسبت به مسلمانان خالص» و « برای مسلمانان ناخالص». هر دوی این ولایت‌ها هستند و باید هم رشد کنند. ببینید چه می‌خواهم بگویم! در این‌طرف، ولایت امام دارد سر بلند می‌کند. در آن‌طرف هم ولایت اسرائیل دارد سر بلند می‌کند. در این وسط، کسانی هستند که باید یا جذب این بشوند یا جذب آن بشوند. اگر هنوز جذب نشده‌اند، به‌خاطر این است که این دو ولایت هنوز به‌اندازۀ کافی به خودشان نرسیده‌اند. اسرائیل هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است. نهضت امام هم هنوز به رشد نهایی خودش نرسیده است. ⚔️ کسانی که با امام مخالفت می‌کنند، اینها می‌مانند تا اینکه بالاخره از زیر پرچم اسرائیل سر دربیاورند! چون در عالم، دو ولایت بیشتر نخواهد بود. منتها این دو ولایت، هنوز به حد کافی بزرگ نشده‌اند. در آینده، وقتی این دو کاملاً رشد بکنند، با یکدیگر خواهند شد؛ یعنی دیگر هیچ مملکتی، بین [نهضت] امام و اسرائیل واسطه و فاصله نخواهد بود. الان سوریه و لبنان واسطه هستند. در آینده، حکومت اسلامی و اسرائیل [ ] با هم اصطکاک پیدا خواهند کرد؛ یعنی ولایت اهل‌بیت(ع) یک طرف، یهود هم یک طرف! تمام کسانی که نمی‌توانند زیر بار یهود بروند، می‌بینند که چاره‌ای جز قبول ولایت اهل‌بیت(ع) ندارند. آن‌وقت، اهل‌بیت(ع) رشد می‌کنند. در این وضعیت است که تمام جوامع، جز یهودی‌صفتان، سراغ امام زمان(ع) می‌آیند و این مقدمۀ ظهور امام زمان(ع) خواهد شد. ⚔️ شما می‌پرسید: «چرا یهود، قطب مقابل ولایت اهل‌بیت(ع) است؟» در روایت داریم کسانی که با اهل‌بیت(ع) مخالفت کنند و بغض ایشان را داشته باشند، . زینب کبری(ع) در همین ایام محرم و صفر، در کوفه صحبت کرد. حضرت به اهل کوفه گفت: «ضربت علیکم الذلة و المسکنة»! یعنی همان‌چیزی را که قرآن به یهود نسبت داده، حضرت خطاب به کوفیان می‌گوید! اینجا مقصود از کوفیان، تنها اهل کوفه نیست. کوفه در آن روز، نمونه‌ای بوده برای تمام کسانی که امام حسین(ع) را ترک کردند. قرآن به یهود گفت: (ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ) و زینب کبری هم خطاب به کسانی که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند، چنین گفت. امروزه هم، ، همان تجلّی ولایت اهل‌بیت(ع) است؛ آنهایی که ولایت فقیه را نپذیرفتند، ولایتشان به منتهی خواهد شد! ⚔️ را برایتان گفتم تا اگر سختی‌ها و فشارهایی پیش آمد، بدانید کسی که بناست در صف اهل‌بیت(ع) باشد را تحت فشار قرار می‌دهند. این شخص اگر به درد اهل‌بیت(ع) نخورد، به صف دشمنان ایشان ملحق خواهد شد. در مقابل هم، بسیاری افراد از صف دشمنان بیرون می‌آیند و به صف شما می‌پیوندند. بدانید که صف انقلاب، این است و این مشکلات را دارد تا زمانی که جلوه پیدا بکند. @haerishirazi