eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
480 دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
توجه توجه 😊⭐️ قابل توجه طلاب، دانشجویان و اساتید گرامی: کانال کتابخانه قرآن پژوهی از شما دعوت به عمل می آورد: ♻️ دربردارنده هزاران عنوان: نرم افزار اسلامی و مذهبی، کتاب، مقاله‌، جزوه، فایلهای آموزشی. جهت استفاده علمی، آموزشی و تحصیلی طلاب، دانشجویان، اساتید و نویسندگان گرامی. همین الان به کانال بپیوندید👇😊 لینک کانال در ایتا: eitaa.com/joinchat/3303604231C0138ba49d5 لطفا اطلاعیه را برای مخاطبانتون ارسال نمایید.
🔶از سوی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می شود: 🔸 نشست علمی گروه پژوهشی فقه زن و خانواده با عنوان" الگوی فقهی مصون سازی جنسی و ظرفیت اجرای آن در جامعه امروز" 📝 ارائه دهنده: جناب حجت الاسلام و المسلمین حسین بستان (مدیر گروه فقه زن و خانواده) 🕰زمان برگزاری: چهارشنبه 1401/03/18 از ساعت 9 الی 10 🏢 مکان برگزاری: ساختمان پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا- طبقه همکف- سالن جلسات 📌لینک حضور در جلسه: https://online.jz.ac.ir/pajoheshgah 📞شماره تماس: 02532112175 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 دو راه حل برای خانواده‌محوری در قانونگذاری 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا در نشست «خانواده‌محوری و عدالت جنسیتی»: 🔹 خانواده‌محوری و عدالت جنسیتی ارتباط چندانی با هم ندارند. وقتی ما خانواده‌محوری را وارد فضای حقوقی کنیم، دیگر جنبه اخلاق صرف مطرح نیست. بر این اساس گاهی حضانت برای پدر محدود ‌می‌شود، محدودیت در چندهمسری و حق طلاق و … هم از دیگر مؤیدات این مسئله است. 🔹 دو راه حل برای خانواده‌محوری در قانونگذاری وجود دارد. اول، تغییر فتوای معیار؛ در موضوعات اختلافی یک فتوا معیار قرار می‌گیرد و آن فتوایی است که با مصالح خانواده سازگار باشد. راه دیگر تغییر حکم مبناست؛ در اینجا قوانین باید بر مبنای احکام اولیه باشد، ولی اگر تأمین‌کننده غرض شارع به دلایل سیاسی و اجتماعی نباشد، به سراغ حکم ثانوی می‌رویم. 🔹 قانونگذار با تغییر فتوای معیار سراغ فتوایی می‌رود که تأمین‌کننده مصالح خانواده باشد؛ مثلاً در مورد ارث زوجه از زمین در گذشته مسئله‌ای ایجاد نمی‌کرد، چون فرزندان خانواده زیاد بودند، ولی الان با توجه به فرزندآوری کم مشکل‌ساز است، یعنی فتوا متناسب با شرایط تغییر می‌کند. 🔹 در ادبیات فقهی ما کار شاخصی در مورد عدالت جنسیتی انجام نشده است. گاهی جنسیت در فقه ما خیلی پررنگ شده است و ما به عنوان حوزویان چون ادبیات اقناعی نداریم، نمی‌توانیم از ادبیات فقهی دفاع کنیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28341 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 اولین شماره دوره جدید مجله «برداشت اول» به عنوان ماهنامه گفتمانی راهبردی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ماه جاری منتشر شد و در سراسر کشور توزیع می‌شود. 📝 مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بنا دارد در سایه «گفتمان عدالت و جمهوریت» (به عنوان گفتمان دولت سیزدهم ) پیوند بین امر سیاسی و امر سیاستی را به منزله شرط لازم کارایی دولت پیگیری و به دور از سیاست زدگی زمینه را برای سیاست گذاری معطوف به خبر عمومی مهیا کند. 🔹 در شماره اول این ماهنامه، آثار و یادداشت‌هایی از استاد عباس کعبی، استاد احمد واعظی، استاد داود مهدوی زادگان، دکتر عماد افروغ، دکتر جمیله علم‌الهدی، دکتر شهریار زرشناس و چند یادداشت و گفتگوی دیگر به چاپ رسیده است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در یادداشتی نوشت؛ 🔹 روش اجتهادی رایج و مرسوم در مسائل فقهی، ارزش‌های بی‌بدیلی داشته و دارد. و به نظر می‌رسد در طول تاریخ چند صد سالة فقاهت نیز در کشف و استنباط احکام فردی کارآمدی خود را نشان داده است. مع‌الاسف این روش، در بسیاری از حوزه‌ها و قلمروهای علمی مورد نیاز جامعه از کارآیی و کارآمدی لازم برخوردار نیست. 🔹 این روش، به شکل موجود نمی‌تواند در حوزة فقه اجتماعی، فقه نظام و فقه حکومت کارآیی داشته باشد. بلکه بر اساس روش اجتهادی مرسوم اساساً چیزی به نام فقه نظام و فقه سیاسی و فقه اجتماعی و فقه تربیتی و فقه مدیریتی بی‌معناست. 🔹 به همین دلیل، بعضاً‌ از فقیهان سنتی شنیده می‌شود که ما چیزی به نام «فقه نظام» نداریم. آنان درست می‌گویند زیرا بر اساس روش اجتهادی مرسوم و متعارفی که آموخته‌اند، «فقه نظام» و «فقه الاجتماع» و امثال آن معنایی ندارد. 🔹 به عقیده ما روش اجتهادی مرسوم، برای اکتشاف نظریة اسلامی در حوزه‌های علوم انسانی سترون است. این حقیقتی است که امام خمینی(ره)، به عنوان یک مجتهد و نظریه‌پرداز بزرگ و تاریخ‌ساز در عالم اسلام، در پایان دهة اول انقلاب آن را به صراحت بیان کرد و دگرگونی و بازنگری در روش اجتهادی را از عالمان دینی مطالبه نمود. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28363 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با اندیشه همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌 فراخوان مقاله با موضوع فرهنگ و برنامه هفتم توسعه 🔹️ محورهای پیشنهادی: 🔸️ کلیات و مبانی برنامه ریزی توسعه 🔸️ ملاحظات فرهنگی و اجتماعی برنامه ریزی توسعه در ایران 🔸️ بر هم کنش فرهنگ و جامعه در برنامه ریزی توسعه در ایران 🔸️ اقتصاد سیاسی ایران و توسعه فرهنگ بنیان 🔸️ ارزیابی اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی توسعه در ایران 🔸️ حیات و نظام فرهنگی و برنامه هفتم توسعه 🗓 مهلت ارسال مقاله: چهارشنبه ۱۵ تیر ✅️ ارسال مقاله از طریق: CPDConf.isu.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 جایگاه نظریه خانواده محوری در علم فقه 🔰 مریم اسماعیلی، دانش پژوه رشته فقه التربیه موسسه امام رضا(ع) در نوشتاری مطرح کرد؛ 🔹 در حوزه خانواده و خانواده محوری نیز می‌توان با بکارگیری یک روش شناسی مبتنی بر مطالعات جامعه شناسی و عقلانیت بشری، با محوریت دین و احکام شرعی، به شناسایی اصول و تکالیف اعضای خانواده و کشف نظام حقوقی حاکم بر آن نائل شد. 🔻 از جمله شیوه‌های کاربردی در جهت شناخت آن اصول و قواعد، می‌توان به عوامل و شاخصه‌های زیر اشاره نمود: 1️⃣ توجه به اضلاع معرفت دینی: معرفت دینی، دریافت، فهم و اکتشاف پیام‌های الهی است و برای رسیدن به آن، باید به صورتی روشمند خصوصیات مؤلفه‌ها و متغیرهای آن شناسانده شده و براساس آن‌ها، قواعد و اصولی طراحی و ساخته شود که با به کاربستن آن‌ها، عمل اکتشاف دین محقق شود. 2️⃣ مطالعات مقاصدی: با تأمل و تعمق هدفمند در انواع نصوص و متون شرعی اعم از قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام و همچنین آراء فقهاء و مجتهدین، می‌توان دریافت که یکی از مقاصد شارع مقدس و اجتهادی مجتهدین، صیانت و حفظ موجودیت نهاد خانواده است. 3️⃣ مطالعات استقرائی: اگرچه این روش، از آن جهت که یک تحقیق و جستجوی ناتمام علمی است و از همین روی، از لحاظ فلسفی یقین‌آور نیست ولیکن می‌تواند به عنوان یک وسیله‌ در جهت شناخت انواع ارتباط، تکالیف و وظیفه‌مندی هر یک از اعضای خانواده، در کشف نظام حقوقی حاکم بر خانواده کمک نماید. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28290 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💢 برگزاری سلسله کارگاه‌های مجازی روش شناسی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم 🔻 اساتید 🔹 دکتر قاسم درزی 🔹 دکتر احدفرامرز قراملکی 🔹 دکتر حسن بشیر 🔹 دکتر مسعود آذربایجانی 🔹 دکتر سمیه مردانی 📆 تاریخ برگزاری: سه‌شنبه ۷ تیر/ ساعت ۱۵ (به مدت ۸ ساعت) ☎️ تماس: 66977800 داخلی 202 و 211 💻 لینک کارگاه: Icds.acecr.ac.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ بازخوانی شعر شاعر بزرگ جهان عرب، محمدمهدی الجواهری راجع‌به رهبر انقلاب 🔺 محمد مهدی الجواهری بزرگترین شاعر کلاسیک عراق معاصر است که به «شاعر العرب الأکبر» و «شاعر الجمهوریة» نیز مشهور شد. 🔸 این شاعر شیعی، دو سال قبل از وفاتش با رهبر انقلاب دیدار کرد و پس از درگذشتش در سال ۱۳۷۶، بیش‌ از سیصد مقاله‌ و شعر به‌ یاد او در نشریات‌ عربی‌ به‌چاپ‌ رسید. 🌷🇮🇷🌷
🔥تابوشکنی کارکرد امروز سلبریتی‌ها در ایران 🔥اتفاقات و در پی آن، موجی که علیه سلبریتی‌ها در افکار عمومی به راه افتاد مسأله‌ای را داغ کرد که ریشه در سال‌های پیشین داشت. ✅یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، به زاویه راندن در دهه شصت بود. 🔴🔥اما از دوره موسوم به که متمرکز بر بودند، به سلبریتی‌ها نیز میدان داده شد. 🔥در واقع، آزاد کردن افسار سلبریتی‌ها معصیت سیاستمدارانی بود که از نردبان ایشان بالا رفتند تا رأی از مردم بگیرند؛ دقیقا همان کاری که کرد و حتی هم به ویژه در دولت دومش به آن آلوده شد. 🔥ریشه این سازوکار، به رنسانس در اروپا برمی‌گردد. یکی از روش‌های اصلی در برای ایجاد در جامعه بود. مثلا هفتصد سال پیش پیکرتراشی مانند دوناتللو مجسمه حضرت داوود را به صورت لخت عریان ساخت و یهودی‌های ایتالیا یعنی خانواده از این گونه هنرمندان حمایت کردند و تابوی قداست انبیاء را شکستند. 🔥دقیقا همان کارکردی که برخی هنرمندان و نویسندگان در دوره رنسانس داشتند، سلبریتی‌های امروز دارند. در ایران امروز نیز اگر حفظ حدود درباره نوامیس جزو مقدسات است، پس باید این تابو شکسته شود! ‼️ در این راستا، سلبریتی‌های سینما و فوتبال و ... وارد می‌شوند تا از اعتبار اجتماعی خود هزینه کرده و آن تابو را بشکنند. 🔥اتفاقات جشنواره کن و حواشی اکران تئاتر پازل در آمریکا را باید در چهارچوب و ارزیابی کرد. حسام الدین حائری زاده
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
💠 یادگیری برای یادگیری مهارت های شادزیستن با مرکز مشاوره سلامت مرکزخدمات تماس بگیرید. 📲 ارتباط تلفنی 02531200 ⏰ ساعت تماس 8 لغایت 18 📢 کانال روابط عمومی حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
برای یادگیری مهارت های فرزند پروری نحوه برخورد صحیح با فرزندان با مرکز مشاوره سلامت مرکزخدمات تماس بگیرید. 📲 ارتباط تلفنی 02531200 ⏰ ساعت تماس 8 لغایت 19 📢 کانال روابط عمومی حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
اینجانب همسربانو، مفتخر به همسریِ سرباز امام زمانم/در ابتدا خیلی رک و صریح بیایید سنگمان را باهم وابکنیم! راستش را بخواهید من اصلاً دوست ندارم ظاهرسازی کنم و... 📎 ادامه مطلب https://b2n.ir/q03640 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
☎️ خانواده در زمینه‌های ازدواج، روابط زوجین و تربیت فرزند به اطلاع کلیه طلاب و روحانیون سراسر کشور می رساند؛ مرکز خدمات حوزه با توجه به ضرورت ارائه ، اقدام به راه‌اندازی مشاوره تلفنی خانواده در زمینه‌های ازدواج، روابط زوجین و تربیت فرزند نموده است. 🔻نحوه برقراری ارتباط ۱. شماره گیری ۳۱۲۰۰_۰۲۵ ۲. شماره گیری عدد ۴ 👈 ارتباط با گروه مشاوره ۳. شماره گیری عدد ۲ 👈 انتخاب گروه مشاوره خانواده ۴. انتخاب موضوع مشاوره درخواستی 👈۱.ازدواج ۲.روابط زوجین ۳.تربیت فرزند ⏰ ساعت تماس ۸ الی ۱۸ 📢 کانال روابط عمومی حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
💠 فراخوان جشنواره آثار موضوع شناسی احکام فقهی در جهان اسلام 🗓 نیم قرن اخیر 1351 - 1400 📚 کتاب 📓 پایان نامه 📑 مقاله 🎙صوت ➖ مبانی نظری موضوع شناسی ➖ روش شناخت موضوعات ➖ موضوعات فقه مضاف 📮لینک ثبت نام و ارسال آثار 📎http://mozooshenasi.ir/jashnvareh 🖥 وبسایت: 📎 www.mozooshenasi.ir 📨ایمیل: 📎 jashnvareh@mozooshenasi.ir 🏢 نشانی: بلوارجمهوری، کوچه8، پلاک 52 ، موسسه موضوع شناسی احکام فقهی ☎️ 025-32936045 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
به اطلاع طلاب محترم می‌رساند ثبت‌نام اردوهای خانوادگی معاونت معیشت و خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در قالب اردوهای زیارتی و سیاحتی از تاریخ 1401.03.21 آغاز می‌گردد. طلاب محترم می‌توانند جهت ثبت‌نام به سامانه ، پنل شخصی، بخش خدمات / مراجعه نمایند. با توجه به تفکیک و تعامل صورت گرفته در برنامه‌های مجتمع ولایت و معاونت معیشت و خانواده، تمامی ثبت‌نام‌های قشر یک جهت بهره‌مندی هر چه بیشتر از ظرفیت‌های مجتمع ولایت طبق ضوابط توسط معاونت معیشت و خانواده از طریق سامانه سخا بخش اردوها انجام خواهد شد. 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
رونمایی از حمایت از و سند جامع حمایت از فرزندآوری و جوانی جمعیت در حاشیه مرکز خدمات حوزه در مشهد مقدس و با حضور آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی رونمایی شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جمال الدین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات در این مراسم گفت: یکی از رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است و این سند در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، معیشتی، حمایتی، بهداشتی، درمانی و اجتماعی رهنمودهای رهبری را عملیاتی می‌کند. 📎 ادامه خبرhttps://b2n.ir/f50174 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
😡 در عصبانیت، تربیت ممکن نیست یادگیری مهارت کنترل خشم برای موفقیت شما در تربیت فرزندان، ضروری است. 🔻 📲 ارتباط 02531200 ⏰ ساعت 8 لغایت 18 📢 کانال روابط عمومی حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
هدایت شده از مرکز خدمات‌ حوزه‌
༻﷽༺ 📣 فراخوان ثبت‌نام طرح شهید بیاضی‌زاده 2️⃣ ✨استعدادهای مدیریتی حوزه‌های علمیه •••✾🍃❀🌺❀🍃✾••• 📝شرایط ثبت‌نام 🔹️اتمام سطح ۲ حوزه 🔹️دارا بودن پرونده فعال تحصیلی 🔹️دارا بودن سوابق مدیریتی 🔹️حداکثر سن ۴۰ سال ⚜مزایا ✅شرکت در دوره‌های توانمندسازی مدیریتی ✅راه‌یابی برگزیدگان به برنامه‌های ۱۴۰۲ ✅اعطای گواهی فعالیت در طرح از طرف دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه ⏰مهلت ثبت‌نام از ۸ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ 📎جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به نشانی www.bayazizade.ir و نشانی: @bayazizadeh در پیام رسان ایتا مراجعه نمائید. --------------------------------------- 🔰دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه @daftarnokhbegan
هدایت شده از محمدطاها اسفندیاری
تهران؛ عادی و واقعی 🔻زهرا خانم حدودا نه ماهش شده. او را بغل گرفته ام و کنار خیابان منتظرم تا خانمم برگردد. شاید چند ساعتی باید معطل باشم. غذا و آبش را داده کلی همه توصیه کرده که با حواس جمع، مراقبش باشم. اینجا یکی از خیابانهای شلوغ تهران است. از اون خیابونها که هر کس با سرعت حرکت میکند و همه مشغول کار خودشان هستند. هوایی آلوده، ماشینهایی که از تعدادشان دائم خیابان بند میآید. آدمهایی با قیافه های متفاوت و بسیار متنوع. کنار خیابانهای تهران ایستادن و اطراف را پاییدن به یک طلبه ملبس با بچه ای که بغل گرفته نمیآید. خصوصا اگر هزار موضوع برای فکر کردن داشته باشد. اما خوب قول داده ام حواسم به زهرا خانم جمع باشد. 🔻همینطور که ایستاده ام یک آقایی با اخمهای در هم و سیبیل ضخیم و کمی ته ریش و ابروهای کلفت نزدیک میشود. اعصابش خرد است و انگار صحبتش با موبایل تازه تمام میشود، نگاهش که به من میافتد یک لبخند بسیار مهربان میزند، نگاه میکنم میبینم حواسش به زهرا خانم است. چقدر لطیف و مهربان. بهش نمیامد. از این تغییر حالتش خنده ام میگیرد. کمی کنار پیاده رو راه میروم. 🔻یک دختر خانم جوان با پیر مردی کراواتی نزدیک میشوند. دختر بر میگردد رو به من میکند میگوید ای جانم. میکشمت شیطوون. وای فداش بشم. با زهرا خانم است من از خجالت سرم را پایین میاندازم. خنده ام میگیرد. انگار نه انگار یک آخوند ایستاده روبرویشان. پیرمرد کراواتی میاید جلو ، سلام میکنم جواب میدهد بعد میگوید ای جانم چه دختری خدا بهت ببخشد آخوند!. من هم با لبخند گفتم بزرگوارید. خدا عاقبتمان را به خیر کند. عبور میکنند. 🔻همین موقع مغازه دار خارج میشود. یک جوان موفرفری با شلوار لی و آستین کوتاه، سلام حاج آقا. سلام میکنم. حاج آقا بیاید داخل چایی با هم بخوریم. با لبخندی جواب میدهم ممنون از لطفتون. کمی اصرار میکند. آخر سر داخل مغازه میشوم. چند نفر نشسته اند هر کس مشغول کاری است من که داخل میشوم محترمانه تحویلم میگیرند. مینشینم و کمی به زهرا خانم غذا میدهم. یکی میپرسد اهل اینجایید میگویم بیست سالی هست که قم زندگی میکنم. چهار پنج سالی هم دانشگاه صنعتی اصفهان بودم. قبلش البته تهران زندگی میکردم. وقت اذان شده. راه مسجد را میپرسم. راهنماییم میکنند. 🔻از کنار پارکی عبور میکنم، پیرمردی که دستفروشی میکند با احترام سلام میکند. جواب میدهم. پسرکی با لباسهای مندرس سلامم میکند با محبت و احترام پاسخ میدهم. کنار پارکی، نگهبان پارک دعوتم میکند یک چایی کنارش در اتاقک پارک بخورم. با ادب تشکر میکنم میگویم به مسجد میروم راهنماییم میکند. به مسجد که میرسم خادم مسجد جلو میآید. سلام میکند. جواب میدهم و از او میپرسم کجا وضو بگیرم، راهنماییم میکند. میگوید دخترتان را بدهید نگه دارم تا وضو بگیرید. اسمش چیست؟ میگویم زهرا . میگوید جانم زهرا. 🔻وارد مسجد میشوم، یکی چایی میآورد، نماز گزارها با هم خوش و بش میکنند. یکی جلو میآید و اصرار میکند به خانه اش بروم استراحت کنم. طوری که ناراحت نشود عذرخواهی میکنم. نمازم را که میخوانم هر کسی سلام و التماس دعایی میگوید. جوانی جلو میآید میخواهد سلامش را به حضرت معصومه سلام الله علیها برسانم. 🔻از مسجد بر میگردم. حالم خوب است. برای زهرا خانم شعر میخوانم. حالم با این شهر و این مردم خوب است. احساس صمیمیت میکنم. در همین حال و هوا ناگهان جوانی جلو میآید، حاج آقا سوالی دارم. میگویم بفرمایید. حاج آقا خدا هر گناهی را میبخشد؟ هر گناهی را؟ میگویم بله همه را میبخشد. خوشحال عبور میکند. من و زهرا خانم کنار خیابانهای تهرانیم. و همینطور زیبایی است که میبینیم و آرامشی است که کسب میکنیم از این مردم. همین @ali_mahdiyan
هدایت شده از بر پا
تهران؛ عادی و واقعی 🔻زهرا خانم حدودا نه ماهش شده. او را بغل گرفته ام و کنار خیابان منتظرم تا خانمم برگردد. شاید چند ساعتی باید معطل باشم. غذا و آبش را داده کلی همه توصیه کرده که با حواس جمع، مراقبش باشم. اینجا یکی از خیابانهای شلوغ تهران است. از اون خیابونها که هر کس با سرعت حرکت میکند و همه مشغول کار خودشان هستند. هوایی آلوده، ماشینهایی که از تعدادشان دائم خیابان بند میآید. آدمهایی با قیافه های متفاوت و بسیار متنوع. کنار خیابانهای تهران ایستادن و اطراف را پاییدن به یک طلبه ملبس با بچه ای که بغل گرفته نمیآید. خصوصا اگر هزار موضوع برای فکر کردن داشته باشد. اما خوب قول داده ام حواسم به زهرا خانم جمع باشد. 🔻همینطور که ایستاده ام یک آقایی با اخمهای در هم و سیبیل ضخیم و کمی ته ریش و ابروهای کلفت نزدیک میشود. اعصابش خرد است و انگار صحبتش با موبایل تازه تمام میشود، نگاهش که به من میافتد یک لبخند بسیار مهربان میزند، نگاه میکنم میبینم حواسش به زهرا خانم است. چقدر لطیف و مهربان. بهش نمیامد. از این تغییر حالتش خنده ام میگیرد. کمی کنار پیاده رو راه میروم. 🔻یک دختر خانم جوان با پیر مردی کراواتی نزدیک میشوند. دختر بر میگردد رو به من میکند میگوید ای جانم. میکشمت شیطوون. وای فداش بشم. با زهرا خانم است من از خجالت سرم را پایین میاندازم. خنده ام میگیرد. انگار نه انگار یک آخوند ایستاده روبرویشان. پیرمرد کراواتی میاید جلو ، سلام میکنم جواب میدهد بعد میگوید ای جانم چه دختری خدا بهت ببخشد آخوند!. من هم با لبخند گفتم بزرگوارید. خدا عاقبتمان را به خیر کند. عبور میکنند. 🔻همین موقع مغازه دار خارج میشود. یک جوان موفرفری با شلوار لی و آستین کوتاه، سلام حاج آقا. سلام میکنم. حاج آقا بیاید داخل چایی با هم بخوریم. با لبخندی جواب میدهم ممنون از لطفتون. کمی اصرار میکند. آخر سر داخل مغازه میشوم. چند نفر نشسته اند هر کس مشغول کاری است من که داخل میشوم محترمانه تحویلم میگیرند. مینشینم و کمی به زهرا خانم غذا میدهم. یکی میپرسد اهل اینجایید میگویم بیست سالی هست که قم زندگی میکنم. چهار پنج سالی هم دانشگاه صنعتی اصفهان بودم. قبلش البته تهران زندگی میکردم. وقت اذان شده. راه مسجد را میپرسم. راهنماییم میکنند. 🔻از کنار پارکی عبور میکنم، پیرمردی که دستفروشی میکند با احترام سلام میکند. جواب میدهم. پسرکی با لباسهای مندرس سلامم میکند با محبت و احترام پاسخ میدهم. کنار پارکی، نگهبان پارک دعوتم میکند یک چایی کنارش در اتاقک پارک بخورم. با ادب تشکر میکنم میگویم به مسجد میروم راهنماییم میکند. به مسجد که میرسم خادم مسجد جلو میآید. سلام میکند. جواب میدهم و از او میپرسم کجا وضو بگیرم، راهنماییم میکند. میگوید دخترتان را بدهید نگه دارم تا وضو بگیرید. اسمش چیست؟ میگویم زهرا . میگوید جانم زهرا. 🔻وارد مسجد میشوم، یکی چایی میآورد، نماز گزارها با هم خوش و بش میکنند. یکی جلو میآید و اصرار میکند به خانه اش بروم استراحت کنم. طوری که ناراحت نشود عذرخواهی میکنم. نمازم را که میخوانم هر کسی سلام و التماس دعایی میگوید. جوانی جلو میآید میخواهد سلامش را به حضرت معصومه سلام الله علیها برسانم. 🔻از مسجد بر میگردم. حالم خوب است. برای زهرا خانم شعر میخوانم. حالم با این شهر و این مردم خوب است. احساس صمیمیت میکنم. در همین حال و هوا ناگهان جوانی جلو میآید، حاج آقا سوالی دارم. میگویم بفرمایید. حاج آقا خدا هر گناهی را میبخشد؟ هر گناهی را؟ میگویم بله همه را میبخشد. خوشحال عبور میکند. من و زهرا خانم کنار خیابانهای تهرانیم. و همینطور زیبایی است که میبینیم و آرامشی است که کسب میکنیم از این مردم. همین @ali_mahdiyan
هدایت شده از نسیم حکمت