eitaa logo
آیین چراغ | روح‌الله شمسی‌کوشکی
665 دنبال‌کننده
418 عکس
89 ویدیو
3 فایل
وَرَمشوری از "فقه"، "تاریخ"، "سیاست" و... 📚 (ورمشور به کرمانی: قَر و قاطی!) 🖋️ روح الله شمسی کوشکی . . . " آئینِ چراغ، خاموشی نیست" . . . . . . راه ارتباط مستقیم: @masabihh ویراستی: https://virasty.com/rouhollah_shamsi_koushki اینستاگرام 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 این جمله از شهید «چمران» است! 👆 اما او چه اتفاقی را اهانت به اسلام تلقی کرده بود و حاضر شده بود بخاطرش امتیازات زندگی در آمریکا را رها کند؟! 🔻جنگ اعراب و اسرائیل! او شکست سه کشور مسلمان از اسرائیل و سرشکستگی مسلمین در این جنگ را اهانت به اسلام دانسته بود و برای جبران آن حاضر شده بود از آینده و زندگی راحت خود بگذرد! (سطح دغدغه، بینش و غیرت او را ببینید!!) 🔻 در مجموعه عوامل، مهمترین عامل ترک امتیازات زندگی در آمریکا و ترک «زندگی علمی»و انتخاب «زندگی چریکی» در مصر و سپس به دعوت امام موسی صدر در لبنان عنوان کرد! (ر.ک: فایل صوتی و تصویری زندگی خود گفته چمران) . . . . . پی نوشت: برخلاف تصوری که برخی ها سعی دارند القاء کنند که مقاومت اسلامی لبنان تماماً عربی و لبنانی است اتفاقا این جریان ریشه در انگیزه وتلاش موسسان ایرانی خود هم در «جنبش أمل» و هم «حزب ا...» دارد! افرادی مثل: امام موسی صدر، چمران، شهید بروجردی، شهید محمد منتظری، مرحوم محتشمی پور و... دارد! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قصه‌ی بی‌خانمانی افراد مستضعف به آنجا رسید که امام‌خمینی(ره) با افتتاح یک حساب در بانک ملی، از مردم ایران خواست به هر میزان که توان و تمایل دارند در امر ساخت مسکن شرکت کنند. 🎥 در این فیلم مردمی را می‌بینید که برای واریز پول به حساب امام‌خمینی صف کشیدند. 🔸 شگرف آنکه در آن میان یک‌یهودی هم ایستاده... 🔺 این همان فرآیند امت‌سازی است. شبیه آنچه پیامبر در مدینه‌النبی انجام داد؛ امتی ساخت که یهودیان مدینه هم در آن داخل بودند. ⁉️ سوال مهم آنکه امروز چگونه می‌توان این اتحاد و انسجام را بازآفرینی کرد؟ 🆔 @Qasas_school
👆 نمونه ای از «مشارکت» و « عاملیت» مردم در گفتمان «مردمسالاری دینی»! 🔻 مهم‌ترین وجه افتراق گفتمان «مردمسالاری دینی» با «دموکراسی غربی» (خصوصا خوانش سنتی از آن) همین توسعه نقش مردم از صرف «رضایت و انتخاب» به «مشارکت و عاملیت» است. 🔻 و وجه افتراقش با عوام گرایی و «توده گرایی پاپولیستیک» هم اینست که این مشارکت یله و رها نخواهد بود و حاکم اسلامی نبض هدایت این مشارکت ها و مباشرت ها را از دست دین خارج نمی کند! 🔻چنین بینشی از مشارکت مردم، بستر و ابزار خاص و منحصر به فردخود را هم میخواهد! ابزار «انحصاری» حاکم اسلامی برای هدایت این عاملیت هم همان بستر و جامعه ای (یا به تعبیر مقام معظم رهبری «کارخانه انسان سازی») است که قرار است این مشارکت و عاملیت در آن واقع شود و در آن تمام قوانین، ساختارها، دلالت ها، آزادی ها، محدودیت ها و مجازات ها به منظور هدایت این عاملیت اتفاق می افتد! 🔻این نوع مشارکت نه در سلطنت مشروطه و سلطنت مطلقه و نه در نظام های لیبرال دموکرات و سوسیال دموکرات امکان تحقق ندارد. بستر انحصاری اش نظام «جمهوری اسلامی» و ایدیولوژی «مردمسالاری دینی» است! و از همینجا معلوم می شود؛ سِرّ اصرار امام بر کلمه «جمهوری اسلامی» و نفی کلماتی همچون « جمهوری دموکراتیک اسلامی» و... در ابتدای انقلاب ! ✍️روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 و کاش در تاریخ بنویسند که؛ در عصر انسان هوشمند، شبکه‌های اجتماعی جهانی با «ساختار» و «ماهیتِ» مروّجِ «عوام گرایی» «میان مایگی» و «نمایشگریِ» بی‌ضابطه؛ «اراذل و ادانی» را در جایگاه «اکابر و اعالی» نشاندند و عجیب آنکه نخبگان هم برای اینکه در این زمین بازیِ مبتذل نقش وجایگاهی پیدا کنند حاضرند تصویری عوام‌پسند و نمایشی از خود، نشان دهند! 🔻در چنین شرایطی واکنش های هیجانی و «شبه علم» رواج پیدا کرده و مرزهای «علم» و «شبه علم» به هم نزدیک و نزدیکتر می شود! چه انسان خردمند و هوشمندی؟! وقتی که «اراده ای مستقل» از ماشین و شبکه ندارد!! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 همین سازمان منافقین که الان توسط آلبانی به آوارگی و بیچارگی افتادند و حتی آمریکا هم حاضر به حمایت از آنها نیست؛ همین پارسال و در جریان اغتشاشات، آنقدر وقیح شده بودند و کار را یک‌سره می دانستند که علناً روش ها کنش های دهه ۶۰ خود را تکرار می کردند! «پلتیک پابلیسیتی» ای که در دهه شصت با بلندگودستی انجام میدادند، اینبار با آژیر قرمز و بلندگوهای شهری انجام میدادند یا «کانون های شورشی» خود را با اسم جدید «کمیته جوانان محلات» بازآفرینی کردند! 🔻کجایند الان «پیرمردهای آلبانی نشین» و «جوانان کمیته محلات»؟! کجایند حامیان دولتی امریکایی و فرانسوی و عرب اینها که کار ج.اسلامی را یکسره میدانستند؟! - در صف برقراری یا گسترش روابط با ج اسلامی! اربابان شان فهمیدند که نظام از چنان اقتداری برخوردار است که حتی از پس بزرگترین «جنگ شناختی تاریخ» هم پیروز بیرون می آید! 🔻چه کسی گفته که فتنه، برکات ندارد؟! (علیرغم هزینه های زیادی که دارد) ✍️روح الله شمسی کوشکی @rouhollah_shamsi_koushki
💠 ظاهراً ذهن دوگانه ساز و کوتوله برخی دوستان، هنوز آنقدر بزرگ نشده که بفهمد؛ همان «بهشتی عدالت»؛ «بهشتی حجاب» (که ایشون تعبیر به گشت ارشاد کرده!!!) هم می‌تواند باشد و بین این دو لزوماً تنافی‌ای وجود ندارد! شاهد؟ همان بهشتی ای که می‌گوید: «اگر در زمینه رشوه و فساد حساس هستی... » در ادامه و دو ثانیه بعدش میگوید: «اگر در زمینه کیفیت پوشش و روابط آقایان و خانم های کارمند حساس هستی؛ بالای چشم ما جا داری و دولت و اعمال قانون توسط دولت با اقتدار انجام میشود. (سخنرانی شهید بهشتی با عنوان «لیبرالیسم چه می گوید؟» در تاریخ ۱۳۵۹/۹/۱۳ در دفاع از دستور امام بر الزامی شدن حجاب زنان کارمند در ابتدای انقلاب) 🔻آن بهشتی، خطرناک است برای جریان زر و زور و تصویر و این بهشتی خطرناک است برای لیبرالیست های مسلمان! حفظ توازن و تناسب در ارائه هر دو وجه اندیشه این بزرگان، هنری است که هم طراحان بیلبوردهای شهری و هم توییت نویسان فجازی باید داشته باشند!! . . . . پی نوشت: ولی خطرناک آنجاست که «بهشتی» را به نفع گروه خودشان مصادره میکنند! یعنی دقیقاً همان انتقادی که همیشه به مخالفان خود می کنند! درحالیکه تقریباً می‌دانیم افراد موسوم به «عدالتخواهان» اگر در ابتدای انقلاب بودند موضعشان نسبت به «رئیس قوه» (شهید بهشتی) ای که در شرایط اول انقلاب؛ دارای خانه ۶۰۰ متری در قلهک و مجهز به استخر شنا و ماشین لباسشویی و جاروبرقی و نیز ماشین پژو (و اتفاقا به نظر بنده هم اشتباه بوده!)، چه می بود؟ ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 «اسلام شاذ امام و تفسیرخاص امام از حج» ✍️ روح الله شمسی کوشکی| 🔻 اخیراً شنیدم که آقای حجاریان (تئوریسین اصلاح طلب) گفته که: «جمهوری اسلامی قرائت شاذّی از اسلام را ارائه داده است!» به خدا اگر یک حرف درست در عمرش زده باشد همین است! اسلامی که امام ارائه کرد همان «اسلام اصیل و واقعی» بود که(در پس حجاب معاصرتها و پرده اسلام تاریخی و پس از دهور و عصور متمادی) به قرائت شاذی از اسلام تبدیل شده بود و خود امام هم از این شذوذت تعبیر به «غربت اسلام» میکرد! 🔻 کیست که نداند قرائت اسلامِ «تماماً» سیاسی_اجتماعی(و به تعبیر بنده «تشکیلاتی»)ای که امام از بطن قرآن و سنت بیرون کشید؛ هم در حوزه ها و هم در بین عموم مسلمین،به یک اسلام شاذ (وبه قول خود امام یک «اسلام غریب»)تبدیل شده بود؟! 🔻به عنوان نمونه و به مناسبت ایام؛ براستی کدامیک از مکاتب فقهی و کلامی،تا قبل از امام چنین تفسیر عمیقِ سیاسی_اجتماعی از «حج»ارائه داده اند؟ : ▪️«حج،تنظیم و تمرین و تشکّلِ زندگی توحیدی است!» ▪️«حج،تجلی زندگی یک انسان و یک جامعه متکامل است!» ▪️«حج، کانون معارف الهی است که از آن سیاست اسلام را در تمامی زوایای زندگی باید جستجو نمود!» ▪️«(دشمنان القاء کرده اند که) به حج چه که چگونه باید زیست؟! وچطور باید مبارزه کرد؟! و باچه کیفیتی در مقابل جهان سرمایه داری و کمونیسم بایدایستاد؟!» ▪️«بزرگترین درد جوامع اسلامی اینست که هنوز فلسفه واقعی بسیاری از احکام الهی را درک نکرده اند! و حج با آنهمه راز و عظمتی که دارد هنوز یک عبادت خشک تلقی میشود!» (منبع: پیام سالگرد کشتار حجاج۱۳۶۷/۴/۲۹) @rouhollah_shamsi_koushki
💠 «جحود» یعنی: «مخالفت همراه با دشمنی»! در دعای عرفه، عبارتی ست که می گوید: «یا مَن استَنقَذَ السَّحَرَةَ مِن بعدِ طُولِ الْجُحُودِ» یعنی؛ «ای خدایی که با اینهمه دشمنی طولانی که ساحران فرعون با تو و پیامبر تو کردند، باز از آنها دستگیری نمودی و هدایت‌شان کردی!» 🔻 خدا با دشمنانش اینگونه است، ما که بنده هایش هستیم! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
🔰 ناشنیده‌هایی از زندگی شخصی شهیدبهشتی (۱) ✍🏻 تحقیق و تدوین: روح‌الله شمسی کوشکی 🔶 هم‌زمان با سال‌های اول طلبگی، دبیرستانش را هم تمام کرد. برای اینکه زبان یاد بگیرد از اصفهان به حوزه زرین‌شهر نقل مکان کرد تا (به خاطر جو سنتی آن زمان حوزه) به‌صورت ناشناس زبان یاد بگیرد. در قم هم از راه تدریس انگلیسی امرار معاش می‌کرد. 🔹 «بهشتی جوان» از طرف پدری از خاندان صدر (عموزاده شهید صدر و امام موسی صدر) بود و از طرف مادر از نوادگان علامه مجلسی. روحانیون سنتی کاری با او میکنند که بهشتی با این اعتبار خانوادگی از اصفهان به قم فرار می‌کند. 🔸 وقتی هم به آلمان رفت زبان آلمانی نمی‌دانست. اما آلمانی را همانجا ظرف دو سه ماه یادگرفت. گرامافونی خریده بود و حتی در سفر همراه خود می‌برد و دائما آلمانی گوش می‌داد. در آلمان هم گاهی، بخشی از خطبه یا سخنرانی‌اش را به انگلیسی، بخشی را به آلمانی و بخشی را به عربی ایراد می‌کرد. 🔹 در مدرسه علمیه حقانی از روی متن آلمانی فلسفه هگل درس می‌داد. در دورانی از جوانی حتی قصد کرده بود که برای ادامه تحصیل به «ژاپن» برود که جور نشده بود. 🔸 هر روز باید حمام می‌کرد!! عطرش عطر گل یاس بود، همیشه لباده (روپوشی به مراتب شکیل تر و با هیبت تر از قبا) می‌پوشید و برخلاف همه روحانیون ساعت مچی آنهم به رنگ طلایی می‌بست!! زمستان‌ها عبای تیره رنگ و تابستان‌ها عبای روشن می‌پوشید. در جوانی‌اش حتی عینک دودی هم می‌زد و با خانواده و دوستان خود در کنار زاینده رود قدم می‌زد و مردم به خاطر تیپش او را به هم نشان می‌دادند. این تیپش را در قم هم حفظ کرده بود و چون در همان دوران انگلیسی هم درس می‌داد پشت سرش حرف درآورده بودند که این آخوند فرنگی مآب است. هنگام راه رفتن هم سینه‌اش را ستبر می‌کرد و سرش را بالا می‌گرفت. برخی این سبک راه رفتنش را حمل بر تکبر او می‌کردند. 🔹 در عرف روحانیت آن زمان، راه رفتن یک روحانی دوشادوش همسرش خیلی مذموم بود، با این حال او و همسرش اینچنین به حرم یا بازار می‌رفتند!! و حتی به رسم غربی‌ها اگر همراه با همسر به جایی وارد می‌شد اول صبر می‌کرد تا بانو وارد شود و می‌گفت: این رسم خوبی است که آنها دارند. 🔸 کلا هوای همسرش را داشت اگر با خود، مهمانی سرزده می‌آورد و یا اینکه اگر تعداد مهمان‌هایش زیاد بود، خانمش را به زحمت نمی‌انداخت و از بیرون غذا سفارش می‌داد. 🔹 ده درصد از حقوقش را به همسرش می‌داد تا جدا از خرج خانه برای خودش هزینه کند. به تربیت فرزندانش اهمیت می‌داد. پنجشنبه‌ها برنامه‌اش این بود که لباس رسمی (عبا و لباده) بپوشد و به اتاق تک تک بچه‌ها به مهمانی برود و با آنها معاشرت کند. هر کدام از آنها هم وظیفه داشت او را پذیرایی کنند!! دفتری داشت که در آن مراحل رشد تک تک فرزندانش از خردسالی تا جوانی را ثبت کرده بود!! (فکرش را بکنید، با این همه مشغله!!) 🔸 در اعیاد در خانه و صرفا با حضور اعضای خانواده جشن برپا می‌کردند. همگی لباس رسمی می‌پوشیدند و فضای خانه را معطر می‌کردند و مراسم را برگزار می‌کردند. خودش تریبونی ساخته بود و پشت تریبون رسما سخنرانی می‌کرد. تلاوت قرآن با پسر کوچکش بود و دختر دکلمه می‌خواند و سپس با هم سرود دسته‌جمعی می‌خواندند. در آخر مراسم هم مسابقه‌ای ترتیب داده و خودشان در آن شرکت می‌کردند. 🆔 @Qasas_school
🔰 ناشنیده‌هایی از زندگی شخصی شهیدبهشتی (۲) 🔷 (برخلاف عرف مذهبی‌های آن زمان) برای فرزندانش تولد می‌گرفت و بر ایشان کیک و هدیه می‌خرید و برای خرید هم خودش با آنها می‌رفت! 🔸 آلمان هم که بود خانواده‌اش را با همان لباس روحانی برای تفریح به ساحل می‌برد و یا اگر برنامه در سایر کشورهای اروپایی داشت، حتما آنها را هم با خود به همراه می‌برد و باهم از موزه‌ها و آثار هنری اروپا بازدید می‌کردند! خود مسلمانان آلمان هم چنین رفتارهایی از روحانیون قبل از بهشتی ندیده بودند! 🔹 زمانیکه داشتنِ رادیو در خانواده‌های مذهبی به معنای راه دادن شیطان به داخل خانه بود (تا چه رسد به روحانیون)، او برای خانه‌اش علاوه بر رادیو، تلویزیون خرید و آن را در خانه‌اش در جلوی چشم همه قرار داده بود و از کنایه‌ها ابایی نداشت. حتی برای استفاده از برنامه‌های تلویزیونی، محدودیتی برای فرزندانش ایجاد نکرده بود اما فرزندان خود به خود برنامه‌های آن‌چنانی را نمی‌دیدند. 🔸 منزل مسکونی‌اش در قلهک تهران 600 متر بود و به‌طور قرضی و با کمک دوستانش خریده بود و در آن استخری برای شنا ساخته بود. ماشین پژو سوار می‌شد و همسرش را وادار کرده بود رانندگی یاد بگیرد و حتی با لباس روحانی کنار دست خانم می‌نشست!! 🔹 برخلاف عمده مردمِ آن زمان، در خانه ماشین لباسشویی و جارو برقی داشت و به‌طور کلی زندگی بالاتر از سطح معمول مردم برای خانواده‌اش فراهم کرده بود، هم خودش کارمند آموزش و پرورش بود و هم به همسرش ارث زیادی رسیده بود، با این حال وقتی که به شهادت رسید چند ده هزار تومان مقروض بود!! 🔸 بعد از انقلاب پسر بزرگش می‌خواست برای افزایش درآمد خود، سرچهار راه روزنامه‌فروشی کند. با شهید بهشتی مشورت کرد و او نه تنها مخالفت نکرد بلکه بسیار تشویقش کرد. برخی ارادتمندان شهید وقتی پسرش را سرچهار راه دیده بودند به ایشان گفته بودند: جالب نیست که پسر نفر اول قضائی کشور سر چهارراه روزنامه فروشی کند! جواب شنیدند: فرزندان من در اینجور مسائل آزادی عمل دارند. 🔹 روز جمعه را برای خانواده‌اش خالی کرده بود و در این روز حتی‌الامکان به هیچ تلفن و هیچ درخواست ملاقاتی پاسخ نمی‌داد. بعضی هفته‌ها هم بچه‌هایش را سوار بر ماشین می‌کرد و به دربند و توچال و... می‌برد و آنجا با هم بستنی و شیرینی می‌خوردند (با لباس روحانی)!! 🆔 @Qasas_school
🔰 ناشنیده‌هایی از زندگی شخصی شهیدبهشتی (۳) 🔶 طرح و نقشه بازسازی خانه‌اش را خودش داده بود و ماشینش را حتی الامکان خودش تعمیر می‌کرد در مجلسی خانوادگی، بحث به لنت ترمز کشیده شده بود؛ ایشان هم مفصل در مورد لنت ترمز صحبت‌هایی انجام داد و حتی می‌دانست مثلا در کدام خیابان لنت‌های اصل می‌فروشند و کجا تقلبی! 🔹 اهل ورزش بود، شنا بلد بود، روی مچ‌های دست شنا می‌رفت، در تفریحات والیبال بازی می‌کرد و در خانه‌شان هم استخر شنا داشتند و هم میز پینگ پونگ! در حیاط حزب جمهوری اسلامی هم گهگاهی پینگ پونگ و والیبال بازی می‌کرد. 🔸 مطلقا به استخاره اعتقادی نداشت و می‌گفت: «مبنای شرعی ندارد» (در مقابل این نظر، نظرات جدی‌ای وجود دارد) در اذان و اقامه‌اش بخش مستحبی «أشهد ان علیاً ولیُّ الله» را نمی‌گفت!! در آلمان هم همه مهرهای مسجد را جمع کرده بود (‌و گفته بود هر کس با خودش مهر بیاورد) تا اهل سنت احساس قرابت بیشتری کنند. 🔹در زیارت‌ها از دور زیارت می‌کرد و داخل در ازدحام نمی‌شد! همه این رفتارهایش باعث شده بود تا برخی روحانیون سنتی او را «سنی» مسلک بخوانند! 🔸 با تمام این احوالات؛ همه نزدیکانش می‌گویند: ذکر روی لبش در تمام عمر «یا اماه! یا فاطمه الزهرا أغیثینی» بود و خصوصا در مواقع ناراحتی این ذکر را خیلی بر زبان می‌آورد. 🔹از همان اوایل طلبگی منظم بود. در حجره‌اش کاغذی روی دیوار زده بود و برنامه دقیق روزانه خود را در آنجا ثبت کرده بود؛ ساعت ورود، خروج، مباحثه و... در جلسات برای کسانی که دیر در جلسه حاضر می‌شدند، جریمه نقدی قرار داده بود. اگر کسی حتی 5 دقیقه زودتر به ملاقات ایشان می‌آمد و خودش هم کاری نداشت، می‌گفت: «صبر کن تا وقتت برسد» نوشته‌هایش را (برخلاف همه آخوندها) به‌طور منظم در کارتابل‌های مخصوصی نگه‌داری می‌کرد. مثلا شماره تلفن‌ها را حفظ نمی‌کرد و می‌گفت: «ظرفیت ذهنم را برای مسائل مهم‌تر نیاز دارم!» 🔸در دهه 50 شمسی، شرکت فیلم‌سازی «فیلم در خدمت دین» را تاسیس کرد که چند فیلم و مستند هم در آن تولید شد! این درست در زمانی بود که تنها فعالیت قشر مذهبی در برابر ابتذال و فحشاء جریان «فیلم‌فارسی»، تحریم و نفرت از سینما بود!! 🔸شرکت «سبزه» را نیز با کمک والدین دانش آموزان مدارس «رفاه» و «ارشاد» تاسیس کرد. هدف‌شان از تأسیس آن این بود که در فضای ناسالم پارک‌ها و مکان‌های تفریحی، مکانی مناسب برای تفریح دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها فراهم کنند. آنها با مشارکت هم باغ هزار متری را در اطراف کرج خریدند و برخی جمعه‌ها والدین و بچه‌ها را با اتوبوس‌های مدرسه به آنجا می‌بردند. در این روز تمام کارها(اعم از نظافت، پخت و توزیع غذا) را آقایان انجام می‌دادند و بچه‌ها و مادرها دست به سیاه و سفید نباید می‌زدند! خود شهید هم در انجام همه کار ها پیش قدم بود. 🔹می‌گفت: در جریان مبارزان و بعد از انقلاب دافعه ما بیشتر از جاذبه ما بوده است و افراد را صرفا به خاطر دو سه تا حرف غلط کنار می‌زنیم در حالی که اگر فردی 50+1 خوبی داشته باشد و 49 بدی؛ این فرد را باید انسان خوبی تلقی کنیم! میگفت: شریعتی خیلی بر گردن این انقلاب حق دارد و من بالاخره روزی این حق او را اداء خواهم کرد. 🔸به شدت به نماز اول وقت ملتزم بود! مثلا در آلمان در ایستگاه راه آهن وقت اذان ظهر شده بود و او همانجا روی سکوی مسافران نمازش را خوانده بود. در دوران طلبگی هم ملتزم بود که در صحن مدرسه حجتیه بلند اذان بگوید. برای نماز حالش به کلی دگرگون می‌شد، همان روحانی دانشگاهی نوگرا در جلسات و مباحثات، به یک باره به عابدی به تمام معنا خاضع و خاشع تبدیل می‌شد. 🆔 @Qasas_school
✅ «سندروم گروه زدگی» در شبکه‌های اجتماعی نمایشی و خلوتخانه چریک‌های جنگ نامتمرکز ترکیبی 🔹نویسنده: روح الله شمسی کوشکی 🔻جهت مطالعه متن کامل این یادداشت به سایت دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی مراجعه نمایید: 🔸yun.ir/qjviba 🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
💠 «ابراهیم یک امت بود!» (۱) ✍️روح الله شمسی کوشکی 🔻 اگرچه که عید قربان گذشت اما حیف است که به این مناسبت ذکری از صاحب عید قربان حضرت ابراهیم علیه السلام نکنیم. یکی از آیات با عظمت قرآن که در مورد حضرت ابراهیم نازل شده است و نشان دهنده عظمت این پیامبر بزرگ خدا بوده است آیه ۱۲۰ سوره نحل می‌باشد. آیه تصریح دارد که: « ابراهیم یک امت بود! امتی که تنها خدا را عبادت میکرد و در یک راستا درجهت خدا بود و هیچ گاه از مشرکان نبود!» 🔻اکنون بنگریم که منظور از «أمّت» در این آیه یعنی چه؟ فارغ از معنای کلی و عمومی «أمّت»، منظور از «امّت» بودن حضرت ابراهیم در این آیه را چند وجه ذکر کرده اند: ۱. معلم خیر ۲. امام هدایت ۳. مایه قوام امت (یعنی چون ابراهیم، امام بود و امام هم مایه قوام امت است، اینجا مَجازاً به عنوان «امت» نام برده شده!) 🔻 اما به نظر این حقیر، معنای «امت» در این آیه را باید به کمک دیگر کلمات این آیه فهمید! توضیح بیشتر اینکه: «امت» از ریشه «أمّ» است! «أمّ» را عموماً به معنای «اصل الشیئ» گرفته‌اند اما وقتی که به مشتقات این کلمه رجوع می‌کنیم، می بینیم که دو معنای «تمرکز» و «تجمیع»(در مقابل کثرت) در ریشه این لفظ لحاظ شده است. لذا «أمّ» را باید «مرکزیت شیئ» معنای کرد، «امامت» را «مرکزیت» و امام را «مرکز» معنا کرد! حالا «امّت» یعنی چه؟ «امت» اسمی است برای یک شکل،هیئت وصورت جمع شده از اجزای مختلف! «امّت» یعنی «یک صورت متمرکز»، «یک شکل متشکل»! @rouhollah_shamsi_koushki
💠 «ابراهیم یک امّت بود!» (۲) 🔻حال نکته این است که: اگر لفظ (أمّت) بر یک جمع اطلاق شود، معنایش می شود همان چیزی که علمای لغت گفته اند: «افرادی که بر یک امر و هدف واحد تجمع نموده اند». اما اگر این لفظ بر یک شخص (مثل حضرت ابراهیم) اطلاق شد معنایش می شود: «شخص متمرکز شده در یک جهت»! لذا امت بودنِ یک شخص(مثل حضرت ابراهیم) را می توان چنین معنا کرد: « بنده برگزیده ای که تمام گزینه‌ها، انتخاب‌ها و جهت ها را متمرکز در یک جهت و هدف واحد کرده است»! 🔻 یعنی انگار این «تمرکز» بر عبادت یک خدای واحد و نفی خدایان متکثر و راه های متکثر! یک ویژگی بسیار مهم برای حضرت ابراهیم بوده که خداوند متعال عمداً بر آن تاکید دارد! سایر عبارات آیه هم این معنا را تأیید می‌کند! آیه می گوید: «و لَم یکُ مِن المشرکین»! مشرک بودن به معنای پذیرش تکثر است! تکثر آلهه! تکثر خدایان! کسی که مشرک نیست یعنی «تکثر» را نپذیرفته و برعکس «تمرکز» را پذیرفته! تمرکز برعبودیت یک خدا! همچنین بعد از آن، تعبیر: «قانتاً للّه» است. این جا «لام» در «للّه» لام اختصاص است! یعنی: عبادت ابراهیم تنها مخصوص خدای یگانه بود! و عبادتش متکثر نشده بود در خدایان متعدد! و همچنین کلمه «حنیفاً»! این کلمه لغتاً به معنای کسی است که یک راستا و هدف واحد را قصد کرده است! یعنی اهداف متعدد را رها کرده و بر یک هدف متمرکز شده است! دقیقا مثل ابراهیم که «شخص متمرکز شده بر یک جهت و هدف واحد است»! 🔻 ابراهیم امت بود؛ چون عبادت و اطاعت خود را نه متکثر در خدایان متعدد بلکه متمرکز و منحصر در خدای واحد کرده بود! @rouhollah_shamsi_koushki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سالروز تولد استاد بزرگ تلاوت قرآن؛ مرحوم استاد «شحات محمد انور» 🔻قدرت تنغیم و نغمه‌ پردازی به همراه حلاوت ذاتی صدا و متانت در اجرا، مهمترین ویژگی های تلاوت این قاری صاحب سبک بود! . 🔻 سطح اثرگذاری و فراگیری سبک تلاوت شحات در بین قاریان هم عصر و پس از او به قدری است که امروزه هیچ قاری حرفه‌ای در جهان پیدا نمی‌کنید که از سبک تلاوت او تقلید نکرده باشد یا رنگی از سبک او در تلاوتش نباشد! امری که بعضاً مورد انتقاد برخی اساتید دیگر نیز واقع شده است که این سطح از فراگیری و گستردگی باعث انقطاع نسل جدید قاریان با سبک تلاوت قاریان متقدم مصری شده است! . . . تصویر: بخشی از تلاوت تاریخی و معروف سوره شمس از استاد شحات محمد انور. @rouhollah_shamsi_koushki
💠 «ابوالقاسم صاحب بن عباد» ( شاعر، ادیب، فقیه و وزیر ایرانی و شیعه عصر دیلمی) فخر شیعه در کل تاریخ است!. او «قصیده لامیه»ای دارد،به زبان عربی و بسیار زیبا بلیغ و علمی که به شیوه مناظره، عقاید شیعه و فضایل امیرالمومنین را به زیباترین وجه ممکن بیان کرده است! بخشی از این قصیده بسیار والا وعمیق، به مسأله غدیر اشاره دارد. در ادامه این بخش از قصیده تقدیم می شود: 🔹«قالت: فمَن سادَ فی یَوم الغدیرِ؟ أَبِن! قلت: من صارَ للاسلامِ خیرُ الولیّ» پرسید: چه کسی در روز عید غدیر به سروری و آقایی رسید؟ گفتم: هم او که بدل به بهترین رهبر و سرپرست برای اسلام گشت!» 🔸«قالَت: فَمَن بَعدَهُ يُصفى الوَلاءُ لَهُ قُلتُ: الوَصِيُّ الّذي أَربى عَلى زُحَلِ» پرسید:از این بعد سرسپردگی خالصانه خود را نثار چه کسی کنیم؟ گفتم: نثار آن کس که جبروتش برستاره زحل خیمه افکنده! 🔹 «قالَت: فَمَن زُوِّجَ الزَهراءَ فاطِمَةً فَقُلتُ: أَفضَلُ من حافٍ وَمُنتَعِلِ» پرسید: تاج همسری با زهرای بتول بر سرِ چه کسی نشست؟ گفتم: بر سر با فضیلت ترینِ انسانها! چه پابرهنگان(فقیران) چه چکمه پوشان (ثروتمندان)! 🔹 «قالَت: فَمن ذا قَسيمُ النارِ يُسهِمُها فَقُلتُ: مَن رَأيُهُ أَذكى من الشُعَلِ» پرسید: چه کسی است که قسیم نار و جنت است؟ گفتم: هم او که شعله‌ی تیزِ افکارش، پر شراره تر از شعله آتش است! 🔸 «قالت: و مَن هوَ هذا المَرءِ سمِّ لنا قلتُ: ذاکَ أمیرُ المومنین علیّ» پرسید: حال بگو تا بدانیم این شخص با این همه فضیلت چه کسی است؟! گفتم: او کسی نیست جز امیرالمومنین علی علیه السلام! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 چند نکته جالب در مورد «صاحب بن عباد»: 1️⃣ صاحب بن عباد، با اینکه فارس بوده ولی در شعر عربی چنان متبحر بوده است که مجموعه شعری در اعتقادات و فضایل اهلبیت سروده بود که در هر کدام از آنها یکی از حروف الفبا را حذف کرده بود! (مثلاً شعر بدون الف، یا شعر بدون باء و...). ظاهراً هدفش از این کار این بوده که مخالفان شیعه ولو از روی کنجکاوی هم که شده این اشعار را بخوانند و با حقانیت شیعه آشنا شوند! 2️⃣ ما شیعیان امروز، حفظ عقاید و شیعه بودنمان را مدیون برخی از بزرگانمان هستیم! مدیون کلینی، مدیون مجلسی، سید بن طاووس، امام خمینی و یکی از آنها قطعاً «صاحب بن عباد» است! اهتمامی که او بر حفظ کتب و آثار شیعه داشت، بسیار قابل توجه است. او از فرصت وزارت خود هم برای این هدف استفاده میکرد! و گروه های مختلف را به اقصا نقاط جهان برای جمع آوری کتاب می فرستاد. داستان کتابخانه او معروف است. برخی تعداد کتابهای این کتابخانه را تا ۲۰۰هزار جلد تخمین زده اند و گفته اند برای حمل این کتابخانه ۴۰۰ شتر نیاز بوده است. «صاحب» این کتابخانه که در «ری» قرار داشت را به کتابخانه عمومی تبدیل کرده بود و اینگونه اولین کتابخانه عمومی جهان را ایجاد کرد! 3️⃣ صاحب بن عباد، یا در اصفهان بدنیا آمده و یا در آنجا بزرگ شده است. نکته جالب تعداد بالای اصفهانی هایی است که در آن زمان در ادب عربی جزو سرآمد جهان اسلام شده بودند؛(با اینکه همه فارس بودند ولی از خود اعراب در ادب عربی حرفه ای تر بودند!!). صاحب بن عباد، ابوالفرج اصفهانی (صاحب کتاب «الأغانی»)، راغب اصفهانی (صاحب کتاب «مفردات») و خطیب اصفهانی که همگی هم‌عصر یکدیگر بودند و همگی در ادبیات عرب جزو سرآمدان تاریخ محسوب می شوند! 4️⃣ کتاب «الاغاني»؛ از مشهورترین کتب شعر عربی که بسیار مورد اعتناء ادب‌پژوهان ادبیات عرب است و البته بسیاری از علمای اعتقاد به «نحس» بودن این کتاب دارند، اثر «ابوالفرج اصفهانی» است. صاحب بن عباد، از علاقمندان به این کتاب بوده! او چند ده شتر را برای جمع آوری کتب ادبی به نیشابور می فرستد اما وقتی «الأغاني» بدستش می رسد، همه آن کتاب ها را رها می کند! از او نقل شده است که: من ۱۷هزار کتاب شعر و ادب عربی دارم اما با وجود «الاغانی» از همه آنها بی نیاز هستم! 5️⃣ شیخ صدوق (محدث بزرگ شیعه) کتاب معروف «عیون أخبار الرضا» (از قدیمی‌ترین و جامع ترین کتب احادیث امام رضا) را به «صاحب بن عباد» تقدیم کرده است!. علتش هم اینست که «صاحب» قصیده عربی بسیار زیبایی می سراید (قصیده معروف سینیه) در مورد فضایل امام رضا و شیخ صدوق هم به پاس این شعر او کتاب مهمش را به او تقدیم می‌کند . بسیاری صاحب بن عباد را شیعه زیدی می‌دانند لکن خیلی ها همین شعر را دلیلی بر شیعه دوازده امامی بودن او می‌دانند. چون در این شعر مضامینی را آورده است که یک شیعه دوازده امامی چنین اعتقادی را نسبت به امام دارد! ✍️ روح الله شمسی کوشکی @rouhollah_shamsi_koushki
💠 «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيد...» (سوره حدید، آیه ۲۵) «به صِرف حرف زدن، به صرف موعظه کردن؛ مردم بیایید نظام عادلانه درست بکنید، به همین کافی‌ست؟ به فرض نظام عادلانه درست کردند، شیطان‌ها و گرگ‌‌ها و دزدها و درنّده‌ها مگر می‌گذارند این نظامِ عادلانه باقی بماند؟ آهن را هم لذا فرستادیم، برای چه فرستادیم؟ برای اینکه از ارزش‌های اصیل به وسیله‌ی آهن دفاع بشود... [امیرالمومنین علیه‌السلام در ذیل معنای این آیه می‌گویند:] «سلاح»؛ شمشیر، نیزه، اسلحه، که از آهن است. خدای متعال در کنار دعوت نبوت از سلاح یاد میکند. در کنار موعظه‌گری که برای پیغمبرها فرض میشود، در کار ایده‌ی تشکیل نظام توحیدی و الهی، از اسلحه و قوه‌ی قهریه یاد می‌کند». . . . 👆بدون شرح و البته گویا، از آیت الله خامنه ای در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» @rouhollah_shamsi_koushki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بدون رودربایستی می گویم که: معتقدم که هرکس علیه آیت الله خامنه ای «کینه توزی های شخصی» کرد (ولو به اسم انتقاد)، بلاخره جایی دم خروس‌ ش بیرون زد! بفرما! اینهم دم خروس آقای نصیری! (تازه نصیری کسی بود که خیلی مراقبت و تخفظ در سوتی ندادن و بهانه ندادن، داشت!!) 🔻 نصیری گفته که بخاطر مقام انسان، رفته سر قبر «حضرت ژینا»!! آیا او حاضر است بخاطر مقام انسان سر مزار شهیدآرمان هم برود؟! خیر! هرگز! اسم «انسان» برای اینها بهانه و عنوانی است برای تحمیق جماعت ظاهربین فجازی! اگر«انسان»برایش مهم بود، کسانی را که«حیوانی»ترین رفتار را با آرمان علی‌وردی داشتند، تقبیح میکرد! یا حداقل در جبهه آنها نقش‌آفرینی نمی کرد!. 🔻میگوید:روح ژینا، مردم را«بیدار» کرد!. چه شد؟ مگر (به قول شما) درعصر «حیرت» نبودیم و قرار نبودتا زمان ظهور بیدار نشویم؟! 🔻هر قدر این تعابیر او را (حضرت مهسا!! حضرت ژینا!! استمداد از روح مهسا!!) افراط گرایانه میدانید، سایر سخنانش را هم افراطی محسوب کنید! ✍️روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 شما فکرکردید اگر به «مذهبی های سکولارمآب» بگویید که: «داستان، در حدِ «با‌حجاب و بی‌حجاب درکنار هم»، «مسجد و میخانه درکنارهم» باقی نمیماند و کار برخی شان به توهین به شعائر و تلاش برای حذف دین‌، میرسد!»(نمونه اش همین تصویر موهن👆) آن دوستان مذهبی قبول می کنند و می‌گویند: «عه! راست میگید»؟! خیر! تازه میگویند: «بذارید توهین کنند، پیامبر میگذاشت بهش توهین بشه، شما نمیذارید؟!»👆 خیر! پیامبر نمی گذاشت به او توهین جاحدانه و عامدانه شود! حتی در فتح مکه که عفو عمومی اعلام کرد، ده نفر را نبخشید. دو نفر از آنها کنیزان «عبدالله بن خطل» بودند که در ترانه هایشان به پیامبر توهین کرده بودند! 🔻 یعنی در سکولارترین قرائت از «همزیستی مسالمت آمیز» هم که می خواهند حد و حدود این همزیستی را مشخص کنند، حداقل ترین و مسلّم ترین حد را «توهین به عقاید یکدیگر» میگذارند! حالا این طیف مذهبی ها چه می گویند؟ میگویند: همان توهین به مقدسات دینی رو هم بگذارید آزاد باشد، پیامبر آزاد می‌گذاشت(دروغ)!! 🔻 نکته اینست که برخی شان نسخه های رواداری شان را هم فقط برای یک طرف ماجرا می پیچند؛ از یک طرف می گویند: دینداران روادار باشند و به عقاید طرف مقابل احترام بگذارند و از طرف دیگر می گویند: معاندان دین مجاز باشند که به عقاید طرف مقابل (دینداران) توهین کنند!! نتیجه: زوال دین و محو حرمت و هویت دین در متن جامعه! بله! اساسا خاصیت «سکولاریسم اجتماعی» این است که به «لائیسیته» ختم می شود! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آقا بیرون بیایید! «بیرون» مهم است! «خیابان» مهم است! 🔻باهم عزاداری کردن، حول محور امام حسین اجتماع کردن، باهم و جمعاً عزاداری کردن و محبت ها را نثار امام کردن، مهم است! دینی که خود را در «خیابان» و در قالب «اجتماعات» نشان ندهد، دینی اخته است! 🔻 امام خمینی: «تکلیف مردم است دسته‌های شکوهمند بیرون بیاورند. دسته‌های سینه زن شکوهمند.... سینه بزنند. هر کاری که می‌کردند بکنند. اجتماعاتشان را حفظ بکنند. این اجتماعات است که ما را نگه داشته. این هماهنگیها هست که ما را نگه داشته است!» ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 اتفاقاً هیئت جای آدم عرقخواره! جای آدم قمار‌بازه! جای آدم... فدای قدوم تک‌تک عزاداران حسین! اما عرقخوار، وسط هیئت عرق نمیخوره! قمارباز،وسط هیئت قمار نمیکنه! و...! حرمت نگه داشتن و تظاهر نکردن به گناه در مجلس امام حسین، مقوله دیگر است! . . . پی نوشت: گنهکارِ محبّ اهلبیت که علیرغم ابتلاء به گناه، به نقص دینی خودش واقف هست؛ با گنهکارِ جاحدی که به خودش حق گناه کردن میده! میخواهد گناه رو «اقامه» و عادی‌سازی کنه و با دینداری هم مقابله می‌کنه، به کلی متفاوته! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 بله! هیئت و امام حسین اختراع انقلاب اسلامی و مال این چهل سال نیست! اما اگر این انقلاب نبود: 1️⃣ اولاً: از لحاظ ظاهری و کمّی، عزاداری ها حتماً به این گستردگی و عظمت نبود (کشور در این ایام یکپارچه حسینیه می شود!) 2️⃣ ثانیاً: اگر این انقلاب نبود حتماً ما هیچ شانسی نداشتیم که «اشبه الناس به شهدای کربلا» را در زمان خودمان و با چشمان خودمان ببینیم! امام بود که ایده «تربیت در ذیل مبارزه» را تولید و عملی کرد و توانست قشر عظیمی از جوانان مخلص و متّقیِ (شهید و غیر شهید) را تربیت کند! (چه آنکه این عزیزان خودشان، خودشان را متعلق و پرورش یافته این جبهه می دانستند و می دانند!) 3️⃣ ثالثا: اگر این انقلاب نبود حتماً این اعتلاء و ارتقاء «معرفتی» و گسترش معرفت «فراتاریخی» فعلی از عاشورا که در پیروان مکتب ایجاد شده است، هم وجود نداشت! این انقلاب، توانست عاشورا را به زمان حاضر بکشاند و توانست با عاشورا علیه بزرگْ دشمنانِ جهانیِ دین، جبهه سازی کند و صف‌بندی درست کند. ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 نقل شده است که«سید حمیری» (شاعر شیعه عرب که اتفاقا از والدین ناصبی هم زاده شده بود و مصداق یخرج الطیب من الخبیث بود!) در جوانی، پیرمرد کهنسالی را ملاقات کرده بود که در کربلا جزو وسط بازها بوده و به عنوان اینکه «در کربلا هر دو طرف قرآن بلند کرده بودند و من در هر صورت نمی خواستم با قرآن بجنگم»، بی طرف مانده بود! 🔻 گویند سید حمیری به طعنه در جوابش گفت: «إنّما القرآن هو ما انکسر برمی الأحجار و رکب الخیول!» به این معنا که: «نادان! قرآن آن سینه ای بود که در باران سنگ و زیر سم ستوران، لگدمال شد!» (نه که درآن سینه، قرآن است بلکه خود آن سینه قرآن است.! امام، صورت انسانی قرآن است و قرآن صورت متنی امام!) 🔻 بله...! در کربلا، آیات قرآن لگدمال شد و در سوئد، سینه اباعبدالله!! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki