سروش محلاتی و هویتزدایی از جهاد اسلامی
[صفحه ۶ از ۶]
5. دیدگاه آقای هاشمی رفسنجانی در آیه 123 سوره برائت
اشاره
بعد از پاسخگویی مستند و مستدل به مدعاهای واهی سروش محلاتی در مورد دیدگاه آیتالله بهشتی و مقام معظم رهبری، از باب جدال احسن، مواجههای جدلی با ادعاهای او نیز خالی از لطف نیست!
از آنجا که سروش محلاتی خود را مرید فکری هاشمی مینمایاند و در انظار سیاسیون نیز بعنوان مقلد سیاسی هاشمی رفسنجانی شناخته میشود، از باب قاعده "الزموهم بما الزموا به أنفسهم" ضمن بازخوانی دیدگاه تفسیری آقای هاشمی، مشخص خواهد شد که انگارههای ناصواب تفسیری وی، حتی با مراد فکری_سیاسیاش نیز ناسازگار است(البته اگر تفسیر راهنما که توسط یک گروه نویسندگان در دفتر تبلیغات تنظیم شده را بتوان بعنوان نظر تفسیری آقای هاشمي پذیرفت)
این مقایسه نشان میدهد که او در طرح مسائل شاذ، اینبار نیز به راه افراط کشیده شده است!
🔻برخی از مفسرین آیه 123 سوره مبارکه برائت را مفید این معنا دانستند که مسلمانان در هر نقطه از عالم که هستند با نزدیکترین عناصر کفر بجنگند تا در نهایت کفر ریشهکن شود. محلاتی به این تفسیر اشاره کرد و آن را منسوب به نگاه دوم، یعنی «نگاه کفرستیزی در جهاد» دانست و در ادامه مباحث خود گفت کسانی که این نگاه را دارند متأثر از سیدقطب هستند و افکار سیدقطب هم منشأ شکلگیری داعش است. خلاصه آنکه سروش محلاتی ادعا کرد آبشخور فکری کسانی که این نوع تفاسیر را از آیات جهاد ارائه میکند با داعش در این زمینه یکی است.
ما در مطالب پیشگفته بطلان ادعاهای بیاساس وی را اثبات کردیم و در این مقطع، میخواهیم ببینیم پیر مراد سروش محلاتی یعنی آقای هاشمی رفسنجانی چه تفسیری از آیه 123 سوره برائت ارائه کرده است؟ طبیعتا اگر هاشمی رفنسجانی نیز قائل به لزوم مبارزه با کفار همسایه برای ریشهکن کردن کفر باشد مشمول حرفها و برچسبهای وی میشود.در ادامه متن تفسیر راهنما، که توسط هواداران آقای رفسنجانی به عنوان یکی از آثار ایشان معرفی میشود، خواهیم آورد:
« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (123)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، [نخست] با آن گروه از كافران [متجاوز] كه در همسايگى شما هستند پيكار كنيد، و بايد در شما درشتى و صلابت احساس كنند، و بدانيد كه خدا با تقوا پيشگان است.
1- فرمان الهى به مؤمنان در اسلام مبنى بر مبارزه و پيكار با جوامع كفرپيشه همجوار خويش
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ
2- گسترش بخشيدن به اسلام در سرزمينهاىكفر بهصورت گامبهگام و پياپى و اولويتدادن دشمنان نزديكتر وهمجوار، از اهداف راهبردى جهاد در اسلام
قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ
فرمان خدا به درگيرى با كافران همجوار همواره به قوت خويش باقى است. يعنى با تسخير يك سرزمين كفر و تبديل آن به سرزمين اسلام باز هم خطاب آيه متوجه مؤمنان است. و بايد با كفارى كه اكنون همجوار شدهاند درگير شوند.
3- تشكيل حكومت واحد جهانى در پرتو ايمان و جهاد، ايدهاى الهى
قاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ
فرمان خدا به پيكار با كافران مجاور و تسخير پياپى سرزمينهاى كفر مىتواند بيانگر ايدهاى باشد كه در برداشت ياد شده آمده است.» (تفسیر راهنما، ج7، ص243-242)
▫️بر اساس توضیحات مندرج در تفسیر راهنما و طبق شاغول آقای محمد محلاتی، ظاهرا آقای هاشمی رفسنجانی نیز جزء قائلین به «جهاد کفرستیز» است و با بافتههای محلاتی، لاجرم بايد چنین نتیجه گرفت که آقای هاشمی نیز از آبشخور فکری #داعش متأثر بوده و جهان را با تفکرات تند و افراطی به وضع نامطلوبی دچار کرده است.
آیا آقای محلاتی این اوصاف را در خصوص پیر و مرادش میپذیرد؟
یا اینکه به سایر نمودهای فکری وی مراجعه میکند و توجیهی برای آن میتراشد؟
خلاصه کلام آنکه:
جناب آقای محلاتی در اقدامی بی نتیجه و البته هنرمندانه، تلاش نمود به ارائه تفسیری تحریفآمیز از دیدگاه شهید بهشتی و مقام معظم رهبری پرداخته، این دو اندیشمند بزرگ معاصر را مقابل هم قرار دهد و دیدگاههای تفسیری مترقی و مستحکم آیتالله العظمی خامنهای را به اردوگاه فکری افراطگرایان اهل سنت منتسب سازد و از این راه بین خشونتها و افراطگراییهای داعش و نوسلفیه با نظام جمهوری اسلامی، اینهمانی و ذهنیت مشترک ایجاد نماید اما زهی خیال خام!
ذنابه
انتظار میرود جناب آقای محلاتی در راستای احترام به اصل گردش آزاد اطلاعات و حفظ حقوق مخاطبان خود(که در معرض مطالب تحریفآمیز وی قرار گرفتهاند) یادداشت حاضر را در کانال رسمی خود قرار دهد و صدالبته متقابلا جوابیه او بر این یادداشت نیز در روزنه منتشر خواهد شد.
۲۰تیرماه ۱۴۰۱
جاده نجف_مهران
@rozaneebefarda
پیشینه حجابستیزی در ایران/۱
شبههپراکنی مدیر مدرسه آمریکایی شمیران علیه حجاب به روایت سیدمحمد کمرهای(شهریور ١٢٩٨ ه.ش)
ميرزا محمود تجريشى و رفيق دمكرات آنجاى خودمان را ديده، صحبت خودش را با رئيس مدرسه امريكايى شميران كه مبلّغ به دين مسيحيت بود نمود که... تنقيد دربارۀ حجاب نمود كه مانع از سعادت اجتماعى بشر است.
من گفتم آيا انسان داراى شهوات هست و آيا هرچه چشمش ديد دلش مىخواهد، پس بيشتر سعادت اجتماعى را ديدن مردها زنها را مىشود لااقل اگر متمدن هم عموما شدند انسان زنهاى خوب غير را ديد با زن خودش بدسلوكى مىكند. (روزنامه خاطرات سیدمحمد کمرهای، ج٢، ص١٠٨۶)
#حجاب
@rozaneebefarda
پیشینه حجابستیزی در ایران/۲
روند مبارزه با حجاب اسلامی به روایت یک سیاح فرانسوی در دوره قاجار (بیش از صد سال قبل)/بخش نخست
خوشبختانه از وقتی كه مدرسه آمريكایی و مدرسه ريشارد خان فرانسوى در تهران تأسيس شده است پارهاى از دختران با روى باز در كلاس درس حاضر میشوند ولى در كوچه با همان چادر رفتوآمد مینمايند.
يكى از اين دختران كه پدر نداشت و در مدرسه امريكایی تربيت يافته بود شجاعتى از خود بروز میداد و بدون چادر در كوچه و خيابان حركت میکرد و مردم هم او را آقا كوچولو مینامیدند... متأسفانه اين دوشيزه بدبخت بهمرض سل مبتلا گرديد و طولى نكشيد كه با حيات بدرود گفت
...بعد از او كسى رفتار او را تقليد نكرد ولى يكى از زنان كه در مجلات مقالاتى مینوشت و امضايش (اسير جوال خانم) بود با قلم با اين عادات مبارزه میکرد و مقدمات رفع حجاب را فراهم مینمود. ما آرزومنديم اين بذرى كه تازه در ايران افشانده شده محصول مطلوبى دهد.
(سفرنامه از خراسان تا بختیاری، صص ٢٩۵-٢٩۴، هانری، رنه دالمانی سیاح و عتیقهباز فرانسوی که اواخر قرن نوزده و اوائل قرن بیست به ایران سفر کرد)
@rozaneebefarda
پیشینه حجابستیزی در ایران/ ۳
روند مبارزه با حجاب اسلامی به روایت یک سیاح فرانسوی در دوره قاجار (بیش از صد سال قبل)/بخش دوم
اخيرا در يك روزنامه فكاهى كه توسط مسلمانان در روسيه منتشر میگردد گراور بزرگى را مشاهده كردم كه شكل رنگين مضحكى داشت، در اين گراور يک زن ايرانى ديده میشد كه با روى پوشيده در كالسكه مجللى نشسته بود و جمعى از فراشان و نوكران پياده و سواره در جلو او افتاده بودند و به عابرین امر میکردند كه صورت خود را برگردانند و بكالسكه نگاه نكنند و تمام مردان حتى پسران كوچك هم روى خود را برگردانده و پشت بكالسكه كرده بودند، بعضى از مردان هم چشمان خود را بسته بودند و از همه مضحکتر سگى هم در پائين اينصورت ديده ميشد كه سر خود را برگردانده بود تا چشمانش بكالسكه نيافتد.
بديهى است كه تأثير اين نوع حملات بر ضد عقايد و عادات قديمى بيش از تأثير نطق و بيان خواهد بود و طولى نمیکشد كه به نتيجه مطلوب خواهد رسيد.
(سفرنامه از خراسان تا بختیاری، صص ٢٩۵-٢٩۴، هانری، رنه دالمانی)
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام رهبر انقلاب به اولین جشنواره ملی و بینالمللی سرود فجر
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به اختتامیه اولین جشنواره ملی و بینالمللی سرود فجر، سرود را از ظرفیتهای هنری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی و عملی و کشور ایران را از سرآمدان این حوزه توصیف کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
سرود یکی از ظرفیتهای هنری گرانبها برای گسترش ارزشهای معرفتی و عملی است. ترکیب بدیعِ شعر و صدا و آهنگ در اجرای دستجمعی، راز اثرگذاری استثنائی سرودهای مذهبی و ملّی در همه جای جهان است، و بحمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمارِ سرآمدان قرار دهد.
اکنون با تشکر از دستاندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبدهگزینی در همهی اجزاء سهگانهی یادشده و نیز پرهیز از دنبالهرویهای زیانبار، و نیز انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملّی توصیه میکنم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۱/۰۴/۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞نماهنگ |ویژه عید غدیر
🌀همخوانی عیدانه بسیار زیبا از نوجوانان دهه نودی
⚜عَلیّ وَلىُّ اللَّه⚜
📌کاری از:
💠گروه تواشیح نوجوانان تسنیم💠
⭕️در مدح حضرت امام علی علیه السلام
📺مشاهده و دریافت نسخه باکیفیت:
🌐 aparat.com/v/QmVHA
📲مشاهده آثار گروه تسنیم:
🖥 @tasnim_esf
#عید_غدیر
#غدیر
@rozaneebefarda
🌟اولین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین فرجنژاد
✨افتتاحیه مدرسه رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
🔸با سخنرانی استاد حسن عباسی
🔹و اکران مستند «سرو بیقرار»
◾️به همراه تقدیر از استاد برتر دشمنشناسی استاد شمسالدین رحمانی
⏰جمعه 24 تیرماه ساعت 16:30
📆قم، بلوار امین، سالن همایش مدرسه معصومیه
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏰ #هم_اکنون
📹 نگاهی به اولین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین فرجنژاد
🚨پوشش آنلاین همایش و مراسم حوزوی توسط روابط عمومی مرکز بسیج اساتید مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/joinchat/8585328C9df04db308
هدایت شده از شجرطوبی
محاکمه حمید نوری؛ آتشی دیگر بر آخرت آقای منتظری
دیروز در آخرین جلسه دادگاه نمایشی محاکمه آقای نوری در سوئد که مدعیان و شاهدان آن منافقین زخم خورده از نظام بوده که از حکم تاریخی حضرت امام کینه به دل داشتند، آقای نوری به حبس ابد محکوم شد و پرونده محاکمه وی بسته شد، اما در دادگاه الهی پرونده ای دیگر برای شیخ حسینعلی منتظری، در همین باره باز گردید.
دادگاه فرمایشی سوئدی بخاطر اشتغال آقای نوری در دستگاه قضایی ایران در دهه 60 به وی اتهام قتل عمد در ماجرای اعدام منافقین در سال 1367 را زده و به همین خاطر ایشان را محکوم کرد و البته موجبات شادی و سرور منافقین و ربع پهلوی را نیز در پی داشت.
اما ربط این ماجرا به آقای منتظری این است که یکی از مهم ترین استنادهای مدعیان و شهود دادگاه (از جمله جفری رابرتسون وکیل انگلیسی) در محکوم کردن آقای نوری، نامه های اعتراضی منتظری به حکم تاریخی امام خمینی درباره منافقین کوردل و نیز فایل صوتی منتظری با جمعی از مسئولان وقت قضایی کشور بود، که اتفاقا توسط پسر وی احمد منتظری در سال 1395 و در اصل برای مهیا کردن خوراک تبلیغاتی و انتخاباتی برای رای آوری مجدد حسن روحانی، منتشر گردید.
ماجرای دادگاه آقای نوری برای چندمین بار برای تاریخ روشن ساخت که منتظری به فرموده حضرت امام خمینی در ماجرای مجازات منافقین کوردل چه خدمت ارزنده ای به استکبار کرد و البته عذابی سخت را برای آخرت خود به ارمغان آورد، همان هشداری که امام خمینی در نامه ۶۸/۱/۶ به او متذکر شد و از از او خواست تا توبه کند تا در قعر جهنم نسوزد، ولی او را گوش شنوایی برای این انذار نبود که نبود.
shajartooba 🌿
هاشمی رفسنجانی؛ فرمانده دوماهه جنگ تحمیلی
#پرونده_ویژه|| #ماجرای_قطعنامه/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشارات تاریخی▪️
پس از تجربه تلخ تفویض فرماندهی کل قوا به بنیصدر و کارشکنیهای مکرر وی در امر جنگ که از حمله مهمترین علل عزل وی از فرماندهی کل قوا و ریاستجمهوری بود، راهبری تحولات جنگ برعهده نمایندگان امام در شورای عالی دفاع قرار گرفت.
بر اساس حکم امام به تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹، آیتالله خامنهای و مصطفی چمران بعنوان مشاور امام در شورای عالی دفاع نصب شدند.
پنج ماه پس از این حکم، امام در پیامی به نیروهای مسلح کشور (در تاریخ ۲۰مهر ۱۳۵۹)، تصریح فرمود که کلیه امور جنگ در اختیار #شورای_عالی_دفاع (بعلاوه یک نفر از نمایندگان مجلس) است.
اختیارات گسترده شورا از تبعیت فرماندهان نظامی تا تبلیغات و سیاست خارجی مربوط به دفاع مقدس را شامل میشد.
با این وجود مقام معظم رهبری در طی سالهای جنگ، در حقیقت نقش اصلی را در فرماندهی جنگ را برعهده داشت و کاربست تعبیر فرماندهی جنگ برای آقای هاشمی، تنها مربوط به حدود دوماهه پایانی جنگ تحمیلی است!
دخالتهای مکرر آقای هاشمی در امر جنگ(که ایبسا از سر دلسوزی و دغدغهمندی بوده باشد)، بعضا موجب ایجاد تنش و تعارض در فضای کلان سیاسی و حتی دامن زدن به برخی اختلافات در بدنه نیروهای مسلح شده بود و عملا به سمت دوقطبی شدن فضای جنگ پیش میرفت.
وضعیت خطیر موجود موجب آن شد که آیتالله خامنهای در نامهای خطاب به امام، ضمن تشریح وضع موجود، آقای هاشمی را بعنوان فرمانده جنگ پیشنهاد داد.
در بخشی از نامه تاریخی آیتالله خامنهای که نشانه ایثار و درایت ایشان بود، چنین آمده است:
▫️...پیشنهاد مشخص اینجانب که قبلاً نیز کتباً و شفاهاً معروض گردیده، این است که:
1ـ کلیه امور مربوط به نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، ژاندارمری اعم از عملیات، پشتیبانی، امور سازمانی و اداری و غیره به شخص واحدی مفوض و محول گردد.
2ـ شخص مزبور از سوی حضرتعالی موظف گردد که امور را از نزدیک و با قاطعیت تمشیت کند.
3ـ دادگاه نیروهای مسلح موظف گردد که در تعقیب قضایی متهمین و اجرای محکومیتها به طور کامل از نظر و دستور وی تبعیت کند. با توجه به همۀ جوانب، به نظر اینجانب، تنها فرد مناسب برای تصدی این مسئولیت مهم، جناب آقای هاشمی رفسنجانی است.
▫️حکم انتصاب آقای #هاشمی_رفسنجانی به سمت جانشین فرماندهی کل قوا▫️
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ علی اکبر هاشمی رفسنجانی ـ دامت افاضاته
با توجه به درگیری رویاروی امریکای جهانخوار علیه اسلام و ایران و هماهنگی غرب و شرق و ارتجاع منطقه در مبارزه با انقلاب اسلامی و جلوگیری از پیروزی اسلام، به پیشنهاد رئیس جمهور محترم، جناب حجت الاسلام آقای خامنهای ـدامت افاضاتهـ جنابعالی را با تمام اختیارات به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب مینمایم. و جنابعالی موظف به اجرای دستورات ذیل میباشید:
1ـ ایجاد ستاد فرماندهی کل تا تهیۀ زمینۀ وحدت کامل.
2ـ هماهنگی کامل ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی در تمامی زمینه های دفاع مقدس اسلام. بدیهی است انسجام و ادغام مورد قبول و صحیح ادارات و سازمانهای مربوط و پشتیبانی کننده در هماهنگی نیروهای مسلح نقش اساسی را دارا خواهند بود.
3ـ تمرکز صنایع نظامی و تهیۀ مایحتاج دفاع مقدسمان و انسجام امکانات تعمیراتی، پشتیبانی، فنی، مهندسی، رزمی، آموزشی و تحقیقاتی و نیز بسیج همۀ امکانات و ابزار در جهت اهداف مشخص از سوی فرماندهی کل.
4ـ سعی در استفادۀ هر چه بهتر از امکانات و نیروها؛ و جلوگیری از به کار گرفتن امکانات مادی و معنوی در غیر موارد ضروری. و در همین راستا، حذف یا ادغام سازمانها و تشکیلات تکراری و غیرضروری.
5ـ تمرکز امور تبلیغی و فرهنگی نیروهای مسلح در تمام زمینه ها.
6ـ استفادۀ درست و قاطع از قوانین دادگاه نظامی در زمان جنگ و تنبیه متخلف در هر رده.
7ـ بهره برداری صحیح از کمکهای مردمی در تمامی زمینه ها.
قوای مقننه و اجراییه و قضاییه موظفند تمامی امکانات و سیاستهای خود را در جهت نیازهای جنگ به کار گیرند.
از مردم عزیز ایران و نیروهای نظامی و انتظامی می خواهم تا با صبر و شکیبایی انقلابی و با قدرت و استقامت در مقابل توطئه های استکبار جهانی ایستادگی نمایند؛ و مطمئن باشند که پیروزی از آنِ صابران است. جهان امروز غرق در نامردمیها و حیله هاست؛ و شما یاران اسلام در اوج قداست و شرافت می باشید. من به همۀ شما دعا می کنم، خداوند یار و پشتیبان مبارزانِ راه خدا باد. توفیق جنابعالی را از خدای تعالی مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمة الله.
روحالله الموسوی الخمینی
[۱۲ خرداد۱۳۶۷]
▫️صحیفه، ج۲۱، صص ۵۶ و ۵۷.
@rozaneebefarda
متن كامل نامه امام خمینی به مسئولان وقت پیرامون پذیرش قطعنامه ۵۹۸
[صفحه ۱ از ۲]
#پرونده_ویژه|| #ماجرای_قطعنامه/۲
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره تاریخی▫️
این نامه تاریخی بعنوان نخستین سند رسمی مبتنی بر پذیرش قطعنامه توسط امام است که قبل از اعلان تصميم جمهوری اسلامی به سازمان ملل، خطاب به مسئولان نظام نوشته شده است.
امام در این متن علل پذیرش قطعنامه را اجمالا شرح دادهاند و تصریح کردهاند که #گزارشات_مسئولان_سیاسی_و_نظامی از علل اصلی این تصمیم بوده است.
این متن از هنگام نگارش تا انتشار در مهرماه ۱۳۸۵، #محرمانه تلقی میشد و جز افرادی معدود از محتوای کامل آن کسی اطلاع نداشت. بعد از بالا گرفتن برخی بحثها در مورد پايان جنگ، هاشمی رفسنجانی که از ۱۲ خرداد۱۳۶۷ بعنوان رئیس ستاد فرماندهی جنگ و قائم مقام فرماندهي کل قوا منصوب شده بود، و محرمانهگی نامه نیز توسط او پیگیری شده بود، برای نخستینبار مجبور شد متن نامه را منتشر کند.
فرایند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که امام خمینی از آن به #جام_زهر تشبیح کردهاند، از تصویب این قطعنامه در سازمان ملل در سال ۶۶ شروع شد.
دامن زدن به برخی اختلافات داخلی در عرصه سیاسی که به میدان جنگ نیز سرایت کرد، به نامه تاریخی آیتالله خامنهای(بعنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده جنگ) به امام انجامید که به منظور پايان دادن به اختلافها و ضرورت انسجام داخلی در مسئله جنگ، با تاکید بر تمرکز در تصميمگیری و اقدام در مسئله جنگ، هاشمی را بعنوان فرمانده جنگ به امام دادند و از ۱۲خرداد۶۷ تا ۲۵تیر۶۷، هاشمی فرماندهي جنگ را برعهده گرفت و در این مدت کوتاه، بجای تمرکز قوا در پیشبرد امر جنگ، تمام قوا را برای قانع کردن امام براي موافقت با قطعنامه بکار بست!
امام خمینی در متن تاریخی #پیام_قطعنامه، بررسی علل تصميم خود را به #آینده موکول کردند.
🔘 متن کامل نامه امام به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با ياري خداوند متعال و سلام و صلوات به انبياء بزرگوار الهي وائمه معصومين صلوات الله عليهم اجمعين.
حال كه مسئولين نظامي ما اعم از ارتش و سپاه كه خبرگان جنگ مي باشند، صريحا اعتراف مي كنند كه ارتش اسلامي به اين زودي ها هيچ پيروزي به دست نخواهند آورد و نظر به اين كه مسئولين دلسوز نظامي و سياسي نظام جمهوري اسلامي از اين پس جنگ را به هيچ وجه به صلاح كشور نمي دانند و با قاطعيت مي گويند كه يك دهم سلاح هايي را كه استكبار شرق و غرب در اختيار صدام گذارده اند، به هيچ وجه و با هيچ قيمتي نمي شود در جهان تهيه كرد و با توجه به نامه تكان دهنده فرمانده سپاه پاسداران كه يكي از ده ها گزارش نظامي سياسي است كه بعد از شكست هاي اخير به اينجانب رسيده و به اعتراف جانشين فرمانده كل نيروهاي مسلح، فرمانده سپاه يكي از معدود فرماندهاني است كه در صورت تهيه مايحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ مي باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاح هاي شيميايي و نبود وسايل خنثي كننده آن، اينجانب با آتش بس موافقت مي نمايم و براي روشن شدن در مورد اتخاذ اين تصميم تلخ، به نكاتي از نامه فرمانده سپاه كه در تاريخ2/4/67 نگاشته است، اشاره مي شود.
فرمانده مزبور نوشته است تا ۵ سال ديگر ما هيچ پيروزي نداريم؛ ممكن است در صورت داشتن وسايلي كه در طول پنج سال به دست مي آوريم قدرت عمليات انهدامي و يا مقابله به مثل را داشته باشيم و بعد از پايان سال71 اگر ما داراي 350تيپ پياده و 2500تانك و 3000 توپ و 300هواپيماي جنگي و 300هليكوپتر و قدرت ساختن مقدار قابل توجهي از سلاح هاي [مختلف] كه از ضرورت هاي جنگ در آن موقع است داشته باشيم، مي توان گفت به اميد خدا بتوانيم عمليات آفندي داشته باشيم.
وي مي گويد قابل ذكر است كه بايد توسعه نيروي سپاه به هفت برابر و ارتش به دو برابر و نيم افزايش پيدا كند. او آورده است البته آمريكا راهم بايد از خليج فارس بيرون كنيم والا موفق نخواهيم بود.
اين فرمانده مهم ترين قسمت موفقيت طرح خود را تهيه به موقع بودجه و امكانات دانسته و آورده است كه بعيد به نظر مي رسد دولت و ستاد فرماندهي كل قوا بتوانند به تعهد خود عمل كنند؛ البته با ذكر اين مطالب مي گويد بايد باز هم جنگيد كه اين ديگر شعاري بيش نيست.
آقاي نخست وزير از قول وزراي اقتصاد و بودجه وضع مالي نظام را زير صفر اعلام كرده اند، مسئولين جنگ مي گويند تنها سلاح هايي را كه در شكست هاي اخير از دست داده ايم، به اندازه تمام بودجه است كه براي سپاه و ارتش در سال جاري در نظر گرفته شده بود.
مسئولين سياسي مي گويند از آنجا كه مردم فهميده اند پيروزي سريعي به دست نمي آيد، شوق رفتن به جبهه در آنها كم شده است. شما عزيزان از هر كس بهتر مي دانيد كه اين تصميم براي من چون زهر كشنده است ولي راضي به رضاي خداوند متعال هستم و براي صيانت از دين او و حفاظت از جمهوري اسلامي اگر آبرويي داشته باشيم خرج مي كنيم.
@rozaneebefarda
متن كامل نامه امام خمینی به مسئولان وقت پیرامون پذیرش قطعنامه ۵۹۸
[صفحه ۲ از ۲]
#پرونده_ویژه|| #ماجرای_قطعنامه/۲
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
خداوندا! ما براي دين تو قيام كرديم و براي دين تو جنگيديم و براي حفظ دين تو آتش بس را قبول مي كنيم.
خداوندا! تو خود شاهدي كه ما لحظه اي با آمريكا و شوروي و تمامي قدرت هاي جهان سر سازش نداريم و سازش با ابر قدرت ها و قدرت ها را پشت كردن به اصول اسلامي خود مي دانيم.
خداوندا! در جهان شرك و كفر و نفاق، در جهان پول و قدرت و حيله و دو رويي، ما غريبيم، تو خود ياري مان كن.
خداوندا! در هميشه تاريخ وقتي انبياء و علماء تصميم گرفته اند مصلح جامعه گردند و علم و عمل را درهم آميزند و جامعه اي دور از فساد و تباهي تشكيل دهند، با مخالفت هاي ابو جهلها وابو سفيان هاي زمان خود مواجه شده اند.
خداوندا! ما فرزندان اسلام و انقلاب مان را براي رضاي تو قرباني كرديم، غير از توهيچكس را نداريم، ما را براي اجراي فرامين و قوانين خود ياري فرما. خداوندا! از تو مي خواهم تا هر چه زودتر شهادت را نصيبم فرمايي.
گفتم جلسه اي تشكيل گردد تا آتش بس را به مردم تفهيم نمايند. مواظب باشيد، ممكن است افراد داغ و تند با شعارهاي انقلابي شما را از آنچه صلاح اسلام است دور كنند.
صريحا مي گويم بايد تمام همت تان در توجيه اين كار باشد. قدمي انحرافي حرام است و موجب عكس العمل مي شود؛ شما مي دانيد كه مسئولين رده بالاي نظام با چشمي خونبار و قلبي مالامال از عشق به اسلام و ميهن اسلامي مان چنين تصميمي را گرفته اند.
خدا را درنظر بگيريد وهر چه اتفاق مي افتد از دوست بدانيد.
والسلام علينا و علي عبادالله الصالحين.
شنبه25/تير67
روح الله الموسوي الخميني
@rozaneebefarda
غضب #حاجقاسم از #برخورد_زننده_هاشمی!
حاج صادق آهنگران روایت میکند....
تلاش ناکام هاشمی برای مجبور کردن حاجقاسم برای قانع کردن امام جهت پذیرش قطعنامه!
منظور هاشمی از تدبیر برای پذیرش قطعنامه، این سنخ اقدامات زننده برای فشار بر امام است!
#اختصاصی
🔶حاشیه روزنه
▫️روایت محسن رضایی از تهدید حاج قاسم به دستگیری توسط هاشمی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9732
▫️در پینوشت تصویر پیوستی، روایت سردار رشید از اقدامات و برخوردهای نامتعارف هاشمی با سرداران برای تحمیل جام زهر را بخوانید!
@rozaneebefarda
برخورد حذفی #هاشمیرفسنجانی با #حاجقاسمسلیمانی در ماجرای #قطعنامه!
🔲ماجرا از این قرار است که بعد از مطرح شدن زمزمههای پذيرش قطعنامه۵۹۸ (که توسط هاشمی در جایگاه "قائممقام فرماندهی کل قوا" پیگیری میشد و تا آخرین روزها با مخالفت قاطعانه امام همراه بود)، برخی سرداران و فرماندهان جنگ از جمله #حاجقاسم ضمن مخالفت با این تصمیم، قصد عزیمت به تهران جهت اعلان اعتراض داشتند که توسط #هاشمی #تهدید_به_دستگیری میشوند!
محسن رضایی روایت میکند...
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پيام تاریخی امام خطاب به ملت ايران در سالگرد #كشتار_خونين_مكه و #پذیرش_قطعنامه۵۹۸
[صفحه ۱ از ۱۳]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ.
على رغم گذشت يك سال از كشتار فجيع و بىرحمانه حجاج بىدفاع و زائران مؤمن و موحّد به وسيله نوكران امريكا و سفاكان آل سعود، هنوز شهر خدا و خلق خدا در بهت و حيرتند.
آل سعود با كشتن ميهمانان خدا و به خاك و خون كشيدن بهترين بندگان حق نه تنها حرم را، كه جهان اسلام را آلوده به خون شهيدان نمود و مسلمانان و آزادگان را عزادار ساخت.
مسلمانان جهان در سال گذشته و براى اولين بار عيد قربان را با شهادت فرزندان ابراهيم- عليه السلام- كه دهها بار از مصاف با جهانخواران و اذناب آنان برگشته بودند، در مسلخ عشق و در مناى رضايت حق جشن گرفتند.و بار ديگر امريكا و آل سعود، بر خلاف راه و رسم آزادگى، از زنان و مردان، از مادران و پدران شهيد، از جانبازان بىپناه ما كشتهها گرفتند؛ و در آخرين لحظات نيز با ناجوانمردى و قساوت بر پيكر نيمه جان سالخوردگان و بر دهان تشنه و خشكيده مظلومان ما تازيانه زدند و انتقام خود را از آنان گرفتند.
انتقام از چه كسانى و از چه گناهى؟ انتقام از كسانى كه از خانه خويش به سوى خانه خدا و خانه مردم هجرت نموده بودند! انتقام از كسانى كه سالها كوله بار امانت و مبارزه را بر دوش كشيده بودند. انتقام از كسانى كه همچون ابراهيم- عليه السلام- از بتشكنى برمىگشتند؛ شاه را شكسته بودند؛ شوروى و امريكا را شكسته بودند؛ كفر و نفاق را خرد كرده بودند.
همانها كه پس از طى آن همه راهها با فرياد: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا پابرهنه و سر برهنه آمده بودند تا ابراهيم را خوشحال كنند، به ميهمانى خدا آمده بودند تا با آب زمزم گرد و غبار سفر را از چهره بزدايند، و عطش خويش را در زلال مناسك حج برطرف نمايند و با توانى بيشتر مسئوليتپذير گردند و در سير و صيرورت ابدى خود نه تنها در ميقات حج، كه در ميقات عمل نيز لباس و حجاب پيوستگى و دلبستگى به دنيا را از تن به در آورند. همانها كه براى نجات محرومان و بندگان خدا راحتى راحت طلبان را بر خود حرام، و مُحرِم به احرام شهادت شده بودند و عزم را جزم كردند تا نه تنها بنده زرخريد امريكا و شوروى نباشند، كه زير بار هيچ كس جز خدا نروند. آمده بودند كه دوباره به محمد- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- بگويند كه از مبارزه خسته نشدهاند و به خوبى مىدانند كه ابى سفيان و ابى لهب و ابى جهل براى انتقام در كمين نشستهاند؛ و با خود مىگويند مگر هنوز لات و هُبَل در كعبهاند.
آرى، خطرناكتر از آن بتها، اما در چهره و فريبى نو. آنها مىدانند كه امروز حَرَم، حَرَم است اما نه براى ناس، كه براى امريكا! و كسى كه به امريكا لبيك نگويد و به خداى كعبه رو آورد سزاوار انتقام خواهد شد. انتقام از زائرانى كه همه ذرات وجود و همه حركات و سكنات انقلابشان مناسك ابراهيم را زنده كرده است؛ و حقيقتاً مىرود تا فضاى كشور و زندگى خويش را با آواى دلنشين «لَبَّيكَ، اللَّهُمَّ لَبَّيكَ» معطر سازد.
آرى، در منطق استكبار جهانى هر كه بخواهد برائت از كفر و شرك را پياده كند متهم به شرك خواهد شد، و «مفتى» ها و مفتى زادگان اين نوادگان «بَلعَم باعورا» ها، به قتل و كفر او حكم خواهند داد. بالاخره در تاريخ اسلام مىبايست آن شمشير كفر و نفاقى كه در لباس دروغين احرام يزيديان و جيرهخواران بنى اميه- عليهم لعنة اللَّه- براى نابودى و قتل بهترين فرزندان راستين پيامبر اسلام، يعنى حضرت ابى عبد اللَّه الحسين- عليه السلام- و ياوران باوفاى او، پنهان شده بود مجدداً از لباس همان ميراثخواران بنى سفيان به درآيد و گلوى پاك و مطهر ياوران حسين- عليه السلام- را در آن هواى گرم، در كربلاى حجاز و در قتلگاه حَرَم، پاره كند؛ و همان اتهاماتى را كه يزيديان به فرزندان راستين اسلام زدند و آنان را «خارجى» و «ملحد» و «مشرك» و «مَهدور الدم» معرفى كردند، درست همان را به رهروان راه آنان وارد آورند؛ كه ان شاء اللَّه ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امريكا و آل سعود برطرف خواهيم ساخت و داغ و حسرت حلاوت اين جنايت بزرگ را بر دلشان خواهيم نهاد، و با برپايى جشن پيروزى حق بر جنود كفر و نفاق و آزادى كعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجد الحرام وارد خواهيم شد.
اما زائران كشورها كه يقيناً با كنترل و ارعاب دولتها و حكومتهايشان به مكه سفر كردهاند، جاى دوستان و برادران و حاميان و همسنگران واقعى خود را در ميان خود خالى خواهند يافت.
@rozaneebefarda
پيام تاریخی امام خطاب به ملت ايران در سالگرد #كشتار_خونين_مكه و #پذیرش_قطعنامه۵۹۸
[صفحه ۲ از ۱۳]
آل سعود براى پردهپوشى جنايات هولناك سال گذشته خود و همچنين توجيه صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ و منع حجاج ايرانى از ورود به حج، زائران را زير بمباران شديد تبليغات خود قرار خواهد داد؛ و آخوندهاى دربارى و «مفتى» هاى خودفروخته- لعنة اللَّه عليهم- در كشورهاى اسلامى خصوصاً حجاز توسط رسانهها و مطبوعات دست به نمايشها و سخنرانيها زده و عرصه را بر تفكر و تحقيق زائران درباره فهم و درك فلسفه واقعى حج و نيز پىبردن به ماجراى از پيش طراحىشده شيطان بزرگ در قتل ميهمانان خدا تنگ خواهند نمود. و مسلّم در چنين شرايطى رسالت زائران بسيار سنگين است. بزرگترين درد جوامع اسلامى اين است كه هنوز فلسفه واقعى بسيارى از احكام الهى را درك نكردهاند؛ و حج با آن همه راز و عظمتى كه دارد هنوز به صورت يك عبادت خشك و يك حركت بيحاصل و بىثمر باقى مانده است.
يكى از وظايف بزرگ مسلمانان پىبردن به اين واقعيت است كه حج چيست و چرا براى هميشه بايد بخشى از امكانات مادى و معنوى خود را براى برپايى آن صرف كنند.
چيزى كه تا به حال از ناحيه ناآگاهان و يا تحليلگران مغرض و يا جيرهخواران به عنوان فلسفه حج ترسيم شده است اين است كه حج يك عبادت دسته جمعى و يك سفر زيارتى- سياحتى است.
به حج چه كه چگونه بايد زيست و چطور بايد مبارزه كرد و با چه كيفيت در مقابل جهان سرمايه دارى و كمونيسم ايستاد! به حج چه كه حقوق مسلمانان و محرومان را از ظالمين بايد ستاند!
به حج چه كه بايد براى فشارهاى روحى و جسمى مسلمانان چارهانديشى نمود! به حج چه كه مسلمانان بايد به عنوان يك نيروى بزرگ و قدرت سوم جهان خودنمايى كنند! به حج چه كه مسلمانان را عليه حكومتهاى وابسته بشوراند. بلكه حج همان سفر تفريحى براى ديدار از قبله و مدينه است و بس! و حال آنكه حج براى نزديك شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است.
و حج تنها حركات و اعمال و لفظها نيست و با كلام و لفظ و حركت خشك، انسان به خدا نمىرسد. حج كانون معارف الهى است كه از آن محتواى سياست اسلام را در تمامى زواياى زندگى بايد جستجو نمود. حج پيامآور و ايجاد و بناى جامعهاى به دور از رذايل مادى و معنوى است.
حج تجلى و تكرار همه صحنههاى عشقآفرين زندگى يك انسان و يك جامعه متكامل در دنياست. و مناسك حج مناسك زندگى است. و از آنجا كه جامعه امت اسلامى، از هر نژاد و مليتى، بايد ابراهيمى شود تا به خيل امت محمد- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- پيوند خورد و يكى گردد و يدِ واحده شود، حج تنظيم و تمرين و تشكل اين زندگى توحيدى است.
حج عرصه نمايش و آيينه سنجش استعدادها و توان مادى و معنوى مسلمانان است. حج بِسان قرآن است كه همه از آن بهرهمند مىشوند، ولى انديشمندان و غواصان و درد آشنايان امت اسلامى اگر دل به درياى معارف آن بزنند و از نزديك شدن و فرو رفتن در احكام و سياستهاى اجتماعى آن نترسند، از صدف اين دريا گوهرهاى هدايت و رشد و حكمت و آزادگى را بيشتر صيد خواهند نمود و از زلال حكمت و معرفت آن تا ابد سيراب خواهند گشت.
ولى چه بايد كرد و اين غم بزرگ را بهكجا بايد برد كه حج بسان قرآن مهجور گرديده است. و به همان اندازهاى كه آن كتابِ زندگى و كمال و جمال در حجابهاى خود ساخته ما پنهان شده است و اين گنجينه اسرارِ آفرينش در دل خروارها خاك كجفكريهاى ما دفن و پنهان گرديده است و زبان انس و هدايت و زندگى و فلسفه زندگىساز او به زبان وحشت و مرگ و قبر تنزل كرده است، حج نيز به همان سرنوشت گرفتار گشته است، سرنوشتى كه ميليونها مسلمان هر سال به مكه مىروند و پا جاى پاى پيامبر و ابراهيم و اسماعيل و هاجر مىگذارند، ولى هيچ كس نيست كه از خود بپرسد ابراهيم و محمد- عليهم السلام- كه بودند و چه كردند؛ هدفشان چه بود؛ از ما چه خواستهاند؟ گويى به تنها چيزى كه فكر نمىشود به همين است.
مسلّم حجِ بىروح و بىتحرك و قيام، حج بىبرائت، حج بىوحدت، و حجى كه از آن هدم كفر و شرك بر نيايد، حج نيست. خلاصه، همه مسلمانان بايد در تجديد حيات حج و قرآن كريم و بازگرداندن اين دو به صحنههاى زندگىشان كوشش كنند؛ و محققان متعهد اسلام با ارائه تفسيرهاى صحيح و واقعى از فلسفه حج همه بافتهها و تافتههاى خرافاتى علماى دربارى را به دريا بريزند.
اما آنچه زائران عزيز بايد بدانند اينكه امريكا و آل سعود حادثه مكه را يك مبارزه فرقهاى و نزاع قدرت ميان شيعه و سنى ترسيم نموده؛ و ايران و رهبران آن را به عنوان كسانى كه هوس رسيدن به يك امپراتورى بزرگ را در سر مىپرورانند معرفى مىكنند تا بسيارى از كسانى كه از مسير حوادث سياسى جهان اسلام و نقشههاى شوم جهانخواران بيخبرند تصور كنند كه فرياد برائت ما از مشركين و مبارزه ما براى كسب آزادى ملتها در مسير #كسب_قدرت_سياسىمان و #گسترش_قلمرو_جغرافياى_حكومت_اسلامى است.
@rozaneebefarda