بازتاب سخنان نسنجیده و التهابآفرین
#مصطفی_محقق_داماد در خبرگزاری آناتولی 25شهریور1401 و تکمیل پروژه التهابآفرینی خیابانی
@rozaneebefarda
بازتاب سخنان نسنجیده و التهابآفرین #سیدحسن_خمینی در خبرگزاری آناتولی
(25شهریور1401)
گفتنی است این رسانه ترکیهای به پوشش خبری گسترده و برجستهسازی اغتشاشات اخیر ایران پرداخته است.
@rozaneebefarda
42.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان روشنگرانه جناب استاد #نظریمنفرد پیرامون حوادث اخیر
۱ مهر ۱۴۰۱
دفتر مقام معظم رهبری در قم
@rozaneebefarda
هدایت شده از هیئت محبین اهل بیت علیهمالسلام
29.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مطلب بیربط امروز روزنامه انگلیسی ایندپندنت در پی سخنان چند آخوند بیبصیرت...
👌 راهپیمایی باشکوه مردم انقلابی قم، در محکومیت فتنهی اخیر
🔺 جمعه اول مهر ۱۴۰۱
🎙 حجتالاسلام حاج احمد پناهیان
@mohebbin_net
هدایت شده از هیئت محبین اهل بیت علیهمالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⁉️ چه کسانی در قم مشغول یارگیری و پیگیری پروژه آنتیتز انقلاب هستند؟!
👌 راهپیمایی باشکوه مردم انقلابی قم، در محکومیت فتنهی اخیر
🔺 جمعه اول مهر ۱۴۰۱
🎙 حجتالاسلام حاج احمد پناهیان
@mohebbin_net
هدایت شده از روزنه
متن کامل طومار مردم قم خطاب به ریاست محترم قوه قضائیه مبنی بر درخواست محاکمه قاطع برخی حامیان حوزوی حوادث اخیر
بسمالله الرحمن الرحیم
الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْل
ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
جناب حجتالاسلام والمسلمین اژهای(دامت برکاته)
حوادث تلخ اخیر که در پوشش مخالفت با گشت ارشاد آغاز شد، منجر به تهدید امنیت ملی، وهن ارزشهای اسلامی، هتک حرمت بانوان مؤمنه، شهادت تعدادی از بسيجيان و نیروهای مسلح و مردم عادی، تخریب اموال عمومی و نیز سوءاستفاده تمام عیار دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی گردید.
در شکلگیری فتنه و آشوبهای اخیر، برخی عناصر مشهور، و از آن جمله بعضی حوزویان نقش پر رنگی داشتهاند. طبیعتا نقش آمران و تشجیع کنندگان، به مراتب بیشتر از عناصر میدانی خرابکاری است که بعضا تحت تأثیر فضاسازی رسانهای وارد میدان شدهاند.
به طور مشخص مواضع و بیانیههای تحریک کننده آقایان «سیدمحمد خاتمی، سیدمصطفی محقق داماد، سیدمحمدجواد علوی بروجردی، سیدحسن خمینی، سیدحسین موسوی تبریزی و برخی اعضای گروهک غیرقانونی مجمع محققین» در واکنش به فوت بانوی کردستانی، در ایجاد اغتشاشات و فراگیر شدن آشوبهای کور و زیر سؤال رفتن نهادهای حاکمیتی و اصل نظام اسلامی بسیار موثر بوده، تشویش اذهان عمومی نیز در آن محرز و مبرهن است لذا قطعا بهعنوان سبب مقدم و اقوی در پیشآمد تلخ روزهای اخیر شناخته میشوند.
مواضع شتابزده نامبردگان با انگیزههای سیاسی، آنهم پیش از روشن شدن ابعاد ماجرا و بدون اطلاعات لازم، خیل اتهامات را متوجه دستگاههای حاکمیتی و نیروهای مسلح نموده، در زمینهسازی و گسترش دامنه آشوبهای کور سراسری کاملا مؤثر بوده است.
اینجانبان امضاءکنندگان طومار ذیل (آحاد مردم و روحانیون قم) از آن مقام منیع درخواست میداریم که جهت حفظ و صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از تکرار موارد مشابه با اشخاص فوقالذکر و همچنین رسانههایی همچون «خبرآنلاین»، «جماران»، «شفقنا» و «روزنامه شرق» که بهصورت شبکهای و همگام با رسانههای معاند به نشر بیانیههای شهرآشوب فوق اقدام کردند، با عنوان مجرمانه «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» و عاملیت غیرمباشر در ایجاد آشوب، برخورد قضائی قاطع و عاجل صورت پذیرد.
@rozaneebefarda
اجتماع اعتراضی حوزویان در محکومیت اقدامات وحشیانه فتنهگران و اغتشاشگران، آتش زدن قرآن، مسجد، بقاع متبرکه و پرچم جمهوری اسلامی ایران
امروز شنبه، دوم مهرماه ۱۴۰۱، ساعت۱۰:۳۰
صحن مدرسه مبارکه فیضیه
ورود خواهران به مدرسه فیضیه از طریق صحن امام هادی علیهالسلام (عتیق)
@rozaneebefarda
آیت الله سیفی مازندرانی.mp3
36.73M
🎙بشنوید|| صوت کامل نشست علمی: بررسی فقهی نقش حکومت اسلامی در نهادینه سازی فرهنگ حجاب
#آیت_الله_سیفی_مازندرانی
پنج شنبه 31 شهریور 1401
مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
@rozaneebefarda
بازتاب سخنان شتابزده و التهابآفرین #علویبروجردی در رسانهها
آقای سیدمحمدجواد علوی بروجردی واقعه فوت بانوی کردستانی را #غیرقابلاغماض دانسته بود و به نحو کنایی از برخی برخوردهاینسنجیدهای که #بهنامدین انجام میشود، ابراز نگرانی کرده بود!
این در حالی است که در آن هنگام هنوز ابعاد ماجرا روشن نشده بود و قضاوت زودهنگام و تعابیر تند امثال او به تند شدن فضا و سوءاستفاده جریانهای آشوبگر منجر شد.
گفتنی است برخی از این رسانهها همچون «ایران گیت» بهصورت علنی به آموزش اغتشاش و چگونگی پیشگیری از دستگیر شدن پرداخته است.
آقای علوی بروجردی پیشتر در مصاحبهای جنجالی، منکر #اقتصاد_اسلامی شده بود و با نفی برخی ابعاد سیاسی_اجتماعی اسلام، پیامبر(ص) را صرفا #مرشد_معنوی دانسته بود!
جالب آنکه بعد از اتفاقات تلخ اخیر(از شهادت نیروهای مسلح و مردم گرفته تا آتش زدن قرآن کریم و پرچمهای عزای سیدالشهدا و تصاویر ولی فقیه و حاج قاسم و هزاران اتفاق تلخ دیگر) جناب ایشان و همفکران او #هیچ عکس العملی بروز ندادهاند!
آیا این اتفاقات از نظر آنان #تلخ و #غیرقابلاغماض و #تأسفبرانگیز نیست؟
مردم قم نظر به همین موضعگیریهای عجولانه و التهابآفرین، با امضای طوماری خواستار محاکمه برخی افراد حوزوی شدهاند که در تند شدن فضای سیاسی و اجتماعی دخیل بودند و حکم سبب اقوی را داشتهاند.
🔹متن کامل طومار مردم و روحانیون قمی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/11588
و
https://rasanews.ir/0031Id
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 لبیک یا رسول الله 🏴
🔰 اجتماع بزرگ مردم و هیئات مذهبی شهر مقدس قم
✊️ در محکومیت اهانت به قرآن کریم و مقدسات
🏴همزمان با سالروز رحلت نبی مکرم اسلام
🗓 یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۷/۳
🕰 زمان حرکت؛ ساعت ۹ صبح از شبستان امام خمینی حرم مطهر به سمت حسینیه امام خمینی و دفتر مقام معظم رهبری واقع در خیابان صفائیه
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
202030_1394759952.mp3
4.44M
🎙 #کلیپ_صوتی | پیامبر؛ الگوی مبارزه مستمر
▫️ حضرت آیتالله خامنهای: در زندگی رسول خدا یک چیز وجود دارد که آن مستمر است؛ بقیّهی چیزهایی که در حیات اجتماعی پیغمبر هست، غیر از خصلتها و صفات معنوی و خود پیغمبری و مانند اینها مقطعی و مربوط به زمانها است؛ آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، مبارزه است. ۱۳۶۵/۰۸/۱۰
💻 Farsi.Khamenei.ir
حجتالاسلام ذوالنوری.mp3
10.49M
🎙 #بشنوید || سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین #ذوالنور پیرامون حوادث اخیر
🔸تاریخ ۱۴۰۱٫۷٫۱
🔸 مصلای پردیسان قم
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعالان جبهه فرهنگی انقلاب صحنهآرایی جبهه حق و باطل راتشریح کردند+ اسامی امضاءکنندگان
https://www.farsnews.ir/news/14010702000862/%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%A8%D9%87%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D8%AD%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A2%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AC%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AD%D9%82-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D9%84-%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF
@rozaneebefarda
هم اکنون
اجتماع #امت_رسول_الله
میدان انقلاب تهران بزرگ
یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
#ایران_ایمان_امنیت
@rozaneebefarda
حوزه قم؛ از تولید #آنتیتز_انقلاب تا تقابل با فتنه!
بیانات مقام معظم رهبری به نقش مؤثر قم در تحولات سیاسی کشور و #اشارهصریح به فتنهگریهای جریان #شریعتمداری و #منتظری
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘سخنرانی مقام معظم رهبری در 89/08/04 به تلاش دشمن برای تولید آنتی تز انقلاب در قم میپردازد و به چالش آفرینی های جریان شریعتمداری و منتظری در قم و مقابله جوانان طلبه با این غائلهها اشاره دارد.
🔹متن بیانات مقام معظم رهبری:
توجه بکنید؛ از سالهای آخر دههی اول انقلاب به بعد، دشمنان انقلاب و جبههی دشمن با استفاده از کارشناسهای ایرانی یک سیاستی را طراحی کردند - چون غیر کارشناسهای ایرانی به این نکته توجه پیدا نمیکردند؛ کسانی که طرف مشورتشان قرار میگرفتند، ایرانی بودند - و آن سیاست این بود که از قم آنتیتز انقلاب درست کنند. همان طور که انقلاب از قم جوشید، یک ضد انقلاب هم از قم به وجود بیاورند. قم حوزهی روحانیت است.
حوزهی علمیه ظاهراً در قم است، اما این جمع حوزوی در معنا در همهی کشور منتشر است. این طلبهی قمی که در قم ساکن است، در شهر خود، در روستای خود صاحب نفوذ است. از سرتاسر کشور در اینجا جمعند. آن روزی که افراد این حوزه برای تعطیلی یا برای کاری به منازل خود میروند، معنایش این است که حوزه در سرتاسر کشور منتشر میشود.
پس هر فکری در اینجاست، هر ایدهای در اینجاست، هر عزم و ارادهای در اینجاست، هر حرکت و جهتگیریای در اینجاست؛ در واقع در سرتاسر کشور یک امتدادی دارد؛ این را بیگانهها نمیفهمیدند؛ آمریکائیها نمیتوانستند این حقیقت را تحلیل کنند؛ این را یک خودی، یک ایرانی، یک آشنا به طبیعت روحانیت میتوانست بفهمد؛ این را به آنها یاد دادند؛ لذا سعی کردند در قم زمینهی فتنه را فراهم کنند. من چون نمیخواهم از کسی اسم بیاورم، اسم نمیآورم و عبور میکنم.
در همان سال ۵۸ و ۵۹، هم مردم قم، هم مردم تبریز حماسه آفریدند؛ نه فقط حماسهی آمدن توی میدان و مشت گرهکردن، بلکه حماسهی معنوی، حماسهی شعور، حماسهی تحلیل درست.
بعد از رحلت امام هم به شکل دیگری همین اتفاق در قم افتاد. اینجا هم مخالفین و دشمنان - عمدتاً دشمنان بیرون مرز؛ اصل آنهایند - طراحی کرده بودند که بتوانند این #آنتیتز را در اینجا به وجود بیاورند. اگر قمیها غافل بودند، اگر جوانهای قم از تحلیل عاجز بودند، اگر آن هوشمندی لازم را نمیداشتند، مشکلات بیش از اینها میشد؛ این حقیقت امر است، این بیان واقع نسبت به مجموعهی جوان در قم است.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10456
🔶حاشیه روزنه
۱. در کتاب منشور حوزه و روحانیت (ج9،ص271) در پاورقی به این معنا تصریح شده که منظور رهبری غائله جریان آقای شریعتمداری در تبریز و غائله آقای منتظری در قم است.
۲. جریان #فتنهطلبحوزوی بعد از نقشآفرینی در #فتنه۸۸ که با شکست سخت مواجه شد، در این سالها تلاش کرده به بازسازی گفتمانی و تشکیلاتی خود بپردازد.
۳. #مرجعسازی و ترویج #سکولاریسمحوزوی مهمترین بخش از طراحی معدود #فتنهطلبانحوزوی است.
اینان بیش از هر زمان دیگری به دنبال یارگیری از میان #اساتید و #فضلا و نخبگان جوان حوزوی هستند.
۴. تسامح در مواجهه با تحرکات این جریان خزنده و خطرناک، نتایج پرهزینه و تلخی به دنبال خواهد داشت.
۵. برخی جریانهای وابسته و مرموز، به دنبال تغییر محاسبات متولیان حوزوی و حکومتی هستند و با #تهدیدانگاریموازی و نیز تقلیل خطر #سکولارهایحوزوی و #مرجعسازی، تلاش میکنند متولیان را در جبهههای دشمن فرضی(!!) درگیر کنند یا در بین طرفداران صدیق جریان اصیل انقلابی و حوزوی جبهه جدید بازکنند تا با مشغول سازی بزرگان و بدنه حوزه، زمینه نفوذ و گسترش بیش از پیش پروژههای خصمانه فراهم شود.
نسبت به تغییر اولویتهای مبارزه باید حساس بود و همچون همیشه در تشخیص افقهای مبارزه و روشنگری، چشم بر اشارت ولایت باید داشت.
۶. جریان مزبور در ماجرای درگذشت بانوی کردستانی و اتفاقات تلخ اخیر، بار دیگر در تکمیل پازل دشمن و تشدید اعتراضات و تبدیل به آشوب و اغتشاش، به نقشآفرینی پرداخت!
۷. #حزباللهیهایحوزوی از ابتدای مبارزات اسلامی در دهه چهل تا کنون، همواره پای کار بوده است و نسلهای پیش به تکلیف خویش عمل نمودهاند و امروز این علم بر دوش نسل جدید است.
#انسجامحداکثری، #اخوتحداکثری، #تحملحداکثری، #بصیرتحداکثری، #لسانصدق و #صراحتلهجه_در_انقلابیگری و پیشگیری از انقطاع نسلی، در بین انقلابیون حوزوی (که الحمدلله شامل اکثریت قریب به اتفاق بدنه حوزه است) امروز بیش از هر زمان دیگری ضروری است.
۸. #تجربهتاریخی و #حافظهتاریخیحوزویان اهمیت راهبردی دارد؛
شناسایی و معرفی #نوشریعتمداریها و #نومنتظریها در این جهت مهم است!
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| تشییع پیکر مطهر شهید امنیت «حسین تقیپور» در میدان انقلاب تهران
لشکریان خدا در تهران به میدان آمدهاند....
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از مهدوی زادگان
🔰 *گشت ارشاد و مساله ترک فعل*
✍ داود مهدوی زادگان
📌 اکنون که بواسطه وقوع حادثه ای تلخ و غمگین دوباره گشت ارشاد، موضوع گفتگو ها و مناظرات و جدل ها قرار گرفته است، لازم است به مساله ای مهم پیرامون این موضوع اشاره شود.
به نظر می رسد که این اندازه هجمه به ساز و کار قانونی گشت ارشاد چندان نا متعارف است. تردیدی نیست که حفظ امنیت اجتماعی در هر جامعه ای اعم از دینی و غیر دینی، اصل بنیادین است. بطوری که باید برای احراز آن، قوانین مربوطه وضع شود. گمان نمی کنم حتی ممالک غربی نسبت به این اصل بی تفاوت باشند و برای حراست از آن، قانون وضع نکنند. جامعه بدون امنیت اجتماعی انسجام خود را از دست می دهد و به هرج و مرج و خشونت کشیده می شود. لذا قانون، ساز و کارهایی را برای تامین انسجام اجتماعی در نظر می گیرد. چنان که گشت ارشاد یکی از این ساز واره ها در جمهوری اسلامی است.
گشت ارشاد، قطع نظر از چگونگی و شرایط اجرای آن، امر معقولی است. گشت ارشاد اقدامی پیش گیرانه مقابله با هر گونه اقدام بر هم زننده انسجام اجتماعی و فرهنگی است. بدون شک با تعلیق یا کنار گذاشتن آن دیری نمی پاید که برای مصون ماندن جامعه از بی نظمی و هرج و مرج به پلیس یا گشت صیانت از زنان نیازمند خواهیم شد. پس این اندازه هجمه بردن به اصل گشت ارشاد نا معقول و غیر متعارف است. اما مساله اینجاست که چگونه است که با وجود غیر متعارف بودن، از ناحیه جماعت هایی با آن مخالفت می شود.
📌 البته مقصود از جماعت های مخالف آن دسته از معارضین و براندازانی که بی نظمی اجتماعی را به قصد اسقاط نظام اسلامی تعقیب می کنند یا جریانات سیاسی اقتدارگرایی که به این واسطه دنبال هوادار می گردند یا آن سرمایه داری نو کیسه غیر مولدی که می خواهد ثروت نامشروع خود را آزادانه در محیط های غیر اخلاقی و مبتذل هزینه کند یا سلبریتی که می خواهد تحت هر شرایط اخلاقی و غیر اخلاقی دیده شود و ثروتی کسب کند یا آن دسته بی بند و بارهایی که اساساً نمی توانند در فضای سالم اجتماعی زندگی کنند، مخالفت همگی این گروه ها با مقوله گشت ارشاد کاملا روشن و واضح است. لذا مساله چرایی هجمه غیر متعارف به گشت ارشاد اساساً ناظر به این گروه ها نیست. بلکه مساله معطوف به کسانی است که ضرورت امنیت اجتماعی را باور دارند ولی در هجمه به گشت ارشاد کم نمی گذارند. گاه هجمه شان به قدری افراطی است که مرزی میان آنان با گروه های دسته اول دیده نمی شود.
حال، سوال این است که این اندازه هجمه آنان به چه خاطر است. آیا بخاطر آن است که تمام گفته ها و استدلال های شان درست است. مسلماً اینگونه نیست. بسیاری از گفته و استدلال های آنان محکمه پسند و معقول نیست. زیرا غالباً بر پایه احساسات و اخبار کذب و تحلیل های ناقص اظهار نظر می کنند. اما فرضاً که گفته های شان معقول و محکمه پسند باشد، ولی هجمه افراطی و نداشتن ایده جایگزین را نمی توان نفی کرد. به همین خاطر است که این شکل از هجمه بر گشت ارشاد را غیر طبیعی و نا متعارف می دانیم. و دقیقا پرسش این گفتار مربوط به چرایی آن است.
📌 پاسخ نگارنده به این مساله، از هر دو ساحت روان شناختی و جامعه شناختی است. مفهوم کلیدی در این تحلیل که پیوند دهنده هر دو ساحت است، همانا مفهوم *ترک فعل* است.
📌 مسلماً تامین امنیت اجتماعی تنها بر عهده پلیس امنیت اجتماعی و گشت ارشاد نیست. بسیاری از اشخاص و نهادها در ایفای امنیت اجتماعی سهیم اند. سهم برخی از آنها حتی از گشت ارشاد هم بیشتر است. خانواده، همسر، دانشگاه و حوزه، استاد و واعظ و روشنفکر، نهادهای فرهنگی و هنری، نمایندگان مجلس و شوراهای شهری و روستایی، شهرداری ها، مراجع قضایی و آموزش و پروش و غیره، هر یک از اینها در تامین امنیت و انسجام اجتماعی سهمی دارند. لکن سوال اساسی اینجا است که آیا همه این مراجع در انجام وظیفه خود خوب عمل کرده اند که برخی از اعضای آنها بر گشت ارشاد هجمه می آورند؟ در اینجا قصد اتهام خبط و خطا کاری به این گروه های مرجع نیست بلکه آنها را به ترک فعل های گسترده می توان متهم کرد. این اتهام را نمی توان انکار کرد. کدام خانواده و دانشگاهی و حوزوی و روشنفکر و کارگزار فرهنگی و واعظ و نماینده است که بتواند بگوید در تولید امنیت اجتماعی به احسن وجه عمل کرده است؟ اگر نگوییم هیچ کس، عده قلیلی هستند که می توانند چنین ادعایی بکنند. پس، آن دسته از اعضای این گروه های مرجع که به شکل افراطی بر گشت ارشاد هجمه می آورند، حق اینگونه اعتراض را ندارد. چون خود آنها به کم کاری و ترک فعل و انجام وظایف اجتماعی متهم هستند.
هدایت شده از مهدوی زادگان
📌 متاسفانه جبران بار این کم کاری ها بر پلیس امنیت اجتماعی و گشت ارشاد افزوده شده است. همه ما انتظار داریم که مأمور گشت ارشاد همه وظایف امنیت اجتماعی خانواده و همسر و استاد دانشگاه و حوزه و واعظ و روشنفکر و قاضی و نماینده و کارگزار فرهنگی را بر عهده بگیرد و به احسن وجه عمل کند. به همین خاطر است که استدلال می کنند که نباید مأمور گشت ارشاد، آدم معمولی باشد. یعنی باید مامور گشت ارشاد سطح بالایی از دانش و معرفت و اخلاق و تهذیب نفس را برخوردار باشد. طبیعی است که این حجم از انتظارات، فشار سنگینی را بر مامور گشت ارشاد تحمیل می کند. در نتیجه، مامور گشت ارشاد در پاره ای از مواقع دچار خبط و خطای در عمل می شود. لکن بسیاری از ما نمی خواهیم به این مساله ( تحمیل بار اضافی بر گشت ارشاد ) توجه کنیم. چون این توجه به خودمان باز می گردد و لاجرم باید خودمان را متهم به کم کاری و ترک فعل ها کنیم. لذا توجه که نمی کنیم، هیچ بلکه برای پنهان کردن عیب خود، اینگونه بر گشت ارشاد هجمه می آوریم. این مطلب همان پاسخ روانشناختی مساله است.
📌 اما پاسخ جامعه شناختی را به تفاوت میان جامعه استبدادی و جامعه باز غیر مسئول ارجاع می دهیم. یکی از ویژگی های جامعه استبدادی آن است که اعضای آن هر گونه قصور روا و نا روا را بر عهده می گیرند. این خصلت را در فیلم افسانه جومونگ می توان مشاهده کرد. اعضای جامعه همواره از پی وقوع هر حادثه ای از امپراتور می خواهند که او را بکشد. اما اعضای جامعه بازِ غیر مسئول، هر گونه قصوری را به دیگری نسبت می دهند و خود را از نقش داشتن در عیب و نقص های جامعه مبرا می دانند. متأسفانه جامعه امروز ایران از نوع دوم است. غالباً دیگری را مقصر می دانیم و کمتر به کم کاری و ترک فعل های خودمان توجه و ارجاع می دهیم. از این رو، به لحاظ جامعه شناختی، گشت ارشاد را به مثابه دیگری تلقی می کنیم که سزاوار هرگونه ایراد و اتهام روا و نا روا می دانیم.
✅ جمع بندی
پرسش این گفتار پیرامون هجمه های ناروا بر گشت ارشاد است که از ناحیه کسانی ایراد می شود که انتظارش را نداریم. دلیل این گونه هجمه آوردن ها چیست. به نظر می رسد که دلیل غیر متعارف بودن این گونه هجمه ها از جنبه روانشناختی و جامعه شناختی سرپوش نهادن بر کم کاری ها و ترک فعل ها و عدم پذیرش مسئولیت آن است. باید بپذیریم که گشت ارشاد هم انسان معمولی مانند دیگر شهروندان جامعه است. گشت ارشاد سوپرمن یا انسان جامع نیست که بتوان حتی وظایف اجتماعی خودمان را بر او تحمیل کنیم. باید برای رسیدن به جامعه سالم مسئولیت کم کاری ها و ترک فعل های خودمان را بپذیریم و از پنهان کردن آن دست برداشت. انشالله
27 شهریور 1401
@mahdavizadegan