eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
موج‌سواری با استفاده از اظهارات برخی حوزویان از جمله آقای در تخریب طلبه درمانگاه قم به این می‌گویند ! @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراض و روشنگری استاد سید محمدعلی فقیهی در مورد موضع‌گیری نامناسب شیخ جواد فاضل در اتفاق اخیر درمانگاه قم ▫️ای کاش برخی آقایان اصلا اظهار نظر نمی‌کردند. ▫️دلالت التزامی این موضع‌گیری‌ها -و لو اینکه آن را قصد نکرده باشید- حمایت از شخصی است که خلاف شرع و ناهنجاری اجتماعی انجام داده است! ▫️امیدواریم در مسائلی که نباید وارد شویم حداقل سکوت کنیم وارد نشویم! @rozaneebefarda
بیانیه جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه و حافظان کل قرآن و فعالین قرآنی در حمایت از فریضه نهی از منکر [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم‌الله الرحمن الرحیم خداوند متعال فرمود: کافران از بنی اسرائیل به نفرین داوود و عیسی بن مریم مبتلا شدند ... آنها یکدیگر را از رفتار زشت باز نمی داشتند. (۱) همچنین فرمود: چرا علمای بنی اسرائیل از سخنان حرام و حرام خواری در جامعه نهی نکردند؟ (۲) امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای است که تمام دین در سایه آن تحقق می یابد و ترک آن باعث تسلط بدکرداران بر نیکان خواهد شد. آمران به معروف و ناهیان از منکر در حقیقت لشگر خدای متعال برای برقراری دستورات عقل و فطرت هستند که توسط انبیای الهی به بندگان رسیده است و برنامه خوشبختی حقیقی انسان و جامعه در آن نهفته است. واقعه هتک حرمت به روحانی ناهی از منکر در درمانگاه قم از سویی قلب مومنین را جریحه دار ساخته است و از سوی دیگر مایه هجمه دوباره رسانه های استکباری و دنباله های داخلی آنان علیه قانون الهی شده است که در این باره جهت روشن تر شدن ابعاد فتنه دشمن چند نکته مورد تاکید قرار می گیرد. ۱. بی احترامی و هتک حرمت به استاد گرامی حوزه که در مقام نهی از منکر بوده محکوم است و در عین حال شخصیت اخلاقی این استاد فاضل و حافظ کل قرآن مورد تجلیل ، تقدیر و حمایت حوزه است و چه شاهدی برای اخلاق والای این استاد گرامی بالاتر از اینکه در مقابل همه هتک حرمت ها زبان به سخن ناشایسته نیالود و صبر و بردباری پیشه خود ساخت و حرمت لباس پیامبر را بالاتر از دفاع از شخص خویش دانست. ۲. روحانیت همانطور که در صحنه های سخت این ملت از جمله دفاع مقدس، دفاع از حرم و دفاع از امنیت همواره از بذل نفس و نفیس دریغ نکرده است خود را مدافع اصلی حقوق زن و مرد این جامعه می داند و همه دختران و زنان ایرانی را فرزندان یک خانواده می داند و اختلاف سلایق و عقاید را یک بحث درونی می داند. ۳. ممکن است سلیقه ها در چگونگی نهی از منکر متفاوت باشد ولی منصفانه نیست این اختلاف سلیقه باعث هجمه به ناهی از منکر باشد و البته در صورت بروز خطا همه در پیشگاه قانون یکسان هستند. ۴. دشمنان ایران خصوصا شبکه های معاند تلویزیونی و مجازی همواره ثابت کرده اند که دشمن همه مردم ایران بلکه بشریت با هر سلیقه ای هستند و حمایت آنان از غاصبان صهیونیست که تا کنون هزاران زن و کودک را به خاک و خون کشیدند در پیش چشم ما است. ۵. مسوولین محترم در بخش های مختلف قوای سه گانه باید با تصویب و اجرای دقیق قانون بازدارنده درباره عفاف و حجاب جلوی اشاعه هر چه سریع تر گناه در جامعه را بگیرند. ۶. مسوولین محترم حوزوی باید نقش خود را در دفاع از شخص و شخصیت روحانیون ناهی از منکر انجام بدهند به راستی اشغال برخی مسوولیت ها بدون تحرک در ماجراهای این چنینی و تبیین و روشنگری لازم چگونه قابل توجیه است؟!! ۷. عجیب تر آنجاست که برخی از مسوولین و تعداد معدودی از روحانیون نه تنها از ناهی از منکر حمایت نکردند بلکه وی را محکوم نیز ساختند! بدین‌وسیله از مسوولین گرامی درخواست تجدید نظر درباره به کار گیری از افراد این چنینی به قوت خود باقی است. ۸. برخی افراد منفعل نظرات خویش را به جای نظرات امام و رهبری به جامعه القا نکنند و بر طبل رها کردن نهی از منکر نکوبند. در پایان همگان را به حفظ آرامش، رعایت قانون و کمک به اجرای آن و پرهیز از سخن بدون علم دعوت می کنیم. (۱) لعن الذین کفروا من بنی اسرائیل علی لسان داوود و عیسی ابن مریم ذلک بما عصوا و کانوا یعتدون کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه (۲) لولا ینهاهم الربانیون و الاحبار عن قولهم الاثم و اکلهم السحت جمعی از اساتید سطوح عالی و مقدمات حوزه علمیه قم جمعی از فارغ التحصیلان مدرسه علی ابن موسی الرضا علیهما السلام ویژه حافظان کل قرآن کریم ( مدرسه امام جواد علیه السلام) جمعی از حافظان قرآن کریم و فعالان قرآنی قم المقدسة هیأت ابن الرضا هیأت طلاب حافظ کل قرآن کریم ▫️حجج اسلام والمسلمین آقایان: ۱. محمود الهی استاد درس خارج حوزه ۲. مهدی برزگر استاد سطوح عالی و مشاوره خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و تهران ۳. محمود مقدمی سطح چهار و مدیر محترم سابق مدرسه حفاظ ۴. محمدامین ابوالحسنی فعال قرآنی، استاد سطح عالی حوزه و مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام ۵. حسنعلی صبور مدیر مدرسه علمیه آل یاسین ۶. مجتبی شجاع -سطح چهار فقه و اصول_ مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم _حافظ کل قرآن ۷. سید حمید جوشقانی استاد حوزه و جامعة المصطفی العالمیة ۸.سید محمد حسین حسینی استاد حوزه و جامعه المصطفی العالمیة و حافظ كل قران ۹.محمدهادی معینی استاد حوزه و دانشگاه ۱۰.مجید رجبی مدرس سطوح عالی و مدیر پژوهشگاه فقه نظام ادامه اسامی امضاکنندگان در صفحه بعد👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/13686 @rozaneebefarda
بیانیه جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه و حافظان کل قرآن و فعالین قرآنی در حمایت از فریضه نهی از منکر [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻ادامه اسامی امضاکنندگان: ۱۱. محمدتقی نصرالهی نیا استاد سطح عالی حوزه و حافظ قرآن ۱۲. یاسر شهامت استاد سطوح عالی _ محقق و پژوهشگر فقه نظام سیاسی ۱۳. محمد بیدار مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی اقتصاد ۱۴. محمد وحیدی استاد حوزه و دانشگاه ۱۵. محسن عباسی کیا مدرس سطح عالی حوزه ۱۶. سید عابس اشرفی حافظ کل قرآن و فعال قرآنی ۱۷. غلامحسین سمیعی فرد حافظ کل و مدرس قرآن ۱۸. مجتبی شغلی مدیر مرکز رشد و توانمندسازی هاد فعال قرآنی و حافظ قرآن ۱۹. محمدصادق صاحب هنر حافظ کل قرآن و فعال قرآنی ۲۰. حسین عسگرپور استاد حوزه و حافظ کل قرآن و نهج البلاغه ۲۱. علی حبیبی حافظ کل قرآن مدرس و کارشناس صدا وسیما ۲۲. مهدی حبیبی حافظ کل قرآن و فعال قرآنی ۲۳. حسین اسلامی حافظ کل قرآن و فعال قرآنی ۲۴. محمد صافی حافظ و قاری قرآن و فعال قرآنی ۲۵. مهدی روشنائی مدرس سطح عالی حوزه و مربی حفظ قرآن ۲۶. سیدعلی حسینی حافظ کل قرآن کریم و مدرس حوزه علمیه و مربی حفظ ۲۷. مرتضی شغلی فعال قرآنی ۲۸. محمد جواد صالحی تبار استاد حوزه و حافظ کل قرآن ۲۹. مهدی کشتکاران مدرس سطح عالی حوزه و حافظ قرآن ۳۰. محمد آقارحیمی حافظ قرآن و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و خراسان ۳۱. سید علیرضا قاضی استاد حوزه ۳۲. روح الله فدوی زاده استاد سطوح عالی حوزه ۳۳. محمد مهدی حمید نژاد استاد حوزه ۳۴‌. محمدرضا رمزی اوحدی فعال فرهنگی نویسنده ۳۵. سید محمد حسین سیادت موسوی استاد حوزه تهران و حافظ قرآن ۳۷. عبدالله رحیمی استاد سطح عالی حوزه و حافظ قرآن ۳۸. ابوالفضل تشت زر طلبه درس خارج حوزه و فعال فرهنگی ۳۹. محمد حسین قمی استاد حوزه ۴۰. محمد صالح مشفقی پور استاد حوزه و جامعة المصطفی ۴۱. سید صادق افتخار افضلی استاد حوزه ۴۲. حسن محمودی مدرس مراکز تخصصی حوزه علمیه قم ۴۳. یوسف زاده استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ۴۴. مهدی قاسمی قاضی بازنشسته دادگستری وطلبه حوزه علمیه قم ۴۵. علی اصغر سلطانی فعال قرآنی ۴۶. محمد محمدی استاد حوزه ۴۷. علیرضا اشقری استاد حوزه ۴۸. مهدی شاه رفعتی استاد حوزه ۴۹. محمد جواد مسلمی استاد حوزه ۵۰. رضا کشاورزسیاهپوش مدرس معارف و عقاید سطوح عالی حوزه علمیه قم ۵۱. علی شیخ شعاعی استاد کلام در حوزه و حافظ قرآن ۵۲. ایمان امیری استاد حوزه ۵۳. حسن شهیدانی مدرس سطوح عالی مدرسه علمیه صاحب الامر عج قم ۵۴. سعید جوادی مقدم استاد سطح عالی حوزه ۵۵. معین الدین خواجه حق وردی مدرس جامعة المصطفی«ص» و سرپرست ۵۶. حوزه ریاست مدرسه امیرالمومنین«ع» جلال الدین احمدی مدرس سطح عالی ۵۷.محمد حسن حسینی طلبه سطح۴ دکتری روان شناسی و حافظ قرآن ۵۸. مجتبی اسماعیلی استاد سطح عالی حوزه ۵۹. میثم سلیمانی جوشقانی؛ سطح چهار حوزه، مدرس فلسفه و کلام در سطح دو و سه ۶۰. حسین لطیفی استاد حوزه علمیه قم و حافظ قرآن ۶۱. محمد مهدی حسن‌زاده حافظ کل قرآن، استاد و مشاور حوزه ۶۲. محمد علی عابدی استاد حوزه علمیه قم و حافظ قرآن ۶۳. سید علی سیادت استاد حوزه علمیه و حافظ قرآن ۶۴. حسین طوقانی استاد حوزه علمیه قم ۶۵. علی مصلح طلبه درس خارج و حافظ قرآن ۶۶. امین سعادتی طلبه، فعال فرهنگی و حافظ قرآن ۶۷.محسن آزادی استاد سطح عالی، عضو مرکز نخبگان حوزه ۶۸.محمد حسین شجری. از مدرسین فلسفه، حوزه علمیه کاشان ۶۹.احمد فربهی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ۷۰.محمد مطیعی استاد حوزه علمیه ۷۱.محمد نخعی استاد مبانی اندیشه دینی طرح ولایت ۷۲. احمد فرامرزی. مبلغ هجرت. حافظ ۲۵ جز از قرآن کریم ۷۳. ذبیح‌الله نعیمیان. مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام ۷۴. عمار پهلوان زاده. استاد سطوح عالی حوزه و جامعة المصطفی _ پژوهشگر و محقق فقه تربیت ۷۵.ابراهیم معصومی. پژوهشگر و محقق فقه نظام سیاسی ۷۶. علی اکبر پاشایی.استاد سطح عالی _ پژوهشگر و محقق فقه نظام سیاسی ۷۷. علی صالحی منش. استاد سطح عالی_ دبیر گروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام ۷۸. سجاد توکلی، استاد حوزه علمیه قم ۷۹.حسین پژوهنده. مدرس سطوح عالی قم ۸۰.سید محمد جواد حسینی نژاد. استاد حوزه، حافظ قرآن ۸۱.حسین سلیمانی. فعال قرآنی ۸۲.مطیعی. مدرس حوزه ۸۳.محمدحسن محمودی دانش آموخته سطح چهار و استاد حوزه علمیه قم ۸۴.محمدرضا هاشمی.سخنران و مدرس سطوح عالی حوزه ۸۵.عبدالرضا محمودی مدیر حوزه علمیه مهدی موعودعج قم ۸۶.سید مهدی نقشه‌چی استاد سطح عالی، حافظ قرآن.مدیر آموزش سطح یک حوزه علمیه قم ۸۷.محمدرضا تیموری. استاد سطوح عالی حوزه علمیه علی بن موسی الرضا علیهماالسلام ۸۹.امیرحسین محمودی استاد مدرسه خاتم الانبیا(ص) و قاری قرآن ۹۰.سیدمحمدجواد موسوی مظفری.استاد سطوح عالی حوزه ▫️ماشالله به غیرت و تعهد فضلای ارجمند حوزه مقدسه .... @rozaneebefarda
جماران نشنال!؟ برخی فعالان مجازی اهل ذوق و دقت، در توصیف عملکرد پایگاه خبری ، از لفظ استفاده کرده‌اند! این حجم از همصدایی با رسانه‌های بیگانه و خصوصا ایران نشنال که به درستی به شهرت یافته، واقعا عجیب نیست؟ اقدامات ساختارشکنانه سایت جماران چه نسبتی با مأموریت‌های ذاتی این مجموعه(تنظیم و نشر آثار امام) دارد؟! @rozaneebefarda
هدایت شده از مشفقون
نسبت به واکنش برخی بزرگواران معمم به اتفاق درمانگاه قم 🔸 نکته اول: آن طلبه حافظ قرآن، به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده و‌ حتی اگر عکسی هم گرفته باشد(که ثابت نشده) باز هم مرتکب فعل حرام نشده است و با سختگیری نهایتا می توانیم بگوییم که اشتباه کرده است نه اینکه کار حرام انجام داده باشد! 🔸 نکته دوم: دوستی حکایتی را نقل می کرد که یک نفر داشت در حیاط مسجد ادرار میکرد، شخصی دیگر که ایشان را دید، آب دهان برایش انداخت... دیگران به جای انتقاد از کسی که داشت ادرار می کرد به این شخصی که آب دهان انداخته بود گفتند: خجالت نمیکشی در حیاط مسجد آب دهان می اندازی!؟» اگر فرض بگیریم که آن طلبه اشتباه هم کرده باشد، چرا بعضی ها مثل این حکایت بالا موضع گیری می کنند!؟ 🔸 نکته سوم: در وجوب امر به معروف و‌ نهی از منکر، فرقی بین درمانگاه و غیر درمانگاه، مریض و غیر مریض، مادر و غیر مادر و ... نیست. در صورت تحقق شرایط آن، با حفظ مراتب، مکلف به انجام این واجب الهی هستیم. 🔸 نکته چهارم: نسبت به برخی از آقایان عمامه به سری که موضع گرفته اند، ترجیح بر سکوت است که خوش گفت: «یک سینه حرف موج زند در دهان ما، از بیم دین اگرچه خموشیم چون حباب» ✅ امیر مؤمنان(ع) به ما فرموده اند که «إن الحق لا یُعرف بالرجال» حق با شخصیت ها شناخته نمی شود. پس برای شناخت اهل حق باید حق را بشناسیم. 🔸نکته پنجم: پیشنهاد می کنم حتما موارد زیر را ببینید: 👈 بعضی ها به جای نهی از منکر، نهی از معروف می کنند!!! 👈 و چه خون دل ها خورد علی(ع) ... 👈 «چشم باز کن ببین! خونخواه حسین(ع) دوشادوش قاتلین حسین(ع) ایستاده!»/ به بهانه موضع گیری عجیب بعضی خواص در جریان اخیر درمانگاه قم یاعلی🌹 محمد صالح مشفقی پور 💎 @Moshfeghoun 💐
سیره امام خمینی در حمایت از طلاب ناهی از منکر 🔹در دورانی که طلاب حوزه علمیه با مظلومیت به دنبال حفاظت از احکام الهی بودند و به ویژه تلاش داشتند شهر قم را از شر مفاسد فرهنگی تحمیلی از سوی رژیم، حفاظت کنند، امام خمینی به حمایت از این طلاب اقدام می‌کردند. 🔸در این یادداشت به خاطره‌ای از حجت‌الاسلام و المسلمین اشاره می‌شود که سبک برخورد امام را در این بزنگاه‌ها به خوبی نشان می‌دهد و روشن می‌کند که معدود که در مقاطع مختلف، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روحانیون آمر به معروف را تخریب کرده و از پشت به فقه شیعه و حوزه مقدسه علمیه خنجر می‌زنند با سیره و اندیشه متعالی امام خمینی چه فاصله فراوانی دارند: 🔹«امام خمینى به دنبال درگذشت آیت‌اللّه‌ بروجردى، رسالت خود را به منظور روشنگرى و آگاهانیدن مقامات روحانى قم و آشکار کردن اوضاع سیاسى پشت پرده و خطرهایى که متوجه اسلام و کشور بود دنبال مى‌کرد و با گفتگوهاى شفاهى، ارسال پیام‌ها و از هر راه دیگر، وظایف و مسئولیت‌هاى سنگین پیشوایان اسلام را به‌ویژه در آن برهه حساس یادآور مى‌شد و همانند دیده‌بان همیشه بیدار، اوضاع ایران و جریاناتى را که در حوزه علمیه قم به وقوع مى‌پیوست زیر نظر داشت و در تأیید و تشویق نسل جوان روحانى حوزه قم و دمیدن در آنان کوشش ویژه‌اى به عمل آورد. 🔸هنوز از درگذشت آیت‌اللّه‌ بروجردى زمانى نگذشته بود که زمزمه بناى تأسیس سینما و مشروب‌فروشى در قم بر سر زبان‌ها افتاد و خبر دایر شدن عشرت‌کده و مرکز فحشا، در گوشه و کنار شهر قم، شنیده شد. 🔹روحانیان جوان که احساس مى‌کردند نقشه به فساد کشانیدن آن در دست اجرا قرار دارد، طومار بلند بالایى ـ که نگارنده شخصاً دست‌اندرکار تنظیم آن بود ـ درست کردند و در آن، اقدام فورى علماى قم را براى حفظ آن شهر مقدس مذهبى از آلودگى‌ها و فساد خواستار شدند و لزوم پیشگیرى فورى و اقدام اساسى را پیش از گذشت وقت و از دست رفتن فرصت به آنان گوشزد کردند. 🔸طومار مزبور که با امضاى صدها نفر از اساتید و محصلان روحانى حوزه قم همراه بود، به یکایک مقامات روحانى قم رسانیده شده، ظاهراً هیچ‌کدام از آنان واکنشى از خود نشان ندادند و اقدامى نکردند! جز امام خمینى که بى‌درنگ را به حضور طلبید و آن طومار را به او نشان داد و در مورد حفظ حرمت آن شهر مذهبى سفارشات لازم را به عمل آورد. 🔹نکته درخور اهمیت اینکه: به یاد دارم در همان روزها، یک شب در بودم که آقاى شیخ حسن صانعى ـ که افتخار خدمتگزارى در محضر امام خمینى را داشت ـ مرا صدا زد و اظهار کرد که: 🔸«آقاى خمینى فرمودند افرادى را که به تنظیم این طومار اقدام کرده‌اند یا بخواهید که بیایند پیش من و یا آنکه خودتان از طرف من آنان را تشویق و تأیید کنید و نگذارید این روحیه‌هاى زنده، خمود و سرخورده شود»! 🔹این برخورد به خوبى روشن مى‌سازد که امام در آن روز داراى چه اندیشه، ایده و برنامه‌اى براى آینده بود و چه مسئولیتى احساس مى‌کرد. 🔸نیز در آن روز که شخصى به نام « » به دربار رفت و به نام حوزه علمیه قم، نوزاد پسر را به شاه تبریک گفت! و این مراسم با عکس و تفصیلات در جراید ایران منعکس شد، از طرف روحانیان حوزه قم هیچ‌گونه واکنشى نشان داده نشد؛ لیکن نسل جوان روحانى ـ که طبق تعالیم اسلام، هرگونه ارتباط و تأیید ظلمه و حکام جائر و طاغوت را حرام مى‌دانستند ـ با همکارى برخى از دانشجویان مسلمان دانشگاه تهران، اعلامیه‌اى زیر عنوان «جامعه روحانیت قم نماینده ندارد» انتشار دادند و عمل مخالف و مباین با اسلامِ آقاى برقعى را محکوم کردند. این اقدام نیز مورد تمجید و تشویق امام قرار گرفت. » نهضت امام خمینی، ج1، صص121-120. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تفاوت رویکرد حوزویان در مواجهه با پدیده‌های ضدفرهنگی و ضداسلامی در شهر قم! || اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره در اسناد ساواک نکات و شواهد شواهد تاریخی جالبی وجود دارد که نشان‌گر تفاوت رویکرد حوزویان نسبت به مسائل مذهبی و فرهنگی شهر قم است. ▫️متن سند و حاشیه روزنه را اینجا بخوانید: 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/13694 @rozaneebefarda
تفاوت رویکرد حوزویان در مواجهه با پدیده‌های ضدفرهنگی و ضداسلامی در شهر قم! || اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره در اسناد ساواک نکات و شواهد شواهد تاریخی جالبی وجود دارد که نشان‌گر تفاوت رویکرد حوزویان نسبت به مسائل مذهبی و فرهنگی شهر قم است. در ذیل یک نمونه از این اسناد را تقدیم می‌کنیم. 🔻سند ذیل گزارش مامور ویژه ساواک به نام منطقی است که از دیدار خود با آقایان گلپایگانی و شریعتمداری گزارش جالبی نوشته است: «ریاست محترم سازمان امنیت و اطلاعات شهرستان قم متن سند: شماره : 235/م محترما چنانکه استحضار دارند اینجانب هفته قبل از آقای گلپایگانی دیداری به مدت نیم ساعت در منزل خود ایشان به عمل آوردم که رئوس مطالب عنوان شده از دو طرف با مختصر تغییری که احیانا در تقدیم و تأخر کلمات و عبارات پیش می آید ذیلاً به استحضار می رساند : پس از تعارفات متعارف از دو طرف و اهمیتی که مشارالیه در نقش مذهبی طبقه معلم بیان داشتند از اشتغال دبیران مرد در دبیرستانهای دخترانه گله کردند ـ در جواب ایشان گفته شد این دبیران از آن جهت در مدارس دختران درس می دهند که هم رشته آنها در بین بانوان لیسانسیه شاغل در قم وجود ندارد ـ هرگاه بانوئی لیسانسیه در رشته های علوم تجربی یا ریاضی به قم منتقل شود طبعا چنین دبیری در دبیرستانهای پسرانه نمی تواند اشتغال یابد و به کلاس دخترانه خواهد رفت فرزند ایشان از آقای کاظم بیگی رئیس سابق این اداره گله مند بودند که نامبرده به امور دینی توجهی نداشتند سؤال کردم ممکن است مواردی را بفرمائید ولی نامبرده به ذکر کلیاتی اکتفا کرده و به هر حال مورد به خصوصی را یا نخواستند و یا نتوانستند بیان نمایند. مصلحت هم نبود که اینجانب دنباله این مقال را بگیرم باز هم فرزند ایشان تقاضا کرد که دستوری کتبی نسبت به استعمال چادر به وضع مطلوب برای دختران مدارس وسیله اینجانب داده شود ـ در جواب گفتم مطمئن باشید اهالی قم متدین هستند و خانواده ها رأسا مواظب این مطلب در مورد دخترانشان هستند ـ سپس مشارالیه درخواست کردند که شورای فرهنگ موافقت نماید که یک باب آموزشگاه اسلامی1 (پیشنهادی آقای گلپایگانی) تأسیس شود ـ به ایشان جواب دادم کلیه مدارس ایران (به استثنای مدارس اقلیت های مذهبی) اسلامی است و اگر نام آموزشگاه اسلامی در این شهر روی مدرسه ای گذارده شود مفهوم مخالف آن چنین است که سایر مدارس غیراسلامی است البته قانع شدند ـ در پایان از اقدام این جانب که در اوایل شهریور به مدارس ابتدائی دستور داده بودم اطاقی را جهت نماز محصلین و تعلیم نماز وسیله یکی از آموزگاران اختصاص دهند تشکر کردند. دیشب ساعت هشت و ربع نیز همان طور که استحضار دارند از آیت اله شریعتمدار دیداری به عمل آمد مشارالیه هیچگونه صحبتی از قبیل مطالب آقای گلپایگانی و فرزندشان به میان نیاورده بلکه بر اساس مذاکرات پیرامون واقعیات اسلام و برتری آن به سایر ادیان بود و سپس صحبت به عظمت علی بن ابیطالب (ع) کشیده شد و نامبرده یک جلد کتاب از فرمایشات علی علیه السلام و یک جلد کتاب به زبان انگلیسی که در مورد دوازده امام شیعه تألیف یافته است به اینجانب هدیه کردند و حدود هشت و چهل و پنج دقیقه از نامبرده خداحافظی کردم. رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان قم. منطقی» ▫️منبع: آیت‌الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک - جلد ۱، ص 682. 🔻تصویر سند را اینجا ببینید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/13692 🔶حاشیه روزنه در قم با دو طیف مواجهیم؛ طیف نخست که در امتداد اسلام ناب و فقه جواهری تعریف می‌شوند، در مواجهه با مسائل دینی مانند زعمای شیعه در طول تاریخ، کاملا و و هستند. الحمدلله اکثریت قریب به اتفاق علما و بزرگان و بدنه حوزویان از این طیف هستند. اما همزمان با طیفی از حوزویان مواجهیم که در بزنگاه‌ها همواره بجای طرفداری از ارزش‌های برآمده از اسلام ناب و فقه جواهری و بجای دفاع از فریضیتین امر به معروف و نهی از منکر، طرف دیگری غش می‌کنند! رفتارها و مواضع عجیب و غریب اینها مناشی متفاوتی دارد؛ برخی از اینها را می‌توان در جرگه برشمرد و برخی دیگر هستند و معدودی از آنها نیز دچار خطای در مصداق می‌شوند و البته اگر این خطا تکرار شود، دیگر خطا نیست، خط است! اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا @rozaneebefarda