eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا جماران به دنبال مطرح کردن مرجعیت شخص خاصی است؟! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸سایت جماران یکی از رسانه‌های اقماری است که طبعا با بودجه عمومی اداره می شود و از آنجا که وظیفه ذاتی این مجموعه باید حفظ و نشر آثار امام باشد، هر نوع ریل گذاری دیگر، خروج از وظایف ذاتی و خلاف مروت و انصاف و اخلاق و بلکه قانون است. 🔸مدتهاست که سایت جماران بجای تمرکز بر آرا و اندیشه‌های امام خمینی و پاسخ به تحریف گران و تخریب کنندگان سیره و شخصیت آن رهبر الهی، به منبع رپرتاژ سیاسی به نفع اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تبدیل شده است! 🔸همنوایی پردامنه با از یک سو و مجیزگویی مجازی برای دولت اعتدال از دیگر سو و برجسته سازی غیرعادی تولیت حرم امام، سه ضلع اصلی کنش گری رسانه‌ای این سایت را تشکیل داده است. 🔹جماران نشینان در راستای اهداف شان گاه به بازنشر مواضعی می پردازند که نه تنها در منظومه سیاسی و فکری امام جا ندارد که گاه مخالفت صریح دارد. 🔹چهره سازی بی رویه از تولیت آستان همزمان با حمله به منتقدان و ، شائبه تلاش تیم رسانه‌ای جماران برای زمینه سازی پیرامون مرجعیت احتمالی یک فرد یا یک طیف خاص را تقویت کرده است. مطرح شدن برخی نام ها در بعضی ژورنال های حوزوی و غیرحوزوی اصلاح‌طلب، بعنوان گزینه مرجعیت، نیز مزید بر علت شده است. 🔸به هر حال اگرچه در فضای رسانه‌ای باز هر گروهی اختیار دارد ریل گذاری خاص خود را داشته باشد اما اگر جماران نشینان چنین رویکردها و راهبردهایی در سر دارند درست نیست از پول بیت‌المال و با نام امام عزیز که در هجمه معاندان داخلی و خارجی، مظلوم مانده، برای امور غیرمرتبط هزینه های سرسام آور صورت پذیرد. @rozaneebefarda
حریم امام یا حریم ؟! نگاهی کوتاه به خط رسانه‌ای نشریه 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸هفته نامه یکی از نشریات اقماری است که طبعا با بودجه عمومی اداره می شود و از آنجا که وظیفه ذاتی این مجموعه باید حفظ و نشر آثار امام باشد، هر نوع ریل گذاری دیگر، خروج از وظایف ذاتی و خلاف مروت و انصاف و اخلاق و بلکه قانون است. 🔸مدتی است که این نشریه به رپرتاژ پردامنه افکار و آراء چهره‌های نزدیک به دو تشکیلات حوزوی زاویه دار با ( و ) می پردازد. 🔸نظر به اظهارنظرهای صریح امام در مورد جایگاه و خدمات ، و باتوجه به طرد شدن برخی از چهره‌های حاضر در دو تشکل مذکور از جانب امام(با عنوان عام که مشعر به علیت است یا به طور خاص)، وجه اقدامات مشکوک این رسانه مکتوب، مشخص نیست. 🔹طبیعی است اگر گردانندگان یا سیاستگذاران نشریه مذکور، به هر دلیل دل در گرو اندیشه‌های امام ندارند یا با برخی از آن موافق نیستند، اقتضای اخلاق و حریت رسانه‌ای آن است که بجای استفاده از نام امام و امکانات بیت‌المال برای پیشبرد اهداف جناحی و یا شخصی(العیاذبالله)، خود راسا اقدام به راه اندازی نشریه و رسانه بپردازند و این عرصه را به اهلش واسپارند که اگر نه چنین کنند در تاریخ از آنان به نیکی یاد نخواهد شد. @rozaneebefarda
مدیر مدرسه حقانی قم تغییر کرد 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹با پایان یافتن حکم مدیریت سابق مدرسه حقانی، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین زادحسینی بعنوان مدیر جدید این مدرسه انقلابی انتخاب گردید. 🔸امید است در دوره جدید با نگاهی به سابقه تاریخی این مدرسه مقدسه، همتی مضاعف در جهت شکوفامندی حداکثری ظرفیت‌ها و استعدادهای طلاب معزز این مجموعه به کار گرفته شود تا همچون برخی ادوار پیشین، نسلی انقلابی و توانمند برای خدمت به نظام اسلامی تربیت شود که انشاءالله موجبات رضایت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) را فراهم سازد. @rozaneebefarda
بهترین زمان برای تبارشناسی مخالفان جامعه مدرسین و حوزه انقلابی پیرامون حواشی اخیر درباره رییس جامعه مدرسین @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔺 برای ، بهترین زمان، هنگام برخاستن امواج رسانه‌ای است. در این زمان، خودی از غیرخودی بازشناسی می‌شود. 🔺 یک کد راهگشا: جامعه مدرسین، یکی از بزرگترین موانع نفوذ استعمار در ساختارهای مختلف ایران اسلامی است. لذا تضعیف جامعه مدرسین قطعا بازی در پازل دشمن است. 🔺 بنابراین پیام‌های مختلف از شخصیت‌های مختلف را به خوبی رصد کنید؛ این موضع‌گیری‌ها در فتنه‌های آتی بسیار کارگشا خواهد بود؛ چراکه باطن شخصیت‌ها را برملا ساخته است. همچنان که پیاده‌نظام رسانه‌ای ایشان را نیز رسوا کرده است. 🔺 کلام راهگشای امام امت: ان‌شاءالله در بين جامعه مدرسين و طلاب انقلابى اختلافى نيست، اگر باشد بر سر چيست؟ بر سر اصول يا بر سر سليقه‌ها؟ آيا مدرسين محترم كه ستون محكم انقلاب در حوزه هاى علميه بوده‌اند نعوذبالله به اسلام و انقلاب و مردم پشت كرده‌اند؟ مگر همان‌ها نبودند كه در كوران مبارزه حكم به غيرقانونى بودن سلطنت دادند؟ مگر همان‌ها نبودند كه وقتى يك به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟ آيا مدرسين عزيز از جبهه و رزمندگان پشتيبانى ننمودند؟ اگر خداى ناكرده اينها شكسته شوند چه نيرويى جاى آنان را خواهد گرفت؟ و آيا ايادى ، روحانى‌نماهايى را كه تا حد مرجعيت تقويت نموده است، يا فرد ديگرى را در حوزه‌ها حاكم نمى كنند؟ و يا آنها كه در طوفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث كمرشكن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره كشور را. منشور روحانیت 📌 مناهج: اگر منشور روحانیت بین آحاد طلاب گفتمان شده بود، امروز پس از ۳۱ سال، تازگی نداشت تا عده‌ای سودای مرجعیت به سر، بخواهند در اصل وجود چنین نهادی و اقدامات لازم آن، تشکیک کنند. مناهج بزودی با تفصیل بیشتری به این مسأله خواهد پرداخت و اسناد منتشر نشده‌ای را انتشار می‌دهد. (کانال مناهج) @rozaneebefarda
💢درس امام به مدعیان نوظهور مرجعیت 📜«بسمه تعالی احمد عزیز، ان شاء الله تعالی سلامت باشید. حال من بحمدالله خوب است و کسالت مزاجی ندارم؛ البته کسالت روحی زیاد است. لازم است تذکر دهم که ممکن است در این اوقات در آن‌جا مسائلی مربوط به #مرجع طرح شود یا خدای نخواسته کمشکش بین جوان‌ها شروع شود. شما و تمام دوستان این‌جانب باید از این مسائل برکنار باشید و یک کلمه دخالت نکنید؛ چنان‌چه در این‌جا نیز همین امر را سفارش داده‌ام؛ البته اثبات و نفی‌ای نباید داشته باشید...» 🔹این متن نامه‌ای است که امام خمینی قدس سره پس از رحلت #آیت‌الله_حکیم به فرزندشان مرحوم سید احمد خمینی داده شد؛ زمانی که مقلدین ایشان به دنبال مرجعی جدید می‌گشتند و همان‌طور که از متن نامه پیداست نه تنها ایشان به دنبال مطرح کردن خود نبودند بلکه اطرافیان را نیز از این کار بر حذر می‌داشتند. ◀️سیره زعمای دین و مراجع حقیقی تقلید برای عموم #حوزویان درس اخلاقی زنده است. درسی که متأسفانه برخی #مدعیان_نوظهور_مرجعیت به آن التفاتی ندارند و در زمان حیات اساتید خویش به چاپ عمومی رساله می‌پردازند و به دنبال مقام و منصب می‌گردند و همین مقام‌طلبی بهترین دلیل برای عدم صلاحیت ایشان برای مرجعیت است که البته با هوشیاری #نخبگان_حوزوی و مراکز متعهدی هم‌چون جامعه مدرسین هیچ‌گاه به این جایگاه مقدس نخواهند رسید. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انتقاد از مرجعیت در شیعه آزاد است! حاشیه‌ای بر اظهارات اخیر آقای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جناب آقای علوی بروجردی در سخنانی فرموده‌اند که مرجعیت در شیعه آزاد است و هرکس خودش را دارای صلاحیت می‌داند ورود پیدا می‌کند. این نکته را هم بنده می‌افزایم که علاوه بر این، انتقاد به مرجعیت نیز در شیعه آزاد است و هرکس حق دارد نقد خود را نسبت به شخصیتی که متصدی امر مرجعیت شده و یا در صدد آن است، ایراد نماید. البته از نظر نباید دور داشت که مرجعیت آزاد در میان شیعه هیچ‌گاه به معنای شکستن الگوهای سنتی مرجعیت نبوده است. 🔹همانگونه که گفتیم، مرجعیت شیعه علاوه بر آزاد بودن، قابل نقد است و از شروط اولیه مرجعیت در شیعه فقاهت می‌باشد و هرکس که متصدی مقام مرجعیت می‌شود می‌بایست حائز این مرتبه باشد. چندی قبل یکی از عزیزان در یادداشتی با برشمردن تقریرات و آثار علمی جناب‌عالی نتیجه گرفته بود که شما شرایط مرجعیت را دارید. گذشته از غیر علمی بودن این روش برای اثبات فقاهت، بنده باید بگویم که نه این آثار را خوانده‌ام و نه تخصص لازم برای اظهار نظر در این‌باره را دارم، اما مطلبی را از حضرت‌عالی دیده‌ام که عقیده دارم چنین سخنی را هیچ گاه یک مجتهد مبرز و زبردست بر زبان نمی‌آورد. شما در سال 95 در دیدار شیخ خالد مطر التمیمی، مسئول گروه حقوق دانشگاه بحرالعلوم نجف اشرف فرموده‌اید: «ما امروز در حوزه‌ها نیاز داریم که فقه حقوق انسان را تدوین و تدریس کنیم. حتی این مشکل را در خود ایران هم داریم. بهایی‌ها مسئله ما هستند. با بهایی‌ها چه کنیم؟ بر اساس مبانی خود اسلام هم اینها شهروند هستند و حقوقی دارند. ما حق کشتن و حبس آنان را به جرم عقیده نداریم. آنها حق زندگی دارند. حقوق انسان در فقه، موضوع مستقلی است. باید در حوزه‌ها بحثی راجع به حقوق انسان به طور جدی راه بیندازیم»، البته یک روز بعد از انتشار این سخنان، دفتر حضرت‌عالی در اطلاعیه‌ای بیان کرد که به دنبال پاره‌ای سؤالات از این دفتر لازم است اعلام کند که بهائيت همانند وهابيت و قادياني از مذاهب ساخته و پرداخته قدرت­هاي استعماري در ميان جوامع مسلمان هستند و مطالب مطرح شده در این دیدار در مقام تبيين كلام امام علی (ع) خطاب به مالك اشتر نخعي بوده است که شرح حقوق انسانها فارغ از هر عقيده است و شامل موارد ترتب عناويني چون اضلال، افساد و ارتداد نیست. دفتر ایشان همچنین در این اطلاعیه در مقام تفسیر حق شهروند گفته است: حق شهروندي از نظر حقوقي همان حق تابعيت است كه براي همه متولدين در هر كشور در قوانين اساسي در نظر گرفته شده، و در قانون اساسي ما نيز به رسميت شناخته شده است. و مراد از آن حمايت از ارباب جرم و مصونيت از حدود شرعي و قانوني نيست. 🔸بدیهی است که چنین اطلاعیه‌ای اگرچه ناسازگاری سخنان بیان‌شده در آن دیدار را قدری تلطیف می‌نماید ولی نمی‌تواند مخالفت آن با مبانی فقه تشیع را برطرف کند. آن‌گونه که در فقه آموخته‌ایم، کفار یا ذمی‌ و یا معاهد و مهادن‌ و یا حربی هستند، و طبق دیدگاه فقه اهل‌بیت (ع)، بهاییت نه ذیل کفار اهل ذمه (که شرط آن اهل‌کتاب بودن است) و نه ذیل کفار معاهد و مهادن (که شرط آن وجود مصحلت و در موضع ضعف بودن مسلمانان است) قرار می‌گیرد تا پیروان آن بتوانند آزادانه در جامعه اسلامی زندگی کنند و مشمول حقوق شهروندی شوند؟ بدیهی است که تفسیر حقوق شهروندی به صدور شناسنامه و حق تابعیت بدون این‌که بر آن هیچ اثر دیگری (همچون بهره‌مندی از خدمات دولتی و ملی و...) مترتب شود، چیزی جز بازی با کلمات نیست. ناگفته نماند که اگر شما توضیحی درباره وجه موافقت این سخنان با مذهب تشیع دارید، با گوش جان آماده شنیدن آن و بازنشر آن هستیم. (کانال مطالعات حوزوی) @rozaneebefarda
برخی مشاوران خاص نتوانستند آیت‌الله را از بازگویی حقایق باز بدارند! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 الحمدلله آیت الله یزدی حفظه الله سخنان حق و کاملا صریح و صوابی بیان فرمودند ، و خدا را باید شکر کرد که بعضی نتوانستند با مشاوره‌های خاص ایشان را از بیان حقائق منصرف نمایند!! آیت الله یزدی مرد خدا و زبان ناطق و حارس انقلاب و حوزه است، خداوند وجودشان را حفظ نماید. (کانال شارح) @rozaneebefarda
آیا اخذ مجوز برای حرف زور است؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیا اخذ مجوز برای طبابت حرف زور است؟ آیا اخذ مجوز برای رانندگی حرف زور است؟ آیا اخذ مجوز برای بقالی حرف زور است؟.... آیا اخذ مجوز برای مرجعیت حرف زور است؟؟؟ پس چرا عده ای انقدر مغالطه می کنند؟! (کانال حوزه توئیت) @rozaneebefarda
روزنه
زائری: مرجع ما #علوی_بروجردی است!/آیت‌الله یزدی با تاریخ حوزه آشنا نیست/شما همه چیز را نابود کردید!
بازتاب/۱ 🔸یا مهدی(عج): سلام در مورد اظهار نظرهای اخیر امثال باید گفت اقاجان! اینی که داری ازش طرفداری می کنی[آقای علوی بروجردی] خودش در اقدامی متحجرانه از نویسندگان بیانیه بر علیه اقای سید کمال حیدری بود! چطور شد با نشر یک سخن از مخالفتان(آیت الله یزدی) سریع مرجع اینده خود را معرفی می کنید! کمی آرامتر! یکذره بیشتر تحقیق بکنید بد نیست! @rozaneebefarda
سکوت و در میانه هجمه شدید علیه جامعه مدرسین!! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اظهارنظر بهنگام و تحلیلی پیرامون حوادث واقعه، ملاک خوبی برای عیارسنجی تعهد و توانمندی یک رسانه است. اکنون که رسانه‌های زاویه دار دست به قلم شده و حجم انبوهی از خبر و تحلیل علیه جامعه مدرسین و شخص آیت‌الله یزدی تولید کرده اند، نه وقت سکوت است و نه وقت بازنشر مواضع پیشگفته و تکراری حضرت ایشان. اکنون انتظار آن است که این دو بنگاه خبری مورد اعتماد (نسبی) حوزه، با صراحت و پرحجم به تولید مطلب بپردازند. خود بهتر می دانند که فردا که تیتر جهت دار لشکر رسانه‌های زنجیره‌ای منتشر شود، برای اقدام و قیام خیلی دیر است! این یک مسئله ذاتا حوزوی است و طبیعتا اگر در این قبیل امور خط خبری و تحلیلی بجای رسانه‌های اصیل، در دست دیگران و دیگراندیشان باشد؛ هم اعتبار رسانه‌های رسمی حوزوی خدشه می بیند و هم حقیقت پنهان می ماند. 🔶حاشیه این صرفا یک تذکار است که نافی زحمات هیچ عزیزی نیست. @rozaneebefarda
پیام موهن آقای منفرد از فعالان یک خبرگزاری حوزوی دوست، به ادمین روزنه به دلیل تنیه خاطی و وساطتت دوستان ناصح، حذف می شود. باشد بیشتر دقت فرمایند که لازم به تکاپو نباشد.
به ضرب و زور نمی شود مرجع درست کرد/آیت‌الله یزدی تندرو و افراطی است!/ سخنان ایشان جز تشویش اذهان عمومی و برهم ریختن اخلاقیات عمومی، حاصلی ندارد! محسن غرویان بعنوان یکی از مخالفان سنتی جریان انقلابی و جامعه مدرسین، در گفتگو با جماران علیه آیت‌الله یزدی موضع گیری کرد. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻غرویان در بخشی از سخنان خود می گوید: 🔸مقداری از  تندروی های آیت الله یزدی به روحیات ایشان برمی گردد. به هر حال لحن کلمات و انتقادات بعضی از علماء تند است. البته از  آنجایی که این موضوع به روحیات شخصی آنها برمی گردد و حرجی به آن نیست. 🔸 با این اظهارات جز تشویش اذهان عمومی و به هم ریختن اخلاقیات اجتماعی چیز دیگری حاصل نخواهد شد. 🔹 مرجعیت یک مقام دینی، مذهبی، اخلاقی و علمی است و اگر کسی روال تکاملی تحصیل علم و تقوا را در حوزه های علمیه طی کند، مانند گلی که به طور طبیعی شکوفا می شود، مقام مرجعیت نیز برای او شکوفا می شود. 🔸 مرجعیت مقامی است که رابطه مستقیم با توده مردم دارد. مردم وقتی قلبا به علم و تقوای شخصی رجوع کنند آن شخص مرجع می شود. مرجع به معنای محل رجوع است. مردم در امور دینی به علمای مورد اعتماد خود رجوع می کنند. کسی هم نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد. چون یک امر قلبی و باطنی است. 🔸کسی نمی تواند به زور سرنیزه و سلاح جلوی دوست داشتن کسی را بگیرد. مرجعیت هم در طول تاریخ خودش این طور بوده است. مردم به عالمی رجوع می کردند و وجوهات دینی و مذهبی و اعانات معنوی خودشان را در اختیار او قرار می دادند که او در راه ترویج دین استفاده کند. باید مرجعیت به همین شکل ادامه پیدا کند؛ والّا ضمانت اجرایی و ضمانت پایداری ندارد. 🔹به ضرب و زور مرجعیت درست نمی شود و یا جلوی آن گرفته نمی شود.  به نظر من آقای یزدی تعابیر تندی به کار بردند و در طول تاریخ علماء سلف هم سابقه نداشته است. مرجعیت یک مقام طبیعی است که از رابطه مردمی یک عالم حاصل می شود و شکل طبیعی آن همین است و باید به همین شکل باشد. به نظر من نباید مرجعیت را یک مقام حکومتی کنیم. به این شکل که بخواهیم با تعابیر تندی مثل پایین آوردن تابلو در مورد آن صحبت کنیم. اینها از نظر اخلاقی، معنوی و دینی تعابیر جالبی نیست. 🔸در حوزه نسبت به دین، اسلام و فرهنگ تشیع قرائت های مختلف هست. همه مجتهدین و علماء صاحب نظر هستند و هر کدام قرائت و دیدگاهی د ارند. دلیلی ندارد که یک دیدگاه یا قرائت بخواهد همه را تابع قرائت خودش کند. آیت الله یزدی هم به هر حال قرائتی از دین و اسلام دارند. ولی این دلیل نمی شود که همه مجتهدین و صاحب نظران دیگر مقلد ایشان شوند و یا نظر ایشان را بپذیرند. 🔹 آیت الله یزدی باید دیدگاه خودشان را بیان کنند و حوزه را آزاد بگذارند که صاحب نظران و صاحب فتاوا هم نظرات و دیدگاه های خودشان را بیان کنند؛ آن وقت مردم و مقلدین انتخاب می کنند. همیشه در تاریخ اجتهاد و تقلید به همین شکل عمل کرده ایم که مجتهدین مختلف خودشان را در معرض انتخاب مردم می گذاشتند و مردم هم به عنوان مرجع تقلید انتخاب می کردند. 🔶حاشیه روزنه جناب آقای غرویان در سال‌های اخیر همواره به اتخاذ مواضع عجیب و غریب و خلق الساعه شناخته می‌شود که نوعا در چارچوب سیاسی و فکری خرده جریان مرحوم قرار می گیرد. پیرامون مواضع اخیر ایشان باید گفت، اولا خود او در سال ۹۵ در گفتگو با ، نسبت به موروثی شدن مرجعیت انتقاد کرده و چنین هشدار داده است که: « اگر  مرجعیت، موروثی شود و  اموال به ارث برسد به فرزندانی که اهلیت، علمیت و تقوای لازم را ندارند، باعث  همان سلب اعتماد می شود. البته بعضی فرزندان مراجع هستند که راه پدر را ادامه می دهند و از نظر علمیت در حدی هستند که می توانند حفظ کنند، اما این کار باید بسیار با دقت و احتیاط انجام شود.» اکنون مواضع و دغدغه آیت‌الله یزدی دقیقا همین مسائل است. خب اگر کسی واجد صلاحیت نباشد و حرف هیچ کس را در مورد رویه اشتباه خود در تصدی مرجعیت نپذیرد، کسی در جایگاه آیت الله یزدی چه باید بکند؟! آیا تشریک مساعی با برخی نخبگان متعهد قم جرم و ذنب لایغفر است؟! و آیا یک روحانی در سن و سابقه آقای غرویان حق دارد با فردی باسابقه و از معمرین حوزه قم در یک رسانه عمومی اینچنین سخیف و نازل سخن بگوید؟! از این گذشته، آقای غرویان را از هر طرف که بخوانی یک و محسوب می شود؛ او در این سالها تنها کاری که کرده از اردوگاه فکری آیت‌الله مصباح به اردوگاه سیاسی مرحوم ، کوچ کرده است و نیاز به گفتن ندارد که هر تعریفی از حوزه و آخوند حکومتی ارائه دهیم، حتمن این آقایان هر دو در آن دایره می گنجند! پس چه بهتر که افرادی چون غرویان ژست های اپوزسیون نما و استقلال طلبانه شان را با نگاهی به سابقه و لاحقه سیاسی و فکری خود تنظیم کنند که موجب مضحکه عام و خاص نشود. @rozaneebefarda