eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگینامه خودنوشت آیت الله محمدعلی تسخیری [صفحه 3 از 4] پس از پایان دانشكده به طور جامع و مستمر نسبت به تحصیل علوم دینى در حوزه نجف اشرف اقدام كردم. دوره سطح را در نجف اشرف به پایان رساندم و مدّت دو سال نیز در آن‌جا بحث خارج فقه را خواندم. و از محضر عالمانى هم‌چون: شیخ جواد تبریزى، شیخ كاظم تبریزى، سید محمد رجائى و شیخ صدرا بادكوبى (در كفایةالاصول)، شیخ مجتبى لنكرانى (در مكاسب و رسائل)، سید محمد تقى حكیم (در اصول فقه و بحث خارج فقه)، آیة اللّه العظمى سید خوئى (در فقه و اصول و بحث خارج فقه)، آیة اللّه العظمى شهید سید صدر (در اصول فقه و بحث خارج) كسب فیض نمودم. سرانجام در سال 1349شمسى(1970 میلادى) به ایران تبعید شدم. پس از ورود به ایران در شهر مقدّس قم سكنا گزیده و شروع به ادامه تحصیل دروس حوزوى نمودم. در این میان از هر فرصتى براى تبلیغ علوم دینى استفاده مى‌كردم (سفر به اهواز در سال 1350شمسى، سخن‌رانى در شهر تهران و قم، شركت در جلسات معاودین عراقى و ایراد سخن‌رانى براى آنان و ارائه مقاله در مجلّه الهادى). در سال‌هاى زندگى در قم از محضر اساتید و حضرات آیات عظام: گلپایگانى (در درس فقه)، وحید خراسانى(در درس اصول و فقه)، كسب فیض نمودم و در مجموع حدود ده سال در دروس بحث خارج فقه مشغول تحصیل بودم. البته بیش‌تر از محضر درس آیة اللّه وحید خراسانى سود بردم. در شهر مقدّس قم علاوه بر تحصیل به تدریس علوم دینى نیز مشغول بوده و در موضوعاتى از قبیل: تدریس كتب المنطق و اصول الفقه مرحوم مظفر، رسائل و حلقات فى علم الاصول شهید صدر، اصول فقه مقارن آیةاللّه محمد تقى حكیم، مكاسب و رسائل شیخ اعظم انصارى، اقتصادنا و فلسفتنا مرحوم صدر، الفیة ابن مالك، و شرح ابن عقیل را در مراكز و مؤسّسات آموزشى از قبیل: دارالتبلیغ قم، مدرسه رضویه امام خمینى(ره)، مدرسه علمیه آیة اللّه گلپایگانى، مؤسّسه در راه حق و ...مشغول بودم. سال 1357شمسى كه مصادف با اوج‌گیرى مبارزات ضدّ رژیم شاهنشاهى در ایران بود، بنده نیز به صف مبارزان پیوستم و در مناسبت‌ها و اجتماعات مختلف به ایراد سخن‌رانى بر ضدّ رژیم شاه اقدام مى‌كردم. در بهمن 1357 به تهران آمدم و در مراسم تحصن و تظاهراتى كه از سوى دانشگاهیان ترتیب یافته بود، حضور داشتم. بنده در همه حوادث و جریاناتى كه از دوازدهم تا 22 بهمن 1357 به وقوع پیوست و در نهایت به پیروزى انقلاب منجر شد، حضور فعّال و مستمر داشتم. فعّالیت‌هاى فرهنگى پس از پیروزى انقلاب در جبهه فرهنگى، در سازمان تبلیغات اسلامى به عنوان مبلّغ به شهرهاى مختلف سفر نمودم؛ از جمله مدتى در دانشگاه گیلان مشغول تدریس بودم. و در جبهه سیاسى، به سازماندهى و هدایت معاودین عراقى مشغول كار و تلاش شدم. در ادامه فعّالیت‌هاى تبلیغى، فرهنگى مدتى در سال 1359 شمسى نیز به جبهه رفتم. فعّالیت‌هاى فرهنگى، سیاسى این‌جانب به طور متمركز و گسترده از اوایل سال 1360شمسى آغاز شد، ضمن این‌كه پیش از آن نیز در مجامع و محافل علمى، فرهنگى و بین‌المللى شركت فعّال داشتم. در سال 1369شمسى با حضور نمایندگان و شخصیت‌هاى جهان تشیع و پیروان اهل بیت شوراى عالى مجمع جهانى اهل بیت(ع) تشكیل و این‌جانب از سوى شوراى‌عالى‌به‌عنوان‌دبیركلّ‌مجمع‌جهانى‌اهل‌البیت(ع) معرّفى شدم. در سال 1372شمسى جمعى از شخصیت‌هاى فرهنگى، سیاسى كشور با هدف تمركز بخشیدن به فعّالیت‌هاى فرهنگى خارج از كشور، پیشنهاد تشكیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى را به مقام معظّم رهبرى حضرت آیة اللّه خامنه‌اى ارائه دادند كه مورد موافقت معظّم‌له قرار گرفت و حضرت ایشان اعضاى شوراى عالى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى را منصوب و سپس شوراى عالى، بنده را با اكثریت آرا به ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى تعیین نمودند. برگزارى سلسله همایش‌هاى وحدت اسلامى در تهران كه در جریان تأسیس مجمع جهانى تقریب بین المذاهب اسلامى شكل گرفت، از فعّالیت فرهنگى این‌جانب به شمار مى‌آید و اكنون نیز عضو شوراى عالى مجمع جهانى تقریب بین المذاهب الاسلامیه و عضو هیئت علمى دانشگاه تقریب بین المذاهب الاسلامیه مى‌باشم. برگزارى سلسله همایش‌هاى مجمع جهانى اهل البیت(ع) و مجمع التقریب بین المذاهب اسلامى در جریان برگزارى كنگره عظیم حج مكه مكرّمه. هم‌چنین مسئولیت معاونت بین الملل بعثه مقام معظّم رهبرى را تا سال 1377شمسى بر عهده داشته‌ام. مسئولیت دبیرى سلسله همایش‌هاى اندیشه اسلامى در تهران طى سال‌هاى 1361 - 1369شمسى(ده دوره) را بر عهده داشتم. @rozaneebefarda
زندگینامه خودنوشت آیت الله محمدعلی تسخیری [صفحه 4 از 4] مسئولیت‌هاى از سال 1360 شمسى به بعد مشاور مقام معظّم رهبرى در امور فرهنگى جهان اسلام(در حال حاضر)؛ معاونت بین الملل دفتر مقام معظّم رهبرى(طى سال‌هاى 1377 - 1379شمسى)؛ معاونت بین الملل سازمان تبلیغات اسلامى (طى سال‌هاى 1360 - 1370شمسى)؛ مشاور بین الملل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى(در وزارت آقاى لاریجانى)؛ عضویت در شوراى‌عالى فرهنگ مؤسّسه امیركبیر(طى سال‌هاى 1360 - 1365شمسى)؛ عضویت در هیئت امناى شوراى بین الملل و شوراى كتاب سازمان تبلیغات اسلامى(در سابق)؛ عضویت در شوراى‌عالى تبلیغات اسلامى خارجى(در سابق)؛ عضویت در هیئت امنا و هیئت مدیره سازمان دفاع از حقوق كودكان(كافل)؛ عضویت در شوراى چاپ قرآن ویژه جمهورى اسلامى ایران؛ مسئولیت كمیته آموزش طلّاب خارجى در داخل و خارج از كشور؛ عضویت در هیئت امناى چند دانشگاه از جمله دانشگاه اصول الدّین علّامه عسكرى؛ مشاور عالى امور بین الملل بعثه مقام معظّم رهبرى. تألیفات 1. درباره قانون‌اساسى جمهورى اسلامى ایران؛ 2. درس‌هایى در اقتصاد اسلامى؛ 3. مبارزه انقلاب اسلامى بر ضدّ مفاسد اخلاقى؛ 4. دیدگاه اسلام در باره صلح تحمیلى؛ 5. ماهى و سرچشمه (در قالب شعر براى كودكان)؛ 6. اى مسلمانان، به سوى وحدت؛ 7. روایات مشترك سنّى و شیعه در باره نماز جمعه؛ 8.روایات مشترك در باره روزه؛ 9. شناخت حقیقت؛ 10. به سوى خدا؛ 11. امید با مقایسه اسلام و دیگر مكاتب در باره آن؛ 12. تعادل در اسلام؛ 13. نظام عبادات در اسلام؛ 14. نظام كیفرى در اسلام؛ 15. از زندگانى اهل بیت(ع)؛ 16. هدف‌هاى حج و نقش آن در زندگى مسلمانان؛ 17. نظام دولت اسلامى؛ 18. امت و مناسبت‌ها؛ 19. مقدّمه بحثِ حول المهدى مرحوم صدر؛ 20. تفسیر قرآن كریم (كار مشتركى با حجّةالاسلام نعمانى)؛ 21.دست‌آوردهاى سیاسى انقلاب اسلامى ایران؛ 22. دست‌آوردهاى اقتصادى انقلاب اسلامى ایران؛ 23. دست‌آوردهاى فرهنگى انقلاب اسلامى ایران؛ 24. كاربرد اجتماعى زكات؛ 25.حكومت اسلامى از دیدگاه احادیث شیعه؛ 26. احكام حكومتى؛ 27. حج و آثار آن در زندگى اجتماعى؛ 28. حقوق بشر از دیدگاه منشورهاى اسلامى و بین المللى؛ 29. روابط بین المللى در قرآن؛ 30. فعّالیت‌هاى فقهى در مجمع الفقه جهانى (دو جلد)؛ 31. بیدارى اسلامى و تبلیغات؛ 32. نورهایى به سوى وحدت اسلامى؛ 33. نزدیكى اسلام و مسیحیت. و همچنین: مقدّمه نویسى كتاب التوازن بین الدنیا و الآخره؛ مقدّمه نویسى و تجدید نظر بر كتاب الولایة فى القرآن الكریم؛ تجدید نظر در كتاب الحكومة الاسلامیه؛ مقدّمه نویسى كتاب من حكم و احكام اهل البیت(ع)؛ مقدّمه نویسى كتاب الودیعة فى المصارف الاسلامیه (دكتر حسن امینى)؛ مقاله مفصّل در كتاب ابعاد زندگانى پیامبر اكرم(ص)؛ مقدّمه نویسى دیوان آیة اللّه سید محمد جمال هاشمى؛ لازم به توضیح است بیش‌تر تألیفات بنده به عربى است، ولى به دیگر زبان‌هاى زنده دنیا ترجمه شده است (فارسى، انگلیسى، فرانسه، اردو، هندى، تركى، كردى، بنگالى و...). تقریرات 1. تقریر درس مرحوم آیة اللّه العظمى خوئى (در فقه)؛ 2. تقریر درس مرحوم آیة اللّه العظمى صدر(تقریباً یك دوره اصول كامل)؛ 3. تقریر درس مرحوم آیة اللّه العظمى گلپایگانى؛ 4. تقریر درس آیة اللّه وحید خراسانى(تقریباً یك دوره اصول كامل)؛ 5. تقریر درس آیة اللّه وحید خراسانى(در فقه)؛ 6. تقریر درس مرحوم آیة اللّه میرزا هاشم آملى؛ 7.تقریر درس مرحوم آیة اللّه مطهّرى (در فلسفه)؛ 8. تقریر درس آیة اللّه سید محمدتقى‌ حكیم. كتاب‌هاى ترجمه شده به عربى 1. علل گرایش به مادّیگرى (شهید مطهّرى)؛ 2. پیامبر امّى (شهید مطهّرى)؛ 3. انسان و سرنوشت (شهید مطهّرى)؛ 4. جهان بینى (در راه حق)؛ 5. تئورى شناخت (آیة اللّه مصباح یزدى)؛ 6. زندگانى پیامبر و اهل البیت(ع) (مؤسّسه در راه حق)؛ 7. بازشناسى خود جهت بازسازى (آیة اللّه مصباح یزدى)؛ 8. درس‌هایى در اصول دین (مؤسّسه در راه حق)؛ 9. تكامل اجتماعى انسان(شهید مطهّرى)؛ 10. قرآن و طبیعت (دكتر گلشنى)؛ 11.آرمان‌هاى زندگى انسانى(شهید مطهّرى). ضمناً نمایندگى جمهورى اسلامى ایران در بیش از 150 كنفرانس اسلامى در كشورهاى گوناگون جهان را به عهده داشتم. در ده‌ها مجلّه و روزنامه جهان مقاله نوشتم و اشراف مستقیم بر مجلّه‌هاى: الهادى، التوحید و رسالة الثقلین دارم. در دانشگاه‌هاى تربیت مدرّس و امام صادق(ع) تدریس نموده و حدود بیست تز دانشگاهى را هدایت كردم. در سال 1378شمسى مبتلاى سكته مغزى شدم، كه خیلى فعّالیت‌ها را كاهش داد. از خداوند متعال طلب عفو مى‌كنم. ◽️منبع: خبرگان ملت، دفتر اول، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى، اول، زمستان 1379، ص135ـ145. @rozaneebefarda
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۸مرداد در نگاه تاریخ کالبدشکافی چند شبهه و شایعه پیرامون یک کودتای ننگین انگلیسی/آمریکایی به روایت دکتر @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥: گفتاری از درباره نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقریب مذاهب اسلامی(18دی1393) ◽️فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اظهارنظر جالب یک استاد ادیانی حامی در نقد @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یک روحانی ادیانی فعال در فتنه 88 که هنوز هم در قم تحرکات تشکیلاتی انتقادبرانگیزی دارد(که شرحش از حوصله این یادداشت خارج است)، به نقد تشیع لندنی پرداخته و «انقلابی نبودن، نداشتن دغدغه مبارزه با استکبار، استعمار و استبداد» را از ویژگی های بارز این جریان دانسته است. گفتنی آنکه دقیقا همین شاخصه ها در میان قبیله سیاسی آن جناب امر رایج است! و امثال ایشان به جای پرداختن به نقد مهره های سوخته که امروز جایگاه و پایگاهی در حوزه های علمیه شیعی ندارند، بهتر است به گذشته پرحادثه و کارنامه بسیار غیرقابل دفاع خود از فتنه 88 تا کنون پرداخته نسبت به آن اظهارنظر کنند. که وضعیت معیشتی و فرهنگی کنونی حاصل حکمرانی غرب اندیشانه و کدخداپرستانه آنان است، با استفاده از برخی تاکتیک های سیاسی نخ نما و بدون پذیرش خطاهای راهبردی پیشین و عملکردهای خلاف مصالح و امنیت ملی، در صدد فرصت برای تطهیر جریان سیاسی خویش هستند. مواجهه درست و منطقی با این جریان پیچیده که ضربات آن در موازات تشیع لندنی و بعضا بیشتر از آن بوده، نیازمند فراصت و فطانت بیشتر فعالان رسانه ای و سیاسی جبهه انقلاب اسلامی است. این مسئله قابل درک است که قرار دادن فرصت بازگشت و اصلاح گذشته در مواجهه با افراد بدسابقه سیاسی، امری کاملا عقلانی و جوانمردانه است اما نادیده انگاری فتنه به عنوان خط قرمز نظام و فرار فعالان فتنه از پذیرش اشتباه و تلاش برای جبران آن، نشانگر آن است که اطمینانی به تغییر رویه سیاسی در آنان نمی توان داشت. ◽️فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥پاسخ به سخنان جنجالی یک روحانی اصفهانی پیرامون عزاداری در کرونا ◽️فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥یادداشت تحریف آمیز تاریخ نگار ضدانقلاب لندن نشین و مواجب بگیر ملکه در رونامه اعتماد(به مدیر مسئولی نماینده پیشین عضو لیست امید) @rozaneebefarda
سخن حوزه-پیش شماره اول.pdf
2.24M
💥متن کامل پیش شماره نخست نشریه اینترنتی 🔹ویژه سرویس استان های خبرگزاری حوزه، با هدف اطلاع رسانی از رویدادها، یافته‌ها و دستاوردهای حوزه‌های علمیه و روحانیت استان ها در عرصه های علمی، فرهنگی، پژوهشی، تبلیغی و خدمات اجتماعی. @rozaneebefarda
▪️إنا لله وإنا اليه راجعون ▫️روح ملکوتی آیت الله شیخ یونس شریفی اشکوری گیلانی به ملکوت اعلی پیوست. @rozaneebefarda
نشریه فرهنگ پویا شماره 43.pdf
6.94M
💥متن کامل نشریه شماره ۴۳/بهار ۱۳۹۹ @rozaneebefarda
فتنه کور لبنان؛ ، آشوب، ویرانی، سلطه [صفحه 1 از ۷] 💥 اختصاصی_روزنه/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 گام‌ اول: آنچه اخیرا در بیروت رخ‌ داد دو هفته پیش انفجاری مهیب بندر مهم و راهبردی بیروت را به معنای واقعی کلمه ویران کرد. انفجاری با وسعت فراوان که علاوه بر خسارت‌های جانی و مالی بسیار به ۳۰۰ هزار نفر از ساکنین پیرامونی این بندر، کشور کوچک لبنان را به مرزهای یک بحران سیاسی-اقتصادیِ عمیق برده‌ است. گویا انفجار ناشی از انباره‌ی مقادیر قابل توجهی از نیترات آمونیومِ مصادره شده از یک کشتی خارجی در سال ۲۰۱۴ بوده است. موادی که به طرز عجیبی روی هم تل‌انبار شدند و هنوز مشخص نیست دقیقا چه اتفاقی منجر به یک انفجار شبه اتمی در بندر بیروت شده است. این مواد به گفته متخصصان، دارای حساسیتِ انفجاری بسیار کم می‌باشند هم‌چنانکه معروف است اگر آمونیوم نیترات را زیر بالش خود بگذارید، احتمال انفجار بالش به خودی خود، بیشتر از انفجار آمونیوم نیترات می‌باشد! از طرفی کاملا برعکس، این ماده در صورت تحریک‌ توسط یک کنش‌گرِ به اندازه کافی قدرتمند، دارای ظرفیت انفجاری بسیار بالایی خواهد بود. همین باعث می‌شود انفجار ناگهانی و قدرتمند آن در بندر بیروت، تا حد قابل ملاحظه‌ای، محتملا محصول یک اقدام عمدی تلقی شود. صد البته نظر نهایی را باید کارشناسان این حوزه پس از تحقیقات جامع و بی‌طرف بیان کنند. هرچه هست ابهامات کارشناسانه‌ و مهمی در این باره هنوز بدون جواب مانده‌اند؛ هنوز مشخص نیست چرا و چگونه، این محموله سنگین از مواد انفجاری - بالغ بر ۲۷۵۰ تن!- البته با کاربری دوگانه نظامی و کشاورزی- به مدت ۶ سال به حال خود رها شده بودند؟ صاحب آن دقیقا کیست و چرا طی این مدت مدید کاری برای استرداد نکرده است؟ هرچند گفته می‌شود که استرداد صرفه اقتصادی نداشته است اما حقیقتا بعید است شما صاحب ۲۷۵۰ تن ماده مصادره شده باشید ولی کاری برای خلاصی آن و یا حداقل فروش آن به دولت یا دیگر طرف‌های حاضر در لبنان صورت ندهید به این امید که شاید بتوانید مقداری از سرمایه مصادره‌ شده خود را احیا کنید! در کنار این ابهامات، یک مطلب کاملا واضح وجود دارد و آن اینکه اوضاع در لبنان پس از این انفجار، پیچیده‌تر شد. گام دوم: آنچه پیش‌تر در لبنان رخ‌ داده بود لبنان به خودی خود و پیش از این نیز به سبب خباثت‌های امریکایی، وضعیت اقتصادی ناخوشایندی را تجربه می‌کرد و بدون این انفجار هم در مشکلات اقتصادی و اجتماعی خاص خود غوطه‌ور بود. مشکلاتی که از زمان روی کار آمد سعد حریری و با سیاست‌های انفجاری‌اش، بدتر شد و ماشه اعتراضات مشکوک را در این کشور حساس، چکاند. اعتراضات لبنان بعدا با اعتراضات خونین عراق تکمیل شد و پس از مدتی فاز بعدی اعتراضات با مدلی تقریبا یکسان، در ایران کلید خورد و فتنه‌ای عجیب را رقم زد که اگر یاری خداوند و خبرگی اطلاعاتی نیروهای ما نبود، فاجعه‌ای بزرگ می‌آفرید. به هر حال در زمانی که لبنان در دوره نخست‌وزیری سعد حریری از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در وضعیت ناخوشایندی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی خود به سر می‌برد، در رخدادی کم‌سابقه، این فرد پر دردسر به صورت ناگهانی به عربستان سعودی سفر کرد و پس از مدتی در خاک این کشور، استعفای تحقیرآمیزی را از روی یک متن خواند. او ایران و حزب‌الله را به خراب‌کاری در لبنان متهم کرد و همچنین به صورت مبهم گفت اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد جان او در خطر است. در حالی که اولا تا پیش از این کنترل دولت در دست او بود و سیاست‌های ناموجه‌ او باعث التهابات اقتصادی و در نتیجه سیاسی شد. ثانیا بی‌ثباتی چیزی است که اساسا به نفع حزب‌الله نمی‌باشد زیرا این نیرو در تقابل با رژیم صهیونیستی‌ است و درگیری داخلی ولو به صورت اجتماعی و سیاسی، برای این گروه، هزینه‌بر و تشتت‌آور می‌باشد. ثالثا شواهد نشان ‌داد سعد حریری بیشتر به یک گروگان تا یک میهمان برای دولت عربستان شباهت داشته است هم‌چنان‌که پس از بازگشتش به لبنان کماکان دو تن از فرزندانش در عربستان مانده بودند. بازگشت او از عربستان که با فشار تقریباق همه اطراف صورت گرفت نشان می‌داد ماجرای در خطر بودن جانش چیزی جز یک بلوف مزخرف نبوده بلکه جان او بیشتر از سوی میزبانان سعودی‌اش در خطر قرار داشته است. صفحه ۲: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4772 صفحه ۳: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4773 صفحه ۴: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4775 صفحه ۵: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4776 صفحه ۶: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4777 صفحه ۷: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4779 @rozaneebefarda