سخنرانی_استاد_طهرانی_شب_جمعه13صفر1442-mc-mc-mc.mp3
37.18M
🔸سخنان آقای علوی با اصول و مبانی اسلامی سازگار نیست!
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/14
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹صوت کامل نقد:
#شیخ_قاسم_طهرانی
از اساتید درس خارج و مدرس فلسفه و عرفان اسلامی #مشهد/ شاگرد درس معالم آقای علوی در سال ۵۹
🔘اظهارنظرهای منتقدان دیدگاه اخیر آقای علوی را در روزنه بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/15
محمد جواد توكلي/دانشيار گروه اقتصاد موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
#اقتصاد_اسلامي را به #شوخي گرفتهاند!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۵]
🔸 در چهار دهه اخير چند گروه، اقتصاد اسلامي را به شوخي گرفتهاند. گروه اول كساني هستند كه آگاهي كافي از يافتههاي اقتصاد اسلامي ندارند و در نتیجه بر اساس معلومات اندك خود، اقتصاد اسلامي را شوخي ميپندارند. نمونه اخيرش، سخنان جناب آقاي سید محمدجواد علوي است كه به واسطه قرائت سطحي كه از اقتصاد اسلامي و متفكرانش به خصوص شهيد صدر دارد، به اقتصاد اسلامي حملهور شدهاند. در ادامه در مورد ادعاهاي ايشان بيشتر خواهم نوشت.
🔸 اما گروه دوم، سياستگذاران اقتصادي كشور ميباشند كه اقتصاد اسلامي و رهيافتهاي آن را به شوخي گرفته اند. به جرات ميتوان گفت كه در چهل سال اخير هيچگاه مجالی براي اجراي اقتصاد اسلامي فراهم نبوده است! این افرادی كساني هستند كه تصمیمگیریهای مهم اقتصادی توسط آنان صورت میگیرد و آنها، عملا بر اساس همان نسخههاي اقتصاد متعارف، اقتصاد كشور را مديريت كرده و ميكنند؛ قسمت طنزآمیز و همچنین تاسفبرانگیزِ ماجرا هم در اینجاست زیرا در نهايت ناكارامدي اين سياستها را به پاي اقتصاد اسلامي مینویسند!
🔸 بايد پرسيد كه چه بخشي از بودجههاي آموزشي و پژوهشي دانشكدههاي اقتصاد كشور و مراكز پژوهشي اقتصادي به تحقيقات اقتصاد اسلامي اختصاص يافته است؟ ما چه مقدار از محققان اقتصاد اسلامي حمايت كردهايم؟ اگر تحليلي سرانگشتي از بودجه اختصاص يافته به اقتصاد اسلامي داشته باشيم، بايد بگوييم تقريبا هيچ!
🔸گروه سوم نيز كساني ميباشند كه مجذوب نوعي علمگرايي افراطيشده اند و اقتصاد را دانشي فني همانند فيزيك و شيمي قلمداد ميكنند. آنها نيز اقتصاد اسلامي را به سخره ميگيرند چرا كه شدیدا مجذوب سراب علم اقتصاد شدهاند. اين در حالي است كه خود اقتصاددانان غربي در مورد حتمي بودن قوانين علم اقتصاد ترديد كرده اند! اخيرا هاسمن از نظريهپردازان فلسفه اقتصاد، با اتكا به نظريه جان استوارت ميل، قوانين اقتصادي را تنها در حد قواعد تمايل ميداند كه از حتميت برخوردار نيست.
🔸 برگردم به گروه اول و امثال جناب آقاي #سیدمحمدجواد_علوي. ايشان در مصاحبهاي كه اخيرا داشتند، اقتصاد اسلامي را يك شوخي قلمداد و متاسفانه برداشتهايی سطحي از اقتصاد اسلامي و متفكران آن ارائه كردند.
ايشان به شكل ضمني چند ادعا را مطرح كردند:
🔻اول اينكه متفكران ما و از جمله متفكران اقتصاد اسلامي تحت تاثير انديشههاي چپ و سوسياليستي بودهاند و همين امر باعث گسترش اقتصاد دولتي در جمهوري اسلامي ايران شده است. ايشان حتي شهيد صدر را هم داراي رويكردي سوسياليستي ميپندارند و اين ادعا را مستند به نظريه ايشان در مورد مالكيت عمومي زمين ميدانند.
🔻دومين ادعاي ايشان اين است كه اقتصاد، محصول سيره عقلا است و نبايد از دين اسلام انتظار ارائه انديشه اقتصادي داشت؛ به همين خاطر چيزي به اسم اقتصاد اسلامي نداريم.
🔻سومين ادعاي ايشان نوعي نگاه مثبت به بانك و نظام بانكداري متعارف است.
🔸اگر بخواهم تحليلي كلي از ديدگاه ايشان داشته باشم باید بگویم ايشان به واسطه نگاه خوشبينانه به اقتصاد بازار آزاد و نگاه منفي به رويكردهاي سوسياليستي، از سمت نظام سوسياليستي به سمت نظام بازار آزاد غش كردهاند و ظاهرا تمايل دارند كه از #اسلام نيز #برداشتي #سازگار_با_اقتصاد_سرمايهداري ارائه دهند.
@rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند!
[صفحه ۲ از ۵]
اقتصاد اسلامي، #سوسياليستي نيست؛ مظلوميت عجیب #شهيد_صدر!
🔸در مورد ادعاي ايشان مبني بر سوسياليستي بودن انديشههاي اقتصاد اسلامي بايد گفت كه اين ادعا از اساس باطل است. زیرا شهيد صدر(ره) به عنوان پدر اقتصاد اسلامي بخش زيادي از كتاب اقتصادنا را به نقد سوسياليسم و كمونيسم اختصاص داده است. دلیل آن نیز واضح میباشد زیرا عراق در آن زمان، در معرض انديشههاي سوسياليستي قرار داشت و از همین رو میتوان گفت اساسا یکی از اهداف عمده ایشان از نگارش این کتاب، مقابله با این جریان فکری در عراق و همچنین سراسر امت اسلامی بود. بحث ايشان در مورد مالكيت عمومي و دولتي اراضي و حصول حق اولويت بهرهبرداري در اثر احياء نيز منطبق بر رویکردی است که ایشان آن را بر اساس استدلالهای فقهی پذیرفتهاند. گذشته از آنکه ايشان مالكيت خصوصي زمين را نيز ميپذيرند.
🔸اتفاقا برخي يافتههاي كنوني در فضاي مطالعات توسعه نيز اين رويكرد را تاييد ميكنند كه اراضي عمومي را بايد در مالكيت عموم نگه داشت. منتهي فرق است بين مالكيت عمومي و مالكيت دولت كه در استدلال آقاي علوي، بين آن دو خلط شده است. مناسب است كه به تجربه دهه 1970 چين و انقلاب كشاورزي آن مقطع اشاره كنم؛ چيني ها به جاي واگذاري مالكيت زمينهاي بزرگ مشاع كشاورزي به كشاورزان، مديريت آن را واگذار كردند. در نتيجه توليد كشاورزي آنها 4 برابر شد. چينيها رانت زمين را واگذار نكردند- كه سياستي هوشمندانه بود- بلکه زمينه را براي خلاقيت بخش خصوصي فراهم كردند.
🔸در مقابل، ما در تجربهای که از خصوصيسازي داشتیم، تحت تاثير انديشههاي بازار و آزادی اقتصادی، مالكيت بسياري از كارخانهها را به قيمت بسيار ناچيز به افراد واگذار كرديم. بسياري از اين افراد به واسطه رانت زمين كارخانهها كه عمدتا در محدوده شهري واقع شده و قيمت زيادي پيدا كرده بودند، متقاضي خريد آنها بودند. نتيجه اين شد كه خصوصي سازي عملا منجر به تعطيلي توليد شد. در يكي از شهرهاي شمالي كشور يك كارخانه نساجي به بخش خصوصي واگذار شد؛ خريداران كارخانه ابتدا كارگران را به بهانه تعديل نيرو اخراج كردند. سپس دستگاهها را به بهانه تعمير به تهران فرستاده و فروختند و در نهايت زمين كارخانه را قطعه بندي كرده و فروختند. نتيجه چه شد؟! اینکه ما به اميد فرار از مشكلات اقتصاد دولتي كلا توليد را قلع و قمع كرديم!
@rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند!
[صفحه ۳ از ۵]
سازگاري اقتصاد اسلامي با سيره عقلا
🔸 اينكه گفته شود اقتصاد، محصول سيره عقلا يا انديشه عقلايي است مستلزم فقدان اقتصاد اسلامي نيست؛ وگرنه ما بايد همه مكاتب اقتصادي موجود از مكتب اقتصاد كلاسيك، نئوكلاسيك و نيوكلاسيك گرفته تا مكاتب اقتصاد كينزي، تاريخي آلمان و نهادگرايي را نيز منكر شويم. در اين مكاتب، جهتگيريِ ارزشي خاصي نهفته است كه ريشه در مباني ارزششناختي آنها دارد. اين مكاتب، بر اساس نگرشهاي متفاوتي نسبت به ارزشهاي اقتصادي از جمله عدالت و آزادي بنا شدهاند. حتي علم اقتصاد كه حاكي از قانونمنديهاي حاكم بر رفتارهاي اقتصادي و نظام اقتصادي است نيز از ارزشداوري خالي نيست. بنده، بخش زيادي از «كتاب مباني فلسفي و روششناسي اقتصاد» را به چگونگي ورود ارزشها در نظريات اقتصادي اختصاص داده و آن را تبیین کردهام( رجوع شود به محمد جواد توكلي، مباني فلسفي و روش شناسي اقتصاد، ص۱۳۹-۲۴۲)
🔸 اقتصاد اسلامي، سيره عقلا را ميپذيرد اما براي تكميل منبع عقل ، از يافتههاي وحياني هم استفاده ميكند. همانگونه كه در بيانات جناب آقای علوي هم آمده، اسلام در برخي موارد سيره عقلا را نميپذيرد همچنانکه ایشان نیز گفتهاند که اسلام، سیره عقلا در مورد مشروعیت ربا را مردود دانسته است. البته ايشان مدعي ميشوند كه ربا در سيره عقلا هم پذيرفتني نيست؛ بلكه آنچه پذيرفته شده بهره است. ايشان با اشاره به تمايز بين ربا و بهره، اين ادعا را مطرح ميكنند كه بهره را عقلا و به تبع، اسلام هم ميپذيرد.
🔸 منتها ايشان بين دو مفهوم بهره و عايدي(سود) خلط کردهاند. اسلام هيچگاه سود را نفي نكرده است و به تبع در نظريه بانكداري اسلامي نیز هيچگاه گفته نشده است كه صاحبان سرمايه سود كسب نكنند! بلكه عنوان شده كه اگر صاحب سرمايه مي خواهد سود ببرد بايد خود را در معرض ريسكهاي بخش واقعي قرار دهد و در نتجیه در سود و زيان شريك باشد. اين همان الگوي مشاركت در سود و زيان PLS است كه در مورد آن كتابهاي زيادي نگاشته شده است. میتوانید نگاهی به كتاب اخير آقایان دكتر عسگري، محسن خان، و ميراخور در مورد ثبات در تامين مالي اسلامي بیندازیدكه توسط انتشارات معتبر ويلي به زبان انگليسي منتشر شده است.( Hossein Askari et al., The Stability of Islamic Finance_ Creating a Resilient Financial Environment for a Secure Future) در اين كتاب استدلال شده است كه نظام تامين مالي اسلامي باثبات تر از نظام تامين مالي ربوي است. اسلام مقرر داشته چنانچه شما مالكيت پول را در قالب عقد قرض به ديگري منتقل کنید (تمليك بضمان)، عوايد آن نيز به مالك جديد منتقل ميشود بنابراین صاحب پول حق تقاضاي سود را نخواهد داشت .
@rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند!
[صفحه ۴ از ۵]
مكتب اقتصادي اسلام و آراء شهید صدر
🔸 اسلام انگونه كه شهيد صدر بيان ميكنند هيچگاه به دنبال آن نبوده كه علم اقتصاد (به مفهوم اقتصاد اثباتي) ارائه دهد؛ بلكه اسلام نوعي مكتب اقتصادي ارائه ميدهد كه بر اساس آن ساختارهاي اقتصادي جامعه بنا شده و در چارچوب آن، رفتارهای اجتماعی شكل ميگيرد. سياستگذاريهاي اقتصادي نيز بخشي از همين مكتب اقتصادي را شكل ميدهد. همه مكاتب اقتصادي نسبت به دايره حقوق مالكيت، ميزان مداخله دولت و ارزشهاي محوري در نظام اقتصادي از جمله عدالت اقتصادي ديدگاه خاص خود را دارند.
🔸 شهيد صدر در كتاب اقتصادنا آزادي در كادر محدود، مالكيت مختلط و عدالت اجتماعي را به عنوان اصول عام اقتصاد اسلامي معرفي ميكنند. (محمدباقر صدر، اقتصادنا، ص۲۹۵-۳۰۵) ايشان بر اين نكته تاكيد ميكنند كه مكتب اقتصادي و رهيافتهاي آن، چارچوب مطالعات علم اقتصاد را مشخص ميكند. من در چند مقاله استدلال كردهام كه همين چارچوبهاي نهادي مورد پذيرش مكاتب اقتصادي، بر رفتار عاملان اقتصادي اثر ميگذارند و از همين ناحيه ميتوان حتي يافتههاي علم اقتصاد را نيز به اسلامي و غيراسلامي تقسيم كرد. (رك: محمد جواد توكلي، «بازخواني رويكرد شهيد صدر در مورد هويت علمي اقتصاد اسلامي»، روششناسی علوم انسانی، ۱۳۹۶، شمارۀ ۹۰، ص۲۱۱-۲۳۶؛ محمد جواد توكلي، «تحلیل انتقادی دوگان اثباتی و هنجاری در اقتصاد (بر اساس آراء شهید صدر)»، مطالعات اقتصاد اسلامي، ۱۳۹۷، شمارۀ ۲۱، ص۱۴۱-۱۶۸؛ محمد جواد توكلي، «بررسی امکانپذیری تمایز اقتصاد اسلامی اثباتي و هنجاري»، اقتصاد اسلامي، ۱۳۹۷، شمارۀ ۷۲، ص۵-۳۳)
🔸 #شهيد_صدر تصريح ميكند كه اسلام اصالتا مدعي ارائه علم اقتصاد نيست؛ اما حاوي مكتب اقتصادي است. مكتب اقتصادي در ديدگاه شهيد صدر روشي است كه ما بر اساس ارزش عدالت براي اداره اقتصاد جامعه و حل مشكلات آن، بر ميگزينيم. مشخص است كه اسلام نیز همانند سایر مکاتب و بلکه بهتر از همه آنها، برداشت خاص خود را از عدالت اقتصادي دارد و از همین رو، راهبردهای آن براي حل مشكلات اقتصادي و سروسامان دادن به اقتصاد جامعه متمايز خواهد بود. براي نمونه، اسلام با ممنوعيت ربا و قمار، به سمت معرفي الگوي مشاركت در سود و زيان در تامين مالي ميرود كه الگويي مترقي و پايدار است.
🔸 متاسفانه عملكرد بد نظام بانكي كشور در دهههاي اخير و عدم اصلاح قانون عمليات بانكي بدون ربا باعث شد كه ما از الگوي مشاركت در سود وزيان فاصله گرفته و نتوانيم عمكرد مناسبي در اين حوزه داشته باشيم. اما مشكل آن گونه كه آقاي علوي ميگويند به خاطر استفاده از عقود اسلامي نيست؛ بلكه مشكل اين است كه ما ساختار بانكي را از اقتصاد متعارف به عاريه گرفتيم و تنها اصلاحاتی ظاهري در آن ايجاد كرديم. ما چشمان خود را بر خلق پول بانكي كه خلاف عدالت و مولد ناكارآمدي و تورم است، بسته ايم و تنها از ابزار عقود ميخواهيم بانكها را كنترل كنيم.
🔸 كاش جناب آقاي علوي كتاب «سرمايه در قرن بيست و يكم» نوشته توماس پيكيتي را ميخوانند. پيكيتي در این كتاب استدلال ميكند كه نظام سرمايهداري عليرغم اينكه نرخ بهره پايينی دارد، عملا به سمت نابرابري توزيعي رفته است. او هشدار ميدهد كه اين روند موجب افزايش شكاف طبقاتي و فروپاشي نظام سرمايهداري خواهد شد. پيكتي تنها راه نجات اقتصاد غرب را در گرفتن ماليات تصاعدي بر ثروت و از بين بردن قله هاي ثروت ميداند. اين در واقع همان يافته قرآني است كه خداوند متعال ميفرمايد ثروت نبايد در دست اغنياء دست به دست شود: لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاء مِنكُمْ(سوره حشر: آیه ۷)
@rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند!
[صفحه ۵ از ۵]
غش كردن به سمت #سرمايه_داري براي فرار از #سوسياليسم!
🔸 امثال جناب آقاي علوي بروجردي براي فرار از سوسياليسم عملا به سمت نظام بازار آزاد و سرمايهداري غش كرده اند. البته چنین چیزی يك سابقه تاريخي دارد زیرا امثال ايشان مشكلات اقتصاد ايران را ديدهاند و آن را مستند به اتخاذ سياستهاي سوسياليستي ميدانند. در حالی که اين برداشت از اقتصاد ايران كاملا غلط است. ما حداقل در سه دهه اخير، عملا سياستهاي تعديل ساختاري و بازار آزاد را اجرا كردهايم. ما در اين سه دهه، مرتبا به اقتصاد كشورمان شوك هاي تعديلي بازاري وارد نمودهایم؛ مرتبا نرخ ارز را بالا برده و به تن نحيف اقتصاد كشور شوك وارد كردهايم!
🔸 اولين شوك تعديلي در دوره رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني به اقتصاد ايران وارد شد كه نتيجه آن، تورمی حدودا 50 درصدي در كشور بود. ما در دوره هاي بعد نیز چندين بار شوكِ تعديل نرخ ارز را به اقتصاد كشور وارد كرديم كه نتيجه آن افزايش تورم و همچنين افزايش هزينههاي توليد كشور بوده است. سياستگذاران ما مرتب ادعا كردهاند كه با افزايش قيمت ارز و اساسا آزادسازي قيمت ها- كه سياستی متاخذ از نظام بازار آزاد میباشد- صادرات افزايش یافته و واردات كم ميشود. آنچه در عمل اتفاق افتاد تنها افزايش تورم بود؛ صادرات هم در ميان مدت و بلندمدت افزايشی پيدا نكرد؛ زیرا با افزايش هزينههاي توليد در صنعت مونتاژ كشور عملا اثرات افزايش نرخ ارز خنثي شده و ميشود!
🔸 اگر دقيق تر بخواهيم بگوييم، به تعبیر برخي اساتيد، اقتصاد ما گرفتار نوعي بازارگرايي مبتذل شده است! ما بدون اينكه ساختار شفافيت اقتصادي ايجاد کرده باشیم، با استفاده از سياستهاي اقتصاد بازار آزاد، مرتبا در جامعه رانت ايجاد ميكنيم. از آنجا كه نظام بانكي و مالياتي ما نيز ناكارمد است، اين رانت به شكلي ناعادلانه بين افراد توزيع ميشود و ما مرتبا قله ثروت را ايجاد ميكنيم. بانكها در 40 سال اخير نقدينگي كشور را 10 هزار برابر كردهاند در حالي كه توان توليدي ما تنها 5 برابر شده است. خروجي اين عملكرد نظام بانكي چيزي جز تورم نيست.
🔸 ما از دوره رياست جمهوري اقاي خاتمي اجازه داديم كه بانكهاي خصوصي در كشور ايجاد شوند . آیا اين چیزی غير از سياست بازار آزاد بود؟! آيا اين هم يك سياست سوسياليستي بود؟! نخير جناب آقاي علوي! اشتباه به سمع شما رساندهاند! ما بانكهاي خصوصي را بر مبناي نظريه بازار آزاد (نظام سرمايهداري) ايجاد كرديم و به آنها قدرت داديم كه با خلق پول 7 برابري در همه اركان اقتصادي كشور تزلزل ايجاد كنند. فقط كافي است بدانيد كه نسبت تسهيلات به سپرده اين بانكها در ساليان اخير حدود 64 درصد بوده است (نسبت به رقم حدود 80 درصدي كل نظام بانكي). اين بدان معناست كه مشخص نيست اين بانكها، 36 درصد از منابع خود را چه ميكنند!
🔸 امثال جناب آقاي علوي برداشتي سطحي از بانك دارند. تصور ايشان اين است. كه بانك واسطه وجوه بوده و از اعتبارش مايه ميگذارد تا به توليد و خلق ثروت كمك كند!
🔹 اگر ايشان بدانند كه بانك در كشور ما مشغول خلق پول از هيچ است و بخش زيادي از پولهاي خلق شده راهي بازارهاي سفتهبازي ميشود، آنگاه نظرشان در مورد بانكها عوض ميشود!
🔹 اگر ايشان بدانند كه سه نوبل اقتصادي براي انديشه حذف خلق پول در نظام بانكي به اقتصاددانان مطرح دنيا داده شده، در مورد برداشتشان از بانك تجديد نظر ميكنند!
🔹 اگر ايشان بدانند كه انديشه اصيل بانكداري اسلامي در دنيا طرفداران زيادي دارد، نگرششان را نسبت به بانك عوض ميكنند!
🔸 سخن بسيار است و مجال موسعي را ميطلبد كه در مورد هريك از ادعاهاي مطرح شده توسط ايشان بحث و گفتگو كرد. در پايان تنها به اين نكته اشاره ميكنم كه دانش اقتصاد اسلامي دانشي جوان است؛ اگر شهيد صدر را به عنوان بنيانگذار دانش مدون اقتصاد اسلامي بدانيم، از عمر اين دانش بيش از 60 سال نميگذرد.(رجوع شود به Mohammad Javad Tavakoli, «Muhammad Baqir al-Sadr; The Founder of Islamic Economics», Horizon of Thought, 2016, no.3, p.103-128) اين در حالي است كه اقتصاد متعارف بيش از 200 سال سابقه دارد و سرمايهگذاري زيادي براي رشد و توسعه آن شده است. براي اينكه ثمرات اقتصاد اسلامي در عمل نمايان شود، بايد به محققان اقتصاد اسلامي بها داد و زمينه مشاركت آنان در سياستگذاري اقتصادي را فراهم كرد. آنگاه خواهيم ديد در طول زمان حقانيت اقتصاد اسلامي بيش از پيش نمايان خواهد شد.
منشر شده در هفتهنامه پرتو سخن، شماره 995، 09-7-1399:👇 http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=995&Category=363
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/16
🔸از تطهیر لیبرالها و #نهضت_آزادی تا تهمت چپگرایی به انقلابیون
حامد حبیبی
دانش آموخته سطح عالی حوزه/ پژوهشگر مطالعات انقلاب اسلامی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جناب آقای علوی در بخشی از گفتگوی پرحاشیه اش با اکو ایران، به طرز زیرکانه ای ورود به انقلاب را از ابتدا با #تفکرات_چپ_گرایانه مصادف میداند و عجیب آنکه تنها نهضت آزادی را استثنا میکند و بدینوسیله تلویحا آنان را در زمره مبارزان اصیل میشمارد!
🔹آقای علوی را که شاید ارادتش به دوستان نهضت آزادی از مسجد مرحوم ابوی اش بوده(مسجدی که یدالله #سحابی امام جماعت موقتش بود) عملا همان حرفهای اول انقلاب #بازرگان را تکرار کرد.
🔻در نگاه بازرگان و همفکران او در نهضت آزادی، اتخاذ شعارهای ضداستعماری در انقلاب اسلامی، #اصالت ندارد! او تکیه و تاکید داشت که این شعارها بعد از پیروزی انقلاب و ایضا به عاملیت و تلقین نیروهای چپ وارد فرهنگ انقلاب اسلامی شده است.(خط سازش ، ص240)
🔹این تهمت در حالی مطرح شده که امام خمینی از ابتدای مبارزات تا پس از پیروزی، بارها صراحتا از پشتیبانی قدرتهای استعماری چپ و راست از رژیم فاسد شاه و خیانتهای او، یاد کرده اند؛ از اقتصاد تا ارتش و فرهنگ. از دید امام پایان دادن به دخالتهای همه #اجانب، از اهداف اساسی انقلاب بود.(صحیفه امام، ج 4، ص 333)
🔹 در آثار و مواضع نهصت آزادی گرچه رویکردهای ضد شوروی دیده می شود اما آنان از مواضع ضد آمریکایی به شدت پرهیز داشتند. اما حساسیت نیروهای انقلابی اصیل نسبت به خطر شوروی و کمونیسم به صورت معتدل و طبیعی همواره وجود داشت، ولی آنگونه که امام تبیین فرمودند، دشمن اصلی #آمریکا بود.
نهضتی ها به گونه ای مسئله کمونیسم را طرح می کردند که مواضع ضد آمریکایی تحت الشاع قرار می گرفت. مخصوصا بازرگان بعنوان رهبر نهضت، هیاهوی نفوذ گسترده و وسیع مارکسیستها و تحت تاثیر کمونیستها قرار گرفتن مسئولان و مجریان امور و مرتبط نمودن هرگونه اعتراض و حمله ای علیه دولت موقت و نهضت آزادی به نیروهای چپ را راهبرد سیاسی خود قرار داده بود.(خط سازش، ص273)
وی دقیقا برخلاف راهبرد مبارزاتی امام حرکت میکرد و صریحا گفته« شیطان بزرگتر یا اکبر هم داریم و آن مارکسیسم است»(بازیابی ارزشها، ج2، ص34)
🔹اما چرا بازرگان و همفکرانش خطر شوروی و مارکسیسم(چپ ها) را جدی تر از آمریکا میدانستند؟
🔻پاسخ را امام چنین بیان فرموده:
«خط این بود که اصلا آمریکا منسی بشود. یک دسته شوروی را طرح می کردند تا آمریکا منسی بشود..خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود.لهذا دیدید که این جوانهای بیدار عزیز ما این #لانه_جاسوسی را گرفتند این شیاطین به دست و پا افتادند. یکی گفت که اینها خط شیطان هستند.»(صحیفه ،ج15،ص29)
🔹جالب است آقای علوی نهضت آزادی که از نوک پا تا فرق سر گرایشات لیبرالی داشت را مستقل می خواند و آنان را نقطه مقابل سوسیالیست های خداپرست می داند، که روزگاری مهد پروش برخی رهبران همین نهضت آزادی بوده و از جمله، آشنایی ابراهیم یزدی با مهندس بازرگان نیز به همین تشکیلات برمیگردد!
🔹 بازرگان در ابتدای انقلاب معتقد بود هرگونه ضربه زدن به آمریکا در راستای منافع شوروی است.
او بعدها در کتاب خود می نویسد:
«من نمی گویم گروگانگیری که مقدمه افشاگری و خیلی چیزهای دیگر شد دستور پیش طرح شده یا تحریک خارجی هاست. پرده ها دیر یا زود بیشتر پس خواهد رفت و تاریخ قضاوت خواهد کرد..(که) عمل فوق صد درصد با خواسته ها و منافع شوروی انطباق داشت.»(انقلاب ایران در دوحرکت،ص177)
🔹بگذریم که باید به آقای علوی یادآوری کرد که همین آقایان نهضت آزادی و در راس شان مهندس بازرگان، منافقین(مارکسیست و چپ التقاطی) را #فرزندان #نهضت قلمداد می کردند و نهضت سرچشمه تفکر همین منافقین بود.(روزنامه میزان، 13 اردیبهشت 1360)
🔹اوج ارادت فکری آقای علوی به بازرگان در تاسی وی به اندیشه های او در 《مرشد معنوی》 خواندن پیغمبر(ص) متبلور می گردد؛ جایی که بازرگان در مقاله 《آخرت و خدا هدف بعثت انبیاء》می نویسد:
«نیازی ندارد که خدا و فرستادگان خدا راه و رسم زندگی و حل مسائل فردی و اجتماعی را به او یاد بدهند خصوصاً که گرفتاری و سختی و تلاش و تدبیر برای رفع مشکلات، جزئی از برنامهی آفرییش آدمی است و وسیله ی اصلاح و تربیت و تقرت او به خداوند متعال میباشد.اصلاً چنین کاری برای خداوند و رسولانش یک عمل لغو نیست؟»(مجله کیان،شماره28)
🔻گویا جناب آقای علوی همچون بازرگان به این رسیده اند که اسلام، توجه اصیل به دنیا و امر حکومت ندارد و اگر بدون تشکیل حکومت اسلامی و با هر حکومت دیگری، بتوان برخی اهداف و احکام فردی اسلام را تأمین کرد، میتوان ضرورت تشکیل "حکومت اسلامی" یا صیانت از آنرا انکار کرد یا از ابعاد اجتماعی اسلام(اعم از اقتصادی و...) دست شست!
@rozaneebefarda
آن بیست مقاله!
گفتاری از مقام معظم رهبری در تبیین ضرورت ایستادگی محترمانه و منطقی در مقابل #شبهات!
💥لبیک
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹عزیزان من!
🔻امروز #شبهههای_نو و #خطرناکی وجود دارد. آن شبهههای قدیمی تمام شد. امروز، شبههی «ابن کمونه» را کسی مطرح نمیکند. امروز شبهات عظیم در تمام زمینههای کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسألهی ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینههای دینی و اسلامی وجود دارد، برسید.
همهی اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همهی اینها شبهه وجود دارد.
🔻چه کسی باید به این شبهات پاسخ دهد؟
مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟
آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟
چه کسی در مقابل ایتام آل محمّد صلواتاللَّه علیهم اجمعین که بیدفاع در معرض این امواج قرار گرفتهاند، جواب خدا را خواهد داد؟
🔹نتیجه این میشود که وقتی کسی بر جامعهی ما گستاخی کرد و یک #شبهه را به #صدای_بلند گفت، به جای اینکه ناگهان از ده نفر صدایی بلند شود و #بدون_عصبانیت_و_خشم، جواب شبهه را بدهند، عصبانی میشویم و دعوا و جنجال میکنیم؛ در حالی که اگر دست ما پُر بود، چرا دعوا کنیم؟
🔹یک نفر مقالهای مینویسد و #حرف_بی_منطق و بی استدلالی را بیان میکند و یا با #استدلال_غلط و مغالطه جلو میآید - مثل قضیهِ معروفِ کشیدن عکس مار به جای نوشتن آن - آن گاه بلافاصله ده، #بیست_مقاله و یا #صد_مقاله از #حوزهی_علمیه_قم بیرون میآید و در هر روزنامه و مجلّهای #جوابش_داده_میشود و #تمام_میشود_میرود.
(۷۴/۹/۱۳)
@rozaneebefarda
نیمهی پنهانِ روحالله #حسینیان
روایتی از #رأفت_اسلامی در جمهوری اسلامی
محمدامین فرج اللهی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹باورم نمیشد! ساعت هشت شب در مغازه مجللش در خیابان پاسداران تهران نشسته بود جلوی من و داشت با بغض گلوگیری که گاهی اشک را به چشمش میریخت، برایم از خوبیهای مرحوم حسینیان و شهید لاجوردی تعریف میکرد. برخلاف خیلیها همکارشان که نبود هیچ، روزگاری متهم و زندانیشان بوده، مسلمان نبود و چون همپرونده اش روحانی بوده، پای او هم به دادگاه ویژه روحانیت باز شده بود، اوایل دهه هفتاد. شرایط خاص خانواده و بیماری فرزندش، باعث میشود مرحوم حسینیان به او آسان بگیرد و کمکش کند.
🔹راستش یکی دو ساعت قبل که یکی از دوستان مرحوم حسینیان داشت خاطرهی این بنده خدا را برایم تعریف میکرد با خودم گفتم احتمالا از آن متهم و زندانیها است که صرفا بخاطر کمکی که بهش شده، نگاه خوبی پیدا کرده. اما وقتی یک ربع از همنشینی ام با خودش گذشت دیدم نه، ماجرا ریشهدار تر و جدیتر است.
🔹شیفته ی حسینیان و لاجوردی بود. وسط حرفها و تعریفها هم مدام یادآوری میکرد: "با اینکه من متهمش بودم، ولی...". گفت چندسال قبل ٱقای حسینیان بمناسبت عید برایم کارت تبریک و نامهای فرستاده بود و باز هم همان یادآوری که "با اینکه من متهمش بودم..."
🔹این بنده خدا بعد از پایان محکومیتش، میرود سراغ کار و کاسبی تا اینکه چند سال قبل در یکی از مجتمعهای قضائی میبیند کسی دارد با عصبانیت به حسینیان فحش میدهد، میرود میپرسد چرا به این بنده خدا فحش میدهی؟ طرف میگوید من در ساخت یک خانه با کسی شریک بودم، حالا طرف منکر شده و دارد خانه را بالا میکِشد و پشتش به حسینیان گرم است. از این بنده خدا محکومِ سابق انکار که فلانی چنین آدمی نیست و از آن بنده خدا اصرار که بابا این شریک نامرد من تلفن میزند به دفترش و میگوید حاج آقا پشت من است و این حرفها. این دوستمان هم میگوید من برایت جور میکنم بروی حسینیان را ببینی! زنگ میزند به دفتر حاج آقا و برای فردا صبح قرار میگذارد و خلاصه تهش کشف میشود که جناب کلاهبردار، یک همکار دو سه دهه پیش آقای حسینیان است که سالها است همدیگر را ندیدهاند و با پیگیری خود مرحوم حسینیان طرف دستگیر میشود و مشکل خانه آن بنده خدا برطرف میشود.
🔹از مغازهاش که آمدم بیرون هنوز گیجِ دیدهها و شنیدههایم بودم و اینکه یک برخورد صحیح اسلامی و انسانی چقدر میتواند موثر باشد، تا حدی که طرف که محکوم هم شده ده بیست سال بعد هم مدافعت باشد، دوستت داشته باشد و در غمِ درگذشتت گریه کند. یادِ آن بخش از مصاحبه دوست مرحوم حسینیان افتادم که گفت بعد از فوت ایشان، مفصلترین پیامک تسلیت را همین محکوم سابق فرستاده بود.
@payamshaheed
🔘 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/17
🔸زمینه برای #گفتگوی_آزاد با آقای علوی فراهم گردد/ با یک #مصاحبه_عرفی نمی توان مباحث عمیق علمی را #نقد کرد!/ اگر حقوق اقتصادی اسلام را قبول ندارید، چرا در حوزه #مکاسب می خوانید؟!
#فقه_شیعه_را_تنزل_ندهیم!
عبدالحسین خسروپناه
استاد سطوح عالی اصول فقه و حکمت اسلامی/ حوزه علمیه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▪️گزیده بحث جناب آقای خسروپناه:
▫️رسالت رسول الله(ص) را نمی توان محصور و محدود به #ارشاد_اخلاقی کرد.
▫️امروزه مگر در مباحث اجتماعی و اقتصادی، یک سیره عقلا نداریم که همه را بدان ارجاع می دهید.
از نظر شما اقتصاد سوسیالیستی و لیبرالیستی، کدام شان بر اساس #سیره_عقلاست؟
▫️امروزه تجربه و سیره عقلا، مبتنی بر ایدئولوژی و آموزه های مکاتب بشری، مطرح می شود نه به صورت انتزاعی.
▫️اظهارنظر در این سنخ مباحث نیازمند #توغل_جدی_در_فقه است و همزمان نیازمند اطلاع عمیق نسبت به مکاتب علمی موجود است.
▫️مرحوم #شیخ_اعظم(ره) در مواردی حتی #سیره_متشرعه را نیز قبول نمی کند، چه رسد به سیره عقلا.
▫️گاهی در یک باب تنها 20 روایت داریم اما آن روایات متضمن 20 قاعده است که بر صدها مسئله قابل تطبیق است.
▫️امروزه مجموعه علوم اقتصادی داریم که اسلام در آنها حرف برای گفتن دارد؛
فلسفه اقتصاد
حقوق اقتصادی
مکتب اقتصادی(برای سامان دادن به رفتار اقتصادی)
تحقیقات تجربی اقتصادی
▫️#علم_دینی را درست تلقی کنیم؛ #تلقی_ناقص خودمان از علم دینی را نقد نکنیم!
🔘 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مصاحبه آقای #سیدمحمدجواد_علوی تیتر #فرهیختگان شد!
انکار #اقتصاد_اسلامی؛ بازگشت به #لیبرالیسم!
🔶حاشیه روزنه
گرچه بنا به اقتضائات روز، موضوع انکار اقتصاد اسلامی در سخنان جناب آقای علوی، پر رنگ شده است اما واقعیت آنکه برخی فرازهای دیگر از مصاحبه وی، از جهاتی چالش برانگیزتر از مسئله انکار علوم انسانی اسلامی است که از آن جمله می توان به تکرار دیدگاه مهندس بازرگان پیرامون منحصر دانستن شؤون نبی مکرم اسلام(ص) به #مرشد_معنوی، اشاره کرد.
یادداشت مرتبط را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5126
@rozaneebefarda
روزنه
در #قره_باغ چه می گذرد؟ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 #زمانـه| قرهباغ نام منطقهای در همسایگی ایران در
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/1
🔸سید محمد علی عمادی[طلبه درس خارج فقه]:
گاهی شنیده ایم برخی از دانشمندان غربی خود معترف شدند که بنیان علم اقتصاد غربی فرو ریخته است . و گفتنه اند چیزی به نام علم اقتصاد نداریم . بلکه مکتب و مذاهب اقتصادی مطرح است.
با چهل پنجاه سال حکومت ان هم با مدیریت جریان های غرب گرا کجا میشود از اقتصاد اسلامی و غیره دم زد . اقتصاد های مطرح دنیا محصول چند ده یا چند صد سال ازمون و خطا است که به این روز خاک سیاه افتاده است .
آقایانی که به لطف دولت تدبیر و امید به مقامات رسیدن اگر نصاب مرجعیت را داشتند باید میدانستند که هیچ مدعی اقتصاد یا سایر رشته های علوم و رابطه ان با اسلام نمیخواهد فقط و فقط با ظواهر و ظنون چند ده روایت و ایه به نظامات علمی برسند .
حضرت ایت الله جوادی املی دامت برکاته؛ بارها و بارها تاکید داشتند تا یک مساله از دالان کتاب و سنت و عقل عبور داده نشود نمیتوان گفت اسلامی است .
روایت تتمیم اخلاق با غمض عین از ضعف سندی ان نبایستی طوری فهم شود که تنها رسالت حضرت مکارم اخلاق بوده است .
گاهی بعضی حرف های اقایان با کلمات بازرگان و سروش و امثالهم همخوانی دارد .
◽️درج دیدگاه های مخاطبان ارجمند لزوما به معنای موافقت تحریریه با ادبیات و محتوای آن نیست.
@rozaneebefarda