eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙واکنش آیت‌الله‌ سبحانی به اقدامات هتاکانه فرانسوی ها به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اینان آزادی هتک حرمت را با آزادی بیان یکسان گرفته اند!! ای عرصه سیمرغ نه جولانگه توست... (ص) (ص) @rozaneebefarda
؛ فرار و در ! 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️در روزهایی که به دلیل سیاستها و عملکرد غلط دولتمردان اعتدالی، وضعیت معیشتی مردم ایران دچار تنگنای شدید است، و در هنگامه ای که ، مزید بر علت شده است و همزمان با مبنی بر ، بخش زیادی از بدنه جریان انقلابی در قم و تهران، درگیر مسئله شده است؛ موافقان و مخالفان این موضوع، هر کدام استدلال های خود را داشتند، این ادله را در فضای مجازی و حتی برخی جلسات حضوری(خصوصی و عمومی) مطرح کردند، هر دو گروه به نوعی موافقت و مخالفت شان را (با تکیه بر اشارات خصوصی یا با اتکا بر بیانات عمومی) منتسب به رهبری می نمایند، و مع الاسف بعضا برخی افراد از هر دو سو، دامنه محاجّه سیاسی را از سطح گفتگوی متعارف تنزل داده و کار را به تندگویی و تندخویی و تشر و برچسب و حتی افشاگری علیه یکدیگر کشانده اند! اما در این فضای فشل کننده، با خیال آسوده به بازنشر دامنه نزاع های داخلی حزب الله و فعال نگه داشتن گسل اختلافات سیاسی درون جبهه خودی مشغول اند! درست مثل که (با هر انگیزه ای) فعلا با انتشار مطالب کاملا حساب شده، زمینه های لازم برای عصبانی کردن مردم و احیاناً آتش تهیه برای ساختارشکنی در قالب ناجنبش های اجتماعی یا شورش گرسنگان را فراهم می آورند. صد البته که ، خاصه کارگزارانی ها، از مدتها قبل در فکر استخدام و استفاده ابزاری از گفتمان عدالتخواهی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود بوده اند که بحث مستقل و مفصل می طلبد. دولت در سایه عملیات روانی/رسانه ای داخلی و خارجی، ساز خود کوک کرده و فعلاً پاسخگو نیست، مجلس هم تا کنون از خود به نحو بایسته استفاده خاصی نکرده و هر روز درگیر یک حاشیه تازه می شود که آخرینش همین ماجرای استیضاح است. حوزه و روحانیت نیز عمده توانش را گذاشته برای پوشش ضعف های مفرط غرب اندیشان دولتی تا در حد توان نیازهای حداقلی مردم مرتفع گردد(اگرچه ظرفیت های آزاد نشده زیادی هنوز بدون استفاده مانده است) و از همین رو در جهات دیگر، از جمله نقد مستند و مستدل و محترمانه کارنامه دولت، کمتر ورود می کند که البته در بلندمدت ممکن است موجب خسارتهایی گردد. وقتی مجموعه شرایط بررسی می شود، فارغ از واکاوی انگیزه ها و استدلالهای طرفین، و بدون لحاظ احتمال دخالت دستهای پنها، ضمن پرهیز از هر نوع اهانت و برچسب زنی به طرفین ماجرا، متاسفانه می توان از این موضوع با عنوان یاد کرد که امروز از یک سو برادران حزب اللهی را به جان هم انداخته و برخی عناصر کهنه کار و متعهد را نیز به استفاده از تعابیر ناروا در تخاطب با طرف مقابل واداشته، و از دیگر سو حاشیه امنی برای دولت ایجاد کرده تا از پاسخگویی در مقابل کارنامه 7 ساله طفره رود و همچنان هوس در سر بپروراند! در عین حال انرژی نخبگان و بخشی از بدنه جریان انقلابی را آنهم در شرایط بحرانی فعلی، کاملا تحلیل برده و از بر مسائل اصلی، از جمله و برای پیشگیری از بر برخی مناصب اجرایی، منحرف ساخته است! آیا مجموعه این شرایط، شائبه ایجاد(عمدی یا سهوی) یک فضای فتنه گون را فراهم نمی سازد؟ و آیا نباید بیش از پیش نسبت به آن حساسیت ویژه به خرج دهیم؟ به نظر می رسد برادران حزب اللهی، باید با هوشمندی و کیاست مؤمنانه، از دامن زدن بیشتر بر این فضا و تبدیل آن به یک درگیری داخلی، به شدت پرهیز کنند و به جای پنجه انداختن بر صورت همدیگر، بر مسائل اجماعی جریان انقلابی از جمله: ، ، و حضور حداکثری در ، تمرکز یابند. اکنون هنگامه آن است که شعارها و ادعاهای مبتنی بر اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام به مسائل اصلی، در صحنه ، رخ نمایی کنند. که اگر چنین شود، حتما آینده روشن است و یقین داریم که: آینده از آن حزب اللهی هاست. پ.ن: خاک پای فرزندان معنوی امام خمینی و سربازان جان بر کف امام خامنه ای، سرمه چشمان مان است. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تظاهر کنندگان عراقی در اعتراض به اهانت رئیس جمهور به مقدسات و (ص)، پرچم فرانسه و عکس مکرون را مقابل سفارت این کشور در بغداد آتش زدند @rozaneebefarda
📷تجمع اعتراضی مردمی تهران علیه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) امروز عصر، مقابل سفارت فرانسه 🔶حاشیه 1)از حوزه علمیه، هنوز اقدام هماهنگ و نمادین قابل توجهی در اعتراض به این مسئله، مشاهده نشده است. حال آنکه حوزه به اقتضای وظیفه و ماهیت ذاتی اش، باید پیشرو و پرچمدار باشد! صد البته اقدامات برخی مراجع عظام و علمای اعلام و تشکل های حوزوی، در محکوم کردن اهانت به پیامبر اعظم(ص) قابل تقدیر و زمینه ساز تحرکات دانشجویی و مردمی بوده است. 2) که به هر بهانه در سفارتخانه فرانسه روشن می کردند نیز کلا غیبشان زده است؛ دقیقا مثل ! (ص) (ص) @rozaneebefarda
مسئله سیاست ورزی در حوزه؛ تذکرها و تکاپوها سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۹ 💥اختصاصی/ علی شمس آبادی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 4] 🔹جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه، با تکیه بر: «سند چشم‌انداز حوزه»، « نظام جامع امور سیاسی حوزه‌های علمیه»، «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه» و «طرح جامع ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزوی» 🔹مقدمه شورای عالی حوزه‌های علمیه بالاترین نهاد حقوقی حوزوی است که پس از تصویب اساسنامه در تاریخ 1374.9.7 به صورت رسمی آغاز به کار کرد. اعضای شورای عالی به پیشنهاد جامعه محترم مدرسین و تصویب مقام معظم رهبری و مراجع عظام حوزه علمیه قم(دامت برکاتهم) انتخاب می‌شوند و وظیفه سیاست‌گذاری کلان در امور حوزوی را دارند. 🔻این مجموعه اصیل و حدوم، با بهره‌گیری از شخصیت‌های برجسته مورد تایید مراجع عظام تقلید تا کنون قدم‌های مؤثری در پیشرفت حوزه‌های علمیه داشته است و طبعا در بازکاوی کارنامه شورا، نمی توان و نباید خدمات گسترده آنان را نادیده گرفت یا کمرنگ کرد. یکی از اقدامات مثبت و گام های موثر و قابل تقدیر، تلاش برای ضابطه مندسازی مقوله سیاست ورزی در حوزه است که در نوع خود مسئله کاملا راهبردی و بی بدیل در سطح حوزه است. 🔹در کنار مطالب پیش گفته، نباید از نظر دور داشت که سرعت و پیچیدگی تحولات داخلی و خارجی و لزوم نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در این عرصه، دقت هرچه بیش‌تر را در اسناد بالادستی مصوب این شورا و تطبیق آن با اندیشه سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف به عنوان الگوی جامع و متقنی از اسلام ناب محمدی می‌طلبد. ده سالگی سفر مقام معظم رهبری فرصت خوبی برای بررسی کارنامه شورای عالی در مسئله سیاست ورزی در حوزه است. 🔹شورای عالی از سال 1389 تا سال 1399 مجموعه مصوبات خرد و کلانی را داشته که بازخوانی آن به صورت دقیق و کارشناسی و بررسی خروجی آن با ارائه آمارهای کمی و کیفی چراغ راهی خواهد بود برای ادامه مسیر و شناخت نقایص در ناحیه سیاستگذاری یا اجرا. 🔻البته طبیعی است که مصوبات پرحجم و متنوع این مرکز عالی را از جهات مختلف می‌توان بررسی نمود و ما در این یادداشت با طراز «انقلابی‌گری»، به بررسی چهار مصوبه اساسی شورای عالی بررسی خواهیم پرداخت؛ چراکه انقلابی‌گری و حفظ ارتباط وثیق حوزه علمیه و نظام اسلامی یکی از محورهای اساسی مورد تأکید در سخنان مقام معظم رهبری در دهه اخیر بوده است: 🔻«حاشیه‌نشین شدن حوزه علمیه قم و هر حوزه علمیه دیگری به شدن می‌انجامد. و ، به تدریج به حاشیه رفتن و فراموش شدن و منزوی شدن می‌انجامد.»(منشور حوزه و روحانیت ج11، ص241، بیانات دیدار طلاب حوزه علمیه قم، 89.7.29) 🔻«حوزه‌های علمیه باید خود را بداند، برای نظام کار کنند برای نظام دل بسوزاند در خدمت تقویت نظام حرکت کند.»(منشور حوزه و روحانیت ج11،ص253 بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی، 91.7.19) 🔻«حوزه‌ی علمیه پشتوانه‌ی اقامه‌ی حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را به‌خوبی اجرا کند، حوزه‌ی علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه می‌شود، تذکر دهد.»(دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه 95.7.11) ⭕️همچنین ایشان در آخرین بیانات خود با شورای عالی حوزه‌های علمیه، «مبانی انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه» را هدف هجمه‌های دشمن دانسته و صیانت از را ضروری عنوان کردند: 🔻«دشمن برای و به اساسی آن دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. و با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان [در ] بیان فرمودند، یک ضرورت است.» ⭕️بر این اساس باید جایگاه «مبانی انقلاب اسلامی» را که به صورت مشخص در اندیشه و مکتب امام خمینی قدس سره الشریف متبلور است، در مجموعه مصوبات رسمی شورای عالی حوزه علمیه بازبینی کرد. صدالبته در این عرصه لزوم رجوع به اهل خبره و متخصصین دانش انقلاب اسلامی، ضروری است. 🔹در میان مصوبات دهه اخیر شورا، چهار مصوبه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقشی کلیدی در حفظ و تقویت بنیه سیاسی حوزه علمیه دارند: 🔻سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه: تاریخ مصوبه: 1394.10.25 و تاریخ ثبت: 1395.1.21 🔻طرح جامع ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزوی: تاریخ مصوبه: 95.1.20 و تاریخ ثبت: 95.1.24 🔻طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه: تاریخ مصوبه: 95.2.17 و تاریخ ثبت: 95.2.21 🔻نظام جامع امور سیاسی حوزه‌های علمیه: تاریخ مصوبه: 96.8.12 و تاریخ ثبت: 96.9.2 در ادامه به بررسی این مصوبات خواهیم پرداخت. @rozaneebefarda ادامه👇
جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه [صفحه 2 از 4] ◾️بازخوانی اسناد مذکور با تکیه بر اندیشه امام خمینی(قدس سره) که مورد تاکید صریح رهبری معظم نیز بوده، ما را به شناخت هرچه بهتر مسیر فعلی حوزه علمیه در عرصه سیاست ورزی یاری می‌رساند. تصویب‌کنندگان این اسناد از دلدادگان مکتب امام خمینی قدس سره الشریف بوده و این اسناد همچون سایر اسناد شورای عالی حوزه‌های علمیه دارای نکات مثبت برجسته ای است لذا خوانش مجدد این مصوبات، اولاً گامی است در جهت آن و در مرتبه بعدی در ضمن بیان برخی ملاحظات، تلاش می شود قدمی در راه و در آن برداشته شود تا در نتیجه آن، ارتقای نهاد روحانیت در عصر انقلاب اسلامی را شاهد باشیم. 🔲بر اساس این مقدمه، ملاحظاتی در پنج سرفصل در این یادداشت دنبال می‌شود: 1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین 2. چالش منظومه معنایی در مفاهیم سیاسی 3. تعیین فصل‌الخطاب در منظومه فکری و عملی 4. مشخص نمودن جایگاه و ضمانت اجرایی در کنار تبیین راه‌کارها 5. بررسی تأثیر مصوبات در فضای عمومی حوزه علمیه 1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین: ▫️استفاده از کلیدواژه‌هایی که دارای بار معنایی مثبت هستند همواره یکی از بزنگاه‌های تعیین کننده در اسناد بالادستی است. گاهی یک واژه ارزشی با بار معنایی مثبت، توسط برخی افراد و جریانات سیاسی مصادره یا تحریف می‌شود لذا با تبیین دقیق و درست از مفاهیم کلیدی، در ساحت اجرا، از تحریف و انحراف و تفسیرهای سلیقه ای و سیاست زده پیشگیری خواهد شد. ◽️یکی از مبانی و ارزش‌های حوزه علمیه در سند چشم‌انداز به این صورت آمده است: «نقش هدایتگرانه و پدرانه در جامعه» این نقش، یکی از مبانی و ارزش‌های حوزه علمیه در اعصار مختلف بوده است اما همین معنا توسط برخی که مع الاسف سالهاست برخی از آنان در مسیر نیز گام نهاده اند، مصادره شده و مفهوم «نقش پدری روحانیان» به تساهل و تسامح در ارزش‌های دینی یا فقدان مرزبندی دقیق سیاسی، تفسیر شده است. ◽️در همین سند از کلیدواژه‌هایی همچون «آرمان‌خواهی واقع‌بینانه و تکلیف‌گرایی مجاهدانه مبتنی بر فرهنگ عاشورایی» نیز استفاده شده که هم کلیدواژه «واقع‌بینی» و هم «فرهنگ عاشورایی» توسط عده‌ای مصادره و تحریف شده است و واقع‌بینی به معنای تسلیم در برابر وضع موجود در نظر گرفته شده و حتی فرهنگ عاشورایی هم از سوی برخی معممین به مذاکره و سازش با استکبار تعریف شده است! همین چالش در «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه» نیز قابل طرح است و مواردی همچون: «عدم وابستگی به افراد و جریان‌های سیاسی»، «عدم تحجر»، «نداشتن انتظارات زیاد از انقلاب اسلامی» و... نیز از این قبیل‌اند. 🔸کسانی که در متن تحولات داغ سیاسی حوزوی بوده‌اند می‌دانند که عده‌ای با شعار «عدم وابستگی به افراد و جریان‌های سیاسی» از ورود مؤثر حوزویان به عرصه کنش گری سیاسی (در برهه های خطیر مانند انتخابات ریاست جمهوری و فتنه ها) جلوگیری می‌کردند و برخی دیگر به اسم پرهیز از تحجر، عناصر متدین سنتی راسخ در اصول را رمی می‌کردند و جریاناتی خاص با ترویج تفکر به اصطلاح اعتدالی، حضور دین در عرصه‌های جزئی زندگی را تخطئه و انتظار حداکثری و تفسیر رادیکال عنوان می‌کنند البته این طیف خود را معتقد به اسلام سیاسی و تشکیل حکومت اسلامی معرفی می‌کنند اما عمق کلام‌شان بریدگی دین از زندگی جاری بشری است که فهم این نکته نیاز به تبیین دقیقی از کلمات امام خمینی قدس سره الشریف درباره گستره دین در قلمرو زندگی بشر دارد. ◽️به علاوه در «نظام جامع امور سیاسی حوزه‌های علمیه»؛ حوزه علمیه به این ویژگی به عنوان یک آرمان شناسانده شده: 🔻«جامع و توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات اجتماعی سیاسی جهان اسلام و تشیع» که باید توضیح داد که مراد از «توسعه‌یافتگی و تناسب با مقتضیات» چیست؟ توسعه‌یافتگی به خودی خود دارای بار معنایی سکولار است که در بیان مقام معظم رهبری نیز تعریض های روشنی بدان وجود دارد و برخی تصریح دارند که مراد از توسعه، منحل شدن در هاضمه نظام جهانی است. این مورد قطعا نمی‌تواند مراد اعضای شورای عالی باشد بنابراین برای سوء استفاده مغرضان بیماردل و بداندیش از خلأهای مفهومی، خاصه (که دامنه نفوذشان تا دل حوزه علمیه نیز کشیده شده) باید این مفهوم و سایر مفاهیم متشابه به نحو جدی بازتعریف شود. @rozaneebefarda ادامه👇
جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه [صفحه 3 از 4] 3. . چالش منظومه معنایی در مفاهیم سیاسی ▫️اسناد مصوب شورای عالی حوزه حتما با نگاهی کارشناسی تولید شده و ابعاد مختلف را مورد نظر قرار داده است و در عین حال، در مواردی کنار هم گذاشتن مجموعه‌ای از مفاهیم پرتکرار سیاسی مثبت، آن هم به نحو استقراء ناقص، مشاهده میشود. به طور مثال در «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه»-بخش بایدها و نبایدها، مجموعه‌ای از مفاهیم سیاسی و اخلاقی به نحو کلی و غیرنظام‌مند در کنار هم قرار گرفته؛ در حالی‌که همگان اذعان دارند که برای انقلاب‌زدایی از حوزه علمیه، طرح‌های پیچیده، کارشناسی‌شده و دقیقی در حال اجراست که داشتن نظام معنایی منسجم و منطقی، لازمه مقابله با آن است. 3. تعیین فصل‌الخطاب در منظومه فکری و فرایند اجرایی ▪️در اسناد در موارد متعدد به اندیشه‌ها و مطالبات امام خمینی قدس سره الشریف و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی توجه شده است. مثلاً در سند چشم‌انداز-بخش مبانی و ارزش‌های اساسی آمده است: «9. توجه به اندیشه‌ها و رهنمودهای حضرت امام خمینی قدس سره و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و مراجع عظام تقلید 10. حمایت و پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه، ولی فقیه زمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی» همچنین در بخش سیاست‌های کلان حوزه‌های علمیه همین سند آمده است: «4. اهتمام جدی بر تحقق اندیشه‌ها و رهنمودهای امام راحل قدس سره و مقام معظم رهبری دام ظله العالی و بهره‌مندی از منویات و فرمایشات مراجع عظام مدظلهم» 🔸توجه و تصریح به بهره‌مندی از منویات و بیانات امام و رهبری و مراجع عظام تقلید مدظلهم، لازم و ضروری است و طبعا این بزرگان در اصول و مبانی اختلافی ندارند و همه در چارچوب نظام اسلامی و حمایت از جمهوری اسلامی و ضرورت حضور حداکثری حوزه در میدان خدمت و حمایت از نظام، متفق‌اند اما در لایه‌های پایین‌تر حوزوی، تفاوت‌های بینشی و روشی میان علما و فضلای حوزه، امری طبیعی و قهری است. از این رو، مطالعه دقیق مبانی فکری و الگوهای سیاست‌ورزی هرکدام از جریان های متکثر و عناصر مؤثر حوزوی، لازمه سیاست نویسی برای فضای حوزه است. چه اینکه در تدوین اسناد راهبردی، از دستیابی به یک منظومه بینشی و عملی منسجم، گریزی نیست و طبیعی است در فرض تزاحم میان روش‌ها و بینش‌ها در مسائل کلان سیاسی، باید مشخص گردد که در این یادداشت از آن تعبیر به فصل‌الخطاب می کنیم. طبعا وقتی از مبنای معیار سخن می گوئیم، مراد از آن، امری فراتر از اختلاف سلیقه ها در مقام اجرا یا حتی اختلاف نظرهای روبنایی در ساحت فکری است. طبیعی است صرف ذکر «حمایت و پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه» در اسناد بالادستی، در تضمین معنای مذکور کفایت نمی‌کند و می‌بایست با تعمق در نظام معنایی و فرایند عملیاتی، به منظومه‌ای منسجم و مبنای فصل‎‌الخطاب دست یافت. 4. مشخص نمودن جایگاه و ضمانت اجرایی در کنار تبیین راه‌کارها ▪️در اسناد مورد بررسی، راه‌کارهایی جهت تقویت اندیشه سیاسی و اتقان سیاست‌ورزی حوزویان توصیه شده است اما جایگاه و ضمانت اجرایی آن مشخص نیست. به طور مثال در طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه، «برنامه‌ریزی جهت مقابله عملی با مقدس‌نمایی و تفکر جدایی دین از سیاست در حوزه‌های علمیه» به عنوان یکی از اقدامات و راهکارهای رشد و تقویت روحیه انقلابی ذکر شده است و راهکار دیگر: «تقویت و برگزاری ماده درسی «ولایت‌فقیه» و «تاریخ انقلاب اسلامی و نهضت‌های اسلامی به ویژه نهضت‌های صد ساله اخیر برای کلیه طلاب» توصیه شده است. اما معلوم نیست مجری این راهکارها به صورت مشخص کدام نهاد حوزوی است؟ آیا مسئول برنامه‌ریزی جهت مقابله عملی با تفکرات انحرافی، مدیر حوزه‌های علمیه است؟ معاونت پژوهشی است؟ معاونت آمار و بررسی؟ یا مجموعه‌ای از نهادها؟ نهادهای بیرونی(خاصه نهادهای انقلابی) چقدر در این مسیر مشارکت یا مدخلیت دارند؟ همچنین «تقویت و برگزاری ماده درسی ولایت‌فقیه» به عهده چه کسی است؟ آیا قرار است این ماده درسی به عنوان درس الزامی باشد یا جانبی؟ مسئول برگزاری مدیران مدارس‌اند یا معاونت آموزش و سوالاتی از این قبیل که سند مورد نظر پاسخی برای آن ندارد. ◽️البته «طرح جامع ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزوی» یکی از طرح‌هایی است که ساز و کار اجرایی مشخصی دارد. این طرح، سندی فراگیر است که کلیه واحدهای آموزشی تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه را شامل می‌شود و بنا به مفاد ذکر شده در آن، طرحی جامع است که همه عوامل و عناصر مراکز آموزشی حوزه علمیه در آن لحاظ شده اند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بر اساس معیارهایی مشخص به هر مجموعه آموزشی از مجموع 1000 امتیاز نمره معینی داده می‌شود. @rozaneebefarda ادامه👇
جایگاه‌شناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه [صفحه 4 از 4] 🔳در بخشی از متن طرح جامع ارزیابی آمده است: «برای ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای سازمانی الگوهای مختلفی وجود دارد، از بین این الگوها، الگوی نظام‌مند که همه عوامل درونی، کارکردی و خروجی را شامل می‌شود مناسب برای ارزیابی و رتبه‌بندی واحدهای آموزشی حوزه‌های علمیه انتخاب گردید. اگر هر واحد آموزشی را به عنوان یک نظام در نظر بگیریم عناصر ورودی، فرایندها و خروجی آن به شرح ذیل خواهد بود: الف) منابع و ورودی واحدها: طلاب، اساتید، قوانین مرکز مدیریت، منابع انسانی، مالی و امکانات ب) فرایندها: آموزش، پژوهش، تهذیب، تبلیغ، امور طلاب(خدمات)، مدیریتی(اجرایی) ج) خروجی: دانش‌آموختگان، آثار علمی، خدمات تبلیغی» ◾️گفتنی است این طرح، کمتر از یک ماه بعد از هشدار جدی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه (1394.12.25) و در تاریخ 1395.1.20 تصویب شد. بنابراین می‌بایست دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه‌ها با تبیین دقیق ملاک «انقلابی‌گری» در آن لحاظ شود و با سنجه‌های مشخص و با درصد تأثیرگذاری بالا، مراکز آموزشی حوزه علمیه را مورد ارزیابی قرار دهد اما همان‌طور که پیداست عنصر «سیاست» به صورت مستقل در ضمن عناصر شمرده نشده، گرچه فهم سیاسی برای عموم طلاب، در عرض و در رتبه آموزش و پژوهش و تهذیب، امری مهم و حیاتی است اما ضعف تحلیل سیاسی در سطوح مختلف حوزوی همیشه آسیب‌زا و جبران ناپذیر بوده است و در طول تاریخ، برخی حوزویان که در جلالت قدر علمی و معنوی مثال‌زدنی بودند صرفا به خاطر ضعف در این شاخصه، دچار ابتلاهایی در تفسیر یا تطبیق شدند که در این باب، نمونه تاریخی کم نیست. در این طرح، عنوان مستقلی برای ارتقای سیاسی طلاب در نظر گرفته نشده و فقط ذیل «محور تبلیغ»، زیرشاخه امور فرهنگی، دو عنوان «جهت‌گیری مدرسه در تقویت بنیان‌های نظام» و «برگزاری نشست‌های بصیرت‌افزایی» آمده است که در سطح مدارس مقدمات، هرکدام فقط 2 امتیاز (از مجموع 1000 امتیاز مجموعا معادل 0.4 %) را به خود اختصاص داده است. یعنی اگر مدرسه‌ای در جهت تقویت نظام اسلامی هیچ حرکتی نکرد (و به تعبیر دقیق‌تر انقلابی نبود) و هیچ نشست بصیرت‌افزایی هم برگزار نکرد، تنها 0.4% از مجموعه امتیازات آن در جدول ارزشیابی کسر می‌شود. البته در بخش «خروجی» این سند، «دانش‌آموختگان فارغ‌التحصیل مهذب انقلابی» نیز به عنوان یکی از شاخصه‌ها ذکر شده که البته معلوم نیست با این روش ارزیابی و جهت‌دهی به مدارس، چگونه این خروجی حاصل می‌شود؟ هرچند برخورداری از «شخصیت مهذب انقلابی» طلاب نیز تنها 1 امتیاز از 1000 امتیاز را به خود اختصاص داده است! همانطور که گفته شد ملاک‌های فوق در بخش «مدارس سطح 1(مقدمات)» بود اما مدارس تخصصی در این ارزیابی محور «تبلیغ» را ندارند، در نتیجه همان 0.4 امتیاز مربوط به جهت‌گیری انقلابی و برگزاری نشست‌های بصیرت‌افزایی، در مورد مدارس تخصصی لحاظ نمی‌شود. هرچند به شاخصه «شخصیت انقلابی فارغ‌التحصیلان»، 12امتیاز از 1000 امتیاز (1.2%) داده شده است. ◾️در مدارس سطح2و3 جهت‌گیری مدرسه در تقویت بنیان‌های نظام اسلامی تنها 4 امتیاز از 1000 امتیاز را به خود اختصاص داده است. برگزاری نشست بصیرتی هم تنها 4امتیاز دارد و مجموعه‌ای که جهت‌گیری انقلابی داشته باشد و نسبت به رشد فکر سیاسی-انقلابی طلاب خود اهتمام داشته باشد تنها 0.8% با یک مجموعه غیرانقلابی که بستر مناسبی برای رشد حوزویان غیرانقلابی و...، تفاوت دارد. طرح مزبور کمتر از یک ماه بعد از سخنرانی 1394.12.25 مقام معظم رهبری تصویب شد که در آن تاکید شده بود: «حوزه باید انقلابی بماند.» البته حدود یک ماه بعد (95.2.17) «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه‌های علمیه» تصویب شد که مجموعه‌ای از توصیه‌هاست و ضمانت اجرایی مشخصی ندارد. 5. بررسی تأثیر مصوبات در فضای عمومی حوزه علمیه ▫️بر اساس نکات پیش‌گفته مصوبات سیاسی شورای محترم عالی از محتوا و رویکردی قابل تقدیر برخوردار است که قطعا زمینه ساز اتفاقات مثبتی در سطوح مختلف گذارده اما تأثیر آن در تربیت و تعالی سیاسی عموم طلاب، قابل بررسی کارشناسی محسوس است که در جای خود باید بدان پرداخت. 🔹لازم به ذکر است که نکات پیش‌گفته مروری اجمالی بر برخی مصوبات و اقدمات شورای محترم عالی در عرصه سیاست ورزی در حوزه بود و صدالبته نوشتار حاضر ضمن آنکه هیچ‌گاه در صدد نفی زحمات و مجاهدت‌های این نهاد خدوم نیست، در صدد ترویج این مصوبات و بازخوانی برخی خلأها و ابهامات، جهت تکمیل و تسریع در فرایند اجرایی است. طبعا با ورود نخبگان حوزوی به این مقوله، ابعاد دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت. @rozaneebefarda
بیانیه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌ قم در محکومیت اهانت دولتمردان فرانسوی به ساحت پیامبر اکرم(ص) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️متن بیانیه مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ بقره /285 رسول [خدا] به آنچه از [سوى ] پروردگارش بر او فرو فرستاده شده، ایمان آورده است و مؤمنان [هم] هر یک به خداوند و فرشتگانش و کتابهایش و فرستادگانش ایمان آورده اند [و گفتند:] میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمى گذاریم و گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا، آمرزش تو را [مى خواهیم] و بازگشت به سوى توست. اینک برای چندمین بار در دنیای مدرن خالی از عقلانیت شاهد هستیم که به پیامبر مهربانی ها و واسطه خدا با خلق او جسارت می شود؛ اما این جسارت و اهانت نه به پیامبر مسلمانان بلکه فی الواقع به ابراهیم خلیل الله، عیسی روح الله و موسی کلیم الله و‌ دیگر انبیاء قدسی علیهم السلام بوده و می باشد. امروز در جاهلیت مدرن فرانسه بعد از ۱۴۰۰ سال از فقدان نبی اعظم و رسول اکرم(ص) که درود جهانیان بر او باد، شاهد هستیم شیوه های پلید مکر مکرون به تخریب، توهین، اسلام هراسی و جسارت به مقدسات مسلمانان عالم انجامیده است. مکرون مکار باید بداند همانگونه که بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: اگر در مقابل دین ما بایستید در مقابل تمام دنیای شما خواهیم ایستاد. مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم؛ اولا: با محکوم نمودن این حرکت وقیحانه به دنیای غرب هشدار می دهد که منتظر غضب اسلام خواهان جهان باشد؛ دو‌ میلیارد مسلمان جهان هرگز چنین رفتاری را تحمل نکرده و نخواهند کرد. ثانیا: از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا با اتخاذ راهکارهای حقوقی و بین المللی بالجد پیگیر این موضوع بوده و این اقدامات تا به عذرخواهی و یا عقوبت اهانت کنندگان نینجامیده کوتاه نیایند. ثالثا: از تمام آزادی خواهان و مسلمانان جهان می خواهیم تا روز ۱۷ ربیع با ترندسازی «لبیک یا رسول الله» در فضای مجازی وحدت، انسجام، عشق و پیوند خود را به رسول گرامی اسلام اعلام داشته و پروفایل های گوشی های همراه و تمام اکانت های فضای مجازی را به «لبیک یا رسول الله» و «فداک یارسول الله» تبدیل نموده و با تحریم کالاهای فرانسوی اعتراض خود را به این حادثه جانکاه و تأسف بار اعلام کرده و با طنین اندازی فریاد «لبیک یا رسول الله» در هفدهم ربیع در جهان سیلی محکمی به صورت تمام مستکبرین علی الخصوص دلقک بی عقلی به نام مکرون زنند تا دیگر از این نوع اشتباهات را مرتکب نشود. رابعا: از تمامی دولت های اسلامی می خواهیم در مقابله با این اهانت های پی در پی به ساحت دین و پیامبر اسلام کوتاه نیامده و با تشکیل کمپین انتقام، ارتباط با دولت فرانسه را تعطیل و تعلیق نمایند. @rozaneebefarda
تجمع گروهی از طلاب علوم دینی سیرجان در اعتراض به توهین به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️طلاب حاضر در این تجمع با در دست داشتن پلاکادرهایی، در ضمن شعارهایی توهین به ساحت پیامبر اکرم(ص)‌ و حرمت‌شکنی‌ها به مقدسات اسلام را محکوم کردند. ▪️حجت‌الاسلام سیدمحمود حسینی امام جمعه سیرجان در حاشیه این تجمع گفت: 🔻دشمنان از گسترش اسلام و قدرت یافتن آن در میان جوامع مختلف به هراس افتادند و با انجام این‌گونه اقدامات تلاش می‌کنند تا دشمنی دیرینه خود را به اسلام داشته باشند و نشان دهند. 🔻مردم مسلمان ایران و سایر مسلمانان جهان در مقابل این توطئه ایستادگی می‌کنند و اجازه نخواهند داد به ساحت دین مبین اسلام و پیامبر اکرم (ص) توهین شود و در نهایت خفت و خاری شکست از آن دشمنان اسلام است . (ص) (ص) @rozaneebefarda
بیانیه تجمع‌کنندگان در مقابل سفارت فرانسه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▪️این تجمع اعتراضی در پی هتک حرمت رئیس‌جمهور فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) امروز در تهران شکل گرفت. دستگاه دیپلماسی دولت روحانی به سکوت منفعلانه خود در مقابل گستاخی‌ دولتمردان فرانسوی پایان دهد! 🔸متن کامل بیانیه تجمع‌کنندگان در مقابل سفارت فرانسه به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ اقدام توهین‌آمیز نشریه فرانسوی و انتشار کاریکاتور موهن به وجود نورانی پیامبر رحمت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلٍم و دین مبین اسلام دل‌های صدها میلیون مسلمان در سراسر جهان را به درد آورده است تا جایی که هزاران نفر از محبین حضرت رسول (ص) در سرتاسر جهان را در عین شرایط ویژه ناشی از ویروس کرونا، برای ابراز خشم و انزجار به خیابان ها کشانده است. در نهایت تاسف، اخیراً شاهد بودیم که برخی دولت‌های کشورهای مرتجع منطقه با عادی سازی روابط خود با رژیم اشغالگر قدس، به امت اسلام خیانت کردند، به خدمت سردمداران کفر درآمده‌اند و عروسک خیمه شب بازی آن‌ها گردیدند. روشن است که مسئله اول جهان اسلام، فلسطین و آزاد سازی قدس است و بر کسی پوشیده نیست که این جسارت‌های موردی که هر از چند گاهی از آستین یکی از ایادی استکبار بیرون می‌زند، نتیجه‌ی یک برنامه‌ریزی و طراحی طولانی مدت و گسترده‌ی امپراطوری‌های رسانه‌ای و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی ائتلاف عبری ـ غربی است. این دست اقدامات و جنایات نرم و فرهنگی، زمینه‌ساز جنایات سخت و ریخته شدن خون ده‌ها هزار مسلمان بی‌گناه در سراسر جهان است که به طرز وقیحانه‌ای با شعارهای مضحکی مانند دفاع از دموکراسی در جهان، حقوق بشر و ... در رسانه‌های جهانی بزک می‌شوند. هدف نهایی این برنامه‌ریزی چیزی جز استثمار و استعمار ملت‌های مسلمان غرب آسیا نیست. به سردمدران دولت‌های اسلام‌ستیز غربی هشدار می‌دهیم که به خوش‌خدمتی‌ها و سازش‌های خائنین به اسلام، دل خوش نکنند و بدانند که سربازان اسلام ناب محمدی‌(ص) و عاشقان حقیقی حضرت رسول(ص)، با وجود همه‌ی فشارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تا پای جان بر آرمان‌های مقدس اسلامی ایستاده‌اند و تا نابودی کامل شما و ریشه‌کن شدن ظلم از جهان دست از مبارزه برنمی‌دارند. به رئیس‌جمهور هتاک فرانسه نیز اعلام می‌کنیم، در طول تاریخ کم نبوده‌اند افراد پست و حقیری مثل او که سعی کرده‌اند خدشه‌ای به وجود قدسی حضرت رسول(ص) و دین اسلام وارد کنند و به زعم خودشان با خدا و رسولش مبارزه کنند، تاریخ ثابت کرده است که این افراد علاوه بر قطعی‌کردن عذاب الیم و ابدی خودشان، به نتیجه‌ای جز شکست و خواری و ذلت و زبونی در این دنیا نرسیده‌اند. دیر نباشد که به حکم قطعی خداوند، پس از پیروزی نهایی حق بر باطل، خبر به درک واصل شدن و خوراک مار و مور شدنش مایه‌ی سرور همه‌ی آزادگان و مظلومان جهان شود. در این بین، انفعال مجدد دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام، که البته در مواقف متعددی مانند اعدام شیخ نمر و دستگیری شیخ زکزاکی و کشتار مسلمانان در کشمیر و میانمار و ... نیز مشاهده شده بود، و سکوت شخص رییس جمهور به اعمال وقیحانه‌ی دولت فرانسه، مایه شرمساری ملت ایران در برابر برادران و خواهران مسلمان‌شان شده است. سکوت در برابر این جسارت‌ها چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ ملاحظات دیپلماتیک بناست تا کجا دهان ما را در برابر وقاحت‌های جهان‌خواران ببندد؟ آیا تردیدی وجود دارد که این جنایت‌کاران جز به دست برداشتن ما از همه‌ی اصول و اعتقادمان راضی نمی‌شوند و سکوت در برابرشان نتیجه‌ای جز وقیح‌تر و جسورتر شدنشان نخواهد داشت؟ ما تجمع‌کنندگان در برابر سفارت فرانسه از شما درخواست داریم که به سکوت منفعلانه خود پایان دهید و با اخراج سفیر فرانسه پاسخ درخوری به دولت و رئیس‌جمهور وقیح فرانسه دهید. باشد که با پاسخ درخور و شایسته، هزینه بالای این گزافه گویی ها برای سران هتاک دول غربی واضح شود. والسلام علی من اتبع الهدی (ص) (ص) ! ! @rozaneebefarda