#منشور_روحانیت_امام و درنگی در پدیده #مارهای_خوش_خط_و_خال
[صفحه ۲ از ۲]
🔹مع الاسف علی رغم خون دل هایی که امام و رهبری برای توجه دادن حوزه و روحانیت به وجود چنین مارهای خوش خط و خالی، خورده اند آنچنان که باید و شاید این مهم مورد توجه انقلابیون قرار نگرفته است. شاید اثر تحرکات و سمپاشی های مستمر این مارهای خوش خط و خال باشد که همچنان بدنه حوزه و روحانیت علی رغم این همه تأکیدات منابع دینی، امامان انقلاب و البته تجربه های تاریخی به ویژه از مشروط تا کنون، نمی خواهند باور کنند در دل حوزه عوامل دشمن وجود دارند و این عناصر خیلی جدی در پس ظاهر بعضاً خوش اخلاقش در حالی دشمنی با رسول الله، انقلاب و امام هستند.
🔹همچنان کسانی هستند که اندیشه های باطل و شیطانی استعمار را اسلام پیچ می کنند و به خورد خواص و عوام می دهند تا بزرگراهی بر روی خون شهیدان بکشند برای ورود آمریکا و یا به تسلیم وا داشتن انقلاب.
🔹کار تا آن جا پیش رفته که گویی برخی عزیزان از امام برای انقلاب دلسوزتر شده اند و به زور می خواهند همه را، حتی آن مارهای خوش خط و خال را، خودی قلمداد کنند حتی اگر لازم باشد برای تحقق این خواسته خطرناک شان رو در روی برادر انقلابی شان بایستند.
برای برخی عزیزان و بعضا موثرین، ژستهای روشنفکری «آنکه بالاخره همه دارند تلاش می کنند اسلام را بشناسند»، «این بحث بحث علمی است نه سیاسی»، « او اخلاقش خوب و سیره اش چنان بود» و .... جایگاه و ارزش پیدا کرده لکن تقابل و روشنگری، سینه برافراشتن و با چماق علم بر دهان کوفتن، غیرت ورزیدن و از ارزش های انقلاب در حیطه علم و اخلاق دفاع کردن، از امام و مبانی او تا پای جان دفاع کردن و ...، مصداق بی کلاس و تندروی و افراطی گری، تفسیر میشود.
🔹مسئله این است با بزک کردن عوامل دشمن در وادی علم، حوزه و روحانیت و به ویژه نخبگان را نسبت به وجود دشمن و لزوم تقابل با آن، غافل، خنثی و عقیم نسازیم.
یادمان نرود که اگر #خط_گم_شود و ملاک های مورد تاکید امام و رهبری، مغفول افتد، دیگر تمام مرزبندی های فکری و سیاسی در معرض خطر قرار خواهد گرفت و به جای مبانی و شاخصها، سلیقهها و برداشتهای شخصی ملاک قضاوت قرار خواهد گرفت.
اگر همه خوب اند، اگر جدایی دین و روحانیت از سیاست و سکولاریسم حوزوی در حوزه مصداق ندارد، اگر مارهای خوش خط و خال را در حوزه نمی یابیم، پس منشور روحانیت و آن انذارهای رهبری معظم انقلاب اسلامی که از وجود خطر بالفعل در حوزه خبر داده اند، چگونه باید تفسیر شود؟
عجیب است که برخی عزیزان در مقام شعار، منشور روحانیت و بیانات رهبری معظم مبنی بر مقابله با انقلاب زدایی از حوزه را بر سر دست می گیرند اما در مقام عمل، آن کار دیگر می کنند و به جای تدبیر برای شناسایی و معرفی سکولارهای حوزوی و مارهای خوش خط و خال، گاه پیکان اتهام را به سوی سربازان امام و رهبری در عرصه روشنگری نشانه می روند، گاه تذکرهای راهبردی آنان را تخطئه میکنند یا نادیده می انگارند.
ژست صلح کل و نگاهی اعمی، در شرایط عادی مطلوب است ولی در جایی که #نص ولی خدا وجود دارد و خطر محتمل بسیار بزرگ است، تساهل و تسامح موثرین می تواند برای اسلام، انقلاب، نظام و نهاد روحانیت، بسیار پرهزینه باشد.
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
#داوود_فيرحي_زنجانی و دوگانهسازی پیرامون حکومت؛ مردم صاحب حکومت اند یا خدا؟!
رونوشت به برخی ستایشگران حوزوی آقای فیرحی، خصوصا #انجمن_مطالعات_سیاسی_حوزه!
آیا از مروج چنین انگاره هایی، قدیس سازی صحیح است؟
برگزاری بزرگداشت یک طرفه، بدون مطرح کردن یک نقد صریح و سازنده، منکوب کردن منتقدان، راهی است که در جلسه بزرگداشت دیشب طی شد و البته ره به جایی نخواهد برد.
حوزه علمیه برای قضاوت پیرامون افراد و اندیشه ها، #ملاک و #معیار دارد؛ تابع ستایشهای مریدان و ستایش نامه نویسی های غلو آمیز و یکسویه نیست.
اگر انجمن مطالعات سیاسی حوزه واقعا به آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات باور دارد، برای چهلم آقای فیرحی، بر نقد اندیشه و کارنامه سیاسی او تمرکز کند. ستایش ها را که با تمام قدرت انجام دادید!
مدیر محترم حوزه و اعضای محترم شورای عالی حوزه، بهتر از هر کسی به اندیشه ها و کارنامه و مواضع سیاسی آقای فیرحی اطلاع دارند. طبعا برای مقابله با اقدام سازمان یافته اخیر در جهت تطهیر یکی از تئوریسینهای اصلاحات و اعتدال و فتنه۸۸، تدبیری خواهند کرد. اما تا آن زمان، بایسته است بدنه نخبگانی حوزه نیز برای تبیین حقائق در این باب اقدام کنند.
طبعا نقد منصفانه و محترمانه و مستدل و مستند مراد است که برآمده از مبانی دینی و سیره سلف صالح است. اگر اکنون در هیاهوی اسطورهسازی برخی مریدان دوآتشه، واقعیتها بیان نشود، ممکن است خط گم شود.
بدگویی چندباره سخنرانان مراسم دیشب از منتقدان و کاربست انواع برچسب ها و اتهامات بدانها، نشان داد که برخی ازاین جماعت عملا طرفدار نقد نبوده، از بازگفتن حقایق واهمه دارند!
@rozaneebefarda
از مطهری بیاموزیم!
⭕️اعلامیه مشترک #شهید_مطهری و #بازرگان در نقد آثار و افکار #شریعتی
🔹شهید مطهری، آقای شریعتی را وقتی معلمی ساده و ناشناس در مشهد بود، مستعد و موثر یافت و پایش را به مرکز مباحثات روشنفکری در دل تهران باز کرد.
اما با مشاهده انحرافات فکری اش، و بعد از نا امیدی از تذکرات شفاهی و سایر راه های متعارف، نهایتا چاره را در مقابله و روشنگری یافت.
ابتدا در زمان حیات وی نامه ای تفصیلی برای امام نوشت و بعد از فوت او در پاریس نیز در اعلامیه ای مشترک با بازرگان، بدون لکنت بر وجود مطالب ناصحیح در آثار و افکار شریعتی تصریح کرد.
این اعلامیه در اوج محبوبیت شریعتی در محافل دانشگاهی، مبارزاتی و طیفی از حوزویان، انتشار یافت و مطهری در حقیقت آبرو و حیثیتش را بر سر دست گرفت برای ادای تکلیف و روشنگری نسبت به انحرافات فکری.
🔹اکنون برخی اعزه در حوزه، در مواجهه با افکار و آثار مرحوم #داوود_فيرحي_زنجانی، همگام با #جو_سیاسی و #جو_محافل_روشنفکری، حرکت کرده، حاضر نیستند مثل شهید مطهری، بر وجود انحرافات فکری در آثار آقای فیرحی تصریح کنند. آش آنقدر شور شده که مریدان حوزوی آن مرحوم، کمترین نقد و بلکه پرسشگری را، با مشت آهنین پاسخ میدهند؛ گاه میگویند نقدها غیرعلمی است، گاه گویند تند است، گاه گویند بی انصافی است، گاه از تعابیر تند و احساسی استفاده می کنند. خلاصه بساطی راه انداخته اند که مگو و مپرس!
خب مسئله آن است که فعلا نقد خاصی انجام نشده، جریان متعهد حوزه، با تاسی از مطهری، فقط درصدد بیان آن است که در آثار و افکار فیرحی، اشکالات و اغلاط واضحی هست، از او #بت نسازید. همین!
@rozaneebefarda
روزنه
از مطهری بیاموزیم! ⭕️اعلامیه مشترک #شهید_مطهری و #بازرگان در نقد آثار و افکار #شریعتی 🔹شهید مطهری
متن کامل اعلامیه مشترک شهید مطهری و بازرگان در نقد افکار شریعتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
نظر به اینکه مسائل مربوط به مرحوم دکتر علی شریعتی، مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آنها از مسائل اساسی و حیاتی و وسیله بهرهبرداری افراد و دستگاههای مغرض گردیده است، اینجانبان تبادل نظر در این مسائل را ضروری دانستیم و در یک سلسله مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم و با توجه به اینکه بیشترین افراد که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند، از قشر حقیقتطلباند، وظیفه شرعی دانستیم، عقاید و نظریات مشترک خود را در این زمینه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفضیل به اطلاع عموم و به ویژه این قشر برسانیم. باشد که وسیله خیری برای رهایی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که البته موجب رضای خدای متعال خواهد بود.
آنچه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایشهایش و یا استنباطها و اظهارنظرهایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشتههای او منعکس است. اینجانبان که علاوه بر آشنایی به آثار و نوشتههای مشارالیه، با شخص او فیالجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبتهایی از قبیل سنیگری و وهابیگری به او بیاساس است و او در هیچ یک از مسائل اصولی اسلام، از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت، گرایش غیراسلامی نداشته است.
ولی نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود و هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد، تا آنجا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بیخبر میماند، هر چند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه میافزود، در مسائل اسلامی (حتی در مسائل اصولی) دچار اشتباهات فراوان گردیده است که سکوت در برابر آنها ناروا و نوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خداست که : ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم للاعنون.
از اینرو، با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و اینکه خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بیغرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد و به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آنها داد، اینجانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام بدون مجامله و پردهپوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمن مغرض، طی نشریاتی نظریات خود را درباره مطالب و مندرجات کتابهای ایشان بالصراحه اعلام داریم. از خداوند متعال مدد میطلبیم و از همه افرادی که بیغرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد.
والسلام علی من اتبع الهدی. مهدی بازرگان، مرتضی مطهری
🔶حاشیه روزنه
این اعلامیه در آن زمان با مشت آهنین مریدان غالی آقای شریعتی مواجه شد و نهایتا فشارهای سیاسی موجب شد بازرگان تلویحا از موضع قبلی اش عقب نشینی کند اما در بیانیه دومش بار دیگر بر ضرورت نقد آثار شریعتی تاکید کرد و آنرا ضروری دانست.
در پست بعدی، متن مربوطه تقدیم میشود.
طرفداران حوزوی دوآتشه مرحوم #فیرحی_زنجانی، اگر با شهید مطهری میانه ای ندارند، یا در این مورد خاص به سیره آن عالم شهید تمسک نمی کنند، لا اقل از بازرگان بیاموزند!
@rozaneebefarda
لا اقل از بازرگان بیاموزید!
سخنی با حامیان متعصب مرحوم #فیرحی_زنجانی اندر ضرورت #نقدپذیری، #آزاداندیشی و #تحمل_مخالف!
⭕️تصویر پیوستی، متن اعلامیه دوم بازرگان به تاریخ ۲ بهمن ۵۶ است.
بازرگان در این نامه گرچه در اثر فشارهای شدید طرفداران شریعتی، از موضع قبلی اش کمی عقب نشسته، اما بازهم بر ضرورت نقد افکار شریعتی تاکید دارد!
عجیب است که حامیان حوزوی آقای فیرحی، حتی در حد مرحوم بازرگان هم وسعت مشرب ندارند و هر نقدی را با تهاجم و هجو پاسخ میدهند!
🔻یادداشت تفصیلی روزنه را در ذیل بخوانید👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5805
@rozaneebefarda
لا اقل از بازرگان بیاموزید!
سخنی با حامیان متعصب مرحوم #فیرحی_زنجانی اندر ضرورت #نقدپذیری، #آزاداندیشی و #تحمل_مخالف!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️در برنامه بزرگداشت مرحوم فیرحی توسط انجمن مطالعات سیاسی حوزه، یکی از محورهای اصلی سخنرانیها، #حمله_به_منتقدان آقای #فیرحی بود.
🔻فارغ از تعابیر نادرست و برچسب های نامتعارف، اصل چنین برخوردی با سلوک علمای سلف، سازگار نیست.
برعکس، اگر نویسنده و گوینده ای که لباس دین بر تن دارد، در آثار و افکارش مخالف خوانی با اندیشه معیار در حوزه سیاست، یعنی اندیشه امام و رهبری، پرداخته، انتظار آن است که فضلای حوزه، با حفظ احترامات، اندیشه فیرحی را بدون هر نوع تسامح و تعارف، به نقد بگذارند.
🔻عجیب است، نه تنها یک نقد صریح و دقیق و عمیق در این جلسه مطرح نشد، بلکه برخی آقایان با رویکردی منفی بافانه، به منتقدان آقای فیرحی تهاجم کردند! یا للعجب!
🔻اگر مرحوم فیرحی واقعا همان است که روایت کردید، چه #واهمه_ای از نقد دارید؟
اصلا چه اشکالی دارد، گزیده ای از افکار چالش برانگیزش را در فضای عمومی به نقد بگذارید یا در اختیار مراجع عظام و علمای اعلام قم قرار دهید تا معلوم شود، ایشان واقعا که بود و چگونه میاندیشید!
🔻اشتباه نشود، کسی نگفته ایشان اهل نماز و روضه و تحمل مخالف و رواداری نبود، یا مثلا در کارنامه و زندگی وی هیچ نقطه مثبتی نبوده، که دوستان احساس تکلیف کرده، در این موارد روشنگری کردهاند!
🔻منتقدان با حفظ احترامات مرسوم، بر این باورند که آقای فیرحی قرائتی متفاوت(اگر نگوییم مخالف) با #اسلام_ناب مورد نظر امام و رهبری داشت، ترویج کننده خط فکری روشنفکران صدر مشروطه بود که دستشان به خون شیخ شهید آلوده است، بر دوگانهسازی نادرست بین بزرگان شیعه خاصه آیات آخوند خراسانی و سید یزدی دامن زد، در اتاق فکر سکولارهای رادیکال، خاصه تیم #باقی_قوچانی و تحریریه #سیاست_نامه حضور فعال داشت، تصریحاتی در آثارش در جهت ترویج سکولاریسم و لیبرالیسم وجود دارد!
پس آقایان با مغلطه و تهاجم، مسائل را با یکدیگر خلط نکنند!
🔻اگر مریدان متعصب حوزوی آقای فیرحی، به هر دلیل از سیره شهید مطهری پیروی نمیکنند، لااقل صراحت لهجه در نقدافکار غلط را از بازرگان بیاموزند!
🔻گرچه بعد از اعلامیه مشترک، بازرگان به دلیل مواجهه با مشت آهنین مریدان غالی آقای شریعتی شد و فشارهای سیاسی شدید، تلویحا از موضع قبلی عقب نشست اما در بیانیه دومش، باز بر ضرورت نقد آثار شریعتی تاکید کرد و آنرا ضروری دانست.
مرور گزیده سخنان بازرگان، خالی از لطف نیست:👇
🔳اگر انتساب تحصیلات عالیه و فرهنگ غربی مرحوم شریعتی ایرادگیری به او تلقی شده باشد، باید اعتراف کنم که خود نگارنده نیز در غالب گفتهها و نوشتههایم مرتکب همین گناه در مواجهه اکتشافات و نظریات جدید با آیات و احکام و به کار بردن شیوههای علمی با استفاده از تحصیلات عالیه ناچیز و فرهنگ غربی ضعیفم شدهام، ضمن آنکه همیشه اعتراف به اطلاعات ناقص در معارف و متون اسلامی و احتیاج به استمداد از اساتید فن و علمای صاحبنظر داشتهام.
دچار اشتباه دانستن مگر نفی کلی خدمات و رد نظریات و مکتب کسی را مینماید؟
غرض از مسائل اصولی و اساسی نیز که در آنجا ذکر شده و وعده بحث و نشر آن را دادهایم اصول دین و ضروریات مذهب نبود که قبلاً تصریح به عدم گرایشهای انحرافی در آن زمینه به عمل آمده بود.
چرا این مطلب میباید وحشت و یأس در جوانان دلبند ما ایجاد کرده باشد. مگر خارج از وحی الهی و غیر از چهارده معصوم هیچ بشری اگرچه همطراز با بزرگترین متفکرین جهان چون سقراط و ارسطو و دکارت و نیوتن یا صدرالمتألّهین باشد، میتواند مصون از خطا و اشتباه تصور شود یا سزاوار هست کسی را چنین بپنداریم؟
در نزد انسان اشتباه کردن لازمه کار کردن است و #اشتباه_داشتن_شریعتی لازمه پرکاری و تراوشهای فکری فراوان اوست.
آیا شرط اصلاح افکار و عقاید و تکامل اجتماعات متحرک بیغرضی و انتقاد نیست؟
آنچه #خطرناک و #خلاف_راه_حق و صواب است #شخصپرستی ـچه مثبت و چه منفی آن ـ و تعصب و جمود فکری است و آنچه به سود جامعه و موردنیاز مردم پوینده حق و حقیقت است، #آزاداندیشی و #سعهٔ_صدر است.
اگر من که تحسینکننده نبوغ و مدافع حسننیت و تأثیر عمیق افکار شریعتی عزیز بودم #حق_نداشته_باشم با روح علمی اسلامی و استمداد از آراء پاک علاقهمندان نکتهسنجی در اندیشههای ارزنده و اصلاحجویی در یادگارهای بابرکتش بنمایم و #حداقل #راه_تفکر_و_تحقیق_و_تصحیح_را_باز_نمایم پس چه کسی چنین وظیفه دوستی و اجتماعی و خدایی را باید ایفا نماید؟
اگر در اجتماع خود تمرین نماییم که هیچگاه شخصیتها را ملاک تشخیص حق و باطل قرار نداده به دستور پیشوای بزرگمان اشخاص را برحق عرضه کنیم هم کمتر گرفتار ملالت و دشمنی و تفرقه خواهیم شد و هم افراد شایستهمان پاکتر و عزیزتر خواهند شد!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج محمد علی زرین قلم خالق جمله معروف #به_آقا_بگویید_حرف_رفتن_نزند، از میان ما رفت.
⭕️ زرین قلم پس از حدود دوماه بستری در بیمارستان حضرت بقیه الله(عج) به علت ابتلا به کرونا آسمانی شد و به یاران شهیدش پیوست.
🔻محمدعلی زرینقلم، متولد ۱۳۴۱، در نوزده سالگی وارد سپاه شد و بعدا در شلمچه و سه راه مرگ(سه راه شهادت) مجروح شد.
🔹او درباره عملیات رمضان میگوید:
اذان صبح رمز عملیات با نوای شهید همت آغاز شد و بچهها به سمت بصره حرکت کردند. این عملیات دقیقاً زمانی انجام شد که اسرائیل و روسیه تانکها و تجهیزات مجهزی به صدام داده بودند و بچهها ازاین مسأله کاملاً بیخبر بودند، وقتی بچهها وارد محور شدند تازه دریافتیم که در تله افتادهایم و بچهها گیر افتادند. آن محور به گونهای بود که بچهها یک به یک شهید میشدند. حاج همت به شهید بهمن نجفی دستور عقبنشینی داد، اما از همه طرف دور بچهها بسته بود و با دوشکا بچهها را میزدند. با گلوله تانک تی۷۲ بچهها را هدف قرار داده بودند، به گونهای که بهمن نجفی گفت باید با چهارده نفر، خودمان را روی میدانهای مین بیاندازیم تا بچهها از روی جسد ما رد شوند. بچهها به او اجازه ندادند چنین کاری کند و به او گفتند شما فرمانده گردانی و باید بمانی تا عملیات را هدایت کنی.
از نوجوان ۱۷ساله تا جوانهای ۳۰ سالهای را دیدم که الله اکبر گویان یکی یکی روی میدان مین میافتادند و دیگران از روی آنها رد میشدند.
بچهها با دست خالی مقابل دشمن ایستادند تا بتوانند از کشورشان دفاع کنند، رزمندهها کم نگذاشتند با گوشت و پوست و استخوانشان از مملکت دفاع کردند.
@rozaneebefarda
💥استعفای #معاون_برجامی وزارت بهداشت!
🔻مستمسک اصلی استعفای ملکزاده، چراغ سبز دکتر نمکی به #طب_اسلامی و داروهای موثر آن است.
🔹ملک زاده نفر اصلی وزارت بهداشت در دوران قاضی زاده هاشمی بود و در این دوره نیز کارنامه او انتقادات فراوانی را به دنبال داشت که به دلیل برخورداری او از رانت سیاسی، هرگز برخورد متناسبی با وی صورت نگرفت.
🔹به نظر میرسد بعد از استعفای نابهنگام و کاملا سیاسی او از وزارت بهداشت، که طبعا به قصد فشار مضاعف بر آقای نمکی صورت گرفته، بهترین فرصت برای آن است که ملکزاده نسبت به عملکرد پرابهام خود در عرصه بهداشت و درمان پاسخگو باشد. این پاسخگویی در سطوح مختلف از محاکمه قضایی تا مطالبه گری رسانه ای و نخبگانی را میتواند شامل شود.
🔹ملکزاده از نظر سیاسی کاملا به تیم روحانی نزدیک است و در سال 92 بعنوان نماینده روحانی در برخی از مناظرات تلوزیونی شرکت کرد.
🔹برخورد سیاسی و جناحی با مسئله سلامت مردم، امری نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت.
@rozaneebefarda
💥رپرتاژ انتخاباتی عجولانه #جعفریان برای #علی_لاریجانی
جعفریان در جرگه حلقه ۲۵ نفره از حوزویان بود که پیش از روحانی شعار اعتدال را در قم و به قصد ریاست جمهوری لاریجانی طراحی کردند.
حالا همچنان در حسرت ریاست او هستند.
غافل از آنکه مردم ایران بعد از ۸ سال اعتدالگرایی روحانی، معنای اعتدال را تا مغز استخوان شان لمس کرده و به نظر میرسد بیش از هر زمان دیگری از این قبیل ژست ها و شعارها، بیزارند!
احتمالا این حضرات چندی بعد دوباره در قم راه می افتند و تلاش خواهند کرد از برخی بزرگان دعوتنامه برای کاندیداتوری لاریجانی بگیرند.
عوامل موثر بیوت مراجع عظام تقلید و همه موثرین قم، اکنون کاملا به مسائل اساسی معیشتی مردم و کارنامه مشترک روحانی و لاریجانی، کاملا واقفند و بعید است این ایده بتواند در ۱۴۰۰ برای حلقه حامیان لاریجانی، گره گشا باشد.
#برجامیان_عاشق_آمریکا
@rozaneebefarda
دم خروس برجامیان بیرون زد!
آنها دنبال #استعفای_اجباری_نمکی هستند!
حالا وقت آن است که علما و عموم حوزویان، به تاسی از مقام معظم رهبری، در حمایت از نمکی اقدام کنند تا در این شرایط حاد، سلامت مردم بیش از این به مخاطره نیفتد.
نکند برجامیان، بعد از معیشت، سلامت مردم را در گرو سازشکاری بگیرند.
@rozaneebefarda
نظریه مقاومت #طب_سنتی؛ سخنی با مخالفان
عبدالحسین خسروپناه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند.
شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد.
پارادایم طب مدرن در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند.
پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیبها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت.
پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد.
این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی)
این مبانی در طب سنتی اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم میسازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند.
طب سنتی در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند.
غلبه طبیعت گرایی و تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد.
نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد.
⁉️ مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از فلسفه طب و حتی فلسفه طب مدرن، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند.
یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی)
سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایتبار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد.
مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در فلسفه علم به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد.
💢 این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد.
ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد.
میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد.
خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و محتاجیم.
@rozaneebefarda
افشاگری عجیب دکتر نمکی از اقدامات غلط تیم برجامی مستقر در وزارت بهداشت
#تراوشات_غیرعالمانه تیم قبلی تکرار نشود
🔹وزیر بهداشت در ابلاغ نجفی، معاون پژوهشی جدید وزارت بهداشت:
🔻تلاش کنید تا با انجام تحقیقات و پژوهشهای مستمر و علمی بیان موارد غیر عالمانه مثل ایمنی دستهجمعی عدم ابتلای مجدد بیماران کرونا و ابتلای سی میلیون نفر به کرونا تکرار نشود.
@rozaneebefarda