eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
بخشی از پیام امام خمینی به ملت ايران در آستانه نیمه شعبان 58 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏ ميلاد شكوهمند امام امت و عصاره خلقت و وارث نبوت، ولىّ عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف- را به عموم مسلمين و مستضعفين تبريك عرض مى‏كنم. در چنين ايامى براى مصيبات وارده بر اسلام و مسلمين . گرچه به رژيم شاهنشاهى كوشش مى‏كردند كه ملت را براى مراسم اسلامى از مصالح اسلامى بازدارند بحمد اللَّه موفق نشدند. ولى در اين سال جشنهاى توأم با پيروزى هر چه شكوهمندتر بر پا شد. و مراسم عظيم مذهبى، مشتى محكم به دهان بدخواهان كوبيد و با اين حماسه تاريخى تفاله‏هاى رژيم سابق و وابستگان به شرق و غرب را مأيوس نمود، و خط بطلان بر نقشه‏هاى تار عنكبوتى آنان كشيد و بايد اين ريشه‏هاى گنديده بدانند كه حركات مذبوحانه آنان جز به رسوايى خود و اربابان تبهكارشان تمام نمى‏شود. و ملت حماسه‏آفرين ما كه با مشت خالى و قدرت ايمان قدرتهاى شيطانى را به خاك سپرد، اين ريشه‏هاى پوسيده را دفن خواهد كرد. من به اين منحرفين كه با صورتهاى مختلفه رو در روى ملت ايستاده و به نفع اجانب به خرابكارى مشغولند اخطار مى‏كنم كه تا وقت نگذشته و جرمها و خيانتها ثابت نشده به صفوف فشرده ملت بازگرديد و از روز انتقام حق تعالى كه به دست تواناى ملت انجام مى‏گيرد، بهراسيد. (18 تير 1358/ 14 شعبان 1399) صحيفه امام، ج‏9، ص 25 🔹فرهیختگان را به دعوت فرمائید: 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
«بامداد امید» یادداشتی از آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به مناسبت نیمه شعبان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 *بسم الله الرحمن الرحیم* *«وَ نُریدُ أنْ نَمُنَّ عَلَی اَلَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأرض وَنجْعَلَهُمْ أئِمَّةَ وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ»* ... و این صدای خوش و روح‌افزای نوزادی است که جهان را با قدوم خویش مبارک گردانیده است. نوزاد سر به سجده گذاشت و به یگانگی خدا و رسالت پیغمبر صلی الله علیه و آله و امامت پدران بزرگوارش شهادت داد. آری؛ سرانجام، شب به دقیقه‌ی آخرین رسید و ثانیه‌شماری شروع شد، ثانیه‌ها هم با کُندی یکی پس از دیگری گذشتند. ناگاه نورانیت و روشنی فوق‌العاده‌ای که بر نور چراغ‌ها غالب شد، همه را از تولّد نوزاد بشارت داد. نوزاد به دنیا آمد و آخرین رهبر عالم بشریت ولی الله اعظم با جمال جهان‌آرای خود گیتی را مزین و روشن ساخت. نرجس، غرق در افتخار و مباهات گشت، بانگ تکبیر و تحمید و تسبیح توأم با فریادهای شادی و تهنیت و هلهله طنین‌انداز گشت. در ملأ اعلی، فرشتگان و کرّوبیانِ عالم بالا از نوزادی که هم اکنون در خاندان نبوت و ولایت، قدم به عرصه این جهان گذاشته، در سخن بودند. بهشت را زینت می‌کردند تا محافل جشن و مجالس انس و ذوق ملکوتی برپا کنند. غریو شادی، نغمه‌های روح‌بخش و طرب‌انگیز حور العین، بهشتیان را غرق در حظوظ روحانی کرده بود. آری؛ این افتخار، مخصوص دودمان نبوّت است که موعود و نجات دهنده بشر از تجاوز و ستم و آن کس که برای تأسیس سازمان جهانی اسلامی و اجرای نظام قرآنی قیام فرماید، از آن خاندان با عظمت است. پیامبر صلی الله علیه و آله خوش دل بود که فرزندش مهدی به هدف‌های رسالت و دعوت او جامه ی عمل می‌پوشاند و به خاندان خود به خصوص علی و فاطمه و حسنین علیهم‌السلام مژده می‌داد که مهدی - همان کسی است که با نهضت بی‌مانند خود بنیان شرک را ویران و اساس توحید و یکتاپرستی را محکم و استوار می‌سازد و فرمانروای کل جهان می‌گردد- از فرزندان آنها است. او است همان نابغه‌ی بی‌نظیری که انبیا و اولیا ظهورش را مژده دادند و جهان بشریّت را به قیام آن حضرت، برای تشکیل حکومت حق و عدالت اسلام و صلح پایدار و برچیدن بساط بیدادگران، نوید دادند و همه را به آینده‌ی گیتی امیدوار ساختند. جهان با همه تحرّکی که در ناحیه علوم مادّی دارد و با اینکه بشر دست به کار تسخیر فضا شده و به قدرت فکر خود می‌بالد، با کمال تأسف در جنبه انسانیت قدم به جلو نگذاشته و در مدنیت اخلاقی و وجدانی سیر قهقرایی دارد. فساد اخلاق و بی‌عفتی، فحشا و طغیان شهوت و غضب، زن و مرد را به ستوه آورده و به جهنم نکبت‌ها و انحطاط سوق می‌دهد. التزام به آداب دینی و شعائر مذهبی ضعیف می‌شود و بدترین مظاهر شرک که استبعاد بشر و ملل و سلب آزادی انسان‌ها باشد، به صورت‌های گوناگون رایج و ارکان آن محکم و استوار می‌گردد. در این جهان، تنها نوری که نشاط بشر را نگاه می‌دارد و او را امیدوار می‌سازد، همان بشارات انبیا و پیشوایان دینی است که همه را به آینده جهان خوش‌بین نموده و نور امید را در دل‌ها روشن ساخته است. همه با اعتماد تمام و قلبی سرشار از نشاط انتظار دارند؛ انتظار کسی را دارند که این ابرهای تیره ظلم و ستم و فساد را، از افق عالم برطرف کرده و در عالم، برادری و آزادی واقعی را برقرار، و احکام عالی آسمانی را اجرا نماید و بشر را به سوی هدف شریف انسانی رهنمایی فرماید. شیعیان و مؤمنان به این ظهور، شب و روز نیمه شعبان را جشن می‌گیرند و چراغانی می‌کنند و خیابان و بازار و مغازه‌ها و خانه‌ها را زینت می‌نمایند و غرق در شادمانی می‌شوند و به ملل جهان علاقه خود را به عدل و داد، صلح و برادری جهانی اعلام، و روح شکست‌ناپذیر و امیدوار خود را آشکار می‌سازند. ای مهدی موعود؛ همه شیعیان و دوستانت آرزومند و منتظرند که بامداد سعادت آنها و همه مردم جهان طالع شود و با قیام تو تمام دردهایشان درمان گردد و پرچم توحید و عدل و صلح اسلام در سراسر گیتی به اهتزاز درآید: شاد باش ای عارف نیکو سیر * کاین شب‌ هجران سحر گردد ‌سحر شاد باش ای خسته‌ی بار فراق * شاد باش ای غرق بحر اشتیاق می‌دمد از لطف حق صبح ظهور *  می‌شود گیتی پر از وجد و سرور افکند البته از رخ این نقاب * فاش سازد امر حق را بی‌حجاب می‌کِشد از دشمن حق انتقام * می‌برد از شرک و از اصنام نام البشاره ای که داری انتظار * می‌شود آخر سحر این شام تار البشاره مصلح نیکو سرشت * آید و گیتی کند رشک بهشت صبر کن صبر ای به هجران مبتلا * که رسد دوران وصلش بر ملا البشاره «صافی» صافی ضمیر * که جوان گردد دگر این چرخ پیر @rozaneebefarda
میلاد مبارک امام زمان علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه الشریف را به همه مخاطبان ارجمند روزنه تبریک می‌گوییم. اللهم عجل لولیک الفرج @rozaneebefarda
از نامداری تا برجام! حامد فلاحتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔰 کی گفته ما مأموریت داریم جهان را از سلطۀ جهانخواران نجات دهیم؟! 🔰 خبرگزاری ایسنا در یک تحلیل بظاهر جامعه شناختی از فوت خانم نامداری به ابعاد این واقعه پرداخته است. برجام سرایان عجیبند و به ظاهر پیچیده؟! حتی از اموات استفاده کرده و بدنبال تئوریزه کردن افکار و خط مشی سازشکاری هستند و به احدی رحم نمی کنند. حتما می پرسید چه ارتباطی وجود دارد؟ بله واقعا عجیب است نویسنده تحلیلی تحت عنوان (کدام بار تاب و توان نامداری را گرفت؟) به ابعاد این واقعه پرداخته و در شاه بیتی عجیب نتیجه گرفته است که همه نکته در این است که ما بار زیادی بر افراد حمل می کنیم و از آنها زیادی درخواست داریم همانطور که در سطح ملی اینگونه هستیم؟! لذا به صورت انکاری پرسیده است: کی گفته ما مأموریت داریم جهان را از سلطۀ جهانخواران نجات دهیم؟ این تحلیل در روز ولادت منجی عالم بشریت عجیب است و هرگز تصادفی نیست. وی پس از آن نتیجه گرفته است که خانم نامداری تحت این فشار ایدئولوژیک کم آورده و دست به خودکشی زده است؟! این فشار توسط نهادهای کشور به افراد مشهور بار می شود و آنها توان ندارند؟! در نتیجه در عالم هم ما رسالتی نداریم و لذا بگذارید در صلح و صفا اندازه و قدر خود را بدانیم! 🔹 این سخنان عبارت اخرای اخلاد و زمین گرایی و دنیاپرستی است که انسان را بی مسوولیت تلقی می کند و به جای روشنگری و تبیین انسانیت از او موجودی زمینی می سازد و گویا اصلا انسان رسالت الهی ندارد! او شاهد می آورد که خواجه حافظ هم گفته است که (نگر تا حلقۀ اقبال ناممکن نجنبانی)؟! 🔹این ایدئولوژی بافی ها که توسط لیبرال ها در قالب فرار از ایدئولوژیک زندگی کردن است، خود نمونه دیگری از ایدئولوژی است حتی نگارنده پا را فراتر نهاده و در توجیه نفاق افراد آنرا محصول زیست در جهان های موازی دانسته نه اینکه افراد دچار دورویی هستند؟! 🔹واقعا برای بنده جالب بود شخصی می تواند تا این حد آسمان و ریسمان ببافد و تمام فضائل و رذائل را در هم آمیزد تا در نهایت تئوری انقلاب اسلامی و ظهور حجت عج را زیر سوال ببرد و دیگران را بی مسوولیت کرده و آنها را بدون عهد رها کند! در نهایت هم بگوید این وظیفه کسی است که درسش را خوانده و لباس و ریشش را دارد؟! حتما پس از آنهم این بی عهدی و بی مسوولیتی را برای دیگران توجیه نموده و برجام را نمونه دانستن اندازه خود توجیه نماید آنهم در سطح ملی؟! واعجبا و واحسرتا از این نحوه تحلیل. @rozaneebefarda
تجزیه‌طلبان از سر درآوردند! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 شبکه چهار که تاکنون بارها حاشیه‌ساز شده است، اخیرا در اقدامی عجیب، یکی از طرفداران حزب بعث صدام حسین را به عنوان «نویسنده» به شبکه چهار دعوت کرد! کوروش علیانی بعنوان یکی از مجریان پرحاشیه شبکه چهار که پیش‌تر سابقه همگرایی با عناصر تجزیه‌طلب در شبکه‌های اجتماعی را در کارنامه داشته، با دعوت از عناصر نئوبعثی، اقدامی بی‌سابقه و ساختارشکنانه را در شبکه چهار رقم زده است. سال گذشته سرکرده گروهک جنایت‌کار الاهوازی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده بود. عبدالنبی قیم میهمان جنجالی برنامه چراغ مطالعه، پیش از این کتاب خود را به «کاظم الساهر» خواننده ترانه‌های حماسی حزب بعث تقدیم کرده بود. یکی از ترانه‌های الساهر در خصوص اشغال خوزستان بود. در خصوص فعالیت‌های شبهه‌برانگیز شبکه چهار به مدیریت ، و برخی مجری‌های پرحاشیه مانند کورش علیانی، ابهامات و سوالات جدی مطرح است که امیدواریم نهادهای نظارتی مثل همیشه حساسیت لازم را در این موارد به خرج دهند. اگر قرار است الاهوازی ها در شبکه چهار نقش آفرینی کنند پس این شبکه چه تفاوتی با شبکه سعودی اینترنشنال دارد؟ تماس با شماره ۱۶۲ و اعتراض به دعوت عناصر تجزیه‌طلب و نئوبعثی‌ها، انشالله در پیشگیری از این قبیل اقدامات غلط، بسیار مؤثر خواهد بود. @rozaneebefarda
📸عکس | صفحه نخست از اولین شماره ✳️سالگرد انتشار اولین شماره از نشریه انتقام آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که پیش از انتشار نشریه انتقام، از نویسندگان نشریه بود، از آذر 1343 تصمیم گرفت به صورت نشریه‌ای تحت عنوان را با لحنی به مراتب انقلابی‌تر از نشریه بعثت منتشر کند. در این نشریه، تمامی امور از تهيه مقالات تا چاپ و تكثير و پخش آنها برعهده ایشان بود. 📸در عکس ضمیمه؛ صفحه اول نشریه انتقام را مشاهده می‌کنید. مرحوم آیت‌الله مصباح در این شماره اهداف خود را از انتشار این نشریه تشریح می‌نمایند: «هدف ما روشن کردن افکار تخدیر شده، بیدار شدن عواطف مذهبی خفته، زنده کردن احساسات سرکوب شده، بیان احکام سیاسی و دفاعی اسلام، رفع شبهات و وساوس شیطانی تن‌پروران و راحت‌طلبان، تحکیم پیوندهای مبارزین، تقویت همبستگی توده‌های مجاهد و رزمنده، ایجاد وحدت کامل میان نیروهای ملی و مذهبی و بسیج همگان با سلاح ایدئولوژیک ایمان در یک جهاد پیگیر و خستگی‌ناپذیر علیه استعمار و استبداد به سوی یک هدف مقدس یعنی استقلال و حاکمیت ملت شریف ایران در سایه تعالیم حیات‌بخش اسلام است.» 🔻برای آشنایی اجمالی با نشریه انتقام بخوانید🔻 نشریه انتقام کاری از آیت‌الله مصباح یزدی در دوران اخنتاق سیاسی @Bonyadtarikh @rozaneebefarda
✳️یادداشت کم‌تر دیده شده آیت‌الله مصباح در خصوص نیمه شعبان 🔻سالروز انتشار اولین شماره از نشریه انتقام مژده... مژده ای دل که مسیحا نفسی می‌آید 🔹هلال امیدبخش و نشاط‌انگیز شعبان در افق نمایان شد و دل‌های مردمی را که چشم به راه یگانه هستند به طبش انداخت. هر شب که بر فروغ ماه افزوده می‌شد، آتش اشتیاق در دل‌های شیعیان شعله‌ورتر می‌گردید تا شب‌دوشین فروغش به اوج کمال رسیده بود، شور و شوق ایشان به نهایت رسید، سپیده بامداد سینه سیاهی یأس و نومیدی را درید و جهان را غرق در شادی و سرور کرد. 🔸به ستمدیدگان و حق‌جویان نوید می‌دهد که هان افسرده نباشید که فریادرس شما فرا آمد. 🔹به ستم‌کاران و حق‌کشان تهدید می‌کند که عن‌قریب دست از آستین بیرون آید و زمین را از خون کثیف و پلید شما رنگین می‌سازدد 🔸این روزی ظهور خواهد کرد و جهانِ مملو از بیدادگری و ناامنی را در دریای عدل و امنیت فروخواهد برد و بت‌های خودسری و طاغوت‌های دیکتاتوری و عفریت‌های استبداد را در هم خواهد کوبید. در آن روز دیگر تازیانه ظلم پایین نخواهد آمد و ناله مظلوم بالا نخواهد رفت. 🔹انتظار چنین روزی است که _مبارزه و انتقام‌جویی و پیکار با دشمنان دین و انسانیت را در کالبد رزمندگان راه خدا دمیده و به سوی آینده‌ای درخشان و پیروزی‌ای قطعی پیش می‌برد، ولی تن‌پروران و نازپروردگانی که با روح استثمار تربیت یافته‌اند و عادت کرده‌اند که از دسترنج دیگران بهره‌مند شوند، برای اعتذار از تنبلی و راحت‌طلبی خود می‌گویند: ◀️ان شاء الله امام زمان می‌آید و کارها را اصلاح می‌کند. 🔹غافل از آن‌که این اعتقاد بار تکلیف را از دوش کسی برنمی‌دارد و اصلا از کجا چنین تن‌آسایان راحت‌طلبی که با این بهانه‌ها شانه از زیر بار وظایف شرعی و اوامر مراجع تقلید خالی کرده‌اند، قبل از دیگران مورد خشم و انتقام آن حضرت واقع نشوند؟ 🔸ما این عید بزرگ را به عموم شیعیان بلکه به همه جهانیان تبریک می‌گوییم و امیدواریم پیوسته مشمول عنایات حضرتش باشیم تا روزی جان‌های ناقابل خود را نثار مقدم مبارکش سازیم یا در راه پیروی از منویات مقدسش فدا نماییم.(اسناد نهضت اسلامی ایران-نشریه انتقام-صص29-28) @Bonyadtarikh @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خط نفوذ در دولت روحانی را بهتر بشناسیم... از راکفلر و نایاک تا حلقه نیویورکی ها و ظریف! @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما فرزندان اهل بیت علیهم السلام هستیم واگویه های عاشقانه آیت‌الله ممدوحی با امام زمان(عج) @rozaneebefarda
اتمام حجت امام با منتظری در مورد ماجرای مهدی هاشمی حمایت تمام قد آقای منتظری از مهدی هاشمی جنایت‌کار و اعتصاب بخاطر او! بازخوانی نامه تاریخی امام به منتظری و درخواست پایان دادن به حمایت از مهدی هاشمی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم ‏ ‏‏حضرت حجت الاسلام و المسلمین، فقیه عالیقدر، آقای منتظری ـ دامت ایام برکاته ‏ ‏‏     پس از اهدای سلام و تحیت، علاقۀ اینجانب به جنابعالی بر خود شما روشنتر از‏‎ ‎‏دیگران است. به حسب قاعدۀ طول آشنایی صمیمانه و معاشرت از نزدیک، مقام‏‎ ‎‏ارجمند علمی و عملی شما، مجاهدت با ستمگران و قلدران، و رنجهای فراموش نشدنی‏‎ ‎‏جنابعالی در سالهای طولانی برای اهداف اسلامی، قداست و وجاهت و وارستگی‏‎ ‎‏کم نظیر آن جناب، و بالاتر حیثیت بلند پایه ای که دنبالۀ این امور به خواست‏‎ ‎‏خداوند تعالی برای شما حاصل است، و احتیاج مبرمی که جمهوری اسلامی و‏‎ ‎‏اسلام به مثل جنابعالی دارد، انگیزۀ علاقۀ مبرم است. لهذا این حیثیت مقدس باید از هر‏‎ ‎‏جنبه محفوظ و مصون باشد. حفظ این حیثیت به جهات عدیده بر شما و همۀ ماها‏‎ ‎‏واجب، و احتمال خدشه دار شدن آن نیز منجز است برای اهمیت بسیار آن.‏ ‏‏با این مقدمه باید عرض کنم این حیثیت واجب المراعاة به احتمال قوی، بلکه ظن‏‎ ‎‏نزدیک به قطع، در معرض خطر است؛ خصوصاً با داشتن مخالفین مؤثر در حوزۀ قم، که‏‎ ‎‏ممکن است دنبال بهانه ای باشند. این خطر بسیار مهم از ناحیۀ انتساب آقای سید مهدی هاشمی‎ است به شما. من نمی خواهم بگویم که ایشان حقیقتاً مرتکب چیزهایی شدند؛‏‎ ‎ ‏‎بلکه می خواهم عرض کنم ایشان متهم به جنایات بسیار، از قبیل قتل، مباشرت یا تسبیباً، و‏‎ ‎‏امثال آن می باشند. و چنین شخصی، ولو مبرا باشد، ارتباطش موجب شکستن قداست‏‎ ‎‏مقام جنابعالی است که بر همه حفظش واجب مؤکد است.‏ ‏‏آنچه مسلّم است و در آن پای فشاری دارم رسیدگی به وضعیت و موارد اتهام او‏‎ ‎‏است، رسیدگی به خانۀ تیمی و انباشتن اسلحه، آن هم با پول ملت، به اسم کمک به‏‎ ‎‏سازمانهای به اصطلاح آزادیبخش. اصولاً یک همچو اعمالی بدون دخالت دولت جرم‏‎ ‎‏است. و باید ایشان، که صلاحیت این امر را ولو واقعاً برای این سازمانها باشد ندارد و‏‎ ‎‏دخالت در حکومت است، جواب بدهد. این امر قطعی است. و آنچه از شما می خواهم‏‎ ‎‏در رتبۀ اول پیشنهاد مستقیم شما به دخالت وزارت اطلاعات و رسیدگی به این امور‏‎ ‎‏است. و اگر برای شما محذور دارد، به طوری که تکلیف شرعی از شما ساقط است،‏‎# ‎‏سکوت است. حتی در محافل خصوصی دفاع از یک همچو شخصی که خطر برای‏‎ ‎‏حیثیت شما است و احتمال فساد و خونریزی بیگناهان است سَم قاتل است. باید تمام‏‎ ‎‏فعالیتها که به اسم کمک به سازمانهای به اصطلاح آزادیبخش است قطع شود، و تمام‏‎ ‎‏کسانی که در این امور دخالت داشته اند محاکمه شوند. ‏ ‏‏و آنچه مسلّم است و مایه تأسف، حسن ظن جنابعالی به اعمال و افعال و گفته ها و‏‎ ‎‏نوشته هاست که به مجرد وصول به شما ترتیب اثر می دهید و در مجمع عمومی صحبت‏‎ ‎‏می کنید و به قوۀ قضاییه و غیره سفارش می دهید. و من از شما، که دوست صمیمی سابق و‏‎ ‎‏حال من هستید و مورد علاقۀ ملت، تقاضا می کنم که با اشخاص صالح آشنا به امور کشور‏‎ ‎‏مشورت نمایید، پس از آن ترتیب اثر بدهید، تا خدای نخواسته لطمه به حیثیت شما، که‏ برگشت به حیثیت جمهوری است، نخورد. آزادی بی رویّۀ چند صد نفر منافق، به دستور‏‎ ‎‏هیأتی که با رقت قلب و حسن ظنشان واقع شد، آمار انفجارها و ترورها و دزدیها را بالا‏‎ ‎‏برده است. «ترحم بر پلنگ تیز دندان ـ ستمکاری بود بر گوسفندان». ‏ من تأکید می کنم که شما دامن خود را از ارتباط با سید مهدی پاک کنید که این راه بهتر‏‎ ‎‏است؛ و الاّ هیچ عکس العملی در رسیدگی به امر او از خود نشان ندهید که رسیدگی به امر‏‎ ‎‏جنایاتِ مورد اتهام حتمی است. سلامت و توفیق جنابعالی را خواهانم.‏ ‏‏12مهرماه65‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ 🔶حاشیه روزنه آقای منتظری بعد از آغاز فرایند محاکمه مهدی هاشمی، در اعتراض به این اقدام، اعتصاب کرد و برنامه‌های عادی و دیدارهای خود را تعطیل نمود! امام در این نامه با ادبیاتی کریمانه و از سر لطف، تمام تلاش خود را برای حفظ آقای منتظری از مسیر خطای حمایت از یک مجرم، به کار می‌گیرد. ایشان ضمن اشاره به برخی عناوین مجرمانه مهدی هاشمی و تأکید بر قطعی بودن محاکمه وی، هم جلوی فشار منتظری بر قوه قضائیه و وزارت اطلاعات را می‌گیرد و هم تلاش می‌کند منتظری خط خود را از اطرافیان خطاکارش جدا کند. اشاره امام به مخالفان حوزوی آقای منتظری هم نکته مهمی است که نشان می‌دهد طیف قابل اعتنایی از حوزویان مخالف وی بوده‌اند. علت این مخالفت‌ها هم برخی اندیشه‌های شاذ منتظری پیرامون تاریخ اسلام و جایگاه اهل‌بیت(ع) بود. اشاره به ساده لوحی و رویکرد غلط پیرامون منافقین، از دیگر نکات مهم نامه است. @rozaneebefarda
بی‌اعتنایی آقای منتظری به فرمان امام و عتاب آیت‌الله خامنه‌ای به وی! امام دارند دستور میدهند، شما تخلّف میکنید! آقای منتظری شما ولایت فقیه را قبول داری یا نداری؟ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️بعد از اعتصاب آقای منتظری در حمایت از مهدی هاشمی در سال ۶۵، جلسه‌ای در حضور امام تشکیل شد برای بررسی این موضوع و احیانا پایان اعتصاب. در این جلسه آقای منتظری به توصیه‌های پدرانه امام اهمیتی نداد و بر موضع غلط خود پافشاری نمود. مقام معظم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در آن جلسه در دفاع از امام، سخنان صریحی بیان فرمود که در ادامه از زبان خود ایشان روایت می‌شود: ▫️در آن جلسه [بررسی اعتصاب آقای منتظری در سال ۶۵] امام به ایشان اصرار میکردند که شما این کار را نکنید. لحن امام در آن جلسه خیلی لحن ملایم و مهربانانه‌ای بود. لحن آقای منتظری تند و ستیزه‌گرانه بود. من یادم نمیرود، امام آن شب بیحال هم بودند، همین طور یک وری به بالشی تکیه داده بودند. آقای منتظری هم طرف چپ ایشان با یک فاصله‌ای نشسته بود. ▫️من هم تقریباً رو بروی ایشان بودم و دوستان هم نشسته بودند. امام میگفتند نه، مصلحت نیست، کارهایتان را شروع کنید، ادامه بدهید، ایشان هم قرص و محکم میگفت نه. هِی امام استدلال میکردند، وجهی ذکر میکردند، ایشان با یک لحن تندی جواب میداد. این حالت طول کشید. شاید مثلاً ده بیست دقیقه یا بیشتر همین طور هِی امام یک چیزی میگفتند، خیلی با حلم. ▫️ماها هم تعجّب میکردیم و واقعاً از امام مستَبعَد بود که در مقابل ناسازگاری یک نفر این مقدار حلم به خرج بدهد و ملایمت کند و او با جواب‌های تندی چیزهایی بگوید. من حوصله‌ام سر رفت. یک مقداری گذشت، به امام گفتم: «آقا! اجازه میدهید من یک کلمه بگویم؟» ایشان مثل اینکه همچین یک نفس راحتی کشیدند. ▫️ رو کردم به آقای منتظری، گفتم: «آقای منتظری! شما با چه کسی داری حرف میزنی؟ ایشان مگر ولی‌امر من و شما نیستند؟ ایشان دارند دستور میدهند، شما تخلّف میکنید. شما ولایت فقیه را قبول داری یا نداری؟» ▫️ آقای منتظری ماند. خیلی تند شدم به ایشان. گفتم: «شما مثل اینکه نمیدانید با چه کسی دارید حرف میزنید. امام دارد به شما اصرار میکند، با ملایمت میگوید، دستور میدهد به شما، چندین بار تا حالا در خلال صحبت دستور دادند؛ شما همین طور هِی میگویید نه، نه. خب پس دستور ولی فقیه کجاست؟ شما چرا برخلاف مبانی خودت حرف میزنی؟» ▫️ ایشان ساکت شد؛ هیچی نگفت آقای منتظری. بعد چند لحظه‌ای گذشت و امام گفتند: «خب من میروم دیگر.» پا شدند رفتند. ▫️ماها افتادیم دور و بر آقای منتظری و با ایشان بحث‌کردن و ایشان واقعاً هیچ جواب هم نداشت یعنی آقای منتظری هیچ منطق قابل قبولی بر این اصرار نداشت. ▫️گفتیم خب اتفاقی نیفتاده، یک نفری است که متّهم به یک امری است و او را بازداشت کرده‌اند فقط اشکال کار این است که او با شما ارتباط دارد. آیا این موجب میشود که اگر کسی اتّهام پیدا کرد، تعقیب نشود؟ خب محاکمه میکنند. در محاکمه معلوم میشود مجرم است یا مجرم نیست. ▫️واقعاً ایشان هیچ حرف منطقی‌ای که بگوید، نداشت! ▫️خب خود ایشان از این حرفها دم میزد که باید فرقی نباشد، از این شعارها در بیانات ایشان گاهی دیده میشد. در اینجا ایشان درست نقطه‌ی مقابل این قرار گرفته بود. https://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=45771 🔶حاشیه روزنه آنگونه از روایت کاملا صریح مقام معظم رهبری پیداست، آقای منتظری برخلاف ادعاهای مطروحه، کاملا حامی افراد مخوف و جنایت‌کار همچون مهدی هاشمی بوده و بخاطر او اعتصاب کرده است! آقای منتظری عملا از انجام فرمان ولی فقیه خود امتناع ورزیده است! او برخلاف شعارهای ظاهرفریب مبنی بر عدالتخواهی، در مقام عمل به این امور پایبند نبوده و به انحا مختلف در پی فشار به نهادهای قضایی و امنیتی برای اعمال تبعیض نسبت به طرفداران خود برآمده است! این واقعیت‌های تلخ تاریخی، در تمام سالهای پس از پایان قائم‌مقامی منتظری، به طرز عجیبی مکتوم مانده است! و این است که این جریان بدسابقه، اکنون طلبکار نظام و امام و رهبری شده است! @rozaneebefarda
دستور عبدالله نوری و محسن رضایی نسبت به جمع‌آوری فوری تصاویر آقای منتظری از مراکز سپاه پاسداران در سراسر کشور @rozaneebefarda
دستور برای به زیر کشیدن تصاویر آقای منتظری از ادارات و سازمان‌های دولتی در سراسر کشور 🔶حاشیه روزنه در سال ۸۸ همین میرحسین با همان قائم‌مقام معزول به همراه همه براندازان و دشمنان خارجی اسلام و تشیع و ولایت فقیه، در یک جبهه قرار گرفتند! اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا @rozaneebefarda
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائم‌مقامی آقای منتظری انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️متن کامل نامه ۶۸/۱/۶ امام خطاب به آقای منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7579 ▫️پایان قائم‌مقامی منتظری؛ عزل یا استعفا؟ بازخوانی متن نامه منتظری به امام ۶۸/۱/۷: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7581 ▫️متن کامل نامه دوم امام خمینی به منتظری(۶۸/۱/۸): https://eitaa.com/rozaneebefarda/7582 ▫️تاکتیک‌های سه‌گانه جریان منتظری در مواجهه با نامه ۱/۶ امام به منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7580 ▫️ماجرای پایان قائم‌مقامی منتظری به روایت آیت‌الله ابراهیم امینی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7563 ▫️مروری بر مواجهه بی لکنت آقا سیداحمد خمینی با آقای منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7566 ▫️متن کامل رنج‌نامه حاج سیداحمد خمینی خطاب به منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7567 ▫️متن کامل رنجنامه آقایان سیدحمید روحانی، امام جمارانی و کروبی خطاب به آقای منتظری، یک هفته بعد از سخنرانی جنجالی او در ۲۲بهمن ۶۷: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7575 ▫️متن کامل رنج‌نامه محمد جعفری گیلانی(رئیس هیئت امنای ) خطاب به منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7576 ▫️متن کامل نامه منتظری در حمایت از سازمان مجاهدین خلق در فروردین ۵۱: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7577 ▫️سند زندانی شدن منتظری بخاطر حمایت از سازمان مجاهدین در عصر پهلوی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578 ▫️مخالفت امام با انتشار دروس نهج‌البلاغه منتظری در یک مجله حوزوی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7565 ▫️ماجرای پایان قائم‌مقامی و مرور تناقضاتی بی‌پاسخ در اندیشه و کارنامه سیاسی منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578 ▫️سخنرانی سیاه منتظری در ۲۲بهمن ۶۷ سبب صدور منشور روحانیت امام: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7586 ▫️ساده‌لوحی در سیاست؛ مروری بر ساده‌اندیشی های منتظری در عرصه سیاسی https://eitaa.com/rozaneebefarda/7588 ▫️ارتباط اطرافیان با BBC و تأثیرگذاری بر فرایند : https://eitaa.com/rozaneebefarda/7589 ▫️تناقضات منتظری از نگاه سیداحمد خمینی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7590 ▫️فریب خوردن منتظری در ماجرای منافقین به روایت رازینی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7591 ▫️موضع متصلبانه منتظری پیرامون کتاب شهید جاوید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7592 @rozaneebefarda
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائم‌مقامی آقای منتظری انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️ماجرای عزل آقای منتظری به روایت مقام معظم رهبری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7603 ▫️پنهان‌کاری عجیب هاشمی در ماجرای قائم‌مقامی آقای منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7604 ▫️ماهیت مخوف برخی اعضای بیت منتظری از زبان مقام معظم رهبری/ از فحاشی به شهیدان مطهری و بهشتی تا تلاش برای نابودی جامعه مدرسین: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7606 ▫️منتظری فاسق و فاجر و فاسد است! روایت اسدالله بادامچیان از حاج احمد خمینی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7607 ▫️امام مدتها قبل از عزل، منتظری را از عدالت ساقط می‌دانست! روایت شنیدنی مقام معظم رهبری از یک جلسه خصوصی با امام: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7609 ▫️خاطرات شنیدنی مرحوم حسینیان از آقای منتظری/ بخاطر دعانکردن به منتظری تهدید به مرگ شدم! https://eitaa.com/rozaneebefarda/7608 ▫️خاطره خواندنی آیت‌الله یزدی از جلسه دو نفره با آقای منتظری/ به او گفتم اصلا امام را نشناختید! https://eitaa.com/rozaneebefarda/7598 ▫️لیچارگویی هم حدّی دارد! روایت صادق طباطبایی از مواجهه حسن حبیبی با آقای منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7599 ▫️نامه سرگشاده حجت‌الاسلام جعفری گیلانی به آقای طاهری اصفهانی و افشاگری در موضوع آقای منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7597 ▫️یک نمونه از کتاب‌سازی طرفداران منتظری در دهه شصت برای ترویج او: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7600 ▫️وقتی آیت‌الله یزدی، شهریه آقای منتظری را تحریم کرد! https://eitaa.com/rozaneebefarda/7601 ▫️توصیه منتظری نسبت به سازش ناپذیری با آمریکا و حفظ عظمت مقام رهبری! https://eitaa.com/rozaneebefarda/7602 ▫️نامه امام به نمایندگان مجلس و وزرا در مورد پایان قائم‌مقامی آقای منتظری/ دفاع از اسلام و نظام، شوخی بردار نیست! https://eitaa.com/rozaneebefarda/7610 ▫️اتمام حجت امام با منتظری در ماجرای مهدی هاشمی/ از حمایت مجرم دست بردارید!/ زود از دیگران متاثر می‌شوید/ آزادی بی‌رویه منافقین توسط شما، آمار انفجارات را بالا برد! https://eitaa.com/rozaneebefarda/7626 ▫️بی اعتنایی عجیب آقای منتظری به فرمان امام و عتاب صریح آیت‌الله خامنه‌ای به او: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7628 ▫️دستخط میرحسین برای به زیر کشیدن تصاویر آقای منتظری از ادارات دولتی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7630 ▫️دستور عبدالله نوری و محسن رضایی نسبت به جمع آوری فوری تصاویر منتظری از مراکز سپاه پاسداران: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7629 @rozaneebefarda
یادی از آیت‌الله بروجردی دهم فروردین ماه مصادف است با سالروز ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع و زعیم حوزه علمیه قم، حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی(رضوان الله علیه) روزنه به همین مناسبت، مروری خواهد داشت به ابعاد مختلف فکری، سیاسی و فقهی حمد و صلواتی هدیه کنیم به روح بلند آن مرجع والامقام @rozaneebefarda
شوق شهادت در آیت الله العظمی بروجردی روایتی از آیت الله صافی گلپایگانی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️روزى از روزهاى ماه مبارك رمضان در خدمت آن مرجع بزرگ مشرف بودم كه مرحوم آيت الله العظمى آقاى [سیدمحمدرضا] گلپايگانى قدس سره براى ديدار آن بزرگوار تشريف آوردند. ▫️مرحوم آيت الله العظمى گلپايگانى به ايشان علاقه خاص و احترامى به سزا داشتند. آقا هم ايشان را احترام مىكردند و با وجود كهولت سن، به احترام ايشان بر مى خاستند. 🔸بعد از تعارفات، آقا قريب به اين مضامين فرمودند كه من هر وقت اين آيه را مىخوانم از اين كه شهادت نصيبم نشده متأسف مىشوم: «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مٰا لَكُمْ إِذٰا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللّٰهِ اثّٰاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا مِنَ الْآخِرَةِ فَمٰا مَتٰاعُ الْحَيٰاةِ الدُّنْيٰا فِي الْآخِرَةِ إِلاّٰ قَلِيلٌ» ▫️و علّت تأسفشان را اينطور بيان كردند كه وقتى علماى اعلام به رياست مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانى قدس سره در قم براى مخالفت با برنامه هاى ضد اسلامى رضاخان پهلوى- كه برخى را به صورتهاى فريبنده اظهار، و بخشهاى ديگرى را اظهار نكرده بود- اجتماع كرده بودند، و در واقع يك حركت قوى و مصمم براى حذف پهلوى يا كنترل او ايجاد شده بود، و مرحوم آيت الله حاج آقا نورالله شجاعانه آن را پيگيرى، رهبرى و تعقيب مىفرمود، توقع اين بود كه مراجع نجف اشرف به اين نهضت بپيوندند و آن را تأييد و يارى نمايند. ▫️مراجع نجف اشرف نيز چنان صلاح ديده بودند كه مرحوم آيت الله بروجردى - كه در آن وقت ظاهراً پس از مراجعت از سفر حج در نجف مشرف بودند و عازم ايران بودهاند- به عنوان حوزه نجف و ساير مراجع، به قم بروند و به آنها بپيوندند. 🔸وقتى به ايشان پيشنهاد مىنمايند، آقا به قرآن كريم استخاره نموده بودند كه اين آيه در جواب استخاره آمده بود و ايشان از اين آيه استفاده كرده بودند كه اين اقدام و حركت به اين عنوان، هم نفر و حركت فى سبيل الله است، و هم فى الجملة متضمن بشارت شهادت است. ▫️به همين خاطر قبول كردند، ولى به جهاتى، آقايان از اين اقدام منصرف شده بودند و آقا شخصاً به عنوان مراجعت به ايران و بروجرد و بعد از خاتمه نهضت قم و شهادت مرحوم حاج آقا نور الله از نجف حركت مىكنند، ولى به دستور رضاخان و دولت وقت، ايشان را در مرز، دستگير و به تهران مىبرند، و در آنجا تحت نظر نگاه مىدارند كه شرحى جداگانه دارد. ▪️به همين خاطر آقا كه ظاهراً همان روز اين آيه را تلاوت كرده بودند، غمشان از عدم نيل به فوز شهادت تازه شده بود. (فخر دوران، صص 23-25) @rozaneebefarda
روایت از @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 زمانی که آیت الله بروجردی در مشهد ساکن بودند، از نظر علمی کمتر از اقازاده و حاج آقا حسین قمی نبودند، ولی چون آنها در مشهد دارای موقف و جایگاه بودند، دستگاهی پهن نکردند تا به جایگاهشان ضربه ای وارد نشود. (جرعه ای از دریا، ج۳، ۴۹۴) @rozaneebefarda
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای از زندگانی آیت‌الله العظمی بروجردی/بخش اول 💥اختصاصی/پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔺کتاب دیباج که مجموعه برداشت های شخصی آقای (بروجردی) از زندگانی آیت‌الله العظمی بروجردی را به رشته تحریر در آورده، به روایت بخشی از دوران تقارن مرجعیت آیت الله بروجردی با آیت الله کاشانی پرداخته و وقایع مرتبط را تحت عنوان فصل "راهنمای حقایق " بیان کرده است. راوی گرچه خود را تحلیلگر مسلط بر وقایع قلمداد کرده اما در حقیقت کاملا یک سویه به تخریب می پردازد و با پوشاندن دیباج تحریف بر تن تاریخ، زعیم قم را -بر خلاف واقع- مخالف سیاست و آیت الله کاشانی می نمایاند. 🔻در بخشی از کتاب چنین آمده است: «آیت الله کاشانی به ریاست مجلس رسیده بود و از آنجا که برای حوزه علمیه و مدیریت آن نقشه می کشید...برگلوی حوزه پا گذاشته بود و حمایت های همه جانبه را طلب می کرد».(دیباج،ص‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭189‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬) عجیب اینکه توهم توطئه بیت آیت الله بروجردی آنقدر زیاد بود که همواره تصور می کردند که بناست نقشه ای برای تصاحب جایگاه ایشان تدارک دیده شود، حال آنکه قرائن فراوانی در رد این توهم و اتهام سنگین وجود دارد از جمله، مرحوم صادقی تهرانی در باب مرجعیت گریزی آیت الله کاشانی اینگونه نقل می کند: «پس از فوت آقاي بروجردي مردم در اين انديشه بودند از چه كسي تقليد كنند. چند نفر از علماي بزرگ بودند كه خودمان تشخيص‌هايي داشتيم و سؤالاتي هم كرديم و بعضي‌ جواب‌هايي دادند كه جواب آقاي كاشاني هيچ‌گاه از يادم نمي‌رود. وقتي خدمت آقاي كاشاني رسيدم و از ايشان درباره مرجع تقليد سؤال كردم، فرمود:«من چه بگويم؟» عرض كردم:«بايد از خود شما تقليد كنيم؟» فرمود:«مرجع مسلمين بايد يك عالم رباني باشد كه در مقابل اين استعمار، استكبار، استبداد و استضعاف استقامت كند». گفتم:«او )كيست؟ فرمود:«آقاي خمینی » »(www.javanonline.ir/fa/news/‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭637723‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬) مشابه چنین تعابیری در خاطرات دیگران همچون مرحوم عسکراولادی نیز وجود دارد و نشان می دهد که آیت‌الله کاشانی علی‌رغم برخورداری از بنیه علمی، پایگاه اجتماعی و امکانات مادی، هرگز تمایلی برای تصدی ریاست دینی نداشته است. 🔻در بداندیشی برخی اطرافیان و اعضای بیت زعیم قم همین بس که وقتی آیت‌الله کاشانی از می خواهند که واسطه شوند تا آیت الله بروجردی برای برگزاری کنگره اسلامی اجازه دهند تجار وجوهی را به ایشان بدهند، علی‌رغم موافقت اولیه آیت الله بروجردی، اطرافیان ایشان در پی سعایت و مذمت بر می آیند و چنین القا می‌کنند که پس از این اجازه، دیگر پول به قم نمی آید! لذا ایشان را به تردید انداخته و منع خیر کردند.(یادآور،ویژه نامه قیام30تیر،شماره2،ص‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭108‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬) اگر آیت‌الله کاشانی رو به سوی حوزه قم می نمود نه سودای تصاحب جایگاه کسی را داشت و نه برگلوی کسی پاگذاشته بود بلکه ایشان فقط از حوزه حمایت همه جانبه می خواست، چنانکه در دیدار با طلاب و اهالی قم میگوید: « اگر من کار بدی می کنم، چرا با من مخالفت نمی کنید؟ اگر درست قدم بر می دارم، چرا حمایت نمی کنید؟قطعا ایشان می دانستند این حرفها به گوش آیت الله بروجردی هم می رسد.(شهر و حوزه علمیه قم، نهضت ملی و 30تیر، گفتگو با حمید سیف زاده،ص ‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭106‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬) تمام خواست آیت الله کاشانی در مخالفت با مطامع انگلیسی ها بود که این امر مقدس، خوشایند برخی از نفوذی های بیوت نبود! 🔺نویسنده دیباج در نقلی مدعی شده که «بزرگان نسل جدید حوزه از جمله آقایان روح الله خمینی، محمدتقی بهجت، سیدمحمدکاظم شریعتمداری، مرتضی حائری و مرتضی لنگرودی، در منزل آیت الله بروجردی جمع شده بودند..نزاع های آیت الله کاشانی و دکتر محمد مصدق بالا گرفته بود.آقایان آمده بودند تا زعیم حوزه اقدامی عاجل را در برابر این اتفاق ها انجام دهند..بعد از شنیدن صحبت ها،(آیت الله بروجردی) به چند جمله بسنده نمودند:«آقایان معلوم میشود مرعوب شده اند؛ اما من مرعوب نشده ام. من از وقتی خودم را شناختم مرعوب چیزی نشده ام..این آقایان در برابر خدا چه هستند؟ دست سیاست آنان را بالا برده و همین دست سیاست فردا زمین خواهد زد»(دیباج،ص‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭190‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬) 🔻راوی چنین القاء میکند که دعوای آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق نزاع سیاسی صرف است! گویی آیت الله کاشانی فقط بر سر تقلیل قدرت با مصدق درگیر است؛ حال اینکه زمینه های اختلاف آیت الله کاشانی با مصدق از بعد از سی تیر شروع شد جایی که ایشان به مصدق بابت انتصاب افراد نابخرد و خونخوار در راس کار وگم شدن هدف نهضت و منع تعقیب عاملان غائله سی تیر و قدرت طلبی با انحلال مجلس و حل نشدن مشکلات مردم و رفراندوم غیر قانونی اعتراض می کند ولی مصدق پس میزند! @rozaneebefarda
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای از زندگانی آیت‌الله العظمی بروجردی/بخش دوم 💥اختصاصی/پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔺تهیه کنندگان کتاب دیباج در پوشش دفاع از سلوک سیاسی زعیم قم، تلاش دارند به تخطئه مسلک و مرام سیاسی آیت‌الله کاشانی بپردازند و از آن جمله اصل ورود مرحوم کاشانی به عرصه سیاست و خصوصا عملکرد ایشان در ماجرای نهضت نفت را مورد خدشه قرار می‌دهند. حال آنکه کارنامه آیت‌الله کاشانی، این مجتهد مجاهد مظلوم، کاملا قابل دفاع و منطبق بر اصول اسلامی است و هرگز نمی توان آن جناب را متهم به آلودگی‌های رایج عرصه سیاست‌ورزی دانست. از آن جمله در ماجرای اختلاف نظر آیت الله کاشانی با دکتر مصدق، در اخلاص و وطن دوستی و آینده نگری آن فقیه سیاس، همین بس که ایشان یک روز قبل از کودتا با نگارش نامه ای ضمن پیش بینی احتمال وقوع کودتا، یک بار دیگر وی را نصیحت می کند: «.. گرچه امکانی برای عرایضم نمانده ولی صلاح دین و ملت برای این خادم اسلام بالاتر از احساسات شخصی است و علیرغم غرض ورزی ها..خودتان بهتر از هر کس می دانید که همّ و غمّم در نگهداری دولت جنابعالی است که خودتان به بقاء آن مایل نیستید..»(آیت الله کاشانی و نهضت ملی شدن صنعت نفت،ص‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭405‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬) عجیب آنکه در مواردی از کتاب، تلویحا مخالفت فضلای طراز اول حوزه قم با آیت‌الله کاشانی القا شده حال آنکه پذیرش مخالفت اساسی بزرگانی چون امام خمینی با آیت الله کاشانی، دشوار و مخالف قرائن است، البته سکوت ایشان در لواء آیت الله بروجردی مسأله دیگری است که به ولایت پذیری ایشان بازمیگردد، ولی ابدا بدین معنا نیست که امام مخالف کاشانی بوده باشد! چنانکه امام بعدها در این مورد می گوید «جرم( مثل) کاشانی چیست..اینها عقیده شان این بود که اسلام در ایران پیاده بشود آنها می گفتند احکام غربی مترقی است»(60/3/25) 🔻در بخشی از دیباج ادعا شده که: « آیت الله بروجردی در تمام دوران اختلاف های نظری با آیت الله کاشانی از حیث مالی وی را کمک می کرد. البته سبک سیاسی باعث نزدیکی آن ها نشد.»(دیباج،ص‭‭192‬‬) عجیب که نه نویسنده و نه نقال خاطرات نمی داند که اعتبار آیت الله کاشانی آنقدر در بازار فراوان بوده است که نیاز به استمداد مالی از کسی نداشتند؛ لکن در اینجا اولا باید زمان و تاریخ کمک های آیت الله بروجردی- که البته به حق، نشان از ارادت ایشان به آیت الله کاشانی است- ذکر شود. ثانیا شخص آیت الله کاشانی چنین نبوده است که هر پولی را دریافت کنند ایشان تا منشا پولی معلوم نبود دریافت نمی کردند و بزرگترین دلیل بر رد ادعای دیباج نویسان که آیت الله کاشانی را سوداگر قدرت قلمداد می کنند، اینکه ایشان اگر دنبال دنیاطلبی بودند در همان دوران صدرات مجلس آبی برای خود گرم می کرد که اینگونه در نظر امثال شما حقیر در تاریخ ذکر نگردد، ضعیف بودن وضع مالی ایشان به جهت جفای مصدقی ها و بدنام کردن ایشان با دروغ هایی بود که منجر به انزوای سیاسی ایشان شده بود.(نهضت روحانیون،ج2، علی دوانی،ص‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭‭510‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬) 🔺تنظیم‌کننده دیباج که از باب "النقال کالبقال" افاضات جناب علوی بروجردی را چونان وحی منزل پنداشته و نقل کرده، برای معرفی آیت الله کاشانی به خاطرات دسته چندمی برخی افراد مانند سید رضا زنجانی از اعضای نهضت ملی و از مخالفان انقلاب و امام و آیت الله کاشانی و .. بسنده کرده و در موارد متعددی به نوشتجات سست مندرج در ویکی پدیا، ارجاع داده است. متاسفانه در فرازهای متعددی از کتاب دیباج سعی شده آیت الله کاشانی را العیاذبالله فردی شاه دوست معرفی کند! در حالیکه به شهادت تاریخ، ایشان تمام عمر شریف را خرج مبارزه با نظام استبدادی پهلوی نمود.(ناگفته‌هایی از مبارزات آیت‌الله کاشانی به روایت فرزندش، سایت موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی) همزمانی انتشار دیباج در قم با تخریب سازمان یافته آیت‌الله کاشانی توسط معاندین خارج نشین، موضوع را کمی پیچیده می‌کند و علاوه بر آنکه مصداق مظلومیت مضاعف ایشان است، امکان تأثیرپذیری دیباج نویسان از فضای کاشانی ستیزی بین‌المللی را به ذهن متبادر می سازد که جای فحص و بررسی دارد. در بخش سوم یادداشت، به نشانه‌هایی از احتمال اثرپذیری نویسندگان دیباج از آثار و افکار معاندین و ضدانقلاب خارج نشین ارائه خواهد شد. @rozaneebefarda
💢 دیباج تحریف بر تن تاریخ حوزه علمیه نقدی بر روایت مخدوش جناب آقای از زندگانی آیت‌الله العظمی بروجردی/بخش سوم 💥اختصاصی/پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جناب آقای علوی روجردی، متولد فروردین ۱۳۳۰ است یعنی در هنگام ارتحال آیت‌الله‌العظمی بروجردی بزرگ، تنها ۱۰ساله بوده است لذا طبیعی است که روایت او از سیره و اندیشه جد مادری اش، بازتکرار شنیده‌هایش از دیگران(اعضای بیت یا تاریخ نویسان) باشد. 🔺مع الاسف در جای جای کتاب دیباج (خصوصا در تبیین رابطه آیت‌الله العظمی بروجردی با آیت‌الله کاشانی) به شخص معلوم الحالی به نام _عنصر خارج نشین و ضد انقلاب_ استناد شده است که دم خروس تاثیر پذیری نویسنده و راوی از کتاب پر از دروغ و تحریف آمیز «نیروهای مذهبی بر بستر حرکت نهضت ملی» را بیرون می زند. 🔻نزدیکی تفکرات یک نویسنده معاند لندن نشین (رهنما) با بیت آیت الله العظمی بروجردی، مسأله مهمی است که نیازمند تأمل فراوان است! با مروری گذرا بر کتاب دیباج و اثر علی رهنما، بدون اغراق می توان ادعا کرد که فصل مربوط به آیت‌الله کاشانی خلاصه شده آرا و تفکرات پرغلط و تحریف شده ای است که رهنما در کتابش دنبال می‌کند! جالبتر آنکه در مرحله تدوین نیز تقریبا تمام پانویس های کتاب رهنما (از جمله کتاب های قلم و سیاست سفری، مصدق و تاریخ افراسیابی و..) عینا بعنوان مأخذ آمده و از برداشت های بی کم و کاست از کتاب علی رهنما نشان دارد. 🔻رهنما در کتابش برای اولین بار ادعای آیت‌الله کاشانی و نواب صفوی در جهت کنار زدن آیت‌الله بروجردی را مطرح می‌کند(نيروهاي مذهبي بر بستر...،ص12)  وی در بخشی دیگر از کتاب خود می گوید: «در بيانيه‌اي كه به تاريخ 17اسفند‭‭‭‭‭‭‭‭1326‬‬‬‬‬‬‬‬ صادر مي‌شود، كاشاني وظيفه ديني مسلمين را تعيين كرده و تيغ حمله خود را بار ديگر تلويحاً متوجه بروجردي مي‌كند...در اين اعلاميه كاشاني در واقع از اخطار به بروجردي فراتر مي‌رود و به نظر مي‌رسد كه استدلالي ارائه مي‌دهد براي عدم كفايت او به عنوان مرجعي كه به يكي از وظايف عمده‌اش كه بايستي كوششي در راه مصالح دنيوي مسلمين باشد، عمل نمي‌كند. از اين نوشته كاشاني چنين استنباط مي‌شود كه از نظر او، بروجردي الگوي مرجعيت نيست... اگرچه كاشاني از كلمه مرجع استفاده نمي‌كند اما ظاهراً نزد او تعريف رهبري ديني الگوبرداري شده از موضع‌گيريها و كنش اجتماعي- سياسي و مذهبي شخص او يعني « زير نظام كاشاني» است.»(همان ص‭‭‭‭‭‭‭‭56-55‬‬‬‬‬‬‬‬) همان‌گونه كه ملاحظه مي‌شود، نويسنده با به كارگيري مكرر عباراتي مانند «تلويحاً»، «به نظر مي‌رسد»، «استنباط مي‌شود» و «ظاهراً» تلاش مي‌كند تا از انگيزه كاشاني براي كنار زدن آيت‌الله بروجردي از مقام مرجعيت تامه و جانشين ساختن خود در آن موقعيت، پرده‌برداري نمايد و اين در حالي است كه در سنت شيعي و حوزه‌هاي علميه هرگز سابقه كنار زده شدن مرجعيت تامه وجود نداشته و لذا به هيچ وجه زمينه‌اي براي به وجود آمدن چنين انگيزه‌اي نزد كاشاني نمي‌توان يافت و از سویی هیچ منبعی جز کتاب رهنما چنین برداشت سبکی را بیان نکرده است. 🔺تأثیر توهات تاریخی رهنما با روایت‌های مندرج در تابدان حد است که خط فکری آیت‌الله‌العظمی بروجردی از تاکتیک دوری از سیاست، به نظریه القا می‌شود(همان،ص‭‭‭‭‭‭‭‭156‬‬‬‬‬‬‬‬) به واقع رهنما هیچ ارادتي به آيت‌الله بروجردي ندارد، بلكه او به تفكري ارادت دارد كه آن تفكر قائل به جدايي دين از سياست است لذا وی بر خلاف آنچه که وی در کتابش ادعا مینماید و مدعی نگارش اثری پژوهشی و سند محور است،در واقع با تحلیل های ماست و دروازه ای که در مورد آیت الله کاشانی به کار می برد، هر پژوهشکر منصفی را متعجب و متأسف می‌سازد. 🔺علی رهنما در کتاب ممنوع‌الانتشارش، با کینه‌ورزی، آیت‌الله کاشانی را فردی غیرمهذب و به جاه‌طلبي سياسي محکوم می‌کند و نتيجه‌ میگیرد كه هر يك از روحانيوني كه پاي در سیاست گذارده‌اند يا خواهند گذارد، نيز داراي چنين خصائصي بوده یا خواهند بود؛ بدين ترتيب رهنما سعي دارد تا جدايي دين و دين‌مداران از سياست را به عنوان يك اصل مسلم مطرح سازد و تمامي روحانيوني را كه به هر نحو دخالتي در سياست كنند را يكسره محكوم سازد. بی شک ایستادگی روحانیت در برابر سلطه خوشایند استعمارگران نیست لذا «سرفرانسس شپرد» سفير وقت انگليس در تهران صریحا چنین می‌نویسد: «عقلائی و منطقی به نظر نمی‌رسد که برای برقراری روابط با اين شخصيت‌های مذهبی، وقتی صرف شود... البته اگر کوچک ترين احتمال نفوذ در کاشانی هم وجود داشته باشد، نبايد آن را از دست داد ولی من تنها اميدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانيم او را در افکار عمومی بی‌آبرو و متهم سازيم، تا نفوذ خود را از دست بدهد»(فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر شماره 6 و 7، مرکز بررسی های اسلامی) @rozaneebefarda ادامه دارد..
مرجعیت گریزی آیت الله بروجردی در بیان آیت الله صافی گلپایگانی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 او فارغ از تعلقات دنيايى بود. يك وقت مى‌فرمود: «من يك قدم هم براى رسيدن به اين موقعيت برنداشته‌ام.» بعد از فوت مرحوم آيت الله نائينى، از تبريز براى ايشان نامه نوشتند و رساله خواسته بودند. ايشان در جواب، به اين مضمون نوشته بودند: «به آيت الله اصفهانى مراجعه كنيد، با شرايطى كه من دارم و در بروجرد ساكن هستم، ارسال رساله موجب تفرقه مى‌شود.» منبع: فخر دوران; صفحه104 @rozaneebefarda
امروز ٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن! پرهیز از و ؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥مهم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند: در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند. یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند: 🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز ٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ در امت نیانداز! با خدا زندگی کردن همین است. 🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند: 🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز آیت الله العظمی اصفهانی است٬ نیستم. برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰. 🔶حاشیه امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند. امروز کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه نیست؟؟! تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که و نه تنها مؤثر نیست که دارد! حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست. تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است. آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟! @rozaneebefarda
خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ و باشد که می کند. استاد ما مرحوم رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا بود٬ در درس به ما فرمود: 🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در تردید نکنید. 🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. (حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵) @rozaneebefarda
«جامعیت اسلام نسبت به امور سیاسی و اقتصادی» در بیان حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اخیرا توسط یکی از منسوبین بیت زعیم عظمای قم، مطالبی مطرح شد که با برخی مبانی دینی در تنافی بود و از این رو موجب تعجب و واکنش متقابل فضلای گردید. فروکاهی جایگاه نبوت به ، نفی اقتصاد اسلامی و مطرح کردن اتهامات مختلف نسبت به برخی علمای مجاهد شیعی، از جمله مسائلی بود که مورد اعتراض علمی و نقد حوزویان قرار گرفت. بازخوانی دیدگاه های آیت‌الله العظمی بروجردی پیرامون برخی موضوعات سیاسی و اجتماعی، موجب روشن شدن هرچه بیشتر عمیق برخی منسوبین و مدعیان، با سیره و اندیشه آن مرجع جامع نگر و هویت اندیش خواهد شد. 🔹 (ره) در تبیین ولایت و حکومت فقیه در عصر غیبت ابتدا به ویژگی جامعیت اسلام نسبت امور دنیوی و أخروی، سیاسی و غیر سیاسی زندگی انسان انسان پرداخته‌اند و اسلام را عهده دار تبیین آنچه بشر در شئون مختلف زندگی دنیوی و أخروی دانسته‌اند. ایشان این را امتیاز اسلام نسبت به سایر ادیان آسمانی می‌دانند و اینکه در مقام مقایسه اسلام و مسیحیت چنین می‌فرمایند که در انجیل‌های مسیحیت فقط به امور اخلاقی پرداخته شده و به قوانین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی پداخته نشده است. زعیم ففید قم در نهایت چنین می فرمایند که اسلام با یک که راه سعاد بشر در دنیا و آخرت است، آمده و دینی است که 《 و 》و 《عبادت و سیاست》را با هم ممزوج و یکی کرده است؛ به صورتی که برخی احکام اسلام در عین سیاست، عبادت و در عین عبادت، سیاست است! 🔻مرور بخش هایی از متن عبارات ایشان که در کرسی رسمی تدریس بیان شده، بسیار بایسته است: «بأن شرع الاسلام حيث تكون شريعة تامة و روعي فيه كل الجهات بحيث لم يبق شي‌ء من الأمور الدنيوية و الاخروية، سياسية و غير سياسية إلا و بيّن ما يحتاج إليه البشر و أمرهم من الأمور الدنيوية و الاخروية في . و ليس شرع الاسلام مثل ساير الشرائع الّتي لم يكن فيها ما يرفع احتياج البشر من كل الجهات، كما ترى من شرع المسيح فليس فيه، كما ترى، في أنا جيلهم إلّا بعض الأمور الاخلاقية مع ما فيها من الخرافات، بحيث ليس لهم قوانين في جهاتهم الاجتماعية و السياسية و و غير ذلك. بل إن مذهبنا جاء بجميع ما هو طريق سعادة البشر في الدنيا و الآخرة، و هو دين امتزجت السياسية بالعبادة، و العبادة بالسياسة، و لذا ترى أن بعض احكامها في عين السياسة عبادة، و في عين العبادة سياسة...» (ر.ک: تبيان الصلاة، ج‌1، صص 93 و 92) 🔹با وجود چنین تصریحاتی در دهه ۲۰ و ۳۰(حدود ۷۰ سال قبل)، اکنون برخی در قم به نفی شوون سیاسی/اجتماعی اسلام پرداخته و پیامبر اسلام(ص) را صرفا یک مرشد معنوی معرفی کرده‌اند؛ دیدگاهی که به انگاره های بسیار نزدیک است. رویکرد ناصحیح اخیر که از جهات مختلف قابل ردیابی و واکاوی است، بیش از هر چیز با منظومه فکری مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی در تنافر است. با وجود خطر و وارونه نمایی اندیشه و سیره بزرگانی چون آیت‌الله‌بروجردی، به نظر می رسد لازم است حوزه علمیه قم با استفاده از برخی فضلای متعهد، امر و نشر گسترده افکار آن زعیم عالیقدر را برعهده بگیرد تا امکان بایکوت یا تحریف از برخی جریان ها گرفته شود. پ.ن: تبيان الصلاة، تقریرات مرحوم آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی از درس آیت الله بروجردی است.(توسط گنج عرفان، در سال 1426ه‍ ق منتشر شده است.) @rozaneebefarda