eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
متن کامل نامه«۱/۶» خطاب به آقای منتظری 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای منتظری با دلی پر خون وقلبی شکسته چند کلمه‌ای برایتان می‌نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشته‌اید که نظر تو را شرعاً برنظر خود مقدم می‌دانم؛ خدا را در نظر می‌گیرم و مسائلی را گوشزد می‌کنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال‌ها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید. شما در اکثر نامه‌ها و صحبت‌ها و موضعگیری‌هایتان نشان دادید که معتقدید لیبرال‌ها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که می‌گفتید دیکته شده منافقین بود که من فایده‌ای برای جواب به آنها نمی‌دیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و می‌بینید که چه خدمت ارزنده‌ای به استکبار کرده‌اید. در مساله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدین‌تر می‌دانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام می‌دادید که او را نکشید. از قضایای مثل قضیه مهدی هاشمی که بسیار است و من حال بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمی‌باشید و به طلابی که پول برای شما می‌آورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند. بحمد الله از این پس شما مساله مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود می‌دانید -که مسلماً منافقین صلاح نمی‌دانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی می‌شوید که آخرتتان را خراب‌تر می‌کند-، با دلی شکسته و سینه‌ای گداخته از آتش بی‌مهری‌ها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت می‌کنم دیگر خود دانید: 1 - سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرال‌ها نریزد. 2 - از آنجا که ساده‌لوح هستید و سریعاً تحریک می‌شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد. 3 - دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند. 4 - نامه‌ها و سخنرانی‌های منافقین که به وسیله شما از رسانه‌های گروهی به مردم می‌رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خون‌های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند. و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را ساده‌لوح می‌دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل‌کرده که مفید برای حوزه‌های علمیه بودید و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید مسلما تکلیف دیگری دارم و می‌دانید که از تکلیف خود سرپیچی نمی‌کنم. و الله قسم، من با نخست‌وزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدم خوبی می‌دانستم. و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنی‌صدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم. سخنی از سر درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشم‌پوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بسته‌ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی‌دارم. من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می‌افتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته‌ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغ‌های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش می‌کنند نگردند. از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام. یکشنبه 6 / 1 / 68 روح‌الله الموسوی الخمینی 🔶حاشیه بعد از طرح ماجرای موجی از و علیه جریان منسوب به وی شروع شد از مهمترین این موارد می توان به ٬ سه عضو (آقایان کروبی٬ روحانی٬ امام جمارانی)٬ مصاحبه روشنگرانه حجت الاسلام (عضو هیئت امنادفتر تبلیغات اسلامی) اشاره کرد. برای مشاهده متن برخی از روشنگری ها بنگرید به؛ 👇 @rozaneebefarda
تاکتیک های سه گانه جریان آقای منتظری در مواجهه با نامه ۱/۶ امام 🔻🔻🔻 بعد از و نگارش نامه معروف «۱/۶»٬[متن کامل نامه: https://eitaa.com/rozaneebefarda/856] طرفداران و نزدیکان آقای منتظری در مواجه با این ٬ سه تاکتیک متفاوت را در پی گرفتند؛ ۱) طیف نخست با محوریت کسانی مثل آقای ٬ طرح نوشتن توسط آقای منتظری را برای تعدیل یا تغییر موضع امام را پیگیری کردند. چه بسا نوشتن نامه «۱/۸» هم نتیجه همین تاکتیک باشد. ۲) تاکتیک دوم٬ نگارش و تخریبی علیه امام بود که نوشتن کتاب به قلم (نویسنده شهید جاوید) یک نمونه از این طیف است. این اثر اهانت آمیز علیه شخص امام نوشته شد و اکنون بطور زیرزمینی چاپ و توزیع می شود. تنظیم خاطرات آقای منتظری٬ کتاب «انتقاد از خود» و برخی دیگر از آثار٬ در این خط قابل بررسی است که افرادی مانند مصطفی ایزدی٬ سعید منتظری٬ مجتبی لطفی و عمادالدین باقی را می توان از افراد محوری این پروژه برشمارد. ۳)تاکتیک سوم٬ ادعای جعلی بودن نامه «۱/۶» بود که انگشت اتهام را بیشتر متوجه افرادی مانند مرحوم نشانه می رفتند. این تهمت توسط شخص آقای منتظری و بسیاری از منسوبین ایشان بارها از سال ۶۸ تا کنون همواره مطرح و پی گیری شده است. بعد از ارتحال حاج احمد نیز چنین شایعه کرده اند که سید احمد اواخر عمر (بعد از ) از آقای منتظری حلالیت طلبید و این مسئله را تلویحا به معنای پذیرش اتهامات مطروحه٬ القا می کنند. @rozaneebefarda
پایان قائم مقامی آقای منتظری؛ عزل یا استعفا؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از گذشت سه دهه از ماجرای پایان قائم مقامی آقای منتظری٬ طرفداران دوآتشه وی هنوز هم تلاش دارند٬ حقائق این واقعه را سازند. آنان محور تحریفات خود را با در نامه ۱/۶ قرار داده اند حال آنکه اگر نامه ۱/۷ آقای منتظری به دقت مورد بازخوانی قرار گیرد٬ هم بودن مدعای این جماعت را ثابت خواهد کرد و هم نشان خواهد داد که آقای منتظری خود از منصب قائم مقام رهبری داده و بر عدم صلاحیتش برای این جایگاه صحه گذاشته است. در واقع امام خمینی در نامه ۱/۸ فقط استعفای وی را پذیرفته است. موضوعی که بعد از ارتحال امام با رای قاطع خبرگان٬ بار دیگر تایید شد و لذا پایان قائم مقامی نه با عزل٬ که با بوده است. نکته ای که با هوشمندی تمام در نامه ۱/۸ امام بدان اشاره شده است. مرور متن نامه آقای منتظری بهترین دلیل بر اثبات این مدعاست که در ادامه از نظر خواهد گذشت. 🔸متن نامه ۶۸/۱/۷ آقای منتظری به محضر امام خمینی: بسم اللّه الرحمن الرحیم محضر مبارک آیت اللّه العظمى امام خمینى - مدظله العالى پس از سلام و تحیت، مرقومه شریفه مورخ ۶۸/۱/۶ واصل شد. ضمن تشکر از ارشادات و راهنماییهاى حضرتعالى به عرض مى رساند، مطمئن باشید همان طور که از آغاز مبارزه تاکنون در همه مراحل همچون سربازى فداکار و از خود گذشته و مطیع در کنار حضرتعالى و در مسیر اسلام و انقلاب بوده ام، اینک نیز خود را ملزم به و حضرتعالى مى دانم، زیرا بقا و ثبات نظام اسلامى مرهون اطاعت از مقام معظم رهبرى است. براى هیچ کس قابل شک نیست که این انقلاب عظیم تا کنون در سایه رهبرى و ارشادات حضرتعالى از خطرات مهمى گذشته ، و دشمنان زیادى همچون منافقین کوردل، که دستشان به خون هزاران نفر از مردم و شخصیتهاى عزیز ما و از جمله فرزند عزیز خود من آغشته است، و سایر جناحهاى مخالف و ضد انقلاب و سازشکار و لیبرال‌مآب هاى کج فکر را رسوا و از صحنه خارج نموده است. آیا جنایات هولناک و ضربات ناجوانمردانه این روسیاهان کوردل به انقلاب و کشور و ملت عزیز و فداکار ما فراموش شدنى است؟ و اگر بلندگوهاى آنان و رادیوهاى بیگانه خیال مى کنند با جوسازی‌ها و نشر اکاذیب و شایعه پراکنی‌ها به نام اینجانب مى توانند به اهداف شوم خود برسند و در همبستگى ملت ما رخنه کنند، سخت در اشتباهند. و راجع به تعیین اینجانب به عنوان قائم مقام رهبرى، خود من از اول جدا مخالف بودم، و با توجه به مشکلات زیاد و سنگینى بار مسئولیت، همان وقت به مجلس خبرگان نوشتم که تعیین اینجانب به نبوده است و اکنون نیز عدم آمادگى خود را صریحا اعلام مى‌کنم و از حضرتعالى تقاضا مى‌کنم به مجلس خبرگان دستور دهید مصلحت آینده اسلام و انقلاب و کشور را قاطعانه در نظر بگیرند و به من اجازه فرمایید همچون گذشته یک طلبه کوچک و حقیر در حوزه علمیه به تدریس و فعالیتهاى علمى و خدمت به اسلام و انقلاب، زیر سایه رهبرى حکیمانه حضرتعالى، اشتغال داشته باشم و اگر اشتباهات و ضعف هایى که لازمه طبیعت انسان است رخ داده باشد، ان شاء اللّه با رهبری‌هاى حضرتعالى مرتفع گردد و از همه برادران و خواهران عزیز و علاقه‌مند تقاضا مى کنم مبادا در مورد تصمیم و خبرگان محترم، به بهانه حمایت از من، کارى انجام دهند و یا کلمه اى بر زبان جارى نمایند، زیرا مقام معظم رهبرى و خبرگان جز خیر و مصلحت اسلام و انقلاب را نمى خواهند. امید است این شاگرد مخلص را همیشه از راهنمایی هاى ارزنده خود بهره مند، و از دعاى خیر فراموش نفرمایید. والسلام علیکم و رحمةاللّه و برکاته . حسینعلی منتظری_۶۸/۱/۷ @rozaneebefarda
متن نامه ۱/۸ خطاب به آقای و موافقت با استعفای وی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم اللّه الرحمن الرحیم جناب حجت الاسلام و المسلمین آقاى منتظرى - دامت افاضاته با سلام و آرزوى موفقیت براى شما، همانطور که نوشته اید رهبرى نظام جمهورى اسلامى کار مشکل و مسئولیت سنگین و خطیرى است که تحملى بیش از طاقت شما مى خواهد و به همین جهت، هم شما و هم من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودیم، و در این زمینه هر دو مثل هم فکر مى کردیم. ولى خبرگان به این نتیجه رسیده بودند، و من هم نمى خواستم در محدوده قانونى آنها دخالت کنم. از اینکه خود را براى کرده اید پس از ، صمیمانه از شما تشکر مى نمایم. همه مى دانند که شما حاصل عمر من بوده اید، و من به شما شدیدا علاقه مندم. براى اینکه گذشته نگردد، به شما مى کنم که  خود را از پاک نمایید، و از ، که به اسم علاقه به اسلام و جمهورى اسلامى خود را جا مى‌زنند، جدا جلوگیرى کنید. من این تذکر را در قضیه هم به شما دادم. من صلاح شما و انقلاب را در این مى بینم که شما فقیهى باشید که نظام و مردم از نظرات شما استفاده کنند. از پخش دروغهاى رادیو بیگانه متاثر نباشید. مردم ما شما را خوب مى شناسند، و حیله هاى دشمن را هم خوب درک کرده اند که با نسبت هر چیزى به مقامات ایران کینه خود را به اسلام نشان مى دهند. طلاب عزیز، ائمه محترم جمعه و جماعات، روزنامه ها، و رادیو - تلویزیون، باید براى مردم این قضیه ساده را روشن کنند که در اسلام مصلحت نظام از مسائلى است که مقدم بر هر چیز است، و همه باید تابع آن باشیم. جنابعالى انشاءاللّه با درس و بحث خود حوزه و نظام را گرمى مى بخشید. والسلام علیکم.۶۸/۱/۸ 🔶حاشیه_روزنه ۱) امام در آخرین نامه نیز آقای منتظری را با عنوان «حجت الاسلام و المسلمین» خطاب کردند. ۲) تصریح امام به آنکه آقای منتظری مسئولیت خطیر رهبری را ندارد. ۳) تصریح بر مخالفت اولیه خود با انتخاب ایشان بعنوان قائم مقام ۴) این نامه در واقع به مثابه پذیرش استعفای آقای منتظری از سوی امام است و بدان اشاره شده است. ۵) آیا رفت و آمد ضد انقلاب به بیت منتظری قطع شد؟! و آیا بیت ایشان از افراد ناصالح پاک گردید؟! ۶) توصیه به تاثیر ناپذیری از القائات رادیوهای بیگانه هم بسیار راهبردی است که بدان توجه نشد. ۷) این ماجرای ساده هرگز آنچنان که بایسته بود برای مردم تبیین نشد لذا هنوز هم برخی معاندان از این ماجرا علیه انقلاب استفاده می کنند. @rozaneebefarda 
ماجرای قائم‌مقامی و تناقض‌هایی که همیشه پابرجا ماند! صفحه 1 از 2 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹قائم مقامی آقای منتظری، یکی از مهمترین تصمیمات سال 64 در روند سیاسی جمهوری اسلامی بود. انتخابی که به فرجام مورد نظر نرسید و به استعفای عزل گونه آقای منتظری ختم شد. پس از تیتر یک روزنامه کیهان(با مدیریت ابراهیم یزدی) مبنی بر قائم مقامی آقای منتظری در آذر ماه 64 که توسط یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان شده بود، بیت آقای منتظری و شخص وی مورد توجه و طمع بسیاری قرار گرفت. 🔹کسانی که آقای منتظری را پل پیروزی ها و کسب موقعیت های بعدی خود می دیدند. ارتباط نهضت آزادی ها با ایشان که از قبل از انقلاب وجود داشت، شدیدتر شد و جولان باند و منافقین زخم خورده بیشتر. حاصل این همگرایی ها، انتقادات غیرمنصفانه و تند آقای منتظری در نامه هایش به امام(ره) در مورد اعدام سید مهدی هاشمی قاتل، جنگ و نهادهای انقلابی مانند سپاه شد. می توان اوج این بی انصافی ها را در عوض شدن جای شهید و جلاد در تابستان 67 دید که در بیان آقای منتظری، «منافقینِ» بی منطق و تروریست اول انقلاب به «مجاهدینِ» با منطق و تفکر تبدیل شدند و اجرای حکم الهی در مورد آن ها، مورد طعن و نیش آقای منتظری قرار گرفت! 🔸آقای منتظری که خود روزی در کسوت نماز جمعه تهران و قم، راه نقلاب و امام(ره) را می ستایید، در ده فجر 67، تندترین انتقادات را به راه امام(ره) و سیاست های انقلاب و جنگ داشت؛ در حالی خود بعد از انقلاب اسلامی یکی از مسئولینی بود که بیشترین انتصابات و اختیارات را داشت! توجه به چرایی و چگونگی این انتخاب و استعفا، یکی از عبرت های تاریخی انقلاب اسلامی می باشد. به راستی چرا آقای منتظری به عنوان قائم مقام رهبری مشخص گشت؟ موضع امام خمینی(ره) در این زمینه چه بود؟ چرا حضرت امام(ره) تعریف و تمجیدی در این مورد این اقدام مجلس خبرگان نداشتند؟ آیا امام(ره) از ابتدا مخالف این انتخاب بودند؟ امام در شب نامه قبول استعفا(6/1/68) چه گفتند؟ چطور بیت آقای منتظری، مأمن لیبرال ها و منافقین گشت؟ چرا نامه های آقای منتظری به امام(ره)، سر از رادیو بیگانه درمی آورد؟ رابطه نهضتی آزادی و منافقین با بیت آقای منتظری چگونه بود؟ و پرسش های مهم دیگر که باید به دنبال پاسخ علمی برای آن بود. 🔸حقیقت آن است که دقت در عبارات نامه 6/1/68 امام(ره) نیز نشان از عدم صلاحیت و مشروعیت آقای منتظری برای رهبری نظام اسلامی دارد. اما مهمتر آنکه جریانی در سال 95 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، این مظلومیت تاریخی ملت ایران را نشانه رفت و به تعبیر رهبر انقلاب، به دنبال عوض کردن جای شهید و جلاد بود! «توصیه می کنم به کسانی که اهل فکرند، اهل تأمل اند و راجع به دهه 60 قضاوت می کنند، جای شهید و جلاد عوض نشود! در دهه ی شصت، ملت ایران مظلوم واقع شد.»(رهبر معظم انقلاب، 14/3/96) 🔹تابستان داغ سال 60، تابستانی فراموش نشدنی است! تابستانی که غم شهادت یاران امام(ره) هنوز بر آن سنگینی می کند. ترور ناموفق آیت الله خامنه ای در ششم تیر، انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر که به شهادت آیت الله بهشتی و جمع کثیری از مسئولان نظام اسلامی منجر شد، شهادت محمد علی رجایی و باهنر در هشتم شهریور، شهادت آیت الله قدوسی در چهاردهم شهریور، بخشی از کارنامه سازمان تروریستی منافقین در آن تابستان می باشد! جوانان سازمان که روزی خود در قالب سازمان چریکی به دنبال گسترش عدالت و مبارزه با ظلم بودند، در ابتدای دهه شصت، خود به نماد ظلم و مظلوم کشی تبدیل شدند و با انحصار طلبی متحجرانه در گرداب قدرت طلبی خود غرق شدند! 🔹کسانی که روزی در زندان های ساواک به مبارزات خود افتخار می کردند، روزی دیگر در لباس داعش وطنی درآمدند و در مقابل آرمان خود یعنی حکومت حق ایستادند! نظام اسلامی امّا در مقابله با آن ها، محکم ایستاد و سازمان مجبور به پناهدگی به غرب و سپس عراق شد. برخی از آنان نیز در زندان، مورد لطف و بخشش قرار گرفتند. اما چه سود! که وقتی بوی قدرت را استشمام کردند، در زندان نیز به خیانت و همکاری تشکیلاتی با سازمان منافقین پرداختند! 🔸در این میان موضع آقای منتظری که دیگر عنوان قائم مقام رهبری را دارد، تعجب آفرین است. منافقین که در ابتدای انقلاب با تهدید آقای منتظری مواجه شده اند، دیگر مورد عنایت وی قرار گرفته و آقای منتظری در دفاع از آنان در مقابل حکم امام خمینی(ره) اعتراض می کند و اجرای حکم الهی را موجب لکه دار شدن نظامی اسلامی می داند! لینک صفحه دوم: https://eitaa.com/rozaneebefarda/3835 @rozaneebefarda ادامه👇🏽
ماجرای قائم‌مقامی و تناقض‌هایی که همیشه پابرجا ماند! صفحه 2 از 2 🔹به راستی چرا آقای منتظری، به حمایت از منافقین در سال 67 پرداخت؟ مگر نه این بود که آقای منتظری سال های قبل، منافقین را به اعدام تهدید نموده بود؟ چه اتقاقی در بیت و اطرافیان آقای منتظری افتاده بود که امام خمینی در نامه 6/1/68 خود از آن گلایه نمود؟ در این میان نقش لیبرال ها چه بود؟ چرا عبارات و محتوای اعتراض آقای منتظری، همان عبارات و مفاد نامه نهضت آزادی ها به امام(ره) بود؟ 🔸مرور تاریخ دهه شصت اثبات می‌کند که مسأله «تناقض نمایی» و «برخوردهای دوگانه»، یکی از مهمترین وجوه قابل بررسی در سیره سیاسی و عملی آقای منتظری است و از این رو، پاسخ بسیاری از پرسش‌های پیشین را در همین رفتارهای متناقض‌نما باید جست. 🔹منتظری فقیهی است که روزی از ضرورت انتصاب رئیس جمهور توسط رهبری (نه انتخاب توسط مردم) و لزوم همسان بودن سلیقه سیاسی اوبا رهبری می نویسد و در مجلس خبرگان قانون اساسی، راه حل پرهیز از خطر استبداد و دیکتاتوری رئیس جمهوری را، شورای جمهوری می داند، روزی دیگر اختیارات مصوّب و قانونی ولی فقیه در قانون اساسی را زیاد و غیرعاقلانه توصیف می کند! و از لزوم واگذاری اختیارات رهبری به رئیس جمهور صحبت می کند. 🔹روزگاری در نجف آباد در کنار هواداران رژیم شاهنشاهی به دیدار نخست وزیر وقت(منوچهر اقبال) می رود و از او ستایش می کند! و روز دیگر در قم دنباله رو مبارزان نستوه در خط مبارزه با رژیم قرار می گیرد. ⚪️زمانی از ارسال سلاح به نقاط مختلف جهان که موجب برانگیختن حساسیت بین المللی علیه انقلاب اسلامی شده بود، حمایت می کرد، و زمانی دیگر خود را موافق صلح و مخالف کارهای خشونتآمیز نشان میداد. 🔸یک روز از عملکرد مهدی هاشمی قاتل تمام قد دفاع میکرد و روز دیگر، نظام اسلامی را متهم به تندروی در مجازات منافقین مینمود! روزی در نامه به امام، خواهانِ مجازاتِ سیدمهدی هاشمی بدون ملاحظه شخصِ او می شود، و روزِ دیگر همه توانِ خود را برای تبرئه او به کار می گیرد تا از اعدام او ممانعت کند. 🔹تا هنگامی که خود به عنوان قائم مقام رهبری شناخته می شد، ولایت مطلقه فقیه را ترویج می کرد؛ اما بعد از عزل و در سال های بعدی، نظارت فقیه و اقتدار حداقلی را مطرح می ساخت. از یک سو در زمان آیت اللّه العظمی بروجردی خود پرچمدار مبارزه با بهائیان بود، از دیگر سو برای فشار به نظام اسلامی و هم صدا با نهادهای بین المللی، به بهانه دفاع از حقوق شهروندیِ بهائیان فتوا صادر می‌کرد. 🔷از یک سو در نامه 7/1/68 ، خود را همچون سربازی فداکار، ملزم به اطاعت و اجرای دستورات امام می داند و از سوی دیگر در بیانی توهین آمیز به واقعیت های مطرح شده توسط امام عکس العمل نشان می دهد. 🔘خلاصه آن که حسینعلی منتظری ملغمه‌ای بود از تناقضات فکری و رفتاری! این اعوجاع و تناقضنمایی ها در زندگانی پرماجرای آقای منتظری سریان داشت. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا @rozaneebefarda
سخنرانی سیاه منتظری در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سبب صدور ! اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سوم اسفند، سالگرد صدور پیام تاریخی امام خمینی خطاب به روحانیان است. این پیام تاریخی با نام ، در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ صادر شده است. امام در این متن ماندگار، ابتدا به تجلیل از خدمات روحانیت پرداخته اند. در بخش دوم ایشان به آسیب شناسی حوزه و روحانیت بر اساس خطر و پرداخته‌، آنگاه، با تحلیل شرایط حال و آینده، به ترسیم خطوط حرکت روحانیت پرداخته‌اند. نکته مهمی که در بازخوانی این متن راهبردی مغفول مانده، شأن صدور و سبب صدور آن است؛ منشور روحانیت حدود ده روز بعد از سخنرانی تلخ و آکنده از سیاه‌نمایی در ۲۲ بهمن ۶۷ نوشته شده و به نوعی، پاسخ به طعنه‌های تلخ اوست که تا آن زمان هنوز بر کرسی قائم‌مقامی رهبری، از زبان اپوزسیون و ضدانقلاب سخن می‌گفت؛ جنگ و جبهه و مبارزه و دستاوردهای انقلاب را زیر سؤال برده بود و خون به دل خانواده شهدا و جانبازان و مجاهدان راه خدا کرده بود. متن سخنان سیاه منتظری را اگر کسی بخواند و آنگاه متن منشور را مرور کند، معنای سخنان حکیمانه و گلایه‌های جانسوز امام را بهتر درک خواهد کرد. جالب آنکه فیلم این سخنان، اصلا معلوم نیست کجاست و از انتشار متن و فیلم کامل این سخنان، ابا و امتناع دارد! راستی، چرا آنان این سخنان را می‌کنند؟! بازخوانی منشور روحانیت بدون توجه به قرائن و مصادیق خارجی، هرگز گره‌گشا نخواهد بود و نخستین نکته در بازخوانی منشور توجه به سبب صدور آن است. با این مقدمات، فهم دقیق و عمیق از منشور روحانیت امام، وابسته به بازخوانی عالمانه و دقیق ماجرای منتظری است. @rozaneebefarda
ساده لوحی در سیاست! نگاهی به ماجرای آقای منتظری به مناسبت سالگرد عزل او 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹آقای از روحانیان فاضل و ملای حوزوی بود که از مقررین درس آیت‌الله بروجردی و از برجسته ترین شاگردان امام خمینی بود. کسی در فضل و فقاهت وی تردید ندارد؛ چه اینکه با آغاز مبارزات سیاسی مردم ایران به رهبری امام، حضور پیوسته وی در روند مبارزات و خط مقدم تقابل با پهلوی ها و تحمل زندان و تبعید و انواع مرارت ها، نیز بر اهل اطلاع پوشیده نیست. آنچه محل سوال جدی است آنکه، چه می‌شود که چنین فردی که بود و از جانب ایشان لقب گرفته بود، به آن عاقبت عبرت آموز دچار شد؟! 🔹واقعیت آن است که حضور در میدان پیچیده سیاست، هم تقوای حداکثری می خواهد و هم بصیرت و شناخت عمیق و دقیق از حوادث واقعه و کنش گران سیاسی موافق و مخالف. گرچه علم و فقاهت، لازمه سیاست ورزی مومنانه طراز است اما حقیقت آن است که صرف توفیق در حل مسائل پیچیده فقهی و توانایی در کشف فتامل های کفایه و ... دلالت بر صلاحیت برای کنش گری سیاسی مطلوب ندارد. چنان که تاریخ ثابت کرد. 🔹آقای منتظری به دلیل نکات مثبتی که داشت مورد توجه انقلابیون بود و این توجه به دلیل علاقه های قومیتی اطرافیانش ضریب فوق العاده یافت و مجموعا موجب ترقی در عالیترین سطوح سیاسی و دینی گردید؛ ایشان در ساحت سیاست و در افواه بعنوان جانشین امام مطرح شد، در عین حال در محافل دینی نیز با وجود حضور آیات عظام خوئی، گلپایگانی، اراکی، مرعشی نجفی و...، مسئله مرجعیت ایشان توسط طیفی خاص از چهره های سیاسی و حوزوی مطرح شد. نتیجه این اقبال ها، مطرح شدن نام او بعنوان قائم مقام رهبری در مجلس خبرگان و صورت قانونی بخشیدن به آن بود در عین حال که برخی علاقمندان ایشان مانند آیت‌الله مومن، از غیرقانونی بودن این اتفاق صراحتا سخن گفتند. دیگرانی از رجال سیاسی و رجال دینی نیز بوده‌اند که با شناخت دقیق از شخصیت منتظری، وی را واجد صلاحیت لازم برای تصدی امر رهبری نمی‌دانستند اما پروپاگاندای منتظری چی ها و حسن ظن برخی بزرگان، مانع از شنیده شدن صدای این طیف شد! 🔹چنبره در از یک سو، ارتباط ارگانیک و وثیق از دیگر سو و همزمان حضور حلقه های نامرئی از و عناصر رسانه‌ای بیگانه، بیت منتظری را به کانون تنازعات سیاسی جریان های غیراصیل و مبدل ساخت تا به آنجا به عنوان یک مرکز ثقل علیه امام و نظام نگریسته شود. 🔹در چنین فضای به شدت پیچیده‌ای، شخص به شدت بسیطی چون منتظری را یارای کنش گری فعال نبود و او همواره متاثر از فضا و اطرافیان، چونان طوفان زدگان به این سو و آن سو کشانده و کشیده میشد. 🔹امر مهمی که در تحلیل کارنامه سیاسی آقای منتظری نباید از نظر دور داشت، همین اوست؛ صدالبته که این معما چو حل گشته آسان شده، وگرنه غیر از امام که در شناخت افراد و جریان‌ها بی بدیل بودند، بسیاری از بزرگان عرصه سیاست و دین، نتوانسته بودند به این نقیصه مهم منتظری پی ببرند. مسئله ای که توسط شخص منتظری و اطرافیانش بعنوان یک واقعیت تلخ، هرگز پذیرفته نشد اما بر اساس شواهد و مستندات تاریخی پیش می‌رود و منتظر رد و قبول سوژه ها نمی ماند و قضاوت خود را خواهد داشت؛ خواه خوشایند افراد باشد یا نه. 🔹امام عزیز با شناخت عمیق از اطرافیان خود از جمله آقای منتظری، هرگز به انتخاب او بعنوان قائم مقامی راضی نبود، این را صراحتا به آقای هم فرموده بود اما او این حقیقت را هم از دوست نزدیکش(آیت الله خامنه‌ای) مخفی کرده بود و هم از پسرعمو و دامادش مرحوم محمد هاشمیان! چنان که در هر دو مورد، مستندات این پنهان کاری وجود دارد. 🔹مسئله ساده اندیشی امر خطیری است که در کنش گران سیاسی حوزوی به طور خاص باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد؛ سرگذشت منتظری ها و ها پیش چشم ما هست و متاسفانه امتداد این جریان پرخطر، اکنون نیز وجود دارد و لازمه مقابله با آن، بصیرت افزایی بهنگام و بی تعارف و کاملا مصداقی و تطبیقی است. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا @rozaneebefarda
ارتباط اطرافیان با BBC و تأثیرگذاری بر فرایند @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 نامه ی عزل آیت‌الله منتظری وقتی از جانب امام صادر شد که نامه‌ی محرمانه‌ی بهمن‌‌ماه 67 او به امام از رادیو ‌بی‌بی‌سی خوانده شد. آیت‌الله منتظری و اطرافیانش آن زمان هرگونه ارتباط با بی‌بی‌سی را منکر شدند و اعلام کردند این نامه از جانب آنها به رسانه‌های بیگانه درز نکرده است. 🔹چندسال پس از عزل آیت‌الله منتظری و رحلت امام، کتابی به نام «واقعیت‌ها و قضاوت‌ها» به قلم یکی از هواداران آیت‌الله منتظری تالیف و منتشر شد که در آن به طور تفصیلی به اختلافات آیت‌الله منتظری و جمهوری اسلامی پرداخته بود. 🔹 یکی از ادعاهای عجیب این کتاب- که معروف است نوشته عمادالدین باقی است- مربوط به ماجرای پخش نامه ‌محرمانه‌ی آیت‌الله منتظری از رادیو بی‌بی‌سی است. نویسنده در این‌باره می‌گوید «اوایل بهمن‌ماه67 نوذری-نماینده‌ بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی در تهران- نزد آیت‌الله منتظری آمده و خواستار مصاحبه می‌شود، اما منتظری او را به سیدهادی هاشمی-داماد و رئیس‌دفترش- ارجاع می‌دهد.» 🔹 نویسنده در ادامه نقل می‌کند که نماینده بی‌بی‌سی ازهادی هاشمی نسخه‌ای از نامه‌ی آیت‌الله به امام در اعتراض به اعدام‌ها را طلب می‌کند. هادی‌هاشمی اصل وجود نامه‌ را انکار می‌کند، ولی نوذری می گوید این نامه را پیش یکی از دوستانش در شورای عالی قضایی دیده و محتوای آن را بیان می‌کند. نتیجه‌ای که نویسنده "واقعیت‌ها و قضاوت‌ها" می‌گیرد این است که نماینده بی‌بی‌سی در تهران از طرف وزارت اطلاعات مامور بوده تا با گرفتن نامه و مصاحبه و انتشار آن ، اختلاف بین منتظری و امام را تشدید کند! نویسنده در تشریح این ادعا می‌نویسد: «یک سند سری که در صفحات بعد خواهد آمد دلالت میکند که آقای نوذری نماینده بی بی سی که فردی ایرانی است، در ارتباط با رفتن به قم و تقاضاهای خویش ماموریت خاصی از سوی دستهای مرموز در وزارت اطلاعات داشته و این شخص از همکاران وزارت اطلاعات(البته قسمتی از آن) بوده است. 🔹 اما سالها بعد روابط بیت آیت‌الله منتظری و بی‌بی‌سی دستخوش تحولات زیادی می‌شود.... 🔗 متن کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید: http://ytre.ir/Kr مهدی فرج اللهی/ کانال: "پیام شهید" @rozaneebefarda
تناقض گویی های آقای منتظری از نگاه سید احمد خمینی وقتی منتظری خواستار اعدام شریعتمداری شده بود! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم حاج سید احمد خمینی در فرازی از چنین می نویسد: 🔹شما قبلاً می گفتید هستند، حال چیز دیگری می گوئید. 🔹شما قبل از شهادت شهید محمد منتظری می گفتید ، ولی بعد از مرگ شریعتمداری، اعتراض داشتید که چرا نگذاشتید تشییع شود. از این قبیل مسائل بسیار دارم اما سرتان را درد نمی آورم! @rozaneebefarda
ماجرای فریب‌ منتظری درباره شکستن فک ۳۰۰ زندانی! روایتی از حجت‌الاسلام رازینی 🔻🔻🔻 ⭕️حجت‌الاسلام رازینی از مسئولان عالی قضایی در ماجرای مجازات اعضای سازمان منافقین، پیرامون ساده‌لوحی و زودباوری منتظری چنین می‌گوید: 🔹آقای خلخالی در زمینه رسیدگی به پرونده سران رژیم قبل که حدود 100 الی 200 پرونده بود-آدم‌های شاخصی هم بودند و جای مبهمی در این پرونده‌ها نبود- به خوبی عمل کردند. 🔹امام در اجرای حکم خدا ملاحظه‌کاری نمی‌کرد/حکم شرعی محارب در اسلام اعدام است. 🔹غیر از منافقین یا پیکار یا توده یک سری گروه‌ها بودند مانند طوفان، شنبه سرخ و... . علت هم این بود که دکتر تقی آرانی که گروه 53 نفر را در زمان رضاشاه تشکیل داده بود، از آن 53 نفر 43 نفرشان اهل بجنورد و از سران توده در ایران بودند. 🔹80 الی 90 درصد بچه‌های دبیرستانی و دانشجو گروهکی بودند. 🔹 در همان بجنورد گروهی از اعضای منافقین آمده بودند و قصد ترور کاسب کتاب‌فروشی را داشتند و گفته بودند این آقای کتاب فروش که مغازه‌اش مرکز جمع شدن جوانان انقلابی است را ترور کنید تا تنبیهی برای انقلابیون باشد. 🔹رسیدگی به پرونده گروهک‌ها با دقت انجام می‌شد/برخورد با منافقین جزو افتخارات امام و یارانش است. 🔹ما برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با گروهک‌هایی که دست به عملیات مسلحانه ضد نظام زده بودند مراحل رسیدگی را با دقت طی می‌کردیم و مانند دیگر کشورهایی که در آنها انقلاب شده بود، نبودیم که پس از پیروزیشان به قتل عام‌های گسترده دست بزنیم. 🔹دفاعیات آنها را گوش کردیم و پس از بررسی این که مجازات آنها در چه حدی است برای آنها حکم صادر کردیم و تمام افرادی که در رسیدگی به پرونده‌ها مانند دادستان، دادیار، مجریان احکام به کار خود افتخار می‌کنند و این ادعا که می‌گویند این کارها به صورت مخفیانه انجام شده، قطعا اشتباه است. 🔹بنده و دوستان خودمان که درجمع 20 قاضی در کشور هستیم، کاری انجام دادیم که امنیت همان زمان و سالهای بعد را تضمین کردیم. 🔹 از آن پس تضمین کردیم که منافقین هیچ‌گاه نمی‌توانند در این کشور قوت بگیرند چرا که زمانی که در حال قوت گرفتن بودند، در نطفه خفه شدند. 🔹فشارهای آیت الله منتظری موجب عزل شهید لاجوردی شد. لاجوردی زودتر از همه ساده‌لوحی منتظری را فهمید. مرحوم لاجوردی علاوه بر این کارها کار اطلاعاتی هم انجام می‌داد چون در آن زمان هنوز وزارت اطلاعات تشکیل نشده بود و ایشان خانه‌های تیمی را شناسایی کردند و پاکسازی کردند. 🔹 آقای منتظری گفتند که بعد از زمان آقای لاجوردی می‌گویند وضع زندان‌ها بدتر شده و 300 تا فک شکسته شده و من همین جور با تعجب ماندم که در پاسخ به این ادعای بی اساس چه بگویم. 🔹من به آقای منتظری گفتم کسانی که این حرف‌ها را زدند معنی این حرف را نمی‌دانند، چیست! من به شما توضیح می‌دهم که فک شکستن یعنی چه، کسی که فکش می‌شکند به قدری درد وحشتناکی دارد که یا باید از درد بمیرد یا باید او را درمانش کنی. پس از این اظهارات، گفتم اصلا 300 تا نه، شما اگر توانستید یک نفر را اثبات کنید که فکش شکسته شده بنده همه حرف‌هایی که به شما گزارش کرده‌اند را می‌پذیرم. 🔹عامل ترور من فکر می‌کرد مانع ظهور امام زمان(عج) هستم! 🔹رسیدگی به اعدام‌ منافقین در سال 67 عادلانه و مطابق قانون بود. 🔹 اگر امام بنا بود بی حساب و کتاب حکم اعدام بدهد آنطور که ضد انقلاب می‌گویند دیگر نیازی نبود که هیئت 3 نفره تشکیل دهد. همان در زندان اعلام می‌شد که اینها را اعدام کنند. به نقل از تسنیم @rozaneebefarda
حریت، تعصب و تهور در پژوهش! منتظری و کتاب شهید جاوید اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از انتشار کتاب جنجالی ٬ دو طیف از و این اثر شکل گرفت! در میان طرفداران، نام آقایان و هم به چشم می خورد. این دو عالم انقلابی بر کتاب مکتوب نوشته بودند. با گسترش دامنه درگیری ها و روشن شدن برخی حقائق٬ مرحوم مشکینی تاییدش را پس گرفت ولی مرحوم منتظری تا آخر پای حرفش ماند و حاضر نشد تاییدیه کتاب را پس بگیرد. شخص مرحوم نیز تا واپسین روزهای حیات بر نظرش پایدار ماند(این را از کتاب شوکران اندیشه می توان بدست آورد) و هیچ ایرادی را نپذیرفت و مدام تلاش کرد بر سخنانش مؤید و مستند بیافزاید! فارغ از درستی یا نادرستی استدلال طرفداران و منتقدان این اثر٬ این دو طیف بیشتر مورد اهمیت و قابل مطالعه است! اجمالا از مجموع قرائن چنین به دست می‌آید که رویکرد آقایان مشکینی و منتظری و صالحی نجف‌آبادی در موضوع شهید جاوید، از جهت اخلاق پژوهشی به ترتیب بر مفهوم حریت، تعصب و تهور علمی قابل تطبیق است! تفاوت آیت‌الله مشکینی با دو فرد دیگر، همان حریتی بود که از تقوا و تهذیب نفس ایشان نشأت گرفته بود و مع الاسف فقدان این ملکه اخلاقی موجب شد برخی در دام تعصب و تهور در افتند! @rozaneebefarda
هم‌اکنون همایش دکترین مهدویت با موضوع: طرح کلی دین و حرکت انبیاء و امامان از آغاز تا انجام. با سخنرانی آيت‌الله جوادی آملی و حضرات آقايان: اعرافی و اراکی مکان: مسجد مقدس جمکران زمان: جمعه، ۶ فروردین از ساعت ۹ صبح پخش با ترافیک رایگان از : abarat.tv heyatonline.ir/heyat/40 @rozaneebefarda
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائم‌مقامی آقای منتظری انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️متن کامل نامه ۶۸/۱/۶ امام خطاب به آقای منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7579 ▫️پایان قائم‌مقامی منتظری؛ عزل یا استعفا؟ بازخوانی متن نامه منتظری به امام ۶۸/۱/۷: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7581 ▫️متن کامل نامه دوم امام خمینی به منتظری(۶۸/۱/۸): https://eitaa.com/rozaneebefarda/7582 ▫️تاکتیک‌های سه‌گانه جریان منتظری در مواجهه با نامه ۱/۶ امام به منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7580 ▫️ماجرای پایان قائم‌مقامی منتظری به روایت آیت‌الله ابراهیم امینی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7563 ▫️مروری بر مواجهه بی لکنت آقا سیداحمد خمینی با آقای منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7566 ▫️متن کامل رنج‌نامه حاج سیداحمد خمینی خطاب به منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7567 ▫️متن کامل رنجنامه آقایان سیدحمید روحانی، امام جمارانی و کروبی خطاب به آقای منتظری، یک هفته بعد از سخنرانی جنجالی او در ۲۲بهمن ۶۷: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7575 ▫️متن کامل رنج‌نامه محمد جعفری گیلانی(رئیس هیئت امنای ) خطاب به منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7576 ▫️متن کامل نامه منتظری در حمایت از سازمان مجاهدین خلق در فروردین ۵۱: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7577 ▫️سند زندانی شدن منتظری بخاطر حمایت از سازمان مجاهدین در عصر پهلوی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578 ▫️مخالفت امام با انتشار دروس نهج‌البلاغه منتظری در یک مجله حوزوی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7565 ▫️ماجرای پایان قائم‌مقامی و مرور تناقضاتی بی‌پاسخ در اندیشه و کارنامه سیاسی منتظری: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578 ▫️سخنرانی سیاه منتظری در ۲۲بهمن ۶۷ سبب صدور منشور روحانیت امام: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7586 ▫️ساده‌لوحی در سیاست؛ مروری بر ساده‌اندیشی های منتظری در عرصه سیاسی https://eitaa.com/rozaneebefarda/7588 ▫️ارتباط اطرافیان با BBC و تأثیرگذاری بر فرایند : https://eitaa.com/rozaneebefarda/7589 ▫️تناقضات منتظری از نگاه سیداحمد خمینی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7590 ▫️فریب خوردن منتظری در ماجرای منافقین به روایت رازینی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7591 ▫️موضع متصلبانه منتظری پیرامون کتاب شهید جاوید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/7592 @rozaneebefarda
نامه به منتظری.pdf
391.7K
✳️ماجرا و متن نامه اعتراضی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری+متن نامه 🔴سالروز نامه تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف و عزل آقای منتظری 🔹حجت‌الاسلام و المسلمید سیدحمید روحانی: یک سال و اندی پیش از آنکه به همراه حجج اسلام حاج آقای کروبی و امام جمارانی نامه ۶۷/۱۱/۲۹ را به آقای منتظری بنگاریم، از لحن سخنان او دریافته بودم که آنچه او بر زبان می‌آورد، با باورهای آن آقای منتظری که ما می‌شناختیم همخوانی ندارد و این صدای دیگران و دگراندیشان است که از حلقوم او بیرون می‌آید. 🔸این دریافت را بارها با برخی از دوستان در میان گذاشتم و اظهار نگرانی کردم، حتی به یاد دارم که یک‌بار این مسأله را مطرح کردم و این نکته را یادآور شدم که من بیم آن دارم که دشمن از آقای منتظری برای نظام جمهوری اسلامی، یک بسازد و ما روزی چشم باز کنیم ببینیم که کار از کار گذشته و آنچه نباید اتفاق بیفتد، به وقوع پیوسته است. 🔹این سخنان من با واکنش منفی بسیاری از حاضران رو به رو شد. خبر آن هم به گوش آقای منتظری رسید و او نیز در ملاقات با برخی از دوستان زبان به گله باز کرده بود که فلانی مرا خوانده است! و سرانجام این بحث و گفتگو به نگارش نامه ۶۷/۱۱/۲۹ منجر شد که با امضای آقایان ، و نگارنده همراه بود. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه سرگشاده حجةالاسلام جعفری گیلانی به آقای طاهری اصفهانی پاسخ به برخی شبهات امام جمعه مستعفی اصفهان در باب و آقای منتظری @ozaneebefarda 🔻🔻🔻 اشاره؛ در پی انتشار نامه آقای طاهری اصفهانی در حمایت از آقای منتظری و طرح پرسش هایی، آقای جعفری گیلانی بعنوان رئیس وقت دفتر تبلیغات اسلامی، به برخی از مدعاهای وی پاسخ گفت. متن نامه در ذیل می آید؛👇 🔸آن چه بیش از هر امر دیگری پرسش برانگیز است، این است که چرا در هنگامه ای که رئیس جمهور جنگ افروز و خشونت ورز ایالات متحده آمریکا، ایران اسلامی را محور شرارت قرار داده و اخیراً به طور مستقیم کشور مسلمان عراق را به حمله نظامی تهدید می نماید و از سویی دیگر در درون کشور نیز گروهی قدرت پرست، کیان دین، سمبل ها و آموزه های آن (چون دین، روحانیت و مرجعیت) را مورد تهاجم قرار داده اند ـ تا هم فضای آرام کشور را متشنج کنند و هم افکار عمومی را از مصائب بیرون مرزها برکنار سازند ـ پدیده کناره گیری جناب عالی تبدیل به پروژه انتقام از میراث ماندگار خمینی کبیر می شود؟ 🔸 چگونه است که حصر یک مرجع، به اعتقاد شما ـ آن هم به دستور شورای عالی امنیت ملی ـ که ریاست آن با رئیس جمهور محترم می باشد، توهین به عالم و آدم است، اما جسارت و اسائه ادب به همه مراجع و مقلدان آنان، موجب اعتراض جناب عالی نمی شود؟ 🔸همه کسانی که با دیدگاه های گذشته شما آشنایی دارند، می دانند که از چه فراز و فرودی در ایستار سیاسی برخوردار بوده اید؛ حمایت های آتشین شما از نامزدی ابوالحسن بی صدر برای ریاست جمهوری و جانبداری هایتان از امید نجف آبادی – که اولین حاکم شرعی بود که حکم ترور داد و خود نیز به آلودگی ها مبتلا بود و مرحوم آیةالله خادمی اصفهانی در نامه ای به حضرت امام از مظالم و مفاسد وی شکوه سرداد ـ و نیز دفاع شما از مهدی هاشمی و کینه جویی تان با سران جمهوری اسلامی چون شهید مظلوم آیةالله دکتر بهشتی ـ بدان سان که در لشکر امام حسین علیه السلام که تحت تأثیر شما بود، کسی را یارای نام بردن از آن اسوه دوران نبود – و درخواست تغییر قانون اساسی برای تمدید دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی و اهانت های بعدی شما نسبت به ایشان پس از دوم خرداد گویای مواضع ناپخته و نسنجیده شما در گذشته است. 🔸حضرت عالی نباید بی خبر باشید که از رهبری نظام تا شهروندان عالی می دانند که کشور با کاستی ها و کمبودهایی در ساحت های گوناگون مواجه است و از همین منظر بود که مقام معظم رهبری اصلاحات را در سه حوزه فقر و فساد و تبعیض متبلور دانستند و به دنبال تأکیدات ایشان و صدور بیانیه هشت ماده ای حضرتش، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شد، اما سخن این است که گویی در این 24 سال هیچ کاری صورت نگرفته است. آیا در قلمرو داخلی، افزایش ظرفیت دانشگاه ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی، رشد باسوادی، گسترش شبکه راه های شهری و روستایی، آب، برق، تلفن و گاز، سامان دهی صنایع دفاعی و گسترش چتر حمایتی بر خانواده های بی بضاعت، طراحی و اجرای ده ها سد بزرگ و توسعه مراکز بهداشت و درمان و. .. قابل انکار است؟ و آیا در عرصه سیاست خارجی، کشوری را مستقل تر از جمهوری اسلامی سراغ دارید؟ 🔸جناب عالی تصور می کنید در کدام کشور جهان، اتوپیای مورد نظرتان تحقق یافته که جمهوری اسلامی را به خاطر عدم عملیاتی کردن آن محکوم می کنید؟ شما که با شدت و حدت از جابه جایی قدرت دم زده اید، چرا خود در سه دهه مسند نشین ثابت امامت جمعه اصفهان بوده اید و در این مدت بلند به چه میزان در جذب روحانیان اصفهانی و مردم متدین آن خطه موفق بوده اید؟ چه شد که نماز جمعه ای که در میدان امام اصفهان با جمعیت انبوه اقامه می شد، به رقم اندکی در یکی از مساجد در زمان امامت شما تقلیل یافت؟ و چرا هم اکنون نماز جماعت برخی از علمای اصفهان از نمازجمعه شما پرجمعیت تر است؟ 🔸وقتی جناب عالی در مدت سی سال مسئولیت خود از چنین دستاوردی برخوردارید، چگونه به خود حق می دهید به عالم و آدم بتازید و همه چیز را یکسره سیاه و تاریک بینگارید. 🔸آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطابق اصل یکصدودوازدهم قانون اساسی رسمیت ندارد؟ و آیا تعیین اعضای ثابت و متغیر آن از وظایف و اختیارات رهبری نیست؟ چگونه است که اگر افراد مورد نظر شما که میزان تشخیص مصلحتتان از همین بیانیه سیاسی هویداست، انتخاب شوند، مجمع تشخیص مصلحت از ارکان نظام بل در رأس امور است، ولی اگر این گزینش مطابق سلیقه شما نبود، بافت آن، نامطلوب است و عدم حضور افراطیان، موجب بی اعتباری آن است؟ دادگاه ویژه روحانیت نیز از یادگارهای حضرت امام خمینی قدس سره است که طبق اصل چهارم و پنجاه وهفتم قانون اساسی دارای جایگاه قانونی است و حتی اگر در قانون اساسی نیامده باشد از شئون رهبری است. منبع؛ افق حوزه  بیست و نهم تیرماه 1381 شماره سوم. @rozaneebefarda
به منتظری گفتم اصلا امام را نشناختید! مروری بر گفتگوی صریح آیت‌الله یزدی با آقای منتظری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️گزیده خاطرات آیت‌الله یزدی در برنامه شناسنامه: ▫️من در زمان رحلت امام در قم بودم و زمانی که خبر رحلت حضرت امام را شنیدم نمی‌توانستم خودم را کنترل کنم و خیلی گریه کردم. ▫️ مصیبت رحلت امام ، مصیبت سختی بود؛ البته من با آقای منتظری سخت مخالف بودم و از اقدام امام بسیار خوشحال شدم؛ البته حاج احمد آقا هم در این باره چیزهایی نوشته‌اند، این مخالفت من دلیل خاصی داشت، در آخرین ملاقاتی که با آقای منتظری داشتم به ایشان گفتم که چرا اینگونه صحبت می‌کنید؟ اگر می‌خواهید راجع به رضای خدا صحبت کنید چرا به بیگانه‌ها می‌گویید؟ چرا مسائلی را در رسانه‌های عمومی می‌آورید که دردسرساز شود؟ ▫️ به آقای منتظری گفتم اگر این اظهارات برای کسب شهرت هم است برای کشور بسیار خطرناک است، من را قبول ندارید آقای مؤمن که هستند، ایشان را قبول ندارید آقای طاهری خدابیامرز که هستند، اینها کسانی هستند که با مسئولان در ارتباطند و با شما نیز دوستند. ▫️ به ایشان گفتم که اگر برای خداست اینها(رسانه‌های خارجی) مطالب خود را انتقال می‌دهند و اگر برای خدا نیست بگویید تا ما هم تکلیف خود را بدانیم. ایشان [=آقای منتظری] گفتند: اگر راستش را بخواهید همه‌اش تقصیر امام بود! امام با آقای شریعتمداری اینگونه برخورد که سبب شد با من اینگونه برخورد شود. 🔻 من خیلی از این حرف جا خوردم و گفتم یعنی شما می‌گویید امام با آقای شریعتمداری که صحبت از خلق مسلمان می‌کرد نمی‌بایست برخورد کند؟ یعنی امام باید می‌ایستاد تا انقلاب را بدهد دست خلق مسلمان؟ ▫️ در حین بحث صدای هر دوی ما بلند شد و من هم خیلی سر و صدا کردم و گفتم که شما اصلا امام را نشناختید؛ جریان‌ها را بیان کردم و بعد با داد و فریاد از ایشان جدا شدم و دیگر به سراغشان نرفتم. ▫️ به دلیل سادگی و تفکر ایشان از برکناری آقای منتظری بسیار خوشحال بودم و اگر خدایی ناکرده این انقلاب دست آقای منتظری می‌افتاد ما روزگار دیگری داشتیم، خوشبختانه خبرگان بهترین تصمیم را گرفتند و به نظرم این یک هدیه الهی بود که خداوند میل اعضای خبرگان را به سمت ایشان(حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) برد. @rozaneebefarda
لیچارگویی هم حدّی دارد! روایت از دیدگاه جالب پیرامون شخصیت و مسأله ! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️صادق طباطبایی در خاطراتش چنین نوشته است: ⭕️از کسان دیگری که برای دیدار و گفتگو با به پاریس آمدند٬ بود. اقامت ایشان زیاد طولانی نبود و یکی دو ملاقات با امام انجام دادند. غروب همان روز ورودشان من به اتفاق آقای حبیبی به دیدن ایشان رفتیم. آقای محمد منتظری هم به لحاظ اینکه به دیدن پدرش رفته بودیم٬ خیلی احترام به ما گذاشت. موقع شام هم بود. آقای منتظری و می کرد. مثلا می گفت آبگوشت خانه علما تا دستت در آب است گوشت دارد. من و آقای حبیبی با اشتیاق خاصی به دیدن ایشان رفته بودیم ولی از آن ملاقات یک مقداری شدیم! و بی اختیار به یکدیگر گفتیم «میان ماه من تا ماه گردون...» اگر قرار باشد جانشینی امام نسبت به ایشان(آقای منتظری) اینقدر داشته باشد، خیلی باعث است! البته صفا و صمیمیت و سادگی ایشان جای خود را داشت و در خور ستایش بود اما به عنوان یک که از نگرانی داشتیم٬ آن وزنه و پتانسیل را در ایشان مشاهده نکردیم! یکی از انتقادهایی که آقای پس از اینکه از دیدار ایشان برگشتیم می کرد٬ این بود که هم باید با اقتضای سن٬ مناسب باشد‌! منبع؛ خاطرات سیاسی_اجتماعی دکتر ٬ جلد سوم٬ ص ۱۲۱. 🔶حاشیه این اظهار نظر از چند جنبه حائز اهمیت تاریخی است و نشان می دهد که؛ ۱) پیش از پیروزی انقلاب نیز موضوع جانشین احتمالی مطرح بوده است. ۲) آقایان حبیبی و طباطبایی(برادر خانم سیداحمد خمینی) از چهره های نزدیک به تلقی می شدند که ارتباط نسبتا خوبی هم با روحانیت داشته اند و با این وجود، شخصیت آقای منتظری انتظارات ایشان را برآورده نکرده است! خاطرات صادق طباطبایی خالی از مطالب تحریف آمیز و خلاف واقع نیست اما باتوجه به قرابت فکری او و سایر اعضای نهضت آزادی با منتظری، این بخش از خاطرات وی به مثابه اعتراف به یک واقعیت تلقی می‌شود. ۳) فاصله شخصیت بی بدیل امام خمینی نسبت به آقای منتظری در این اظهارنظر به خوبی معلوم می شود. ۴) این روحیه بعدها هم در آقای منتظری نمود فراوان داشته است؛ گذشته از خطبه های جمعه و برخی سخنرانی های عمومی٬ در مربوط به و همچنین در کتاب خاطرات ایشان٬ خطاب به ٬ نیز نمونه هایی از و حتی به چشم می خورد که مسلما با جایگاه چندان تناسبی ندارد! ۵) مهم تر از همه٬ عدم توجه آن جناب به و و شرایط مخاطبه است؛ چه اینکه در این مورد خاص٬ دو دانشجوی ملی_مذهبی در همان دیدار یک ساعته از وی نا امید و دلزده شده اند! @rozaneebefarda
وقتی شهریه آقای منتظری را تحریم کرد! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔳آیت‌الله یزدی: ⭕️[قبل از پیروزی انقلاب] آقای مع الاسف از برخی از کج سلیقگیها حمایت می کرد و بنده به اتکای همان که پیش از این برایتان گفتم، در یکی از جلساتی که راجع به برگزار شده بود، اعلام کردم که و ایشان ، چرا که ایشان از مشرب فكری کسی حمایت می کند که دیدگاهش راجع به با هیچ یک از طرز فکرهای صحیح انطباق ندارد. ⭕️[بعد از انقلاب و در زمان زمان قائم مقامی آقای منتظری] عده‌ای از هواداران ایشان تصمیم گرفتند که مرا در مجلس شورا مورد قرار دهند و به این سابقه از من متوسل شده بودند که آقای یزدی همان کسی است که زمانی حتی آقای منتظری را نیز کرده بود. بنده در دفاع از خودم اعلام کردم که من تنها به وظیفه شرعی خودم عمل کردم و هدفی جز این نداشته ام. ▫️خاطرات آیت‌الله محمد یزدی، صص ۴۷۷و۴۷۸▫️ @rozaneebefarda
وقتی منتظری، مقام رهبری را همه چیز مهمتر می‌دانست و دیگران را به حفظ عظمت رهبری و سازش ناپذیری با آمریکا توصیه می‌کرد! / @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️منتظری: مقام رهبری از هر چیز برای ما مهم تر است باید سعی کنیم عظمت آن را حفظ کنیم—ملت ایران حاضر است گرسنگی بخورد و زیر با ظلم آمریکا نرود. روزنامه رسالت 14 آبان 1365 ⭕️حاشیه روزنه مذاکرات یواشکی هاشمی و برخی دوستانش با آمریکایی‌ها بدون اجازه و اطلاع امام صورت گرفته بود و نهایتا به سفر مک فارلین به ایران ختم شده بود. در این هنگام، ماجرای مک فارلین (که بعدا به پرونده ایران کنترا مشهور شد)، توسط باند منتظری رسانه‌ای شد! گویا قربانی فر، دلال اسلحه و یکی از واسطه‌های مذاکرات مخفیانه، ماجرا را به بیت منتظری اطلاع داده بود! امام دیدار مسئولان نظام با مک فارلین را ممنوع کردند و هاشمی خودش مجبور شد در مورد ماجرا روشنگری کند! آنهم با ادبیاتی انقلابی! در این شرایط منتظری در موضع ضدآمریکایی قرار گرفت و حامی خط امام می‌نمود. @rozaneebefarda
ماجرای عزل منتظری به روایت آیت‌الله خامنه‌ای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▪️ روز ششم فروردین آیت‌الله خامنه‌ای [از مشهد] به تهران رسیده و مستقیماً به دفتر آقای هاشمی رفتند. ایشان می‌گویند: 🔹 «وقتی رفتم، ایشان بنا کرد گزارش این چند روز را دادن که این چند روزه چه گذشته؛ تماس‌هایی که گرفته شده بود. ایشان [آقای هاشمی رفسنجانی] احساس نگرانی می‌کرد. ایشان هم مثل من واقعاً احساسش همین احساس نگرانی بود. امام گفته بودند یکی از این سه چیز باید انجام بگیرد: یا ایشان [آقای منتظری] قول بدهد که اصلاح کند کارش را، بیتش را، حرف‌هایش را، اینها را درست کند؛ یا اینکه استعفا بدهد؛ یا اینکه مجلس خبرگان تشکیل بشود و تصمیم‌گیری کنند. معلوم بود که امام خیلی جدّی عازمِ این قضیّه‌اند. 🔹 در همین حین که ما صحبت می‌کردیم، حاج احمدآقا تلفن زد به آنجا و آقای هاشمی گفت که فلانی اینجا است. ایشان گفت پس فلانی هم بشنود؛ من هم رفتم پای تلفن. گفت امام این نامه را به آقای منتظری نوشته و شروع کرد نامه را خواندن؛ خب نام خیلی تکان‌دهنده بود برای ما.» 🔹 امام (قدّس‌سرّه) نامه‌ای به این شرح خطاب به آیت الله منتظری نوشته بودند که حاج احمد برای آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی خواند: «بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای منتظری با دلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمه برایتان می‌نویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند [.... تا انتهای نامه که حضرت امام (ره) نوشته بودند:] از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ دوستان را بیش از این نچشد...» (متن کامل نامه در کتاب «روایت رهبری» درج شده است) 🔹 حاج احمد هم‌زمان اصل نامه را نیز به دفتر آقای هاشمی (رئیس وقت سازمان صدا و سیما) ارسال کرده بود. [....] آیت‌الله خامنه‌ای می‌گویند : «خب نامه خیلی تکان‌دهنده بود برای ما. بعد هم ارتباط قطع شد، یعنی گوشی را گذاشتیم و گفتیم حالا چه کار کنیم؟ [....] آقای مشکینی و هیئت رئیسه خبرگان آمدند آنجا. وقتی که آمدند، قضیه را مطرح کردیم که یک‌چنین اتفاقی افتاده و امام یک‌چنین نامه‌ای به آقای منتظری نوشته‌اند. آنها هم مثل ما نگران شدند. مشورت کردیم که چه کنیم. به ذهنمان رسید که برویم با امام ملاقات کنیم و ایشان را از این کار منصرف کنیم. 🔹 [....] ما چهار نفر -من و آقای هاشمی و آقای مشکینی و آقای امینی- رفتیم بیت امام. [....] دیر هم بود، ساعت حدود ۹ شب بود. اینکه امام این ساعت ملاقات بدهد خیلی چیز غیرمتعارفی بود. لکن خب ما رفتیم و به حاج احمد آقا گفتیم که ما آمده‌ایم با امام ملاقات کنیم. ایشان رفت داخل و آمد گفت -گمانم گفت امام می‌گویند- که نامه را برای آقایان هم بخوانید. آقای هاشمی نامه را از حاج احمد آقا گرفت و شروع کرد به خواندن برای آنها. بعد حاج احمد آقا آمد و گفت امام می‌گویند بیایید. رفتیم در همان اتاقِ امام و امام نشسته بودند و اخم کرده. [....] ▫️وقتی نشستیم آقای هاشمی شروع کرد به صحبت و گفت که آمده‌ایم که یک فکر بکنیم برای این کار. تا این حرف از ایشان صادر شد، امام برگشتند گفتند: «چه فکری؟» یک تعبیر اینجوری. «آقای منتظری «...» و «...» و «فاجر» است.» این سه تعبیر را ایشان کردند. خب واقعاً برق از چشم همه‌ی ما پرید. این تعبیر؟! امام در حرف‌زدن خیلی آدم مواظبی بود. یعنی حقیقتاً آدمی بود که من داستانها دارم از این که چیزی که می‌خواست نسبت به کسی مخصوصاً بیان کند، مواظبت میکرد که زیاد و کم نشود. [...]» 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه فضای سنگین جلسه را چنین روایت می‌کند: «من نگاه می‌کردم به آقای مشکینی و آقای امینی که چرا شماها یک چیزی نمی‌گویید؟ ما همه آمده‌ایم که همکاری کنیم. اما آنها سکوت کرده بودند. اصلاً کأنّه جرأت نمی‌کردند حرف بزنند. هرکدام یک جمله‌ی کوتاه گفتند. جلسه حدود سه‌ربعِ ساعت یا شاید بیشتر طول کشید. 🔸 گفته شد پس اجازه بدهید این نامه در رادیو خوانده نشود.» ایشان کلام تعریض‌گونه‌ی شدیدی نسبت به آقای منتظری گفتند. «بعد آقای هاشمی یک مقدار بیشتر اصرار کرد و تعبیرات دیگری گفت. امام دو بار به ایشان خطاب کردند. یک بار گفتند: «اگر تا صبح هم اینجا اصرار کنید فایده ندارد.» یک بار دیگر گفتند: «اگر خیلی اصرار کنید می‌گویم همین امشب نامه را بخوانند.» یعنی تهدید کردند.» 🔹به نظر می‌رسد امام تا پایان جلسه متقاعد نشده بودند که این نامه از صداوسیما خوانده نشود؛ اما نگران تبعات آن بودند و پس از تأمّل مجدد، از خوانده شدن آن منصرف شده‌اند.....» ▫️کتاب «روایت رهبری»؛ صفحات ۲۴۰-۲۴۷. @rozaneebefarda
پنهان کاری عجیب نسبت به نارضایتی از انتخاب بعنوان وقتی حتی آیت‌الله خامنه‌ای هم از نارضایتی امام خبر نداشت!! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مقام معظم رهبری در این مورد چنین می فرمایند: «ماها اصلا فکر نمی کردیم که امام با این قضیه [انتخاب آقای منتظری بعنوان قائم مقام] مخالف باشد. ما خیلی بعدها _نه اینکه همان وقت هم بلافاصله_ شنیدیم که امام مخالف بوده‌اند. قضیه آقای محمدی گیلانی و ملاقاتش با امام و پیغام به آقای هاشمی رفسنجانی را من سالها بعد شنیدم. اصلا گمان نمی کردیم امام با این قضیه [انتخاب آقای منتظری بعنوان قائم مقام] مخالفتی داشته باشد. فکر می کردیم این چیزی است که حتما امام [با آن] موافق است. شاید اگر کسی آن وقت می گفت امام مخالف است، ردش می کردیم که چطور چنین چیزی ممکن است؟ به نظر ما این کار کاملا یک کار درست، یک پیش بینی منطقی برای آینده بود.» روایت رهبری، ص۱۳۲ @rozaneebefarda
ماهیت مخوف برخی اعضای از زبان مقام معظم رهبری از به و تا نقشه نابودی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیف برخی از اعضای اصلی بیت آقای منتظری، چنین نقل می‌کنند: «من از اولی که با این جماعت برخورد کردم، نقاط منفی در آنها دیدم. اینها همان کسانی بودند که دادگاه‌های انقلاب اصفهان را درست کردند و چندتا از عناصرشان کارهای بسیار بد کردند. مهندس بحرینیان را کشتند. می‌دیدم آدم‌های صادقی نیستند. همه نگاه‌های‌شان نسبت به امام و نسبت به مسائل انقلاب، بدبینانه بود. نسبت به آقای خیلی بدبین بودند و می‌کردند. به آقای فحاشی می‌کردند. اینها اصلا از اول پایه کارشان را اینجوری گذاشته بودند. ما به اینها خوشبین نبودیم. بعد هم همان اول کار به جان افتادند و علیه جامعه مدرسین [فعالیت می‌کردند.] این را که باید آنها را نابود کرد، هر کار اینها می‌کنند، آدم بکلّی برخلافش حرف بزند و نظر بدهد. من قبول نداشتم، لذا یکبار که برای سمینار ائمه جمعه رفتیم قم، رفتیم خانه ایشان [آقای منتظری]، من قم که می‌رفتم، همیشه خانه آقای منتظری وارد می‌شدم. آن بار هم بغل خانه‌اش یک خانه‌ای بود که آنجا رفتیم. صبح زود دو نفر از از من وقت گرفتند که بیایند با من ملاقات کنند. گفتند یک کار واجب فوری داریم. آمدند پیش من. بعد گفتند جامعه مدرّسین را باید از بین برد! آن کسی هم که در مقابل اینها باشد، باید یک «ریش» _تعبیرشان این بود_ باشد. یعنی یک آدم مثلاً جاافتاده‌ مسنّی باشد و برای همین هم بایستی فلانی را _یک عالمی را اسم آوردند_ بزرگش کنیم تا او بتواند به جان جامعه مدرّسین بیفتد. آمده بودند این را با من درمیان بگذارند. من به آنها گفتم خب اول بدانیم که چرا باید جامعه مدرّسین را باید از بین برد تا بعد دنبال آن ریشی باشیم که می‌خواهد از بین ببرد. اینها از حرف من تعجب کردند. ...اینها بنده را خودی مثلا فرض می‌کردند، بعد که دیدند من حتی در اصل نابود کردن جامعه مدرسین _چیز به این واضحی [از نظر آنها]_ حرف دارم، فهمیدند که نه، من خودی نیستم! غرض این است که با آنها یک سوابق اینجوری داشتم. لذا از آنها هیچوقت خوشم نمی‌آمد. تحت تأثیر حرف آنها قرار نمی‌گرفتم. در حالیکه بعضی از همین مسئولینی که در رأس امور بودند، ولو از روی اجبار، و با اینکه خیلی هم آنها را قبول نداشتند، اما بالاخره ملاحظه می‌کردند، و بعضی‌ها هم واقعاً حرف‌های آنهخا را قبول می‌کردند.» (روایت رهبری، ص 192) 🔶حاشیه اکنون با گذشت بیش از سه دهه از افشای ماهیت بیت منتظری (خاصه باند مهدی هاشمی)، بار دیگر دست‌هایی درکار افتاده برای نابود کردن یا ناکارآمد کردن جامعه مدرسین حوزه قم. این سؤال قابل طرح است که طیف جدید تا چه میزان با بقایای اطرافیان مخوف و برانداز و افراطی دهه شصت مرتبط‌‌ ‌اند؟ آنان امروز برای سلب مشروعیت و کسر جایگاه قدیمی‌ترین تشکیلات حوزوی معاصر، به کدامین چهره‌های حوزوی متمسک شده‌اند؟! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹فیلم|| اسدالله بادامچیان: حاج احمدآقا گفت: امام در جلسه‌ای گفتند من آقای منتظری را فاسق، فاجر ، فاسد و مفسد می‌دانم! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خاطرات شنیدنی مرحوم روح‌الله حسنیان از آقای منتظری 🔸وقتی به خاطر دعا نکردن به شدم.... 🔹وقتی که در سال 67 مقابل آقای منتظری مقاله نوشتم، دوستانم بر جانم ترسیدند... 🔻هیچ وقت آقای منتظری برای من [به عنوان رهبر آینده] جا نیفتاد! @rozaneebefarda