هدایت شده از روزنه
ماجرای قائممقامی #منتظری و تناقضهایی که همیشه پابرجا ماند!
صفحه 2 از 2
🔹به راستی چرا آقای منتظری، به حمایت از منافقین در سال 67 پرداخت؟
مگر نه این بود که آقای منتظری سال های قبل، منافقین را به اعدام تهدید نموده بود؟
چه اتقاقی در بیت و اطرافیان آقای منتظری افتاده بود که امام خمینی در نامه 6/1/68 خود از آن گلایه نمود؟
در این میان نقش لیبرال ها چه بود؟ چرا عبارات و محتوای اعتراض آقای منتظری، همان عبارات و مفاد نامه نهضت آزادی ها به امام(ره) بود؟
🔸مرور تاریخ دهه شصت اثبات میکند که مسأله «تناقض نمایی» و «برخوردهای دوگانه»، یکی از مهمترین وجوه قابل بررسی در سیره سیاسی و عملی آقای منتظری است و از این رو، پاسخ بسیاری از پرسشهای پیشین را در همین رفتارهای متناقضنما باید جست.
🔹منتظری فقیهی است که روزی از ضرورت انتصاب رئیس جمهور توسط رهبری (نه انتخاب توسط مردم) و لزوم همسان بودن سلیقه سیاسی اوبا رهبری می نویسد و در مجلس خبرگان قانون اساسی، راه حل پرهیز از خطر استبداد و دیکتاتوری رئیس جمهوری را، شورای جمهوری می داند، روزی دیگر اختیارات مصوّب و قانونی ولی فقیه در قانون اساسی را زیاد و غیرعاقلانه توصیف می کند! و از لزوم واگذاری اختیارات رهبری به رئیس جمهور صحبت می کند.
🔹روزگاری در نجف آباد در کنار هواداران رژیم شاهنشاهی به دیدار نخست وزیر وقت(منوچهر اقبال) می رود و از او ستایش می کند! و روز دیگر در قم دنباله رو مبارزان نستوه در خط مبارزه با رژیم قرار می گیرد.
⚪️زمانی از ارسال سلاح به نقاط مختلف جهان که موجب برانگیختن حساسیت بین المللی علیه انقلاب اسلامی شده بود، حمایت می کرد، و زمانی دیگر خود را موافق صلح و مخالف کارهای خشونتآمیز نشان میداد.
🔸یک روز از عملکرد مهدی هاشمی قاتل تمام قد دفاع میکرد و روز دیگر، نظام اسلامی را متهم به تندروی در مجازات منافقین مینمود! روزی در نامه به امام، خواهانِ مجازاتِ سیدمهدی هاشمی بدون ملاحظه شخصِ او می شود، و روزِ دیگر همه توانِ خود را برای تبرئه او به کار می گیرد تا از اعدام او ممانعت کند.
🔹تا هنگامی که خود به عنوان قائم مقام رهبری شناخته می شد، ولایت مطلقه فقیه را ترویج می کرد؛ اما بعد از عزل و در سال های بعدی، نظارت فقیه و اقتدار حداقلی را مطرح می ساخت. از یک سو در زمان آیت اللّه العظمی بروجردی خود پرچمدار مبارزه با بهائیان بود، از دیگر سو برای فشار به نظام اسلامی و هم صدا با نهادهای بین المللی، به بهانه دفاع از حقوق شهروندیِ بهائیان فتوا صادر میکرد.
🔷از یک سو در نامه 7/1/68 ، خود را همچون سربازی فداکار، ملزم به اطاعت و اجرای دستورات امام می داند و از سوی دیگر در بیانی توهین آمیز به واقعیت های مطرح شده توسط امام عکس العمل نشان می دهد.
🔘خلاصه آن که حسینعلی منتظری ملغمهای بود از تناقضات فکری و رفتاری! این اعوجاع و تناقضنمایی ها در زندگانی پرماجرای آقای منتظری سریان داشت.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
@rozaneebefarda
سخنرانی سیاه منتظری در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سبب صدور #منشور_روحانیت_امام!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سوم اسفند، سالگرد صدور پیام تاریخی امام خمینی خطاب به روحانیان است.
این پیام تاریخی با نام #منشور_روحانیت، در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ صادر شده است.
امام در این متن ماندگار، ابتدا به تجلیل از خدمات روحانیت پرداخته اند. در بخش دوم ایشان به آسیب شناسی حوزه و روحانیت بر اساس خطر #نفوذ و #سکولاریسم پرداخته، آنگاه، با تحلیل شرایط حال و آینده، به ترسیم خطوط حرکت روحانیت پرداختهاند.
نکته مهمی که در بازخوانی این متن راهبردی مغفول مانده، شأن صدور و سبب صدور آن است؛
منشور روحانیت حدود ده روز بعد از سخنرانی تلخ و آکنده از سیاهنمایی #منتظری در ۲۲ بهمن ۶۷ نوشته شده و به نوعی، پاسخ به طعنههای تلخ اوست که تا آن زمان هنوز بر کرسی قائممقامی رهبری، از زبان اپوزسیون و ضدانقلاب سخن میگفت؛ جنگ و جبهه و مبارزه و دستاوردهای انقلاب را زیر سؤال برده بود و خون به دل خانواده شهدا و جانبازان و مجاهدان راه خدا کرده بود.
متن سخنان سیاه منتظری را اگر کسی بخواند و آنگاه متن منشور را مرور کند، معنای سخنان حکیمانه و گلایههای جانسوز امام را بهتر درک خواهد کرد.
جالب آنکه فیلم این سخنان، اصلا معلوم نیست کجاست و #بیت_منتظری از انتشار متن و فیلم کامل این سخنان، ابا و امتناع دارد!
راستی، چرا آنان این سخنان را #سانسور میکنند؟!
بازخوانی منشور روحانیت بدون توجه به قرائن و مصادیق خارجی، هرگز گرهگشا نخواهد بود و نخستین نکته در بازخوانی منشور توجه به سبب صدور آن است.
با این مقدمات، فهم دقیق و عمیق از منشور روحانیت امام، وابسته به بازخوانی عالمانه و دقیق ماجرای منتظری است.
@rozaneebefarda
ساده لوحی در سیاست!
نگاهی به ماجرای آقای منتظری به مناسبت سالگرد عزل او
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آقای #منتظری از روحانیان فاضل و ملای حوزوی بود که از مقررین درس آیتالله بروجردی و از برجسته ترین شاگردان امام خمینی بود.
کسی در فضل و فقاهت وی تردید ندارد؛ چه اینکه با آغاز مبارزات سیاسی مردم ایران به رهبری امام، حضور پیوسته وی در روند مبارزات و خط مقدم تقابل با پهلوی ها و تحمل زندان و تبعید و انواع مرارت ها، نیز بر اهل اطلاع پوشیده نیست.
آنچه محل سوال جدی است آنکه، چه میشود که چنین فردی که #حاصل_عمر_امام بود و از جانب ایشان #فقیه_عالیقدر لقب گرفته بود، به آن عاقبت عبرت آموز دچار شد؟!
🔹واقعیت آن است که حضور در میدان پیچیده سیاست، هم تقوای حداکثری می خواهد و هم بصیرت و شناخت عمیق و دقیق از حوادث واقعه و کنش گران سیاسی موافق و مخالف.
گرچه علم و فقاهت، لازمه سیاست ورزی مومنانه طراز است اما حقیقت آن است که صرف توفیق در حل مسائل پیچیده فقهی و توانایی در کشف فتامل های کفایه و ... دلالت بر صلاحیت برای کنش گری سیاسی مطلوب ندارد.
چنان که تاریخ ثابت کرد.
🔹آقای منتظری به دلیل نکات مثبتی که داشت مورد توجه انقلابیون بود و این توجه به دلیل علاقه های قومیتی اطرافیانش ضریب فوق العاده یافت و مجموعا موجب ترقی در عالیترین سطوح سیاسی و دینی گردید؛
ایشان در ساحت سیاست و در افواه بعنوان جانشین امام مطرح شد، در عین حال در محافل دینی نیز با وجود حضور آیات عظام خوئی، گلپایگانی، اراکی، مرعشی نجفی و...، مسئله مرجعیت ایشان توسط طیفی خاص از چهره های سیاسی و حوزوی مطرح شد.
نتیجه این اقبال ها، مطرح شدن نام او بعنوان قائم مقام رهبری در مجلس خبرگان و صورت قانونی بخشیدن به آن بود در عین حال که برخی علاقمندان ایشان مانند آیتالله مومن، از غیرقانونی بودن این اتفاق صراحتا سخن گفتند.
دیگرانی از رجال سیاسی و رجال دینی نیز بودهاند که با شناخت دقیق از شخصیت منتظری، وی را واجد صلاحیت لازم برای تصدی امر رهبری نمیدانستند اما پروپاگاندای منتظری چی ها و حسن ظن برخی بزرگان، مانع از شنیده شدن صدای این طیف شد!
🔹چنبره #باند_مهدی_هاشمی در #بیت_منتظری از یک سو، ارتباط ارگانیک و وثیق #نهضت_آزادی از دیگر سو و همزمان حضور حلقه های نامرئی از #منافقین و عناصر رسانهای بیگانه، بیت منتظری را به کانون تنازعات سیاسی جریان های غیراصیل و #نفوذیها مبدل ساخت تا به آنجا به عنوان یک مرکز ثقل #تصمیم_سازی_موازی علیه امام و نظام نگریسته شود.
🔹در چنین فضای به شدت پیچیدهای، شخص به شدت بسیطی چون منتظری را یارای کنش گری فعال نبود و او همواره متاثر از فضا و اطرافیان، چونان طوفان زدگان به این سو و آن سو کشانده و کشیده میشد.
🔹امر مهمی که در تحلیل کارنامه سیاسی آقای منتظری نباید از نظر دور داشت، همین #ساده_لوحی اوست؛ صدالبته که این معما چو حل گشته آسان شده، وگرنه غیر از امام که در شناخت افراد و جریانها بی بدیل بودند، بسیاری از بزرگان عرصه سیاست و دین، نتوانسته بودند به این نقیصه مهم منتظری پی ببرند.
مسئله ای که توسط شخص منتظری و اطرافیانش بعنوان یک واقعیت تلخ، هرگز پذیرفته نشد اما #تاریخ بر اساس شواهد و مستندات تاریخی پیش میرود و منتظر رد و قبول سوژه ها نمی ماند و قضاوت خود را خواهد داشت؛ خواه خوشایند افراد باشد یا نه.
🔹امام عزیز با شناخت عمیق از اطرافیان خود از جمله آقای منتظری، هرگز به انتخاب او بعنوان قائم مقامی راضی نبود، این را صراحتا به آقای #هاشمی هم فرموده بود اما او این حقیقت را هم از دوست نزدیکش(آیت الله خامنهای) مخفی کرده بود و هم از پسرعمو و دامادش مرحوم محمد هاشمیان! چنان که در هر دو مورد، مستندات این پنهان کاری وجود دارد.
🔹مسئله ساده اندیشی امر خطیری است که در کنش گران سیاسی حوزوی به طور خاص باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد؛ سرگذشت منتظری ها و #شیخ_علی_تهرانی ها پیش چشم ما هست و متاسفانه امتداد این جریان پرخطر، اکنون نیز وجود دارد و لازمه مقابله با آن، بصیرت افزایی بهنگام و بی تعارف و کاملا مصداقی و تطبیقی است.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
@rozaneebefarda
ارتباط اطرافیان #منتظری با BBC و تأثیرگذاری بر فرایند #عزل
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 نامه ی عزل آیتالله منتظری وقتی از جانب امام صادر شد که نامهی محرمانهی بهمنماه 67 او به امام از رادیو بیبیسی خوانده شد. آیتالله منتظری و اطرافیانش آن زمان هرگونه ارتباط با بیبیسی را منکر شدند و اعلام کردند این نامه از جانب آنها به رسانههای بیگانه درز نکرده است.
🔹چندسال پس از عزل آیتالله منتظری و رحلت امام، کتابی به نام «واقعیتها و قضاوتها» به قلم یکی از هواداران آیتالله منتظری تالیف و منتشر شد که در آن به طور تفصیلی به اختلافات آیتالله منتظری و جمهوری اسلامی پرداخته بود.
🔹 یکی از ادعاهای عجیب این کتاب- که معروف است نوشته عمادالدین باقی است- مربوط به ماجرای پخش نامه محرمانهی آیتالله منتظری از رادیو بیبیسی است. نویسنده در اینباره میگوید «اوایل بهمنماه67 نوذری-نماینده بخش فارسی رادیو بیبیسی در تهران- نزد آیتالله منتظری آمده و خواستار مصاحبه میشود، اما منتظری او را به سیدهادی هاشمی-داماد و رئیسدفترش- ارجاع میدهد.»
🔹 نویسنده در ادامه نقل میکند که نماینده بیبیسی ازهادی هاشمی نسخهای از نامهی آیتالله به امام در اعتراض به اعدامها را طلب میکند. هادیهاشمی اصل وجود نامه را انکار میکند، ولی نوذری می گوید این نامه را پیش یکی از دوستانش در شورای عالی قضایی دیده و محتوای آن را بیان میکند.
نتیجهای که نویسنده "واقعیتها و قضاوتها" میگیرد این است که نماینده بیبیسی در تهران از طرف وزارت اطلاعات مامور بوده تا با گرفتن نامه و مصاحبه و انتشار آن ، اختلاف بین منتظری و امام را تشدید کند! نویسنده در تشریح این ادعا مینویسد: «یک سند سری که در صفحات بعد خواهد آمد دلالت میکند که آقای نوذری نماینده بی بی سی که فردی ایرانی است، در ارتباط با رفتن به قم و تقاضاهای خویش ماموریت خاصی از سوی دستهای مرموز در وزارت اطلاعات داشته و این شخص از همکاران وزارت اطلاعات(البته قسمتی از آن) بوده است.
🔹 اما سالها بعد روابط بیت آیتالله منتظری و بیبیسی دستخوش تحولات زیادی میشود....
🔗 متن کامل این مطلب را در لینک زیر مطالعه کنید:
http://ytre.ir/Kr
مهدی فرج اللهی/ کانال: "پیام شهید"
@rozaneebefarda
تناقض گویی های آقای منتظری از نگاه سید احمد خمینی
وقتی منتظری خواستار اعدام شریعتمداری شده بود!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم حاج سید احمد خمینی در فرازی از #رنجنامه چنین می نویسد:
🔹شما قبلاً می گفتید #منافقین #خائن هستند، حال چیز دیگری می گوئید.
🔹شما قبل از شهادت شهید محمد منتظری می گفتید #شریعتمداری #باید_اعدام_شود، ولی بعد از مرگ شریعتمداری، اعتراض داشتید که چرا نگذاشتید تشییع شود.
از این قبیل مسائل بسیار دارم اما سرتان را درد نمی آورم!
@rozaneebefarda
ماجرای فریب منتظری درباره شکستن فک ۳۰۰ زندانی!
روایتی از حجتالاسلام رازینی
🔻🔻🔻
⭕️حجتالاسلام رازینی از مسئولان عالی قضایی در ماجرای مجازات اعضای سازمان منافقین، پیرامون سادهلوحی و زودباوری منتظری چنین میگوید:
#گزیده
🔹آقای خلخالی در زمینه رسیدگی به پرونده سران رژیم قبل که حدود 100 الی 200 پرونده بود-آدمهای شاخصی هم بودند و جای مبهمی در این پروندهها نبود- به خوبی عمل کردند.
🔹امام در اجرای حکم خدا ملاحظهکاری نمیکرد/حکم شرعی محارب در اسلام اعدام است.
🔹غیر از منافقین یا پیکار یا توده یک سری گروهها بودند مانند طوفان، شنبه سرخ و... . علت هم این بود که دکتر تقی آرانی که گروه 53 نفر را در زمان رضاشاه تشکیل داده بود، از آن 53 نفر 43 نفرشان اهل بجنورد و از سران توده در ایران بودند.
🔹80 الی 90 درصد بچههای دبیرستانی و دانشجو گروهکی بودند.
🔹 در همان بجنورد گروهی از اعضای منافقین آمده بودند و قصد ترور کاسب کتابفروشی را داشتند و گفته بودند این آقای کتاب فروش که مغازهاش مرکز جمع شدن جوانان انقلابی است را ترور کنید تا تنبیهی برای انقلابیون باشد.
🔹رسیدگی به پرونده گروهکها با دقت انجام میشد/برخورد با منافقین جزو افتخارات امام و یارانش است.
🔹ما برای رسیدگی به پروندههای مرتبط با گروهکهایی که دست به عملیات مسلحانه ضد نظام زده بودند مراحل رسیدگی را با دقت طی میکردیم و مانند دیگر کشورهایی که در آنها انقلاب شده بود، نبودیم که پس از پیروزیشان به قتل عامهای گسترده دست بزنیم.
🔹دفاعیات آنها را گوش کردیم و پس از بررسی این که مجازات آنها در چه حدی است برای آنها حکم صادر کردیم و تمام افرادی که در رسیدگی به پروندهها مانند دادستان، دادیار، مجریان احکام به کار خود افتخار میکنند و این ادعا که میگویند این کارها به صورت مخفیانه انجام شده، قطعا اشتباه است.
🔹بنده و دوستان خودمان که درجمع 20 قاضی در کشور هستیم، کاری انجام دادیم که امنیت همان زمان و سالهای بعد را تضمین کردیم.
🔹 از آن پس تضمین کردیم که منافقین هیچگاه نمیتوانند در این کشور قوت بگیرند چرا که زمانی که در حال قوت گرفتن بودند، در نطفه خفه شدند.
🔹فشارهای آیت الله منتظری موجب عزل شهید لاجوردی شد. لاجوردی زودتر از همه سادهلوحی منتظری را فهمید.
مرحوم لاجوردی علاوه بر این کارها کار اطلاعاتی هم انجام میداد چون در آن زمان هنوز وزارت اطلاعات تشکیل نشده بود و ایشان خانههای تیمی را شناسایی کردند و پاکسازی کردند.
🔹 آقای منتظری گفتند که بعد از زمان آقای لاجوردی میگویند وضع زندانها بدتر شده و 300 تا فک شکسته شده و من همین جور با تعجب ماندم که در پاسخ به این ادعای بی اساس چه بگویم.
🔹من به آقای منتظری گفتم کسانی که این حرفها را زدند معنی این حرف را نمیدانند، چیست! من به شما توضیح میدهم که فک شکستن یعنی چه، کسی که فکش میشکند به قدری درد وحشتناکی دارد که یا باید از درد بمیرد یا باید او را درمانش کنی. پس از این اظهارات، گفتم اصلا 300 تا نه، شما اگر توانستید یک نفر را اثبات کنید که فکش شکسته شده بنده همه حرفهایی که به شما گزارش کردهاند را میپذیرم.
🔹عامل ترور من فکر میکرد مانع ظهور امام زمان(عج) هستم!
🔹رسیدگی به اعدام منافقین در سال 67 عادلانه و مطابق قانون بود.
🔹 اگر امام بنا بود بی حساب و کتاب حکم اعدام بدهد آنطور که ضد انقلاب میگویند دیگر نیازی نبود که هیئت 3 نفره تشکیل دهد. همان در زندان اعلام میشد که اینها را اعدام کنند.
به نقل از تسنیم
@rozaneebefarda
حریت، تعصب و تهور در پژوهش!
منتظری و کتاب شهید جاوید
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بعد از انتشار کتاب جنجالی #شهید_جاوید٬ دو طیف از #مخالفان و #طرفداران این اثر شکل گرفت!
در میان طرفداران، نام آقایان #مشکینی و #منتظری هم به چشم می خورد. این دو عالم انقلابی بر کتاب #تأییدیه مکتوب نوشته بودند.
با گسترش دامنه درگیری ها و روشن شدن برخی حقائق٬ مرحوم مشکینی تاییدش را پس گرفت ولی مرحوم منتظری تا آخر پای حرفش ماند و حاضر نشد تاییدیه کتاب #همشهری_اش را پس بگیرد.
شخص مرحوم #صالحی_نجف_آبادی نیز تا واپسین روزهای حیات بر نظرش پایدار ماند(این را از کتاب شوکران اندیشه می توان بدست آورد) و هیچ ایرادی را نپذیرفت و مدام تلاش کرد بر سخنانش مؤید و مستند بیافزاید!
فارغ از درستی یا نادرستی استدلال طرفداران و منتقدان این اثر٬ #روانشناسی_پژوهشی این دو طیف بیشتر مورد اهمیت و قابل مطالعه است!
اجمالا از مجموع قرائن چنین به دست میآید که رویکرد آقایان مشکینی و منتظری و صالحی نجفآبادی در موضوع شهید جاوید، از جهت اخلاق پژوهشی به ترتیب بر مفهوم حریت، تعصب و تهور علمی قابل تطبیق است!
تفاوت آیتالله مشکینی با دو فرد دیگر، همان حریتی بود که از تقوا و تهذیب نفس ایشان نشأت گرفته بود و مع الاسف فقدان این ملکه اخلاقی موجب شد برخی در دام تعصب و تهور در افتند!
@rozaneebefarda
هماکنون
همایش دکترین مهدویت
با موضوع: طرح کلی دین و حرکت انبیاء و امامان از آغاز تا انجام.
با سخنرانی آيتالله جوادی آملی و
حضرات آقايان: اعرافی و اراکی
مکان: مسجد مقدس جمکران
زمان: جمعه، ۶ فروردین از ساعت ۹ صبح
پخش با ترافیک رایگان از : abarat.tv
heyatonline.ir/heyat/40
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
پرونده ویژه روزنه پیرامون ماجرای پایان قائممقامی آقای منتظری
انتشار به مناسبت سالگرد نامه ۱/۶ امام به آقای منتظری
[صفحه ۱ از ۲]
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️متن کامل نامه ۶۸/۱/۶ امام خطاب به آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7579
▫️پایان قائممقامی منتظری؛ عزل یا استعفا؟
بازخوانی متن نامه منتظری به امام ۶۸/۱/۷:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7581
▫️متن کامل نامه دوم امام خمینی به منتظری(۶۸/۱/۸):
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7582
▫️تاکتیکهای سهگانه جریان منتظری در مواجهه با نامه ۱/۶ امام به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7580
▫️ماجرای پایان قائممقامی منتظری به روایت آیتالله ابراهیم امینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7563
▫️مروری بر مواجهه بی لکنت آقا سیداحمد خمینی با آقای منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7566
▫️متن کامل رنجنامه حاج سیداحمد خمینی خطاب به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7567
▫️متن کامل رنجنامه آقایان سیدحمید روحانی، امام جمارانی و کروبی خطاب به آقای منتظری، یک هفته بعد از سخنرانی جنجالی او در ۲۲بهمن ۶۷:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7575
▫️متن کامل رنجنامه محمد جعفری گیلانی(رئیس هیئت امنای #دفتر_تبلیغات) خطاب به منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7576
▫️متن کامل نامه منتظری در حمایت از سازمان مجاهدین خلق در فروردین ۵۱:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7577
▫️سند زندانی شدن منتظری بخاطر حمایت از سازمان مجاهدین در عصر پهلوی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578
▫️مخالفت امام با انتشار دروس نهجالبلاغه منتظری در یک مجله حوزوی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7565
▫️ماجرای پایان قائممقامی و مرور تناقضاتی بیپاسخ در اندیشه و کارنامه سیاسی منتظری:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7578
▫️سخنرانی سیاه منتظری در ۲۲بهمن ۶۷ سبب صدور منشور روحانیت امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7586
▫️سادهلوحی در سیاست؛ مروری بر سادهاندیشی های منتظری در عرصه سیاسی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7588
▫️ارتباط اطرافیان #منتظری با BBC و تأثیرگذاری بر فرایند #عزل:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7589
▫️تناقضات منتظری از نگاه سیداحمد خمینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7590
▫️فریب خوردن منتظری در ماجرای منافقین به روایت رازینی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7591
▫️موضع متصلبانه منتظری پیرامون کتاب شهید جاوید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7592
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
نامه به منتظری.pdf
391.7K
✳️ماجرا و متن نامه اعتراضی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری+متن نامه
🔴سالروز نامه تاریخی امام خمینی قدس سره الشریف و عزل آقای منتظری
🔹حجتالاسلام و المسلمید سیدحمید روحانی:
یک سال و اندی پیش از آنکه به همراه حجج اسلام حاج آقای کروبی و امام جمارانی نامه ۶۷/۱۱/۲۹ را به آقای منتظری بنگاریم، از لحن سخنان او دریافته بودم که آنچه او بر زبان میآورد، با باورهای آن آقای منتظری که ما میشناختیم همخوانی ندارد و این صدای دیگران و دگراندیشان است که از حلقوم او بیرون میآید.
🔸این دریافت را بارها با برخی از دوستان در میان گذاشتم و اظهار نگرانی کردم، حتی به یاد دارم که یکبار این مسأله را مطرح کردم و این نکته را یادآور شدم که من بیم آن دارم که دشمن از آقای منتظری برای نظام جمهوری اسلامی، یک #انور_سادات بسازد و ما روزی چشم باز کنیم ببینیم که کار از کار گذشته و آنچه نباید اتفاق بیفتد، به وقوع پیوسته است.
🔹این سخنان من با واکنش منفی بسیاری از حاضران رو به رو شد. خبر آن هم به گوش آقای منتظری رسید و او نیز در ملاقات با برخی از دوستان زبان به گله باز کرده بود که فلانی مرا #انور_سادات خوانده است! و سرانجام این بحث و گفتگو به نگارش نامه ۶۷/۱۱/۲۹ منجر شد که با امضای آقایان #کروبی، #جمارانی و نگارنده همراه بود.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه سرگشاده حجةالاسلام جعفری گیلانی به آقای طاهری اصفهانی
پاسخ به برخی شبهات امام جمعه مستعفی اصفهان در باب #عزل و #حصر آقای منتظری
@ozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره؛
در پی انتشار نامه آقای طاهری اصفهانی در حمایت از آقای منتظری و طرح پرسش هایی، آقای جعفری گیلانی بعنوان رئیس وقت دفتر تبلیغات اسلامی، به برخی از مدعاهای وی پاسخ گفت.
متن نامه در ذیل می آید؛👇
🔸آن چه بیش از هر امر دیگری پرسش برانگیز است، این است که چرا در هنگامه ای که رئیس جمهور جنگ افروز و خشونت ورز ایالات متحده آمریکا، ایران اسلامی را محور شرارت قرار داده و اخیراً به طور مستقیم کشور مسلمان عراق را به حمله نظامی تهدید می نماید و از سویی دیگر در درون کشور نیز گروهی قدرت پرست، کیان دین، سمبل ها و آموزه های آن (چون دین، روحانیت و مرجعیت) را مورد تهاجم قرار داده اند ـ تا هم فضای آرام کشور را متشنج کنند و هم افکار عمومی را از مصائب بیرون مرزها برکنار سازند ـ پدیده کناره گیری جناب عالی تبدیل به پروژه انتقام از میراث ماندگار خمینی کبیر می شود؟
🔸 چگونه است که حصر یک مرجع، به اعتقاد شما ـ آن هم به دستور شورای عالی امنیت ملی ـ که ریاست آن با رئیس جمهور محترم می باشد، توهین به عالم و آدم است، اما جسارت و اسائه ادب به همه مراجع و مقلدان آنان، موجب اعتراض جناب عالی نمی شود؟
🔸همه کسانی که با دیدگاه های گذشته شما آشنایی دارند، می دانند که از چه فراز و فرودی در ایستار سیاسی برخوردار بوده اید؛ حمایت های آتشین شما از نامزدی ابوالحسن بی صدر برای ریاست جمهوری و جانبداری هایتان از امید نجف آبادی – که اولین حاکم شرعی بود که حکم ترور داد و خود نیز به آلودگی ها مبتلا بود و مرحوم آیةالله خادمی اصفهانی در نامه ای به حضرت امام از مظالم و مفاسد وی شکوه سرداد ـ و نیز دفاع شما از مهدی هاشمی و کینه جویی تان با سران جمهوری اسلامی چون شهید مظلوم آیةالله دکتر بهشتی ـ بدان سان که در لشکر امام حسین علیه السلام که تحت تأثیر شما بود، کسی را یارای نام بردن از آن اسوه دوران نبود – و درخواست تغییر قانون اساسی برای تمدید دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی و اهانت های بعدی شما نسبت به ایشان پس از دوم خرداد گویای مواضع ناپخته و نسنجیده شما در گذشته است.
🔸حضرت عالی نباید بی خبر باشید که از رهبری نظام تا شهروندان عالی می دانند که کشور با کاستی ها و کمبودهایی در ساحت های گوناگون مواجه است و از همین منظر بود که مقام معظم رهبری اصلاحات را در سه حوزه فقر و فساد و تبعیض متبلور دانستند و به دنبال تأکیدات ایشان و صدور بیانیه هشت ماده ای حضرتش، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شد، اما سخن این است که گویی در این 24 سال هیچ کاری صورت نگرفته است. آیا در قلمرو داخلی، افزایش ظرفیت دانشگاه ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی، رشد باسوادی، گسترش شبکه راه های شهری و روستایی، آب، برق، تلفن و گاز، سامان دهی صنایع دفاعی و گسترش چتر حمایتی بر خانواده های بی بضاعت، طراحی و اجرای ده ها سد بزرگ و توسعه مراکز بهداشت و درمان و. .. قابل انکار است؟ و آیا در عرصه سیاست خارجی، کشوری را مستقل تر از جمهوری اسلامی سراغ دارید؟
🔸جناب عالی تصور می کنید در کدام کشور جهان، اتوپیای مورد نظرتان تحقق یافته که جمهوری اسلامی را به خاطر عدم عملیاتی کردن آن محکوم می کنید؟ شما که با شدت و حدت از جابه جایی قدرت دم زده اید، چرا خود در سه دهه مسند نشین ثابت امامت جمعه اصفهان بوده اید و در این مدت بلند به چه میزان در جذب روحانیان اصفهانی و مردم متدین آن خطه موفق بوده اید؟ چه شد که نماز جمعه ای که در میدان امام اصفهان با جمعیت انبوه اقامه می شد، به رقم اندکی در یکی از مساجد در زمان امامت شما تقلیل یافت؟ و چرا هم اکنون نماز جماعت برخی از علمای اصفهان از نمازجمعه شما پرجمعیت تر است؟
🔸وقتی جناب عالی در مدت سی سال مسئولیت خود از چنین دستاوردی برخوردارید، چگونه به خود حق می دهید به عالم و آدم بتازید و همه چیز را یکسره سیاه و تاریک بینگارید.
🔸آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطابق اصل یکصدودوازدهم قانون اساسی رسمیت ندارد؟ و آیا تعیین اعضای ثابت و متغیر آن از وظایف و اختیارات رهبری نیست؟ چگونه است که اگر افراد مورد نظر شما که میزان تشخیص مصلحتتان از همین بیانیه سیاسی هویداست، انتخاب شوند، مجمع تشخیص مصلحت از ارکان نظام بل در رأس امور است، ولی اگر این گزینش مطابق سلیقه شما نبود، بافت آن، نامطلوب است و عدم حضور افراطیان، موجب بی اعتباری آن است؟
دادگاه ویژه روحانیت نیز از یادگارهای حضرت امام خمینی قدس سره است که طبق اصل چهارم و پنجاه وهفتم قانون اساسی دارای جایگاه قانونی است و حتی اگر در قانون اساسی نیامده باشد از شئون رهبری است.
منبع؛ افق حوزه بیست و نهم تیرماه 1381 شماره سوم.
@rozaneebefarda
به منتظری گفتم اصلا امام را نشناختید!
مروری بر گفتگوی صریح آیتالله یزدی با آقای منتظری
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️گزیده خاطرات آیتالله یزدی در برنامه شناسنامه:
▫️من در زمان رحلت امام در قم بودم و زمانی که خبر رحلت حضرت امام را شنیدم نمیتوانستم خودم را کنترل کنم و خیلی گریه کردم.
▫️ مصیبت رحلت امام ، مصیبت سختی بود؛ البته من با آقای منتظری سخت مخالف بودم و از اقدام امام بسیار خوشحال شدم؛ البته حاج احمد آقا هم در این باره چیزهایی نوشتهاند، این مخالفت من دلیل خاصی داشت، در آخرین ملاقاتی که با آقای منتظری داشتم به ایشان گفتم که چرا اینگونه صحبت میکنید؟
اگر میخواهید راجع به رضای خدا صحبت کنید چرا به بیگانهها میگویید؟ چرا مسائلی را در رسانههای عمومی میآورید که دردسرساز شود؟
▫️ به آقای منتظری گفتم اگر این اظهارات برای کسب شهرت هم است برای کشور بسیار خطرناک است، من را قبول ندارید آقای مؤمن که هستند، ایشان را قبول ندارید آقای طاهری خدابیامرز که هستند، اینها کسانی هستند که با مسئولان در ارتباطند و با شما نیز دوستند.
▫️ به ایشان گفتم که اگر برای خداست اینها(رسانههای خارجی) مطالب خود را انتقال میدهند و اگر برای خدا نیست بگویید تا ما هم تکلیف خود را بدانیم.
ایشان [=آقای منتظری] گفتند: اگر راستش را بخواهید همهاش تقصیر امام بود! امام با آقای شریعتمداری اینگونه برخورد که سبب شد با من اینگونه برخورد شود.
🔻 من خیلی از این حرف جا خوردم و گفتم یعنی شما میگویید امام با آقای شریعتمداری که صحبت از خلق مسلمان میکرد نمیبایست برخورد کند؟ یعنی امام باید میایستاد تا انقلاب را بدهد دست خلق مسلمان؟
▫️ در حین بحث صدای هر دوی ما بلند شد و من هم خیلی سر و صدا کردم و گفتم که شما اصلا امام را نشناختید؛ جریانها را بیان کردم و بعد با داد و فریاد از ایشان جدا شدم و دیگر به سراغشان نرفتم.
▫️ به دلیل سادگی و تفکر ایشان از برکناری آقای منتظری بسیار خوشحال بودم و اگر خدایی ناکرده این انقلاب دست آقای منتظری میافتاد ما روزگار دیگری داشتیم، خوشبختانه خبرگان بهترین تصمیم را گرفتند و به نظرم این یک هدیه الهی بود که خداوند میل اعضای خبرگان را به سمت ایشان(حضرت آیتالله خامنهای) برد.
@rozaneebefarda
لیچارگویی هم حدّی دارد!
روایت #صادق_طباطبایی از دیدگاه جالب #حسن_حبیبی پیرامون شخصیت #منتظری و مسأله #جانشینی_امام!
#اختصاصی_روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️صادق طباطبایی در خاطراتش چنین نوشته است:
⭕️از کسان دیگری که برای دیدار و گفتگو با #امام به پاریس آمدند٬ #آیت_الله_منتظري بود.
اقامت ایشان زیاد طولانی نبود و یکی دو ملاقات با امام انجام دادند. غروب همان روز ورودشان من به اتفاق آقای حبیبی به دیدن ایشان رفتیم. آقای محمد منتظری هم به لحاظ اینکه به دیدن پدرش رفته بودیم٬ خیلی احترام به ما گذاشت. موقع شام هم بود. آقای منتظری #شوخی و #مزاح می کرد. مثلا می گفت آبگوشت خانه علما تا دستت در آب است گوشت دارد.
من و آقای حبیبی با اشتیاق خاصی به دیدن ایشان رفته بودیم ولی از آن ملاقات یک مقداری #افسرده شدیم! و بی اختیار به یکدیگر گفتیم «میان ماه من تا ماه گردون...»
اگر قرار باشد جانشینی امام نسبت به ایشان(آقای منتظری) اینقدر #افت داشته باشد، خیلی باعث #تأسف است!
البته صفا و صمیمیت و سادگی ایشان جای خود را داشت و در خور ستایش بود اما به عنوان یک #فرد_سیاسی که از #آینده نگرانی داشتیم٬ آن وزنه و پتانسیل را در ایشان مشاهده نکردیم!
یکی از انتقادهایی که آقای #حبیبی پس از اینکه از دیدار ایشان برگشتیم می کرد٬ این بود که #لیچارگویی هم باید با اقتضای سن٬ مناسب باشد!
منبع؛ خاطرات سیاسی_اجتماعی دکتر #صادق_طباطبایی٬ جلد سوم٬ ص ۱۲۱.
🔶حاشیه
این اظهار نظر از چند جنبه حائز اهمیت تاریخی است و نشان می دهد که؛
۱) پیش از پیروزی انقلاب نیز موضوع جانشین احتمالی #امام_خمینی مطرح بوده است.
۲) آقایان حبیبی و طباطبایی(برادر خانم سیداحمد خمینی) از چهره های نزدیک به #نهضت_آزادی تلقی می شدند که ارتباط نسبتا خوبی هم با روحانیت داشته اند و با این وجود، شخصیت آقای منتظری انتظارات ایشان را برآورده نکرده است!
خاطرات صادق طباطبایی خالی از مطالب تحریف آمیز و خلاف واقع نیست اما باتوجه به قرابت فکری او و سایر اعضای نهضت آزادی با منتظری، این بخش از خاطرات وی به مثابه اعتراف به یک واقعیت تلقی میشود.
۳) فاصله شخصیت بی بدیل امام خمینی نسبت به آقای منتظری در این اظهارنظر به خوبی معلوم می شود.
۴) این روحیه #لیچارگویی بعدها هم در آقای منتظری نمود فراوان داشته است؛ گذشته از خطبه های جمعه و برخی سخنرانی های عمومی٬ در #فایل_صوتی مربوط به #منافقین و همچنین در کتاب خاطرات ایشان٬ خطاب به #شیخ_عبدالله_نوری٬ نیز نمونه هایی از #لیچارگویی و حتی #فحاشی به چشم می خورد که مسلما #لسان_سوء با جایگاه #رهبری_نظام_اسلامی چندان تناسبی ندارد!
۵) مهم تر از همه٬ عدم توجه آن جناب به #اقتضای_حال و #مقام_تخاطب و شرایط مخاطبه است؛ چه اینکه در این مورد خاص٬ دو دانشجوی ملی_مذهبی در همان دیدار یک ساعته از وی نا امید و دلزده شده اند!
@rozaneebefarda
وقتی #آیتالله_یزدی شهریه آقای منتظری را تحریم کرد!
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳آیتالله یزدی:
⭕️[قبل از پیروزی انقلاب] آقای #منتظری مع الاسف از برخی از کج سلیقگیها حمایت می کرد و بنده به اتکای همان #جرأت_خداداده که پیش از این برایتان گفتم، در یکی از جلساتی که راجع به #کتاب_شهید_جاوید برگزار شده بود، اعلام کردم که #ترویج_آقای_منتظری و #قبول_شهریه ایشان #جایز_نیست، چرا که ایشان از مشرب فكری کسی حمایت می کند که دیدگاهش راجع به #قضیه_فدک با هیچ یک از طرز فکرهای صحیح انطباق ندارد.
⭕️[بعد از انقلاب و در زمان زمان قائم مقامی آقای منتظری] عدهای از هواداران ایشان تصمیم گرفتند که مرا در مجلس شورا مورد #هجمه قرار دهند و به این سابقه از من متوسل شده بودند که آقای یزدی همان کسی است که زمانی حتی #شهریه آقای منتظری را نیز #تحریم کرده بود.
بنده در دفاع از خودم اعلام کردم که من تنها به وظیفه شرعی خودم عمل کردم و هدفی جز این نداشته ام.
▫️خاطرات آیتالله محمد یزدی، صص ۴۷۷و۴۷۸▫️
@rozaneebefarda
وقتی منتظری، مقام رهبری را همه چیز مهمتر میدانست و دیگران را به حفظ عظمت رهبری و سازش ناپذیری با آمریکا توصیه میکرد!
#حافظه_تاریخی_حوزویان/ #اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️منتظری:
مقام رهبری از هر چیز برای ما مهم تر است باید سعی کنیم عظمت آن را حفظ کنیم—ملت ایران حاضر است گرسنگی بخورد و زیر با ظلم آمریکا نرود.
روزنامه رسالت 14 آبان 1365
⭕️حاشیه روزنه
مذاکرات یواشکی هاشمی و برخی دوستانش با آمریکاییها بدون اجازه و اطلاع امام صورت گرفته بود و نهایتا به سفر مک فارلین به ایران ختم شده بود.
در این هنگام، ماجرای مک فارلین (که بعدا به پرونده ایران کنترا مشهور شد)، توسط باند منتظری رسانهای شد!
گویا قربانی فر، دلال اسلحه و یکی از واسطههای مذاکرات مخفیانه، ماجرا را به بیت منتظری اطلاع داده بود!
امام دیدار مسئولان نظام با مک فارلین را ممنوع کردند و هاشمی خودش مجبور شد در مورد ماجرا روشنگری کند! آنهم با ادبیاتی انقلابی!
در این شرایط منتظری در موضع ضدآمریکایی قرار گرفت و حامی خط امام مینمود.
@rozaneebefarda
ماجرای عزل منتظری به روایت آیتالله خامنهای
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▪️ روز ششم فروردین آیتالله خامنهای [از مشهد] به تهران رسیده و مستقیماً به دفتر آقای هاشمی رفتند. ایشان میگویند:
🔹 «وقتی رفتم، ایشان بنا کرد گزارش این چند روز را دادن که این چند روزه چه گذشته؛ تماسهایی که گرفته شده بود. ایشان [آقای هاشمی رفسنجانی] احساس نگرانی میکرد. ایشان هم مثل من واقعاً احساسش همین احساس نگرانی بود. امام گفته بودند یکی از این سه چیز باید انجام بگیرد: یا ایشان [آقای منتظری] قول بدهد که اصلاح کند کارش را، بیتش را، حرفهایش را، اینها را درست کند؛ یا اینکه استعفا بدهد؛ یا اینکه مجلس خبرگان تشکیل بشود و تصمیمگیری کنند. معلوم بود که امام خیلی جدّی عازمِ این قضیّهاند.
🔹 در همین حین که ما صحبت میکردیم، حاج احمدآقا تلفن زد به آنجا و آقای هاشمی گفت که فلانی اینجا است. ایشان گفت پس فلانی هم بشنود؛ من هم رفتم پای تلفن. گفت امام این نامه را به آقای منتظری نوشته و شروع کرد نامه را خواندن؛ خب نام خیلی تکاندهنده بود برای ما.»
🔹 امام (قدّسسرّه) نامهای به این شرح خطاب به آیت الله منتظری نوشته بودند که حاج احمد برای آیتالله خامنهای و آقای هاشمی خواند:
«بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای منتظری
با دلی پر خون و قلبی شکسته چند کلمه برایتان مینویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند [.... تا انتهای نامه که حضرت امام (ره) نوشته بودند:] از خدا میخواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ #خیانت دوستان را بیش از این نچشد...» (متن کامل نامه در کتاب «روایت رهبری» درج شده است)
🔹 حاج احمد همزمان اصل نامه را نیز به دفتر آقای هاشمی (رئیس وقت سازمان صدا و سیما) ارسال کرده بود. [....] آیتالله خامنهای میگویند : «خب نامه خیلی تکاندهنده بود برای ما. بعد هم ارتباط قطع شد، یعنی گوشی را گذاشتیم و گفتیم حالا چه کار کنیم؟ [....] آقای مشکینی و هیئت رئیسه خبرگان آمدند آنجا. وقتی که آمدند، قضیه را مطرح کردیم که یکچنین اتفاقی افتاده و امام یکچنین نامهای به آقای منتظری نوشتهاند. آنها هم مثل ما نگران شدند. مشورت کردیم که چه کنیم. به ذهنمان رسید که برویم با امام ملاقات کنیم و ایشان را از این کار منصرف کنیم.
🔹 [....] ما چهار نفر -من و آقای هاشمی و آقای مشکینی و آقای امینی- رفتیم بیت امام. [....]
دیر هم بود، ساعت حدود ۹ شب بود. اینکه امام این ساعت ملاقات بدهد خیلی چیز غیرمتعارفی بود. لکن خب ما رفتیم و به حاج احمد آقا گفتیم که ما آمدهایم با امام ملاقات کنیم. ایشان رفت داخل و آمد گفت -گمانم گفت امام میگویند- که نامه را برای آقایان هم بخوانید. آقای هاشمی نامه را از حاج احمد آقا گرفت و شروع کرد به خواندن برای آنها. بعد حاج احمد آقا آمد و گفت امام میگویند بیایید. رفتیم در همان اتاقِ امام و امام نشسته بودند و اخم کرده. [....]
▫️وقتی نشستیم آقای هاشمی شروع کرد به صحبت و گفت که آمدهایم که یک فکر بکنیم برای این کار. تا این حرف از ایشان صادر شد، امام برگشتند گفتند: «چه فکری؟» یک تعبیر اینجوری. «آقای منتظری «...» و «...» و «فاجر» است.» این سه تعبیر را ایشان کردند. خب واقعاً برق از چشم همهی ما پرید. این تعبیر؟! امام در حرفزدن خیلی آدم مواظبی بود. یعنی حقیقتاً آدمی بود که من داستانها دارم از این که چیزی که میخواست نسبت به کسی مخصوصاً بیان کند، مواظبت میکرد که زیاد و کم نشود. [...]»
🔹 آیتالله خامنهای در ادامه فضای سنگین جلسه را چنین روایت میکند: «من نگاه میکردم به آقای مشکینی و آقای امینی که چرا شماها یک چیزی نمیگویید؟ ما همه آمدهایم که همکاری کنیم. اما آنها سکوت کرده بودند. اصلاً کأنّه جرأت نمیکردند حرف بزنند. هرکدام یک جملهی کوتاه گفتند. جلسه حدود سهربعِ ساعت یا شاید بیشتر طول کشید.
🔸 گفته شد پس اجازه بدهید این نامه در رادیو خوانده نشود.» ایشان کلام تعریضگونهی شدیدی نسبت به آقای منتظری گفتند. «بعد آقای هاشمی یک مقدار بیشتر اصرار کرد و تعبیرات دیگری گفت. امام دو بار به ایشان خطاب کردند. یک بار گفتند: «اگر تا صبح هم اینجا اصرار کنید فایده ندارد.» یک بار دیگر گفتند: «اگر خیلی اصرار کنید میگویم همین امشب نامه را بخوانند.» یعنی تهدید کردند.»
🔹به نظر میرسد امام تا پایان جلسه متقاعد نشده بودند که این نامه از صداوسیما خوانده نشود؛ اما نگران تبعات آن بودند و پس از تأمّل مجدد، از خوانده شدن آن منصرف شدهاند.....»
▫️کتاب «روایت رهبری»؛ صفحات ۲۴۰-۲۴۷.
@rozaneebefarda
پنهان کاری عجیب #هاشمی_رفسنجانی نسبت به نارضایتی #امام از انتخاب #منتظری بعنوان #قائم_مقام_رهبری
وقتی حتی آیتالله خامنهای هم از نارضایتی امام خبر نداشت!!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مقام معظم رهبری در این مورد چنین می فرمایند:
«ماها اصلا فکر نمی کردیم که امام با این قضیه [انتخاب آقای منتظری بعنوان قائم مقام] مخالف باشد.
ما خیلی بعدها _نه اینکه همان وقت هم بلافاصله_ شنیدیم که امام مخالف بودهاند.
قضیه آقای محمدی گیلانی و ملاقاتش با امام و پیغام به آقای هاشمی رفسنجانی را من سالها بعد شنیدم.
اصلا گمان نمی کردیم امام با این قضیه [انتخاب آقای منتظری بعنوان قائم مقام] مخالفتی داشته باشد.
فکر می کردیم این چیزی است که حتما امام [با آن] موافق است.
شاید اگر کسی آن وقت می گفت امام مخالف است، ردش می کردیم که چطور چنین چیزی ممکن است؟ به نظر ما این کار کاملا یک کار درست، یک پیش بینی منطقی برای آینده بود.»
روایت رهبری، ص۱۳۲
@rozaneebefarda
ماهیت مخوف برخی اعضای #بیت_منتظری از زبان مقام معظم رهبری
از #فحاشی به #مطهری و #بهشتی تا نقشه نابودی #جامعه_مدرسین_قم
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حضرت آیتالله خامنهای در توصیف برخی از اعضای اصلی بیت آقای منتظری، چنین نقل میکنند:
«من از اولی که با این جماعت برخورد کردم، نقاط منفی در آنها دیدم. اینها همان کسانی بودند که دادگاههای انقلاب اصفهان را درست کردند و چندتا از عناصرشان کارهای بسیار بد کردند. مهندس بحرینیان را کشتند.
میدیدم آدمهای صادقی نیستند. همه نگاههایشان نسبت به امام و نسبت به مسائل انقلاب، بدبینانه بود. نسبت به آقای #بهشتی خیلی بدبین بودند و #فحاشی میکردند. به آقای #مطهری فحاشی میکردند.
اینها اصلا از اول پایه کارشان را اینجوری گذاشته بودند. ما به اینها خوشبین نبودیم. بعد هم همان اول کار به جان #جامعه_مدرّسین افتادند و علیه جامعه مدرسین [فعالیت میکردند.]
این را که باید آنها را نابود کرد، هر کار اینها میکنند، آدم بکلّی برخلافش حرف بزند و نظر بدهد.
من قبول نداشتم، لذا یکبار که برای سمینار ائمه جمعه رفتیم قم، رفتیم خانه ایشان [آقای منتظری]، من قم که میرفتم، همیشه خانه آقای منتظری وارد میشدم. آن بار هم بغل خانهاش یک خانهای بود که آنجا رفتیم. صبح زود دو نفر از #اطرافیهای_نزدیک_آقای_منتظری از من وقت گرفتند که بیایند با من ملاقات کنند. گفتند یک کار واجب فوری داریم. آمدند پیش من.
بعد گفتند جامعه مدرّسین را باید از بین برد! آن کسی هم که در مقابل اینها باشد، باید یک «ریش» _تعبیرشان این بود_ باشد. یعنی یک آدم مثلاً جاافتاده مسنّی باشد و برای همین هم بایستی فلانی را _یک عالمی را اسم آوردند_ بزرگش کنیم تا او بتواند به جان جامعه مدرّسین بیفتد.
آمده بودند این را با من درمیان بگذارند. من به آنها گفتم خب اول بدانیم که چرا باید جامعه مدرّسین را باید از بین برد تا بعد دنبال آن ریشی باشیم که میخواهد از بین ببرد. اینها از حرف من تعجب کردند.
...اینها بنده را خودی مثلا فرض میکردند، بعد که دیدند من حتی در اصل نابود کردن جامعه مدرسین _چیز به این واضحی [از نظر آنها]_ حرف دارم، فهمیدند که نه، من خودی نیستم!
غرض این است که با آنها یک سوابق اینجوری داشتم. لذا از آنها هیچوقت خوشم نمیآمد. تحت تأثیر حرف آنها قرار نمیگرفتم. در حالیکه بعضی از همین مسئولینی که در رأس امور بودند، ولو از روی اجبار، و با اینکه خیلی هم آنها را قبول نداشتند، اما بالاخره ملاحظه میکردند، و بعضیها هم واقعاً حرفهای آنهخا را قبول میکردند.»
(روایت رهبری، ص 192)
🔶حاشیه
اکنون با گذشت بیش از سه دهه از افشای ماهیت بیت منتظری (خاصه باند مهدی هاشمی)، بار دیگر دستهایی درکار افتاده برای نابود کردن یا ناکارآمد کردن جامعه مدرسین حوزه قم. این سؤال قابل طرح است که طیف جدید تا چه میزان با بقایای اطرافیان مخوف و برانداز و افراطی دهه شصت مرتبط اند؟ آنان امروز برای سلب مشروعیت و کسر جایگاه قدیمیترین تشکیلات حوزوی معاصر، به کدامین چهرههای حوزوی متمسک شدهاند؟!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹فیلم|| اسدالله بادامچیان:
حاج احمدآقا گفت: امام در جلسهای گفتند من آقای منتظری را فاسق، فاجر ، فاسد و مفسد میدانم!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خاطرات شنیدنی مرحوم روحالله حسنیان از آقای منتظری
🔸وقتی به خاطر دعا نکردن به #منتظری #تهدید_به_مرگ شدم....
🔹وقتی که در سال 67 مقابل آقای منتظری مقاله نوشتم، دوستانم بر جانم ترسیدند...
🔻هیچ وقت آقای منتظری برای من [به عنوان رهبر آینده] جا نیفتاد!
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
امام مدتها قبل از عزل، #منتظری را از #عدالت ساقط می دانستند!
خاطره خواندنی مقام معظم رهبری در مورد اظهارنظر صریح امام پیرامون آقای منتظری در حضور سران قوا
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹امام گفتند که آقای منتظری عدالت ندارد یا ایشان از عدالت ساقط است. یک تعبیر اینجوری کردند: از عدالت ساقط است.
🔸من ترسیدم که حالا بیاییم بیرون و این آقایان اینجا و آنجا بگویند امام گفت آقای منتظری از عدالت ساقط شد و این بکلی پخش بشود.
🔹واقعا از این قضیه وحشت کردم. گفتم آقا من خواهش می کنم ما را منع کنید از اینکه این حرف شما را در خارج نقل کنیم.
🔹ایشان یک تأملی کردند و گفتند: خیلی خب، نقل نکنید. این را از قول من نباید کسی نقل کند.»
روایت رهبری، ص ۲۲۵
@rozaneebefarda
دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست
نامه امام به نمایندگان مجلس و وزرا پیرامون برکناری آقای منتظری از قائم مقامی رهبری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت فرزندان عزیز، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، و وزرای محترم ـ دامت افاضاتهم
با سلام، شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمی دانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیه ها و پیغامها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدین جا ختم نگردد، ولی متأسفانه موفق نشد. از طرف دیگر وظیفۀ شرعی اقتضا می کرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد. لذا با دلی پرخون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام و اسلام کنار گذاشتم.
ان شاءالله خواهران و برادران در آینده تا اندازه ای روشن خواهند شد. سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست؛ و در صورت تخطی، هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
26 / 1 / 68
روح الله الموسوی الخمینی
صحیفه ج۲۱، ص ۳۵۰
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
افشاگری صریح امام خمینی علیه متحجرین مذهبی درباری و سکولارهای حوزوی غربگرا/ برشی از #منشور_روحانیت
تصریح امام به خیانت انجمن حجتیه در شکستن اعتصاب نیمه شعبان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
❄️امام خمینی:
اولين و مهمترين فصل خونين مبارزه در عاشوراى 15خرداد رقم خورد. در 15خرداد42 مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود كه اگر تنها اين بود مقابله را آسان مىنمود.
بلكه علاوه بر آن از #داخل_جبهه_خودى #گلوله_حيله و #مقدس_مآبى و #تحجر بود؛ #گلوله_زخم_زبان و #نفاق و #دورويى بود كه هزار بار بيشتر از باروت و سرب، جگر و جان را مىسوخت و مىدريد.
در آن زمان روزى نبود كه حادثهاى نباشد، #ايادى_پنهان_و_آشكار_آمريكا_و_شاه به #شايعات و #تهمتها متوسل شدند حتى نسبت تارك الصلاة و كمونيست و عامل انگليس به افرادى كه هدايت مبارزه را به عهده داشتند مىدادند.
واقعاً روحانيت اصيل در تنهايى و اسارت خون مىگريست كه چگونه امريكا و نوكرش پهلوى مىخواهند ريشه ديانت و اسلام را بركنند و عدهاى روحانى مقدس نماى ناآگاه يا بازى خورده و عدهاى وابسته كه چهرهشان بعد از پيروزى روشن گشت، مسير اين خيانت بزرگ را هموار مىنمودند.
آن قدر كه اسلام از اين مقدسين روحانى نما ضربه خورده است، از هيچ قشر ديگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلوميت و غربت امير المؤمنين- عليه السلام- كه در تاريخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقهها را بيش از اين تلخ نكنم.
ولى #طلاب_جوان بايد بدانند كه #پرونده_تفكر_اين_گروه_همچنان_باز_است و شيوه مقدس مآبى و دين فروشى عوض شده است.
شكست خوردگان ديروز، سياست بازان امروز شدهاند. آنها كه به خود اجازه ورود در امور سياست را نمىدادند، پشتيبان كسانى شدند كه تا براندازى نظام و كودتا جلو رفته بودند.
غائله قم و تبريز [اشاره به خیانت های حزب خلق مسلمان آقای #شریعتمداری] با هماهنگى چپيها و سلطنت طلبان و تجزيه طلبان كردستان تنها يك نمونه است كه مىتوانيم ابراز كنيم كه در آن حادثه ناكام شدند ولى دست برنداشتند و از #كودتاى_نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوايشان ساخت.
دستهاى ديگر از روحانىنماهايى كه قبل از انقلاب #دين_را_از_سياست_جدا_مىدانستند و سر به آستانه دربار مىساييدند، يكمرتبه متدين شده و به روحانيون عزيز و شريفى كه براى اسلام آن همه زجر و آوارگى و زندان و تبعيد كشيدند تهمت وهابيت و بدتر از وهابيت زدند.
ديروز مقدسنماهاى بيشعور مىگفتند دين از سياست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز مىگويند مسئولين نظام كمونيست شدهاند! تا ديروز مشروب فروشى و فساد و فحشا و فسق و حكومت ظالمان براى ظهور امام زمان- ارواحنا فداه- را مفيد و راهگشا مىدانستند، امروز از اينكه در گوشهاى خلاف شرعى كه هر گز خواست مسئولين نيست رخ مىدهد، فرياد «وا اسلاما» سر مىدهند!
ديروز #حجتيهاى_ها #مبارزه_را_حرام_كرده_بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا #اعتصاب_چراغانى_نيمه_شعبان را #به_نفع_شاه #بشكنند، امروز #انقلابىتر_از_انقلابيون_شدهاند!
«ولايتى» هاى ديروز كه در سكوت و تحجر خود آبروى اسلام و مسلمين را ريختهاند، و در عمل پشت پيامبر و اهل بيت عصمت و طهارت را شكستهاند و #عنوان_ولايت_برايشان_جز_تكسب_و تعيش_نبوده است، امروز خود را بانى و وارث ولايت نموده و حسرت ولايت دوران شاه را مىخورند!
راستى اتهام امريكايى و روسى و التقاطى، #اتهام_حلال_كردن_حرامها و #حرام_كردن_حلالها، اتهام كشتن زنان آبستن و حِليّت قمار و موسيقى از چه كسانى صادر مىشود؟ از آدمهاى لا مذهب يا از مقدسنماهاى متحجر و بيشعور؟!
فرياد #تحريم_نبرد_با_دشمنان_خدا و #به_سخره_گرفتن #فرهنگ_شهادت و شهيدان و #اظهار_طعنها_و_كنايهها #نسبت_به_مشروعيت_نظام كار كيست؟ كار عوام يا #خواص؟ خواص از #چه_گروهى؟ از به ظاهر معممين يا غير آن؟
#بگذريم_كه_حرف_بسيار_است!
همه اينها #نتيجه_نفوذ_بيگانگان در_جايگاه_و_در_فرهنگ_حوزههاست، و #برخورد_واقعى هم با اين #خطرات، #بسيار_مشكل و #پيچيده است.
(صحیفه امام، ج21، صص 280-282)
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
امام خمینی و ماجرای #تحریم_جشن_نیمه_شعبان
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸با نزدیک شدن به نیمه شعبان سال 57، امام خمینی در ابتکاری سیاسی به تحریم جشن های نیمه شعبان پرداخت(صحيفه امام، ج3، صص 427-428) تا از این مناسبت دینی در جهت مقابله با ظلم دستگاه فاسد پهلوی استفاده کند.
🔹این اقدام که پیشتر در تحریم عید نوروز در سال 42 نیز سابقه داشت، با استقبال علما و روحانیون و عموم مردم ایران مواجه شد و رژیم را در انفعالی بی سابقه و پیش بینی نشده قرار داد.
در نوروز 42 نیز علیرغم همزمانی این ایام با شهادت امام صادق(علیه السلام) امام به علمای بلاد توصیه کرده بودند که در اعلامیه های خود علت تحریم عید را همزمانی با شهادت امام ششم بیان نکنند، بلکه به مسئله تحریم به عنوان عامل #اعتراض_سیاسی نسبت به مفاسد و مظالم پهلوی تصریح کنند. اجرای این راهبرد مبارزاتی که نیازمند شجاعت فوق العاده بود، برای همه علما و خطبا ممکن نشد و برخی در اعلامیه های خود، علت تحریم را شهادت ذکر کردند اما در مجموع تاکتیک تحریم عید تحقق یافت و رژیم برای مقابله با آن، #حمله_به_فیضیه را تدارک دید.
🔸بعد از انتشار گسترده اعلامیه امام مبنی بر تحریم اعیاد شعبانیه سال 57، رژیم شاه، برای شکستن این تحریم به کانون های مذهبی وابسته به دربار متوسل گردید که مهم ترین آن، #انجمن_حجتیه بود.
🔹انجمنی ها با سوءاستفاده از عواطف مذهبی مردم، حداکثر تلاش خود را برای شکستن تحریم چراغانی نیمه شعبان به کار گرفتند و به این صورت آخرین تلاش ها را برای مبارزه با نهضت امام خمینی و در جهت تقویت رژیم فاسد پهلوی به کار بستند.
🔸تحلیل و ریشه یابی علت این عملکرد غلط، آسان نیست و نمی توان در مورد عملکرد سران و بدنه این تشکیلات و مخاطبان آنان، قضاوت واحدی انجام داد اما شکستن تحریم در آن دوره، نقطه اشتراک نظر #ساواک و انجمنی ها بود! که صدالبته با هوشیاری علما و همراهی مردم، این #توطئه_پیچیده ره به جایی نبرد.
🔸همزمان با #خیانت انجمن حجتیه برای شکستن تحریم چراغانی، مردی دلسوخته و به حق ذوب در امام زمان(عج) دست رد به پیشنهاد رژیم منحوس پهلوی زد و برخلاف انتظار متحجرین و مخالفان مذهبی نهضت امام، با تحریم اعیاد شعبانیه همراه شد و محاسبات رژیم در کنترل و مقابله با فعالیت های سیاسی/مذهبی انقلابیون بر مدار تحریم چراغانی را برهم زد. مردی که با گذشته چهار دهه از مرگ مشکوک و شهادت گونه اش، هنوز هم به نحو شایسه مورد تجلیل قرار نگرفته است.
🔹 #مرحوم_کافی همان کسی بود که بانی تأسیس #مهدیه در شهرهای مختلف ایران بود و بیش از آقای #حلبی(مؤسس انجمن حجتیه) با وجهه امام زمانی شناخته می شد، اما در آن سال و در لبیک به فرمان امام، #جشن_سالیانه_مهدیه_تهران را برگزار نکرد و علیرغم اصرار ساواک، از اجرای این مراسم خودداری کرد و سپس به سوی مشهد حرکت کرد.
مرحوم کافی در یک سانحه رانندگی مشکوک در جاده مشهد کشته شد و مراسم تشییع جنازه او در مشهد به تظاهراتی خونین مبدل گردید. برخی گمانه شهادت وی توسط رژیم را نیز مطرح نمودهاند.
اقدام تاریخی مرحوم کافی نقش اساسی در شکست توطئه مشترک ساواک و انجمنی ها داشت اما کارشکنی حجتیه و ضربه بر جریان مبارزات اسلامی، در آن دوران دشوار و خونین بار را نباید فراموش کرد.
▫️امام خمینی در آخرین ماه های حیات مبارک خویش در متن تاریخی #منشور_روحانیت، به خیانت انجمن حجتیه اشاره کرد و چنین فرمود:
«ديروز «حجتيهاى» ها مبارزه را حرام كرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانى نيمه شعبان را به نفع شاه بشكنند، امروز انقلابىتر از انقلابيون شدهاند!»
🔸با پیروزی انقلاب اسلامی، در نخستین جشن نیمه شعبان امام خمینی با صدور پیامی، عموم مردم را به برگزاری هرچه باشکوه تر این مراسم دعوت فرمود و در خلال یک سخنرانی عمومی نیز، ضمن تأکید بر جبران تعطیلی این جشن در سال قبل، بر ضرورت توجه به محتوای این جشن های سراسری تأکید فرمودند.
🔹امروز نقش انقلاب اسلامی در تعظیم شعائر شیعی و توسعه کمی و کیفی مناسک دینی، بر دوست و دشمن پوشیده نیست اما #متحجرین_مذهبی درباری دیروز، و #سکولارهای_حوزوی غرب اندیش امروز، همچنان بر حقائق چشم پوشیده و به کارشکنی علیه انقلاب اسلامی و بازی در پازل های پیچیده کفار و استکبار مشغول اند.
باشد خداوند هدایت شان کناد و اگر نمی شود، شرشان از سر این مردم عزیز و عاشقان امام عصر(عج) کم گردد.
◽️مرور اعلامیه های امام خمینی در تحریم اعیاد شعبانیه در سال 57 و تعظیم اعیاد شعبانیه در سال 58 خالی از لطف نیست. این متن های تاریخی را در روزنه بخوانید:
-پیام تاریخی #امام_خمینی در #تحریم_جشنهای_نیمه_شعبان_سال57:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4001
-تصریح امام به خیانت انجمن حجتیه در شکستن اعتصاب نیمه شعبان:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4002
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
گزیدهای از سخنرانی تاریخی #امام_خمینی در آستانه #نیمه_شعبان58
دعوت امام از مردم ایران برای برگزاری شکوهمند و محتوامحور جشن نیمه شعبان
#حافظه_تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️محمدرضا خان هم اسلام را مىگفت قبول داريم! هيچ هم مضايقه نداشت از اينكه شما برويد توى مساجد نمازتان را بخوانيد؛ ولو اينكه اين مضايقه اين هم داشت از ترس يك چيز ديگر. #انگليسها كه آمده بودند عراق را گرفته بودند، شنيدم كه آن سردارشان ديده بود كه يك كسى دارد بالاى مأذنه يك چيزى مىگويد- اذان مىگفتند. گفته بود اين چيست؟ گفته بودند اذان مىگويد. گفته بود كه به امپراتورى انگلستان هم ضرر دارد اين؟ گفته بودند نه. گفت بگويد، هر چه مىخواهد بگويد!
▫️نماز و روزه ما به امپراتورى انگلستان ضررى نداشت، هيچ هم كارى نداشتند؛ برويد هر چه مىخواهيد نماز بخوانيد، هر چه مىخواهيد روزه بگيريد! آنى كه به امپراتورى همه ضرر داشت آن اسلام و محتواى واقعى اسلام بود كه مع الأسف بسيارىاش مَنْسى واقع شده است.
#سياسات_اسلام همچو منسى شده است كه اصلًا سياست يك ننگى بود در اينجا! فلان آخوند «سياسى» است! و «ساسة العباد»، كه در «زيارت جامعه» مىخوانيم، اگر به يك مقدسمآبى هم مىگفتند، تعبيرش لابد مىكردند. جرأت نمىكرد بگويد كه آن هم سياسى است. اين يك چيز ننگآورى بود كه يك كسى در حكومت دخالت بكند كه اين حكومت بايد صحيح باشد؛ جريان صحيح بايد باشد.
▫️اين از تبليغات همان شياطين بود كه مىخواستند قشر اسلام را صورتش را نگه دارند و ماها مشغول به همين صورتها باشيم و محتوا نباشد در كار. كارهايشان را انجام بدهند، محتواى اسلام كه مهمش اسلام قيامِ للَّه، نهضتِ للَّه، جلوگيرى از ظلم ظالمين، از ستم ستمكاران، اجراى عدالت اسلامى، اينها را مَنْسى؛ برويم هر چه دلمان مىخواهد مسأله بگوييم! هر چه مىخواهيم نماز بخوانيم! مسأله گفته نشود كه بايد جلوگيرى از طاغوت كرد. اين را نگوييد مسأله؛ هر چه ديگر مىخواهيد بگوييد اما اين نبايد گفته بشود. سينه بزنيد لكن هيچ صحبت از سياست نكنيد؛ همان سينه بزنيد بىمحتوا! بايد سينه زدن هم محتوا داشته باشد.
▫️ #امسال_بايد_چراغان_بكنيد #بامحتوا؛ نه صِرف چراغان. صرف چراغان خوب است اما آن فايدهاى كه براى اسلام بايد داشته باشد [ندارد]. خصوصاً چراغان براى كسى كه قيام مىكند، چراغان براى #قيام_للَّه. يك پرتوى باشد اين چراغان از قيام للَّه، از جلوگيرى از مفاسد، از ريشه كندن اين ريشههاى فاسدى كه الآن بين مردم منتشر هستند باز؛ اين ريشههايى كه مىخواهند نگذارند اين نهضت پيش برود با هر صورت. چراغان در كمال خوبى، در كمال عظمت، با محتوا. بايد امسال فرق كند با همه سالها.
▫️شما امسال بايد جبران كنيد آن جهات سابق [اشاره به تعطیلی چراغانی نیمه شعبان سال 57]. يكوقت به وقوف است، يكوقت به حمله. آن #جهاد بود كه آن روز كرديد، اين هم جهاد است كه امروز مىكنيد؛ اما متوجه باشيد كه أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ، إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ؛ اينكه نهضت، قيام، براى خدا باشد. هر كارى مىكنيد براى خدا باشد. #نمايش_نباشد، #براى_خدا_باشد. پرنمايش اما نه براى نمايش، براى خدا. محتوايش را حفظ كنيد. گويندگانى بيايند در مجالس شما كه مسائل را درست بگويند برايتان.
▫️عنايت خدا به اين ملت، اين پيروزى را به ما داد. هيچ كس نكرد، خدا كرد. هيچ كس، نيست؛ آنكه هست خداست؛ عنايت كرد به ما. اين حس تعاون كه در مردم پيدا شد، رحمت خدا به اينها توجه پيدا كرد. خداى تبارك و تعالى عنايت دارد به بندگان خودش؛ به ضعفا عنايت دارد. اين حس تعاون كه پيدا شد، رحمت خدا دنبالش بود. اين رحمت خدا و عنايت خدا شما را به پيروزى رساند. كوشش كنيد اين [پیروزی] را نگهش داريد. اگر نگه داشتيد پيروزى شما تا آخر است- تا آخرِ آخر، و اگر خداى نخواسته از دست ما برود نمىدانم چه مىشود.
من اميدوارم كه امسال با شكوه هر چه تمامتر و با محتواى هر چه تمامتر اين جشن بزرگ [نیمه شعبان] ان شاء اللَّه تعالى انجام بگيرد و آقايان هم با سلامت و سعادت و آقا ان شاء اللَّه به سلامت، و همهمان با هم اين نهضت را به پيش ببريم كه همه با هم يك جمهورى اسلامى، با محتواى اسلامى، در همه جهات [تشكيل بدهيم]. خداوند تأييدتان كند إن شاء اللَّه.
(سخنرانى در جمع هيأت قائميه تهران- 8 خرداد 1358)
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053