eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا آقای اهل «دروغ» نبود؟ || حسن احمدی ماژین @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️ اینجانب نمی‌دانم که آنچه «فائزه هاشمی» اخیرا در خصوص دروغگویی پدرش ابراز کرده است واقعیت دارد یا خیر؛ .... 🔹 اما در هر صورت شواهد و واقعیّات تلخ تاریخی حاکی از آن است که با تأسّف فراوان، [ممکن است] گناه «دروغگویی» نزد آقای «هاشمی» آنچنان قبیح و شنیع نبود و وی خود را به اجتناب از این عمل زشت آنچنان مقیّد نکرده بود و [احیانا] در مدّت زندگانی‌اش، موارد متعدّدی وجود دارد که صحّت این گزاره را تأیید می‌کند. آنچه در پی می‌آید صرفا دو مورد از مؤیّدات است. 👇 ⏪ خاطره‌ی پنجشنبه، ۱۸ دی ۱۳۶۵: «بعد از نماز همراه دکتر روحانی و سرهنگ ترابی به اهواز آمدم؛ چون محافظان معتقد بودند، قرارگاه در روز امنیت ندارد، قرار شد روزها در قرارگاه نباشیم و شبها باشیم. 👈به دفترم گفتم که خبری در اخبار ظهر پخش کنند که غیبت ما را از تهران توجیه نماید، ولی بالاخره گویا خواسته‌اند خبری در مورد ملاقات با امام باشد. امام موافقت نکرده‌اند که خبر ملاقات بدون واقعیت پخش شود.👉» 🔸 منبع: کتاب «اوج دفاع»، خاطرات سال ۶۵ هاشمی رفسنجانی، صفحه‌ی ۴۱۴ 💥 بنا بر خاطره‌ی ذکرشده، حضرت امام(رحمه الله علیه) دروغ گفتن را حتی در این حد نیز جایز نمی‌دانستند، اما متأسّفانه آقای هاشمی ... . ⏪ مدّعای کذب آقای هاشمی درباره‌ی محتوای ملاقات مشهور ۱۴ آبان ۶۴ با امام پیرامون رهبری آقای منتظری در گفتگو با تارنمای «آینده نیوز»: «... بعد که خدمت امام رسیدم و گفتم: موضوع پیغام آقای محمدی گیلانی و پس از آن تلفن آقای صانعی چیست؟ ایشان فرمودند: آقای محمدی گیلانی چیزهایی گفت، ولی دیدم صلاح نیست که مطرح شود. چون در دستور کار شما هم آمده و خبرگان هم می‌دانند. فکر کردم که نظر من آثار بدی برای آقای منتظری و نظام خواهد داشت و دست همه را می‌بندد. به آقای صانعی گفتم که به شما اطلاع دهد.» 🔸 منبع: تارنمای «شفاف»، ۱۸ اردیبشهت ۱۳۹۰، شماره‌ی مطلب: ۵۵۷۳۳ 💥 در جای خودش و براساس خاطرات و اظهارات آقای هاشمی اثبات کرده‌ایم که نه‌تنها مدّعای فوق مبنی بر صرف‌نظر کردن حضرت امام از مخالفتشان با مطرح شدن رهبری آقای منتظری در مجلس خبرگان «کذب محض» است؛ بلکه امام علاوه بر آن، «دو بار» دیگر نیز آقای هاشمی را از پیگیری قضیه‌ی رهبری آینده‌ی آقای منتظری نهی فرموده‌اند، اما با این حال؛ آقای هاشمی از فرمان امام تخطی کرده است. إن شاء الله در آینده‌ی نه‌چندان دور این پژوهش تفصیلی را منتشر خواهیم کرد. 🔶حاشیه روزنه در ماجرای ارتحال امام خمینی نیز هاشمی پیشنهاد کرده بود خبر ارتحال امام چند روز دیرتر اعلان شود و به مردم گفته شود برای سلامتی امام دعا کنند! که حاج احمدآقا اما قبول نکرد. مرحوم میریان از اعضای بیت امام می‌گوید: ....آقای هاشمی از حاج احمد آقا خواستند اعلام خبر فوت امام(ره) را دو الی سه روز عقب بیندازند و مردم را در همین حال نگه دارند تا بروند مرزها را محکم کنند و بعد خبر رحلت منتشر شود؛ حاج احمد آقا اجازه این کار را ندادند و با آقای هاشمی مخالفت کردند و گفتند: آقای رفسنجانی، من این کار را نمی‌کنم. گفت: چرا؟ خوب، خطر دارد. گفت: "آقای هاشمی، امام در طول همه این سال‌ها یک کلمه دروغ به مردم نگفتند و من نیز دروغ نمی‌گویم". حاج احمد آقا گفتند: آقای هاشمی، بدان، کسانی که 8 سال جبهه را اداره کردند و یک متر از خاک کشور را واگذار نکردند، اکنون نیز اگر دریابند منافقین حمله کردند، جنازه امام(ره) را بر زمین خواهند گذاشت و برای دفاع از کشور خواهند رفت و آن‌ها را سرکوب می‌کنند و بعد می‌آیند و امام را به خاک می‌سپارند. شما هم خاطرتان جمع باشد که مردم انقلاب را رها نمی‌کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند به این انقلاب صدمه بزند. @rozaneebefarda
پایگاه آمریکا در اربیل هم مورد حمله پهبادی قرار گرفت. الحمدلله رب العالمین همچنان راه زیادی در پیش است. برای توفیقات مجاهدان جان برکف امت اسلام دعا کنیم.... @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | دعای رهبر معظم انقلاب خطاب به امام زمان (ارواحنا له الفدا) در محفل انس با قرآن کریم 🔺امیدواریم خدای متعال سلام و ارادت و اخلاص ما را به خاک پای مولای عالم حضرت بقیةالله ارواحنا فداه برساند. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید || رهبر معظم انقلاب اسلامی: ما وقتی می‌توانیم از استفاده کنیم که داشته باشیم! 📆۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ @rozaneebefarda
📝 متن کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز ماه مبارک رمضان منتشر شد: 👈 از اینجا بخوانید: http://khl.ink/Nzb2G @rozaneebefarda
منزلت قرآن کریم در منظر علامه مصباح چگونه حق قرآن را ادا کنیم.... @rozaneebefarda
منشأ آمار غلط درباره رتبه اقتصادی ایران، نوبخت بود! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹محمدباقر نوبخت، معاون حسن روحانی و رئیس سازمان برنامه، در بهمن ۹۹ رتبه اقتصادی ایران در جهان را هجدهم اعلام کرده بود! ♦️ رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز اول ماه مبارک رمضان، توضیحاتی در تصحیح رتبه اقتصادی ایران مطرح کردند و فرمودند: "یک مطلبی را از حدود دو سه هفته پیش قصد داشتم به مردم عرض بکنم اما زمینه‌ای پیش نیامد که عرض بکنم. حالا عرض می‎کنم که من در سخنرانی اول فروردین در باب رتبه اقتصادی کشور یک آماری را عرض کردم. بعد از آن چند نفر به من تذکر دادند که این آمار درست نیست. من به دفترمان گفتم که بررسی کنند و بررسی کردند معلوم شد که حرف آن‌ها درست است. حق با آن‌هاست آمار ما درست نبوده و آنچه که من درباره رتبه اقتصادی هجدهم ایران در دنیا گفتم مربوط به چهار ۵ سال یا ۶ سال قبل بوده است. از کسانی که به من تذکر دادند که موجب شد که این اشتباه برطرف بشود من صمیمانه تشکر می‎کنم." 🔶حاشیه روزنه این از فضایل رهبری معظم انقلاب اسلامی است که ابایی از تصحیح علنی بیانات خود ندارند. این سعه مشرب و قدرت روحی در میان حکام دنیا کم نظیر است و نشانه اوج صداقت ایشان در تخاطب با مردم ایران است. توجه به منشأ این اشتباه محاسباتی که به مراکز رسمی باز می‌گردد، امری است علی حده و قابل پیگیری. نظر به اظهارات نوبخت در این باره، یکی از ریشه‌های اصلی اشتباه به او باز می‌گردد و خوب است او توضیح دهد بر چه اساسی چنین آماری را اعلان کرده است! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم|| مناجات سوزناک امام خمینی(رحمت الله علیه) و دعا برای ایران اسلامی @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند لشکر زینبی(س) 🔹گوشه‌هایی از دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم با رهبر معظم انقلاب اسلامی @rozaneebefarda
فتوای جدید فاضل میبدی در تحریم مجالس دعا! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️۲۶فرودین ۱۴۰۰ در روزنامه شرق: تأکید این مختصر نوشتار این است که حاکمان و دولتمردان به‌ویژه روحانیون به این دل خوش نداشته باشند که جامعه هرچه روزه‌دارتر باشد یا نمازخوان بیشتری داشته باشد، آن جامعه دینی‌تر است. از نگاه اسلام و قرآن توجه به نیازهای مادی و جسمی انسان به اندازه توجه به نیازهای معنوی مهم است. آخرین سخن اینکه: همان‌طورکه اگر احتمال ضرر برای بدن از راه روزه‌گرفتن وجود داشته باشد، تکلیف ساقط یا روزه‌گرفتن حرام می‌شود، همچنین اگر احتمال دهیم حضور در مجالس و اماکن برای برگزاری دعا موجب ابتلای به کرونا می‌شود، چنین حضوری نیز حرام خواهد بود. 🔶حاشیه روزنه فاضل میبدی از شاگردان آقای منتظری و عضو ارشد گروه موسوم به مجمع محققین است که گذشته از مواضع تندروانه سیاسی، اظهارات تجدیدنظرطلبانه فراوانی از وی پیرامون مسائل دینی به چشم می‌خورد. جریان هویت‌گرای حوزه علمیه قم، باید با مواضع رادیکال برجامیان در تقابل با شعائر دینی آشنا شود تا زمینه سوءاستفاده این طیف از بدنه حوزه برای ایجاد تقابل با نظام پیشگیری گردد. @rozaneebefarda
مواضع تأمل برانگیز سيدحسن مصطفوی(خمینی) پیرامون ۱۴۰۰ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️در ابتدای سخن، یاد آقای کروبی را گرامی می داریم. انشاالله با حاکم شدن خرد جمعی در تصمیمات، مسأله حصر خاتمه یابد و بتوانیم ایشان و سایر محصورین به خصوص آقای مهندس موسوی و خانم دکتر رهنورد را از نزدیک ببینیم. به نظرم، ما در برهه بسیار مهمی از کشور هستیم؛ نه از این باب که همیشه می گویند، «برهه حساس کنونی»! بلکه واقعیت این است که امروز وضع معیشت مردم در دوره بسیار سختی است. البته ما هنوز به فقر نسلی بر نخورده و به فقر فرهنگی هم نرسیده ایم، ولی اگر فقر اقتصادی تا یکی دو نسل ادامه یاید، کار ممکن است به فقر فرهنگی کشد.  اما در مورد حضور خودم در انتخابات ریاست جمهوری، نکته ای را باید بیان کنم. واقعیت این است که اصلا خودم بنای حضور نداشتم؛ برای اینکه احساس مسئولیت نمی کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسئولیت حضور دارند. این تصمیم پابرجا بود تا اینکه با پیش بینی ها و ارزیابی های قابل توجهی مواجه شدیم. این را بگویم که بیش از اقبال افراد و جریانات خاص که به نوبه خود بسیار ارزشمند است، اقبال مردمی برای من مهم بود و از همین رو بود که ارزیابی ها برای من مهم بود. تنها عاملی که من را در تصمیم گیری مردّد کرده بود - البته تصمیم هم نگرفته بودم - این بود که نکند فردای قیامت پیش خدا، روح امام، شهدا و آیندگان بگویند یک موقعی کاری از شما می آمد و نکردید. فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود. اگر هم رد می کردند اتفاق مهمی نمی افتاد.  توجه کنید که امثال ما اگر گوشت و پوستمان هم برود نمی خواهیم جمهوری اسلامی از بین برود و هیچ کس نباید چنین توقعی را داشته باشد و اگر کسی روزی می خواهد به بنده اقبال کند بداند که ما تا آخرین لحظه هیچ وقت هیچ کاری نمی کنیم که جمهوری اسلامی بخواهد لطمه ببیند و اگر هم احیانا کاری انجام می دهیم برای این نکته (حفظ جمهوری اسلامی) است. لذا اگر فکر کنیم یک کار به فرآیندی می رسد که نتیجه اش تضعیف کلان مملکت و جمهوری اسلامی است، به نظر من مصلحتی بر آن مترتب نیست. البته هرگز از اصول خود عدول نمی کنیم و صلاح  کشور را هم  در همین می دانیم.  آینده ایران و مردم کشورمان را هم چندان متفاوت از آینده جمهوری اسلامی نمی دانم. یعنی معتقدم به هر حال این دو با هم پیوند دارد. بالأخره ما عرق دینی، شیعی و اسلامی داریم و نمی توانیم نسبت به تاریخ بزرگی هم که پشت سرمان هست بی‌تفاوت باشیم. اما به هر حال وقتی در مورد یک تصمیم گیری صلاح دیده نمی شود، مسئولیتی حاصل نخواهد شد و در صورتی که آن تصمیم عملی شود، در آینده مسأله ای پیش نرفته و مشکل مردم حل نمی شود. این در حالی است که قرار است آمدن امثال من مشکل گشا باشد.  واقعیت این است که  در کشور ما بعضا تصمیم های بسیار خطرناک ایدئولوژیک می گیرد. البته من معتقد نیستم همه این افراد ایدئولوژیک هستند، بلکه خیلی از آنها هستند ولی به هر حال تصمیماتی با پایه های ایدئولوژیکی می گیرند که غلط و خطرناک است. من اصلا بنا ندارم که بگویم در این شرایط (دیگر در میدان) نیستم و دیگر کار نمی کنم. بالأخره تا حالا می گفتم همه باید باشند و از مردم دعوت کنیم. و الان هم می گویم حضور مردم از هر عنصری واجب تر است. در مرحله فعلی به نظر من در میان دوستان شما نهاد اجماع ساز حداقل برای یک گروه سیاسی اتفاق مبارکی است. به هر حال این مجموعه، مجموعه ای است که در شرایطی که فعلا کسی توان کار فردی ندارد، باید آن را مبنایی برای کار گرفت و به تصمیم آن که مبتنی بر خرد جمعی است، احترام گذاشت. اما به مردم صادقانه مشکلات را بگویید؛ حداقل این است که فردا اگر هدفمان محقق نشد می گوییم ما از قبل حرف هایمان را گفته ایم و در حدّ وسع خود کارمان را انجام داده ایم. برای یک جریان سیاسی از نظر حیات سیاسی خودش بعضی وقت ها شکست ها زمینه پیروزی های بعدی است. آقای اگر سال 84 نمی آمد و شکست نمی خورد، 92 نمی بُرد. یعنی خیلی وقت ها این گونه است که فرد باید از شکست این مرحله برای گام بعدی توشه‌ای بردارد باید عقیده و مشرب سیاسی خودمان و خطری که پیش رو است را بگوییم. به نظر من واقعا حکومت یکدست افراطی برای کشور خطرناک است. همه نسبت به مملکت، آینده، فرزندانمان و گذشته تاریخی مان مسئولیت داریم؛ تلقی من هم این بود که شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست، اما نه به این معنا که به عنوان یک کنش گر، فعال، توصیه کننده و همدل حضور نداشته باشم؛ بلکه در عرصه حضور خواهم داشت. به هر حال اولین مسأله این است که باید سعی کنید امید را به جامعه برگردانید. مردم خیلی ناامید و قهر هستند و حق هم دارند. چرا که در این سال ها روش های درستی در مواجهه با جامعه انجام نگرفت. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم پیوستی ظاهرا مربوط به یک مانور نظامی است که به‌ اشتباه با عنوان هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی در حال بازنشر است. @rozaneebefarda
دستیابی ایران به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد ⭕️رئیس مجلس خبر داد: 🔹با افتخار اعلام میکنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته ودر شب زیارتی سید الشهدا(ع)، دانشمندان جوان وخداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند. 🔹این موفقیت رابه مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ارادۀ ملت ایران معجزه‌آفرین است وهر توطئه‌ای راخنثی خواهد کرد. @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥جزئیاتی از حجت‌الاسلام ▫️آمریکا هم در انفجار دخالت داشته است. دولت روحانی اصرار دارد آمریکا را تطهیر کند! ▫️مسئولین دولت بسیار ساده‌اندیش هستند! ▫️وقتی انتقام نگیریم، خرابکاری و حمله و ضربات بیشتر ادامه می‌یابد. ▫️دولت مانع اجرای فرامین حکیمانه قرآن است. ▫️دیپلماسی ذلیلانه ملت ایران را در سطح جهان تنزل می‌دهد. @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مروری بر فضای کلی علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه سلمان رئوفی|| استاد سطح عالی حوزه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔅نقشه کلی از افراد و موسسات فعال در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی 🔅مولفه های اصلی این جریان ها و تمایزات آنها با همدیگر 🔅آسیب شناسی فضای تولید علوم انسانی اسلامی ▫️سخنرانی در جمع گروه فقه نظام حوزه علمیه معصومیه(س) قم @salmanraoofi @rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت جبهه سازی جریان انقلابی در فضای مجازی تقی وکیل پور|| مدیر مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️هر وقت را گم کردی، ببین کجاست! 🔴 دشمن را هدف گرفته‌ است. 💠 لبیک به پیرامون فضای مجازی 🌀 لینک عضویت در : https://survey.porsline.ir/s/CtE9xuJ 🆔 کانال لشگر سایبری در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/438698090C7e4db3fe64 @rozaneebefarda
دیدگاه دقیق جناب امام جمعه تبریز پیرامون @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در برنامه پیام جمعه: ⭕️ برخی کارشناسان بر این باورند آغاز بکار شبکه اجتماعی صوت محور کلاب هاوس در ایران با اهداف سیاسی و انتخاباتی صورت گرفته و احتمال دارد از این نرم افزار نقش آتش بیار معرکه استفاده شود، لذا ورود به شبکه های اجتماعی جدید که میدان دشمن است باید و باشد نه تاثیر پذیر. @rozaneebefarda
پیاده‌روی اعتراضی چند نفر از روحانیان قم برای 🔹روحانیان معترض حرکت خود را از روز دوشنبه با زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها و قبور برخی روحانیان مبارز مانند شهید آیت الله سعیدی و شهید نواب صفوی و پیمان با شهدا با حضور در بهشت معصومه(سلام الله علیه) آغاز کردند و از سه شنبه به سمت تهران حرکت کرده‌اند. 🔸این حرکت خودجوش اکنون وارد روز پنجم شده و این روحانیان طبق اعلان خودشان، قرار است برای مطالبه محاکمه رئیس‌جمهور به قوه قضائیه مراجعه کنند. 🔸پیش از این درخواست مشابهی با چندین هزار امضاء به کمسیون اصل نود مجلس تقدیم شده بود. 🔘پیاده‌روی اعتراضی برای درخواست محاکمه یک مسئول اجرایی، دمکراتیک‌ترین روش اعتراض سیاسی است که در تاریخ حوزه علمیه (خصوصا از نهضت عدالتخانه به بعد) سابقه داشته است. این موضوع در مورد آقای حسن روحانی که مسئول مستقیم وضعیت فعلی کشور است، امر عجیبی نیست. 🔸ممکن است کسانی با این روش اعتراض یا ادبیات معترضین موافق نباشند و روش‌های انتقادی و اعتراضی دیگری را در اولویت بدانند(کما اینکه نویسنده این سطور چنین است)؛ ای بسا به همین دلیل بسیاری از روحانیان منتقد روحانی از همراهی با این جمع خودداری کرده‌اند، اما حقوق اساسی آنان برای مطالبه اصلاح وضع موجود و محاکمه عاملین این وضع، محترم است. دولت روحانی نشان داده با این قبیل حرکت‌ها به شدت برخورد می‌کند و از این رو باید منتظر برخورد سخت یا اقلاً فضاسازی رسانه‌ای سنگین علیه این حرکت باشیم. در روزهای آینده نتیجه مشخص می‌شود. 🔹فرزندان فیضیه: https://eitaa.com/farzandan @rozaneebefarda
از کوزه اعتدالی جماعت همان برون تراود که در اوست! فرصتی است برای افشای ماهیت واقعی ! از دعوای خاله زنکی و گیس و گیس کشی و که بگذریم؛ تعابیر زشت و زننده یک خبرنگار پرحاشیه برجامی(ف.م) خطاب به (خبرنگار زن رادیکال) آنهم در حوالی سحرگاه ماه مبارک رمضان، در نوع خود عجیب و جالب توجه است! اینها می‌خواهند به ملت فهیم و نجیب ایران درس گفتگوی آزاد و تحمل مخالف و این حرفها بدهند؟! اینها که مخالفان شان را ولو از طایفه سیاسی خودشان باشد، اینطور منکوب می‌کنند و از هم ابایی ندارند؟ @rozaneebefarda
امام منهای خط امام! بازخوانی دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون خطر توسط برخی مدعیان دروغین [صفحه ۱ از ۳] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️چالش اصلی همه‌ی تحولات بزرگ اجتماعی - از جمله انقلابها - صیانت از جهت گیری های اصلی این انقلاب یا این تحول است. این مهمترین چالش هر تحول عظیم اجتماعی است که هدفهائی دارد و به سمت آن هدفها حرکت و دعوت میکند. این جهتگیری باید حفظ شود. ▪️ اگر جهتگیری به سمت هدفها در یک انقلاب، در یک حرکت اجتماعی صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عکس اهداف خود عمل خواهد کرد. لذا شما در قرآن ملاحظه میکنید که در سوره‌ی مبارکه‌ی هود، خدای متعال به پیغمبرش میفرماید: «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لاتطغوا انّه بما تعملون بصیر». پیغمبر را امر میفرماید به استقامت. استقامت، یعنی پایداری؛ راه را مستقیم ادامه دادن؛ در جهت درست حرکت کردن. نقطه‌ی مقابل این حرکت مستقیم در این آیه‌ی شریفه، طغیان قرار داده شده است؛ «و لاتطغوا». طغیان، یعنی سرکشی؛ منحرف شدن. به پیغمبر میفرماید: هم تو - شخصاً - هم کسانی که همراه تو و با تو هستند، این راه را درست ادامه بدهید و منحرف نشوید؛ «انّه بما تعملون بصیر». مرحوم علامه‌ی طباطبائی بزرگوار در تفسیر المیزان میفرماید: لحن این آیه، لحن تشدد است؛ هیچ نشانه‌ی رحمت در این آیه نیست. خطاب به خود پیغمبر است؛ «من افراد النّبىّ بالذّکر». در درجه‌ی اول، خود پیغمبر را مخاطب قرار میدهد: «فاستقم». لذا این آیه به نحوی است که پیغمبر اکرم درباره‌ی سوره‌ی هود فرمودند: «شیّبتنی سورة هود»؛ سوره‌ی هود مرا پیر کرد. این به خاطر همین آیه است. در روایت است که آن بخشی از سوره‌ی هود که پیغمبر میفرماید «من را پیر کرد»، همین آیه‌ی مبارکه است؛ به خاطر تشدیدی که در این آیه هست. در حالی که در یک جای دیگر قرآن هم دارد: «فلذلک فادع و استقم کما امرت»، اما عنوان «فاستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغوا» - منحرف نشوید، از راه برنگردید - خطاب سختی است که به خود پیغمبر است. این خطاب، دل پیغمبر را میلرزاند. 🟤 این به خاطر همین است که تغییر جهتگیریها و منحرف شدن از راه اصلی - که هویت اصلی هر انقلابی به آن جهتگیریهاست و در واقع، سیرت انقلابها همین جهتگیریهای اصلی است - بکلی راه را عوض میکند و این انقلاب به هدفهای خود نمیرسد. 🟢اهمیت این قضیه از این باب است که است، است؛ اینجور نیست که از اول کار، این تغییر جهتگیری با ۱۸۰ درجه اتفاق بیفتد؛ اول با زاویه‌های خیلی کوچکتر، این تغییر شروع میشود؛ هرچه ادامه پیدا میکند، فاصله‌ی راه اصلی - که صراط مستقیم است - با این انحراف، روزبه‌روز بیشتر میشود. این یک جهت است. ▪️جهت دیگر این است که آن کسانی که در پی تغییر هویت انقلاب بر می آیند، معمولاً با پرچم رسمی و با تابلو جلو نمی‌آیند؛ آنچنانی حرکت نمی‌کنند که معلوم بشود اینها دارند با این حرکت مخالفت می‌کنند؛ حتّی گاهی به عنوان طرفداری از حرکت انقلاب، یک اقدامی می‌کنند، یک اظهاری می‌کنند، کاری می‌کنند، زاویه ایجاد می‌کنند؛ انقلاب از جهتگیری خود بکلی دور می‌افتد، برکنار می‌شود. ▪️ برای اینکه این جهتگیری غلط و این انحراف اتفاق نیفتد، احتیاج به شاخصهای معینی هست. باید سر راه، شاخصهائی وجود داشته باشد. اگر این شاخصها بود، روشن بود، واضح بود، در معرض دید مردم بود، انحراف اتفاق نمیافتد؛ اگر کسی هم در جهت انحراف کار کند، از نظر توده‌ی مردم شناخته میشود؛ اما اگر شاخصی وجود نداشت، آن وقت خطر جدی خواهد شد. 🟢خوب، شاخص در انقلاب ما چیست؟ این خیلی مهم است. سی سال است که ما در جهت این انقلاب حرکت میکنیم. ملت ما بصیرت به خرج دادند، شجاعت به خرج دادند، حقاً و انصافاً لیاقت به خرج دادند. این انقلاب را سی سال است شما دارید جلو می‌برید؛ اما خطر وجود دارد. دشمن انقلاب، دشمن امام بیکار نمی‌نشیند؛ سعی می‌کند این انقلاب را از پا در بیاورد. چه جور؟ با منحرف کردن راه انقلاب. بنابراین لازم است ما شاخص داشته باشیم. ▪️من عرض میکنم ، خود و است. امام بهترین شاخص برای ماست. اگر این تشبیه با همه‌ی فاصله‌ای که وجود دارد، به نظر برسد، عیبی ندارد که تشبیه کنیم به وجود مقدس پیغمبر که قرآن میفرماید: «لقد کان لکم فی رسول‌اللَّه اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللَّه و الیوم الاخر» خود پیغمبر اسوه است؛ رفتار او، کردار او، اخلاق او. یا در یک آیه‌ی شریفه‌ی دیگر میفرماید: «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الّذین معه»؛ ابراهیم و یاران ابراهیم اسوه‌اند. در اینجا یاران ابراهیمِ پیغمبر هم ذکر شده‌اند تا کسی نگوید که پیغمبر معصوم بود یا ابراهیم معصوم بود، ما نمیتوانیم از آنها تبعیت کنیم... @rozaneebefarda
امام منهای خط امام! بازخوانی دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون خطر توسط برخی مدعیان دروغین [صفحه ۲ از ۳] ▫️ در مورد امام بزرگوار که شاگرد این مکتب و دنباله‌روِ راه این انبیای عظام است، همین معنا صدق میکند. خود امام برجسته‌ترین شاخصهاست؛ رفتار امام، گفتار امام. خوشبختانه بیانات امام در دسترس است، تدوین شده است. وصیتنامه‌ی امام آشکارا همه‌ی مافی الضمیر امام را برای آینده‌ی انقلاب تبیین می‌کند. ▪️نباید اجازه داد این ، یا ، یا . اگر این شاخصها را ما بد تبیین کردیم، غلط ارائه دادیم، مثل این است که یک قطب‌نما را در یک راه از دست بدهیم، یا قطب‌نما از کار بیفتد. فرض کنید در یک مسیر دریائی یا در یک بیابان که جاده‌ای هم وجود ندارد، قطب‌نمای انسان آسیب ببیند و از کار بیفتد؛ انسان متحیر میماند. اگر نظرات امام، بد بیان شد، بد تبیین شد، مثل این است که قطب‌نما از کار بیفتد، راه گم میشود؛ هر کسی به سلیقه‌ی خود، به میل خود حرفی میزند. بدخواهان هم در این میان از فرصت استفاده میکنند، راه را جوری تبیین میکنند که ملت به اشتباه بیفتد. 🟤مواضع امام بایستی به طور روشن و واضح - همان طور که خود او گفت، همان طور که خود او نوشت - تبیین شود؛ این ملاک راه امام و خط امام و صراط مستقیم انقلاب است. یک نفر صریح می‌گوید من امام را قبول ندارم - این بحث دیگری است - خیلی خوب، پیروان امام و طرفداران امام با کسی که صریح بگوید من امام را قبول ندارم، راه او را غلط می‌دانم، حسابشان روشن است؛ اما اگر قرار است در خط امام، با اشاره‌ی انگشت امام، این انقلاب پیش برود، باید معلوم باشد، روشن باشد و مواضع امام بزرگوارمان بدرستی تبیین شود. ▪️ نباید برای خوشامد این و آن، برخی از مواضع حقیقی امام را یا انکار کرد، یا مخفی نگه داشت. بعضی اینجور فکر می‌کنند و این فکر غلطی است - که برای اینکه امام پیروان بیشتری پیدا کند، کسانی که مخالف امام هستند، آنها هم به امام علاقه‌مند شوند، بایستی ما بعضی از مواضع صریح امام را یا پنهان کنیم یا نگوئیم یا کمرنگ کنیم؛ نه، امام هویتش، شخصیتش به همین مواضعی است که خود او با صریح‌ترین بیانها، روشن‌ترین الفاظ و کلمات، آنها را بیان کرد. ▫️همین‌ها بود که دنیا را تکان داد. همین مواضع صریح بود که توده‌های عظیم را مشتاق ملت ایران و بسیاری را پیرو ملت ایران کرد. این نهضت عظیم جهانی که شما امروز در گوشه و کنار دنیای اسلام نشانه‌های آن را میبینید، از این طریق به راه افتاد. امام را باید آورد . مواضعش بر علیه استکبار، مواضعش بر علیه ارتجاع، مواضعش بر علیه لیبرال دموکراسی غرب، مواضعش بر علیه منافقان و دورویان را باید صریح گذاشت. کسانی که تحت تأثیر آن شخصیت عظیم قرار گرفتند، این مواضع را دیدند و تسلیم شدند. نمیشود به خاطر اینکه زید و عمرو از امام بیاید، ما مواضع امام را پنهان کنیم یا پوشیده کنیم یا آن چیزهائی که به نظرمان می‌آید، کنیم. عده‌ای در یک دورانی - که ما آن دوران را به یاد داریم؛ دوران جوانیهای ما - برای اینکه اسلام علاقه‌مندان و طرفدارانی پیدا کند، بعضی از احکام اسلام را کمرنگ می‌کردند، ندیده می‌گرفتند؛ حکم قصاص را، حکم جهاد را، حکم حجاب را انکار و پنهان می‌کردند، می‌گفتند اینها از اسلام نیست، قصاص از اسلام نیست، جهاد از اسلام نیست، برای اینکه فلان مستشرق یا فلان دشمن مبانی اسلامی از اسلام خوشش بیاید! این غلط است. اسلام را با کلیتش بایستی بیان کرد. ، آن امامی نیست که ملت ایران به نفس او، به هدایت او جانشان را کف دست گرفتند، فرزندانشان را به کام مرگ فرستادند، از جان و مالشان دریغ نکردند و بزرگترین حرکت قرن معاصر را در این نقطه‌ی عالم به وجود آوردند. امام منهای خط امام، امام بی‌هویت است. سلب هویت از امام، خدمت به امام نیست. ، مبانی روشنی بود. این مبانی - اگر کسی نخواهد مجامله کند، تعارف کند - در کلمات امام، در بیانات امام، در نامه‌های امام، و بخصوص در وصیتنامه‌ی امام - که کوتاه شده‌ی همه‌ی آن مواضع است - منعکس است. این مبانی فکری همان چیزی است که آن موج عظیم و سهمگین را علیه غارتگریهای غرب و یکه‌تازیهای آمریکا در دنیا به وجود آورد. شما خیال میکنید اینکه رئیس جمهورهای گوناگون آمریکا به هر کشوری از این کشورهای آسیا و خاورمیانه سفر کردند، حتّی در بعضی از کشورهای اروپائی مردم جمع شدند و علیه آنها شعار دادند، همیشه اینجور بود؟ نه، این حرکت امام بود، افشاگری امام بود، موضعگیری امام بود که استکبار را رسوا کرد، صهیونیسم را رسوا کرد، و روح مقاومت را در ملتها و بخصوص در جوامع اسلامی زنده کرد. @rozaneebefarda
امام منهای خط امام! بازخوانی دیدگاه مقام معظم رهبری پیرامون خطر توسط برخی مدعیان دروغین [صفحه ۳ از ۳] ⭕️ این است که ما مواضع امام را انکار کنیم. این کج‌اندیشی را هم متأسفانه بعضاً کسانی انجام میدهند که یک وقتی خودشان جزو مروجان افکار امام بودند یا جزو پیروان امام بودند.حالا به هر دلیلی راه‌ها کج می‌شود، هدفها گم می‌شود، یک عده‌ای برمی‌گردند؛ بعد از آنکه سالهای متمادی برای امام و برای این هدفها حرف زدند و حرکت کردند، در مقابل این اهداف و این مبانی می‌ایستند و آن حرفها را می‌زنند! 🔹خوب، خط امام اجزائی دارد. مهمترینِ آنچه که در مورد خط امام و راه امام می‌شود گفت، چند نکته است که من عرض می‌کنم. و بخصوص به جوانها عرض می‌کنم: بروید وصیتنامه‌ی امام را بخوانید. امامی که دنیا را تکان داد، امامی است که در این وصیتنامه منعکس است، در این آثار و گفتار منعکس است. ▫️ اولین و اصلیترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله‌ی اسلام ناب محمدی است؛ یعنی اسلام ظلم‌ستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان.در مقابل این اسلام، امام اصطلاح «اسلام آمریکائی» را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. اسلام آمریکائی یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بیتفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده‌خواهی، اسلام بیتفاوت در مقابل دست‌اندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان،اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همه‌ی اینها میسازد. این اسلام را امام نامگذاری کرد: . 🔹 فکر ، فکر همیشگی امام بزرگوار ما بود؛ مخصوص دوران جمهوری اسلامی نبود؛ منتها تحقق اسلام ناب، جز با حاکمیت اسلام و تشکیل نظام اسلامی امکانپذیر نبود. اگر نظام سیاسی کشور بر پایه‌ی شریعت اسلامی و تفکر اسلامی نباشد، امکان ندارد که اسلام بتواند با ستمگران عالم، با زورگویان عالم، با زورگویان یک جامعه، مبارزه‌ واقعی و حقیقی بکند. لذا امام حراست و صیانت از جمهوری اسلامی را اوجب واجبات میدانست. اوجب واجبات، نه از اوجب واجبات. واجب‌ترین واجبها، صیانت از جمهوری اسلامی است؛ چون صیانت اسلام - به معنای حقیقی کلمه - وابسته‌ به صیانت از نظام سیاسی اسلامی است. بدون نظام سیاسی، امکان ندارد. ▪امام جمهوری اسلامی را مظهر حاکمیت اسلام می‌دانست. برای همین، امام جمهوری اسلامی را دنبال کرد، در راهش آن همه تلاش کرد و با آن شدت و حدت و اقتدار پای جمهوری اسلامی ایستاد. امام که دنبال قدرت شخصی نبود؛ امام دنبال این نبود که خودش بتواند قدرتی پیدا کند. مسئله‌ امام، مسئله‌ اسلام بود؛ لذا پای جمهوری اسلامی ایستاد.این مدل نو را امام به دنیا عرضه کرد؛ یعنی مدل جمهوری اسلامی. ▫️اساسی‌ترین مسئله در جمهوری اسلامی، مبارزه با حاکمیتهای زورگویانه و اقتدارطلب دنیاست که در شکلهای مختلف خودش را نشان میدهد. حکومت دیکتاتوری و اقتدارطلب، فقط حکومت پادشاهان نیست؛ این یکی از انواع حکومت دیکتاتوری است. آن زمان دیکتاتوریهای چپ وجود داشت، که دیکتاتوری یکحزبی در کشورها بود؛ هر کار می‌خواستند، با آحاد ملت می‌کردند؛ کسی هم به ملت پاسخگو نبود. درواقع ملت دست یک اقلیت محدودی زندانی بود. این هم یک نوع دیکتاتوری بود. یک نوع دیکتاتوری هم دیکتاتوری سرمایه‌داران است که در نظامهای بظاهر مردم‌سالار -نظامهای لیبرال دموکراسی- تجلی پیدا می‌کند. این هم نوعی دیکتاتوری است، منتها دیکتاتوری بسیار هوشمندانه و غیر مستقیم؛ در واقع دیکتاتوری سرمایه‌دارها و صاحبان ثروتهای بزرگ است. ▫️ امام جمهوری اسلامی را در مقابل این طاغوتهای بشری به وجود آورد؛ اسلام را -که در دل اسلامیت، تکیه‌ی به مردم و رأی مردم و خواست مردم وجود دارد- معیار اصلی این نظام قرار داد. بنابراین جمهوری اسلامی، هم جمهوری است، یعنی متکی به آراء مردم است؛ هم اسلامی است، یعنی متکی به شریعت الهی است. این یک مدل نو است؛ این یکی از شاخصهای عمده‌ی در خط امام است. هر کسی درباره‌ی حاکمیت نظام جمهوری اسلامی برخلاف این فکر کند، برخلاف فکر امام است؛ مدعی نشود که او دنباله‌روِ امام است، در عین حال این فکر را دارد؛ نه، فکر امام این است. این واضح‌ترین خط از خطوط اندیشه‌ امام است. ▫️یک شاخص دیگر در برنامه‌ی امام و خط امام و راه مستقیم امام، مسئله‌ی جاذبه و دافعه‌ی امام بود. انسانهای بزرگ، جاذبه و دافعه‌شان هم میدان وسیع و گسترده‌ای دارد. همه جاذبه و دافعه دارند. شما با رفتار خودتان، یکی را به خودتان علاقه‌مند و متمایل می‌کنید، یکی هم از شما می‌رنجد؛ این جاذبه و دافعه است اما انسانهای بزرگ، جاذبه‌شان یک طیف وسیعی را به وجود می‌آورد؛ دافعه‌ی آنها هم همینطور، یک طیف عظیمی را به وجود می‌آورد. جاذبه و دافعه‌ امام تماشائی است. ▫️خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی(قدس)_۸۹/۳/۱۴ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هتک حرمت نسبت به یک روحانی سید گیلانی و دستگیری عامل آن ▫️ فرمانده انتظامی استان گیلان گفته: 🔹روز گذشته در بندر کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه جوانی که حالت طبیعی نیز نداشته در اقدامی نامتوازن اقدام به هتک حرمت یکی از روحانیون شهرستان می‌کند. 🔹بلافاصله اقدامات لازم برای شناسایی و دستگیری این فرد در دستور کار قرار گرفت که با اقداماتی فنی و تلاش‌های صورت گرفته سرانجام متهم شناسایی و دستگیر شد. 🔹متهم با ابراز ندامت از اقدام ناشایست و غیرانسانی خود، دلیل ارتکاب این عمل را نداشتن حالت روحی مناسب به دلیل مصرف مواد مخدر عنوان کرد. 🔶حاشیه روزنه این سیلی را در حقیقت روحانی بر صورت این سید زد که با ناکارآمدی و غربگرایی افراطی، هم زمینه اشتغال جوانان را از بین برد و هم به وجهه روحانیت به طور بی‌سابقه‌ای ضربه زد. @rozaneebefarda