eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی. ۱۴۰۱/۷/۲۷ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت‌های استاد مؤیدی درباره‌ی شخصیت و جایگاه بی‌بدیل مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ایشان از پیش از انقلاب، انگیزه‌ی الهی‌ش بسیار بسیار خوب بود، و همان حال و هوا کارش را به اینجا کشاند. از راه حقی که امام و شهدا نشان دادند، سر سوزنی عقب‌نشینی نکرده‌است. دشمن، حضرت آقا را بهتر از بسیاری از ما عمامه‌به‌سرها شناخته‌است. دشمن از دست آقا دارد دیوانه می‌شود. آقا احوال خلوتیِ بسیار خوبی دارد، والله جای غبطه دارد. معروف بود علامه امینی پیش از انقلاب در مورد امام فرموده بود: الخمینی، ذخیرةُالله للشیعة. حالا باید همین جمله را در مورد آقا گفت: الخامنه‌ای، ذخیرةُالله للشیعة. @OstadMoayyedi ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اجتماع بزرگ حوزویان در حمایت از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در مصلی قم در حال برگزاری است. سردار سلامی سخنران این جلسه است. ◻️ تصاویر مربوطه را اینجا ببینید👇 https://hawzahnews.com/xbVXY @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 || شخصیت والای حضرت معصومه سلام‌الله علیها در کلام مقام معظم رهبری 🔘نقش مهم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در عظمت یافتن شهر قم و تبدیل شدن آن به پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام @rozaneebefarda
دستنوشته خواندنی مقام معظم رهبری در دفتر یادبود حرم مطهر حضرت معصومه(س) به‌مناسبت ورود حضرت معصومه(س) به قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸این یادداشت توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سوم مهرماه ۱۳۷۲، در دفتر یادبود آستانه‌ی مقدسه‌ی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها نوشته‌ شده و در حرم مطهر نگهداری می‌شود. ▪️بخشی از متن یادداشت: بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم السّلام علیکم یا أهلَ بَیتِ النّبوة و مَوضِعِ الرّسالَة، السّلام عَلَیکِ یا قُرّةَ عَین آلِ الرّسُولِ (صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) افتخار خدمت در این آستان بلند‌پایه‌ی ملک‌پاسبان بر شما آقایان و عزیزان مبارک و گرامی باد. حقّ بزرگِ این سرچشمه‌ی نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزه‌ی علمیه‌ی عظیم‌الشأن در سایه‌ی این بقعه‌ی مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست. این حق بر دوش همه‌ی کسانی که از برکات این بقعه و این حوزه بهره‌مند شده‌اند، وظائفی را در خورد توان و امکان می‌گذارد. خداوند شما و همه‌ی متمسکین به ذیل ولایت رفیعه‌ی اهل بیت وحی و فضیلت را موفق به أدای این وظائف بدارد. خداوند عالمِ عظیم‌القدر مرحوم آیت‌الله حاج‌شیخ عبدالکریم و مرحوم آیت‌الله رحمهما الله‌تعالی را با مضطجعه‌ی این مَضجع شریف محشور فرماید و روح مقدس بزرگوار را که ، به عالی‌ترین درجات نائل فرماید و شما آقایان عزیز را حفظ کند. سیّدعلی خامنه‌ای-۷۲/۷/۳ @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | از کوچ مریدان شیخ معزول تا تحرکات مشکوک مدعیان مرجعیت 🔹 در صد و دهمین شماره رادیان رسا اخباری از کوچ مریدان شیخ معزول، تحرکات مشکوک مدعیان مرجعیت،تدوام شاذگویی جناب عابدینی، هشدار آیت الله خاتمی درباره حوزه انقلابی و اتهام زنی سروش محلاتی به نظام را به سمع مخاطبان می رسانیم. 🆔 @rasanewsagency
بزرگداشت علامه شهید سید مصطفی خمینی(ره) ▫️ با حضور تاریخ‌نگار خبیر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی ▫️ همراه با پخش پیام تصویری آیت‌الله سیفی مازندرانی ▪️ دوشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۰ ▪️ مدرسه علمیه علوی قم (ویژه برادران) ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حوزه علمیه و ضرورت تجلیل از علامه شهید سید مصطفی خمینی 🔹آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی: آثار پرباری در رشته‌های مختلف علوم اسلامی نوشته است. شاگردان زیادی پرورده است. یکی از محورهای اصلی مبارزات اسلامی در نهضت امام بوده است. خون جوشان او، جرقه اولیه حوادث شتابزای انقلاب اسلامی بوده است. همه اینها را بگذارید در کنار اینکه او فرزند ارشد امام خمینی است. با اینهمه اما: و خصوصا تا کنون اقدام ویژه‌ای در جهت تجلیل و معرفی آن مجتهد مجاهد انجام نداده است. آیا برای تعمیق و ترویج مفهوم ، اسوه و الگویی نمی توان از شخصیت و سیره علامه شهید سیدمصطفی خمینی استفاده کرد؟! انتظار آن است متولیان محترم حوزه‌ و نهادهای حوزوی در این جهت اقدام فرمایند: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شورای عالی حوزه مرکز مدیریت حوزه علمیه دفتر تبلیغات حوزه انجمن‌های علمی حوزه مؤسسه امام خمینی سازمان تبلیغات اسلامی و..... @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیان معنوی مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔆بخش اول 🔹«بدان که و رأفت و عطوفت از جلوه‌های اسماء جمالی الهی است و با همین رأفت و عطوفت است که دل انسان به سمت فرزند جلب می‌شود و انسان به خاطر و عشقی که جلوه‌ای از جلوات آن رحمت الهی است، برای دفع مزاحمات وجودی و دشمنان و... آماده می‌شود. 🔸این رحمت و رأفت همان است که انبیاء، روحانیون، علما و زعمای دینی را به تحمل مشقت‌ها و قبول مصائب در راه هدایت انسان‌ها به سمت حقایق و خارج کردن آنان از ظلمت به سوی نور برمی‌انگیزد.» ✳️گزیده و ترجمه‌ای از مباحث اخلاقی در تفسیر قرآن کریم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔻کاری از بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| بیانات مرحوم آیت الله العظمی علوی گرگانی در تجلیل از مجاهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 🔶از مرحوم جناب آقای مصطفی خمینی رحمت‌الله علیه چندان اسمی برده نمی‌شود [و] واقعا چهره مبارک ایشان در جامعه امروز ما جا نیفتاده است و علتش این [است] كه خودشان هم یک حالتی داشتند كه خیلی در این وادی نمی‌رفتند یعنی حالت انزوایی برای خودشان انتخاب می‌كردند فلذا در زمانی هم كه مرحوم امام در قم تشریف داشتند ایشان همیشه اخلاق‌شان این بوده كه كناره می‌گرفتند با این‌که یک بودند خیلی استعداد فوق العاده ای هم داشتند. ▪️در روایت داریم و بزرگان دین ما می گویند اگر شخصیت كسی را می خواهی بشناسی از به دست بیاور جریان ایشان هم تقریبا از همین قبیل بود. ▫️وقتی حركت ایشان با مرحوم امام را دیدیم و ایشان را گرفتند و خارج [از کشور تبعید کردند] معلوم می‌شود در داشتند. ▫️انسان می‌تواند از آثار علمی [و] كتاب[های] ایشان پی ببرد كه چه شخصیت محترم و ملایی بوده [است]. فلذا مرحوم امام روی ایشان خیلی عنایت داشتند. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| تجلیل از تبیین عالمانه در اثبات 🔹آیت‌الله شب‌زنده‌دار: این مسائل که چه مقدار حق دارد یا حکومت اسلامی چه مقدار حق دارد این مباحث تئوری‌اش مطرح بوده است و این مسئله که می‌شود علاوه بر و ، جمع کند. 🔸مرحوم میرزای قمی به اجازه می‌‌دهند و اذن می‌دهند برای ؛ نصب می‌کنند و اجازه می‌دهند. یعنی این فقیه می‌تواند این کار را بکند. 🔹منتها چیزی که در مورد در مورد ولایت فقیه نسبت به سابقین هست، اصلاً ایشان مسئله ولایت فقیه را امر نظری نمی‌داند، می‌گوید: بدیهی است. امر واضح و ضروری است. هر کسی اسلام را ببیند و تشریعات اسلام را در جهات مختلف توجه کند این جزم را پیدا می‌کند که این اسلام بدون حکومت نمی‌شود. 🔸این مسئله در کلمات مرحوم امام- قدس‌سره- هم هست که ایشان علاوه بر اینجا البته استدلالات دیگر هم فرمودند- در کتاب ولایت فقیه ایشان که چاپ شده است. استدلالات دیگر هم دارند- ولی ایشان بیشتر در کتاب ولایت فقیه روی این جهت تأکید دارند. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقایسه پیامدهای شهادت با شهادت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹وقتى كه مرحوم حاج آقا مصطفى، فرزند بزرگ و فاضل و برجسته‌ى امام در نجف از دنيا رفت - كه خب شبهه‌هايى هم وجود داشت كه ايشان را مسموم كرده‌اند و مانند اينها - امام در اوّلين بيانات گفتند كه فوت مصطفى از الطاف خفيّه‌ى الهى بود؛ هيچ كس درست نفهميد يعنى چه؛ چطور انسان پسر بزرگش را، بچّه‌ى فاضلش را - [چون] مرحوم حاج آقا مصطفى خيلى برجسته بود؛ جزو اميدهاى آينده بود و اگر مانده بود، قطعاً امروز مرجع تقليد بود - از دست بدهد، آن وقت بگويد كه اين از الطاف خفيّه بود؟ 🔻بعد كه مردم ايران اين حركت را انجام دادند كه براى ايشان فاتحه گرفتند و اين فاتحه موجب آن عكس‌العمل دربار شد، و بعد قضاياى قم، قضاياى تبريز، اين سلسله‌ى حوادث پيش آمد، آن وقت مردم فهميدند كه اين لطف خفى چه بود. [يعنى] الطاف خفيّه‌ى الهى كه از يك جاى تلخى شروع شد، به [تشكيل] نظام جمهورى اسلامى و به سقوط حكومت طاغوت انجاميد. 🔹اينجا [در ماجرای شهادت ] هم همين جور است؛ اينجا هم حادثه تلخ است امّا در اين حادثه جبهه‌ى حق پيروز شد، دشمن خبيث ضرر كرد؛ خيال كرد كه كارى انجام داده امّا درواقع ضرر كرد. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
آقازاده‌ای که نشانه‌های در او نبود! دلنوشته ای به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 《یک‌ذرّه نشانه‌های آقازادگی در  نبود.》 (مقام معظم رهبری) وقتی از سیدمصطفی خمینی سخن میگوئیم، با شخصیتی ذوابعاد مواجهیم؛ از حیث علمی آثار پربار و متکثر او در رشته های مختلف علوم اسلامی(از فقه و اصول و تفسیر و حکمت و...) او را در طراز بزرگانی چون شهید صدر و از جهاتی بالاتر، قرار میدهد. از نظر معنوی از جوانی با اهل معنا مرتبط بود و اجمالا در گوشه ای از مکتوبات و آثار برجای مانده از او، گستره و عمق این حقیقت پیداست. اهل روضه خانگی و توسل مستمر به سیدالشهدا(ع) و از زائران پیاده حرم ایشان در ایام زیارتی خاص بود. اغلب شبها را تا صبح به مطالعه و تهجد بیدار می ماند. از نظر روابط اجتماعی، خوش مشرب و مهربان و محبوب بود؛ در قم و نجف، با بیوت و طیف های مختلف حوزوی روابط حسنه ای داشت. طیف وسیعی در مدار جذبه اش قرار گرفته بودند. این شخصیت جامع اما تمام استعدادها و معلوماتش را و کرد؛ در میدان سیاست، شمع جمع یاران و خار چشم دشمنان بود. در دوران زندان و تبعید امام، حلقه وصل مبارزان بود. در مبارزه، از هیچ کس باکی نداشت؛ چه شاه معدوم در تهران باشد، چه صدام ملعون در بغداد. در سیاست، اهل تعارف و تسامح نبود؛ عالمان درباری و سکولارهای حوزوی و جریانهای التقاطی(از چپگرا تا لیبرال مسلک) نزد او جایی نداشتند. از سمپاتهای جبهه ملی و نهضت آزادی و شریعتی و سازمان مجاهدین گرفته تا پیروان جریان های چپ سوسیالیستی و مارکسیستی و بعثی و التقاطی، هیچکدام شان نتوانستند کنند یا به بهانه ضرورت همگرایی سیاسی در دوران مبارزه، اجر و قربی نزد او یابند. او در مقابل انحراف سیاسی، سختگیر و صریح بود و عمیقا باور داشت هدف نباید وسیله را توجیه کند! سیدمصطفی فرزند ارشد یکی از مشهورترین مراجع تقلید شیعه در دهه چهل و پنجاه بود که به واسطه مبارزه علیه استکبار و استبداد و صهیونیسم و لیبرالیسم، شهرتی بین المللی یافته بود اما با اینهمه و برخلاف سلوک رایج در برخی بیوت، هیچ نشانه‌ای از آقازادگی در او دیده نمی شد! خودش آقا بود؛ آقای اهل فضل و معنویت، و در عین حال زاهد و ساده زیست و مردمی، همچون یک طلبه معمولی. او به حق اسوه تمام عیار است؛ شخصیتی بزرگ که به دلیل کینه توزی های کودکانه اهل انحراف و ارتجاع، به واسطه توطئه و و بعضا تخریب، همچنان ناشناخته باقی مانده است. تبارشناسی دوستان و دشمنان او و مطالعه آثار علمی و سلوک سیاسی او، برای عموم حوزویان، خاصه طلاب جوان، درس آموز و الهام بخش است. وقتی از سیدمصطفی سخن به میان آید، طراز انقلابی گری در حوزه بالا خواهد رفت و بساط الگوهای نازل و بعضا بدلی، جمع خواهد شد؛ او نشان داد تنها کسانی در ادعای انقلابی بودن صداقت دارند که همچون موم در دست ولی فقیه زمان باشند، از و مبرا باشند، زاهد و مردم مدار و دلسوز محرومین و مستضعفین باشند، در شناخت خط و خطوط راه انحراف و التقاط نپیمایند و در مقام اعلان نظر، لکنت و تعارف و ترس به خود راه ندهند. کسانی که عمل به تکلیف امروز را قربانی آینده موهوم و ریاست های دنیوی و حتی دینی نکنند. او نشان داد به جای تکالب بر سر مناصب و موقعیتها، باید رقابت و سبقت در مسیر مجاهدت، ارزش تلقی شود و سعادت آنکه، دفتر عمر، به خط خون و مهر امضا گردد. اگر فرزندان معنوی امام روح الله و خیل عظیم لشکر شهیدان در پیروی از امام عزیز تا پای جان مجاهدت کردند، اسوه آنان فرزند عزیزی بود که به لطف خفیه الهی در یکم آبان ۵۶، پای در این راه گذارده بود. در زمان حیات امام برای سیدمصطفی بزرگداشتی گرفته نشد، تا تبعیضی بین او و سایر فرزندان شهید امام در میان نباشد. بعد از امام هم ، پرچم و تریبون خط امام را غصب کردند و طبیعی بود، فرزند مجاهد امام، اولین قربانی قدرت طلبی های این انقلابی نمایان باشد. حالا اما جوانان حزب اللهی مصطفی را پیدا کرده اند؛ همچون گوهری گرانبها و گمشده ای که سالها دنبالش بوده اند. باید قدر این روزها را دانست... باید قدر آقا سیدمصطفی را دانست... 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حتی من هم نتوانستم او را درک کنم! بازنشر مصاحبه قدیمی خانم معصومۀ حائری یزدی در مورد [صفحه ۱ از ۲] ‏‎ ‎ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ‏‏ ‏ سال گذشته همزمان با سالگرد شهادت علامه شهید سیدمصطفی خمینی، سخنانی به نقل از همسر ایشان منتشر شده که با برخی حاشیه‌سازی‌ها در داخل و خارج همراه شده است. گرچه به دلیل عدم انتشار صوت مصاحبه، هنوز انتساب این سخنان به خانم حائری قابل تأیید نیست و از سوی دیگر احتمال تقطیع نیز وجود دارد، اما حتی بر فرض صحت انتساب، دلالت این سخنان متشابه بر برداشت‌های جهت‌دار رسانه‌های غربگرا نیز مخدوش است! مهم‌تر از همه اینها، عملکرد شائبه‌برانگیز مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و خصوصا نشریه حریم امام باید مورد توجه قرار گیرد که با بی‌توجهی کامل به ابعاد مختلف شخصیتی علامه شهید، به برجسته‌سازی برخی نقل‌های خصوصی و شخصی که قابل صحت‌سنجی نیست، پرداخته و در حقیقت از این طریق، به تحریف شخصیت آن شهید پرداخته‌اند. یک مصاحبه قدیمی از خانم معصومه حائری نشان می‌دهد که روایت او از همسرش در مقایسه با مصاحبه اخیر، تا چه اندازه متفاوت است! حال این سؤال مطرح است که آیا این تفاوت به تغییر نگاه خانم حائری در مورد آقامصطفی بازمی‌گردد یا و سناریونویسی مصاحبه‌کنندگان، منتج به این خروجی حاشیه‌ساز شده است! مصاحبه‌ای که پیش رو دارید توسط همین مؤسسه تنظیم و نشر تهیه شده و در ویژه‌نامه بیستمین سالگرد شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی درج شده است! 🔴متن کامل مصاحبه خانم معصومه حائری پیرامون شخصیت و سیره عملی مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی 👇 ‏‏لطفاً دربارۀ اخلاق و روحیۀ بارز شهید آیت الله سید مصطفی خمینی(ره) و همچنین تألیفات ایشان مطالبی را بفرمایید. ‏ ‏‏او مردی بالاتر از همه چیزهایی که شما فکر می کنید، بود. افکار او خیلی بالا و بلند بود و یک جور دیگر فکر می کرد و بالاخره درک ایشان از مسایل طور دیگری بود. او خیلی باهوش و با قدرت نسبت به مسایل می نگریست و بسیار بر خود تسلط داشت، بسیار عبادت می کرد، همیشه شبها بیدار بود و تا صبح به دعا و نیایش‏‎ ‎‏می پرداخت و من اکثراً صدای او را که با صدای بلند گریه می کرد، می شنیدم، خط ‏او، خط اصیل قرآن بود. ‏ ‏‏او همه چیز را به خوبی درک می کرد. اما هیچ کس نتوانست او را درک کند، حتی من هم نتوانستم او را درک کنم، او بالاتر از همه بود. حاج آقا مصطفی(ره) از قدرت های شیطانی رنج می برد و همواره یار مستضعفان بود و همیشه به آنها فکر‏‎ ‎‏می کرد. ‏ ‏‏ایشان تألیفات متعددی دارد، که بعضی از آنها چاپ نشده است، ایشان فقط راجع به سوره حمد حدود 1000 صفحه تفسیر نوشته اند و 46 آیه از سوره مبارکه بقره را نیز تفسیر نموده‏‎ ‎‏اند؛ تفسیرهایی که شاید از لحاظ بلاغت و معنی بی نظیر باشد، به طوری که هر کس از فقیه و فیلسوف گرفته تا مهندس و عامی می تواند آن را درک و از آن برداشت کند و طبعاً کسی می تواند این گونه تفسیر ارائه دهد که خود دارای همه این ابعاد باشد. ‏ ‏‏در زمینه چگونگی مبارزات شهید مصطفی خمینی(ره) مطالبی را بیان فرمایید. ‏‏مبارزات ایشان از سال 1342 ه. ش آغاز شد. ایشان غیر از این که در ایران مبارزه می کرد، در نجف نیز بسیار زحمت کشید و ستم دید. من همین قدر‏‎ ‎‏می دانستم که او مبارزه می کند اما از چگونگی مبارزاتش هیچ اطلاعی نداشتم، زیرا ‏محیط نجف طوری بود که ما نمی توانستیم در مبارزات او شرکت داشته باشیم. ‏ 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حتی من هم نتوانستم او را درک کنم! بازنشر مصاحبه قدیمی خانم معصومۀ حائری یزدی در مورد [صفحه ۲ از ۲] ‏‎ ‎ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 رابطه ایشان با حضرت امام(س) به چه صورت بود؟ ‏‏همان طور که همه می دانند و من هم این مطلب را به خوبی درک کرده بودم، او برای پدر گرامی اش احترام خاصی قایل بود و حضرت امام(س) هم به حاج آقا مصطفی(ره) احترام خاصی می گذاشتند. مصطفی(ره) عاشق امام(س) بود، گرچه ایشان همیشه در حال مسافرت بود و بسیار کم به منزل می آمد، ولی وقتی به عراق رفت، تمام همّش معطوف به امام(س) بود و فقط به خاطر ایشان در نجف مانده بود، و امام(س) نیز عجیب در مرگش مقاومت کردند؛ همان گونه که همه مردان خدا توکل بر خدا می کنند و هر چیزی را در راه او فدا می کنند. ‏ ‏‏وقتی مأموران رژیم منحط سابق شبانه آمدند که امام(س) را در قم دستگیر کنند، هیچ کس نتوانست بفهمد که حاج آقا مصطفی(ره) چگونه خود را از پشت بام بلند به امام(س) نزدیک کرد که همراه او با ماموران برود، اما ماموران از رفتن آقا مصطفی(ره) به همراه امام جلوگیری کردند. حاج آقا مصطفی(ره) همان شب انبوه جمعیتی را که به دور او حلقه زده بودند با هوشیاری و متانت به آرامش فرا می خواند. ‏ ‏ زمانی که امام را به ترکیه بردند، آقا مصطفی(ره) را نیز دستگیر کردند و او تا تهران در کمال آرامش با ماموران به سر برده بود. او را نیز به ترکیه نزد پدر تبعید کردند و از آنجا نیز همراه امام(س) به عراق تبعید نمودند. آقا مصطفی(ره) همیشه به ایران عشق‏‎ ‎‏می ورزید، حتی تصمیم گرفت که همان سال پس از تشرف به مکه به تهران بیاید، اما اجازه این کار را به او ندادند. حاج آقا مصطفی(ره) از محیط نجف بسیار رنج می برد، در هوای گرم نجف، در آن جو ناراحت کننده و خفقان‏‎ ‎‏آور، علیرغم همه ناراحتی ها، تمام همّ و غمش برای مردم بود. لکن همین عزیمت و تنهایی در نجف از یک لحاظ به نفع ایشان شد، چون بیشتر اوقات را در منزل بودند و فقط برای تدریس بیرون می رفتند. بدین لحاظ وقت زیادی برای تألیف داشتند در نتیجه بیشتر کتابهایشان را آنجا و در آن وضعیت نوشتند. چرا که ایشان خیلی اجتماعی بود و مردمی فکر می کرد اما در آنجا بسیار گوشه‏‎ ‎‏گیر و منزوی شده بود. ‏ ‏‏ ‏ ‏‏اگر ممکن است دربارۀ چگونگی شهادت حاج آقا مصطفی(ره) مطالبی را بفرمایید. ‏ ‏‏او مردی بسیار قوی و از سلامت کامل برخوردار بود، هیچ گونه ناراحتی و بیماری نداشت به همین دلیل برخلاف آن چه شایع کردند سکته قلبی خیلی بعید به نظر می رسید. همان شب که حاج آقا مصطفی شهید شدند، زودتر از معمول به خانه آمدند، چون قرار بود که ساعت دوازده مهمان بیاید و من سخت مریض بودم، آقای «دعائی» که همسایه ما بود، برای معاینه من دکتر آورد. از طرفی دیگر آقا ‏مصطفی شبها مطالعه داشتند و ما یک ننه داشتیم که اسمش «صغری» بود، آقا مصطفی به او گفت: «برو بخواب، اگر مهمان آمد من در را باز می کنم» و ما دیگر نفهمیدیم که مهمانها چه وقت آمده و کی رفتند و چه شد؟ ‏ ‏‏پس از ملاقات، او طبق معمول به مطالعه و عبادت پرداخته بود. «معمولاً شبها‏‎ ‎‏نمی خوابید و فقط بعد از نماز صبح چند ساعتی می خوابید» صبح خیلی زود وقتی ننه به اطاق بالا می رود، می بیند آقا مصطفی پشت میزش نشسته، دستش را روی کتاب گذاشته، سرش به پایین خم شده و حرکت نمی کند. او بهت‏‎ ‎‏زده و وحشت‏‎ ‎‏زده این مطلب را به من گفت. وقتی من با عجله به اطاق بالا رفته و خود را بالای سر او رساندم، دیدم دست های آقا مصطفی بنفش شده است و لکّه های بنفش نیز روی سینه و سر شانه هایش دیدم. ایشان را بلافاصله با کمک آقای دعایی به بیمارستان انتقال دادیم. در آنجا به ما گفتند که حاج آقا مصطفی(ره) مسموم شده و دو ساعت است که از دنیا رفته است. وقتی خواستند از جسد وی کالبد شکافی به عمل آورند، حضرت امام(س) اجازه این کار را ندادند و فرمودند: «عده ای بیگناه دستگیرمی شوند و دستگیری این ها دیگر برای ما آقا مصطفی نمی شود». به هر حال از طرف دولت بعث عراق نیز از اعلام نظر پزشکان جلوگیری شد و نگذاشتند پزشکان نظر خود را اعلام کنند و حتی پزشکان را نیز تهدید کردند، چون صددرصد عارضۀ ایشان، مسمومیت بود.  ▫️منبع: یادها و یادمان‌ها، ج ۲، ص ۴۰۱_۴۰۵. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جامعیت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی تفسیر جالب رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله تاریخی امام پیرامون حاج‌آقا مصطفی 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید|| آیت‌الله شهید در نگاه مقام معظم رهبری 🔹متن کامل بیانات را اینجا بخوانید:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/9951 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| برتری علمی آیت‌الله شهیدسیدمصطفی خمینی نسبت به آیت‌الله شهید صدر به روایت آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🔹آیت‌الله شب‌زنده‌دار: از کتاب‌های ایشان (شهیدسیدمصطفی خمینی) نشان داده می‌شود که در تتبع، اوسع از شهید صدر است. تفکرات مرحوم شهید صدر در یک محدوده‌ای در اصول وجود دارد: مرحوم ، مرحوم آقای ، مرحوم آقای ، مرحوم ، و به ندرت آقای و که استادشان بودند. 🔸ایشان معمولاً در همین حدود سیر می‌کنند ولی مرحوم آقای ، این‌ها که هست مازاد بر این‌ها هم دارد مثلاً فرض کنید که مرحوم ، حتی ، مرحوم آقای و دیگران. انسان می‌بیند که حرف‌های این‌ها را هم متعرض می‌شود، مطالعه کرده است و یک دامنه وسیع‌تری را ایشان مورد مطالعه قرار می‌دهد. چون بعضی‌ها هستند که تتبع دارند ولی دقت ندارند، بعضی‌ها هم دقت دارند ولی تتبع ندارند. ایشان جامع بین منقبتین است که هر دو را در وجود خودش جمع کرده است. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سخنرانی تاریخی مقام معظّم رهبری در سالگرد شهادت [صفحه ۱ از ۳] || حافظه تاریخی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 «ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة انک انت الوهاب» پروردگارا قلوب ما را بعد از آنکه هدایت فرمودی به باطل میل مده و به ما از لطف خویش رحمتی عطا فرما که تنها تویی بخشندۀ بی منت. قال الله الحکیم: «و اذ قال موسی لقومه یا قوم لم تؤذوننی و قد تعلمون انی رسول الله الیکم فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم و الله لا یهدی القوم الفاسقین.» ای رسول ما به یاد آور وقتی که موسی به قوم خود گفت: چرا مرا رنج و آزار می دهید در صورتی که بر شما معلوم است که من فرستادۀ خدا به سوی شما هستم، باز چون از حق روی گردانیدند خدا هم دلهایشان را از اقبال به حق بگردانید و خدا مردمی نابکار فاسق را هدایت نخواهد کرد. به مناسبت (ره) ایجاب می‌کند که جملاتی چند دربارۀ این حادثه که به نوبۀ خود برای ایران بود و از جوانب گوناگون قابل مطالعه، استنتاج و بهره برداری است، عرض کنم. مرحوم سید مصطفی خمینی(ره) یک از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین 48 - 47 سالگی بودند و در آن سن جزء کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و .... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهرۀ برجستۀ حوزۀ علمیۀ قم از سالها قبل می شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتازترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزۀ علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود. ایشان اگر نگوییم بهترینِ شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می‌داد. او به عنوان یک چهرۀ برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود. در سال 1341 هجری شمسی مبارزات روحانیت و حوزۀ علمیه شروع و وی در متن مبارزات قرار داشت، اما بدون هیچ گونه تظاهر. شگفت آور بود که حاج آقا مصطفی(ره) در منزل امام مانند یکی از واردین این منزل و کسانی بود که به طور طبیعی در این خانه رفت و آمد می کردند چنان که کسی احساس نمی کرد او پسر امام(س) است و حتی مراجعه او به امام(س) در حد دیگران بود. هیچ کس فکر نمی کرد که برای زیارت امام(س)، یا برای انجام کاری و یا گفتگو با امام، باید از او اجازه بگیرد زیرا او مانند دیگران بود، اگر امام مجلس محرمانه و خلوتی داشتند، او هم مثل همه مردم و مراجعین دیگر در آن مجلس شرکت نمی کرد. اخلاق خاص او در رابطه با امام(س) و حفظ جنبه تساوی با دیگر مردم در آن روزها در حوزه معروف بود. همه می گفتند که حاج آقا مصطفی خمینی(ره) در منزل امام به گونه ای رفتار می کند که با هیچ یک از مراجعین فرقی ندارد و واقعیت هم همین بود، هرگز انتساب به امام(س) و یا نام ایشان برای او وسیله ای محسوب نمی شد. بعد از آنکه در سال 1343 هجری شمسی تعرض شدید امام(س) نسبت به ماجرای کاپیتولاسیون منجر به تبعید امام خمینی(س) از ایران شد، ایشان را هم گرفته و به ترکیه تبعید کردند و آنجا در خدمت امام بودند. قبل از آن واقعه، مرحوم آقا مصطفی(ره) طعم زندان را چشیده بود، در زندان قزل قلعه و زندانهای دیگر در سلول های تنها، روزها و شبهای غربت، تنهایی و محنت را گذرانده بود، اما این تبعید برای او از دو جهت مهم و آموزنده بود: 1 - زندان برای همه کلاس بود، تنهایی در زندان بزرگترین معلم بود. لازم نبود که انسان در زندان، با بزرگان و یا روشنفکرانی هم سلول و هم بند باشد تا از آنها درسی بیاموزد، بلکه انسان از تنهایی زندان درس می گرفت و از مطالعه، در خود فرورفتن و شناسایی نقاط ضعف و قوت خود، مطالبی ارزشمند می آموخت. این یک جهت بود که برای او و دیگران عمومیت داشت. 2 - نقطۀ مثبت دیگری که در این تبعید وجود داشت مجاورت با امام(س) بود. خیلی طبیعی بود که در سالهای گذشته این فرزند برومند فاضل فرصت پیدا نکند که با پدر بزرگوار خود که مشغول کارهای تحقیقی، علمی و همه گونه کار یک روحانی اندیشمند بود، چندان ساعت دراز و طولانی را بگذراند. خیلی طبیعی است پسری که خود شاغل است با پدرش هم که باز شاغل است، چندان ارتباطی ندارد. مثل دو رفیق و همکار به طور طبیعی نیستند. اما تبعید در ترکیه این فرصت را به این پسر با استعداد و لایق داد که بیش از یک سال شبانه روز با امام(س) باشد و از امام(س) بیاموزد نه فقط دانش و اندیشه انقلابی، تجربه های سیاسی عمیق یا خاطرات گذشتۀ زندگی پرماجرای امام را، بلکه بیش از همه، روحانیت، معنویت و عظمتی که در روح امام همواره وجود داشت و عرفان، بینش معنوی و حکمت آموز امام را بیاموزد. این فرصت برای این پسر لایق بسیار ارزنده بود و از این فرصت بهره ها برد. @rozaneebefarda
سخنرانی تاریخی مقام معظّم رهبری در سالگرد شهادت [صفحه ۲ از ۳] || حافظه تاریخی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از آنکه این پدر و پسر از ترکیه به نجف منتقل شدند، در طول سالیان تبعید در نجف کسانی که توانسته بودند با ایشان ملاقات کنند، می گفتند آقا مصطفی(ره) شخصیت دیگری شده است. آن معنویت، نفوذ معنوی، حکمت و اندیشه بلند، از او همچنان که امام(س) بعد از مرگ ناگهانی او گفتند، یک امیدی برای آینده می ساخت و به همین جهت بود که امام(س) فرمودند: «مصطفی امید آینده اسلام بود» و واقعاً هم همین طور بود و مصطفی(ره) امید آینده ما و خمینی آینده ایران بود. آن استعداد و دانش زیاد، روحیه بسیار خوب و عالی و اندیشه درست، می توانست برای آینده ایران ذخیره ای پایان ناپذیر باشد و حادثه شهادت او، می توانست نشان دهنده شخصیت معنوی او باشد. مسأله این و ، جریان مبارزات را در ایران از یک گذرگاه بسیار حساسی گذراند و مبارزات را وارد یک مرحله جدید و همه افراد را به شخصیت والای امام(س)، این پدر صبور و بردبار واقف کرد. در حقیقت مهم ترین وسیله ای که توانست این مبارزه را در شکل توده ای عجیب و جدید در عرصه تاریخ ایران حاضر کند، این حادثه بزرگ و این شهات پر ارج بود. بنابر این همان طوری که حضرت امام(س) فرمودند: «مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی بود» این یک لطف الهی بود؛ لطفی که ساده اندیشان، ظاهربینان و سطحی نگران آن را به صورت «لطف» نمی دیدند و آن چنان که شایسته بود برداشت نمی کردند. بعد از آن هم روشن است دستگاه حاکم از این حادثه چگونه می خواست، استنتاج کند. امّا رهبر عظیم الشأن انقلاب و مردم بیدار و آزاده از این حادثه چگونه استفاده کردند. این مطالب را فقط به این خاطر نگفتم که نسبت به شخصیت مردی بزرگ سخنی گفته باشم که دانستن آن برای شما خواهران و برادران لازم است، و همچنین شخصیت ناشناخته این شهید را به شما بشناسانم، بلکه بیشترین تأکید من بر سخن گهربار امام(س) است که فرمودند: «او امید آینده ما بود.» امّا همین جمله را نیز از این نقطه نظر نگاه می‌کنیم که امید آینده ایران تجلیل و ستایشی از این شهید بزرگوار است و مایه غم و تأسفی برای ما، از دیدگاه دیگری می نگریم که به درستی احساس کنیم که دشمنان ما، دشمنان سوگند خورده این ملت و انقلاب تا چه اندازه آینده نگری  و برنامه ریزی دارند که پیش از آن که همه ما بدانیم که این شهید امید آینده ایران بود و پیش از آن که عناصر فعال و مبارز ما به درستی شناخته باشند که چه عنصری، از دست آنها گرفته می شود، دشمن این را کشف کرده بود. دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی دشمن این مطلب را پیش از ما دانسته و فهمیده بود و لذا در صدد علاج برآمده و آینده نگری کرد. فردای ایران را دید، ایرانی را دید که مردم در جستجوی شخصیت های قابل اطمینانی هستند که بر گرد آنها جمع شوند و نهضت را که هنور در نیمه است، به پایان برسانند. دشمن کسی را که می دانست در آن روز امید آینده می تواند باشد و می تواند امید ببخشد، از میان ما برداشت. آن چیزی را که ما می توانستیم دست مایه حیات سیاسی و اجتماعی خود کنیم، از ما گرفت. پس دشمن، آینده نگر و دوراندیش است. دشمن با ما به شکل روزمره برخورد نمی کند، او قبلاً نقشه ها را طرح می کند و فردا و پس فردا را می بیند و بر طبق محاسبات دقیق آن را حدس می زند و در مقابل آنچه پیش خواهد آمد، طرح ریزی و برنامه ریزی می کند. ما در مقابل چنین دشمنی قرار داریم. حال نتیجۀ فهمیدن این واقعیت چیست؟ این نتیجه به نظر من نباید جز این باشد که ما هم خود را در مقابل این چنین دشمنی حس کنیم. اولاً ما هم باید کنیم، با حوادث به شکل روزمره برخورد نکنیم، اندکی دورتر از جلوی چشم خود را ببینیم، احساس خطر کرده و احتمالات را برای آینده در نظر بگیریم؛ ثانیاً را هم نقشه های روزمره به حساب نیاوریم. @rozaneebefarda