جوابیه نظریه پرداز عرصه #علم_دینی، به مداعاهای اثبات نشده جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
[صفحه 2 از 2]
◽️[همین اصول و نظریاتی که در حوزه علوم انسانی اسلامی و مثلاً اقتصاد داریم وارد عرصه میدانی نشده است] برای اینکه کار نکردند. یک زمانی مرحوم #شهید #محمدباقر_صدر این کار را شروع کرد. من بارها گفتم #استادان_حوزوی که در #اقتصاد_اسلامی کار کردهاند با #دانشگاهیان بنشینند و روی این مباحث کار کنند که الآن در #اقتصاد_روز چه چیزهایی به عنوان اصول گرفته شده است، مسلّمات را نیز از آیات و روایات که در آنها اختلاف نیست و متقن است نگاه کنند و با هم بحث کنند. این را نیز زمانی دکتر نهاوندیان برای من نقل کردند که به استادشان دکتر مشکات در دانشگاه تهران گفته بودند بیایید و [درس] اقتصاد اسلامی بگذارید، [استاد مشکات] گفته بود استادش را پیدا کنید، من حرفی ندارم. به نظرم این حرف را زمان شاه سال ۱۳۵۴ گفته است.
🔻میروند با #شهید_بهشتی و #علامه_جعفری صحبت میکنند که اینها قبول نمیکنند و وقتی با مرحوم #شهید_مطهری صحبت میکنند، ایشان(شهید مطهری) میگوید من اول مینشینم با اساتید اقتصاد ببینیم چه چیزی فرض گرفته میشود و بعدش میآیم و درس میدهم.
◽️یعنی باید یک جمعیتی از اساتید خبره حوزوی که روی اقتصاد اسلامی کار کردهاند بنشینند با دانشگاهیان بحث کنند ببینند مسائل و مشکلات روز چه هست، چیزهایی که جزو مسلمات اسلامی است را به عنوان مسلمات وارد کنند و جاهایی نیز به قول مرحوم شهید صدر که منطقهالفراغ است و شما مخیرید این اصل یا آن اصل را قبول کنید- در فیزیک هم ما خیلی از مسلمات را قبول میکنیم که یک عدهاش خیلی حساستر و خطیرتر است مثل اصل علیت و یک عدهاش از این دانشمند تا آن دانشمند فرق دارد- این کار را بکنند. علت [مشکلات] این است که ما روی اینها کار نکردهایم.
▫️اکنون تکنولوژی خیلی مسائل را روی کار آورده و اینها مستلزم این است که بنشینند و روی این مسائل کار کنند. زمانی روی همین سلولهای بنیادی و انسانی که میخواهند به صورت مصنوعی بسازند خیلی بحث بود. مدتی در اسلام آباد پاکستان بودم، یک خانم آمریکایی آمد و گزارش داد چقدر مسیحیت و کلیسا نشسته است و روی این مسائل که کدام [اصل] با دین منافات دارد و کدام ندارد کار کرده است. اقتصاد فعلی واقعاً مشکل دارد اما پس از این تحولات بهواسطه کرونا خدا میداند که برخی از دانشمندان مهم غرب چقدر در آمریکا و غرب از اقتصاد حاکم انتقاد کردند. بنابراین من این را اصلاً قبول ندارم که اقتصاد اسلامی نداریم. باید [روی این موضوعات] کار شود. همانطور که سرآمدان آنها پس از اینکه مقداری انتقاد و تضارب آرا شد، فهمیدند بدون فلسفه نمیشود کار کرد. شما بروید و ببینید در آکسفورد ائتلافی از فیزیکدانان و ریاضیدانان و فلاسفه روی مسائل مهم فیزیک دارند کار میکنند؛ این کار باید در ایران نیز انجام شود.
▪️[ما ناچاریم از فلسفه در این حوزه کمک بگیریم] صد درصد. وقتی در برکلی [آمریکا] دکترای فیزیک میخواندم سر کلاس فیزیک نمیشد از فلسفه اسم برد ولی حالا بروید ببینید چه خبر است! خیلی تغییر کرده است. آنها به انتقاد معتقدند ولی ما محیط مان ساکت است، به همین دلیل در برخی از دانشکدههای ما با بعضی از این بحثهای فلسفی بهصراحت مخالفت میکنند در حالی که دانشمندان غربی کتابها در این موضوعات نوشتهاند.
▪️[ این کلام که ما از آنچه در غرب میگذرد بی خبریم به این معنا نیست که سیر تحول نظری در غرب، نسخه دقیق مشکلات نظری ماست]، باید تحلیل کنیم، برای اینکه آنها هزاران چیز را دارند به ما #تحمیل میکنند. باید کامل فهمیده شود تا هر کدام که قابل قبول است و با اصولمان میخواند را قبول کنیم. پیغمبر فرمودهاند «اطلبوا العلم ولو بالسین».
همه کارهای آنها و حرفهایی که میزنند باطل نیست؛ باید با #منطق_خودمان بسنجیم و همانطور که در اوایل تمدن اسلامی برخی کتابهای غربی ترجمه شد، تعامل علمیمان را حفظ کنیم.
به قول شهید مطهری، ائمه هیچ گاه مخالفتشان را با این ترجمهها ابراز نکردند [دست به ترجمه بزنیم] و روی هر آنچه قابل قبول ماست و با اصول ما همخوانی دارد و میتوانیم روی آنها کار کنیم، تمرکز کنیم.
@rozaneebefarda
روزنه
تذکار تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی
دو قطعه از یک پازل:👇
تلاش دشمن در جهت #تلقین_غلط_مفاهیم بنیادین!
#تکرار_نادانسته_حرف_های_دشمن در داخل!
@rozaneebefarda
⭕️ رهنمود تاریخی عارف فقیه، حضرت آیت الله بهجت(ره):
🔹خداوند متعال توفیق دهد که عمل به #وظیفه کنیم، از عمل #ممنوع نشویم، نه از داخل خود، و نه از #خارج.
(در محضر بهجت، ج١، ص٢٢٢)
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تقدیر رهبر انقلاب از روحیهی مادر شهید مدافع حرم «محمود رادمهر»
#شهدای_خان_طومان
@rozaneebefarda
#ارسالی_از_مخاطبان
◽️v f:
سلام و ارادت.
خیلی جالبه که #تلویزیون_آزادی وابسته به #منافقین که به همه روحانیون #توهین میکنه و اصلا از #القاب_حوزوی استفاده نمی کنه، ایشان [جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی] را آیت الله خطاب می کنه. جهت اطلاع و در صورت صلاحدید بازنشر.
@rozaneebefarda
#انکار_حقائق_روشن؛ مصداق #شهامت و #بحث_علمی از نظر جناب #جعفریان!
🔸آقای جعفریان که پیشتر در مقام دفاع از اظهارات مناقشه برانگیز جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی، اقدام وی را برخاسته از شهامت برای نفی ادعاهای بی پشتوانه و غیرعلمی چهل ساله دانسته بود(!!!) اینبار خودش #شهامت به خرج داده و غالب آثار علمی قمی ها در باب #تمدن_پژوهی را #بافتنی برشمرده است!
▫️انگار معنای #بحث_علمی و #شهامت نیز مانند معنای #عقلانیت، در نزد این حضرات عوض شده است!
این کلی گویی های بی پشتوانه و بدون ارائه هیچ سند و استدال علمی، بیش از هر چیز عیار امثال جناب جعفریان را نشان می دهد.
معلوم نیست چنین افرادی با چنین نگاه نازل و سطحی و غیرمنصفانه ای، چرا و چگونه به عنوان یکی از «اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال» انتخاب شده اند!؟
آیا دوستی دیرینه جناب جعفریان با آقای #سیدعباس_صالحی(وزیر ارشاد روحانی و عضو هیئات امنای #دفتر_تبلیغات) در این انتخاب مؤثر بوده یا طراز علمی و نگاه مترقی ملاک قرار گرفته؟ اگر دومی، صاحب چنین دیدگاهی با این روش نفی کلی و غیرعالمانه، از قبل معلوم است چگونه قضاوت می کند!
◽️مشاهده توئیت حمایت آمیز جعفریان از اظهارات آقای سیدمحمدجواد علوی:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5248
▪️مشاهده جوابیه روزنه به توئیت جعفریان:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5251
❄️روزنه از پاسخ های عالمانه #تمدن_پژوهان_قم در نقد اظهارات غیرعلمی جناب جعفریان استقبال می کند.
@rozaneebefarda
@rozaneebefarda.جوابیه آیت الله صادقی تهرانی به رسول جعفریان751450800.pdf
611K
💥پاسخ به اتهامات مکتوب
#جوابیه مرحوم #صادقی_تهرانی به نوشته های #رسول_جعفریان در کتاب #جریان_ها_و_سازمان_ها/ بخش اول
▫️نمونه ای تاریخی از رویکرد جعفریان در قضاوت افراد و جریانها!
🔻میزان التزام آقای جعفریان به #تضارب_آرا و #آزاداندیشی، با خواندن این قبیل شواهد تاریخی، به طور دقیق مشخص خواهد شد!
🔶پی افزود
بررسی آراء علمی مرحوم صادقی نیازمند جلسات تخصصی است و اجمالا نظریه تفسیری ایشان به دیدگاه برخی مفسران معتقد به «نظریه استقلال در قرآن در تفسی» نزدیک است و اهل تخصص، نقدهای جدی بدان دارند اما با اینحال تفسیر ایشان با مقدمه #علامه منتشر شده است که نوعی تأیید را می رساند. صدالبته که بازنشر این جوابیه به معنای تایید دیدگاه های تفسیری مرحوم صادقی نیست؛ چه اینکه نگارنده این حاشیه، خود در جرگه ناقدان دیدگاه ایشان بوده است.
فارغ از این نقد و نظرهای علمی، باید از جناب جعفریان به عنوان یک تاریخ نگار(که تخصصی در تفسیر ندارد) پرسید چرا از بازنشر دیدگاه های مرحوم صادقی در نقد برداشت شخصی خود در کتاب جریان ها، استنکاف ورزیده است!؟ آیا این بی اعتنایی ها با روحیه علمی و #شهامت(!) سازگار است؟
روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥پاسخ به اتهامات مکتوب
#جوابیه مرحوم #صادقی_تهرانی به نوشته های #رسول_جعفریان در کتاب #جریان_ها_و_سازمان_ها/ بخش دوم
وقتی جعفریان به مرحوم صادقی تلویحا #تهمت #وهابی_گری زده بود!
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
« پاسخنامه دوم »
اگر چه یک نسخه از پاسخنامه اول، برای آقای #جعفریان ارسال شد ولی ایشان به #تعهد_اسلامی و #قانونی خود برای درج تمامی پاسخهای رد کننده اتهامات در نسخه جدید کتابش، #عمل_نکرد البته همین پاسخها سبب شد که وی لااقل، #تهمت_کناییِ_وهابیت را در چاپ هفتم کتابش #حذف نماید اما در تجدید نظر نسبت به چهار تهمت از تهمت های چندگانه، تنها به نقل بخشی از پاسخ اینجانب اکتفا کرده است که این کار از منظر قرآن مخدوش است زیرا راهکار #رفع_گناه، #توبه_مشروط_به_اصلاح است همانطور که خدای سبحان می فرماید: «فمن تاب من بعد ظلمه واصلح فان الله یتوب علیه« (39:5) پس ایشان علاوه بر اعتراف به خطا در انتشار تهمت ها علیه ما، باید همراه با حذف تهمت ها در کتابش، پاسخ ما را هم بطور کامل منتشر کند تا شنوندة تهمت، پاسخ آنرا نیز شنیده باشد.
به هر حال نُسَخ جدید کتاب وی، همراه با اکثر تهمت هایی است که قبلاً هم منتشر شده بود نکته دیگر اینکه ایشان در مقدمه ای که بر کتابش نوشته به عنوان حرف آخر میگوید: «امید است کسانی که حقشان در کتاب ضایع شده خطا و کوتاهی بنده را ببخشایند».
ولیکن بنده به سهم خود عرض می کنم اگر این امید بخشایش، حقیقی باشد باید آقای جعفریان به تعداد نسخههای تهمت آلود کتابش ـ از چاپ اوّل در مهر ۱۳۸۰ تا چاپ نهم در بهمن ۱۳۸۷ که مجموعاً بیست و چهار هزار نسخه است ـ عین پاسخهای ما را انتشار دهد تا در آن صورت، من از حق خود بگذرم؛ منتها باقی می ماند #برخورد_تمسخرآمیز وی نسبت به آن دسته از #استنباطهای_فقهی اینجانب که مُتَّخَذ از نصوص قرآن است و او، آنها را #ساده_نگری انگاشته؛ اما چون نتیجة این تمسخر، بیاعتنایی به آیاتی الهی است پس جزایش به خدا مربوط است و بخشش حقّ الله به عهدة ما نیست.
والسلام «پاییز ۱۳۸۸»
«حرف آخر»
همانطور که خوانندگان گرامی ملاحظه فرمودند، در پاسخنامه دوم به تهمتهای آقای جعفریان، راه بازگشت ایشان به صدق و راستی را هموار نمودیم ولی متأسفانه وی به این احتجاج منصفانه توجهی نکرد. و تعداد نسخ تهمت آلودش را تا چاپ دهم به بیست و شش هزار نسخه رساند حال آنکه امام صادق (ع) میفرماید : «البهتان علی البریء اثقل من الجبال الراسیات» گناه بهتان به کسی که دامنش از آن افترا پاک باشد، سنگینتر از کوههای مستحکم است. (بحار الانوار، ج78، ص447)
بنابراین شکایت ما از وی و سایر تهمتزنندگان موکول میشود به روزی که ستمگر دو دستش را گاز میگیرد... ولی در آن روز عذرخواهی برای ستمگران سودی ندارد... پس منتظر باشید من هم با شما از منتظران هستم... که صبح نزدیک است.
العبد المنیب الی الله تعالی
محمد صادقی تهرانی۱۳۸۹
روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دوباره سایت اجارهای #انتخاب و دوباره #تقطیع و #تخریب و #تحریف!
🔹خلاف گوئیها و اقدامات غیراخلاقی #برجامیان_عاشق_آمریکا تمامی ندارد انگار!
🔹 متن و تیتر مغرضانه انتخاب و متن اصلی سخنان نماینده ابهر را در دو تصویر پیوستی ببینید.
⭕️پیشینه تاریخی پایگاه خبری انتخاب را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4864
@rozaneebefarda