eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
مخالفت صریح نماینده مردم تهران با سیاست‌های اقتصادی دولت 🔻گرفتار دور باطل افزایش نرخ ارز_تورم شده‌ایم! 🔻تبعات سیاست غلط گران‌سازی ارز به زودی در افزایش هزینه‌های تولید و معیشت و سفره مردم دیده خواهد شد. ▫️دکتر حسین صمصامی سیاستمدار و اقتصاددان و  استادیار گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است. 🔶حاشیه روزنه ضمن تقدیر از مواضع صریح و اصولی نمایندگان متعهد و انقلابی، واقعیت آن است که نمایندگان محترم مجلس که جایگاه نظارتی دارند، نباید به موضع‌گیری اکتفا کنند بلکه باید عملا وارد میدان شوند و از تصمیمات ناصحیح که احیانا تبعات خسارت‌بار برای عامه مردم دارد، پیش‌گیری کنند. اگر هم واقعا رویکرد قوه مجریه قابل دفاع است، با اظهارنظرهای رسانه‌ای نگران‌کننده مردم و فضای جامعه را دچار التهاب نکنند و در مقام دفاع از این رویکرد کلان اقتصادی دولت اقدام کنند. تکلیف ریاست محترم مجلس انقلابی جناب آقای دکتر قالیباف در این مقولات سنگین‌تر از سایر نمایندگان است. @rozaneebefarda
☑️ یاد و خاطره آیت الله علی احمدی میانجی را گرامی می‌داریم 🔘 وی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که در ۲۱ شهریورماه سال ۱۳۷۹، در سن ۷۴ سالگی، چشم از جهان فروبست و در حرم مطهر حضرت معصومه -سلام الله علیها- به خاک سپرده شد. 📝 مشاهده زندگینامه در👇 🌐 jameehmodarresin.org/1492 ــــــــــــــــ روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 🆔 @j_modarresin
▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️ آیت‌الله حاج شیخ عباس محفوظی به رحمت حق پیوست ایشان از فضلای درس امام خمینی بود که در دوران پرحادثه مبارزات اسلامی مردم ایران به نهضت امام وفادار بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در برهه‌های مختلف خدمات فراوانی به نظام اسلامی کرد که از آن جمله حضور مؤثر و اقدامات تأسیسی در عرصه دانشگاه‌ بود. این عالم خدوم و متخلق همچنین از اصحاب استفتائات مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت بود و در اداره بیت آن مرجع فقید نقش محوری داشت. در سال‌های پس از عزل آقای منتظری برخی جریان‌های مرموز و مزور تلاش‌های زیادی به کار بستند تا زمینه فاصله گرفتن یا حتی تقابل ایشان با نظام را فراهم سازند اما هرچه بیشتر تلاش کردند، کمتر نتیجه گرفتند. این تلاش‌های مذبوحانه بعدا توسط یک حلقه رسانه‌ای قم‌نشین وابسته به یک حلقه سیاسی-اقتصادی رادیکال تهران‌‍نشین با صورتی جدید و پیچیده ادامه یافت اما بازهم ره به جایی نبرد! دو عامل در عدم توفیق خناس‌ها در سوءاستفاده از شخصیت و جایگاه آیت‌الله محفوظی نقش اساسی داشت؛ یکی مهذب بودن و دنیاپرهیزی خود ایشان بود و دیگری حضور برخی عناصر مؤمن و عاقل و انقلابی در حلقه اطرافیان ایشان که در صیانت از ایشان مؤثر بود و انشاءالله خداوند برای آن عزیزان به نحو احسن جبران فرماید. صدالبته نقدهای ناصحانه ایشان نسبت به برخی کاستی‌ها در عرصه حکمرانی را نیز باید در چارچوب نصح و تکلیف شرعی و زی عالمانه تحلیل کرد. خداوند روح این عالم را قرین رحمت فرماید. صلوات و حمدی به ایشان هدیه کنیم @rozaneebefarda
روزنه
▪️انا لله و انا الیه راجعون▪️ آیت‌الله حاج شیخ عباس محفوظی به رحمت حق پیوست ایشان از فضلای درس ا
نحوه آشنایی با از زبان خودش بدون اینکه امام را بشناسم محبت شان در دلم افتاد ‏‏ما از شمال حرکت کردیم و به مدرسۀ فیضیۀ قم آمدیم. در مدرسۀ فیضیه در‏‎ ‎‏میان‏‏ ‏‏آقایانی که برای نماز حضرت آیت اللّه العظمی مرحوم خوانساری‏‎ ‎‏حاضر‏‏ ‏‏می شدند، آقای مؤمن و مؤدب و بسیار محترمی بود. بعد از سؤال‏‎ ‎‏متوجه‏‏ ‏‏شدم که ایشان حاج آقا روح اللّه خمینی هستند. ایشان می آمدند،‏‎ ‎‏درس‏‏ ‏‏می دادند و می رفتند. من بدون اینکه ایشان را بشناسم، محبتشان را در دلم‏‎ ‎‏احساس می‌کردم. من به درس یا به منزلشان نمی رفتم و تنها به ایشان علاقمند بودم.‏‎ ‎‏اولین نماز را وقتی پشت سر امام خمینی خواندم که آقای خوانساری تشریف‏‎ ‎‏نیاورده بودند و آقای اراکی هم نبودند. بعدها در درس خارج ایشان شرکت‏‎ ‎‏کردم. @rozaneebefarda
مرجعیت عامه امام خمینی بعد از ارتحال آیت‌الله العظمی حکیم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اشارات تاریخی ورود امام خمینی در عرصه مرجعیت بر اساس اسلوب‌های سنتی و در روندی تدریجی و تعینی شکل گرفت. بر اساس گزارشات سری دستگاه امنیتی رژیم شاه، درس امام خمینی پس از درس آیت الله العظمی بروجردی، شلوغ ترین درس خارج قم بود و ایشان از نیمه دهه سی از این حیث کاملاً شناخته شده و مطرح بودند لذا بعد از ارتحال آیت الله بروجردی زمینه برای تصدی امر مرجعیت از هر جهت برای ایشان آماده بود اما با این حال نه تنها تلاشی برای این امر نکردند بلکه شاگردان و اطرافیان نیز از ورود در ترویج مرجعیت خود نهی کردند اما با این حال طبیعی بود که فضلای قم که اغلب از شاگردان درس امام بودند، به تکلیف خود در مسئله خطیر مرجعیت عمل کنند لذا در این دوره یک و نیم ساله تا آغاز مبارزات سیاسی، رساله امام خمینی به همت جمعی از شاگردان تهیه و نشر شد و به دلیل فراهم بودن زمینه های اجتماعی و حوزوی بره نحو حداکثری، مرجعیت امام در فرایندی کاملا طبیعی و تدریجی شکل گرفت. لذا امام خمینی در عاشورای سال 1342 از جایگاه یک مرجع تقلید مستقر و شناخته شده علیه رژیم به افشاگری پرداختند و همین موضوع دامنه تأثیر کلام نافذ ایشان را تقویت نمود و همچنین در گستره و عمق واکنش مردم بعد از دستگیری ایشان و قیام خونین 15 خرداد نیز مؤثر بود. بعد از ارتحال آیت الله العظمی حکیم در سال 49 موج تازه‌ای از تلاش‌ها در عرصه مرجعیت شکل گرفت که اینبار با همت برخی فضلای حوزوی، امام خمینی در گستره‌ای جهانی مطرح شد. مرحوم آیت‌الله محفوظی نیز در زمره فضلایی بود که در ترویج مرجعیت عامه امام در این برهه به تکلیف شرعی خود عمل نمود. این اقدام در دوران خفقان بار پهلوی که رژیم تمام تلاش خود را برای تخریب وجهه امام و پیشگیری از بسط حوزه اقتدار مرجعیتی و دینی و سیاسی امام به کار بسته بود، حقیقتاً قابل تقدیر است. ارسال پیام تسلیت جمعی فضلای قم خطاب به امام خمینی، اقدامی در قالب چارچوب‌های رایج حوزوی و به این معنا بود که امضا کنندگان نامه، حضرت امام خمینی را پس از رحلت آیت‌الله حکیم به عنوان مرجع تام شناخته و معرّف ایشان به جامعه شیعیان هستند. در ادامه متن تسلیت‌نامه فضلای قم خطاب به امام خمینی را می‌خوانید: تلگراف اساتید و مدرسین حوزه‌ی علمیه قم به زعیم و مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی خمینی مد ظله‌العالی بسمه‌تعالی محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی مرجع بزرگ شیعه آقای خمینی متع‌الله المسلمین بطول بقائه رحلت حضرت آیت‌الله العظمی آقای سید محسن حکیم ـ قدس‌سره‌الشریف ـ موجب تأسف عمیق قاطبه‌ی مسلمین خصوصاً، جامعه‌ی روحانیت گردید؛ حوزه‌ی علمیه‌ی قم این فاجعه‌ی عظمی را به ساحت مقدس حضرت بقیه‌الله امام زمان ـ عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف ـ و محضر آن مرجع عظیم‌الشأن تسلیت می‌گوید. عظمت اسلام و مسلمین و ترقی روز افزون جامعه‌ی روحانیت و حوزه‌های علمیه را در ظل توجهات امام زمان و رهبری ارزنده‌ی حضرت مستطاب عالی از پیشگاه خداوند قادر خواستار است. محمدحسین مسجد جامعی،‌ ربانی شیرازی، حسینعلی منتظری، صادق خلخالی، عبدالعظیم محصلی، محسن حرم‌پناهی، حسین نوری، علی مشکینی اردبیلی، ابوالفضل نجفی خونساری، ناصر مکارم شیرازی، ابوالقاسم خزعلی، احمد جنتی، سیدعباس ابوترابی، علی حیدری، مرتضی بنی‌فضل، احمد دانش، محمد مؤمن، محمدمهدی ربانی، محمدعلی گرامی، مرتضی مقتدایی، حسین مظاهری، هاشم تقدیری، محمد ابطحی، محمد موحدی، حسن طاهری، محمد محمدی، محمدعلی احمدی، یعقوب موسوی زنجانی، ، صالحی نجف‌آبادی، ابراهیم امینی، رضا توسلی، یوسف صانعی، یحیی انصاری، شیخ محمد واصف، حسین شب‌زنده‌دار، حسین تربیت، اسمعیل عابدی، حسین مدادی، مهدی شاه‌آبادی، محمدعلی فیض، علی قدوسی، جلال گلپایگانی، علی‌اکبر مسعودی، محمدتقی مصباح یزدی، سید مهدی شریفی، محی‌الدین فاضل. حوزه علمیه قم 14 خرداد ماه 1349 @rozaneebefarda
نامه امام خمینی به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت رسیدگی جدی به گزینش اساتید و دانشجویان اشارات تاریخی آیت‌الله محفوظی در دهه شصت از چهره‌های حوزوی مؤثر در امر بود و به عنوان نماینده آقای منتظری در هیأت مرکزی گزینش ستاد و شورای مرکزی پذیرش دانشگاهها حضور داشت. اعضای هیأت مرکزی گزینش وزارت فرهنگ و آموزش عالی و هیأت مرکزی گزینش ستاد و شورای مرکزی پذیرش دانشگاهها آقایان: محفوظی،فرهادی، ادریسیان، رهبر، مظفری، زاهدی، موسوی نژاد طی نامه ای در مورخ 16 / 12 / 63 به محضر امام خمینی اظهار داشتند: «... حضرتعالی در پیام حیاتبخش 22 بهمن بعد از مسئلۀ جنگ تحمیلی اهمیت دانشگاهها را ابلاغ فرمودید. ولی با کمال تأسف مشاهده می گردد که روند کنونی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به گونه ای است که ما را هر چه بیشتر به افکار غربزدگان و شرقزدگان و بازماندگان فرهنگ طاغوت وابسته تر می سازد...» در پایان این نامه آمده است: «... مسائلی همچون حذف نیروهای متعهد و مسلمان دانشگاهی در همۀ سطوح از صحنۀ فعالیتهای آموزشی ـ فرهنگی نیز آشکارا تحقق پذیرفته و در نتیجۀ این حذف، فساد و فحشا و غربزدگی به طور واضح روزبه روز اوج می گیرد. همان طور که در ابتدای مطالب عرض شد اینجانبان آیندۀ امور فرهنگی و دانشگاهی کشور را در خطر جدی دانسته و این امر را ناشی از ضعف و عدم توجه مسئولین وزارت مربوطه و دست اندرکاران امور دانشگاهی می داند و لذا بر حسب وظیفۀ شرعی مصدع اوقات شریف جنابعالی گردیدیم. امید است که امام بزرگوارمان مطالب معروضه را از جایگاه صداقت و خلوص فرزندان خود پذیرفته و همچون گذشته ما را ارشاد فرمایند» 🔹متن نامه امام خمینی به شرح ذیل است: ‏‏بسمه تعالی‏ ‏‏شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی‏ آنچه در این گزارش مذکور است موجب کمال نگرانی است. ما نباید امور دانشگاه‌ها‏‎ ‎‏را یک مطلب عادی فرض کنیم، که دانشگاهها ممکن است همه چیز انقلاب را به هم‏‎ ‎‏بزنند. لذا لازم است در این مسائل رسیدگی جدی شود. خصوصاً راجع به گزینش اساتید‏‎ ‎‏و دانشجویان، مقرر دارید مسائل را با کمال دقت پیگیری نمایند که مبادا خدای نخواسته‏‎ ‎‏دانشگاه مرکز تاخت و تاز مخالفین نظام جمهوری اسلامی شود.‏‎ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی ‏ 26 اسفند 1363 ‏ ‏‎▫️صحیفه امام، جلد 19، صفحه 187. @rozaneebefarda
بازخوانی حکم امام پیرامون اصلاح وضعیت دانشگاه‌ها در سال 67 اشارات تاریخی ‏‏آقایان (عضو هیأت مرکزی گزینش استاد)، حسینی نژاد (عضو هیأت مرکزی گزینش‏‎ ‎‏وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، ادریسیان (هماهنگ کنندۀ گزینشهای دانشجویی)،‏‎ ‎‏عطری نژاد (عضو هیأت مرکزی گزینش آموزش و پرورش)، مؤیدی، امین زاده و ختایی (از‏‎ ‎‏دست اندرکاران گزینش) طی نامه ای به محضر امام خمینی به تاریخ 2 / 7 / 67 مبنی بر بیان وجود مغایرت‏‎ ‎‏در ضوابط گزینش داوطلبان ورود به دانشگاهها، ارائه شده توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی با مفاد‏‎ ‎‏پیام امام خمینی در سال 63، و هشدار نسبت به نفوذ عناصر مخالف انقلاب و نظام در دانشگاهها،‏‎ ‎‏خواستار رسیدگی و کسب تکلیف شده اند. امام خمینی در پاسخ چنین مرقوم فرموده اند:‏‏ ‏‏ ‏‏‏بسمه تعالی‏ ‏‏جناب حجت الاسلام آقای خامنه ای ریاست محترم شورای انقلاب فرهنگی ـ دام‏‎ ‎‏توفیقه‏ ‏‏ به این موضوع رسیدگی نمایید و اگر صحت داشته باشد به صلاح دانشگاهها و کشور‏‎ ‎‏نیست.‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏-‎‏2 مهر 1367 ▫️صحیفه امام، جلد 21، ‏صفحه 148. ‎ 🔸حاشیه روزنه در هنگام تحریر این نامه تاریخی، مرحوم آیت‌الله محفوظی از برجسته‌ترین و مؤثرترین چهره حوزوی در فضای سیاست‌گذاری کلان دانشگاه‌ها و شاخص‌ترین عضو هیأت مرکزی گزینش بود و این قبیل اقدامات نشان‌گر آن است که مرحوم آیت‌الله محفوظی در دوران خدمت در ساختار نظام اسلامی، نسبت به و تکاپوی مرموزانه در فضای ، حساسیت و دغدغه ویژه‌‌ای داشته‌اند. ‏‎ @rozaneebefarda
انتصاب آیت‌الله محفوظی به عنوان نماینده رهبرى در دانشگاه‌ها در سال 68 اشارات تاریخی در آغاز رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای وضعیت دانشگاه‌ها از جهات مختلف با پیچیدگی‌هایی همراه بود؛ برخی جریان های سیاسی رادیکال در پی آن بودند دانشگاه را به باشگاه سیاسی باند خود تبدیل کنند، برخی نیز فراتر از قدرت‌طلبی‌های سیاسی روزمره، در پی آن بودند که دانشگاه را به عنوان پیشران و پله نخست انقلاب قرار دهند! در چنین فضایی و در فقدان شخصیت بی‌بدیل و ابرمردی همچون امام خمینی و روزگار تلخ بعد از قطعنامه و جان گرفتن دوباره لیبرال‌های وطنی و آغاز عبور چپ‌های اسلامی از ارزش‌ها و آرمان‌های دهه شصتی، کار در دانشگاه به حق پیچیده و مشکل بود. در چنین شرایطی مقام معظم رهبری، سه تن از شخصیت‌های خوش‎سابقه و خدوم حوزوی را به عنوان نماینده خود در دانشگاه‌ها منصوب کردند که مرحوم آیت‌الله محفوظی یکی از آنان بود. بسم الله الرّحمن الرّحیم حضرات آیات و حجج اسلام، آقایان حاج شیخ محمّد محمّدی‌گیلانى و حاج شیخ احمد جنّتى و حاج شیخ (دامت تأییداتهم) اهمّیّت دانشگاه و نقش دانشگاهیان در نظام جمهورى اسلامى و براى آینده‌ی آن، از جمله امورى است که مدیران کشور و مخصوصاً متصدّیان امور فرهنگى نباید لحظه‌اى نسبت به آن غفلت ورزند. امام فقید و عظیم‌الشّأن ما در ده‌ها سند مکتوب و توصیه‌ی شفاهى مضبوط، این مهم را گوشزد و نسبت به آن تأکید فرموده‌اند. دانشگاه ما اگر اسلامى باشد، خواهد توانست بار علمى و ادارى جامعه را در جهت استقلال و آزادى و سربلندى کشور بر دوش بکشد و پایه‌اى براى رشد و تعالى علمى و سیاسى در آینده باشد؛ و اگر اسلامى نباشد، به همان بلیّه‌اى دچار خواهد شد که در ده‌ها سال حاکمیّت رژیم گذشته، به آن مبتلا شده بود: سقوط علمى و اخلاقى و ناتوانى از برآوردن نیازهاى ملّتى که اراده کرده است عقب‌ماندگى و ضعفى را که بر او تحمیل شده است، با عزم و ایمان انقلابى خود جبران کند. شک نیست که رابطه‌ی دانشگاه با علماى دینى که معلّمان دین و اخلاق و امناى معارف اسلامى میباشند، تأثیر شایسته‌اى در صلاح دانشگاه و سمت‌گیرى اسلامى و رشد معنوى آن خواهد داشت؛ و این چیزى است که براى آینده‌ی کشور و نظام جمهورى اسلامى داراى اهمّیّتى حیاتى است. از این رو حضرات آقایان محترم را به‌عنوان نمایندگان خود در دانشگاه‌هاى سراسر کشور معیّن میکنم تا با تشکیل شبکه‌اى متین و کارآمد از فضلاى روحانى و حضور مستمر و توأم با نظارت و برنامه‌ریزى آنان در دانشگاه‌ها، روند اسلامى کردن دانشگاه را سرعت بخشید. حضور آقایان در دانشگاه‌ها، متکفّل تبیین اسلام و رفع اشکالات فکرى و سدّ راه انحرافات و کج‌اندیشی‌ها و کج‌رَوی‌ها در امور اسلامى و جلوه‌گر ساختن ارزشهاى والاى اسلام ناب محمّدى (صلّى ا‌لله‌ علیه و آله) است که با بهره‌گیرى از انواع وسایل و ابزارهاى معمول و نیز شرکت مؤثّر در گروه‌هاى معارف اسلامىِ دانشگاه‌ها باید تحقّق پذیرد. بدیهى است مسئولان امور دانشگاه‌ها همه‌گونه همکارى و هماهنگى را با آقایان خواهند داشت و هر نوع پشتیبانى لازم را از آنان خواهند کرد. لازم است حضرات آقایان محترم کلّیّه‌ی خطوط اساسى و چگونگى فعّالیّت فضلاى روحانى مزبور را در اساسنامه‌اى تدوین نمایید تا بدون دخالت در امور اجرائى دانشگاه‌ها و با اشراف پدرانه بر تشکّلهاى اسلامىِ موجود در آنها، وظایف دقیق خود را بشناسند. همه‌ی برادرانى را که به این مسئولیّت منصوب خواهند شد، به شرح صدر و رعایت دقیق اخلاق اسلامى و توکّل به خدا و استغناء از زخارف دنیا توصیه میکنم و توفیق همگان را از خداوند رحمان مسئلت می‌نمایم. سیّدعلى خامنه‌اى-۱۳۶۸/۰۷/۱۵ @rozaneebefarda
شهادت امام حسن عسکری علیه السلام را تسلیت عرض می‌کنیم @rozaneebefarda
تصویری از حضور مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباس محفوظی در اردوگاه شهید مفتح لشکر قدس گیلان در منطقه عملیاتی جنوب_سال ۱۳۶۵ از راست: نفر دوم سردار شهید حجت نظری، سوم سردار جعفر مظاهری، آیت الله محفوظی، و نفر آخر سردار شهید حاج حسین همدانی @rozaneebefarda
پادکست ال سامره نهایییی.mp3
44.14M
👓 پادکست زیبای 🎙 محمد خادمی ✅ آنچه از زندگی امام هادی و امام عسکری نمی‌دانید 🔹 خلاصه زندگی امام‌هادی و احضار او به سامرا، دلایل متوکل و اقدامات او 2:38 🔹 اشعار امام هادی در بزم شراب متوکل! 7:40 🔹 اقدامات امام هادی در جذب نزدیکان متوکل به اهل بیت! مادر، پسر و حتی کنیز متوکل! 9:39 ❗️ خلاصه زندگی مبارزاتی امام هادی و تاریخ شهر سامرا در جلسه خصوصی رهبر انقلاب 14:44 ❗️ ❗️ داستانی از کودکی امام عسکری که بجای بازی با کودکان، شدیدا می‌گریست و کسی رفت برایش اسباب بازی بخرد!😳 19:00 🔹 داستان بخشش امام هادی در زبان استاد فاطمی نیا 30:20 🔹 روایت مهم امام عسکری علامات مومن 37:15 🔹 نقد نحسی ایام با بیان زیبای آیت‌الله جوادی آملی 45:30 ✅ ویژگی متمایز حرم سامرا! حرم سامرا چه تفاوت مهمی با تمام حرمهای ائمه دارد؟ 48:10 @HozeTwit
هدایت شده از احمدحسین شریفی
⚫️واپسين‌ سفارش‌هاي امام حسن عسکري به جامعة‌ شيعيان 🖊احمدحسين شريفي (ع) در جملاتي که گويا ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد مي‌کند؛ نکاتي که مي‌توان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و شيعيان را پوشش مي‌دهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرت‌هاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين ‌المذاهبي و امثال آن را ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته مي‌شود که اين شيعه است و همين مرا شاد مي‌کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوي ما جلب کنيد و زشتي‌ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نمي‌کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا مي‌سپارم و بر شما سلام مي‌فرستم. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عظما را حذف کنید! تذکر پندآموز مرحوم آیت‌الله محفوظی 🔸پی‌افزود یکی از سنت‌های اصیل حوزوی ریاست‌گریزی و پرهیز از القاب و عناوین _حتی عناوین و ریاست‌های دینی_ ست. در روزگاری که عده‌ای معدود _بدون آنکه واجد زمینه‌های علمی و معنوی حداقلی باشند_ برای تصدی امر مرجعیت مسابقه گذاشته‌اند، و گاهی اگر القاب و عناوین برساخته‌شان کم و زیاد شود، زمین را به آسمان می‌دوزند، این قبیل تذکارها از امثال آیت‌الله محفوظی واقعا کیمیاست! وجود چنین انسان‌های مهذبی است که حوزه مقدسه قم را از پروژه و خطر عناصر فرصت‌طلب و خصوصا مصون می‌دارد. رحمت و رضوان الهی به روح مطهر علمای راستین. حمد و صلواتی به مرحوم آیت‌الله محفوظی هدیه کنیم @rozaneebefarda
کانال‌های حامی دولت، همسو با کانال‌های ضدانقلاب! به نوشته فارس و بر اساس یک گزارش امنیتی @rozaneebefarda
سالروز آغاز ولایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد @rozaneebefarda
💠 یادداشت مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به مناسبت نهم ربیع الاول ✳️ نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و روز تجديد عهد و ميثاق با آخرين ذخيره الهی است. ✍️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ. «اللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَيكَ في دَولَةٍ كَريمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسلامَ وأهلَهُ وتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وأهلَهُ» نهم ربيع الاول، سالروز آغاز امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و روز تجديد عهد و ميثاق با آخرين ذخيره الهی است. عاشقان و منتظران حضرتش در هركجای عالم در اين روز بصورت ويژه توجه خاص به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)می‌نمايند، چرا كه نهم ربيع الاول در امتداد غدیر است. در اين روز همه اقشار مردم با امام زمانِ خود، تجديد عهد كرده و بر مفاد عهد و ميثاق خود ثابت قدم بوده و به بازخوانی حقوق و تعهداتی كه نسبت به آن امام همام برعهده دارند، می‌بپردازند. «اَللّـهُمَّ اِنّی اُجَدِّدُ لَهُ فی صَبیحَةِ یَوْمی هذا وَ ما عِشْتُ مِنْ اَیّامی عَهْداً وَ عَقْداوَ بَیْعَةً لَهُ فی عُنُقی ، لا اَحُولُ عَنْها وَلا اَزُولُ اَبَدا ...» نهم ربیع الاول، سالروز ولایت و سرآغاز بیعت با حجت خدا بر روی زمین، حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این روز مبارک، مصادف است با آغاز امامت خورشید درخشان جهان بشریّت و مروارید فروزان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، احیاگر معالم دین و نابود کننده ظلم و ستم و شوکت تجاوزکاران و برقرار کننده حکومت عدل در سرتاسر جهان و بزرگ منادی توحید و عدالت و وارث راستین پیـامبر اعـظم (صلی الله علیه و آله) و ائمـه معصـومین (علیهم السلام) حضرت حجت بن الحسن العسکری، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این روز الهی را که تضمین کننده عدالت، صلح، آزادی و مساوات بر روی کره خاکی است، به همه مسلمانان جهان به ویژه محبان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) تبریک و تهنیت عرض کرده و امیدواریم که به زودی زیر سایه عنایت ویژه ولایت و امامت، همه بلاد اسلامی از زیر یوغ ظلم و جور شیاطین بزرگ به ویژه شروران کودک کش صهیونیستی وهابی رهایی یابند ان شاء الله. قال علی علیه السلام: «... انْتَظِرُوا الفَرَجَ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوحِ اللهِ، فَإِنَّ أَحَبَّ الأعْمَالِ إِلى اللهِ (عزَّ وجلَّ) انْتِظَارُ الفَرَجِ مَادَامَ عَلَيْهِ العَبْدُ المؤمِنُ، وَالمُنتَظِرُ لأمرِنَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللهِ». توجه به نهم ربیع الاول، آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، بهانه ایست برای تجدید عهد با حضرت و تبیین تکالیف در زمانه غیبت و تجهیز خود و اقدام در یاری ولی حی منتظر. رجا واثق به آن است که شیعیان، ضمن بزرگداشت این روز عظیم و با برکت و سرور آفرین، با بصیرت دینی منبعث از فرهنگ غنی اسلام ناب از هرگونه اعمال وحدت شکن که مرضی حضرات معصومین (علیهم السلام) نخواهد بود، اجتناب نمایند. (عجل الله تعالی فرجه الشریف) https://eitaa.com/noorihamedani
مناسبات آیت‌الله سیداحمد خوانساری و امام خمینی بازنشر به مناسبت انتشار برخی مطالب مخدوش بخش اول @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشارات تاریخی ▫️ مبارزه با تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال ۴۱ نخستین گام آغاز مبارزات سیاسی مردم مسلمان ایران و شروع نهضت امام خمینی بود. در این حرکت تمام مراجع و علمای طراز اول حضور داشتند و در نهضتی دو ماهه توانستند رژیم را به عقب‌نشینی وادار کنند که در آن مقطع و در هنگامه خلأ وجود آیت‌الله العظمی بروجردی یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شد و زمینه و انگیزه مردم و علما را برای اقدامات بعدی افزایش داد. علیرغم همراهی علما با امام خمینی در اصل مبارزه، اما گاهی روش‌های مواجهه برخی از علما و مراجع تفاوت‌هایی داشت. به عنوان نمونه در جریان انجمن‌های ایالتی و ولایتی، آیت‌الله العظمی خوانساری در حمایت از مبارزات روحانیت و مردم مسلمان، در مسجد سید عزیزالله تهران اعلان مجلس دعا و روضه کردند. این حرکت گرچه در جای خود حرکتی سیاسی و در حمایت از مبارزات بود اما امام خمینی به شدت با آن مخالف بود. در ذیل متن نامه امام خمینی به مرحوم آقای فلسفی را می‌خوانید که در آن امام علل مخالفت با اقدام آیت‌الله العظمی خوانساری را به تفصیل بیان فرموده است. مشابه این اتفاق در مورد پیشنهاد آیت‌الله العظمی حکیم بعد از واقعه خونین فیضیه رخ داد که ایشان پیشنهاد مهاجرت اعتراضی علمای قم به نجف اشرف را مطرح کردند و امام خمینی ضمن تشکر، با ذکر دلایلی صراحتا با آن پیشنهاد مخالفت کردند. دوراندیشی و افق بلند امام خمینی موجب شد مسئله رهبری ایشان به تدریج و به طور طبیعی از سوی مراجع و مبارزان و مردم پذیرفته شود و ایشان در مواجهه با همه کانون‌های توطئه‌گر داخلی و استعماری بتوانند حرکت اسلامی مردم را راهبری کنند. آیت‌الله العظمی خوانساری از ابتدای مبارزات همراهی ودر میدان حضور داشتند اما بعد از هتک حرمت مأموران رژیم در خلال یک راهپیمایی اعتراضی‌،با فشار اطرافیان از ادامه همراهی کنار کشیدند. 🔸متن نامه امام خمینی به مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین فلسفی پیرامون اقدام آیت‌الله العظمی خوانساری: بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏خدمت ذی شرافت جناب مستطاب ثقة الاسلام و المسلمین آقای فلسفی، خطیب شهیر‏‎ ‎‏اسلامی ـ دامت افاضاته‏ به عرض عالی می رساند، ان شاءالله مزاج محترم خالی از نقاهت است. ضمناً اعلامیۀ‏‎ ‎‏آقای را ملاحظه کردم و خالی از تعجب نبود.‏‎ اصل اقدام ایشان بسیار به‏‎ ‎‏موقع و لازم است لکن کیفیت آن خیلی نارسا و سست است. برای این مطلب دینی که‏‎ ‎‏اساس روحانیت و دیانت و ملیت در خطر است، مجلس روضه درست کردن و در ضمن‏‎ ‎‏آن، اساس دیانت را قرار دادن، بسیار موهن است نسبت به مقصد. و از آن بدتر آنکه‏‎ ‎‏مسجد سید عزیزالله را که چهار هزار جمعیت مقدس بازاری در آن مجتمع می شود. و‏‎ ‎‏البته می دانید دولت از دیانت نمی ترسد، تا از بازاری متدین و دعای اینها یا نفرین آنها‏‎ ‎‏وحشت کند؛ دولت از مردم فعال و جوان و احزاب و دانشگاه ملاحظه می کند. باید یک‏‎ ‎‏اجتماع دینی که آقای فلسفی سخنگوی دیانت اسلام صحبت می کند و آقای خوانساری‏ ز مراجع وقت می خواهد صحبت کند در مسجد سید عزیزالله که حکم یک صندوقخانه‏‎ ‎‏را دارد، نباشد.‏ من نمی دانم این چه فداکاری است؟ باید این امر به توسط یک کرور اعلامیه به تهران‏‎ ‎‏و حومۀ تهران حتی قزوین، قم و بلاد نزدیک و دور منتشر شود و گفته شود و نوشته شود‏‎ ‎‏که چون برای این اجتماع، جایی در تهران نیست، خارج تهران در بیابان می رویم. در این‏‎ ‎‏صورت از دو حال خارج نیست، یا آنکه با سرنیزه جلوگیری می کنند و آن خیلی بعید‏‎ ‎‏است. آن وقت تکلیف یکسره می شود و ما غالب می شویم و سقوط دولت حتمی است،‏‎ ‎‏و یا نمی کنند، تمام ناراضیها به شما ملحق می شوند و غوغا می کنند و عظمت مطلب، آنها‏‎ ‎‏را از پا درمی آورد و طرفین مطلب به نفع مسلمین است.‏ حالا این فرصت از دست رفت، لکن فرصت دیگری باقی است و آن این است که‏‎ ‎‏جنابعالی در ضمن صحبت تکیه کنید به این نکته که ما نمی خواهیم اجتماع بزرگ درست‏‎ ‎‏کنیم و الاّ در صورت لزوم در خارج تهران اجتماع می کنیم و مطالب مهمتر را به گوش‏‎ ‎‏ملت می‌رسانیم و در قم اجتماع ایران را تهیه می کنند و در صحرای قم، به مردم ایران‏‎ ‎‏مطالبی که باید گفته شود، شخصاً بعضی از علما خواهند گفت.‏ سرکار می دانید در این حال که ما قرار گرفتیم قضیه از آشتی و صلح گذشته و پای‏‎ ‎‏نابودی احکام اسلام و فتح در کار است و «هیهات منّا الذلّة». نترسید، ملاحظه نکنید.‏‎ ‎‏آقای خوانساری را نمی گیرند. شما را نمی گیرند؛ دنیا اقتضا ندارد. شما بهتر می دانید. بنده‏‎ ‎‏از ناراحتی دیگر نمی توانم عرض بکنم. والسلام علیکم و رحمة الله.‏ ‏‎ ‎‏2 جمادی الثانیه‏ [9آبان1341] ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ ▫️‏‎صحیفه امام، ج1، صص86-85. ‏‎ @rozaneebefarda
مناسبات آیت‌الله سیداحمد خوانساری و امام خمینی بازنشر به مناسبت انتشار برخی مطالب مخدوش بخش دوم 🔸در تصاویر پیوستی جزئیات تاریخی مربوط به کناره‌گیری آیت‌الله العظمی سیداحمد خوانساری از عرصه مبارزات سیاسی را بخوانید: 🔻صدور اعلامیه تاریخی امام خمینی در مخالفت با رفراندوم قلابی شاه، مردم تهران تظاهرات کردند. 🔻آقای خوانساری طبق قرار و وعده‌ای که در منزل آقای بهبهانی با مردم داشت از منزل خارج شد و راهی مسجد سید عزیزالله شد... رژیم که با آمدن آقای خوانساری به میان تظاهرکنندگان سخت احساس خطر می‌کرد، پیش از آنکه او به مسجد برسد به پلیس فرمان حمله داد... 🔻پلیس شاه پس از سرکوبی و متفرق کردن مردم از اطراف آقای خوانساری، از اهانت به او نیز پروا نکرد! 🔻کماندوها و نظامیان آن پیرمرد را محاصره کردند و به طرز گستاخانه و بی‌شرمانه‌ای با باتوم به او حمله‌ور شدند. باتوم را مقابل صورت او بالا و پایین می‌بردند، به او طعنه می‌زدند و فشار می‌آوردند. به طوری موجب از بین رفتن تعادل او شد، نعلین از پایش بیرون آمد و چیزی نمانده بود که زمین بخورد و زیر چکمه‌های دژخیمان شاه قرار بگیرد. به ناچار مسیر خود را عوض کرده، به منزل برگشت. 🔻...رژیم شاه اولین برنامه خود نسبت به روحانیت را _که همانا مرعوب ساختن و ساکت کردن مقامات روحانی از راه اهانت و جسارت به آنان بود_ در مورد آقای خوانساری پیاده کرد و نتیجه دلخواه را بدست آورد. آقای خوانساری بعد از آن ماجرا دیگر در هیچ اجتماع سیاسی شرکت نکرد و در کمتر امری از امور سیاسی اظهارنظر کرد! ▫️منبع: نهضت امام خمینی، سیدحمید روحانی، ج ۱، صص ۲۶۵_۲۶۱. @rozaneebefarda
مناسبات آیت‌الله سیداحمد خوانساری و امام خمینی بازنشر به مناسبت انتشار برخی مطالب مخدوش بخش سوم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشارات تاریخی▫️ آنگونه که پیشتر اشاره شد، بعد از مواجهه اهانت‌بار دژخیمان رژیم شاه نسبت به مرجع محترم تهران آیت‌الله العظمی خوانساری(در بهمن ۱۳۴۱)، ایشان عملا از عرصه سیاست و مبارزات کناره‌گیری کردند که صدالبته نقش منفی و طعنه‌های برخی نزدیکان و اطرافیان ایشان نیز در اتخاذ این رویکرد بی‌تأثیر نبود! بعد از فاجعه خونین فیضیه که با ابتکار امام خمینی به نقطه عطفی در مبارزات تبدیل شد، امام خمینی شبکه روحانیت و علمای بلاد و هيئت‌های مذهبی در سراسر کشور را به روشنگری و مبارزه علیه رژیم فراخواند. طبعا در چنین شرایطی از مراجع محلی و علمای برجسته بلاد انتظار ویژه‌ای می‌رفت. در چنین وضعیتی امام خمینی با سکوت شخصیت برجسته‌ای چون آیت‌الله العظمی خوانساری مواجه شد و با ارسال نامه‌ای صریح، ایشان را به ورود جدی در عرصه مبارزات سیاسی دعوت کردند. در ذیل مضمون نامه امام و پاسخ آیت‌الله خوانساری را می‌خوانید. مضمون نامۀ تاریخی امام خمینی به آیت‌الله سیداحمد خوانساری‏‏ زمان (شمسی) : 7 خ‍رداد 1342 ... شما که در مرکز هستید، خانه نشین شده اید. اصلاً نه حرفی، نه اعلامیه ای. هیچ کار‏‎ ‎‏نمی کنید. شما که در تهران هستید، مردم را دعوت به قرآن، یعنی وحدت و یگانگی‏‎ ‎‏نمی کنید. فایده اش چیست؟ شما باید مردم را دعوت به قیام کنید. شما باید مردم را به‏‎ ‎‏اتحاد دعوت کنید تا موقعی که می خواهیم دستور قیام بدهیم آنها آماده باشند تا ریشۀ‏ شاه و دولت را از میان برداریم‎. ‏‏ چرا علمای تهران در مقابل این گرگهای درنده سکوت اختیار کرده اند؟ چرا در مقابل‏‎ ‎‏این لامذهبها که می خواهند دینمان را از دستمان بگیرند، سکوت کرده اید؟ چرا در‏‎ ‎‏مقابل شاه مملکت که می خواهد روحانیت را از میان بردارد قیام نمی کنید؟ چرا در مقابل‏‎ ‎‏حکام سکوت می کنید؟ شما شنیده اید که حضرت علی خانه نشین شده بود؛ اما دستور‏‎ ‎‏این بوده که 25 سال خانه نشین بشود. و بالاخره پس از این مدت، پدر مخالفین را در‏ آورده است. یعنی مردم دیدند حق با حضرت علی است آن وقت در مقابل بی دینها قیام‏‎ ‎‏کرده اند. حال ما چند سال صبر کرده ایم. در زمان پدرش هر کاری کرد هیچ کس حرفی‏‎ ‎‏نزد. گفته اند ببینیم آخرالامر چه می شود. تا آنطور مُرد. حالا پسرش دارد لطمه به دین‏‎ ‎‏می زند. باید هر طوری است حساب او را تصفیه کنیم. از امروز به بعد، سکوت فایده‏‎ ‎‏ندارد. امروز دیگر روز سکوت نیست. امروز روزی است که باید در مقابل لامذهبها قیام‏‎ ‎‏کرد. اگر دلتان می خواهد مملکت اسلامی ما و دین و آیین ما از بین برود به من بگویید. 🔸پاسخ آیت‌الله سیداحمد خوانساری به امام خمینی: حضرت آیت اللّه خمینی نامۀ شما واصل شد، بنده هم به سهم خودم از فرمایشات شما اطاعت خواهم کرد. هر طوری که شما صلاح دانستید من حرفی ندارم. ولی موقع نوشتن اعلامیه مواظب باشید زننده نباشد که دولت بدتر کند! با زبان ملایمت اعلامیه بنویسید! قدری نصیحت کنید که این عمل شما خلاف قرآن است. صلاح مملکت در این است که این قانون جدید را اجرا نکنید که مردم همگی ناراحت هستند. صلاح شاه در این است که این قانونهایی را که مخالف قرآن است عملی نکند. شاه بایستی علما را داشته باشد. مملکت بدون روحانیت نمی شود. اگر روحانیت نباشد کمونیست در مملکت ما که شیعۀ اثنی عشری است زیاد می شود. پس شاه و دولت تا می توانند بایستی نظم را رعایت کنند و نگذارند مملکت ما به دست بیگانگان بیفتد که بر ما حکومت کنند. این روحانیون بوده و هستند که در مقابل کمونیستها سینه سپر می کردند و می کنند. ▫️صحیفه امام، ج1، صص239-238. 🔸متن نامه امام خمینی به مرحوم فلسفی در مورد اقدام آیت‌الله خوانساری در ماجرای تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/15546 🔸جزئیات تاریخی علل کناره‌گیری آیت‌الله خوانساری از عرصه مبارزات سیاسی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/15547 @rozaneebefarda
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔰 متن کامل پیام یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله حضرت سید حسن نصرالله حافظه الله دبیرکل حزب الله لبنان درود و رحمت و برکات خداوند بر شما باد خداوند متعال فرمود: «و از میان شما شاهدانی می گیرد». 🔸ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس با کمال قدردانی و افتخار، نامه تبریک و تسلیت فراوان شما را به شهدایمان، همرزم شما در جهاد و مقاومت و رهبر فقید ملت، مجاهد اسماعیل هنیه، «ابوالعبد»، رئیس دفتر سیاسی نهضت، و همراهش، برادر مجاهد، «ابو انس» را دریافت کردیم. 🔸از همبستگی توام با احساسات صمیمانه و والای شما سپاسگزاریم. اقدامات پر برکت جنابعالی در جبهه های محور مقاومت در حمایت و پشتیبانی و مشارکت در این نبرد را شاهدیم. از خداوند متعال مسئلت داریم که به تلاش های شما برکت دهد و شما و کشورتان را از هر شری حفظ کند. ‏ 🔸رهبر شهید ما، نماد ملت فلسطین «ابوالعبد» در نبرد طوفان الاقصی، یکی از افتخارآمیزترین نبردهای تاریخی ملت ما فلسطین، در راه رهبران شهید قیام کرد تا خون او و فرزندان، نوه‌ها و خانواده‌اش با فداکاری‌های بزرگی که مردم ما در غزه، کرانه باختری، بیت‌المقدس و سرزمین‌های اشغالی انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که خون رهبران و مجاهدان ما ارزشمندتر از خون مردم مانیست و این خون فهیم و قافله های پربرکت شهدا در مقابل اشغالگران نازی صهیونیستی بر قدرت مقاومت خواهد افزود. 🔸ما همچنین تاکید می کنیم که نهضت همچنان که همیشه بوده و بر راه وفاداری به خون شهدا استوار خواهد ماند و اصول والایی که رهبر شهید ابوالعبد بدان دعوت کرد پابرجا و جاری خواهد بود و نهضت و رزمندگان ما را به دنبال خواهد داشت که از همه مهمتر اتحاد ملت ما فلسطین در انتخاب جهاد و مقاومت است و وحدت ملت و در قلب آنها محور مقاومت در برابر پروژه صهیونیستی است در دفاع از ملت و مقدسات خود، در درجه اول بیت المقدس و الاقصی، تا زمانی که اشغالگری شکست خورده و از سرزمین ما برداشته شود، و دولت مستقل و کاملاً مستقل ما با پایتختی بیت المقدس تأسیس شود. ‏ 🔸از خداوند متعال می خواهیم که شما، خانواده و خانه هایتان را با خیر، امنیت و ثبات حفظ کند. @Kayhan_online
درنگی در ملزومات اجتماعی و فرهنگی بازگشت مهاجران عزیز افغانستانی || حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مدتی است که با صدای بلند و مکرر ضرورت بازگشت مهاجرین افغانستانی به وطنشان توسط مسولین کشوری،استانی و شهرستانها اعلام و مورد تاکید قرار گرفته است که طبیعتا در چهارچوب وظایف سازمانی و قانون و مصوبات لازم الاجرا می باشد.لذا بنا ندارم نسبت به این تصمیم نقدی و خدشه ای وارد و طرح کنم، چون از همه دلائل مطلع نیستم ،مجاز نیست که اظهار نظر منفی یا انتقادی داشته باشم. آنچه به نظرم ضرورت دارد الزامات این تصمیم است که شاید از این زاویه تامل شود اهمیت آن ملاحظات کمتر از اصل اقدام نباشد و مهم‌ترین ملاحظه، نحوه اجرا و عملیات بازگشت خواهد بود. ۱_اگر مراقبت نباشه و در برنامه ریزی و کنترل های مستمر و سخت گیرانه پیگیری نشود می تواند ؛ نحوه فراخوان،چگونگی سازماندهی،جمع آوری میدانی و اعزام به اردوگاه‌ها و نهایتا رد مرز هر کدام می تواند موجب نارضایتی و رنجیده شدن مهاجران و حتمالا حاشیه سازی ها داخلی و خارجی شود . ۲_حتما تصمیم گیران محترم می دانند اگر شرایط زندگی در افغانستان مناسب نباشد به ویژه در مساله امنیت بدون تردید مقصد مهاجران افغانستانی از ایران به کابل،هرات،قندهار ،قندوز.نیمروز و بدخشان و.....نخواهد بود و تجربه سال‌های گذشته نشان داده که مهاجرت به سایر کشورهای جهان از جمله اروپا و....بخش مهمی از مقصد مهاجران میشود. ۳_دلبستگی شیعیان افغانستان به اهل بیت علیهم السلام و از جمله پیشگام بودن افغانستانی ها در همراهی با نهضت امام خمینی ره از قبل پیروزی انقلاب تا کنون در همه میدان ها و مراحل دشوار از ورق های پرافتخار و درخشان هر دو ملت ایران و افغانستان است و اکنون مراقبت و نظارت ویژه ای لازم است که در بازگشت و اقدامات مرتبط فضایی ایجاد نشود که دوستان،یاران و همراهان مخلص و قدیمی کشور پس از سالها از دست دهیم. ۴_میزبانی و همراهی مردم ایران و افغانستان در بیش از ۴۰ سال اخیر که زیست مشترک و به هم تنیده ای در همه لایه های اجتماعی ایجاد کرده است خیلی نیاز به مراقبت است که روند بازگشت بهانه ای برای تخریب و تضییع این الفت و محبت تاریخی نشود و البته شیطنت دشمنان مشترک هم نباید از محاسبات دور بماند. ۵_ بسیاری از کشورهای دنیا حتی در اروپا به مساله مهاجرت نگاه فرصت محور و مزیت دارند و بسیاری از ظرفیت ها و رشد و پیشرفت خود را با استعداد ها و توانمندی های مهاجران تامین و محقق می سازند گویا در کشور ما از اساس اتباع از هر نوعی نتوانسته فرصت و مزیت منظور شود. ۶_کمترین الزام مرتبط با این ماموریت اینست که در روند اجرایی از تشکل ها و انجمن ها قانونی و رسمی و نخبگان تاثیرگذار افغانستانی های مقیم ایران کمک بگیریم و با تفاهم و توافق مدیریت میدانی این اقدام را به این عزیران واگذار شود باشد تا با کمک این عزیزان روند اجرایی بهتری و حاشیه های کمتری را شاهد باشیم. @rozaneebefarda