eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ۵ مرداد ۱۳۵۸ ش اقامه اولین نماز جمعه رسمی در تهران به فرمان حضرت امام خمینی رضوان الله و توسط منصوب ایشان، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمود طالقانی(ره) و با مکبری فعال مبارز، مرحوم محمود مرتضایی فر (ملقب به وزیر شعار) @rozaneebefarda
انگاره های سکولار یک تاریخ نگار معمم متن و حاشیه اظهارنظر عجیب در واکنش به دیدار دانشجویان علوم پزشکی با مدیر حوزه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 جناب آقای جعفریان در کانال شخصی اش چنین نوشته است؛ 🔹اظهارات مدیر حوزه قم در باره رابطه پزشکی و دین (حوزه نیوز، دوم مرداد)، آن هم با این صراحت، و بند کردن امر درمان و بهداشت به مسائل دینی و فلسفی، نشان از آن داد که ما قصد داریم، تمامی علم و دانش بشری را زیر سلطه فکر فلسفی و دینی درآوریم. 🔹گفتن این اظهار نظرهای کلی «تجلی توحید در فعالیت های پزشکی» و این که «تمام علوم مبتنی بر مفروضات فلسفی و کلامی نهفته در لایه های علمی است»، ما را به سمت و سویی می برد که استقلال علم و دانایی بشر را زیر سوال برده و خود را سرگرم اموری کنیم که اساسا ارتباطی با حوزه  ندارد. 🔸تجربه هزار سال تسلط علم کلام بر «علم» و تلاش برای دینی کردن آن که ناشی از یک تصور خطاست، هیچ نتیجه ای جز کند کردن مسیر پیشرفت علم نداشته است. 🔸بهتر در این باره تأمل کنیم که سراسر نوشته های فخر رازی و دیگر متکلمان برجسته، و در رأس آنها غزالی که حتی به روش فلاسفه اسلامی و متکلمان هم معترض بود، همین است که می خواستند بگویند هیچ علمی نباید جز با اجازه توحید پیش برود، و آن وقت با درک غلط از توحید، خدا را به جای همه علل طبیعی نشانده و حتی در تحلیل باد و باران مشاهدات خود را هم کنار گذاشتند تا مبادا از قدرت خداوند کم شود. 🔹این ادعاها از سر تا ته، آن هم در رشته های تجربی و همین طور علوم طبیعی و از جمله پزشکی، هیچ جایی ندارد و تکرار آن برای صد بار و هزار بار، باعث نمی شود تا کاروان علم در دنیای مدرن بایستد تا این حضرات، مبانی فلسفی آن را درست کنند و مثلا این علم نجس را با گفتن این تعابیر پاک کنند. 🔸کسانی که هیچ اطلاعی و سر سوزنی از دانش پزشکی ندارند، یکسره نشسته اند تا با فلسفه های کهنه و قدیمی، و به اسم تدین و تقدس،  برای راه علم، برنامه بدهند. شگفت تر آن است که دانشجویان و استادان علوم پزشکی هم به قم آمده اینجا زانو می زنند تا از این حضرات، درس علم بگیرند. عوض این که بروند و آخرین تحقیقات بشری را در حوزه پزشکی بدست آوردند، و پایگاه های اطلاعاتی پزشکی را خریداری کرده تا دانشجوی پزشکی آنان بتواند آخرین پژوهشها را مطالعه کند، به امید آن هستند که افرادی به مراتب ضعیف تر از فخر رازی و غزالی، برای آنها راه و رسم فسلفی فکر کردن در علم پزشکی را به آنها یاد دهند. 🔹بحث اخلاق و فقه پزشکی امری جداست، اما دانش پزشکی نه از وقتی در یونان بوده، نه آن مقدار که تجربه های عادی بشر صحراوی و بدوی است، و نه آنچه در میان مسلمانان به تقلید از یونانیان و یا تجربه های ابن سینا و رازی و دیگران پدید آمده و نه آنچه که امروز در غرب است و ایضا سبب شده است تا ظرف نیم قرن، دو میلیارد بر جمعیت بشر افزوده شود و مرگ و میر کم گردد، ربطی به این فلسفه ها ندارد. 🔸نه توحید و نه شرک، هیچ کاری به علم پزشکی بما هو پزشکی ندارد. البته هر کسی می تواند با نگاه در طبیعت، خداشناس شود و بحث فلسفی کند، اما این ربطی به پزشکی ندارد. سوال ها و پرسشها دو تاست. سوال کردن آن «ابله» که در واقع عاقل بود، از شتر [به زبان سنایی: ابلهی دید اشتری به چرا /گفت نقشت همه کژست چرا] از تفاوت زیستی شتر  در مقایسه با بقیه حیوانات بود، اما شتر به زبان «کلامی» جواب او را داد و حواله اش به خدا کرد، و ما هنوز تفاوت این دو نگاه را نفهمیده ایم.  🔸باید دانش تجربی را برخلاف آنچه در تمدن مسلمانی پیش آمد، از بند فلسفه رهانید، و اجازه داد این دانش بشری، و انواع و اقسام دیگر آن، رشد کند. دیگران این راه را رفته اند، رشد کرده اند، سررشته علم را در دست گرفته اند، نتیجه اش را در تکنولوژی برده اند و دنیا را فعلا زیر سلطه خود دارند. اگر علم زیر سلطه نگاه های فلسفی است، باید در فلسفه های خودمان شک کنیم که نتوانسته ما را پیشرفت دهد و از آنها را بهتر بدانیم که تا این حد پیش رفته اند. حالا چه مدل اروپایی امریکایی باشد چه مدل چینی ژاپنی! 🔹طبعا ما هم تا حدی که از توانایی علم بهره برده ایم، و این هم در اثر آموزش های صد ساله گذشته بوده، به همان مقدار از نفوذ و ترقی در عالم سهم داریم. باز هم اگر بخواهیم پیش تر برویم، راه آن عمومی کردن تفکر علمی اصیل از نخبگان، و رها کردن آن از بند این گونه قیود است. برای ما مهم این است که دیگر مثل زمانی نباشیم که به «دوش» گیر دادیم و سالها طول کشید تا رضایت دادیم خزینه جمع شود. 🔶حاشیه روزنه از انصاف نباید گذشت؛ جناب رسول جعفریان، از معدود تاریخ جویان معاصر ماست که در دو دهه گذشته، پیوسته در تکاپو و تولید بوده و لحظه‌ای قرار نداشته است. متن کامل حاشیه روزنه را اینجا بخوانید: 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/1554 @rozaneebefarda
حاشیه ای بر دیدگاه‌های خاص جناب جعفریان پیرامون نسبت علم و دین 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 از انصاف نباید گذشت؛ جناب رسول جعفریان، از معدود تاریخ جویان معاصر ماست که در دو دهه گذشته، پیوسته در تکاپو و تولید بوده و لحظه‌ای قرار نداشته است. گرچه برخی مطلعین براین باورند که بسیاری از آثار وی، بازتکرار همان آثار پیشتر چاپ شده، در عناوین و اسلوبی تازه است. جعفریان گرچه خاستگاه پژوهشی خود را مدیون حوزه علمیه است اما در سالهای اخیر به شدت از حوزه فاصله گرفته و این فاصله با بدبینی و گاه با بدگویی و تندخویی همراه شده است. گذشته از شذوذات جعفریان در تحلیل فضای حوزه و کم قدرپنداری این نهاد خدوم، مدتی است که تیغ تیز انتقادات وی متوجه اسلام نیز شده است. او در سالهای اخیر که در قامت یک سلیبریتی نیز جلوه کرده، هراز گاهی نظرات قابل تأملی را در تحلیل آموزه های دینی ارایه می کند که البته هنوز از جانب ارباب دین و دانش، چندان جدی گرفته نمی شود که محل مجادله و مباحثه علمی واقع شود اما مخاطبان عام او با یک خط ممتد تبلیغی مواجه اند که به نظر نگارنده ممکن است برخی بن مایه های مذهبی آنان را با چالش جدی مواجه کند. ارتباطات هوشمندانه جناب جعفریان در در تمام ابن سالها، در دو ساحت راهبردی، برقرار بوده است؛ او از یک سو با ارباب قدرت و رجال سیاسی و از دیگر سو با طیف خاصی از رجال دینی رابطه وثیقی داشته است. این روابط همواره در میزان موفقیت او در نگارش و انتشار آثارش تاثیر مستقیم داشته است؛ تأسیس کتابخانه تاریخ ایران و اسلام او، حاصل رابطه نسبتا نزدیکش با جناب حجت الاسلام است که گفته می شود از منبع وجوهات شرعیه، به حمایت از ایجاد و اداره چنین مراکزی اقدام می کند. و تأثیرات رابطه جعفریان با اهل سیاست، در مسؤلیت مرکز اسناد و کتابخانه مجلس، در دوران ریاست آقای ، و اکنون واگذاری مسوولیت کتابخانه دانشگاه تهران تجلی نمود‌. هرچند این دو محور ارتباطی و نتایج آن، ذاتا مخدوش نیست و برکاتی نیز داشته است اما برآیند آن نشان می دهد که جعفریان یک است که گاه اتخاذ مواضع و رویکردش، تحت تاثیر ارباب سیاست و دیانت قرار می گیرد. شاید محصول این تشویش و اضطراب و گاه تذبذب در مواضع، بی ارتباط با نوع روابط ایشان نباشد. چه اینکه جعفریان کارآموز در حلقه نزدیک به آیت الله ، به مرور به یک مخالف خوان دوآتشه ایشان بدل شده، و تاریخ پژوه صریح نقاد جریان های مخالف انقلاب، در چاپ های نخست کتاب جریان ها و سازمان ها، حالا در چاپ نوزدهم دارد حرفهای قبلی اش را تعدیل می کند یا پس می گیرد؛ این هر دو اتفاق البته فی نفسه جرم یا گناه نیست اما انسان را با نوعی تردید مواجه می کند و حکایت عدم ثبات فکری و سیاسی دارد که طبعا حد یقف هم ندارد و نتیجه آنکه، نمی شود روی حرف های دیروز و امروز و شاید هم فردای امثال ایشان حساب باز کرد. ایشان در سال‌های اخیر، نه تنها در مواضع سیاسی اش تندتر شده که در مسائل فکری و دینی نیز، اظهارات عجیبی بیان کرده است. گاه همصدا با جوجه جامعه شناس های سکولار،پیاده روی اربعین را مصداق فربهی آیینی می خواند، روز دیگر با انتشار گزینشی برخی مصادر عصر صفوی و قجری، تلاش می کند خط خرافه پرستی در سطح عالی سیاسی و مذهبی را القا کند، گاه هم سو با خرده جریان ، تلاش می کند امثال شهید نواب را نماد منحصره جریان انقلابی معرفی کند و اعاظم دهر مثل آیت الله بروجردی را غیرانقلابی معرفی نماید، گاه پا را فراتر نهاده، دوگانه مبارز و غیرمبارز را در مورد سیره اهل بیت مطرح سازد و چنین وانمود کند که ائمه بعد از امام حسین(ع) مبارز و انقلابی نبوده اند اکنون ایشان در یادداشت اخیرش بر مطالب مطرح شده در یک جمع دانشگاهی شوریده و سخنان عجیبی بر زبان رانده که حاکی از انگاره های سکولار است.صدالبته اظهارات واجد مفاهیم سکولار، موجب نمی شود نویسنده دغدغه مندی چون جعفریان که در احیای عقبه تاریخی اسلام سیاسی، متحمل مرارتهای فراوان شده را یکسره سکولار بخوانیم، اما غفلت یا تغافل نسبت به این سنخ سخنان نیز وجهی ندارد. در مورد یادداشت اخیر ایشان، گفتنی فراوان است اما در اینجا تنها به ذکر چند پرسش بسنده می‌کنیم: آیا اگر یک فیلسوف و فقیه نواندیش، آنهم با نگاه تمدنی و بین الملل گرا، در جمعی دانشگاهی، دیدگاه تخصصی خود را بیان کند، مستحق این ادبیات تهاجمی است؟ آیا چنین اظهاراتی موجب تضعیف هرچه بیشتر رابطه راهبردی حوزه و دانشگاه/ حوزه و نظام نمی شود؟ اگر مدیر حوزه قم نتواند در نسبت علم و دین اظهارنظر کند، چه کسی خواهد توانست؟ اظهارنظر تخصصی در تبیین نسبت علم و دین، و خاصه بیان نسبت طب و کلام و فلسفه و فقه، نیازمند تخصص و اجتهاد این علوم است، آقای جعفریان در کدام یک از این علوم، مطالعات آکادمیک حوزوی یا دانشگاهی دارد؟ @rozaneebefarda
🔴 لزوم تکریم شایسته از سوی اصحاب انقلاب 🔴 در آستانه سالگرد شهادت مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(ره) زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه(مشروعه) به دست مزدوران انگلیس/ ۱۱مرداد ۱۲۸۸ شمسی 💠 امام خامنه ای (حفظه الله) واقعاً به شیخ فضل‌اللَّه خیلی ظلم شده است. اوایل انقلاب، یک وقت من در نماز جمعه راجع به مشروطیت و مرحوم شیخ فضل‌اللَّه صحبت کردم؛ بعد یکی... به من اعتراض کرد که چرا از شیخ فضل الله که مخالف مشروطه است صحبت میکنی! حتّی به من گفته شد که امام هم از شیخ فضل‌اللَّه خوششان نمیآید، بعد من تفحص کردم، دیدم نخیر [دروغ است] کاملاً بعکس است؛ امام نسبت به مرحوم شیخ فضل‌اللَّه خیلی تبجیل و احترام دارند و بخاطر همان تصلب و شجاعت و دین‌گرایی کاملش، بدون اغماض آن بزرگوار را تعظیم و تجلیل هم میکنند؛ که این در بیانات خود امام هم آمده است! ۸۲/۵/۱۳ 💠 امام راحل: این بزرگ مرد(شیخ فضل الله) را بشناسید و بشناسانید. ابعاد عظیم علمیش را که جامع علوم معقول و منقول بود، بعد مرجعیتش را که سعی کردند از اذهان مخفی کنند، اندیشه های والای سیاسیش را که بر گرفته از اسلام ناب بود و... مخالفین و دشمنان مرجع شهید شیخ فضل الله نوری ره، از جاهلین و معاندین بوده و هستند.۱۳۴۸ ش،نجف، مسجد شیخ انصاری ره، خاطرات یاران ⁉️ القابی که امام راحل در وصف شیخ بکار بردند: مجاهد، مرجع شهید، مجتهد، دارای مقامات عالیه ⁉️ القابی که امام خامنه ای، در وصف شیخ بکار بردند: مجتهد بزرگ، شهید بزرگ اسلام، عالم بزرگ ✅ منابع برای استفاده: آثار مورخان فقید، منذر و دوانی @rozaneebefarda
💠 آشنایی اجمالی با اندیشه و آثار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه ⁉️چرا به ایشان لقب علامه دادند؟معنی واژه علامه چیست؟ (عَ لّ مِ) [ ع - علامة ] علّامه (Allama, Allameh, Allamah) در لغت، صیغهٔ مبالغهٔ عربی است؛ به معنی کسی که بسیار می داند، دانشمند و بسیار داناست. هرچند به معنی پروفسور و Polymath نزدیک است، اما این لقب از القاب خاص دانشمندان مسلمان در کشورهای فارسی، عربی و اردو زبان است و همسانی در زبان های دیگر (به خصوص انگلیسی) ندارد. علامه لقبی برای دانشمندان اسلامی است که در چندین رشته دست داشته، دارای معلومات وسیع بوده و صاحب نظر بوده باشند. مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری به گواه تاریخ و اعتراف صاحب نظران خودی و غیر خودی و تصدیق بزرگانی همچون، میرزای سید محمد حسن شیرازی، میرزا حبیب الله محقق رشتی، محدث بزرگ میرزا حسین نوری، شهید مدرس، علامه امینی، امام خمینی، امام خامنه ای، استاد علی دوانی، شهید دکتر بهشتی، استاد شهید مطهری، پروفسور الگار و...ایدهم الله تعالی دارای جامعیت علمی و صاحب دانش کلان در علوم مختلف معقول و منقول بود و همچنین به چند زبان، مسلط. هرچند انگلیس خبیث با استفاده از قلم به مزدان فراماسون خود و با تحریف تاریخ مشروطه، سعی نمود ابعاد عظیم شخصیتی او را در نزد اذهان مخدوش و مرجعیت دینی اش را مخفی نگاه دارد! اما غافل از این بود که ماه، هیچگاه پشت ابر نمی ماند! ⁉️چرا ایشان خود را برای کسب دانش کلان به زحمت انداخت؟ داشتن دانش کلان، برای مرجعی چون او شرطی لازم بود.چون، وی در سخت ترین دوران کشاکش "سنت و مدرنیته" می زیست، و به عنوان زعیم پر نفوذ دینی، می بایست کشتی اسلام را از این طوفان مهیب به سلامت عبور می داد، پیداست که هدایت این کشتی در این موقعیت بحرانی، نیاز جدی به آگاهی از طوفانی داشت که از سمت"غرب" می وزید.به بیان روشنتر او باید علاوه بر اسلام، غرب را هم می شناخت تا بتواند در باره نقاط اشتراک و افتراق نظر دهد و از کیان دین و فرهنگ مملکت در برابر آنچه که آنرا عوامل آسیب می دانست منطقی و مستدل دفاع نماید. او با احساس مسئولیت و شجاعتی وصف ناپذیر در جهت دفاع از دین نبوی و شرع مقدس، رهبری نهضت ضد استکباری مشروعه خواهی را در مشروطه ای که توسط ایادی انگلیس به انحراف کشیده شده بود، عهده دار شد و جان مبارکش را در این راه فدا نمود. 📚 برخی از آثار ایشان: رساله منظوم فقهی "الدرر التنظیم یا الدر النظیم"/رساله فقهی"فی قاعده ضمان الید"/نافع المسائل(مجموعه فتاوا)/اجوبه المسائل(رساله عملی فارسی)/رساله حرمت استطراق از طریق جبل به مکه معظمه(به خاطر خطرات جانی و مالی)/بیاض(کرامات اولیاء الله)/الصحیفه القائمیه یا الصحیفه المهدویه(مجموعه ادعیه رسیده از جانب امام زمان عج)/حاشیه بر فرائد الاصول شیخ الاعظم مرتضی انصاری/حاشیه بر المکاسب شیخ الاعظم مرتضی انصاری/مجموعه اشعار و قصیده ها/حاشیه بر کتاب شواهد الربوبیه ملاصدرا/لوایح(روزنامه شیخ)/توضیحات بر اقبال سید ابن طاووس/الاغسال(تقریر درس میرزای شیرازی)/طرح ها در موضوع اقتصاد و بانک داری اسلامی/رساله فی المشتق(تقریر درس میرزای شیرازی)/نورالقلم(مجموعه ترجمه ها، تقریظات، تعلیقات، توقیعات، تنفیذ ها، تصدیقات، تأییدات، تعیین ها، اجازات، نامه ها و یادداشتهای تاریخی/حاشیه بر وسائل الشیعه/فهرست ابواب بحارالانوار/محضر، در موضوع قضاء و دعاوی و مجموعه احکام قضاء/مباحثات ریاضی، هیئت و نجوم با میرزا عبدالغفار نجم الدوله/مقابله کلام الله مجید و تفسیر/تصحیح تعداد زیادی از آثار بزرگان شیعه در حوزه های مختلف علوم و... ➕ به علاوه، تربیت و پرورش انبوه شاگردان ممتاز و طراز اول در حوزه های مختلف علوم ♦️منبع: تنهای شکیبا اثر مورخ فقید استاد علی ابوالحسنی(منذر) @rozaneebefarda
🔴 «نظری بر مکانت علمی و عملی علامه شیخ فضل‌الله نوری» در با مرحوم آیت الله یحیی نوری(ره)، فقید سعید از جهات متعدد با خاندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه قرابت داشت و به همین علت دانای بسیاری از خاطره‌ها و نکته‌ها درباره منش علمی و عملی آن بزرگ بود. گفت‌وشنودی که پیش روی شماست در واپسین سالهای حیات آن مرحوم و درباره کارنامه فکری و سیاسی مرجع شهید انجام شده است. 💠 آیت الله یحیی نوری(رضوان الله): ...پیش بینی های شیخ شهید همگی تحقق پیدا کرد «شهادت شیخ حقانیت وی را به همگان ثابت کرد» ...[مرجع شهید] به علت همین استحضار بر مطالب بود که پس از مدت اندکی که از ورود ایشان به تهران سپری گردید... عامه و تامه‌ای پیدا نمود ...درباره بینش و آگاهی سیاسی ایشان همین بس که او در میان تمام علما و عدالت‌خواهان، اولین کسی بود که با تیزبینی، جوهره غیردینی و سکولاریستیِ مشروطه وارداتی را شناخت و در برابر آن قد علم کرد. این نتییجه‌ای بود که برخی دیگر از علما و شخصیتها ــ حتی آنها که در مقطعی رویاروی شیخ فضل‌الله قرار گرفتند ــ سال‌ها بعد به آن رسیدند و با ناامیدی و سرخوردگی به انزوا کشیده شدند و حتی تعدادی از آنها نیز به‌دست خود قَتَلِه [: قاتل] شیخ، کشته شدند. ✅ کامل گفتگو در لینک👇 http://www.iichs.ir/s/4883 ✅ منبع: سایت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران @rozaneebefarda
نقدی بر آخرین اظهار نظر جنجالی جناب [صفحه ۱ از ۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹تقی زاده ستیزی مرام عالمان ناب دینی تاریخ را آئینه‌ی عبرت خوانده‌اند و ما نیز همواره یکی از وجوه مطالعه‌ی تاریخ را شناخت اشخاص و جریان‌ها و عوامل توفیق و شکست ملت‌ها دانسته‌ایم. 🔸یکی از عبرت‌آموزترین برهه‌های تاریخ این مرز و بوم دوران مشروطه است. دورانی که اشخاص منسوب به نهاد دین در مواجهه با موج مدرنیته، به جای تلاش برای شناخت دقیق و اتخاذ موضع مناسب در قبال آن با سردرگمی کشور را به انحرافی فرهنگی دچار کردند که تا کنون گریبان ملت ما را رها نکرده است و در صورت عدم تمهید شایسته، وضع ما را از این بدتر نیز خواهد کرد. 🔸اخیراً شخصی * سخنی گفته است که در عبرت‌آموزی تاریخ به شک می‌افتیم. اینکه شخصی با این میزان غور در تاریخ، از زبان تقی‌زاده‌ سخن بگوید، نشان از این است که نزد او چندان منفور نیست. او هر چند تصریح نمی‌کند که باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم اما سخنانش را جز در منظومه‌ی فکری تقی زاده نمی‌توان جای داد. 🔸سخنان مدیر حوزه که توسط تاریخ‌دان مذکور مورد مناقشه قرار گرفته است نیز در جای خود قابل توجه است که اگر واقعاً حوزه‌ی علمیه و علمای آن به جهت‌داری علم و ابتناء علوم طبیعی و تجربی بر مبانی فلسفی – کلامی اعتقاد دارند چرا این امر در فتاوای مرتبط با مسائل علم و تکنولوژی نمود ندارد و از سوی دیگر حوزه علمیه در راستای تبیین این مسائل چه حرکتی کرده است؟ از این مقوله که نیازمند مطالبه جدی از مدیران و سیاستگزاران حوزه است عبور می‌کنیم و روی سخن را به سوی تاریخ‌دان تقی‌زاده مسلک می‌گردانیم. 🔸جناب تاریخ‌دان! آنچه از مسلک شما برمی‌آید ترابط علوم تجربی و انسانی است که اقتضایش هضم مبانی اعتقادی در علوم غربی است لذا به هیچ وجه نمی‌توانید قائل به استقلال علوم بشری از نهاد دین شوید. وقتی با علم و تکنولوژی مبتنی بر جهان‌بینی مدرن روبروییم، در ساختاری از دانش قرار گرفته‌ایم که جهان‌بینی دینی را طرد می‌کند و جهان‌بینی خود را به جوامع حقنه می‌کند؛ در چنین فضایی دم زدن از جهان‌بینی دینی را در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان خام‌اندیشی کودکانه‌ای دانست. اساساً حوزه علمیه اگر به دنبال اقامه‌ی دین در جامعه باشد، باید ابتدا ساختارهای معارض با اقامه دین را اصلاح کند وگرنه آب در هاون کوبیده است. در جامعه‌ای که تمام عرصه‌های زیست فردی و اجتماعی معارض عفاف است، اصرار بر حجاب بدون اصلاح زمینه‌هایش در جامعه به نتیجه نخواهد رسید. وقتی سبک زندگی و اهداف افراد جامعه از ایده‌آل‌های غربی اشراب شده باشد، نماز در زندگی‌شان یا فاقد جایگاه است و یا جایگاهی فرعی و ناهم‌خوان با اولویت‌های اصلی زیست افراد دارد و در این صورت امر حقیقی به صلاة تنها به قول نیست بلکه باید چارچوب‌های زندگی مؤمنانه به نُرم اجتماعی تبدیل شود که قطعاً با خطابه و منبر تنها قابل حصول نیست و نیازمند عمل جهادی و اصلاح ساختارها است. 🔹عالیجناب تاریخ دان! آیا ادعای استقلال علم از نورچشمی‌های شما (دانشمندان سکولار غربی) که پس از رنسانس دین را به مسلخ علم بردند پذیرفتنی است؟ در میان متفکران شیعه نه کسی قائل به مرجعیت علمی فخر رازی و غرالی است و نه کسی علم را نجس دانسته است و بیان این ادعاها متضمن مغالطه پهلوان پنبه است که تنها از عالم‌نمایان و قدکوتاهان سطحی‌نگر برمی‌آید. اگر به جد معتقد به رهانیدن علم از فلسفه‌اید، لطفا تلنگری هم به چشم‌آبی‌های موبور بزنید که علمشان را از بند فلسفه برهانند. در مهد علم و تکنولوژی‌ای که شما واله و شیدای آن شده‌اید، سال‌هاست فلسفه در تمام عرصه‌ها دخالت دارد. خوب است در فضای وب عبارت Philosophy of را جستجو کنید تا شاخه‌های مختلف فلسفی مرتبط با علوم را در بیان اهالی تمدن راقیه و ناجیه! ملاحظه کنید. به عنوان نمونه قدری در Philosophy of medicine مطالعه بفرمایید تا ببینید تحقیق فلسفی در باب پزشکی نیاز همه‌ی جوامع است نه برآمده از ذهن اهالی «تمدن مسلمانی». ادامه یادداشت اینجا https://eitaa.com/rozaneebefarda/1560 @rozaneebefarda
نقدی بر آخرین اظهارانظر جنجالی جناب جعفریان [صفحه۲از۲] 🔹وقتی نگاهی به احادیث طبی بیندازید و مثلاً حدیث معروف به «اهلیلج» را مطالعه بفرمایید، میزان دخالت انبیاء در امر سلامت را خواهید یافت. البته در باب این این حدیث عجالتاً پیش از مناقشه سندی استدلال احتمالاتی و مستحکم امام علیه السلام را پاسخ دهید و سپس در باب تفاوت علم توحیدی و علم مشرکانه داوری کنید. یا حتی با لحاظ نوع رابطه‌ی نفس و بدن در بینش توحیدی و نگاه غربی، در باب معالجه‌ی روحی بیماری‌های جسمی یا معالجه‌ی جسمی بیماری‌های روحی و یا معالجه‌ی جسم بدون در نظر گرفتن آسیب‌های وارده بر نفس و مسائلی از این دست قضاوت بفرمایید. 🔸در باب مهمل‌بافی‌هایی از این دست حرف بسیار است. غرض پاسخگویی به آنها نبود. غرض این بود که هرزه‌فکران گمان نکنند که می‌توانند بینش توحیدی را با خزعبلاتشان منکوب دانش الحادی غرب کنند. اگر قصد پاسخگویی بود، حقیری چون من قطعاً وارد نمی‌شدم و عرصه را به اهلش می‌سپردم. 🔸در حوزه‌ی علمیه هستند کسانی که عمامه بر سر دارند و سخنگوی تمدن مدرن شده‌اند. آنچه اینان از اسلام خوانده‌اند، بذری پاک است که بر زمین ناپاک پاشیده شده؛ پس ثمره‌ای غیر از اسلام ناب از آن برخواهد آمد. «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدا» سیاستی که در آن تمایل به کفار باشد، عالم دینی را به اعتقادات اهل کفر متمایل می‌کند؛ چنان که در آخوندهای سکولار به وضوح دیده می‌شود ابتدا سیاست اهل کفر را تأیید کردند و کارشان به فساد عقیده منتهی شد. عالم دین در ذهن و دل با کفر مرز دارد چنان که اسلام از ریشه تا میوه با کفر مرز دارد که اگر نداشته باشد میوه‌اش الهی نخواهد بود. 🔸بذر دین در قلب غیرمهذب مبلّغ شیطان می‌شود و عمل شیطان رجس است. رهایی از رجس شیطان تنها با تمسک به «الذین أذهب الله عنهم الرجس» ممکن خواهد بود و این تمسک با تمایل به اهل کفر جمع‌شدنی نیست. * پ.ن: دان در «تاریخ‌دان» می‌تواند از ماده‌ی دانستن (مانند حقوقدان) باشد و همچنین می‌تواند پسوند مکان (مانند قندان) باشد. القای این ایهام عمدی است. سید رضا موسوی 🔶توضیح ادبیات این یادداشت مربوط به نویسنده محترم است که جهت مراعات امانت، بر اساس ادبیات رسمی روزنه، بازتحریر نشده است. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔸زمانی: سلام علیکم جناب آقای جعفریان تلاش های طاقت فرسایی جهت احیای متون تاریخی اسلام و ایران کشیده اند و از این جهت خدمات ایشان قابل تقدیر است ولی چند سالیست که در بعضی مسائل فنی و تخصصی اسلامی به اظهار نظرات شاذ و با استدلال های عامیانه پرداخته اند و مخالفان خود را با چوب عدم آگاهی و فلسفه بافی و خرافه انگاری رانده اند و صد البته بر متخصصان این موضوعات ؛بی مایه بودن چنین استدلالی و فطیر بودن نتیجه آن واضح و روشن میباشد ای کاش آقای جعفریان تنها یک اثر مختصر در این زمینه(منزلت عقل در هندسه معرفت دینی) مطالعه میکرد و سپس به قلم فرسایی و طعنه زنی علیه بزرگان حوزه میپرداخت. خویش را تاویل کن نی ذکر را..... نعوذ بالله من شرور انفسنا یا حق @rozaneebefarda
بازتاب/۲ 🔸محبت: سلام اصلا و ابدا از موضعی که آقای جعفریان گرفته است خوشم نیامد و البته با شناختی که از ایشان داشتم بعید هم نبود (هر چند ته دلم می گویم کمی هم بعید بود) اما ادبیات نقدی که بر کلام ایشان زده شد: (ضمن اینکه متوجه شدم روزنه در پی نوشت خود، شانه از زیر مسئولیت آن کشید) 👇 ناقد محترم در دو حوزه نقد کرد: یکی برهانی و فلسفی بر کلام؛ که جای تقدیر دارد و از نظر بنده کاملاً صحیح فرمود دیگری نقد بر متکلم؛ که کمی تند و تیز بود و شاید با برادر دینی چنین سخن گفتن روا نباشد. البته این را هم بگویم که بنده از سال ۷۵ آقای جعفریان را میشناسم و از همان زمان متوجه شدم که با پاره ای نظرات ایشان هماهنگ نیستم ولی چنین تند و تیز به ایشان تاختن را هم روا نمی دانم. البته روشن است که کانال وزین روزنه چنین ادبیاتی را از ساحت خود بدور دانسته که پیشاپیش اعلام کرد این ادبیات مربوط به نویسنده متن است. ولی لازم دیدم بگویم تا به نویسنده متن برسد. بزرگوار هرچه ایهام و ابهام و کنایه و استعاره و... بکار ببریم پیش پیش خدا تصریح است @rozaneebefarda
تمسخر علم ديني؛ از حسن روحاني تا رسول جعفريان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 1️⃣ مدتي است كه رسول جعفريان، به مقوله علم ديني حمله مي‌كند و با تمسخر سنت‌هاي ايراني اسلامي، سخن از وجود علم و تمدن در گذشته ايران اسلامي را چرند خوانده است! او با اشاره به برخي طلاب احمق كه از خزينه دفاع مي‌كرده‌اند و در برابر دوش‌هاي حمام مقاومت نشان مي‌دادند، به تمامي فرهنگ و تمدن اسلامي حمله مي‌كند و به خصوص، طب سنتي و اسلامي را غيرعلمي و مزخرف خطاب كرده است! 2️⃣ مدتي قبل هم حسن روحاني، رئيس جمهور بذله‌گوي ايران نيز با تمسخر، علم ديني را به معناي گذاشتن قرآن در داشبورد ماشين عنوان كرده بود!! 3️⃣ شكي نيست كه تمسخر سنت‌هاي تاريخي خود، ناشي از خودباختگي، احساس حقارت و آشفتگي فكر است. كدام تمدن در تاريخ بشريت، بدون تكيه بر سنت‌هاي خود شكل گرفته است؟ مگر اروپايي‌ها دچار خرافات، سنت‌هاي غلط و جنايت‌هاي بزرگ نبوده‌اند؟ هنوز هم در اروپا و امريكا، خرافات و اعتقادات عجيبي به چشم مي‌خورد و هنوز هم غربي‌ها، به اساطير يوناني خود افتخار كرده و براساس همان عقايد، فيلم‌هاي بزرگ مي‌سازند و كتاب‌هاي پرفروش مي‌نويسند. 4️⃣ گذشته از آن‌كه مقام معظم رهبري بارها بر علم ديني تأكيد كرده‌اند، رسول جعفريان با چه تعريفي از علم، چنين سخنان بي‌پايه‌اي را در دفتر تبليغات اصفهان بيان كرده است؟ 5️⃣ اين سخنان با تعاريف پوسيده قرن نوزدهم اروپا هماهنگي دارد. همان تعاريفي كه «ويلفرد دوپارتو» جامعه‌شناس و اقتصاددان معروف ايتاليايي، از آن به ياد كرده است. احمقانه است كه علم را محدود به نگرش پوزيتويستي كنيم و سنت خود را به تمسخر بگيريم. 6️⃣ امروزه تعاريف پوزيتويستي از علم، در غرب منسوخ شده و بيش از يك قرن است كه مكاتب تفسيري و انتقادي، نگرش ديگري به علم را مطرح كرده‌اند. با نگاه محدودي كه آقاي جعفريان به علم دارد، بايد طب سوزني چيني‌ها را نيز غيرعلمي بدانيد، در حالي كه امروزه عالم‌گير شده است. اگر آن‌ها نيز طب سوزني خود را به سخره مي‌گرفتند و از آن حمايت نمي‌كردند، آيا امروزه چنين كارآمدي و نفوذي در عالم داشت؟؟ 7️⃣ امروزه طب اسلامی و سنتی كارآمدي خودش را نشان داده و مورد استقبال جامعه ايراني، بلكه جهان اسلام قرار گرفته است. در تركيه، بنده شاهد بودم كه چگونه مردم استانبول به بحث‌هاي طبی علاقه‌ نشان مي‌دادند. 8️⃣ هرچند معتقدم براي اين‌كه طبابت در مجامع علمي جهان ارائه شود، قالب منظم و منسجمي پيدا نكرده و نتوانسته نتايج كار خود را در قالب كتب و مقالات علمي تدوين كند؛ اما با هو كردن و تمسخر امثال آقاي جعفريان، نه طبابت از علم‌بودن مي‌افتد و نه از نفوذ اجتماعي آن كاسته مي‌شود. سيد محمد حسين متولي امامي @rozaneebefarda
همه حامیان یک اقدام نامتعارف و غیرقانونی 🔻درنگی در رپرتاژ رسانه دفتر تبلیغات، برای ترویج مرجعیت یکی از سران 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸اعلان زودهنگام مرجعیت و انتشار رساله توسط برخی سران تشکل موسوم به ، داغ شدن مسئله را در محافل حوزوی به دنبال داشت. 🔹حوزویان با تطبیق سیره قطعیه علمای سلف، مرجعیت گریزی و پرهیز از تمهید مقدمات مرجعیت(فضلا از مرجعیت زودرس) را اصلی ثابت برمی شمارند که خدشه در آن پذیرفتنی نیست. خاصه از جانب کسانی که خود را مدافع سنت های اصیل حوزوی می خوانند! 🔸جالب آنکه برخی از همین شخصیت‌های مورد نقد، روزگاری نه چندان دور به اصل مراعات عرف حوزه در انتشار رساله اعتراف نموده، برخی رجال حوزه نجف را به دلیل انتشار نامتعارف و زود هنگام رساله، تخطئه نموده بودند! 🔸نظر به مطالب پیش گفته معلوم می شود که نامتعارف بودن اقدام برخی سران نشست برای اعلان مرجعیت، برای هیچ کس حتی خودشان هم محل تردید نیست! 🔸در کوران مباحثات حوزوی پیرامون اقدام نامتعارف برخی حضرات، اظهارنظری از دبیر محترم جامعه مدرسین حوزه قم منتشر شد که نشان از بودن انتشار رساله توسط بعضی سران نشست داشت. 🔹نیاز به توضیح ندارد که جامعه مدرسین حوزه علمیه، یک تشکیلات اصیل و معتبر حوزوی است که اولا برآمده از حوزه است و ثانیا اداره حوزه را برعهده دارد و طبیعی است که ساختار و ساز و کار قانونی حوزه قائم به آن است و طبیعی است که چنانچه تشکل های نوپدید حوزوی نخواهند یا نتوانند خود را با آن تطبیق دهند، معنایش دامن زدن به نوعی است. 🔹گرچه برخی افراد و جریان ها با طرح اتهاماتی از قبیل انحصارگرایی یا حکومتی کردن حوزه، تلاش داشته و دارند جایگاه این تشکیلات خدوم را خدشه دار کنند، اما نباید از نظر دور داشت که جامعه مدرسین یک تشکیلات است که مؤسسینش عصاره حوزه قم در دهه چهل بوده اند! و‌‌ این بدان معنی است که برخی از مدعیان امروز که در پی ایجاد و هستند، در آن هنگام حتی وارد حوزه هم نشده بودند! تنوع و تکثر انظار و آرا اعضای ارجمند این تشکل اصیل نیز نشان از پویایی و عدم انحصارگرایی دارد. اگرچه نسبت به وارد کردن فضلای جوان نسل دوم و سوم و ارتباط با بدنه طلاب جوان، نقدهای جدی نیز وجود دارد. انشالله که سازماندهی اقدامات تخریبی علیه جامعه، در سالهای اخیر، برای شکست جایگاه این مجموعه در روزهای واقعه ای چون امروز نبوده باشد!! 🔸عجیب است که با وجود نامتعارف بودن و غیرقانونی بودن اعلان مرجعیت و انتشار رساله توسط برخی سران نشست، تلاش برخی جریان های رسانه ای و سیاسی برای تثبیت موقعیت و مرجعیت برخی افراد، چه معنایی دارد؟! در آخرین نمونه از این اقدامات، یکی از سایت های اقماری دفتر تبلیغات حوزه، با انتشار رزومه حوزوی فرد مورد انتقاد، به حمایت از مرجعیت سازی پرداخته است. 🔸فارغ از ابعاد مشکوک اقدام سایت مزبور، استفاده از امکانات و بودجه جمهوری اسلامی برای استخدام تریبون برای تبلیغ اشخاص مدعی استقلال، از عجایب روزگار ماست! روالی که پیشتر توسط برخی رسانه ها مانند هم طی شده بود که با صرف بودجه دولتی، به بازنشر مخالف خوانی ها و مدعاهای مدعیان استقلال حوزه پرداخته بود. 🔸در بخشی از یادداشت مورد نظر، نویسنده برای اثبات جایگاه فقهی مراد خود چنین استدلال می کند(اگر بتوان نام آن را استدلال نهاد)؛ «همه می‌دانند که اجازه مکتوب شرط و‌‌ لازم نیست بلکه اخبار از واقعیت خارجی است و افزون بر اجازه کتبی آن است که مسلم است درس آیت الله وحید خراسانی از دروس اصلی مجتهدپرور حوزه علمیه به شمار می‌آید و مطلعین منصف می‌دانند که شاگردان برجسته و مجتهد آیت الله وحید خراسانی در حال حاضر چه کسانی هستند! همچنین عالمان با انصاف به خوبی می‌دانند که چه کسانی در بین شاگردان برجسته آیت الله وحید خراسانی سرآمد و برترند و عنایتهای خاص آیت الله وحید خراسانی به شاگردان خاص خود هنگام تدریس و جلسات دیگر زبانزد است.... تا کنون بیش از دو هزار استفتاء با حذف مکررات از ایشان شده که با توسط آیت الله علوی بروجردی پاسخ داده شده که تصویر همگی این‌ها محفوظ است. ....رجوع مقلدین برای تقلید بعد از وفات آیات عظام: شیخ محمد فاضل لنکرانی و شیخ محمدتقی بهجت به ایشان و رجوع مقلدین آیت الله وحید خراسانی در باب احتیاطات به ایشان» 🔸اگر با تمسک به چنین شبه استحساناتی بتوان ادعای مرجعیت کرد، بعید نیست شمار مدعیان مرجعیت از چندصدنفر بیشتر خواهد بود! وانگهی! بر اساس استفتای مکتوب از محضر مرجع معظم قم حضرت آیت‌الله وحید خراسانی، مدعاهای واهی پیش گفته محلی از اعراب نخواهد داشت. @rozaneebefarda
سوتی وحشتناک پیرامون نسب خانوادگی 🔺دهباشی چند روز قبل در توئیتر خود بشیر حسینی، داور مسابقه عصر جدید را فرزند یکی از مجرمان امنیتی مشهور دهه ۶۰ خوانده بود که پس از متوجه شدن اشتباه خود مجبور به عذرخواهی شد 🔺دهباشی شب گذشته به صورت حضوری پدر بشیر حسینی دیدار و از آنها عذرخواهی کرد. 🔶هضم شدن افراطی در فضای خاله زنک بازی هایی که امروزه تحت عنوان از آن یاد می شود، موجب این سنخ اشتباهات وحشتناک می شود. جا دارد دهباشی بخاطر همه نسبت های ناروایی که به افراد و جریان های مختلف داده و به دلیل نقض مشهورات و مستندات قطعی تاریخ انقلاب اسلامی، هرلحظه و هر روز از همه عذرخواهی کند. @rozaneebefarda
بازی با ارزشها توسط دولت اعتدال و فاکتورهای دوگانه سکولارهای حوزوی 💥قابل تأمل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 "علت مخالفت مراجع تقلید با ورود خانم‌ها به استادیوم، آلبوم تصاویری است که برخی درست می‌کنند؛ دولت روحانی، آلبوم تصاویر خودش را نشان داد، مشکل حل شد"! 🔹 ۷ مرداد ۹۸ | معاون وزیر ورزش دولت شیخ حسن روحانی: برخی آلبوم تصاویری درست می‌کنند و به دفتر مراجع تقلید می‌برند که نگاه کنید در ورزش چه اتفاقی می‌افتد! آلبومی به ما دادند که خانم ها کاکل‌شان بیرون است، مانتوی‌شان تنگ است یا غیره ... علت اینکه با ورود خانم‌ها به استادیوم مخالفت کردند همین چیزها بود؛ اگر آنها ۵۰ خانم را نشان دادند، ما هزار خانم محجبه را نشان دادیم و بعد از آن رفته رفته شرایط بهتر شد|ایسنا 🔸 ۲۴ مهر ۹٧ | حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزادی در دیدار فوتبال ایران و بولیوی [در دولت شیخ حسن روحانی] | خبرگزاری دولتی ایسنا | خبرگزاری دولتی ایرنا 🔸 ۲۴ تیر ۹٧ | شیخ حسن روحانی در پاسخ به نامه وزیر ورزش درباره حضور بانوان در ورزشگاه آزادی: این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد 🔸 ۶ اسفند ۹۶ | حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزادی در دیدار بسکتبال ایران و عراق [در دولت شیخ حسن روحانی] | خبرگزاری دولتی ایسنا 🔻 دستوری که رییس‌جمهور سابق و قانونی کشور و نفر دوم مملکت مجوز آن را از رهبر و ولی فقیه و نفر اول مملکت گرفت، مخالف داشت، ولی همان دستور در دولت آقای حسن روحانی، مخالف ندارد! @rozaneebefarda
🔸نقش دولت انگلیس در سرکار آوردن رضاخان🔸 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: رضاخان پهلوی در آن زمان [که] صدراعظم ایران بود، [انگلیسی‌ها] به او گفتند: مطیع ما باش! و به او وعده دادند که قاجار را از بین می‌بریم و تو را بر مسند امور می‌نشانیم و شاه ایران می‌کنیم! و او هم برای ریاست و سلطنت کرد. در حقیقت این دولت انگلیس بود که حکومت می‌کرد. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٨۴ @rozaneebefarda
📚 بیانات رهبر معظم انقلاب درباره با مقدمه گردآوری: مسعود پارسافر 🔻🔻🔻 *زمانه ی * الحمدلله نعمت بزرگی شامل حال ما دهه هفتادی ها شده و در وارد گام دوم انقلاب شده ایم، فرصتی کم نظیر برای نقش آفرینی در ... نکته قابل توجه برای این است که همزمان با خوانش و فهم دقیق بیانیه گام دوم انقلاب، می بایست درک عمیقی از داشت و هوشمندانه به سوی تحقق بیانیه گام دوم حرکت نمود. پر واضح است که امروز در باتلاقی که خودش درست کرده گیر افتاده و در حال دست و پا زدن است و جالب اینجاست که هنوز هم دست از اش بر نمی دارد و با همان نسخه هایی که خودش را نابود کرده قصد دارد را نیز با خود در این باتلاق فرو کشد فلذاست که نسخه هایی چون ۲۰۳۰ را ترویج میکند. آنچه حائز اهمیت است توجه به و همچنین عمل به ست... در طول تاریخ و در صدد بوده اند تا با بهره گیری از ، مسائل روزمره را حل نمایند. امروز نیز رهبر انقلاب به عنوان عالمی بصیر و جامع نگر، مسیری را برای ترسیم نموده اند که از ارکان این مسیر است. روزنه؛ رسانه فرهیختگان @rozaneebefarda
bazrpashiok[1].pdf
2.95M
❄️کانال حوزوی روزنه منتشر می کند؛ 📚 متن کامل کتاب بیانات رهبر معظم انقلاب درباره با مقدمه گردآوری: مسعود پارسافر 🔸روزنه را به فرزانگان معرفی فرمایید؛ 👇 @rozaneebefarda
کنگره ملی آیت‌الله شیخ محمدهادی تألهی همدانی @rozaneebefarda
💥وقتی ایران دم روباه پیر انگلیس را در خلیج فارس می گیرد! کاریکاتور منتشر شده در رسانه‌های عربی @rozaneebefarda
برنامه مشکوک آمریکایی برای 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸هیچ ایرانی غیرتمندی از برخورد اهانت آمیز دشمن با دولتمردان خود خوشنود نمی شود؛ نیز مستثنا نیست اما این ماجرا نباید موجب غفلت یا تغافل از عبرتها و پیامدهای پیدا و پنهان این اتفاق گردد. 🔹در تمام سال های وزارت آقای ظریف، گفتمان مذاکره و ، به غلیظ ترین شکل ممکن پی گیری شده و حالا که خشن ترین رییس‌جمهور آمریکا هم بر سر کار آمده، معلوم شده که راهبرد سازش تنها راه پیش روی همه آمریکایی‌ها ست. طبعا در چنین وضعیتی، هیچ شخصی از کارگزاران ایرانی، مطلوب تر از ظریف برای آمریکایی‌ها نیست؛ این موضوع در نخستین اظهارنظر ظریف بعد از مطرح شدن تحریم او نیز عیان است. 🔸با این تحلیل، ابعاد پنهان تحریم ظریف بسیار پیچیده تر از ظواهر آن است. شاید اکنون برای قضاوت نهایی زود باشد اما این احتمال دور از ذهن نیست که گروهی در آمریکا بخواهند با این قبیل اقدامات، از ظریف شکست خورده، قهرمان ملی بسازند تا به فاصله دو سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، بتوانند شانس سیاستمدار مقبول شان را برای تصاحب کرسی ریاست، تقویت کنند. 🔹با وجود چنین احتمالاتی، بهتر است چهره های سیاسی و مذهبی در موضع گیری خود پیرامون این ماجرا دقتی فوق‌العاده به خرج دهند و نسبت به جو و فضای رسانه‌ای منفعل نشوند. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ 🔹فطرس 313: بسم الله این تحلیل بشدت قابل اعتنا است. متاسفانه برخی ازاین امر غفلت میکنند و صداوسیما با ریپارتاژ خبر تحریم ظریف در اسطوره سازی از او پیش گام شده است. ظریف امروز باید به جرم تقلیل جایگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی از موضع فعال به موضعی انفعالی و از دست دادن بسیاری فرصت ها و ظرفیت ها محاکمه شود. ظریف نماد تغییر سیاست خارجی ایران خمینی به ایران مطلوب غرب بود. آیا جنایتی ازاین بزرگتر سراغ دارید؟ @rozaneebefarda
بازتاب/۲ 🔹محمدجواد: به فطرس 313 برسونید که هزارتا مثه شما هم تا هزار سال دیگه به کوزک فکر رهبری معظم نمیرسه. رهبری مثه یه عده ادم دگم اندیش، اندیشه نمیکنه. هر چی هم تحلیل های استحسانی و کاملا ذوقی بیان کنین بازم تاب توان مقابله با تعریفات و تمجیداتی که رهبری معظم از دکتر ظریف دادن رو نداره. رهبری و سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی بشدت حامی دکتر ظریف هستند، حالا یه عده که تعصب سیاسی دارند هم برا خودشون تحلیل های استحسانی بکنن. لطف کنید شما که به تضارب آراء اهمیت میدین این پیام رو هم بزارین تو گروه. یاعلی من مطلقا راضی نیستم که به شما ( ظریف) کمترین اهانتی بشود. البته قطعا شما میتونید به راحتی این فرمایش آقا رو توجیه و تفسیر کنید ولی ظهورش بر همه مسلم است. والظاهر حجه ف.... @rozaneebefarda