eitaa logo
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
6هزار دنبال‌کننده
46 عکس
46 ویدیو
97 فایل
فهرست های «روضه های مکتوب» به پیام های این کانال ارجاع داده می شود همچنین صوت روضه ها و ... راه ارتباط: @Yazahra1357 روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoub منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat تبادل و تبلیغ نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
ای علی این امانت خدا است! و امانت رسول او! امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: به پدرم گفتم: بعد از خروج ملائکه از نزد رسول خدا چه اتفاقی افتاد؟ فرمود: سپس پیامبر علی، فاطمه، حسن و حسین را صدا زد و به کسانی که در خانه اش بودند فرمود: از نزد من بروید و به أم سلمه فرمود: پشت در باش تا کسی به این اتاق نزدیک نشود و او این کار را انجام داد. سپس فرمود: ای علی! به من نزدیک شو. علی چنین کرد و پیامبر دست فاطمه را گرفت و به مدت طولانی بر سینه اش نهاد و دست علی را با دست دیگرش گرفت. چون رسول خدا خواست سخن بگوید اشک بر او غالب شد و نتوانست. فاطمه به شدت گریست و علی و حسن و حسین نیز به خاطر گریه رسول خدا گریه کردند. فاطمه گفت: ای رسول خدا! از گریه شما قلبم جدا شد و جگرم سوخت ای سرور همه پیامبران از اولین و آخرین، ای امین پروردگار و فرستاده و محبوب و پیامبر او! بعد از تو برای فرزندانم چه کسی خواهد بود و برای ذلتی که پس از تو بر من وارد می‌شود؟ برای علی، برادرت و یاری کننده دین، چه کسی خواهد بود؟ برای وحی خدا و امر او چه کسی خواهد بود؟ سپس گریست و صورت بر صورت پیامبر گذاشت و او را بوسید. علی و حسن و حسین خود را بر پیامبر انداختند. پیامبر سر مبارکش را به طرف آنها بلند کرد و دست فاطمه را که در دست پیامبر بود در دست علی نهاد و به علی فرمود: ای ابوالحسن این امانت خدا و محمد رسول خدا نزد توست. به حق خدا و به حق من مواظب او باش. ای علی! به یقین این کار را انجام خواهی داد. به خدا قسم او سرور همه زنان بهشت از اولین و آخرین است. به خدا قسم او مریم کبری است. عَنِ الْکَاظِمِ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی فَمَا کَانَ بَعْدَ خُرُوجِ الْمَلَائِکَةِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله [۳] قَالَ فَقَالَ ثُمَّ دَعَا [۴] عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ علیهم السلام وَ قَالَ لِمَنْ فِی بَیْتِهِ اخْرُجُوا عَنِّی وَ قَالَ لِأُمِّ سَلَمَةَ کُونِی عَلَی الْبَابِ [۵] فَلَا یَقْرَبْهُ أَحَدٌ فَفَلَعَتْ ثُمَّ قَالَ یَا عَلِیُّ ادْنُ مِنِّی فَدَنَا مِنْهُ فَأَخَذَ بِیَدِ فَاطِمَةَ فَوَضَعَهَا عَلَی صَدْرِهِ طَوِیلًا وَ أَخَذَ بِیَدِ عَلِیٍّ بِیَدِهِ الْأُخْرَی فَلَمَّا أَرَادَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الْکَلَامَ غَلَبَتْهُ عَبْرَتُهُ فَلَمْ یَقْدِرْ عَلَی الْکَلَامِ فَبَکَتْ فَاطِمَةُ بُکَاءً شَدِیداً وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ علیهم السلام لِبُکَاءِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَقَالَتْ فَاطِمَةُ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ قَطَعْتَ قَلْبِی وَ أَحْرَقْتَ کَبِدِی لِبُکَائِکَ یَا سَیِّدَ النَّبِیِّینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ یَا أَمِینَ رَبِّهِ وَ رَسُولَهُ وَ یَا حَبِیبَهُ وَ نَبِیَّهُ مَنْ لِوُلْدِی بَعْدَکَ وَ لِذُلٍّ یَنْزِلُ بِی بَعْدَکَ [۶] مَنْ لِعَلِیٍّ أَخِیکَ وَ نَاصِرِ الدِّینِ مَنْ لِوَحْیِ اللَّهِ وَ أَمْرِهِ ثُمَّ بَکَتْ وَ أَکَبَّتْ عَلَی وَجْهِهِ فَقَبَّلَتْهُ وَ أَکَبَّ عَلَیْهِ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فَرَفَعَ رَأْسَهُ صلی الله علیه و آله إِلَیْهِمْ وَ یَدُهَا فِی یَدِهِ فَوَضَعَهَا فِی یَدِ عَلِیٍّ وَ قَالَ لَهُ یَا أَبَا الْحَسَنِ هَذِهِ وَدِیعَةُ اللَّهِ وَ وَدِیعَةُ رَسُولِهِ مُحَمَّدٍ عِنْدَکَ فَاحْفَظِ اللَّهَ وَ احْفَظْنِی فِیهَا وَ إِنَّکَ لِفَاعِلُهُ [۷] یَا عَلِیُّ هَذِهِ وَ اللَّهِ سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ هَذِهِ وَ اللَّهِ مَرْیَمُ الْکُبْرَی ---------- [۳]: فی المصدر: من عند رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله. [۴]: فی المصدر: فقال: لما کان الیوم الذی ثقل فیه وجع النبیّ صلّی اللّه علیه و آله و حف علیه الموت دعا. [۵]: فی المصدر: تکونی ممن علی الباب. [۶]: فی المصدر: و لذل أهل بیتک. [۷]: فی المصدر: و انک لفاعل هذا. کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
وای بر کسی که هتک حرمت او نماید و وای بر کسی که در خانه اش را بسوزاند! بدان ای علی که دخترم فاطمه از هرکس که راضی باشد من نیز از او راضی‌ام و همچنین خدا و فرشتگانش نیز از او راضی هستند. یا علی وای بر کسی که به فاطمه ستم نموده و حق او را غصب کرده و وای بر کسی که هتک حرمت او نماید و وای بر کسی که در خانه اش را بسوزاند و وای بر کسی که همسرش را اذیت و آزار برساند. وای بر کسی که او را به زحمت انداخته و با او مبارزه کند. خدایا من از آنها بیزار و آنها از من بیزارند. سپس رسول خدا ایشان را صدا زد و فاطمه و علی و حسن و حسین را در آغوش گرفت و فرمود: خداوندا! من با آنها و کسانی که پیروان آنها هستند در صلحم و من ضامن این هستم که آنها وارد بهشت می‌شوند و با کسانی که با آنها دشمنی می‌کنند و به آنها ظلم می‌کنند و از آنها پیشی می‌گیرند یا از آنها و شیعه آنها عقب می‌افتند دشمن و در جنگ هستم. من ضامن این هستم که آنها وارد جهنم می‌شوند. به خدا قسم ای فاطمه! راضی نمی شوم تا تو راضی شوی. به خدا قسم راضی نمی شوم تا تو راضی شوی، نه، به خدا قسم راضی نمی شوم تا تو راضی شوی. اعْلَمْ یَا عَلِیُّ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیَتْ عَنْهُ ابْنَتِی فَاطِمَةُ وَ کَذَلِکَ رَبِّی وَ مَلَائِکَتُهُ یَا عَلِیُّ وَیْلٌ لِمَنْ ظَلَمَهَا وَ وَیْلٌ لِمَنِ ابْتَزَّهَا حَقَّهَا وَ وَیْلٌ لِمَنْ هَتَکَ حُرْمَتَهَا وَ وَیْلٌ لِمَنْ أَحْرَقَ بَابَهَا وَ وَیْلٌ لِمَنْ آذَی خَلِیلَهَا [۱] وَ وَیْلٌ لِمَنْ شَاقَّهَا وَ بَارَزَهَا اللَّهُمَّ إِنِّی مِنْهُمْ بَرِی ءٌ وَ هُمْ مِنِّی بُرَآءُ ثُمَّ سَمَّاهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ---------- [۱]: فی المصدر: حلیلها. کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
🔰 علی علیه السلام فرمود: به خدا قسم گمان می‌کردم پاره ای از وجودم در گریه پیامبر از دست رفت ... اگر بگویم جبرئیل در خانه بود دروغ نگفته ام. امام موسی کاظم علیه السلام از امام صادق علیه السلام نقل کرده که فرمود: شبی که صبح آن پیامبر از دنیا رحلت نمود علی، فاطمه، حسن و حسین را فرا خواند و در خانه را به روی خود و آن جمع بست و فاطمه را صدا زد و فاطمه به او نزدیک شد و مدت طولانی از شب را با او خلوت کرد. وقتی این ملاقات طول کشید امیرالمؤمنین با دو فرزندش حسن و حسین بیرون آمدند و در آستانه در ایستادند. ... علی علیه السلام فرمود: طولی نکشید که فاطمه مرا صدا زد. من نیز بر پیامبر وارد شدم و ایشان در حال جان دادن بودند. نتوانستم خودم را کنترل کنم و بر این حال پیامبر گریستم. پیامبر فرمود: ای علی! چه چیز تو را به گریه کردن واداشته؟ هم اکنون زمان گریه تو نیست. زمان جدایی بین من و تو فرا رسیده. ای برادرم! تو را به خدا می‌سپارم. خداوند برای من مقام قرب خود را برگزیده است. اما گریه و غم و غصه من برای تو و بر این دخترم است که پس از من ضایع می‌گردد و همه این قوم بر ستم به شما اجماع کرده ا ند. شما را به خدا می‌سپارم. ای علی! از سوی من برای شما هدیه ای است؛ من فاطمه دخترم را به اموری وصیت کرده‌ام و مطالبی به او گفته‌ام که برایت بگوید. هر چه فاطمه گفت اجرا کن زیرا او بسیار راستگو و صادق است. سپس فاطمه را در آغوش گرفت و سرش را بوسید و فرمود: فاطمه جان پدرت فدایت باد. صدای گریه زهرا بلند شد. پیامبر صلّی الله علیه و آله فاطمه را به سینه خود چسباند و فرمود: خداوند انتقام شما را از آنان می‌گیرد و خداوند به غضب تو غضبناک می‌گردد. وای بر ظالمان، وای بر ظالمان و وای بر ظالمان. سپس رسول خدا گریست. علی علیه السلام فرمود: به خدا قسم گمان می‌کردم پاره ای از وجودم در گریه پیامبر از دست رفت. مانند ابر بهاری گریه می‌کرد، طوری که صورت و محاسنش از اشک خیس شد. پیامبر از فاطمه جدا نمی شد و سر او بر سینه من بود و من تکیه گاهش بودم. حسن و حسین پاهای آن حضرت را بوسه می‌زدند و با صدای بلند گریه می‌کردند. علی علیه السلام فرمود: اگر بگویم جبرئیل در خانه بود دروغ نگفته ام. زیرا صدای گریه و زاری می‌شنیدم که برایم آشنا نبود. می‌دانستم که آن صدا، صدای ملائکه است. هیچ شکی ندارم. مگر می‌شود جبرئیل در اینچنین شبی پیامبر را تنها بگذارد. آن شب فاطمه چنان گریه می‌کرد که گمان می‌کنم زمین و آسمان بر او گریه می‌کردند. سپس پیامبر فرمود: ای دخترم! بعد از من خدا با شما خواهد بود. و او بهترین پشتیبان است. سوگند به خدایی که مرا به حق برانگیخت از گریه تو عرش خدا و ملائکه و آسمان‌ها و زمین و آنچه در آنهاست به گریه افتادند. کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
قسمتی از متن روایت بالا👆👆👆 قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام فَمَا لَبِثْتُ أَنْ نَادَتْنِی فَاطِمَةُ علیها السلام فَدَخَلْتُ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله وَ هُوَ یَجُودُ بِنَفْسِهِ فَبَکَیْتُ وَ لَمْ أَمْلِکْ نَفْسِی حِینَ رَأَیْتُهُ بِتِلْکَ الْحَالِ یَجُودُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ لِی مَا یُبْکِیکَ یَا عَلِیُّ لَیْسَ هَذَا أَوَانُ الْبُکَاءِ فَقَدْ حَانَ الْفِرَاقُ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ فَأَسْتَوْدِعُکَ اللَّهَ یَا أَخِی فَقَدِ اخْتَارَنِی رَبِّی مَا عِنْدَهُ وَ إِنَّمَا بُکَائِی وَ غَمِّی [۵] وَ حُزْنِی عَلَیْکَ وَ عَلَی هَذِهِ أَنْ تُضَیَّعَ بَعْدِی فَقَدْ أَجْمَعَ الْقَوْمُ عَلَی ظُلْمِکُمْ وَ قَدْ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللَّهَ وَ قَبِلَکُمْ مِنِّی وَدِیعَةً یَا عَلِیُّ إِنِّی قَدْ أَوْصَیْتُ فَاطِمَةَ ابْنَتِی بِأَشْیَاءَ وَ أَمَرْتُهَا أَنْ تُلْقِیَهَا إِلَیْکَ فَأَنْفِذْهَا فَهِیَ الصَّادِقَةُ الصَّدُوقَةُ ثُمَّ ضَمَّهَا إِلَیْهِ وَ قَبَّلَ رَأْسَهَا وَ قَالَ فِدَاکِ أَبُوکِ یَا فَاطِمَةُ فَعَلَا صَوْتُهَا بِالْبُکَاءِ ثُمَّ ضَمَّهَا إِلَیْهِ وَ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَیَنْتَقِمَنَّ اللَّهُ رَبِّی وَ لَیَغْضَبَنَّ لِغَضَبِکِ فَالْوَیْلُ ثُمَّ الْوَیْلُ ثُمَّ الْوَیْلُ لِلظَّالِمِینَ ثُمَّ بَکَی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام فَوَ اللَّهِ لَقَدْ حَسِبْتُ [خ ل حَسَستُ] بَضْعَةً مِنِّی قَدْ ذَهَبَتْ لِبُکَائِهِ حَتَّی هَمَلَتْ عَیْنَاهُ مِثْلَ الْمَطَرِ حَتَّی بَلَّتْ دُمُوعُهُ لِحْیَتَهُ وَ مُلَاءَةً کَانَتْ عَلَیْهِ وَ هُوَ یَلْتَزِمُ فَاطِمَةَ لَا یُفَارِقُهَا [۲] وَ رَأْسُهُ عَلَی صَدْرِی وَ أَنَا مِسْنَدُهُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ یُقَبِّلَانِ قَدَمَیْهِ وَ یَبْکِیَانِ بِأَعْلَی أَصْوَاتِهِمَا قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام فَلَوْ قُلْتُ إِنَّ جَبْرَئِیلَ فِی الْبَیْتِ لَصَدَقْتُ لِأَنِّی کُنْتُ أَسْمَعُ بُکَاءً وَ نَغْمَةً لَا أَعْرِفُهَا وَ کُنْتُ أَعْلَمُ أَنَّهَا أَصْوَاتُ الْمَلَائِکَةِ لَا أَشُکُّ فِیهَا لِأَنَّ جَبْرَئِیلَ لَمْ یَکُنْ فِی مِثْلِ تِلْکَ اللَّیْلَةِ یُفَارِقُ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله وَ لَقَدْ رَأَیْتُ بُکَاءً مِنْهَا [۳] أَحْسَبُ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ قَدْ بَکَتْ لَهَا ثُمَّ قَالَ لَهَا یَا بُنَیَّةِ اللَّهُ خَلِیفَتِی عَلَیْکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ خَلِیفَةٍ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لَقَدْ بَکَی لِبُکَائِکِ عَرْشُ اللَّهِ وَ مَا حَوْلَهُ مِنَ الْمَلَائِکَةِ وَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضُونَ وَ مَا فِیهِمَا یَا فَاطِمَةُ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ [۴] لَقَدْ حُرِّمَتِ الْجَنَّةُ عَلَی الْخَلَائِقِ حَتَّی أَدْخُلَهَا وَ إِنَّکِ لَأَوَّلُ خَلْقِ اللَّهِ یَدْخُلُهَا بَعْدِی ---------- [۵]: فی المصدر: و خوفی. [۱]: فی المصدر: لقد حسست. [۲]: ما نفارقها خ ل. [۳]: أی من فاطمة علیها سلام اللّه. [۴]: فی المصدر: و الذی بعثنی بالحق نبیا. کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
🔰حسن و حسین علیهماالسلام بر سینه پیامبر! صلوات الله علیهم پیامبر فرموده است: ای بلال! فرزندانم حسن و حسین را حاضر کن. بلال در پی بچه‌ها رفت و آن دو را آورد. [طبق نقل دیگر: بچه ها گریان آمدند و صدا می زدند جان ما فدای شما!] چون پیامبر آن دو را دید آنان را در آغوش گرفت و به بوییدن آن دو پرداخت. علی علیه السلام فرمود: با خود گمان کردم که آن دو باعث اندوه و رنج و زحمت حضرت می‌شوند، خواستم که آنها را از پیامبر جدا کنم پیامبر فرمود: آزادشان بگذار. مهلت بده تا مرا ببویند و من نیز آنها را ببویم و از من بهره برند و من نیز از دیدار آنها بهره مند گردم. به زودی بعد از من سختی‌ها و مصیبت‌های بسیاری به آنها خواهد رسید و خدا کسانی را که به آنها ظلم و ستم برسانند لعنت کند. خداوندا! این دو کودک و صالح المومنین - پدرشان - را به تو می‌سپارم. در نقل دیگر فرمود این دو بعد از من مظلومانه کشته می شوند و تو ای علی بعد از من مظلوم خواهی بود! و من با هر که تو با دشمن باشی در روز قیامت دشمن خواهم بود. - ۲. کشف الغمه: ۱۲۳ - عَنْ ثُمَامَةَ مِنْ حَدِیثٍ آخَرَ فِی مَعْنَاهُ فَقَالَ یَا بِلَالُ ائْتِنِی بِوَلَدَیَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ فَانْطَلَقَ فَجَاءَ بِهِمَا فَأَسْنَدَهُمَا إِلَی صَدْرِهِ فَجَعَلَ یَشَمُّهُمَا قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام فَظَنَنْتُ أَنَّهُمَا قَدْ غَمَّاهُ أَیْ أَکْرَبَاهُ فَذَهَبْتُ لِأُؤَخِّرَهُمَا عَنْهُ فَقَالَ دَعْهُمَا یَشَمَّانِی وَ أَشَمَّهُمَا وَ یَتَزَوَّدَا مِنِّی وَ أَتَزَوَّدْ مِنْهُمَا فَسَیَلْقَیَانِ مِنْ بَعْدِی زِلْزَالًا وَ أَمْراً عُضَالًا فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ یَحِیفُهُمَا [۲] اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَهُمَا وَ صَالِحَ الْمُؤْمِنِینَ ---------- [۲]: یخیفهما خ ل. در نقل دیگر: ثُمَّ دَخَلَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ علیهما السلام فَانْکَبَّا عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ هُمَا یَبْکِیَانِ وَ یَقُولَانِ أَنْفُسُنَا لِنَفْسِکَ الْفِدَاءُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَذَهَبَ عَلِیٌّ علیه السلام لِیُنَحِّیَهُمَا عَنْهُ فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَیْهِ ثُمَّ قَالَ دَعْهُمَا یَا أَخِی یَشَمَّانِّی وَ أَشَمُّهُمَا وَ یَتَزَوَّدَانِ مِنِّی وَ أَتَزَوَّدُ مِنْهُمَا فَإِنَّهُمَا مَقْتُولَانِ بَعْدِی ظُلْماً وَ عُدْوَاناً فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی مَنْ یَقْتُلُهُمَا ثُمَّ قَالَ یَا عَلِیُّ أَنْتَ الْمَظْلُومُ بَعْدِی وَ أَنَا خَصْمٌ لِمَنْ أَنْتَ خَصْمُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ [۲] . ---------- [۲]: کشف الغمّة ج ۲ ص ۵۸. کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
اشعار مصیبت پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله: https://eitaa.com/rozehayemaktoub3/1228
🔰«سنن النبی» صلی الله علیه وآله مرحوم علامه طباطبایی در ج ۶ المیزان بحثی درباره «ادب» و در ادامه درباره «سنن النبی» دارند که بسیار بحث قابل استفاده ای است در نشانی ذیل و پیام های بعد آدرس های مباحث سیره پیامبر از کتاب ترجمه المیزان قرار داده شد: https://eitaa.com/azsharhebinahayat/380
شب رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع).mp3
45.49M
◼️ روضهٔ شب رحلت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام 📆 یک شنبه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۳ @borhan_maaref |
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَاتَمَ النَّبِیِّینَ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ الرِّسَالَةَ وَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ فَصَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ رَحْمَتُهُ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ. می توان گاهی مجلس روضه رسول خدا صلی الله علیه وآله را با امثال این زیارت شروع کرد ...
نگاهی جامع تر به چگونگی و فضایل زیارت امام رضا (علیه السلام).pdf
656.8K
✍️نگاهی جامع تر به چگونگی و فضایل زیارت امام رضا (علیه السلام) در این فایل می خوانید: 🔸ذکر برخی آداب زیارت 🔸برخی زیارات کمتر شنیده شده 🔸ادعیه توصیه شده بعد از زیارت 🔸روایت درباره زیارت نیابتی 🔸فضایل زیارت حضرت در واقع نکات پراکنده ای که در مفاتیح الجنان و بحار الانوار درباره زیارات مطلقه و مخصوصه آمده است همراه با ذکر برخی نکات کمتر شنیده شده در این نوشته آمده است. درباره امام رضا: 🔸روضه کوتاه امام رضا علیه السلام 🔸احادیثی در فضیلت امام رضا علیه السلام 🔸نام امام رضا در حدیث لوح 🔸اشعار منتخب در مدح امام رضا علیه السلام (علیه السلام) کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
🔰سخنی درباره ایام شادی و عزا در برخی ایام سال به جهت تلاقی جهات مختلف در یک روز این سوال بین متدینین مطرح می شود که آیا وظیفه ایمانی ما برقراری ایام عزا است یا ایام شادی؟ طبعا در هنگام تلاقی جهات مختلف نکاتی باید مد نظر قرار گیرد، از جمله: ۱. تعیین دقیق تاریخ واقعه ۲. اهمیت وقایع نسبت به یکدیگر ۳. تشخیص مصلحت جامعه با حضور سلایق گوناگون ۴. رسوم و سنت های سابق میان علمای شیعه و کلمات آنان 🔸درباره شروع ماه ربیع باید این نکات را کنار هم قرار داد: الف) شروع ماه ربیع با هجرت پیامبر و لیلة المبیت همراه است که هر دو واقعه شادی محسوب می شوند. ب) ماه ربیع میلاد رسول اعظم و آقا امام صادق علیهما الصلاة و السلام است. که این میلاد به جهت رکنیت شخصیت پیامبر می تواند این ماه را ماه شادی قرار دهد. ج) در این ماه روز نهم ربیع و آغاز امامت امام زمان است که از بزرگترین و مهم ترین روزهای شادی است. د) در این ماه دو واقعه تلخ هم ثبت شده است یکی شهادت امام عسگری علیه السلام و دیگری هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام اگرچه درباره تاریخ دقیق هجوم نظراتی مطرح شده است اما با پذیرش اینکه این واقعه تلخ در ماه ربیع الاول بوده است نیز روز آن دقیقا روشن نیست. ه) عظمت واقعه هجوم به خانه وحی پوشیده نیست اما باید توجه داشت دو دهه ایام فاطمیه نیز فرصتی برای بیان مظلومیت های زهرای مرضیه به دست می دهد. و) در برهه های محدودی در بین برخی از شیعیان رسم بر ادامه مجالس روضه در ایام اول ماه ربیع ثبت شده است اما یک رسم گسترده در زمان و مکان برای این ایام ثابت نشده است. ز) وجود سلایق و ظرفیت های گوناگون در جامعه نیز قابل توجه است لذا بعد از دو ماه محرم و صفر معلوم نیست ظرفیت برپایی ایام عزای جدید وجود داشته باشد. 🔴فارغ از پذیرش نکات بالا یا رد آن باید گفت: از آنجا که این مساله از امور مربوط به اداره اجتماع است تشخیص این نکات را باید به عهده ولی فقیه گذارد. 🔸شاید «کنار هم گذاشتن این نکات و نکاتی مثل آن» و «ترجیح برخی از آن بر یکدیگر» باشد که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به تاریخ ۵ ربیع الاول سال ۱۴۲۹ ماه ربیع را ماهی «مبارک» می خوانند و حلول آن را تبریک می گویند. علاوه بر اینکه این نکته در بیان برخی از مراجع و علما نیز مورد تایید قرار گرفته است‌. لذا با توجه به بیان رهبر معظم و عده ای از علما و برخی از نکات بیان شده در بالا باید ماه ربیع را ماه شادی دانست. 🔸در عین حال باید توجه داشت؛ تشکیل مجلس روضه در طول سال چه در ماه ربیع و چه در ماه هایی مثل ماه شعبان مطابق با عمومات ذکر مصائب اهل بیت است. در واقع فرق است بین تعیین ایام عزا (که ثمراتی مانند ممنوع بودن شادی و ... دارد) با تشکیل مجلس روضه که اختصاص به زمان خاصی ندارد و صرفا توصیه شده است در ایامی مانند ولادت یا اعیاد مراسم شادی گرفته شود و از مرثیه سرایی خودداری شود. 🔸نکته مهم دیگر در اینجا جهت گیری مجالس است. متاسفانه برخی به بهانه تشکیل برخی مجالس یا تعیین دهه عزا در حقیقت سیاست تخریب جهت گیری وحدت (که سیاست تعیین شده توسط ائمه اهل بیت و در زمان ما مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و امامین انقلاب است) را دنبال می کنند. این نکته مهم تر از تعیین روز عزا و شادی است. در واقع قائلان به سیاست وحدت در همه ایام چه عزا و چه شادی همین سیاست را رعایت می کنند، یعنی «تبیین معارف و تاریخ و افشای مظلومیت اهل بیت بدون تحریک تعصبات فرقه های دیگر»، اما در مقابل این جریان گروهی هستند که با تخریب این سیاست در حقیقت نظام اسلامی را نیز تضعیف می کنند، چه در ایام عزا و چه شادی! پس مهم تر از رعایت وظیفه شادی و عزا، تعیین وظیفه در قبال سیاست وحدت است. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub