eitaa logo
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
5.7هزار دنبال‌کننده
32 عکس
28 ویدیو
95 فایل
فهرست های «روضه های مکتوب» به پیام های این کانال ارجاع داده می شود همچنین صوت روضه ها و ... راه ارتباط: @Yazahra1357 روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoub منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat تبادل و تبلیغ نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سخنی درباره ایام شادی و عزا در برخی ایام سال به جهت تلاقی جهات مختلف در یک روز این سوال بین متدینین مطرح می شود که آیا وظیفه ایمانی ما برقراری ایام عزا است یا ایام شادی؟ طبعا در هنگام تلاقی جهات مختلف نکاتی باید مد نظر قرار گیرد، از جمله: ۱. تعیین دقیق تاریخ واقعه ۲. اهمیت وقایع نسبت به یکدیگر ۳. تشخیص مصلحت جامعه با حضور سلایق گوناگون ۴. رسوم و سنت های سابق میان علمای شیعه و کلمات آنان 🔸درباره شروع ماه ربیع باید این نکات را کنار هم قرار داد: الف) شروع ماه ربیع با هجرت پیامبر و لیلة المبیت همراه است که هر دو واقعه شادی محسوب می شوند. ب) ماه ربیع میلاد رسول اعظم و آقا امام صادق علیهما الصلاة و السلام است. که این میلاد به جهت رکنیت شخصیت پیامبر می تواند این ماه را ماه شادی قرار دهد. ج) در این ماه روز نهم ربیع و آغاز امامت امام زمان است که از بزرگترین و مهم ترین روزهای شادی است. د) در این ماه دو واقعه تلخ هم ثبت شده است یکی شهادت امام عسگری علیه السلام و دیگری هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام اگرچه درباره تاریخ دقیق هجوم نظراتی مطرح شده است اما با پذیرش اینکه این واقعه تلخ در ماه ربیع الاول بوده است نیز روز آن دقیقا روشن نیست. ه) عظمت واقعه هجوم به خانه وحی پوشیده نیست اما باید توجه داشت دو دهه ایام فاطمیه نیز فرصتی برای بیان مظلومیت های زهرای مرضیه به دست می دهد. و) در برهه های محدودی در بین برخی از شیعیان رسم بر ادامه مجالس روضه در ایام اول ماه ربیع ثبت شده است اما یک رسم گسترده در زمان و مکان برای این ایام ثابت نشده است. ز) وجود سلایق و ظرفیت های گوناگون در جامعه نیز قابل توجه است لذا بعد از دو ماه محرم و صفر معلوم نیست ظرفیت برپایی ایام عزای جدید وجود داشته باشد. 🔴فارغ از پذیرش نکات بالا یا رد آن باید گفت: از آنجا که این مساله از امور مربوط به اداره اجتماع است تشخیص این نکات را باید به عهده ولی فقیه گذارد. 🔸شاید «کنار هم گذاشتن این نکات و نکاتی مثل آن» و «ترجیح برخی از آن بر یکدیگر» باشد که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به تاریخ ۵ ربیع الاول سال ۱۴۲۹ ماه ربیع را ماهی «مبارک» می خوانند و حلول آن را تبریک می گویند. علاوه بر اینکه این نکته در بیان برخی از مراجع و علما نیز مورد تایید قرار گرفته است‌. لذا با توجه به بیان رهبر معظم و عده ای از علما و برخی از نکات بیان شده در بالا باید ماه ربیع را ماه شادی دانست. 🔸در عین حال باید توجه داشت؛ تشکیل مجلس روضه در طول سال چه در ماه ربیع و چه در ماه هایی مثل ماه شعبان مطابق با عمومات ذکر مصائب اهل بیت است. در واقع فرق است بین تعیین ایام عزا (که ثمراتی مانند ممنوع بودن شادی و ... دارد) با تشکیل مجلس روضه که اختصاص به زمان خاصی ندارد و صرفا توصیه شده است در ایامی مانند ولادت یا اعیاد مراسم شادی گرفته شود و از مرثیه سرایی خودداری شود. 🔸نکته مهم دیگر در اینجا جهت گیری مجالس است. متاسفانه برخی به بهانه تشکیل برخی مجالس یا تعیین دهه عزا در حقیقت سیاست تخریب جهت گیری وحدت (که سیاست تعیین شده توسط ائمه اهل بیت و در زمان ما مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و امامین انقلاب است) را دنبال می کنند. این نکته مهم تر از تعیین روز عزا و شادی است. در واقع قائلان به سیاست وحدت در همه ایام چه عزا و چه شادی همین سیاست را رعایت می کنند، یعنی «تبیین معارف و تاریخ و افشای مظلومیت اهل بیت بدون تحریک تعصبات فرقه های دیگر»، اما در مقابل این جریان گروهی هستند که با تخریب این سیاست در حقیقت نظام اسلامی را نیز تضعیف می کنند، چه در ایام عزا و چه شادی! پس مهم تر از رعایت وظیفه شادی و عزا، تعیین وظیفه در قبال سیاست وحدت است. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
یک توصیه سیاسی دوستانه رفقای گرامی! قدیم تر ها با خودم می گفتم اگر در مسائل سیاسی و اجتماعی بخواهیم یک توصیه و پیشنهاد جامع داشته باشیم باید بگوییم: «اطاعت از رهبری!» اما اوضاع فکری و تحلیلی در جامعه حقیقی و مجازی اینقدر متشتت هست که احساس می کنم باید یک «تفسیر درست» از بیانات رهبر انقلاب ارائه داد که در فتنه ها راه را گم نکنیم. شاید شنیده باشید چنانکه در سایت های مختلف از جمله «تبیان» از رهبر انقلاب نقل شده است که فرموده بودند در طوفان ها به کسی وصل شوید و در ادامه «آیة الله خوشوقت» را معرفی کرده بودند چنانچه شخصا شنیدم بعد وفات ایشان «آقا شیخ حسن پهلوانی» را معرفی نموده بودند «رحمة الله علیهما» این نشان می دهد که اگر اهل عمل به جزئیات اخلاقی هم نیستیم لا اقل در مسائل کلی نیازمند به راهنمایی هستیم. الحمدلله علمای عاملی هستند که بتوان از راهنمایی های آنان بهره برد. از جمله ایشان استاد سید محمدجواد وزیری هستند که گاهی تحلیل های سیاسی از ایشان در کانال ایشان به نام «رسم وفا» منتشر می شود می توانید ببینید. و باقی اساتیدی که مشهور هستند. 🔸البته این نوشته صرفا از سر یک دغدغه شخصی است و آن همراه شدن با «خط درست انقلاب» و مراقبت از «انحراف و کج فهمی» است. متاسفانه بعد از شهادت شهید رئیسی و از دست دادن این استوانه انقلاب ممکن است (بلکه محقق است) که برخی بخواهند با لطایف الحیل راه قویم انقلاب را دچار فرسایش کنند که انشاالله با پیگیری و تبیین و فهم درست کلمات علمای عامل بتوان راه درست را پیدا کرد. 🔸این هم فراموش نشود که در عین شناخت راه درست در مسائل سیاسی باید حتی المقدور دست از رفق و مدارا با دیگران برنداشت. اللهم یا رب اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین.
1.8M
🔊 تحلیل سیاسی|حجت الاسلام سید محمد جواد وزیری فرد این پیام البته حاوی تمام مسائل روز نیست بلکه تحلیلی درباره بحث رای اعتماد به وزرا است و برای شنیدن باقی صوت ها و برداشت صحیح از کلیت نگاه باید همه مطالب را پیگیری کرد. صوت به نقل از کانال @rasmevafa
روضه رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع).mp3
44.61M
◼️ روضهٔ شهادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی علیه السلام 📆 دو شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
روضه شب شهادت حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع).mp3
49.12M
◼️ روضهٔ شب شهادت امام رضا علیه السلام 📆 سه شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
◼️ روضهٔ شب سیزدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق 📆 پنج شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
متن روضه شب سیزدهم محرم (شب آخر مراسم) ۱۴۰۳/۴/۲۸ یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجة این شبها اینجوری بگیم با این لحن دعا کنیم بگیم یا رب زینب بحق زینب اشف صدر زینب بظهور الحجة. یا این دل شکسته ی ما را صبور کن آقاجانم یا که به خاطر دل زینب ظهور کن ای ماه پر فروغ بنی هاشمی بتاب این جاده های شب زده را غرق نور کن آقاجان یا صاحب الزمان امشب بیا که روضه بخوانی برای ما دل را پر از تلاطم و لب ریز شور کن یا چند صفحه مقتل کرب و بلا بخوان یا روضه های شام بلا را مرور کن اگه این شبها بخوای روضه بخونی چی میخونی هم از طلوع ماه روی نیزه ها بگو هم یادی از مصیبت و داغ تنور کن شب جمعه است امشب چه خبره کربلا؟ اگه چشم دلتو باز کنی انبیاء اولیاء همه کربلان اما بینشون یه آقایی بیشتر ناله می زنه گریه می کنه اگه سؤال کنی میگن این جد حسین رسول خداست بانوان بهشتی همه آمدند خدیجه کبری مریم عذراء آسیه ... اما یه خانومی بیشتر از همه ناله میزنه گاهی زمین میفته و بلند میشه اگه سؤال کنی میگن این مادر حسین فاطمه است امشب هی برای حسین ناله میزنه شبهای جمعه نیمه شبها تا سپیده بر روی اسرارش خدا پرده کشیده از راه می آید زنی قامت خمیده لب می گذارد روی حلقوم بریده فریادهای یا بنی پا بگیرد حیدر بیاید بازوی زهرا بگیرد حالا زهرا بخواد برای حسینش روضه بخوند اما روضه نمی خواهد تنی که سر ندارد قربان آن آقا که انگشتر ندارد یک جای سالم در همه پیکر ندارد جایی برای بوسه مادر ندارد شب آخر این مجلسه یه جمله هم دلامونو ببریم مدینه لحظه آخر امیر المؤمنین تا اومد بندهای کفن رو ببنده یه نگاهی کنه ببینه گویا این بچه ها دارن جان می دن یه وقت ناله بلند کرد یا زینب (اول از همه هم طبق نقل زینب کبرای را صدا زد) یا زینب یا فضه یا حسن یا حسین هلمّوا تزوّدوا من امّکم بچه ها خودشون رو انداختن روی پیکر مادر یه وقت این پیکر بی جان شفا گرفت گویا امیر المؤمنین میگه دستای زهرا وا شد عزیزانش رو بغل کرد اینقدر این صحنه جانسوزه یه وقت از آسمان ندا بلند شد یا ابالحسن ارفعهماعنها فلقد ابکیا و الله ملائکه السماء علی بچه ها رو از بدن مادر بردار گریه ملائکه آسمان بلند شده شب جمعه است اینجور بگیم این ملائکه کجا بودن کنار گودی قتلگاه آخه شما اینجا بچه ها رو با محبت از مادر جدا کردی دلا بسوزه برا اون دختری که پیکر بی سر بابا رو بغل کرد همونی که ازم پدرم رو گرفت با یه عده حرومی دور و برم رو گرفت یه وقت یه عده جمع شدند با تازیانه ... دست منو بستن نبودی ببینی یا حسین فرقمو شکستن نبودی ببینی یا حسین بر تنم نشونه نبودی ببینی یا حسین جای تازیونه نبودی ببینی یا حسین زینب و خرابه نبودی ببینی یا حسین یادش هم عذابه نبودی ببینی یا حسین خنده های دشمن نبودی ببینی یا حسین جای نیزه بر تن نبودی ببینی یا حسین جامه های پاره نبودی ببینی یا حسین گوش و گوشواره نبودی ببینی یا حسین سپردمت به خدا و به ریگهای بیابان سپردمت به غبار و به خارهای مغیلان سپردمت به وحوش و به شیرهای درنده به مردمان دهاتی به آهووان پریشان به گوش خاک سپردم تو را بپوشاند بعد از تو اینکه ببیند کسی عریان به باد گفتم اگر شد تنت بپوشاند که تا خمیده نگردد دوباره مادرمان سپردمت به هر آنکس که بود اما تو سپردیم به که رفتی به دلقکان و کنیزان سپردیم به دو صد چشم پست و نامحرم به شمر و خولی و اخنس به حرمله به سنان سپردیم به که رفتی به شامیان حرامی به مردمان یهود و به ناکسان و عدوان کیست مرا یاری کند بهرم علمداری کند در کربلا کاری کند لبیک یا حسین لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است کجایید ای شهیدان خدایی(2) بلا جویان دشت کربلایی(2) کجایید ای سبک بالان عاشق(2) پرنده تر ز مرغان هوایی اللهم انا نسئلک و ندعوک باسم العظیم الاعظم الاعز الاجل الاکرم یا الله یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلوبنا علی دینک واکفنا یا قاضی الحاجات و یا کافی المهمّات انک علی کل شیء قدیر (۱) سپس صورت بر قبر حسین علیه السلام بگذار و بگو : اللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَیْنِ اشْفِ صَدْرَ الْحُسَیْنِ اللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَیْنِ اطْلُبْ بِدَمِ الْحُسَیْنِ اللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَیْنِ انْتَقِمْ مِمَّنْ رَضِیَ بِقَتْلِ الْحُسَیْنِ اللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَیْنِ انْتَقِمْ مِمَّنْ خَالَفَ الْحُسَیْنَ اللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَیْنِ انْتَقِمْ مِمَّنْ فَرِحَ بِقَتْلِ الْحُسَیْنِ در نقل دیگر: اللَّهُمَّ رَبَّ الْحُسَیْنِ اشْفِ صَدْرَ الْحُسَیْنِ اطْلُبْ بِدَمِ الْحُسَیْنِ انْتَقِمْ لِلْحُسَیْنِ بحار ج۹۸ ص۱۸۵ کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
متن روضه شب سیزدهم محرم (شب آخر مراسم) ۱۴۰۳/۴/۲۸ یا رب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجة
یکی از همراهان عزیز کانال پیام دادند که قصد کمک به این برنامه دارند به ایشان عرض شد که اگر مایل هستید می توانید در تایپ صوت ها کمک کنید. انشاالله در ثواب روضه هر عزیزی که از این متن استفاده کند شریک خواهند بود اجره علی الله🌹
🔸نکاتی مناسب منبر امام عسکری علیه السلام نامه امام عسکری به ابن بابویه نامه امام عسکری به مردم قم و آبه وظیفه انسان در هنگام مشکلات زندگی سنت خدا در روزی انسان ارزش محبت خوبان به اشرار و محبت اشرار به خوبان وصیت امام عسکری به شیعه نشانی كلمات قصار امام عسکری از ترجمه کمره ای از تحف العقول https://lib.eshia.ir/12723/1/516 نشانی متن عربی مواعظ امام عسکری علیه السلام در بحار الانوار: https://lib.eshia.ir/11008/78/370
بخشی از مصائب و مقتل امام عسکری علیه السلام:
🔰نوشاندن دارو به پدر در لحظات آخر عمر توسط امام زمان علیه السلام غیبت طوسی: ابو سلیمان داود بن غسان می‌گوید: به خدمت ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی رسیدم و سلام کردم. ابوسهل گفت: «در مرض منجر به فوت امام حسن عسکری علیه السلام، روزی من در خدمتش بودم. حضرت به «عقید»، خادم خود که غلامی سیاه چهره و اهل «نوبه» بود و پیش از آن حضرت، خدمتکار پدرش امام علی النقی علیه السلام بود و امام حسن عسکری علیه السلام را بزرگ کرده بود، فرمود: «ای عقید! قدری آب مصطکی برای من بجوشان! »عقید هم آب را روی اجاق نهاد و صیقل مادر امام زمان علیه السلام، آن را به خدمت حضرت آورد. حضرت کاسه را گرفت و خواست بیاشامد، ولی دست مبارکش لرزید و کاسه به دندان نازنینش خورد. سپس آن را رویزمین گذاشت. آنگاه رو به عقید کرد و فرمود: «برو به اندرون، کودکی را می‌بینی که در سجده است، او را نزد من بیاور. » ابوسهل می‌گوید: عقید گفت: «وقتی به اندرون برای جستجوی او رفتم، دیدم کودکی سجده می‌کند و انگشت سبابه خود را به سوی آسمان گرفته است. من سلام کردم و او نمازش را کوتاه کرد. » سپس گفتم: «آقا شما را می‌طلبد که به خدمتش درآیی. » در این وقت مادرش صیقل (۱) آمد، دست او را گرفت و او را نزد پدرش آورد. ابوسهل می‌گوید: موقعی که بچه خدمت حضرت رسید، سلام کرد. رنگش همچون درّ (سفید)، موهای سرش کوتاه و میان دندان هایش باز بود. وقتی امام حسن عسکری علیه السلام او را دید، گریست و فرمود: «ای آقای خاندانم! این آب را به من بده که من اینک به سوی خدای خود می‌روم. بچه کاسه آب داغ را برداشت و به دهان پدر بزرگوارش نزدیک ساخت تا آن را نوشید. آنگاه امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: «مرا آماده نماز کنید. بچه حوله ای در دامن امام پهن کرد و بدین گونه حضرت، یک یک اعضا را شست و سر و پای را مسح کرد. آنگاه امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: «ای فرزند! به تو مژده می‌دهم که صاحب الزمان و مهدی و حجت خدا در روی زمین تویی. تو فرزند من و جانشین من هستی؛ از من متولدشده ای و تو (م ح م د) فرزند حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام می‌باشی و هم از نسل پیغمبر صلی الله علیه و آله و خاتم ائمه طاهرین علیهم السلام هستی. پیغمبر صلی الله علیه و آله مژده تو را داده و نام و کنیه تو را تعیین فرموده است. این را پدرم از پدران پاک سرشتش به من اطلاع داد. صلوات خدا و پروردگار ما بر اهل بیت. او ستوده با عظمت است. » حضرت این را فرمود و همان موقع رحلت کرد. صلوات اللَّه علیهم اجمعین. (۱) طبق برخی روایات صیقل یا صقیل نام دیگر حضرت نرجس خاتون است. قَالَ إِسْمَاعِیلُ بْنُ عَلِیٍّ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام فِی الْمَرْضَةِ الَّتِی مَاتَ فِیهَا وَ أَنَا عِنْدَهُ إِذْ قَالَ لِخَادِمِهِ عَقِیدٍ وَ کَانَ الْخَادِمُ أَسْوَدَ نُوبِیّاً قَدْ خَدَمَ مِنْ قَبْلِهِ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ رَبَّی الْحَسَنَ علیه السلام فَقَالَ لَهُ یَا عَقِیدُ أَغْلِ لِی مَاءً بِمُصْطُکَی فَأَغْلَی لَهُ ثُمَّ جَاءَتْ بِهِ صَقِیلُ الْجَارِیَةُ أُمُّ الْخَلَفِ علیه السلام فَلَمَّا صَارَ الْقَدَحُ فِی یَدَیْهِ وَ هَمَّ بِشُرْبِهِ فَجَعَلَتْ یَدُهُ تَرْتَعِدُ حَتَّی ضَرَبَ الْقَدَحَ ثَنَایَا الْحَسَنِ فَتَرَکَهُ مِنْ یَدِهِ وَ قَالَ لِعَقِیدٍ ادْخُلِ الْبَیْتَ فَإِنَّکَ تَرَی صَبِیّاً سَاجِداً فَأْتِنِی بِهِ قَالَ أَبُو سَهْلٍ قَالَ عَقِیدٌ فَدَخَلْتُ أَتَحَرَّی فَإِذَا أَنَا بِصَبِیٍّ سَاجِدٍ رَافِعٌ سَبَّابَتَهُ نَحْوَ السَّمَاءِ فَسَلَّمْتُ عَلَیْهِ فَأَوْجَزَ فِی صَلَاتِهِ فَقُلْتُ إِنَّ سَیِّدِی یَأْمُرُکَ بِالْخُرُوجِ إِلَیْهِ إِذْ جَاءَتْ أُمُّهُ صَقِیلُ فَأَخَذَتْ بِیَدِهِ وَ أَخْرَجَتْهُ إِلَی أَبِیهِ الْحَسَنِ علیه السلام قَالَ أَبُو سَهْلٍ فَلَمَّا مَثُلَ الصَّبِیُّ بَیْنَ یَدَیْهِ سَلَّمَ وَ إِذَا هُوَ دُرِّیُّ اللَّوْنِ وَ فِی شَعْرِ رَأْسِهِ قَطَطٌ مُفَلَّجُ الْأَسْنَانِ فَلَمَّا رَآهُ الْحَسَنُ بَکَی وَ قَالَ یَا سَیِّدَ أَهْلِ بَیْتِهِ اسْقِنِی الْمَاءَ فَ إِنِّی ذاهِبٌ إِلی رَبِّی وَ أَخَذَ الصَّبِیُّ الْقَدَحَ الْمَغْلِیَّ بِالْمُصْطُکَی بِیَدِهِ ثُمَّ حَرَّکَ شَفَتَیْهِ ثُمَّ سَقَاهُ فَلَمَّا شَرِبَهُ قَالَ هَیِّئُونِی لِلصَّلَاةِ ... کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub ادامه روایت👇👇👇
ادامه 👆👆👆 فَطُرِحَ فِی حَجْرِهِ مِنْدِیلٌ فَوَضَّأَهُ الصَّبِیُّ وَاحِدَةً وَاحِدَةً وَ مَسَحَ عَلَی رَأْسِهِ وَ قَدَمَیْهِ فَقَالَ لَهُ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام أَبْشِرْ یَا بُنَیَّ فَأَنْتَ صَاحِبُ الزَّمَانِ وَ أَنْتَ الْمَهْدِیُّ وَ أَنْتَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَی أَرْضِهِ وَ أَنْتُ وَلَدِی وَ وَصِیِّی وَ أَنَا وَلَدْتُکَ وَ أَنْتَ م ح م د بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَلَدَکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنْتَ خَاتِمُ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِینَ وَ بَشَّرَ بِکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ سَمَّاکَ وَ کَنَّاکَ بِذَلِکَ عَهِدَ إِلَیَّ أَبِی عَنْ آبَائِکَ الطَّاهِرِینَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی أَهْلِ الْبَیْتِ رَبُّنَا إِنَّهُ حَمِیدٌ مَجِیدٌ وَ مَاتَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ مِنْ وَقْتِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
سامرا در عزای امام مثل قیامت شد ثُمَّ أَخَذُوا بَعْدَ ذَلِکَ فِی تَهْیِئَتِهِ وَ عُطِّلَتِ الْأَسْوَاقُ وَ رَکِبَ أَبِی وَ بَنُو هَاشِمٍ وَ الْقُوَّادُ وَ الْکُتَّابُ وَ سَائِرُ النَّاسِ إِلَی جَنَازَتِهِ فَکَانَتْ سُرَّمَنْ رَأَی یَوْمَئِذٍ شَبِیهاً بِالْقِیَامَةِ کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
طبق نقلی صقیل (نام دیگر نرجس خاتون) بعد از شهادت امام عسگری علیه السلام دستگیر شد و مدتی تحت نظر بود تا اینکه اتفاقات سیاسی دیگر آنان را به خود مشغول کرد و ایشان را رها کردند. دخل جعفر بن علی علی المعتمد و کشف له عن حال ابن أخیه الحجة علیه السلام فوجه المعتمد خدمه فقبضوا علی صقیل الجاریة، و طالبوها بالصبی فأنکرته و ادعت بها حملا بها لتغطی علی حال الصبی، فسلمت الی ابن أبی الشوارب القاضی، و بغتهم موت عبد اللّه بن یحیی ابن خاقان فجاءة و خروج صاحب الزنج بالبصرة فشغلوا بذلک عن الجاریة فخرجت عن أیدیهم. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
تعداد زندان های امام عسکری علیه السلام امام عسکری علیه السلام (تا آنجا که یافت شد) طبق نقل چند بار به زندان افتادند: زندان صالح بن وصیف زندان نحریر زندان علی بن اوتامش (نارمش) زندان علی بن جرین البته این احتمال به ذهن می رسد که از آنجا که صالح بن وصیف رئیس بوده است یکی از زندان های دیگر در واقع با نام زندانبان صالح شناخته شده باشد که در این صورت سه بار زندان بوده باشد که یکی از آنها در یک روایت به نام رئیس و در دیگری به نام زندانبان آمده باشد (البته این صرفا یک احتمال است) در نتیجه طبق یافته ما حضرت سه یا چهار مرتبه به زندان افتاده اند که این نشان از مظلومیت فراوان حضرت در مدت شش سال امامت ایشان دارد. فارغ از اینکه تمام عمر حضرت در واقع در زندان نظامی سامرا و تحت نظر بوده است. نکته تکمیلی در پیام بعد👇👇👇 کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
گزارشی از زندان های امام عسکری علیه السلام پس از قتل مستعین، معتز به قدرت رسید در آغاز حکومت او رفتار خصومت‌آمیزی نسبت به امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) گزارش نشده است. پس از شهادت امام هادی(ع) نیز شواهد حکایت از آن دارد که با وجود محدودیت‌هایی که برای فعالیت‌های امام عسکری(ع) اعمال می‌شده، امام از آزادی نسبی برخوردار بوده است. برخی از ملاقات‌های حضرت با شیعیان در اوائل امامت خود، این مسئله را تأیید می‌کند. اما پس از گذشت یک سال، خلیفه به امام بدگمان شد و در سال ۲۵۵ق ایشان را زندانی کرد. امام در دوره یک‌ساله خلیفه بعدی (مُهتَدی۲۵۵-۲۵۶ق.) نیز همچنان در زندان بود با آغاز خلافت معتمد در سال ۲۵۶ق که با قیام‌های شیعی روبه‌رو بود، امام از زندان آزاد شد و به سازماندهی اجتماعی و مالی امامیه اهتمام ورزید. از این رو در صفر سال ۲۶۰ق امام به دستور معتمد به زندان افتاد و خلیفه روزانه اخبار مربوط به امام را پیگیری می‌کرد.[۶۵] یک ماه بعد امام از زندان آزاد شد ولی با حفاظت نگهبانان به خانه حسن بن سهل وزیر مأمون در نزدیکی شهر واسط منتقل شد. متن این پیام به نقل ویکی شیعه از اثبات الوصیه مسعودی کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
زندانی شدن امام در زندان نحریر اعلام الوری، ارشاد: علی بن محمّد از گروهی از شیعیان نقل کرد که گفتند: حضرت امام حسن عسکری را به نحریر که مردی بد جنس بود تحویل دادند. او خیلی بر آقا سخت می‌گرفت و او را اذیت می‌کرد. یک روز زنش به او گفت: از خدا بترس! می‌دانی چه شخصی در زندان تو است؟ آن زن عبادت و پرهیزگاری امام را برایش نقل کرده و گفت، من می‌ترسم که به واسطه آزار او به عذاب مبتلا شوی. نحریر در جواب زن خود گفت: به خدا او را پیش درندگان می‌اندازم. در این مورد از خلیفه اجازه گرفت و امام علیه السلام را پیش درندگان انداخت. هیچ کس شک نداشت که اکنون او را پاره پاره می‌کنند. از بالا نگاه کردند، دیدند امام علیه السلام به نماز ایستاده و درندگان اطرافش را گرفته اند. دستور داد آن جناب را خارج کنند و به خانه اش ببرند. -. اعلام الوری: ۳۶۰، ارشاد: ۳۲۴ - 🔸در نقلی هم هست که همان شخص در ادامه طعمه درندگان شد. البته در روایت دوم آن شخص با لقب «استاد» خوانده شده که ظاهرا معنای دیگر «نحریر» باشد. عم، [إعلام الوری] [۲] شا، [الإرشاد] بِهَذَا الْإِسْنَادِ [۳] عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ جَمَاعَةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا قَالُوا: سُلِّمَ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام إِلَی نِحْرِیرٍ [۴] وَ کَانَ یُضَیِّقُ عَلَیْهِ وَ یُؤْذِیهِ فَقَالَتْ لَهُ امْرَأَتُهُ اتَّقِ اللَّهَ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَنْ فِی مَنْزِلِکَ وَ ذَکَرَتْ لَهُ صَلَاحَهُ وَ عِبَادَتَهُ وَ قَالَتْ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکَ مِنْهُ فَقَالَ وَ اللَّهِ لَأَرْمِیَنَّهُ بَیْنَ السِّبَاعِ ثُمَّ اسْتَأْذَنَ فِی ذَلِکَ فَأُذِنَ لَهُ فَرَمَی بِهِ إِلَیْهَا فَلَمْ یَشُکُّوا فِی أَکْلِهَا فَنَظَرُوا إِلَی الْمَوْضِعِ لِیَعْرِفُوا الْحَالَ فَوَجَدُوهُ علیه السلام قَائِماً یُصَلِّی وَ هِیَ حَوْلَهُ فَأَمَرَ بِإِخْرَاجِهِ إِلَی دَارِهِ [۵] . ---------- [۲]: ۲. إعلام الوری ص ۳۶۰. [۳]: ۳. الکافی ج ۱ ص ۵۱۳. [۴]: ۴. التحریر- بالکسر- الحاذق الماهر المجرب المتقن البصیر، و بمعناه الأستاذ کما سیجی ء فی روایة المناقب. [۵]: ۵. إرشاد المفید ص ۳۲۴ و ۳۲۵. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔸زندانی شدن امام در زندان علی بن اوتامش 🔸خاضع شدن زندانبان در برابر امام اعلام الوری، ارشاد: محمّد بن اسماعیل علوی می‌گوید: حضرت امام حسن عسکری علیه السلام پیش علی بن اوتاش که با آل محمّد صلی الله علیه و اله دشمنی بسیار داشت، نشسته بود. او بر اولاد علی خیلی سخت می‌گرفت و به او دستور می‌رسید که چنین و چنان کن و او باکی نداشت! یک روز بیشتر فاصله نشد که برای امام چهره بر خاک می‌مالید و از احترام چشمش را به روی امام نمی گشود. او از خدمت امام علیه السلام خارج شد، در حالی که از بصیرترین اشخاص نسبت به امام بود و بهترین عقیده را در باره آن جناب داشت. -. اعلام الوری: ۳۵۹، 🔸علی ابن اوتامش از سرداران ترک بود که در زمان بنی عباس قدرت زیادی پیدا کرده بودند. وی را از طراحان قتل متوکل دانسته اند. عم، [إعلام الوری] [۳] شا، [الإرشاد] ابْنُ قُولَوَیْهِ عَنِ الْکُلَیْنِیِ [۴] عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ الْعَلَوِیِّ قَالَ: جلس [حُبِسَ] أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام عِنْدَ عَلِیِّ بْنِ أَوْتَاشٍ [۵] وَ کَانَ شَدِیدَ الْعَدَاوَةِ لِآلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام غَلِیظاً عَلَی آلِ أَبِی طَالِبٍ وَ قِیلَ لَهُ افْعَلْ بِهِ وَ افْعَلْ قَالَ فَمَا أَقَامَ إِلَّا یَوْماً حَتَّی وَضَعَ خَدَّهُ لَهُ وَ کَانَ لَا یَرْفَعُ بَصَرَهُ إِلَیْهِ إِجْلَالًا وَ إِعْظَاماً وَ خَرَجَ مِنْ عِنْدِهِ وَ هُوَ أَحْسَنُ النَّاسِ بَصِیرَةً وَ أَحْسَنُهُمْ قَوْلًا فِیهِ [۶] . ارشاد: ۳۲۲ - ---------- [۳]: ۳. إعلام الوری ص ۳۵۹. [۴]: ۴. الکافی ج ۱ ص ۵۰۸. [۵]: ۵. اوتامش خ ل، و فی الکافی نارمش. [۶]: ۶. إرشاد المفید ص ۳۲۲. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔸زندان صالح بن وصیف 🔸خاضع شدن سنگدلترین ها در برابر امام اعلام الوری، ارشاد: محمّد بن اسماعیل بن ابراهیم بن موسی بن جعفر نقل می‌کند: بنی عباس با گروهی از منحرفین و مخالفین امام از قبیل صالح بن علی، بر صالح بن وصیف زندانبان حضرت عسکری علیه السلام (موقعی که در زندان او به سر می‌برد) وارد شدند، و به او پیشنهاد کردند: بر حسن بن علی علیهما السّلام سخت بگیر. مبادا او را راحت بگذاری! صالح گفت: از دست من چه کار بر می‌آید؟ دو نفر از شرورترین اشخاص را برای او تعیین کرده ام، اما هر دو نفر چنان روی به عبادت و نماز آورده اند که جای تعجب است. در این موقع دستور داد نگهبانان بیایند. به آن دو گفت: چرا به این شخص سخت نمی گیرید؟ گفتند: چه می‌توانیم بگوییم در باره شخصی که روزها روزه است و تمام شب را به عبادت می‌گذراند؟ حرف نمی زند و جز عبادت به کار دیگری مشغول نیست. هر وقت به ما نگاه می‌کند، بدنمان به لرزه می‌افتد و چنان وحشت ما را فرا می‌گیرد که نمی توانیم خودمان را نگه داریم. بنی عباس این حرف را که شنیدند، مأیوس و خجالت زده خارج شدند. -. اعلام الوری: ۳۶۰، ارشاد: ۳۲۴ - ---------- [۵]: ۵. إعلام الوری ص ۳۶۰. [۶]: ۶. الکافی ج ۱ ص ۵۱۲. [۱]: ۱. الإرشاد ص ۳۲۴. 🔸صالح از سرداران ترک بود و همراه پدرش، از طراحان قتل خلیفه عباسی، المتوکل علی الله شمرده می‌شد. هنگامی که پدرش در سال ۲۵۳ق کشته شد، جای او را گرفته، به المعتزبالله مقرب شد؛ ولی بعدها بر او شوریده، برکنارش کرد و او را به‌کسی سپرد تا شکنجه‌اش دهد. معتز چند روز پس از صدور این حکم درگذشت. پس از معتز، محمد بن واثق، خلیفه شد و به المهتدی بالله ملقّب شد. در این هنگام، صالح زمامدار حقیقی بود. او منشیان را شکنجه داد و اموالشان را مصادره کرد. بعدها با موسی بن بغا و بایکباک، سرداران ترک اختلاف پیدا کرد و آنها او را کشتند. عم، [إعلام الوری] [۵] شا، [الإرشاد] ابْنُ قُولَوَیْهِ عَنِ الْکُلَیْنِیِ [۶] عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: دَخَلَ الْعَبَّاسِیُّونَ عَلَی صَالِحِ بْنِ وَصِیفٍ وَ دَخَلَ صَالِحُ بْنُ عَلِیٍّ وَ غَیْرُهُ مِنَ الْمُنْحَرِفِینَ عَنْ هَذِهِ النَّاحِیَةِ عَلَی صَالِحِ بْنِ وَصِیفٍ عِنْدَ مَا حُبِسَ أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام فَقَالَ لَهُ ضَیِّقْ عَلَیْهِ وَ لَا تُوَسِّعْ فَقَالَ لَهُمْ صَالِحٌ مَا أَصْنَعُ بِهِ وَ قَدْ وَکَّلْتُ بِهِ رَجُلَیْنِ شَرَّ مَنْ قَدَرْتُ عَلَیْهِ فَقَدْ صَارَا مِنَ الْعِبَادَةِ وَ الصَّلَاةِ إِلَی أَمْرٍ عَظِیمٍ ثُمَّ أَمَرَ بِإِحْضَارِ الْمُوَکَّلَیْنِ فَقَالَ لَهُمَا وَیْحَکُمَا مَا شَأْنُکُمَا فِی أَمْرِ هَذَا الرَّجُلِ فَقَالا لَهُ مَا نَقُولُ فِی رَجُلٍ یَصُومُ نَهَارَهُ وَ یَقُومُ لَیْلَهُ کُلَّهُ لَا یَتَکَلَّمُ وَ لَا یَتَشَاغَلُ بِغَیْرِ الْعِبَادَةِ فَإِذَا نَظَرَ إِلَیْنَا ارْتَعَدَتْ فَرَائِصُنَا وَ دَاخَلَنَا مَا لَا نَمْلِکُهُ مِنْ أَنْفُسِنَا فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِکَ الْعَبَّاسِیُّونَ انْصَرَفُوا خَاسِئِینَ [۱] . کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
گريبان چاك زدن امام حسن عسكري در شهادت امام هادي عليهما السلام نقل شده است بعد از شهادت امام هادی پیراهن امام عسکری علیه السلام از جلو و پشت چاک‌ زده شده بود. ابو هاشم جعفري مي گويد : در تشييع جنازه امام هادي عليه السلام، امام حسن عسكري عليه السلام در حالي كه گريبان چاك زده بود بيرون آمد ، ابوعون به در نامه اي حضرت نوشت چه كسي را ديده اي و يا از كدامين امام به تو رسيده كه گريبان لباسش را در چنين مصيبتي چاك بزند ؟ امام حسن عسكري عليه السلام در جواب او نوشت : اي احمق تو چه مي داني اين كار چيست ؟ ( و من در مصيبت چه كسي گريبان چاك زده ام ) حضرت موسي نيز در وفات برادرش هارون عليهما السلام گريبان چاك زد . قَالَ: لَمَّا قُبِضَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْعَسْکَرِیُّ علیهما السلام رُئِیَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیهما السلام وَ قَدْ خَرَجَ مِنَ الدَّارِ وَ قَدْ شُقَّ قَمِیصُهُ مِنْ خَلْفٍ وَ قُدَّامٍ. كشف الغمة ( نقلا من كتاب الدلائل ) لعبد الله بن جعفر الحميري ، عن أبي هاشم الجعفري قال خرج أبو محمد عليه السلام في جنازة أبي الحسن عليه السلام وقميصه مشقوق فكتب اليه أبو عون من رأيت أو بلغك من الأئمة شق ثوبه في مثل هذا فكتب اليه أبو محمد عليه السلام يا أحمق ما يدريك ما هذا قد شق موسي علي هارون أخيه . وسائل الشيعة ج 3 ، ص 274 ، حديث 3634 ، أبواب الدفن وما يناسبه ، کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
گریبان چاک زدن در داغ سید محمد برادر گرامی امام عسکری علیه السلام و فرزند امام هادی علیه السلام حسن بن حسن افطس مي گويد : روزي كه محمد بن علي بن محمد [امامزاده سید محمد مدفون در نزدیکی سامرا] وفات يافته بود با عده اي از بني هاشم براي عرض تسليت به محضر امام هادي عليه السلام شرفياب شديم ، در حياط خانه براي حضرت فرشي انداخته بودند و بانوان حرم اطراف ايشان نشسته بودند ، افرادي كه با من بودند گفتند : به نظر ما به غير از خادمين حضرت و بقيه مردم ، حدود 150 نفر از مردان آل ابي طالب و بني هاشم و قريش اطراف امام عليه السلامجمع شده اند . در اين هنگام امام هادي عليه السلام حسن بن علي عليه السلامنگاه كرد كه با گريبان چاك زده وارد مجلس شد و در طرف راست امام عليه السلامايستاد ، ما ايشان را نشناختيم ، بعد از ساعتي حضرت ابوالحسن امام هادي عليه السلامبه ايشان نگاه كرد و فرمود : اي فرزندم خداوند را سپاس گو ، همانا امر امامت را در تو قرار داده است ،جوان (حسن بن علي عليه السلام ) گريه كرد و خدا را سپاس گفت و كلمهاسترجاع (إنا لله وإنا إليه راجعون ) را بر زبان جاري نمود . و فرمود :ستايش خدايي را كه پروردگار جهانيان است .من از خدا مي خواهم كه تمام نعمت ما را در بقاء حيات شما قرار دهد (خداوند عمر شما را طولاني فرمايد) و ما از آنِ خدا هستيم ، و به سوي او باز مي گرديم . حسن بن حسن افطس مي گويد : ما پرسيديم اين جوان كيست ؟ گفته شد : ايشان حسن فرزند امام هادي است .سن حسن بن علي عليه السلام در آن زمان حدود 20 سال و يا بيشتر بود ، و در همان مجلس بود كه ما حسن بن علي عليه السلام را شناختيم و دانستيم كه امام هادي عليه السلام با آن كلامش (فقد أحدث فيك أمرا =همانا خداوند امر امامت را در تو قرار داده است ) به امامت ايشان اشاره فرمود و حسن بن علي عليه السلام را به جانشيني خود برگزيد . إلي الحسن بن علي قد جاء مشقوق الجيب ، حتي قام عن يمينه ونحن لا نعرفه ، فنظر إليه أبو الحسن عليه السلام بعد ساعة فقال : يا بني أحدث لله عز وجل شكرا ، فقد أحدث فيك أمرا ، فبكي الفتي وحمد الله واسترجع ، وقال : الحمد لله رب العالمين وأنا أسأل الله تمام نعمه لنا فيك وإنا لله وإنا إليه راجعون ، فسألنا عنه ، فقيل : هذا الحسن ابنه ، وقدرنا له في ذلك الوقت عشرين سنة أو أرجح ، فيومئذ عرفناه وعلمنا أنه قد أشار إليه بالإمامة وأقامه مقامه . الكافي ج 1 ، ص 326 و 327 ، حضرت 8 ، باب : الإشارة والنص علي أبي محمد عليه السلام ؛ کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
برخی گریزهایی که در روضه امام عسکری می توان بیان کرد: ۱. آمدن امام زمان به بالین امام عسکری و آمدن امام مجتبی و سیدالشهدا به بالین مادر ۲. گریز به روضه حضرت رقیه ۳. نوشاندن آب به امام توسط امام زمان و روضه عطش ۴. گریز به لحظه رسیدن ذوالجناح و زبان حال حضرت سکینه علیها السلام در خطاب به ذوالجناح ۵. گریز به آمدن حضرت سکینه کنار پیکر اباعبدالله الحسین علیه السلام ۶. گریبان چاک زدن امام عسکری علیه السلام برای برادر و گریز به روضه قمر بنی هاشم علیه السلام ۷. گریبان چاک‌زدن برای امام هادی علیه السلام و گریز به گریبان چاک‌زدن زینب کبری در مجلس یزید ۸. مسلمان شدن راهب مسیحی در دیدار امام عسکری علیه السلام و گریز به روضه دیر راهب و ... غرض از امثال این پیام کمک به عزیزان مرثیه سرا برای گره زدن دلها به‌ مصائب اهل بیت علیهم السلام است. طبعا نوآوری و هنرمندی در بیان روصه می تواند مستمع را بیشتر به شنیدن مصائب جلب کند. لذا وظیفه مرثیه سرا می تواند این باشد که با نوآوری (حتی المقدور) در انتخاب شعر، مطلب، فضیلت و گریز بتواند مستمع را بیشتر همراه سازد. اگر این نوآوری از راه درست پیش نرود ممکن است از راه های غلط ایجاد شود چنان که در گذشته و حال شاهد نوآوری های غلط هستیم. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
فرازی از روایت مسلمان شدن راهب نصرانی به دست امام عسکری علیه السلام الخرائج در ضمن روایتی نقل کرده است که راهبی به خانه امام عسگری علیه السلام وارد شد و در ادامه نقل می کند: ... راهب خارج شد. دیدم لباس‌های رهبانیت را از تن خارج نموده و لباسی سفید در تن دارد و مسلمان شده! گفت: مرا به خانه استادت ببر. همین که چشم بختیشوع به او افتاد، با عجله به طرفش دوید و گفت: چه باعث شد که دین خود را رها کردی؟ گفت: عیسی مسیح را پیدا کردم و به دست او اسلام آوردم. فَصِرْنَا إِلَی بَابِهِ قَبْلَ الْأَذَانِ فَفُتِحَ الْبَابُ وَ خَرَجَ إِلَیْنَا غُلَامٌ أَسْوَدُ وَ قَالَ أَیُّکُمَا رَاهِبُ دَیْرِ الْعَاقُولِ فَقَالَ أَنَا جُعِلْتُ فِدَاکَ فَقَالَ انْزِلْ وَ قَالَ لِیَ الْخَادِمُ احْتَفِظْ بِالْبَغْلَتَیْنِ وَ أَخَذَ بِیَدِهِ وَ دَخَلَا فَأَقَمْتُ إِلَی أَنْ أَصْبَحْنَا وَ ارْتَفَعَ النَّهَارُ ثُمَّ خَرَجَ الرَّاهِبُ وَ قَدْ رَمَی بِثِیَابِ الرَّهْبَانِیَّةِ وَ لَبِسَ ثِیَاباً بِیضاً وَ قَدْ أَسْلَمَ فَقَالَ خُذْ بِیَ الْآنَ إِلَی دَارِ أُسْتَاذِکَ فَصِرْنَا إِلَی دَارِ بَخْتِیشُوعَ فَلَمَّا رَآهُ بَادَرَ یَعْدُو إِلَیْهِ ثُمَّ قَالَ مَا الَّذِی أَزَالَکَ عَنْ دِینِکَ قَالَ وَجَدْتُ الْمَسِیحَ فَأَسْلَمْتُ عَلَی یَدِهِ کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub