قسمتی از متن روایت بالا👆👆👆
قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام فَمَا لَبِثْتُ أَنْ نَادَتْنِی فَاطِمَةُ علیها السلام فَدَخَلْتُ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله وَ هُوَ یَجُودُ بِنَفْسِهِ فَبَکَیْتُ وَ لَمْ أَمْلِکْ نَفْسِی حِینَ رَأَیْتُهُ بِتِلْکَ الْحَالِ یَجُودُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ لِی مَا یُبْکِیکَ یَا عَلِیُّ لَیْسَ هَذَا أَوَانُ الْبُکَاءِ فَقَدْ حَانَ الْفِرَاقُ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ فَأَسْتَوْدِعُکَ اللَّهَ یَا أَخِی فَقَدِ اخْتَارَنِی رَبِّی مَا عِنْدَهُ وَ إِنَّمَا بُکَائِی وَ غَمِّی [۵] وَ حُزْنِی عَلَیْکَ وَ عَلَی هَذِهِ أَنْ تُضَیَّعَ بَعْدِی
فَقَدْ أَجْمَعَ الْقَوْمُ عَلَی ظُلْمِکُمْ وَ قَدْ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللَّهَ وَ قَبِلَکُمْ مِنِّی وَدِیعَةً یَا عَلِیُّ إِنِّی قَدْ أَوْصَیْتُ فَاطِمَةَ ابْنَتِی بِأَشْیَاءَ وَ أَمَرْتُهَا أَنْ تُلْقِیَهَا إِلَیْکَ فَأَنْفِذْهَا فَهِیَ الصَّادِقَةُ الصَّدُوقَةُ ثُمَّ ضَمَّهَا إِلَیْهِ وَ قَبَّلَ رَأْسَهَا وَ قَالَ فِدَاکِ أَبُوکِ یَا فَاطِمَةُ فَعَلَا صَوْتُهَا بِالْبُکَاءِ ثُمَّ ضَمَّهَا إِلَیْهِ وَ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَیَنْتَقِمَنَّ اللَّهُ رَبِّی وَ لَیَغْضَبَنَّ لِغَضَبِکِ فَالْوَیْلُ ثُمَّ الْوَیْلُ ثُمَّ الْوَیْلُ لِلظَّالِمِینَ ثُمَّ بَکَی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام فَوَ اللَّهِ لَقَدْ حَسِبْتُ [خ ل حَسَستُ] بَضْعَةً مِنِّی قَدْ ذَهَبَتْ لِبُکَائِهِ حَتَّی هَمَلَتْ عَیْنَاهُ مِثْلَ الْمَطَرِ حَتَّی بَلَّتْ دُمُوعُهُ لِحْیَتَهُ وَ مُلَاءَةً کَانَتْ عَلَیْهِ وَ هُوَ یَلْتَزِمُ فَاطِمَةَ لَا یُفَارِقُهَا [۲] وَ رَأْسُهُ عَلَی صَدْرِی وَ أَنَا مِسْنَدُهُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ یُقَبِّلَانِ قَدَمَیْهِ وَ یَبْکِیَانِ بِأَعْلَی أَصْوَاتِهِمَا قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام فَلَوْ قُلْتُ إِنَّ جَبْرَئِیلَ فِی الْبَیْتِ لَصَدَقْتُ لِأَنِّی کُنْتُ أَسْمَعُ بُکَاءً وَ نَغْمَةً لَا أَعْرِفُهَا وَ کُنْتُ أَعْلَمُ أَنَّهَا أَصْوَاتُ الْمَلَائِکَةِ لَا أَشُکُّ فِیهَا لِأَنَّ جَبْرَئِیلَ لَمْ یَکُنْ فِی مِثْلِ تِلْکَ اللَّیْلَةِ یُفَارِقُ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله وَ لَقَدْ رَأَیْتُ بُکَاءً مِنْهَا [۳] أَحْسَبُ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ قَدْ بَکَتْ لَهَا ثُمَّ قَالَ لَهَا یَا بُنَیَّةِ اللَّهُ خَلِیفَتِی عَلَیْکُمْ وَ هُوَ خَیْرُ خَلِیفَةٍ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لَقَدْ بَکَی لِبُکَائِکِ عَرْشُ اللَّهِ وَ مَا حَوْلَهُ مِنَ الْمَلَائِکَةِ وَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضُونَ وَ مَا فِیهِمَا یَا فَاطِمَةُ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ [۴] لَقَدْ حُرِّمَتِ الْجَنَّةُ عَلَی الْخَلَائِقِ حَتَّی أَدْخُلَهَا وَ إِنَّکِ لَأَوَّلُ خَلْقِ اللَّهِ یَدْخُلُهَا بَعْدِی
----------
[۵]: فی المصدر: و خوفی.
[۱]: فی المصدر: لقد حسست.
[۲]: ما نفارقها خ ل.
[۳]: أی من فاطمة علیها سلام اللّه.
[۴]: فی المصدر: و الذی بعثنی بالحق نبیا.
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
🔰حسن و حسین علیهماالسلام بر سینه پیامبر! صلوات الله علیهم
پیامبر فرموده است: ای بلال! فرزندانم حسن و حسین را حاضر کن. بلال در پی بچهها رفت و آن دو را آورد. [طبق نقل دیگر: بچه ها گریان آمدند و صدا می زدند جان ما فدای شما!]
چون پیامبر آن دو را دید آنان را در آغوش گرفت و به بوییدن آن دو پرداخت. علی علیه السلام فرمود: با خود گمان کردم که آن دو باعث اندوه و رنج و زحمت حضرت میشوند، خواستم که آنها را از پیامبر جدا کنم پیامبر فرمود: آزادشان بگذار. مهلت بده تا مرا ببویند و من نیز آنها را ببویم و از من بهره برند و من نیز از دیدار آنها بهره مند گردم.
به زودی بعد از من سختیها و مصیبتهای بسیاری به آنها خواهد رسید و خدا کسانی را که به آنها ظلم و ستم برسانند لعنت کند. خداوندا! این دو کودک و صالح المومنین - پدرشان - را به تو میسپارم.
در نقل دیگر فرمود این دو بعد از من مظلومانه کشته می شوند و تو ای علی بعد از من مظلوم خواهی بود! و من با هر که تو با دشمن باشی در روز قیامت دشمن خواهم بود.
- ۲. کشف الغمه: ۱۲۳ -
عَنْ ثُمَامَةَ مِنْ حَدِیثٍ آخَرَ فِی مَعْنَاهُ فَقَالَ یَا بِلَالُ ائْتِنِی بِوَلَدَیَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ فَانْطَلَقَ فَجَاءَ بِهِمَا فَأَسْنَدَهُمَا إِلَی صَدْرِهِ فَجَعَلَ یَشَمُّهُمَا قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام فَظَنَنْتُ أَنَّهُمَا قَدْ غَمَّاهُ أَیْ أَکْرَبَاهُ فَذَهَبْتُ لِأُؤَخِّرَهُمَا عَنْهُ فَقَالَ دَعْهُمَا یَشَمَّانِی وَ أَشَمَّهُمَا وَ یَتَزَوَّدَا مِنِّی وَ أَتَزَوَّدْ مِنْهُمَا فَسَیَلْقَیَانِ مِنْ بَعْدِی زِلْزَالًا وَ أَمْراً عُضَالًا فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ یَحِیفُهُمَا [۲] اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَهُمَا وَ صَالِحَ الْمُؤْمِنِینَ
----------
[۲]: یخیفهما خ ل.
در نقل دیگر:
ثُمَّ دَخَلَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ علیهما السلام فَانْکَبَّا عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ هُمَا یَبْکِیَانِ وَ یَقُولَانِ أَنْفُسُنَا لِنَفْسِکَ الْفِدَاءُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَذَهَبَ عَلِیٌّ علیه السلام لِیُنَحِّیَهُمَا عَنْهُ فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَیْهِ ثُمَّ قَالَ دَعْهُمَا یَا أَخِی یَشَمَّانِّی وَ أَشَمُّهُمَا وَ یَتَزَوَّدَانِ مِنِّی وَ أَتَزَوَّدُ مِنْهُمَا فَإِنَّهُمَا مَقْتُولَانِ بَعْدِی ظُلْماً وَ عُدْوَاناً فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی مَنْ یَقْتُلُهُمَا ثُمَّ قَالَ یَا عَلِیُّ أَنْتَ الْمَظْلُومُ بَعْدِی وَ أَنَا خَصْمٌ لِمَنْ أَنْتَ خَصْمُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ [۲] .
----------
[۲]: کشف الغمّة ج ۲ ص ۵۸.
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
🔴مصائب وفات و شهادت پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله
مصیبت پیامبر اعظم مصائب
خدایا خانواده ام
حرمت خدا شکسته شد!
وای مادرم!
ای پیامبر به علی بگو که حرمت او شکسته خواهد شد!
ای علی چه خواهی کرد؟
آنگاه که تو را مانند شتری می کشند ...
ای علی این امانت خدا است! و امانت رسول او!
وای بر کسی که هتک حرمت او نماید و وای بر کسی که در خانه اش را بسوزاند!
علی علیه السلام فرمود: به خدا قسم گمان میکردم پاره ای از وجودم در گریه پیامبر از دست رفت ... اگر بگویم جبرئیل در خانه بود دروغ نگفته ام.
حسن و حسین علیهماالسلام بر سینه پیامبر! صلوات الله علیهم
اشعار مصیبت پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله:
https://eitaa.com/rozehayemaktoub3/1228
🔰«سنن النبی» صلی الله علیه وآله
مرحوم علامه طباطبایی در ج ۶ المیزان بحثی درباره «ادب» و در ادامه درباره «سنن النبی» دارند که بسیار بحث قابل استفاده ای است در نشانی ذیل و پیام های بعد آدرس های مباحث سیره پیامبر از کتاب ترجمه المیزان قرار داده شد:
https://eitaa.com/azsharhebinahayat/380
شب رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع).mp3
45.49M
◼️ روضهٔ شب رحلت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
📆 یک شنبه ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۳
@borhan_maaref |
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نَبِیَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَاتَمَ النَّبِیِّینَ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ الرِّسَالَةَ وَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ فَصَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ رَحْمَتُهُ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ.
می توان گاهی مجلس روضه رسول خدا صلی الله علیه وآله را با امثال این زیارت شروع کرد ...
نگاهی جامع تر به چگونگی و فضایل زیارت امام رضا (علیه السلام).pdf
656.8K
✍️نگاهی جامع تر به چگونگی و فضایل زیارت امام رضا (علیه السلام)
در این فایل می خوانید:
🔸ذکر برخی آداب زیارت
🔸برخی زیارات کمتر شنیده شده
🔸ادعیه توصیه شده بعد از زیارت
🔸روایت درباره زیارت نیابتی
🔸فضایل زیارت حضرت
در واقع نکات پراکنده ای که در مفاتیح الجنان و بحار الانوار درباره زیارات مطلقه و مخصوصه آمده است همراه با ذکر برخی نکات کمتر شنیده شده در این نوشته آمده است.
درباره امام رضا:
🔸روضه کوتاه امام رضا علیه السلام
🔸احادیثی در فضیلت امام رضا علیه السلام
🔸نام امام رضا در حدیث لوح
🔸اشعار منتخب در مدح امام رضا علیه السلام
#امام_رضا (علیه السلام)
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
هدایت شده از روضه های مکتوب ( متن روضه اهل بیت )
🔰سخنی درباره ایام شادی و عزا
در برخی ایام سال به جهت تلاقی جهات مختلف در یک روز این سوال بین متدینین مطرح می شود که آیا وظیفه ایمانی ما برقراری ایام عزا است یا ایام شادی؟
طبعا در هنگام تلاقی جهات مختلف نکاتی باید مد نظر قرار گیرد، از جمله:
۱. تعیین دقیق تاریخ واقعه
۲. اهمیت وقایع نسبت به یکدیگر
۳. تشخیص مصلحت جامعه با حضور سلایق گوناگون
۴. رسوم و سنت های سابق میان علمای شیعه و کلمات آنان
🔸درباره شروع ماه ربیع باید این نکات را کنار هم قرار داد:
الف) شروع ماه ربیع با هجرت پیامبر و لیلة المبیت همراه است که هر دو واقعه شادی محسوب می شوند.
ب) ماه ربیع میلاد رسول اعظم و آقا امام صادق علیهما الصلاة و السلام است. که این میلاد به جهت رکنیت شخصیت پیامبر می تواند این ماه را ماه شادی قرار دهد.
ج) در این ماه روز نهم ربیع و آغاز امامت امام زمان است که از بزرگترین و مهم ترین روزهای شادی است.
د) در این ماه دو واقعه تلخ هم ثبت شده است یکی شهادت امام عسگری علیه السلام و دیگری هجوم به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت حضرت محسن علیه السلام
اگرچه درباره تاریخ دقیق هجوم نظراتی مطرح شده است اما با پذیرش اینکه این واقعه تلخ در ماه ربیع الاول بوده است نیز روز آن دقیقا روشن نیست.
ه) عظمت واقعه هجوم به خانه وحی پوشیده نیست اما باید توجه داشت دو دهه ایام فاطمیه نیز فرصتی برای بیان مظلومیت های زهرای مرضیه به دست می دهد.
و) در برهه های محدودی در بین برخی از شیعیان رسم بر ادامه مجالس روضه در ایام اول ماه ربیع ثبت شده است اما یک رسم گسترده در زمان و مکان برای این ایام ثابت نشده است.
ز) وجود سلایق و ظرفیت های گوناگون در جامعه نیز قابل توجه است لذا بعد از دو ماه محرم و صفر معلوم نیست ظرفیت برپایی ایام عزای جدید وجود داشته باشد.
🔴فارغ از پذیرش نکات بالا یا رد آن باید گفت: از آنجا که این مساله از امور مربوط به اداره اجتماع است تشخیص این نکات را باید به عهده ولی فقیه گذارد.
🔸شاید «کنار هم گذاشتن این نکات و نکاتی مثل آن» و «ترجیح برخی از آن بر یکدیگر» باشد که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به تاریخ ۵ ربیع الاول سال ۱۴۲۹ ماه ربیع را ماهی «مبارک» می خوانند و حلول آن را تبریک می گویند.
علاوه بر اینکه این نکته در بیان برخی از مراجع و علما نیز مورد تایید قرار گرفته است.
لذا با توجه به بیان رهبر معظم و عده ای از علما و برخی از نکات بیان شده در بالا باید ماه ربیع را ماه شادی دانست.
🔸در عین حال باید توجه داشت؛ تشکیل مجلس روضه در طول سال چه در ماه ربیع و چه در ماه هایی مثل ماه شعبان مطابق با عمومات ذکر مصائب اهل بیت است.
در واقع فرق است بین تعیین ایام عزا (که ثمراتی مانند ممنوع بودن شادی و ... دارد) با تشکیل مجلس روضه که اختصاص به زمان خاصی ندارد و صرفا توصیه شده است در ایامی مانند ولادت یا اعیاد مراسم شادی گرفته شود و از مرثیه سرایی خودداری شود.
🔸نکته مهم دیگر در اینجا جهت گیری مجالس است.
متاسفانه برخی به بهانه تشکیل برخی مجالس یا تعیین دهه عزا در حقیقت سیاست تخریب جهت گیری وحدت (که سیاست تعیین شده توسط ائمه اهل بیت و در زمان ما مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و امامین انقلاب است) را دنبال می کنند.
این نکته مهم تر از تعیین روز عزا و شادی است.
در واقع قائلان به سیاست وحدت در همه ایام چه عزا و چه شادی همین سیاست را رعایت می کنند، یعنی «تبیین معارف و تاریخ و افشای مظلومیت اهل بیت بدون تحریک تعصبات فرقه های دیگر»، اما در مقابل این جریان گروهی هستند که با تخریب این سیاست در حقیقت نظام اسلامی را نیز تضعیف می کنند، چه در ایام عزا و چه شادی!
پس مهم تر از رعایت وظیفه شادی و عزا، تعیین وظیفه در قبال سیاست وحدت است.
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
یک توصیه سیاسی دوستانه
رفقای گرامی!
قدیم تر ها با خودم می گفتم اگر در مسائل سیاسی و اجتماعی بخواهیم یک توصیه و پیشنهاد جامع داشته باشیم باید بگوییم: «اطاعت از رهبری!»
اما اوضاع فکری و تحلیلی در جامعه حقیقی و مجازی اینقدر متشتت هست که احساس می کنم باید یک «تفسیر درست» از بیانات رهبر انقلاب ارائه داد که در فتنه ها راه را گم نکنیم.
شاید شنیده باشید چنانکه در سایت های مختلف از جمله «تبیان» از رهبر انقلاب نقل شده است که فرموده بودند در طوفان ها به کسی وصل شوید و در ادامه «آیة الله خوشوقت» را معرفی کرده بودند چنانچه شخصا شنیدم بعد وفات ایشان «آقا شیخ حسن پهلوانی» را معرفی نموده بودند «رحمة الله علیهما»
این نشان می دهد که اگر اهل عمل به جزئیات اخلاقی هم نیستیم لا اقل در مسائل کلی نیازمند به راهنمایی هستیم.
الحمدلله علمای عاملی هستند که بتوان از راهنمایی های آنان بهره برد.
از جمله ایشان استاد سید محمدجواد وزیری هستند که گاهی تحلیل های سیاسی از ایشان در کانال ایشان به نام «رسم وفا» منتشر می شود می توانید ببینید.
و باقی اساتیدی که مشهور هستند.
🔸البته این نوشته صرفا از سر یک دغدغه شخصی است و آن همراه شدن با «خط درست انقلاب» و مراقبت از «انحراف و کج فهمی» است.
متاسفانه بعد از شهادت شهید رئیسی و از دست دادن این استوانه انقلاب ممکن است (بلکه محقق است) که برخی بخواهند با لطایف الحیل راه قویم انقلاب را دچار فرسایش کنند که انشاالله با پیگیری و تبیین و فهم درست کلمات علمای عامل بتوان راه درست را پیدا کرد.
🔸این هم فراموش نشود که در عین شناخت راه درست در مسائل سیاسی باید حتی المقدور دست از رفق و مدارا با دیگران برنداشت.
اللهم یا رب اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین.
1.8M
🔊 تحلیل سیاسی|حجت الاسلام سید محمد جواد وزیری فرد
این پیام البته حاوی تمام مسائل روز نیست بلکه تحلیلی درباره بحث رای اعتماد به وزرا است و برای شنیدن باقی صوت ها و برداشت صحیح از کلیت نگاه باید همه مطالب را پیگیری کرد.
صوت به نقل از کانال #رسم_وفا
@rasmevafa
روضه رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع).mp3
44.61M
◼️ روضهٔ شهادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی علیه السلام
📆 دو شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۳
🔔@borhan_maaref |
🌐borhan.org