#ستارگان_کربلا
#حنظلة_بن_اسعد_شِبامی
👈حنظلة بن اسعد شِبامی از قبیله «همدان» و از چهرههای سرشناس و شجاع و سخنوری فصیح و قاری قرآن بود. #امام_حسین (علیهالسلام) وی را به عنوان پیک خود برای رساندن نامههایش به عمر سعد برگزیده بود.
(موسوی زنجانی، وسیلة الدارین، ج1)
🔹هنگامی که قصد کرد به میدان نبرد رود، پیش روی امام حسین (علیهالسلام) ایستاد و خطاب به لشکر دشمن این آیه را خواند:
«یا قَوْمِ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ مِثْلَ یَوْمِ الْأَحْزابِ، مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ، وَ مَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِلْعِبادِ، وَ یا قَوْمِ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ یَوْمَ التَّنادِ، یَوْمَ تُوَلُّونَ مُدْبِرِینَ ما لَکُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ، وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هاد؛ اى قوم من، برایتان از روز سخت گروههاى مشرک بیمناک هستم، مثل سنت عذابى که در نوح و عاد و ثمود و کسانى که پس از آنان بودهاند، جریان پیدا کرد. خداوند نمىخواهد به بندگان ستم روا دارد، اى قوم من برایتان از روز قیامت [روزى که فریاد مردم بلند گردد] مىترسم، روزى که [از عذاب] پشت کنید ولى از سوى خدا هیچ حافظى ندارید، و کسى را که خدا گمراه کند، هیچ راهنمایى نخواهد داشت» (غافر، 30 ـ33)
🔸امام حسین علیهالسلام با اندوه به حنظله فرمود:
یا بن اسعد، خدا رحمتت کند. آنها [پیشتر] دعوتت را به حق و حقیقت نمیپذیرند و براى نابودى شما و یارانت قیام کرده و مستوجب عذاب شدهاند چه رسد به حال که دیگر برادران صالح شما را کشتهاند. (وقعة الطف، ص235)
🔹حنظله گفت: راست مىگویى، فدایت شوم؛ شما عالمتر و داناتر از من و در دعوت کردنشان به حق شایستهترى، آیا ما به سوى آخرت نمىرویم و به برادرانمان ملحق نمىشویم؟ حضرت فرمود:
«برو به جایگاهى بهتر از دنیا و ما فیها، [برو] به #ملکى که از بین رفتنى نیست؛رُحْ إِلَى مَا هُوَ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا وَ إِلَى مُلْکٍ لا یَبْلى
(اشاره به سوره طه20)»
🔸حنظله] گفت: السلام علیک یا أبا عبد الله؛ صلّى اللّه علیک و على أهل بیتک؛ خدا ما را در بهشتش به یکدیگر بشناساند. امام فرمود:
آمین، آمین. سپس به میدان رفت و به مقام والای شهادت دست یافت.
🔹در زیات ناحیه مقدسه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) خطاب به حنظله میفرماید «السَّلَامُ عَلَى حَنْظَلَةَ بْنِ أَسْعَدَ الشِّبَامِی»
@Roznegaar
☀️ طلوع خورشید عظمت
🔹 #رهبرانقلاب :
دو روز قبل در یک بیابان، برادر و امام و رهبر او را با این همه عزیزان و جوانان و فرزندان از بین بردهاند، زنان و کودکان را اسیر کردهاند، آوردهاند در مقابل چشم مردم.
🌱 در یک چنین شرائط بحرانی، ناگهان این خورشید عظمت طلوع میکند؛ همان لحنی را به کار میبرد که پدرش امیرالمؤمنین بر روی منبر خلافت در مقابل امت خود به کار میبرد. ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
@Roznegaar
🏴 شب #یازدهم_محرم : #شام_غریبان
چون جنگ به پايان رسيد و رأس مطهر حسین(علیه السلام) را از بدن جدا كردند؛ به لباسهاي پاره پاره آن حضرت نيز رحم نكردند و عمامه، پيراهن و كفشهای امام(علیه السلام) را ربودند…
اسب امام، با سر و مويي خون آلود به سوي خيمهها رفت. زنان و دختران اهل بيت (علیهم السلام) با ديدن اسب خونين و بيسوار، فهميدند كه ديگر بيكس و يتيم شدهاند و صدا به گريه و شيون بلند كردند.
پس لشكر دشمن به سوي حرم پيامبر(صل الله علیه و آله) حمله كردند. از يك سو اين خيمهها را آتش ميزدند و از سوي ديگر هر آنچه ميديدند غارت ميكردند. آنان حتي به حجاب زنان نيز رحم نميكردند و لباسهاي بانوان اهل بيت (علیهم السلام) را ميكشيدند و ميبردند. زنان و دختركان، سربرهنه و هراسان، از خيمهها فرار ميكردند در حاليكه خار و خس بيابان، پایِ برهنه آنان را می درید…
بانوان حرم، كه از خيمهها به سوي بيابان دويده بودند، ناگاه با گودال قتلگاه و پيكر بيسر حسين(علیه السلام) روبرو شدند. راوي ميگويد: به خدا فراموش نميكنم زينب دختر علي(علیه السلام) را كه زاري ميكرد و به آواز سوزناك ميگفت: "يا محمداه! صلی عليك مليك السماء، هذا حسين مُرمل بالدما مقطع الاعضاء، و بناتك سباتا، و إلی الله المشتكی ..."
"يا محمد! فرشتگان آسمان بر تو درود فرستند! بنگر كه اين حسین توست، به خون آغشته، با اعضايي از هم جدا گشته. بنگر كه اين دختران تو هستند، اسير شده و در بيابانها رها گشته..."
لشكريان يزید كه به غارت خيمهها مشغول شده بودند، به خيمهاي رسيدند كه علي بن الحسين السجاد(علیه السلام) در آن بيمار و تب آلود افتاده بود. «شمر بن ذي الجوشن» شمشير كشيد تا او را بكشد، اما عدهاي از همراهانش به او نهيب زدند: "آيا شرم نميكني و ميخواهي اين جوان بيمار را هم بكشی؟" شمر لعین گفت: "فرمان امير است كه همه فرزندان حسين را بكشم". همراهان با شدت مانع وي شدند تا سرانجام دست از اين كار برداشت… و خداوند در زرهي از بيماري، جان وليّ خويش را حفظ فرمود.
سپس دشمن دنی، رذالت و پستي خويش به منتها رساند؛ «عمر سعد» در بين لشکريانش فرياد كشيد: "چه كسي حاضر است كه بر پيكر حسين، اسب بتازاند؟!" ده نفر ـ که راویان شهادت داده اند هر ده، حرامزاده بودند ــ حاضر شدند كه اين جنايت و وقاحت بزرگ را انجام دهند. پس اسبها را آماده كردند و آنان را بر پيكر بيسر و قطعه قطعه امام(علیه السلام) تازاندند؛ آنگونه كه استخوانهاي سينه امام شكست و نرم شد...
صحرای كربلا ميرفت كه تاريك و تاريكتر شود؛ و گرگان گرسنه، در جاي جاي آن به دنبال دختركان و طفلان ميدويدند تا شايد گوشوارهاي از گوش آنان بكشند یا خلخالي از پاي آنان بربايند…
ا▪️▪️🔲▪️▪️ا
راوی نوشت روی تنت پا گذاشتند
سر را جدا نموده و تن را گذاشتند
آقا بگو که بی صفتان روی پیکرت
جایی برای بوسه ی زهرا گذاشتند؟
نزدیک عصر بود که زینب اسیر شد
نزدیک عصر بود تنت جا گذاشتند
دادی به خاک جسم علی اصغر و ببین
اکنون به روی نیزه سرش را گذاشتند
خیز و ببین که راس علی اکبر تو را
در همجواری سر سقا گذاشتند
تا خون کنند جان و دل زینب تو را
راس به خون خضاب تو بالا گذاشتند . . .
الا لعنة الله على القوم الظالمين
@Roznegaar
بِسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم
🔆 چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ هجری خورشیدی
🌛الاربعاء ۱۱ محرم ۱۴۴۱ هجری قمری
🎄 Wednesday 11 September 2019 AD
🔹 ۱۷۵مین روز سال، ۱۹۰روز مانده از سال
🔸 ۲۵مین هفته سال، ۲۸هفته مانده از سال
🌹 امروز متعلق است به :
حضرت امام کاظم علیه السلام و
حضرت امام رضا علیه السلام و
حضرت امام جواد علیه السلام و
حضرت امام هادی علیه السلام
📿 اذکار توصیه شده چهارشنبه ::
الف) ۵۴۱ مرتبه " یا متعال " بعد از نماز صبح
که موجب "عزت در دین" میگردد.
ب ) ۱۰۰ مرتبه :
«یا حَیُّ یا قَیّوم»
«ای زنده، ای پاینده»
ج ) ۱۰۰۰ مرتبه :
حسبی الله و نعم الوکیل
#کانال_روزنگار
www.Roznegaar.ir
@Roznegaar
#تقویم_نجومی_اسلامی
✴️ چهارشنبه
👈 ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ ه.ش
👈 ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹ م
👈 ۱۱ محرم الحرام ۱۴۴۱ ه.ق
⛔️صدقه اول صبح ضروری است و رفع نحوست میکند
👶نوزادی که امروز به دنیا بیاید. زندگی خوبی خواهد داشت ان شاءالله.
🚘مسافرت مکروه است اگر ضروری باشد حتما با صدقه همراه باشد.
🔭 احکام نجوم
💑احکام مباشرت و انعقاد نطفه.
فرزند امشب حاکمی از حاکمان یا عالمی از علماء گردد ان شاءالله
💉💉حجامت خون دادن فصد خوب نیست و باعث خبط دماغ است.
💇♂💇اصلاح سر و صورت غم و اندوه در پی دارد.
😴🙄 تعبیر خواب.
خوابی که شب پنجشنبه دیده شود تعبیرش از قران ایه 12 سوره مبارکه یوسف علیه السلام....
ارسله معنا غدا یرتع و یلعب و انا له لحافظون ...
و مفهوم ان این است که چیزی یا عزیزی از خواب بیننده دور افتد و عاقبت او خوب باشد ان شاءالله. و شما مطلب خود را در هر باب قیاس کنید.
✂️ناخن گرفتن
🔵 چهارشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و باعث خارش میشود.
👕👚 دوخت ودوز
چهارشنبه برای بریدن و دوختن #لباس_نو روز بسیار مناسبی است و کار آن نیز آسان افتد و به سبب آن وسیله و یا چارپایان بزرگ نصیب شخص شود.ان شاالله
✴️️ وقت #استخاره در روز چهارشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
@taghvimehmsaran
@taghvimehamsaran
@Roznegaar
#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
«وَهُوَ الَّذِي أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُّخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
اوست آن کس که از آسمان، آبى نازل کرد. و بوسیله آن، انواع نباتات را رویاندیم. و از آن، ساقه ها و شاخه هاى سبز، خارج ساختیم.و از آنها
دانه هاى متراکم،
و از شکوفه نخل، خوشه هایى با رشته هاى باریک خارج ساختیم. و باغهایى از انواع انگور و زیتون و انار، (گاه) شبیه به یکدیگر، و (گاه) بى شباهت! هنگامى که میوه مى دهد، به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید که در آن،نشانه هایى (از عظمت خدا) براى گروه مؤمنان است.
#سوره_انعام آیه ۹۹
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
این آیه،آخرین آیه اى است که در این سلسله بحث ها ما را به شگفتى هاى جهان آفرینش، و شناسائى خداوند از طریق آن دعوت مى کند.
در آغاز به یکى از مهم ترین و اساسى ترین نعمت هاى پروردگار که مى توان آن را ریشه و مادر سایر نعمت ها دانست اشاره مى کند و آن پیدایش، رشد و نمو گیاهان و درختان در پرتو آن است، مى فرماید: او کسى است که از آسمان، آبى (براى شما) فرستاد (وَ هُوَ الَّذی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً).
این که مى گوید از طرف آسمان، یعنى از طرف بالا، به خاطر آن است که آسمان در لغت عرب به هر چیزى گفته مى شود که در طرف بالا قرار گرفته باشد، و به خاطر آن است که تمام منابع آب روى زمین اعم از چشمه ها، نهرها، قنات ها و چاه هاى عمیق به آب باران منتهى مى گردد، لذا کمبود باران در همه آنها اثر مى گذارد و اگر خشکسالى ادامه یابد، همگى خشک مى شوند.
سپس به اثر بارز نزول باران اشاره کرده، مى فرماید: به واسطه آن روئیدنى ها را از همه نوع از زمین خارج ساختیم (فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ کُلِّ شَیْء).
مفسران در تفسیر نَباتَ کُلِّ شَىْء: گیاهان هر چیز دو احتمال ذکر کرده اند:
نخست این که منظور از آن انواع و اصناف گیاهانى است که همه با یک آب آبیارى و از یک زمین و یک نوع خاک پرورش مى یابند، و این از عجائب آفرینش است که چگونه این همه انواع گیاهان با آن خواص کاملاً متفاوت و گاهى متضاد و اشکال گوناگون و مختلف همه در یک زمین و با یک آب پرورش مى یابند.
دیگر این که منظور، گیاهان مورد نیاز هر چیزى است، یعنى هر یک از پرندگان، چهارپایان، حشرات و حیوانات دریا و صحرا بهره اى از این گیاهان دارند.
جالب این که خداوند از یک زمین و یک آب، غذاى مورد نیاز همه را تأمین کرده است و این یک شاهکار بزرگ است که فى المثل از یک ماده معین در آشپزخانه، هزاران نوع غذا براى انواع سلیقه ها و مزاج ها تهیه کنند.
جالب تر این که نه تنها گیاهان صحرا و خشکى ها از برکت آب باران پرورش مى یابند، که گیاهان بسیار کوچکى که در لابلاى امواج آب دریاها مى رویند و خوراک عمده ماهیان دریا است از پرتو نور آفتاب و دانه هاى باران رشد مى کنند.
سپس به شرح این جمله پرداخته و موارد مهمى از گیاهان و درختان را که به وسیله آب باران پرورش مى یابند، خاطر نشان مى سازد، نخست مى گوید:
ما به وسیله آن، ساقه هاى سبز گیاهان و نباتات را از زمین خارج ساختیم، و از دانه کوچک و خشک، ساقه اى با طراوت و سرسبز که لطافت و زیبائى آن چشم را خیره مى کند آفریدیم (فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً).
و از آن ساقه سبز، دانه هاى روى هم چیده شده، (همانند خوشه گندم و ذرت) بیرون مى آوریم (نُخْرِجُ مِنْهُ حَبّاً مُتَراکِباً).
همچنین به وسیله آن از درختان نخل خوشه سربسته اى بیرون فرستادیم که پس از شکافته شدن رشته هاى باریک و زیبائى که دانه هاى خرما را بر دوش خود حمل مى کنند و از سنگینى به طرف پائین متمایل مى شوند خارج مى گردد (وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِیَةٌ).
طَلْع به معنى خوشه سربسته خرما است که در غلاف سبز رنگ زیبائى پیچیده شده و پس از شکافته شدن از وسط آن رشته هاى باریکى بیرون مى آید و و همان ها بعداً خوشه هاى خرما را تشکیل مى دهند.
قِنْوان جمع قِنْو (بر وزن صنف) اشاره به همین رشته هاى باریک و لطیف است.
دانِیَة به معنى نزدیک است، و ممکن است اشاره به نزدیکى این رشته ها به یکدیگر بوده باشد، یا به متمایل شدن آنها به طرف پائین به خاطر سنگین بار شدن.
و نیز باغ هائى از انگور و زیتون و انار پرورش دادیم (وَ جَنّات مِنْ أَعْناب وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمّانَ).
سپس اشاره به یکى دیگر از شاهکارهاى آفرینش در این درختان کرده، مى فرماید: هم با یکدیگر شباهت دارند و هم ندارند (مُشْتَبِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِه).
با توجه به آیه ۱۴۱ همین سوره که وصف متشابه و غیر متشابه را براى زیتون و انار ذکر کرده، مى توان استفاده کرد که در آیه مورد بحث نیز وصف مزبور درباره همین دو درخت است.
این دو درخت از نظر شکل ظاهرى و ساختمان شاخه ها و برگ ها شباهت زیادى با هم دارند، در حالى که از نظر میوه، طعم و خاصیت آن بسیار با هم متفاوتند، یکى داراى ماده چربى مؤثر و نیرومند،
و دیگرى داراى ماده اسیدى و یا قندى است، که با یکدیگر کاملاً متفاوتند.
به علاوه این دو درخت گاهى درست در یک زمین پرورش مى یابند و از یک آب مشروب مى شوند یعنى هم با یکدیگر تفاوت زیاد دارند و هم شباهت.
این احتمال در تفسیر آیه نیز وجود دارد که عبارت فوق، اشاره به انواع و اصناف مختلف درختان و میوه ها است.
بعضى از میوه ها و درختان با یکدیگر شبیهند.
و بعضى دیگر با هم مختلفند، یعنى هر کدام از این دو، صفتى است براى یک دسته از درختان و میوه ها.
اما طبق تفسیر اول، هر دو، صفت براى یک چیز بودند.
آنگاه از میان تمام اعضاى پیکر درخت، بحث را روى میوه برده مى گوید:
نگاهى به ساختمان میوه آن به هنگامى که به ثمر مى نشیند، و همچنین نگاهى به چگونگى رسیدن میوه ها بکنید که در اینها نشانه هاى روشنى از قدرت و حکمت خدا براى افرادى است که ایمان مى آورند (انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ یَنْعِهِ إِنَّ فی ذلِکُمْ لآیات لِقَوْم یُؤْمِنُونَ).
گاهى یک میوه (مانند انار و انگور) داراى صدها دانه است که هر دانه اى از آنها خود جنین و بذر درختى محسوب مى شود و ساختمانى بسیار پیچیده و تو در تو دارد.
شرح ساختمان همه میوه ها و مواد غذائى و داروئى آنها از حوصله این بحث خارج است، ولى بد نیست به عنوان نمونه اشاره اى به ساختمان میوه انار که قرآن در آیه فوق ـ مخصوصاً ـ به آن اشاره کرده است، بنمائیم:
اگر یک انار را بشکافیم و یک دانه کوچک آن را به دست گرفته و در مقابل آفتاب یا چراغ قرار دهیم، و درست در آن دقت کنیم مى بینیم از قسمت هاى کوچک ترى تشکیل شده که همانند بطرى هاى بسیار کوچکى با محتواى مخصوص آب انار در کنار هم چیده شده اند.
در یک دانه کوچک انار شاید صدها از این بطرى هاى بسیار ریز قرار دارد، سپس اطراف آنها را با پوسته اى ظریف که همان پوسته شفاف یک دانه انار است گرفته.
بعد از آن براى این که این بسته بندى کامل تر و محکم تر و دورتر از خطر باشد تعدادى از دانه هاى انار را روى یک پایه با نظام مخصوصى چیده و پرده سفید رنگ نسبتاً ضخیمى اطراف آن پیچیده.
پس از آن پوسته ضخیم و محکمى که از دو طرف داراى لعاب خاصى است به روى همه آنها کشیده، تا هم از نفوذ هوا و میکروب ها جلوگیرى کند، هم در مقابل ضربات، آنها را حفظ نماید، و هم تبخیر آب درون دانه ها را فوق العاده کم کند.
این بسته بندى ظریف، مخصوص دانه انار نیست، بلکه در میوه هاى دیگر مانند پرتقال و لیمو نیز دیده مى شود، اما در انار و انگور بسیار ظریف تر و جالب تر است.
گویا بشر براى فرستادن مایعات از نقطه اى به نقطه دیگر از همین اصل استفاده کرده که نخست شیشه هاى کوچک را در یک کارتن کوچک چیده و میان آنها را از ماده نرمى پر مى کند، سپس کارتن هاى کوچک تر را در یک کارتن بزرگ تر و مجموع آنها را به صورت یک بار بزرگ به مقصد حمل مى کند!
طرز قرار گرفتن دانه هاى انار روى پایه هاى داخلى، و گرفتن سهم خود از آب و مواد غذائى از آنها از این هم عجیب تر و جالب تر است.
تازه اینها چیزهائى است که با چشم مى بینیم و اگر ذرات این میوه ها را زیر میکروسکوپ ها بگذاریم، آنگاه جهانى پرغوغا با ساختمان هاى عجیب و شگفت انگیز و فوق العاده حساب شده در مقابل چشم ما مجسم مى شود.
چگونه ممکن است کسى با چشم حقیقت بین به یک میوه نگاه کند و معتقد شود سازنده آن هیچ گونه علم و دانشى نداشته است؟!
و این که مى بینیم قرآن با جمله انْظُرُوا: نگاه کنید دستور به دقت کردن در این قسمت از گیاه داده براى توجه به همین حقایق است.
این از یکسو، از سوى دیگر مراحل مختلفى را که یک میوه از هنگامى که نارس است تا موقعى که کاملاً رسیده مى شود، مى پیماید، بسیار قابل ملاحظه است; زیرا لابراتوارهاى درونى میوه دائماً مشغول کارند، و مرتباً ترکیب شیمیائى آن را تغییر مى دهند، تا هنگامى که به آخرین مرحله برسد و وضع ساختمان شیمیائى آن تثبیت گردد.
هر یک از این مراحل خود نشانه اى از عظمت و قدرت آفریننده است.
ولى باید توجه داشت که به تعبیر قرآن تنها افراد با ایمان یعنى افراد حق بین و جستجوگران حقیقت، این مسائل را مى بینند و گرنه با چشم عناد و لجاج و یا با بى اعتنائى و سهل انگارى، ممکن نیست هیچ یک از این حقایق را ببینیم.
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۹۹ #سوره_انعام
@Roznegaar