eitaa logo
روزنگار
840 دنبال‌کننده
58.2هزار عکس
24.4هزار ویدیو
1.3هزار فایل
مجله روزنگار ، حاوی مطالب مفید در موضوعات مختلف مرتبط با حال و هوای روز و کاربردی است. قدمت چندین ساله این کانال آنرا به مرجعی قابل جستجو تبدیل کرده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در زمان تدريس در دانشگاه پرينستون، دکتر حسابي تصميم مي‌گيرند سفره‌ي هفت سيني براي انيشتين و جمعي از بزرگترين دانشمندان دنيا از جمله "بور"، "فرمي"، "شوريندگر" و "ديراگ" و ديگر استادان دانشگاه بچينند و ايشان را براي سال نو دعوت کنند ... آقاي دکتر خودشان کارت‌هاي دعوت را طراحي مي‌کنند و حاشيه‌ي آن را با گل‌هاي نيلوفر که زير ستون‌هاي تخت جمشيد هست (لوتوس) تزئين مي‌کنند و منشا و مفهوم اين گل‌ها را هم توضيح مي‌دهند. چون مي‌دانستند وقتي ريشه مشخص شود براي طرف مقابل دلدادگي ايجاد مي‌کند. دکتر مي‌گفت: "براي همه کارت دعوت فرستادم و چون مي‌دانستم انيشتين بدون ويالونش جايي نمي‌رود، تاکيد کردم که سازش را هم با خود بياورد. همه سر وقت آمدند اما انيشتين 20دقيقه ديرتر آمد و گفت: چون خواهرم را خيلي دوست دارم خواستم او هم جشن سال نو ايرانيان را ببيند. من فورا يک شمع به شمع‌هاي روشن اضافه کردم و براي انيشتين توضيح دادم که ما در آغاز سال نو به تعداد اعضاي خانواده شمع روشن مي کنيم و اين شمع را هم براي خواهر شما اضافه کردم. به هر حال بعد از يک سري صحبت‌هاي عمومي، انيشتين از من خواست که با دميدن و خاموش کردن شمع ها جشن را شروع کنم. من در پاسخ او گفتم: ايراني ها در طول تمدن 10هزار ساله شان حرمت نور و روشنايي را نگه داشته اند و از آن پاسداري کرده‌اند. براي ما ايراني ها شمع نماد زندگيست و ما معتقديم که زندگي در دست خداست و تنها او مي تواند اين شعله را خاموش کند يا روشن نگه دارد." آقاي دکتر مي‌خواست اتصال به اين تمدن را حفظ کند و مي‌گفت بعدها انيشتين به من گفت: "وقتي برمي‌گشتيم به خواهرم گفتم حالا مي‌فهمم معني يک تمدن 10هزارساله چيست. ما براي کريسمس به جنگل مي‌رويم درخت قطع مي‌کنيم و بعد با گلهاي مصنوعي آن را زينت مي‌دهيم اما وقتي از جشن سال نو ايراني ها برمي‌گرديم همه درخت ها سبزند و در کنار خيابان گل و سبزه روييده است." بالاخره آقاي دکتر جشن نوروز را با خواندن دعاي تحويل سال آغاز مي کنند و بعد اين دعا را برای مهمانان تحليل و تفسير مي‌کنند... به گفته‌ي ايشان همه در آن جلسه از معاني اين دعا و معاني ارزشمندي که در تعاليم مذهبي ماست شگفت زده شده بودند. بعد با شيريني‌هاي محلي از مهمانان پذيرايي مي‌کنند و کوک ويلون انيشتين را عوض مي‌کنند و يک آهنگ ايراني مي‌نوازند. همه از اين آوا متعجب مي‌شوند و از آقاي دکتر توضيح مي‌خواهند. ايشان پاسخ می‌دهند که موسيقي ايراني يک فلسفه، يک طرز تفکر و بيان اميد و آرزوست. انيشتين از آقاي دکتر مي‌خواهند که قطعه ي ديگري بنوازند. پس از پايان اين قطعه که عمدأ بلندتر انتخاب شده بود انيشتين که چشم‌هايش را بسته بود چشم‌هايش را باز کرد و گفت: "دقيقا من هم همين را برداشت کردم و بعد بلند شد تا سفره‌ی هفت سين را ببيند..." آقاي دکتر تمام وسايل آزمايشگاه فيزيک را که نام آنها با "س" شروع مي شد توي سفره چيده بود و يک تکه چمن هم از باغبان گرفته بود. بعد توضيح مي‌دهد که اين در واقع هفت چين يعني 7 انتخاب بوده است. تنها سبزه با "س" شروع مي شود به نشانه‌ي رويش... ماهي با "م" به نشانه ي جنبش، آينه با "آ" به نشانه ي يکرنگي، شمع با "ش" به نشانه‌ي فروغ زندگي و ... همه متعجب مي‌شوند و انيشتين مي‌گويد آداب و سنن شما چه چيزهايي را از دوستي، احترام و حقوق بشر و حفظ محيط زيست به شما ياد مي‌دهد. آن هم در زماني که دنيا هنوز اين حرف‌ها را نمي‌زد و نخبگاني مثل انيشتين، بور، فرمي و ديراک اين مفاهيم عميق را درک مي‌کردند. يک کاسه آب هم روي ميز گذاشته بودند و يک نارنج داخل آب قرار داده بودند. آقاي دکتر براي مهمانان توضيح مي‌دهند که فلسفه‌ی اين کاسه 10هزارسال قدمت دارد. آب نشانه‌ي فضاست و نارنج نشانه‌ي کره‌ي زمين است و اين بيانگر تعليق کره زمين در فضاست. انيشتين رنگش مي‌پرد عقب عقب مي‌رود و روي صندلي مي‌افتد و حالش بد مي‌شود. از او مي‌پرسند که چه اتفاقي افتاده؟ مي‌گويد: "ما در مملکت خودمان 200 سال پيش دانشمندي داشتيم که وقتي اين حرف را زد کليسا او را به مرگ محکوم کرد اما شما از 10هزار سال پيش اين مطلب را به زيبايي به فرزندانتان آموزش مي‌دهيد. علم شما کجا و علم ما کجا؟!" خيلي جالب است که آدم به بهانه‌ي نوروز يا هر بهانه‌ي خوب ديگر، فرهنگ و اعتبار ملي خودش را به جهانيان معرفي کند. برگرفته از کتاب خاطرات دکتر بنام که توسط فرزندش چاپ و نشر گردیده، خواندن این کتاب را به همه عزیزان بخصوص فرزندان آنها پیشنهاد می‌کنم. @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ این جوجه کوچولو رو به راحتی تو خونه برای اتاق کودکت درست کن 🐣 @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧩 معرفی 🔸 یه دوز دونفره است که انواع ویژگی مهره‌ها در دوزشدن مهمه. 🔸 مثلاً ممکنه یه دوز چهارتایی از قدبلندها داشته باشید یا استوانه‌ای‌ها یا توخالی‌ها یا تیره‌ها. 🔸 این بازی به خودی خود یه بازی استراتژیکه؛ اما اینکه مهره هرکس رو حریفش انتخاب می‌کنه، استراتژی حرفه‌ای‌تری رو می‌طلبه @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣️ بابا لطفا برایم آواز بخوان! ساختن خیلی کار پیچیده‌ای نیست. می‌شه با زدن زیر آواز یا حتی بلند خوندن دعا یا اذان، حس و حال خونه رو عوض کرد. @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لااله‌الاالله ۵.mp3
22.77M
مجموعه‌ صوتی قسمت پنجم استاد یک سؤال : با خودتان بشمارید، همین الآن ... ۱• مهمترین سرمایه‌هایی تا این سن از عمرتان، بدست آورده‌اید ! ۲• مهمترین سرمایه‌هایی که نگرانِ آسیب خوردن به آن یا از دست دادن‌شان هستید! حالا به این پادکست گوش کنید، و جایِ خودتان را در عالم پیدا کنید! @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لااله‌الاالله ۶.mp3
15.48M
مجموعه‌ صوتی قسمت ششم استاد ※ تکلیفِ شیرینی زندگی شما ※ تکلیف شیرینی روابط شما ※ تکلیف شیرینی دنیای شما ؛ مشخص نمی‌شود تا زمانیکه؛ ✘ تکلیف دل شما مشخص نشود! تا دیر نشده؛ تکلیف این دل را یکسره کنید. @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 ✍ اول، رضایت خدا 🔹روزی یکی از اولیاءالله را دیدم و از او خواستم حقیر را موعظه‌ای کند. 🔸فرمود: وقتی برای کودک خود کفشی می‌خرم، اول رضای خدا را در نظر می‌گیرم و می‌گویم خدایا شاهد باش که این کودک هرچند پسر من است، ولی به تو از من نزدیک‌تر است و مخلوق توست؛ و من با خریدن این کفش می‌خواهم ابتدا پسرم را به‌خاطر تو و بعد به‌خاطر خودم شاد کنم. 🔹آری چه زیباست همه کارهای ما برای خدا باشد. حتی زمانی که به نزدیکان خود نیکی می‌کنیم و این عمل مورد رضایت حضرت حق است. 🔸وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ؛ و (جست‌وجوی) رضایت خداوند از تو (در هر عمل خیری ای انسان) بالاترین رضایت (مدّ نظرت) برای تو باشد (که بیشترین سودمندی دنیا و آخرت را برای تو به دنبال دارد) توبه: ۷۲ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 فرصتی برای علاج بیماریهای اخلاقی 🔸 رهبر انقلاب: این فرصت را ماه مبارک رمضان در اختیار ما قرار داده که بتوانیم خودمان را شستشو بدهیم. این اشکها دل را شستشو میدهد. همه این بیماریهای خطرناک، یعنی منیت، کبر،حسد، تعدی، خیانت، لاابالیگری در این ماه فرصت علاج پیدا میکنند. ۱۳۸۸/۶/۲۹ ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ با جوابش همه زدن زیر گریه ▪️مجری برنامه محفل پرسید: بابات کجاست؟ گفت مفقودالاثره برنامه حال و هوایی گرفت پ.ن: حتما غروب‌ها از ببینید @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 « قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَّا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىَ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا» بگو: ««اللّه» را بخوانید یا «رحمان» را، هر کدام را بخوانید، (ذات پاکش یکی است؛ و) برای او بهترین نام‌هاست!» و نمازت را زیاد بلند، یا خیلی آهسته نخوان؛ و در میان آن دو، راهی (معتدل) انتخاب کن! آیه ۱۱۰ @Roznegaar
شأن نزول: مفسران در شأن نزول آیه، از ابن عباس چنین نقل کرده اند: پیامبر یک شب در مکّه در حال سجده بود، و خدا را به نام: یا رحمان و یا رحیم مى خواند، مشرکان بهانه جو از فرصت استفاده کرده گفتند: ببینید این مرد (ما را سرزنش مى کند که چرا چند خدائى هستیم اما) خودش دو خدا را پرستش مى کند، در حالى که مى پندارد موحد است و یک معبود بیشتر ندارد، آیه فوق، نازل شد و به آنها پاسخ گفت (که این اسم هاى متعدد از یک ذات پاک خبر مى دهد). 🌺🌺🌺 تفسیر: به دنبال ایرادهاى سست و بى اساسى که در آیات گذشته، از زبان مشرکان مطرح و پاسخ داده شد، در دو آیه‌ی آخر، به آخرین بهانه هاى آنها مى رسیم، و آن، این که آنها مى گفتند: چرا پیامبر، خدا را به نام هاى متعددى مى خواند با این که مدعى توحید است قرآن در پاسخ آنها مى گوید: بگو! شما او را به نام اللّه بخوانید و یا به نام رحمان، هر کدام را بخوانید فرق نمى کند، براى او نام هاى متعدد نیک است (قُلِ ادْعُوا اللّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمنَ أَیّاً ما تَدْعُوا فَلَهُ الاْ َسْماءُ الْحُسْنى). اصولاً ـ خدا را با یک نام نمى توان خواند، و نمى توان شناخت، بلکه نام هاى او باید همچون صفاتش بى پایان باشد، تا بتواند بیانگر آن ذات شود، ولى از آنجا که الفاظ ما، مانند همه چیزمان، محدود است، نمى توانیم جز نام هاى محدودى براى او پیدا کنیم، و لذا معرفت و شناخت ما هم هر چه باشد محدود است، حتى پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آن وسعت روح عرض مى کند: ما عَرَفْناکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ. از میان این همه اسماء، قسمتى اهمیت و عظمت بیشترى دارد، زیرا معرفت و آگاهى فزون ترى به ما مى دهد که از آن به اسماء حُسنى در قرآن و روایات اسلامى تعبیر شده است، و طبق روایت معروفى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: خداوند ۹۹ اسم دارد، هر کس آنها را شماره کند، داخل بهشت خواهد شد! اما مهم آن است که بدانیم معنى شمارش این اسماء، این نیست که تنها این نام ها را بر زبان جارى کنیم و خدا را به آن بخوانیم تا بهشتى شویم یا مستجاب الدعوة. بلکه، هدف تخلق به این اسماء و پیاده کردن پرتوى از نام هاى عالم، رحمان، رحیم، جواد و کریم... در وجودمان مى باشد تا هم بهشتى مان کند و هم دعایمان در همه حال مستجاب! در ذیل آیه مورد بحث، نظر به گفتگوى مشرکان در مکّه در رابطه با نماز پیامبر(صلى الله علیه وآله) و این که مى گفتند: او نماز خود را بلند مى خواند و ما را ناراحت مى کند، این چه عبادتى است؟ این چه برنامه اى است؟، به پیامبر(صلى الله علیه وآله) دستور مى دهد: نمازت را زیاد بلند مخوان، زیاد هم آهسته مخوان، بلکه میان این دو راه اعتدال را انتخاب کن (لاتَجْهَرْ بِصَلاتِکَ وَ لاتُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سَبِیلاً). مى گوید: نه بیش از حدّ بلند بخوان و فریاد بزن، و نه بیش از حدّ آهسته که تنها حرکت لب ها مشخص شود، و صدائى به گوش نرسد. اما این که حدّ اعتدال در اینجا چگونه است؟ و جهر و اخفاتى که از آن نهى شده، چه مى باشد؟ ظاهر این است که جهر به معنى فریاد کشیدن، و اخفات به معنى آهسته خواندن مى باشد، آن چنان که خود انسان هم نشنود. ذیل آیه ۱۱۰ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تشخیص ضرر داشتن برعهده پزشک است یا بیمار؟ اگر پزشک بگوید روزه برای مریض ضرر دارد او می‌تواند روزه نگیرد؟ @Roznegaar