eitaa logo
روز‌نوشت
560 دنبال‌کننده
720 عکس
345 ویدیو
1 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عاشورا شد و معنادارترین رنجِ بشر شکل گرفت. https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مگر از چشم‌ها می‌توان کاری جز گریستن برای "حسین" انتظار داشت؟! https://eitaa.com/roznevesht
از فردای عاشورا همه‌چیز، رنگ عوض می‌کند. همه‌چیز می‌شود روضه. هرچه گوشواره است در عالَم. هر کودک شش‌ماهه حتی. تمام بیابان‌های عالَم، با تمام خارهایش. اصلا هرجا که آب باشد. از فردای عاشورا، روضه‌ها تصویریست. https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام بارها پرسیده‌اید و بارها نیز پاسخ داده‌ام. اما چون برخی دوباره سوال کردند برای احترام باز مجبورم جواب بدهم. کانال روزنوشت کاملا شخصی و با انگیزه‌ی پرداختن به دغدغه‌های ذهنی‌ام ایجاد شده است. اکثر آنچه را در ذهن و فکر و قلبم گیر می‌افتد، در روزنوشت بازتاب می‌دهم به این امید که اولا رسالت قلم را بجا آورم و ثانیا گامی در جهت تثبیت عقایدم بردارم. مطالب روزنوشت برگرفته از ذهن ناقص نویسنده‌اش است و همه‌ی نوشته‌ها از صدر تا ذیل چه آن‌ها که نام نویسنده را در انتها دارند و چه آن‌ها که ندارند، متعلق به این‌جانب است. کپی‌کاری خط قرمز روزنوشت است و هرگز خود را آلوده به آن نخواهم کرد. 🖋زهرا ابراهیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خوانش صحیح از واقعه‌ی عاشورا، خوانشی است که روایتگر آن، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها باشند. حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به روایتگری از این واقعه می‌پردازند تا مبادا دیگران دست به تحریف تاریخ بزنند؛ بنابراین زمانی به فهم صحیح از عاشورا می‌رسیم که معرفتی عمیق نسبت به رسالت حضرت زینب پیدا کنیم. عده‌ای از کربلا فقط فهم مردانه دارند و نقش زنانی همچون حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را در حد یک خواهر و یا مادر تنزّل داده و این نقش را در دایره‌ی احساسات، عواطف و هیجانات زنانه محصور می‌کنند؛ این در حالی‌ست که زنان در کربلا علیرغم تمام عواطف زنانه، رفتارهایی حماسی داشتند. دل کندن از همسران و فرزندان در آن بحبوحه‌ی جنگ را نمی‌توان کُنشی احساسی نامید؛ بلکه این عمل را باید حماسی‌ترین صحنه‌ی زنانه‌ی عاشورا دانست. مردان یک‌بار پا به میدان جهاد گذاشتند و به شهادت رسیدند و این زنان و در راس آن‌ها وجود مقدس حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بودند که بارها و بارها با دیدن صحنه‌های مختلف جان دادند. عاشورا رقم می‌خورد و حاضرانِ در لشکر امام طعم شهادت را می‌چشند و بر سر سفره‌ی پیامبر صلوات‌الله‌علیه مهمان می‌شوند؛ اما این واقعه برای زنان به اتمام نمی‌رسد. مردان شهید می‌شوند، خیمه‌ها غارت می‌شود، زنان به اسارت برده می‌شوند و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها شاهد این حجم از قساوت‌اند و حالا باید با تمام احساسات شکننده‌ی زنانه، بر هیجان خویش فائق آیند و مردانه خطبه بخوانند. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
برای رسیدن به نتیجه، نیازمند سه مولفه‌ی اصلی هستیم. یکی هدف، دیگری استقامت و سومی تاکتیک. مبلغان دینی در امر تبلیغ دین، هدفی مقدس دارند. استقامت و اراده‌ی آن‌‌ها برای تحمل مشکلات نیز ضعیف نیست؛ اما چیزی که از آن بی‌بهره‌اند تاکتیک و روش مناسب است. در جریان امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر بیشتر مشکلات موجود به دلیل عدم‌تاکتیک مناسب است. https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «كسی نامه‌ای برای حسين بن علی(سلام الله عليه) نوشت، عرض كرد:«عِظْنِی بِحَرْفَيْن‏»، موعظه بكن! ولي مختصر دو حرف، حضرت هم يك سطر مرقوم فرمودند: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا يَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِي‏ءِ مَا يَحْذَر»[۱] فرمود: تو كه موعظه‌ خواستی بدان! هرگز هدف وسيله را توجيه نمی‌كند، از راه حرام نمی‌شود به مقصد رسيد، از راه باطل نمی‌شود به مقصد صحيح رسيد: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا يَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِي‏ءِ مَا يَحْذَر» آن فكر كه می‌گويد: هدف وسيله را توجيه می‌کند، حسين بن علی آن را باطل مي‌كند، می‌گويد:هرگز از راه بد به مقصد نمی‌شود رسيد، راه بد خاكی است، بیراهه است، راه نيست، بد راه نيست، خلاف راه نيست، نه اينكه راه هست و باريك. اين بيان حسين بن علی است.» [۱] الكافی(ط ـ الإسلامية)، ج‏۲، ص۳۷۳ درس اخلاق ۹۸/۶/٧ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli https://eitaa.com/roznevesht
"آقای امام حسین" وقتی شما در دلِ خاک کربلایید، باید که تربت‌تان بوی بهشت هم بدهد. https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آدم‌های زیادی ملحد شده‌اند اما فرمان قتل‌شان صادر نشده است. علت اینکه امام، قتل سلمان رشدی را واجب دانستند این بود که رشدی یک فرد نبود که صرفا تغییر عقیده داده باشد بلکه او نماد یک تفکر بود آن هم تفکری که مبنایش اسلام‌ستیزی بود و منبعش غرب. بعدها که سلمان رشدی به پاس خدماتش به پادشاهی انگلستان، لقب شوالیه را از ملکه الیزابت دوم دریافت کرد، بیشتر ثابت شد که این فحش‌نامه، تصادفی نوشته نشده؛ بلکه با حمایت غربی‌ها به رشته‌ی تحریر درآمده است. 🖋 زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
ما شدیم شبیه آسمون! نتونستیم بار امانت را به دوش بکشیم. شرمنده‌تونیم "حضرتِ صاحب" https://eitaa.com/roznevesht
درخواستی که یکی از مخاطبین روزنوشت ارسال فرمودند👇 سلام و عرض ادب عرض تسلیت ایام تاسوعا و عاشورا با عرض معذرت با توجه به این که در روزها و هفته های اخیر دو مورد واکنش تند و ناشایسته در مقابل امر به معروف و نهی از منکر در مقوله حجاب داشتیم (که یک مورد را ارسال می کنم)، تقاضا دارم سرکار خانم ابراهیمی که قلم بسیار شیوایی دارند و نظرات بسیار منطقی، در صورت صلاحدید در مقوله امر به معروف و نهی از منکر حجاب و ضرورت کار فرهنگی و حضور پررنگ تر خانم های محجبه در جامعه در کنار امر به معروف و نهی از منکر، مطلبی به نگارش در آورند.
برای احترام به مخاطبین روزنوشت چند خطی را که به ذهنم آمد نوشتم👇 در اکثر کلیپ‌های امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر ‌که یا به سفارش مسیح علی‌نژاد و یا با تشویق او در فضای مجازی منتشر می‌شود نکاتی وجود دارد که حائز اهمیت است. اول اینکه تمام تلاش بر این است تا صحنه‌ی امر و نهی‌ها تبدیل به خصومت و درگیری لفظی و فیزیکی گردد. این نکته‌ای است که متاسفانه افراد مذهبی از آن غفلت می‌ورزند و بحث و درگیری بالا می‌گیرد و حتی گاهی شاهد فحاشی کسانی هستیم که خودشان در مقام آمر و ناهی مدعی انجام وظیفه‌اند. اخیرا کلیپی را دیدم که خانم محجبه بعد از تذکر و عدم‌پذیرش تذکرش توسط شخص خاطی، در برابر بی‌ادبی‌ها و فحاشی‌های شخص کم‌حجاب مقابله‌به‌مثل نمود و فحاشی کرد. در جریان سپیده رشنو نیز کار به درگیری فیزیکی کشید. چگونه می‌توان زنان محجبه را با ادبیات نامناسب و یا رفتار نامتعادل تصور کرد؟ لطفا و حتما کسانی که به این فریضه‌ی الهی اقدام می‌کنند دقت نمایند که رفتار و گفتارشان نمونه‌ی عینی یک زن و مرد مسلمان باشد. در امر ونهی گاهی لازم است فقط بگویید و رد شوید. بنابراین ماندن و بحث کردن و خوراک برای رسانه‌های غربی فراهم کردن هیچ جایگاهی ندارد. دقت کنیم که نقش ما در انجام این فریضه نقش یک جاهل خطرپذیر نباشد بلکه در نقش یک عالِم حزم‌اندیش حاضر شویم. نکته‌ی بعدی تشخیص صحیح شرایط است. اگر زمان‌شناس، مکان‌شناس و مخاطب‌شناس خوبی نباشیم حتما وارد پازل دشمن خواهیم شد. با دیجیتالی شدن دنیای امروز باید بپذیریم که نمی‌توانیم هیچ واکنش کوچک و بزرگی را مخفی نگه‌داریم. پس وقتی تمام رفتار انسان زیر ذره‌بین است احتیاط شرط عقل خواهد بود. گاهی لازم است جایی اهل ایثار بود و از خطر استقبال کرد و گاهی لازم است امر و نهی را به زمان دیگری موکول کرد. یکی از شرایط وجوب نهی از منکر این است که انسان خود را در معرض خطر قرار ندهد. بنابراین اگر بدانیم امر و نهی‌ها ضرری به ما می‌رساند در آن لحظه آن وظیفه از ما ساقط می‌گردد. از دیگر نکاتی که لازم است در این مساله مورد توجه قرار گیرد بحث مدارا و تساهل است. برای فریضه‌ی امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر دعوت به مدارا شده‌ایم. مدارا یک اصل تربیتی است که در امر تربیت فردی و اجتماعی می‌تواند ما را به هدف خویش برساند. در مدارا، هدف دنبال می‌شود و برای رسیدن به آن از تدابیر درست بهره گرفته می‌شود. اما در تساهل نوعی بی‌تفاوتی وجود دارد. اینکه می‌گوییم در امر و نهی حواس انسان به خطرهایش باشد منظورمان ترویج تساهل نیست. بعضا در برخورد نیروی انتظامی شاهد رفتارهایی هستیم که ردّی از مدارا در آن دیده نمی‌شود. بنابراین لازم است نیروی انتظامی نیز در روش برخوردها آموزش لازم را ببیند تا با برخوردهای ناشیانه و سلیقه‌ای بهانه دست دشمن ندهد. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
چگونه از "حسین" می‌گذرند! مگر "قلب" ندارند؟!
و تمامِ تمامِ منی "حسین"
روز‌نوشت
و تمامِ تمامِ منی "حسین"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گاهی فکر می‌کنیم همین ‌که حب اهل‌البیت علیهم‌السلام را در سینه داشته باشیم کافی است؛ اگرچه نفس حب و دوست‌داشتن اهل‌البیت امری ارزشمند است؛ اما به‌تنهایی کافی نیست. این حب زمانی می‌تواند تکمیل شود که با ویژگی مسئولیت‌پذیری و اولویت‌بندی ما عجین شود. ویژگی مسئولیت‌پذیری و اولویت‌بندی در حادثه کربلا به‌زیبایی به منصه ظهور رسید. آن‌ها که در رکاب امام به شهادت رسیدند، فضیلت مسئولیت‌پذیری را به اوج رساندند؛ برخی نیز همچون طرماح‌بن‌عدی به دلیل عدم وقت‌شناسی برای انجام مسئولیت و عدم‌اولویت‌بندی، توفیق شهادت درراه امام را به‌راحتی از دست دادند. عقیده انسان زمانی از اصالت برخوردار خواهد بود که انسان برای رسیدن به آرمان‌های مبتنی بر آن عقیده از بذل جان خویش دریغ نکند. طرماح در طول مسیر کربلا به امام حسین علیه‌السلام ملحق شد. امام حسین علیه‌السلام دنبال کسی بود که به راه و مسیر آشنا باشد. بخت، درِ خانه طرماح را زده بود. او راه‌بلد بود. جلو افتاد و کاروان در پی او. خداوند فرصتی به طرماح بخشیده بود. حالا وقتش رسیده بود که به اعتقادش عمق ببخشد و در راه حسین آماده شهادت شود. نمی‌دانم از کِی و از کجا اضطراب و تشویش‌های درونی دست از سر طرماح برنداشت. این را که تاریخ ننوشته است؛ اما شاید هزار بار با دلش خلوت کرده باشد. شاید هزار بار در لاک اندوه و تردید فرو رفته باشد. شاید هزار بار مچاله شده باشد. طرماح می‌توانست در منتهای درخشش، شهید عزیزی از شهدای کربلا باشد؛ اما حقیقت عریانی که تاریخ از او به نمایش می‌گذارد، این است که او با تصمیمش معنای خویشتن را در زندگی از دست‌داد.او میانه راه اجازه طلبید برای بازگشتن. می‌خواست به قبیله‌اش و خانواده‌اش سری بزند و بازگردد. او رفت. به خانواده‌اش رسیدگی کرد. حسین و خانواده‌اش را تنها گذاشت. نرفت که نیاید. رفت که بازگردد و بازگشت. به «عذیب الهجانات» که رسید، خبر شهادت امام را شنید. غمگین شد. گریست. اما چه سود. او فرصت پرواز را از دست‌ داده بود. طرماح‌بن‌عدی پله‌های نردبان کم‌سعادتی را بی‌محابا تا پله آخر بالا رفت. کاش کسی به او می‌گفت طرماح نرو. کاش کسی بود و به او حالی می‌کرد که با رفتنت برای همیشه در تاریخ، خود را در معرض تبعید قرار خواهی داد و برچسب مردودی از امتحان کربلا تا ابد به روی پیشانی‌ات خواهد ماند. طرماح‌بن‌عدی سخاوتمندانه سعادت اخروی خویش را با دنیا تاخت زد؛ غافل از این‌که سهم برگ‌های کتاب تاریخ از رفتنش برای همیشه حزن و خجالت بود و دیگر هیچ و ما را هر یک درون خویش، طرماحی هست که شاید تشویقمان کند به بازگشتن، به نماندن، به صبور نبودن. ادعای حضور حسین در بندبند وجود ما زمانی به اثبات می‌رسد که تاب ایستادگی داشته باشیم و بدانیم که تقریر این عشق با تقلیل مرارت هم‌خوانی ندارد. عشق، مرارت و سختی دارد و بهانه‌های رنگ‌ورورفته و نخ‌نما نمی‌تواند کوتاهی ما را در پذیرش مسئولیت توجیه کند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَنِ اشْتَغَلَ بِغَیْرِ الْمُهِمِّ، ضَیَّعَ الْأَهَمَّ»؛ یعنی کسی که مشغول کارهای غیرمهم شود، کارهای مهم‌تر را ضایع می‌کند. به‌راستی چه چیزی می‌توانست مهم‌تر از دفاع از امام خویش باشد، در شرایطی که تعداد یاران امام محدود بود؟! و اکنون نیز چه چیزی می‌تواند بااهمیت‌تر از توجه به امام زمان حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه باشد، در شرایطی که جهان تشنه حضور ایشان است؟! 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
متن بالا این‌جا هم هستش https://b2n.ir/f87030 در اصفهان زیبا بخوانیدش. https://eitaa.com/roznevesht