eitaa logo
روز‌نوشت
574 دنبال‌کننده
657 عکس
302 ویدیو
1 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
18.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای بانکی‌پور دارند خبر می‌دهند از جریمه‌ی سه میلیونی برای بی‌حجاب‌ها! اینکه رعایت حجاب امری واجب است و عدم‌توجه به آن حرام الهی، آنقدر واضح هست که نیاز به اثبات هم نداشته باشد. اینکه اگر حاکم اسلامی با حرام اجتماعی مواجه شد، موظف به مقابله است هم به وضوح همان مورد قبلی و مثل آفتاب روشن است. کمیت و کیفیت جریمه هم بر عهده‌ی حاکم است تا متناسب با شرایط، از انجام حرام جلوگیری نماید. من همه‌ی این بخش‌ها را قبول دارم و می‌فهمم! فقط یک نکته برایم مبهم است و آن اینکه دسترسی به حساب شخصی مردم ولو بابت برداشت جریمه، آیا امری اخلاقی تلقی می‌شود؟! یعنی اخلاقا می‌شود به حساب بانکی مردم دسترسی داشت و پول جریمه را از حسابشان کم کرد؟! بحثم جریمه نیست، بلکه روش اخذ جریمه است! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی» رزم‌پا، متخصص و جراح گوش و حلق و بینی: تغییرات غیر متعارف مثل عمل چشم گربه‌ای، نصف کردن زبان خود از وسط و گوش الاغی در افرادی که زمینه بیماری‌های روحی و روانی دارند، بیشتر است. این اعمال رو به افزایش است و امکان دارد از حالت نامتعارف خارج و یک اتفاق طبیعی تلقی شود! چه بر سر روح آدمی می‌آید که از آدم بودن خویش فاصله می‌گیرد. مگر ظاهر آدمیزاد چه عیبی دارد که بخواهد خود را شبیه حیوانات کند؟! این‌ها هشدارهایی جدی‌ست برای متولیان امر فرهنگ و تربیت! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه‌شنبه اول ماه رمضان است. عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب: براساس پیش‌بینی کارشناسان هلال ماه روز دوشنبه قابل رویت خواهد بود؛ بنابراین سه‌شنبه اول ماه رمضان است. https://eitaa.com/roznevesht
یادش به خیر! تمام آن سیزده روز تعطیل را، التماس مهمان‌هایی می‌کردیم که می‌آمدند خانه‌مان، البته نه التماس همه‌شان، فقط التماس آن‌هایی که سواد داشتند. می‌گفتیم این قسمت را بلد نیستیم توی کتابمان هم نیست. جای خالی را چه بنویسیم؟! آن‌ها می‌گفتند و ما تندتند می نوشتیم. اگرچه هرصفحه برای یک روز مشخص بود؛ اما من همیشه دوست داشتم جلوتر از همه باشم! هیچ‌سالی در کودکی لذت عید را نچشیدیم از بس که مشق داشتیم و تکلیف، تازه پیک نوروزی هم بود! چه روزگارهایی سپری کرده‌ایم ما! چقدر نوشتیم. چقدر خواندیم. چقدر حرص درس و‌ نمره و تکلیف خوردیم! آخرش چه شد؟! نه اینکه راضی نباشم نه، اما از این که کلی از زنگ‌های تفریح مدرسه را به‌خاطر اینکه معلم ۱۹/۷۵ مرا ۲۰ نداده بود گریه می‌کردم، بسیار پشیمانم! ما را اینگونه بار آورده بودند که اگر ۲۰ بگیری، خوبی و هرچه از ۲۰ دور شوی به بدی نزدیک شده‌ای! معیار همه‌چیز برای ما، نمره بود. چقدر خوب که حالا معیارش را عالی، خوب، متوسط و نیاز به‌تلاش بیشتر قرار داده‌اند. 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
چیزی که ما تو فیلم دیدیم، حمله‌ی زن هست به یک روحانی! نه حمله‌ی روحانی به زن! اینترنشنال را باید استاد تیترهای معکوس نامید! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
چند روز پیش یک مقاله‌ی کوتاهی خواندم در رابطه با تاثیر حضور مداوم در یک پلتفرم! حالا عنوانش را که دقیق یادم نیست؛ اما روی صحبتش با ایتا بود و آدم‌هایش! اینکه ایتا یک پلتفرم داخلی است و کسانی هم که اینجا هستند اکثرشان مذهبی. مذهبی‌ها در ایتا روزانه با پیام‌های متعددی روبرو می‌شوند که جنس آن پیام‌ها دقیقا منطبق بر عقایدشان است. یعنی به غیر از مطالب مذهبی حتی وقتی از سیاست، اقتصاد یا فرهنگ هم پیام دریافت می‌کنند آن پیام‌ها همسو با ایدئولوژی آن‌هاست. خلاصه صاحب آن نویسه، این نوع حضور را آسیب می‌دانست و معتقد بود افرادی که فکرشان فقط از یک منبع واحد تغذیه می‌کند، قدرت تجزیه و تحلیل را از دست می‌دهند چون توان قیاس آنچه خود بدان معتقدند را با سایر دیدگاه‌ها از دست می‌دهند. تقریبا منظور آن مقاله یک‌همچین چیزهایی بود که به زبان آسان‌تری نوشتم برایتان. این مقاله را در تلگرام خواندم. البته من اگر می‌خواستم برای صاحب آن نوشته کامنت بگذارم، حتما بهش می‌گفتم که این آسیب نه تنها برای ایتا بلکه برای همه‌ی فضاهای اینترنتی صادق است. چرا از تلگرام مثال نمی‌زنید. آدم‌هایی که توی تلگرام به شکل رگباری دارند از منابع غیراصیل تغذیه‌ی فکری می‌شوند و روزانه صدها مطلب در مخالفت نظام و ... دریافت می‌کنند هم همین مشکل را دارند. آن‌ها هم قدرت تجزیه و تحلیل را از دست می‌دهند و حاضر نیستند به استدلال‌های دینی افراد ارزشی اصلا گوش دهند چه برسد که عمل نمایند! ولی خوب کامنتی برایش نگذاشتم. به هرحال من بخشی از حرف‌های آن شخص را قبول دارم. البته مطالب متعدد و پراکنده و مخالف خواندن را بدون وجود ظرفیت لازم از حیث فکری، مضر می‌دانم اما اگر کسی توان تجزیه و تحلیل دارد باید به مطالعه از منابع مختلف و حتی متضاد روآورد تا قدرت تشخیص بیابد. یک‌چیزی هم توی پرانتز در تأیید حرف آن نویسنده بگویم. من خودم هروقت این‌جا نقد می‌نویسم همان موقع یا یکی دو نفر از کانال می‌روند، یا پیام می‌دهند و نقد مرا نقد می‌کنند و کلا بازدید از آن پیام منتقدانه در کانالم کم‌رنگ است. ولی برعکس هروقت چیزی را می‌گویم که به مذاق مذهبی‌ها خوش می‌آید، اتفاقا هم تعریف و تمجید بسیار می‌شنوم و هم آمار بازدید آن پیام بالا می‌رود یعنی مشخص است که فوروارد کرده‌اند. این هم شاهد مثالی کوچک، بر آنچه نوشتم! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
اگر آن خانم، به حجاب به‌عنوان یک قانون شهروندی و نه حتی شرعی توجه می‌کرد هرگز شاهد این بحث‌ها نبودیم. ۱.یادشان داده‌اند که قانون را رعایت نکنند! ۲.قانون را رعایت نمی‌کنند! ۳.دعوا می‌شود! ۴.بعد می‌گویند شما اهل دعوایید! به قول عباس آقا در فیلم گشت ارشاد: بپوشون اون شراره‌های آتش ررررره 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
اگرچه اصفهان، نصف جهان است به‌خاطر زیبایی‌های کم‌نظیرش! اما انصافا مسجد نصیرالملک شیراز هم خیلی قشنگه! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
من دلم بسیار سوخت، به‌حال آن طلبه‌ای که فیلم می‌‌گرفت! به گمان خویش، دارد تلاش می‌کند تا حکم خدا را پیاده کند؛ غافل از اینکه راه را اشتباه می‌رود. من دلم به حال آن خانم هم بسیار سوخت، او هم تصورش از زن بودن تصور باطلی‌ست! او نمی‌خواهد به زشتی کشف حجاب در محیط عمومی واقف گردد! او اجتماع را خانه‌ی خویش می‌پندارد! من دلم به حال آن آدم‌هایی که در آن فضا بودند و دقیقا نمی‌دانستند که چه باید انجام دهند هم سوخت! من دلم به حال اجتماع هم سوخت. به حال ایران و مردمش! به حال این دوقطبی شدن. بیش از همه دلم به حال اسلام سوخت که قشنگ‌ترین دستورهای اجتماعی‌اش همچون حجاب و امر به معروف و نهی از منکر، به منفورترین احکام بدل شده‌اند! من دلم به حال جهان بدون ظهور می‌سوزد. کاش آن سفرکرده بازگردد و جهان ما را دریابد. 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
چه سود از این سکوت و آه از این صبوری!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ را به اضافه‌ی چند کلیپ دیگر یکی از اساتید بزرگوار حوزه برایم ارسال فرمودند. ایشان معتقد بودند که روحانی اصلا عکسی نگرفته و آن خانم دچار سوءتفاهم شده است. یک متنی هم این استاد بزرگوار برای بنده ارسال فرمودند که اینجا می‌گذارم تا بخوانیدش: سلام اما من دلم به حال روحانی ای می سوزد که تقریبا همه او را اشتباه قضاوت کردند و حکم قطعی بر خطای ذهنی خود کردند. این روحانی جوان استاد فرزندم در حوزه است. خودش هم اقرار کرده که اصلا عکس و فیلمی نگرفته و آن خانم دچار توهم شده. ولی واقعا چرا از آن همه آدم در درمانگاه کسی به او اعتماد نمی کند و از او حمایت نمی کند! بقیه مردم هم به تصویر اینترنشال صحه می گذارند و آن را مبنای قضاوت خود قرار می دهند. واقعا چرا؟ از آن‌جایی که قصدم از نوشتن در روزنوشت، تبیین صحیح موضوعات روز هست، هرجا احساس کنم قلمم خطا رفته، سریع اصلاح می‌کنم. امشب بیش از پیش درک کردم که فهم دقیق و عمیق برخی از اتفاقات، نیازمند زمان است. باید در هرجریانی اجازه دهیم تا جوانب موضوع مشخص شود و بعد قضاوت نماییم. 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
مهمانی دارد شروع می‌شود! خدایا به برکت این ماه عزیز ما را از فساد فی‌الارض و مسئولین ما را از فساد فی‌الارز دور کن! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
مهمونی شروع شد! کیا دعوت‌اند؟! https://eitaa.com/roznevesht
این را قبلاً نوشته بودمش. دوباره ارسالش کردم. بخونیدش قشنگه! ماه رمضان به آدم کمک می‌کند تا کمی خودش باشد؛ خودِ خودش. چون در این ماه، ارتکاب گناه کمتر است! گناه باعث می‌شود که آدم سرجایش نباشد و بشود وصله‌ی ناجور. ما در زندگی، گاهی خودمان نیستیم. ما گاهی وصله‌ی ناجوریم حتی برای زندگی خودمان. مثل یک پیراهن مشکی در مجلس شادی! و یا یک پیراهن رنگ‌روشن در مجلس غم! ما گاهی وصله‌ی ناجوریم حتی در مسیر بندگی؛ مثل آدمی که همزمان با توبه‌اش، گناه می‌کند! یا نه، مثل مدعی تواضع، که تکبر می‌ورزد. ما گاهی وصله‌ی ناجوریم؛ مثل اشکی که نه از سر شوق و نه از روی حزن، بلکه با‌هدف فریب جاری می‌شود. ما گاهی وصله‌ی ناجوریم؛ مثل شکری که به جای نمک به اشتباه در غذا ریخته باشند. مثل عینکی که روی چشم سالم است؛ یا نه مثل واژه‌ای که هیچ جایی میان کلمات ندارد! یا حاشیه‌ای که به زور می‌خواهد خودش را به متن بچسباند. گناه، آدم را وصله‌ی ناجور می‌کند. آدم با گناه جایی که نباید برود، می‌رود؛ چیزی که نباید ببیند، می‌بیند؛ حرفی که نباید بشنود، می‌شنود. ما وصله‌ی ناجوریم؛ مثل معصیت‌کاری که با اصرار، خودش را در صف متقین قرار می‌دهد؛ یا مثل ضِرار، که خودش را مسجد جا می‌زند. ما وصله‌ی ناجوریم؛ مثل محاسنی بلند در صورت مردی که اهل تیغ زدن مردم است؛ یا نه مثل تسبیحی کوچک، در دست دانه‌درشت‌ها؛ شاید مثل دکمه‌ای باشیم روی یقه‌ی بسته‌ای که قرار بود مانع خوردن حرام شود، اما نشد. ما وصله‌ی ناجوریم؛ و این ماه چه مهربان است که ما وصله‌های ناجور را به خود راه داده است. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
معاون دادستان قم از بازداشت ۴ نفر از عوامل اصلی انتشار دهندگان و ارسال کنندگان فیلم ماجرای درمانگاه قم به شبکه‌ی معاند اینترنشنال خبر داده است. خوب به‌نظر می‌رسد این خبر خوبی است اما کافی نیست! در حقیقت، هر جریان و اتفاقی دارای ظاهر و باطنی است. پرداختن به یک وَرِ موضوع و غفلت از سایر ابعادش، بدترین نوع آسیب‌شناسی است. اینکه افرادی به دنبال ایجاد تشنج و تنش در جامعه باشند و با شبکه‌های آن‌طرفِ آبی همکاری کنند معضل بزرگی است؛ اما معضل بزرگ‌تر، جریان یا بسترهایی است که برای این افراد و آن شبکه‌ها، خوراک تبلیغی مهیا می‌کنند. در حقیقت بیش از این‌که بخواهیم یقه‌ی پخش کنندگان فیلم را بگیریم، باید یقه‌ی آن‌هایی را بگیریم که با بی‌تدبیری حجاب و امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه تبدیل به چالش نمودند! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
خداوند تَتمه‌ی عطرِ رحمتش را، عصاره‌ی مهربانی‌اش را و چکیده‌ی محبتش را خالی کرده است در شیشه‌ی رمضان! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
هم‌اکنون زندگی پس از زندگی شبکه‌ی چهار
گزارش حوادث مرتبط با مراسم شب چهارشنبه آخر سال / ۱۴ فوتی تا ساعت ۲۱ امشب‌ 🔹از ۱ تا ۲۲ اسفند تا ساعت ۲۱:۰۰ کل آسیب دیدگان : ۱۱۸۴ کل مصدومین : ۱۱۷۰ اعزامی توسط اورژانس :۳۵۳ مراجعه به مراکز درمانی :۷۸۹ درمان در محل : ۲۸ کل فوتی :۱۴ قطع عضو: ۹۳ آسیب به چشم: ۴۰۵(تخلیه چشم : ۱مورد) سوختگی:۴۸۴ مادربزرگم می‌گفت: عقل که نباشه، جون در عذابه! https://eitaa.com/roznevesht
خدایا شکر که آسمانِ رمضان هست تا ما را سرگرم ماهت کنی! و اِلا زمین که چیزی برای دیدن ندارد! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
در ادامه‌ی جنجالِ امربه‌معروف و نهی‌از‌منکرِ آن روحانی و رفتارِ زشتِ آن زن، هشتگ‌های متعددی به راه افتاد. خوب استفاده از هشتگ برای بولد‌کردن یک جریان و پررنگ نشان دادن آن کار بدی نیست. یکی از اقتضائات این فضا، بهره بردن از هشتگ‌هاست. منتها به نظرم می‌رسد به‌کارگیری این هشتگ‌ها نیز باید مبتنی بر اخلاق باشد. به عنوان مثال یک هشتگی که در همین جریان به راه افتاد کلمه‌ی سلیطه بود. هر دو گروه اعم از ارزشی‌ها و مخالفینِ آن‌ها به راحتی با به‌کارگیری این هشتگ حرف‌های‌شان را زدند و موافقت و مخالفت‌شان را ابراز نمودند. این کلمه که تمایلی به تکرارِ دوباره‌اش ندارم، از حیث لغوی معنای بدی ندارد. نهایتا توجیه ارزشی‌ها همین است. به محض اینکه بگوییم چرا به‌کار بردید، ما را ارجاع می‌دهند به فرهنگ لغت که معنای آن کلمه یعنی زنِ‌زبان‌دار و ... و با این توجیه به کارشان ادامه می‌دهند. در فضای مجازی و وقتی با مخاطب عام روبرو هستیم باید تمامِ ابعاد ِیک موضوع و تمامِ معانی یک کلمه اعم از لغوی و اصطلاحی و عرفی را مدنظر قرار دهیم. کلمه‌ی مزبور، شاید در فرهنگ لغت معنای بدی نداشته باشد اما در فرهنگِ عمومی مردم، زیستِ اجتماعی آن‌ها و ادبیات ِ گفتاری‌شان همواره این کلمه معنای بدی داشته است. بحثِ من صرفا به‌کارگیری یک کلمه نیست! موضوع فراتر از اینهاست. منظورم این است که ما با وارد کردن این کلمه به ادبیات تبلیغی خویش، راه را برای تقویت این دو قطبی در جامعه هموارتر می‌سازیم. ما حالا در دایره‌المعارفِ احکامِ اجتماعی میانِ مردم، کلمه‌ی جدیدی را داریم که قبلا هرگز برای این موضوع به‌کار نمی‌بردیم. حالا به غیر از محجبه و غیرمحجبه، ارزشی و غیرارزشی، با حجاب و بی‌حجاب، مذهبی صورتی و مذهبی واقعی، با دو کلمه‌ی دیگر هم مواجهیم، دو کلمه‌ای که شنیدش مشمئزکننده است. 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
در رسانه‌های‌شان مردم ایران را افسرده‌ترین مردم جهان معرفی می‌کنند حال آن‌که نامِ کشورِ خودشان در میان ۱۰ کشور افسرده‌ی جهان است! 🖌زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht