eitaa logo
روز‌نوشت
559 دنبال‌کننده
639 عکس
291 ویدیو
1 فایل
✍طلبه‌ام و مبتلاء به نگارش با کپی پیست میانه‌ی خوبی ندارم. کپی از این کانال با اشاره به نام صاحبش باشد. با نقدهاتون، خوش‌حال میشم! @islamic_ethic https://eitaa.com/roznevesht http://zil.ink/roznevesht
مشاهده در ایتا
دانلود
در نگاه دین آنچه در تمام ابعاد زندگی انسان اصالت دارد اخلاق است. اعتقاد به اخلاق تا جایی پیش می‌رود که حتی سیاست نیز باید با اخلاق گره بخورد و الا ممکن است سیاستمداران در دام بی اخلاقی گرفتار آیند. در میان مصادیق اخلاقی آنچه بیش از سایر مصادیق در رفتار سیاستمداران نمود و اثر عینی دارد موضوع صداقت است. صداقت اگر باشد و بماند، سیاست مسیری درست را طی خواهد کرد و اگر نباشد یا در میانه راه از دست برود، به همان نسبت جامعه به انحراف کشیده خواهد شد. یکی از مهمترین نکاتی که به واسطهٔ آن صداقت در سیاست تأمین می‌شود اصلاح درونی شخص سیاستمدار است. در واقع اگر اهل سیاست به اصلاح و تهذیب خویش اهتمام ورزیده باشند صادق خواهند بود و الا اگر اصلاح درونی نداشته باشند به راحتی از صداقت فاصله می‌گیرند و هر بار بهانه‌ها و توجیهاتی را برای عدم صداقت‌شان ذکر می‌کنند. اگرچه همواره صداقت را به معنی راستگویی می دانیم اما صداقت معنایی فراتر از آن دارد. گسترهٔ معنای صداقت تا حدی گسترده است که حتی در فرهنگ قرآنی، صادق در برابر منافق و کافر هم ذکر شده است. مخصوصاً در فضای سیاسی، فریب و خیانت نیز نقطهٔ مقابل صداقت قرار می‌گیرد و لازمهٔ صاد ق بودن دوری از خدعه و نیرنگ و خیانت است. اهل سیاست باید جامعه را همچون امانتی در دست خویش تصور نمایند و هرگز و تحت هیچ شرایطی اجازهٔ خیانت در این امانت را به خود ندهند. از دیگر نشانه‌های صداقت این است که هر کس خود را آنگونه که هست به مردم بنمایاند و نه آنگونه که دلش می خواهد باشد. علاوه بر این اعتراف به اشتباه از دیگر نشانه‌های اهل صداقت است. وقتی سیاستمداری اشتباه کرد و به اشتباهش اعتراف نمود یعنی اهل صداقت است و الا اگر به جای پذیرش اشتباه به دنبال مقصری برای خطایش بگردد کار را تا جایی ادامه خواهد داد که برای اثبات تلاش خویش به نفی ایثار دیگران می‌پردازد. در واقع یکی از مکانیزم های دفاعی افراد ضعیف النفس این است که برای خطایشان به دنبال عوامل و دلایل واهی می‌گردند. فرعون درون انسان نه اجازه می‌دهد آدم خطایش را بپذیرد و نه می‌گذارد به خطا اعتراف کند اتفاقاً بر عکس توجیهاتی را برای خطایش ذکر می‌کند و اینگونه حاکمیت خویش را بر سرزمین مصر درونی انسان تثبیت می‌نماید. نمونهٔ بارز این صداقت را چندی پیش در کلام رهبری دیدیم. ایشان آماری ر ا در رابطه با رتبهٔ اقتصادی ایران در جهان بیان کردند و بعد از اینکه متوجه شدند آمار نادرست بوده در سخنرانی‌های بعدی خود به این مساله اشاره کردند که آن آمار برای چند سال قبل بوده و نه برای سال‌های اخیر. وقتی رهبر یک انقلاب با همین صراحت و شجاعت به‌اشتباه خود اعتراف نمایند این رفتار می‌تواند درس بزرگی باشد برای افراد زیرمجموعه که از بیان اشتباهات و خطاهای خویش طفره نروند. رهبر عزیزمان بارها از تقوای سیاسی یاد کرده‌اند و سیاستمداران را به برخورد صادقانه و دلسوزانه با مسائل دعوت می‌کنند. یکی از جنبه‌های دیگر صداقت این است که اگر کسی توان انجام کاری را در عرصهٔ سیاست ندارد به‌راحتی اعلام کند که نمی‌تواند و با عذرخواهی، از آن مقام و منصب کناره‌گیری کند؛ اما متأسفانه از مهم‌ترین معضلات امروزه در جامعهٔ سیاسی ما این است که هیچ‌کس از کارش و مسئولیتش کناره‌گیری نمی‌کند اگرچه بداند به‌خوبی از پسش برنمی‌آید. حتی اگر از یک مسئولیت کنار رود بلافاصله میز دیگری را تصاحب می‌کند دقیقاً مثل قانون پایستگی انرژی که می‌گوید انرژی از بین نمی‌رود بلکه از شکلی به شکل دیگر درمی‌آید. ادامه دارد.... 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
در نگاه اسلام نه میدان به‌تنهایی اصالت دارد و نه دیپلماسی به شکل واحد؛ بلکه آنچه میدان یا دیپلماسی را اصیل می‌کند اعتقادی است که در پس آن نهفته است. اگر از میدان دفاع می‌کنیم به‌واسطهٔ اعتقادی است که در رگ‌های میدان ساری و جاری است. در شرایط کنونی با دولتی مواجه هستیم که به‌ظاهر برای رفع جنگ و تحریم‌ها در تلهٔ برجام افتاد و حالا بعد از گذشت این مدت طولانی به‌جای پذیرش مسئولیتش تقصیرها را بر گردن دیگری می‌اندازد. زیر سؤال بردن میدان نه‌تنها زیر سؤال بردن حاج قاسم است بلکه زیر سؤال بردن هزاران شهیدی است که با خون خویش درخت این انقلاب را آبیاری کردند. میدان، همان نوجوان سیزده‌ساله است که امام امت او را رهبر جامعه خواند. میدان، همان شهیدانی هستند که برای پایین آوردن جنازهٔ یک دختر ایرانی مثل برگ‌های یک درخت بر زمین افتادند. میدان، شهدای مدافع حرم‌اند. میدان برای اثبات خویش به دیپلماسی فریب چنگ نمی‌زند بلکه ابزار میدان، خونی است که می‌دهد در راه معبود تا بر اعتقادش استوار باشد؛ اگرچه به‌ظاهر میدان تحریف می‌شود اما حقیقتاً خون در تاریخ گواهی خواهد داد و رد خون را نمی‌توان از تاریخ پاک کرد. آنکه به دیپلماسی جهت می‌دهد میدان است اما نه جهتی که برخی می‌پسندند بلکه میدان برای دیپلماسی‌اش نیز قانون دارد. میدان منصف است و دیپلماسی را تخریب نمی‌کند. یکی دیگر از جنبه‌های صداقت، صراحت است. پنهان گویی از صداقت می‌کاهد؛ البته که موضوع تقیه موردبحث ما نیست و اینجا نیز موضوعیتی ندارد. تنها چیزی که در اتفاقات اخیر واضح است این است که آقای ظریف برای تطهیر خویش خود را مسلوب الاراده تصور می‌کند و با مقصرانگاری تمام تقصیرها را یکجا به گردن گفتمان مقاومت می‌اندازد. حالا فرض را بر این می‌گذاریم که همه‌ی تقصیرها بر عهده‌ میدان است و دیپلماسی، خود را فدای میدان نمود! حال سؤال اینجاست که چرا شخصی که اراده‌ای از خود ندارد سال‌ها تسلیم این گفتمان بوده و همچنان در مسند خویش باقی‌مانده است؟ اگر قرار بر این است که مؤمن اهل سازش نباشد چرا او خود را همچون پر کاهی در دستان باد سپرده و سالها سکوت کرده است؟ 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht
خوب، انکار چرا؟ ما به نبودن‌تان عادت کرده‌ایم😔 https://eitaa.com/roznevesht
الان که زمستان نیست... پس چرا خون در رگهایمان یخ زده؟! https://eitaa.com/roznevesht
چه امتزاج مقدسی! ترکیب روزه و شهادت... https://eitaa.com/roznevesht
ثانیه‌های وداع اندڪ اندڪ از راه میرسـد...😔
خدایِ جان اینجا از تو درخواست کرده بودم که ما را به آخر ماه برسانی. حالا خواستم تشکر کنم بابت این لطف. ممنون که مرا به خواسته‌ام رساندی... https://eitaa.com/roznevesht
الحمدلله علی ما هدانا❤️ کاش تموم نشده بود... https://eitaa.com/roznevesht
داشتم به لیست ثبت‌نامی‌ها نگاه می‌کردم. خیلی جالبه!!! یه عده که معتقدند تو این مملکت رئیس‌جمهور هیچ‌کاره است و همه‌‌چی به دست رهبرِ، حالا اومدند واسه ثبت‌نام ریاست‌جمهوری! با خودتون چند چندید؟ https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند روزیست فایل زنان و مردان معتاد که در میدان شوش تهران به راحتی و در ملاء عام و به شکل دسته‌جمعی و ترکیبی در حال مصرف مواد مخدر هستند در فضای مجازی دست به دست می‌شود. آدم تنش از این همه تجاهر به اعتیاد می‌لرزد مخصوصا اگر مادر باشد و نوجوان و جوان هم داشته باشد. فرزندان ما امنیت حضور در فضای حقیقی را ندارند، فضای مجازی هم که به نوعی دیگر ناامن است. آن فایل را به دلیل حضور بانوان و الفاظ نامناسبی که داشت اینجا به اشتراک نگذاشتم اما به‌جایش این فایل گریه‌ی مسئولین را مناسب دیدم. اینکه نیت و انگیزه‌ی آقایان در آن لحظه بابت اشک‌های‌شان چه بوده، خداوند آگاه است و خودشان؛ اما اینکه این اشک‌ها به‌درد مردم این مملکت نخورده را ما می‌بینیم و می‌دانیم. مشکل اعتیاد مخصوصا از نوع صنعتی به راحتی قابل درمان نیست و اگر بگوییم اپیدمی شده حرف گزافی نگفته‌ایم. منتها موضوع فقط مصرف ماده‌ی مخدر نیست موضوع آسیب‌هایی است که در پسِ این خطا رخ می‌دهد. از دزدی و خودکشی گرفته تا قتل و دیگرکشی، از تجاوز تا افسردگی و ... مافیای مواد مخدر سالیان سال است که در بطن جامعه لانه کرده و انتخاب درست ما این‌بار شاید بتواند در حل این معضل کمک‌رسان باشد. https://eitaa.com/roznevesht
آسمان دلش گرفت و پرنده‌ای سیراب شد...
خدا خندید... واژه‌ها عاشق شدند.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رعایت پروتکل‌ها فقط به جسم آدم محدود نمی‌شود. آدم نیاز به رعایت پروتکل‌های روحی هم دارد. در روایتی در رابطه با زیارت امام حسین علیه‌السلام آمده است: ...وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِه... این بخش از روایت نفش پروتکل روح را ایفا می‌کند. اصلا جانِ آدم شفا می‌یابد با زیارت "حسین" https://eitaa.com/roznevesht
برخی از لغت‌شناسان ریشه‌ی انسان را "نسیان" به معنای فراموشی دانسته‌اند و عده‌ای دیگر انسان را مصدر "اُنس" خوانده‌اند. انگار هرچه که هست زیر سر همین دو واژه است: فراموشی و اُنس موجودی که راحت خو می‌گیرد و راحت فراموش می‌کند. گناه نیز دقیقا همین زمان اتفاق می‌افتد زمانی که انسان خدا را فراموش می‌کند و با شیطان مانوس می‌شود. خدایا به شیطان بگو ما با تو مانوسیم، فراموش‌مان کند. https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم تبلیغاتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوریست. اصلا موضوع صحبتم در مورد ایشان یا برنامه‌های‌شان نیست. فقط موضوع تبلیغات مدنظرم هست. کاش برای روش و منش کاندیداها در ارائه‌ی تبلیغات، فاکتورهایی مثل عدم استفاده‌ی ابزاری از مقدسات و عدم سوء‌استفاده از عواطف مذهبی مردم جدی‌تر گرفته می‌شد.
عیدکم مبروک❤️
خدای مهربانم... هربار هرچه که می‌خواهم، می‌دهی‌ام... چقدر مهربانی! چقدر بی‌بدیل! https://eitaa.com/roznevesht
شیوهٔ به‌کارگیری در تشویق مردم به رأی دادن، توسط نخبگان سیاسی به دو شکل قابل‌تصور است. عده‌ای شخص خاصی را مدنظر قرار داده و برای تشویق مردم به انتخابات،  تمام ملاک‌ها را همچون لباسی بر تن همان مصداقی می‌کنند که موردنظرشان است. درحالی‌که این روش قدرت تأمل و تفکر را از مردم گرفته و آن‌ها را به‌اصطلاح آماده خور سیاسی بار می‌آورد. درحالی‌که در روش دوم، یک نخبهٔ سیاسی تنها به ذکر ملاک‌ها و معیارهای لازم در انتخاب اصلح می‌پردازد و به مردم اجازه می‌دهد تا با تعقل و تأمل در ملاک‌ها، خودشان اصلح را انتخاب نمایند. دقیقاً شبیه همان روشی که مقام معظم رهبری نیز برای هدایت مردم جامعه بکار می‌گیرند. https://eitaa.com/roznevesht
اگر دوست داشتید کاملش را در لینک زیر بخوانید.
حتما شنیده‌اید که می‌گویند: «المَرء نِتَاج خَلواتِه.» انسان نتیجه‌ی خلوت‌هایش است. خلوت‌نشینی نه به معنی انزوا بلکه به معنی اختصاص دقایقی برای تامل در وجود خویش، از نیازهای درونی انسان است. روح آدمی‌زاد به واسطه‌ی همین خلوت‌نشینی‌ها ساخته و پرداخته می‌شود. و شب چه پتانسیل بالایی دارد برای فراهم کردن این بستر. تا تو آسوده و فارغ از هرچه هیاهوست به خویشتن بیاندیشی... https://eitaa.com/roznevesht
اگر حالا همدیگر را به رای دادن و رای به اصلح دادن دعوت نکنیم، بعد از انتخابات مجبوریم همدیگر را به صبر بر بلاء دعوت نماییم. و آن‌وقت احتمالا توجیه‌مان برای حذف عذاب وجدان‌مان این خواهد بود که مومن همواره در مقام امتحان الهی قرار دارد و اینگونه همه‌ی آنچه به‌دست خودمان بر سرمان آمده است را به خداوند نسبت می‌دهیم و وانمود می‌کنیم که ما در معرض آزمایشی الهی قرار گرفته‌ایم. https://eitaa.com/roznevesht
یکی از عوارض تکنولوژی این است که همه‌چیز را آماده و بدون زحمت در اختیار انسان می‌گذارد. آدم به واسطه‌ی همین تکنولوژی صبرش هم کم می‌شود. گاهی حتی آدم دلش می‌خواهد صبر را و طاقت را تنها با فشار سرانگشتش دانلود کند و بعد از چند دقیقه به خواسته‌هایش برسد؛ غافل از اینکه صبر از لوازم لاینفک رسیدن به خواسته‌هاست و صبوری با عجول بودن جور در نمی‌آید. https://eitaa.com/roznevesht