از دیدگاه آموزههای اسلام، انسان ظرفیتهای والایی برای انقلاب وجودی و تحوّل درونی دارد و این ممکن نیست، مگر بر اساس عبودیت و بندگی همهجانبه در برابر پروردگار عالَم.
رسیدن به مقام عرفانی «وجه الله» و «لقاءالله»، جهتهای اصلی عرفان اسلامی است که آنهم از رهگذر «عبدالله شدن» میسّر خواهد بود. بنابراین عبادتها گامهایی بهسوی تکامل و نیل به مقام «عبد» و عبودیت خواهند بود و هر چه با پشتوانه معرفتِ به خدا باشند، لذّتهای روحانی بندگی بیشتر و شدیدتر خواهد گشت.
نکته مهم در امر دعا و درخواست و ادب در محضر خداوند این است که ما نسبت به آنچه او از ما خواسته، تسلیم باشیم؛ گاهی انسان به خیال خود کاری انجام میدهد که از مصادیق ادب عبد در برابر معبود است اما از دریچه الهی چنین عملی ادب کردن نیست. بهعنوانمثال کسی که روزه برای او ضرر دارد اما او خوردن و نوشیدن در ماه مبارک رمضان را امری بیادبانه تلقی میکند و اصرار دارد که من نیز با وجود بیماری باید روزه گرفته و امساک نمایم چنین شخصی به خیال خام خود ادب در برابر مولا را رعایت نموده است درحالیکه خداوند روزه را برای شخص بیمار لازم نمیداند لذا در این شرایط خوردن و آشامیدن خود نوعی ادب تلقی میشود.
در رابطه با خواستهها و حوائج نیز باید بدین نتیجه برسیم که خداوند، خود، ما را دعوت به خواستن نموده است و با ندای ادعونی بهطور مطلق خواستههای مادی و معنوی را در دایره حوائج قرار داده است. در بیانات حضرات معصومین علیهمالسلام نیز دعوت ما به دعا و درخواست حوائج مادی از خداوند وجود دارد.
ادامه دارد...
🖋زهرا ابراهیمی
#دعا
https://eitaa.com/roznevesht
دعا عامل اتصال انسان به خداست و نوعی عبادت تلقی میشود. بیان حوائج و مشکلات و به زبان آوردن خواستهها در هنگام دعا امری مطلوب و پسندیده است و در روایات به ما توصیهشده که حتی نمک غذای خویش را هم از خداوند بخواهید؛ بنابراین ذکر نیازمندیها و خواستههای مادی و معنوی ما خود نشانگر فقر ذاتی و ناچیز بودن ما در برابر خداوند است و میتوان گفت نوعی تمرین بندگی است و توحید افعالی انسان را محکمتر مینماید اما درعینحال لازم است در کنار بیان نیازها و خواستن آنها از خداوند متعال در ادامه خواست خداوند و مصلحت او را نیز هنگام دعا مدنظر گرفته و کار را به خداوند بسپاریم. درواقع حاجت مادی خویش را در محضر خداوند متعال بیان نماییم اما با این قید که خدایا اگر تو مصلحت میدانی و برایم خیری در برآورده شدنش است آن را برایم برآورده ساز. انسان با این کار نتیجه دعا را به خداوند سپرده و خودسرانه عمل ننموده است و این چیزی جز ادب در محضر خداوند نیست.
ادامه دارد...
#دعا
https://eitaa.com/roznevesht
دکترین سیاسی تشیع نه در قرن اخیر، بلکه از زمان پیامبر اسلام صلواتاللهعلیه شکل گرفت و شهادت مولا علی علیهالسلام نیز اثباتی بر این مدعاست. حضرت علی علیهالسلام با خون خویشتن نظریهی امامت را تا ابد بر صفحهی تاریخ ثبت نمودند و اینگونه به بشریت ثابت کردند که تشیع نه مذهبی محافظهکارانه بلکه یک ایدئولوژی پویاست.
🖋زهرا ابراهیمی
#ماه_رمضان
#شب_قدر
#شهادت
https://eitaa.com/roznevesht
ضربتی به سرش زدند
تا او را از پا درآورند!
غافل از اینکه بعد از قرنها،
مردم هنوز هم برای برپاخاستن از نام او کمک میگیرند!
🖋زهرا ابراهیمی
#ماه_رمضان
#شب_قدر
#یا_علی
https://eitaa.com/roznevesht
نوع خواستهٔ انسان نیز به میزان ظرفیت و معرفت روحی او برمیگردد هرچقدر انسان ظرفیت بالایی از حیث روحی و معنوی داشته باشد در دعاهایش خواستههای بالاتر و فراتر از امور مادی را نیزدرنظر میگیرد. نیازهای مادی باید در جای خود تأمین شود و دعا برای تأمین آن اشکالی ندارد، اما تأمین این نیازها تنها مقدمه رسیدن به اهداف بالاتر است. کسی که تمرین بندگی میکند در بیان خواستههای مادی رضایت الهی و هدف و انگیزه الهی را نیز مدنظر میگیرد.
عبد بودن بدین معناست که اراده انسان بهعنوان بنده خدا، فانی در اراده خدا شود و اقتضای بندگی تسلیم اراده خدا بودن است. مؤمن دعا میکند و خواستههای خود را مطرح میکند اما حتی همین دعا کردن را نیز بنا به امروخواست خداوند انجام میدهد.
وقتی انسان خداوند را خیرخواه خویش بداند و بدین باور برسد که هر آنچه او برایم رقم میزند خیر محض است دیگر نسبت به برآورده شدن یا نشدن حاجت ناامید و ناراحت نمیشود. گاهی ما شرایط برآورده شدن حاجت را فراهم نمیکنیم و یا با کوتاهی و سهلانگاری موضوع را دنبال میکنیم و نهایتاً وقتی موفق نمیشویم تقصیر همهچیز را به گردن خداوند میاندازیم. فرق بین کسی که همواره در برابر خداوند ادب نگه میدارد و کسی که در محضر الهی جسارت میکند درواکنشی است که نسبت به عدم دریافت خواستهها از خود نشان میدهد فرد مؤدب تلاش نموده و در کنار تلاش دعا میکند و اگر برآورده نشد شاکر بوده و گلهای ندارد اما فرد جسور چنانچه حاجتش برآورده نشود لب به گله و شکایت باز میکند.
🖋زهرا ابراهیمی
#دعا
https://eitaa.com/roznevesht
ذهنم درگیر است!
قلبم درگیرتر!
دارَد تمام میشود ماهِ تمام!
چقدر باران رحمت، تند بود!
حالا اما نور چکهچکه میبارد از ابر رمضان!
لقمههای آخرِ دلدادگیست.
هزاران سال است که آدمها دنبالِ مدینهی فاضله میگردند. وقتی افلاطون "جمهوری" و "قوانین" را مینوشت؛ یا ارسطو کتاب "سیاست" را به رشتهی تحریر در میآورد؛ یا حتی وقتی آگوستین "شهر خدا" را قلم میزد و بعدترها که هیوم از تاریخ و سیاست حرف میزد هیچ کس نمیدانست که مدینهی فاضله کجاست؟!
اما برای ما ماهِ خدا خوشمزهترین تکه از تمام جهان است!
همان مدینهی فاضلهای که دوست داریم برای ماندنش بجنگیم!
دارَد تمام میشود ماهِ تمام و ما میجنگیم با رفتنش!
دلمان میخواهد بیشترین غنیمت را ببریم!
شاید رمضان سیاسیترین انقلاب درونیست!
🖋زهرا ابراهیمی
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/roznevesht
روحم خسته است!
شبیه پیرمردهایی که منتظرند مستمری بازنشستگی بیاید به حسابشان،
روحِ من هم منتظر یک خبرِ خوب است
تا شاید از این کسالت درآید!
حیف که من بلد نیستم رنجِ حاصل از خستگیِ روح را تبدیل به کلمه کنم.
شما هم مجبورید مثل متنِ کُدگزاری شده، از خیرِ فهمیدنِ این پُست بگذرید!
شرمنده!
🖋 زهرا ابراهیمی
#کسالت_روحی
https://eitaa.com/roznevesht
ماه قشنگم!
لحظاتت ناب بود. یک تکهی خوشمزه از بهشت و تو با همین لحظات، تمام دلواپسیهایمان را به آرامش تبدیل میکردی.
ماه قشنگم!
میروی و ما هنوز نمیدانیم چه چیز قرار است جای نبودت را پر کند. آینده برای همگان نامعلوم است و ما نمیدانیم در شبهای قدر آیا نوشتهاند که درک دوبارهی تو نصیبمان شود؟!
شبیه نردبانی بودی میان زمین و آسمان، که یک ماه به اهل زمین قرضت داده بودند؛ ما از پلههایت بالا میرفتیم و دستانمان میرسید به چیدن میوههای ماه!
اما حالا نردبان را برداشتهاند. ما ماندهایم و زمین و فاصلهای که بسیار است تا آسمان.
یک ماه با چشمان زیبای تو خدا را دیدیم.
سی روز از مردمک چشم تو دنیا را نگاه کردیم. و حالا دوباره باید برگردیم به همان نگاههای ناقص با همان کادربندیهای مضطرب که حاصل دید مادیمان است.
یک ماه از دل شبهای تو برخاستیم و لذت خلوت را با حضور تو تجربه کردیم.
کاش با رفتنت قلبهای ما را نیز با خود میبردی و به امانت نزد خویش نگاه میداشتی و سال دیگر دوباره به ما برمیگرداندی...
🖋زهرا ابراهیمی
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/roznevesht
ماه قشنگم!
مَحرمتر از تو برای قلبهای شکستهمان سراغ نداریم و مهربانتر از تو برای بخشش گناهانمان.
وداع با تو برایمان سخت است؛ اما فلسفه وداع مگر جز این است که محبت و عاطفهای که میان ما و تو وجود دارد، تثبیت شود.
که هرگاه یاد تو افتادیم دلمان به حضورت قرص شود.
که ما در میان دلمشغولیهای دنیا تو را به یاد بیاوریم و کم نیاوریم.
مگر نه اینکه وداع، عاطفه و احساس آدمیزاد را پررنگ میکند.
و شعاع این تأثیر عاطفی تا مدتها در جان انسان باقی میماند.
در سایه وداع با توست که رغبتمان برای ارتباط با صاحبت تقویت میگردد و میلمان به گناه کم.
تو میروی و ثواب نفس کشیدنها را با خود میبری.
تو میروی و ما حتی نمیدانیم تو را دوباره خواهیم دید یا دیدارمان به قیامت خواهد افتاد.
تو میروی اما ما مدیون تو میمانیم تا ابد.
ماه قشنگم!
به عهد و میثاقی که با تو بستیم پایبندیم و احترامت برایمان همچنان محفوظ است.
تو میروی و غم میشود قوت غالب ما و اینگونه زمزمه میکنیم دعای وداع را:
فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَیْنَا…
🖋زهرا ابراهیمی
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/roznevesht
شاهنشاه، ظلالله، فرانفرما، قبلهی عالم
و یا رهبر انقلاب، رهبر مستضعفین، بنیانگذار جمهوری اسلامی...
اصلا همین القاب را با هم مقایسه کنید!
تا به انگیزهی حکمرانی میان دو حکومت پیببرید.
🖋زهرا ابراهیمی
https://eitaa.com/roznevesht
نه تنها در هیچ صفحهای از تاریخ، بلکه در هیچ پاورقی هم این حجم از خفت را نمیبینیم.
🖋زهرا ابراهیمی
#پهلوی
https://eitaa.com/roznevesht
مذهب #تشیع را مذهبی محافظهکارانه و غیر سیاسی نامیدن، بزرگترین ظلم به #شیعه
است.
🖋زهرا ابراهیمی
https://eitaa.com/roznevesht
همیشه برام سواله، آدمایی که اهل ظلم کردن به دیگرانند، با زخمزبانِ وجدان چطور کنار میان؟!
اینا وجدان درد ندارن؟!
https://eitaa.com/roznevesht
May 11
روزنوشت
نه تنها در هیچ صفحهای از تاریخ، بلکه در هیچ پاورقی هم این حجم از خفت را نمیبینیم. 🖋زهرا ابراهیمی
برخی با کجفهمی، حضور این دلقک کنار دیوار ندبه را صرفا نوعی احترام تلقی کرده و از آن دفاع میکنند!
به پست بنده نیز ایراد گرفتند که چرا احترام به یک آیین را، حرکتی خفتبار دانستهام؟!
لازم است یادآوری کنم که دیوار ندبه به عنوان آخرین باقیمانده از معبد سلیمان نزد صهیونیستها مقدس است. در حقیقت ادای احترام کنار این دیوار به معنی پایبندی به آیین یهود و اعلام وفاداری به این آیین برای رسیدن به حکومت جهانی صهیونیسم است.
🖋 زهرا ابراهیمی
#پهلوی
https://eitaa.com/roznevesht
چند روز پیش یکی از تجربهگرانی که مهمان زندگی پس از زندگی بود، برای توصیف نوری که دیده بود یه تعبیر جالبی داشت!
میگفت اون نور، مهربون بود.
نورِ مهربون
چند روزه من دارم به این تعبیر فکر میکنم
خیلی قشنگه!
#زندگی_پس_از_زندگی
https://eitaa.com/roznevesht
پیشنهاد میکنم حتما ببینید.
من نسخهی اصلی را با زیرنویس دیدم چون جلساتش طولانی بود، چشمهام خسته شدند.
اما این نسخه دوبله شده است.
انتقادها و ایرادات نمایندگان آمریکا نسبت به تیکتاک خیلی جالبه!
تمام صحبتها حول محور جاسوسی بودن تیکتاک و ترس و نگرانی نمایندگان از سرقت اطلاعات کاربران آمریکاییست.
تیکتاک را نوجوونهای ما هم خیلی دوست دارند اما از آسیبهاش غافلاند.
#تیک_تاک
https://eitaa.com/roznevesht
یکی از دلایلی که زنان جرات کشف حجاب پیدا میکنند، الگوگیری از سایر زنان است و در این میان نقش سلبریتیها را نمیشود نادیده گرفت.
اما مهمتر از آن نحوهی برخورد با بیحجابیست. اگر قرارِ بر برخورد است باید میان سلبریتی و مردم عادی تفاوتی وجود نداشته باشد.
برخورد طبقاتی با موضوع کشف حجاب، بیحجابی را گستردهتر خواهد کرد.
🖋زهرا ابراهیمی
#حجاب
#پانتهآ_بهرام
#پوست_شیر
https://eitaa.com/roznevesht
ما آدمها!
از همان لحظهی تولد
بقچهی عمر را میبندیم،
گاهی هم که خسته میشویم،
بقچه را از این دست به دست دیگر میدهیم!
ما آدمها چه بخواهیم چه نخواهیم
نشستهایم چشم به راهِ حضرت عزرائیل!
عزرائیل چشمش را هممیگذارد و جان میگیرد!
کاری ندارد که طرف پیر است یا جوان، کوچک است یا بزرگ، زن است یا مرد!
او تابع دستور خداست!
مرگ نزدیک است
چه بخواهیم چه نخواهیم!
🖋زهرا ابراهیمی
#مرگ
https://eitaa.com/roznevesht
در شهرِ ذهنِ بشریت،
توی یکی از میادین عمومیاش،
گروهی به نام احساسات،
به تماشایِ اعدامِ عقل نشستهاند!
و اینگونه بشر از فهم تهی میشود!
🖋زهرا ابراهیمی
https://eitaa.com/roznevesht
دستم را به پنجره فولاد گره زدم!
دستم بویِ عطرِ حرم گرفت!
از خواب پریدم!
دیگر نمیخواستم دستم را بشویم
مبادا بویِ آن برود!
🖋زهرا ابراهیمی
#خواب_حرم
https://eitaa.com/roznevesht
مقصر باختن در جنگ رسانه کسانی هستند که دستشان برای اختصاص دادن فضا و امکانات و شرایط به فعالان رسانهای باز است اما با بیتدبیری و جهالت راه را بر فعالیت مبلغان رسانهای میبندند.
قطعا این گروه در خونهای بهناحقریخته شریکاند!
🖋زهرا ابراهیمی
#جنگ_رسانه
#حجاب
https://eitaa.com/roznevesht