حجتالاسلام هادی سروش، استاد حوزه علمیه در نوشتاری با عنوان «پای حقالناس در میان است» عملکرد شورای نگهبان در عدم بیان علل رد یا تأیید صلاحیتها و نبود فرصتی برای دفاع این افراد از خود را مورد بررسی قرار داده است.
او معتقد است اگر شورای نگهبان بر اساس شرح وظایف قانونی میتواند صلاحیت افراد را تأیید یا رد کند یا به قول خودشان عدم احراز صلاحیت کند، در هر صورت با حقالناس مواجه است. او اذعان میکند: «در عین اینکه جایگاه قانونی این نهاد را برای بررسی صلاحیتها میپذیریم؛ اما نمیتوانیم به دلیل این جایگاه قانونی، مسأله حقالناس را نادیده بگیریم».
او همچنین اظهار میکند عدم تأیید صلاحیت هر فرد دو آسیب را به دنبال دارد، نخست عدم بهرهبردن از دانش و مهارت در موضوعی که شخص ورود پیدا کرده و دیگری ایجاد شائبههای منفی در اجتماع بر علیه او.
به نظر میرسد در نوشتار ایشان تأکید بر لزوم رعایت نقاط آسیبپذیر از منظر حقالناس توسط نهادهای قانونی در فرایند احراز صلاحیت، نکتهای ارزشمند است؛ اما باید نکاتی را مورد دقت قرارداد:
۱.حقالناس در نگاه اسلام از اهمیت والایی برخوردار است که در دو حیطهٔ فردی و اجتماعی قابل بحث است.
۲.حقالناس و حقوق فردی و اجتماعی در چارچوب اصول و مبانی فقهی و اخلاقی اسلام تعریف میشوند.
۳.رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیتها لزوماً به معنی تضییع حقالناس نیست؛ بلکه زمانی میتواند در دایره حقالناس قرار گیرد که شورای نگهبان بدون ارائه دلایل مشخص به رد صلاحیت بپردازد و فرصتی برای دفاع از خود به افراد ندهد.
۴.توجه به حقوق فردی باید در راستای اصول اسلامی و مصالح جامعه قرار گیرد. یعنی تعریف ما از حقوق فردی نباید مصالح عمومی اجتماع را تحتالشعاع قرار دهد.
۵.رد و تأییدها طبیعتاً مبتنی بر معیارهای مهمی است که برای حفظ نظام توجه به آن معیارها از اهمیت بالایی برخوردار است. حقالناس زمانی اتفاق میافتد که شورای نگهبان تصمیمات خود را بر اساس اعمالنظر شخصی، سلیقهای و ملاحظات جناحی و یا خودسرانه اتخاذ کند. زمانی که تصمیمات عادلانه و بیطرفانه لحاظ شود پای حقالناس در میان نخواهد بود.
۶.ممکن است فردی از نظر صلاحیتهای فردی مشکلی نداشته باشد؛ اما به دلیل تعارض با مصالح عمومی و نظام اسلامی، صلاحیت لازم برای تصدی برخی مناصب را نداشته باشد. رد صلاحیت لزوماً به معنای نادیدهگرفتن حقوق افراد نیست، بلکه به معنای صیانت از مصالح عمومی و نظام اسلامی است.
۷.در بسیاری از موارد، ممکن است اختلافنظرهایی در مورد رد صلاحیتها وجود داشته باشد؛ اما در نهایت قانون و شرع حکم میکند که شورای نگهبان با مشورت به یک نتیجه کلی برسند؛ بنابراین وقتی شورای نگهبان منطبق بر نظر جمع عمل کرده، یعنی منطبق بر قانون بوده و حقی را تضییع ننموده است.
۸.چنانچه کسی رد صلاحیت شود و شکایت کند؛ اما این شکایات به طور کامل و عادلانه رسیدگی نشود و یا به داوطلبان فرصت کافی برای ارائه دفاعیات و توضیحات در مورد صلاحیت خود داده نشود و یا به اظهارات آنها توجه کافی نشود حقالناس ضایع میشود.
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#نقد_علمی
https://eitaa.com/roznevesht
یادداشت بالا را میتوانید در رحا مدیا هم بخوانید.
#نقد_علمی
https://rahamedia.net/?p=3441
عاشورا،
محصولِ انتخابِ غیراصلح در سقیفه است!
در انتخاب اصلح کوشا باشید!
🖌 زهرا ابراهیمی
#غدیر
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
فارغ از نتیجه، مشارکت چهل درصدی مردم برای امر مهمی چون انتخاب ریاستجمهوری خبر از درد بزرگی میدهد که این همه تلاش، تبلیغ، جهادتبیین، پیامک و درخواست و التماس هم نتوانست آن را مداوا کند!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
کاش میشد مثلا پولهایم را جمع کنم، یک بسته اخلاق انتخاباتی آنلاین بخرم و لینکش را ارسال کنم به مغزِ تبلیغاتچیهای انتخابات، تا شاید دست از دینفروشی بردارند!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#اخلاق_انتخابات
https://eitaa.com/roznevesht
میانِ ماهِ من تا ماهِ گردون
تفاوت از زمین تا آسمان است!
گِره زدن مشارکت در انتخابات به خونِ شهید، ریشه در ایدئولوژی دینی ما دارد. اگر ما تقدس خون را یادآور میشویم، قصدمان حفظ نظام است
تا خونِ ناحقی بر زمین ریخته نشود،
تا دشمن فتنه نکند،
تا جوانان، بیگناه کشته نشوند،
تا مردم به جانِ هم نیفتند!
این که رأی دادن را مساوی با زدنِ انگشت در خونِ دیگران میدانید، دلیلش عدم شناخت نسبت به مبانی نظام است. تا وقتی به نظامِ مقدسِ جمهوری اسلامی نگاه مبنایی و ایدئولوژیکی نداشته باشید همین برداشتها را خواهید داشت.
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#خون_شهید
https://eitaa.com/roznevesht
امروز هرچه سایتها و کانالهای ضدانقلاب را رصد کردم دیدم این خبر تأکید بر جهاد تبیین در امر انتخابات از جانب معاونت حوزه علمیهی قم بدجوری اعصاب ادمینها را بههم ریخته است!
تا جایی که در یک حرکت انتحاری دستبهدست هم دادهاند و تیتر خبر را جوری عوض کردند که بگویند حوزه از جلیلی حمایت کرده و مگر قرار نبود حوزه در امور سیاسی و در تعیین مصداقها بیطرف باشد؟!
خواستم به عنوان یک طلبهی کوچک که در دامان حوزه پرورش یافتهام بگویم پدر بیامرز! قرار نیست حوزه به ما خط بدهد. انتخاب در این دوره اینقدر واضح است و اینقدر دلیل برای انتخابکردن آقای جلیلی و انتخابنکردن آقای پزشکیان وجود دارد که بهقول شاعر:
آفتاب آمد دلیل آفتاب
گر دلیلت باید از وی، رومتاب
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#حوزه_علمیه
#رسالت_طلبگی
https://eitaa.com/roznevesht
آنچه میتواند روز شنبه، مرا غمگین کند صرفا انتخاب شدنِ آقای پزشکیان نیست؛ بلکه کوتاهی در انجام وظیفهای است که در این چندروز بر عهدهی ماست!
ما موظف به وظیفهایم و نه مکلف به نتیجه!
از تمامِ همفکرانم میخواهم که در این چند روز، تلاشِ بیوقفه را جایگزینِ نگرانی از آینده کنند. ما فرصتِ نگران بودن نداریم!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#وظیفه_شرعی
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از آنتی سکولار
♨️ دلیلش که واضح است جناب!
مهندسان نقشه، یکساناند!
همانها که داعش را روانهی سوریه کردند، نقشهی ترویج بیحیایی را در جامعه کشیدند!
موضوع حجاب عمق راهبردی جدید نیست، استمرارِ همان موضوعات قبلیست. اینها از هم جدایی ناپذیرند.
✍️ زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#حجاب
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
جناب ظریف میگه آقای جلیلی اگر رئیسجمهور بشه سنگاندازی نمیکنه، بلکه خودِ سنگه!
آقای ظریف، رهبرمون فرمودند رقیبهراسی نکنید.
ما هم میگیم: چشم
حالا خود دانید!
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#اخلاق_انتخابات
#رقیب_هراسی
https://eitaa.com/roznevesht
نارضایتی از دولتها، نفی نظام نیست
دکتر محمود شفیعی در تحلیلی که راجع به نتایج انتخابات نوشتهاست معتقد است که عدم شرکت شصت درصد از مردم در انتخابات نشاندهنده نارضایتی مردم از دولت است. او فلسفه وجودی دولت را ارائه خدمت به ملت میداند و چنین نتیجه میگیرد که نارضایتی مردم از دولت یعنی عدم حفظ نظام.
او اذعان میدارد که دولتمردان در حکومت اسلامی با تقلیلدادن نظام به دولت، رأی مردم در انتخابات را رأی به همان نظام تقلیل یافته، یعنی دولت میدانند و از این امر رضایت مردم را از دولت نتیجه میگیرند درحالیکه مردم از دولت راضی نیستند. در نهایت ایشان حفظ نظام را به حفظ رضایت مردم گره میزند و از عدم رضایت مردم عدم حفظ نظام را نتیجه میگیرد.
اگرچه تحلیل ایشان تحلیل زیبایی است؛ اما لازم است نکاتی را نیز مدنظر قرار دهند از جمله:
۱.آنچه در تشکیل حکومت اسلامی اهمیت دارد اصول و مبانی اعتقادی و شرعی و فقهی آن است. در حقیقت استواری نظام برپایهی مبانی آن است. اگر چه رضایت مردم در حفظ نظام مؤثر است؛ اما نباید این موضوع بهگونهای بیان شود که گویا تنها معیار برای حفظ نظام، رضایت مردم است.
۲.در نگاه اسلام دولت و نظام اگرچه بههم مرتبط هستند؛ اما در عین حال دو مفهوم متمایز از یکدیگرند؛ بنابراین لزوماً نمیتوان نارضایتی از دولت را نارضایتی از نظام معنا کرد.
۳.راضی نبودن مردم از دولت به عدم توجه دولت به نیازهای مردم بازمیگردد؛ پس دولت نیازمند تغییر سیاستهای خویش است؛ اما پذیرش این حرف به معنی پذیرش ناکارآمدی نظام نیست.
۴.اگرچه حفظ نظام و رضایت مردم با هم در ارتباط است؛ اما گاهی ممکن است شرایطی پیش آید که حفظ نظام مستلزم تصمیماتی سخت باشد و در عین حال در کوتاهمدت عدم رضایت مردم را در پی داشتهباشد. حفظ نظام در اسلام بهمعنای حفظ اصول و ارزشهایی است که بر اساس تعالیم دینی بنا شدهاند.
۵.آنچه وظیفه نظام است خدمت به اسلام و اخلاق و اجرای احکام الهیست؛ اما همین امر نیز ممکن است نارضایتیهایی را از جانب مردم بهدنبال داشتهباشد. صرف ناراضی بودن مردم نمیتوان نظام را از وظایفش بازداشت؛ بلکه باید برای مردم به روشنگری و تبیین فلسفه اجرای احکام پرداخت.
۶.نظام باید بر اساس اصولدینی حفظ شود و دولت باید بهگونهای عمل کند که این اصول را به بهترین شکل ممکن اجرا کند و به خواستهها و نیازهای مردم پاسخ دهد.
۷.تعادل بین حفظ نظام و رضایت مردم باید با در نظر گرفتن همه جوانب و باهدف رسیدن به یک جامعه عادلانه و پایدار حاصل شود.
🖌 زهرا ابراهیمی
#انتخابات
#حفظ_نظام
#نقد_علمی
https://eitaa.com/roznevesht