eitaa logo
هزار و یک نکته
254 دنبال‌کننده
231 عکس
34 ویدیو
23 فایل
یادداشتهای رسول چگینی جستارهایی در: تاریخ اسلام امامت اهل بیت علیهم السلام پاسخ به شبهات وهابیت تلگرام: https://t.me/rsl_chegini اینستاگرام: https://www.instagram.com/rsl_chegini/ ارتباط با نویسنده: @Rsl_chegini110
مشاهده در ایتا
دانلود
آزادی قدس خون‌بهایت ... سنصلي في القدس 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🇵🇸 چرا از فلسطینِ سُنی حمایت کنیم؟! چه کشیده ایم از دایه های مهربانتر از مادری که حتی بر امام خویش پیشی گرفتند: چه آن زمانی که خلیفه دوم برای دریافت صلاح کار خویش، به نزد امیرالمومنین علی علیه السلام آمد و حضرت او را از حضور در معرکه نبرد باز داشت؛ و چه آن زمانی که امام سجاد علیه السلام برای مرزبانان و سپاه اسلام که توسط دستگاه خلافت اداره می شد، دست به دعا برداشتند و به جان آنان دعا نمودند؛ بودند مدعیانی که این کارها را نادرست می دانستند و آن را مماشات و تساهل در اقامه دین قلمداد می کردند! دقیقا مانند این سنگ اندازی هایی که برخی در قبال مسأله فلسطین انجام می دهند. اینان گمان کرده اند حمایت و دفاع از قدس شریف و فلسطین به معنای تایید و حمایت از مذهب اهل سنتی است که در آن مناطق پیرو دارد! غافل از اینکه برای دشمن تا دندان مسلحی چون اسرائیل، شیعه و سنی تفاوتی ندارد و او همه ما را به چشم مسلمان می بیند! دشمنی او با اسلام و قرآن است که امروز مصداق خارجی آن، اهل سنت شده اند و اگر موفق شود و ارابه جنگی خود را پیش آورد، فردا رویای مبارزه با اسلام را با مبارزه با شیعه تعبیر می کند. شیعه واقعی کسی است که سیره اهل بیت علیهم السلام را نصب العین خود قرار دهد؛ همانگونه که امیرمومنان به جهت حفظ از کیان اسلام در برابر کفر و شرک، به خلیفه مسلمانان کمک کردند و همانگونه که سیدالساجدین برای حفاظت از قلمرو اسلام، در فکر مرزبانان بودند، ما نیز باید در اندیشه فلسطین اشغالی باشیم. حمایت ما از فلسطین، حمایت از کیان و قلمرو اسلام است. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
گونه‌شناسی «تعریف امامت» در دیدگاه اندیشمندان امامیه.pdf
244.3K
📍 📗عنوان مقاله: گونه‌شناسی «تعریف امامت» در دیدگاه اندیشمندان امامیه 🖌 نویسنده: 🔰چکیده: اندیشمندان امامیه در تعریف جایگاه امامت، از سه شیوه عمده بهره جسته‌اند که از آن به گونه‌های حدیثی، کلامی و فلسفی نام برده‌ایم. گونه حدیثی، مستند به احادیث اهل‌بیت، به‌ویژه کلام امام رضا(ع) است. گونه کلامی که نظر مشهور علما است، عبارت است از «الامامة رئاسة عامة فی أمور الدنیا و الدین» که مورد پذیرش اهل‌سنت نیز می‌باشد. گونه سوم که رویکردی نقادانه به تعریف مشهور دارد، تلاش می‌کند حقیقت جایگاه امامت را تبیین کند و بر ویژگی‌هایی مانند: «خلافت الهی»، «ولایت مطلقه»، «منصب الهی» و «انسان کامل» بودن امام تأکید می‌کند. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
▪️و إنی لمشتاق الی أرض غزة ... ـ بخش اول از دو قسمت سرزمین کوچک غزه تاریخی بزرگ دارد. این "مدینة طیبة بین الشام و مصر" (آثار البلاد و اخبار البلاد، زکریا بن محمد قزوینی، ص ۲۲۷) یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان است. (المعالم الأثیرة فی السنة والسیرة، محمد محمدحسن شراب، ص ۲۰۹) برخی منابع، غزه و عسقلان را دو عروس خطه فلسطین نامیده‌اند (آثار البلاد و اخبار البلاد، ص ۲۲۷). بر پایه برخی گزارش‌های تاریخی، غزه زادگاه حضرت سلیمان نبی علی نبینا و آله و علیه الصلوة و السلام است. (الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل، عبدالرحمن بن محمد ابوالیمن علیمی، ج ‏۲، ص ۱۳۶) این شهر یکی از مقاصد تجاری قریش پیش از اسلام بود که بازرگانان قریشی در رحلة الشتاء خود (سورة ایلاف) بدان جا می‌رفتند. هاشم بن عبدمناف جد اعلای پیامبر خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که سادات و شرفا (بنوهاشم) بدو منسوبند در یکی از سفرهای تجاری قریش، در سن بیست یا بیست و پنج سالگی در همین شهر بیمار شد و جان خود را از دست داد و همانجا به خاک سپرده شد. (معجم البلدان، ج ۴، ص ۲۰۲) به همین دلیل در متون عربی، غزه را، "غزة هاشم" هم می‌نامیده‌اند. (قلائد الاجياد فيما اتفق فى التسمية من البقاع و البلاد، عبدالرحمن بن ابراهیم حسینی حنبلی، ص ۲۱۹؛ مسالک الأبصار فی ممالک الأمصار، احمد بن یحیی بن فضل الله، ج ۳، صص ۵۵۴) غزه در دوره اسلامی در زمان خلافت خلیفه اول به دست عمرو بن عاص و به احتمال قوی‌تر در زمان خلافت خلیفه دوم فتح شد. (آثار البلاد و اخبار البلاد، ص ۲۲۷) مهمترین رویداد مربوط به دوره اسلامی در شهر غزه، ولادت محمد بن ادریس شافعی در سال ۱۵۰ ق. در این شهر است. محل ولادت او دست کم تا قرن دهم مشخص و محل زیارت مردم بوده است. (الأنس الجليل بتاريخ القدس و الخليل، عبدالرحمن بن محمد ابوالیمن علیمی، ج ۲، ص ۱۳۶) شافعی در خردسالی از غزه به حجاز رفت و پس از بالیدن وارد بغداد شد ولی همواره دلتنگ زادگاه خود بود و این احساس فراق را در قالب این دو بیت به زیبایی به نظم کشیده است (معجم البلدان، یاقوت حموی، ج ۴، ص ۲۰۲): و أنی لمشتاق الی أرض غزة و إن خاننی بعد التفرق کتمانی سقی الله أرضا لو ظفرت بتربها کحلت به من شدة الشوق أجفانی یعنی: همانا من شور و آرزوی غزه دارم  هر چند پس از جدایی، پوشاندن این شور و شوق با من همراهی نکرد و خود را نمایاند خداوند این زمین را سیراب کند که اگر به خاک آن دست یابم از شدت آرزومندی، با آن خاک، پلک‌هایم را سرمه می‌کشم در دوران میانی تاریخ اسلام، غزه شاهد هجوم و غارت مغولان هم بود، مغولان مردان غزه را کشتند و زنان و کودکان را به اسارت بردند (تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، تحقیق سهیل زکار، ج ۲، ص ۹۲۱). غزه در زمان حکومت ملک ناصر محمد بن قلاوون مملوکی به عنوان یکی از مرکز حکومتی ممالیک برگزیده و همین امر موجب آبادانی ویژه شهر شد. ابن‌بطوطه که سفر شامات خود را پیش از رفتن به الخلیل از غزه آغاز کرد، آبادانی شهر و رونق بازارها و فراوانی مساجد و شکوه مسجد جامع آن را ستوده است (رحله ابن بطوطه، ج ۱، ص ۲۳۹) ... (ادامه دارد) ۲۶ مهر ۱۴۰۲       @MohsenAlviri 
▪️و إنی لمشتاق الی أرض غزة ... ـ بخش دوم از دو قسمت ... غزه اکنون با این پیشینه بار دیگر از آن روی که تبدیل به گرانیگاه معارضه حماسی و از سوی دیگر غم‌بار تمدنی غرب و شرق شده، نظرها را به خود جلب کرده است. رویدادهای دو هفته اخیر غزه به ویژه حادثه بسیار تلخ وتکان‌دهنده بیمارستان المعمدانی صحنه نمایش تکراری سرشت اخلاق‌ستیز ستم‌محور تمدن قسی القلب غرب است که ددمنشان نژادپرست بدسرشت ناپاک صیهونیسم بیش از هفت دهه است آن را نمایندگی می‌کنند.  سرزمین‌های اشغالی آخرین قطعه از سرزمین‌های اسلامی است که عده‌ای خونریز وحشی نادان پست به نمایندگی از نظام استعماری آن را در دست دارند و حماسه خون و شهادت جبهه مقاومت در غزه در شمار آخرین و کارسازترین سیلی‌هایی است که بر چهره کریه چندش‌آور استعمار و نظام سلطه فرود می‌آید. همان گونه که استعمار با وجود همه فجایع و نسل‌کشی‌های آشکار و نهان و غارت‌گری‌های بی‌پایان سرانجام با پاهای شکسته از سرزمین‌های اسلامی بیرون رانده شد، سرنوشت محتوم این نژادپرستان دون‌مایه تفاله نیز همین است.  مبارزه با غده چرکین سرطانی اسرائیل هیچگاه یک مسأله عربی و یک مسأله محدود منطقه‌ای نبوده و از همان آغاز یک مسأله و چالش تمدنی به شمار می‌رفته است، ولی اکنون بیش از هر زمان دیگر مبارزات ملت مظلوم دربند فلسطین در یک سطح تمدنی ظاهر شده است و همان طور که شکست مفتضحانه اسرائیل در جنگ سی و سه روزه یک پیروزی تمدنی نه فقط برای جنبش حزب الله بلکه برای همه جهان اسلام بود، مقاومت کم‌نظیر غرورآفرین و پربهای مردم غزه نیز یک پیروزی بزرگ دیگر را رقم زده است. حماسه حماس و قوام مقاومت دیگر تنها یک حرکت و پیروزی نظامی گروهی اندک در گوشه‌ای از جهان نیست، یک حرکت عمومی همه‌جانبه است که با وجود همه رخوت و خیانت حکمرانان کشورهای اسلامی وجدان بشر دهه سوم قرن بیستم میلادی را هدف گرفته و همگان را جز آنان که خود را به خواب زده‌اند، بیدار کرده است و چه بسا بتوان گفت مردم جهان را به درک ضرورت هویت‌یابی‌های جدید و بازنگری در فراگیری آموزه دولت ـ ملت نزدیک کرده است.  اکنون و در این شرایط، باید سرود: "و انا لنحن مشتاقون الی أرض غزة" را همخوانی کنیم. اکنون این وظیفه بر دوش همه کسانی که به وجدان انسانی خود پای‌بندند، همه کسانی که درکی از نبردهای تمدنی دارند، همه کسانی که از پیشینه ننگین و جوهره ناکارآمد تمدن غرب آگاهی دارند، همه کسانی که مراحل بیداری و خیز تمدنی امت اسلامی را درک می‌کنند، همه کسانی که به پاکی مهر می‌ورزند و از ناپاکی دوری می‌جویند سنگینی می‌کند که به روشنگری بپردازند. اکنون شرایطی نیست که به بهانه سودجویی عده‌ای افراطی که افق نگاهشان دست یافتن به صندلی‌های قدرت کوچک و بزرگ در این نظام است سکوت کرد، اکنون نباید آن‌ها که همه چیز از مقدسات دینی گرفته تا خون شهیدان تا آرمان‌های فلسطین برای آن‌ها چیزی جز ابزار انتقام‌جویی و سکوی پرش به سکوی دنیایی بالاتری نیست، نخبگان دردمند و رهبران میانی اندیشمند جامعه را به دام سکوت بکشانند. اکنون باید به ندای فطرت انسانی لبیک گفت، آیه‌های جهاد خواند، سخنان حماسی مولی الموحدین را زیر لب زمزمه کرد و با روشن‌بینی و نیت راست ( فَانْفُذُوا عَلَى بَصَائِرِكُمْ وَ لْتَصْدُقْ نِيَّاتُكُمْ فِي جِهَادِ عَدُوِّكُمْ، خطبه ۱۹۷)، استوارتر از کوه ایستاد و دندان‌ها را به هم فشرد و سرها را به خدا سپرد و گام‌های خود را در زمین فرو برد و به دورترین نقطه دشمن نگریست و بر همه قدرت پوشالی او چشم بست و از یاد نبرد که یاری و پیروزی از آن خداست (تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ (خطبه ۱۱).  ۲۶ مهر ۱۴۰۲       @MohsenAlviri 
📸 قسمت سبز جهان عرب و اون لکه کوچیک سرزمین‌های اشغالی! ❇️ دعای ۳۸صحیفه ی سجادیه: *اللَّهُمَّ إِنِّی أَعْتَذِرُ إِلَیک مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِی فَلَمْ أَنْصُرْهُ* 📌بار خدایا به پیشگاهت عذر خواهم در حق ستمدیده‌ای که در حضور من بر او ستم رفته و من یاریش ننمودم. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مطرح شد: 🔲 چرا از وفات حضرت معصومه(س) به رحلت شهادت‌گونه تعبیر می‌شود؟ رسول چگینی پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از سوالاتی که همواره در موسم وفات حضرت معصومه (س) و برخی دیگر از اهل بیت پیامبر(ص) مانند حضرت زینب کبری (س) مطرح می شود، این است که آیا می‌توان ایشان را شهید خطاب کرد یا خیر، گفت: در پاسخ به این سوال باید گفت که گمشده این ابهام را باید در تفسیر معنای شهادت جستجو کرد. 🔰کاربست اصطلاح "شهید" در دو مقام وی عنوان کرد: شهید عبارت است از کسی که در جهاد با کافران یا باغیان در میدان جنگ کشته شود، به شرط آن که جنگ با اذن پیامبر(ص) یا امام(ع) باشد؛ حکم شرعی ویژه‌ای نیز برای او در نظر گرفته شده که نیاز به غسل و کفن ندارد. چگینی ادامه داد: شهید، علاوه بر اطلاق یاد شده، اطلاق دیگری نیز دارد که برخی از آن به "اطلاق تنزیلی" و یا شهید به حسب اجر و ثواب تعبیر کرده‌اند؛ شهید در این اطلاق بر فردی که در راه حفظ جان، مال یا ناموس خود در برابر دشمن مهاجم کشته می‌شود، اطلاق می‌گردد. اما احکام شهید بر این افراد جاری نمی‌شود و تنها در اجر و ثواب با شهدا شریک‌اند. پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت، بیان کرد: فقهای اسلام بحث‌های متفاوتی ذیل عنوان شهید مطرح کرده‌اند که بیشتر این بحث‌ها، برخاسته از تعیین حکم شهید بر افراد به جهت ملغی شدن حکم غسل و کفن است. به همین جهت پیرامون کسی که در میدان جنگ زخمی شده و ساعاتی پس از انتقال به پشت جبهه، پیش از آن که جنگ خاتمه یابد، کشته شده است، اختلاف وجود دارد و برخی احکام شهید را جاری ندانسته‌اند. وی افزود: همچنین اجرای حکم شهید بر جانبازان غیور نیز محل اختلاف است. برخی بر این باورند که اگر مجروح منتقل شده به پشت جبهه پس از جنگ از دنیا برود، احکام شهید بر او جاری نمی‌شود؛ دقت علما در این حکم شرعی آنجا نمایان می شود که حتی بر کشته‌ای که در میدان جنگ پیدا شده است و اثری از زخم و جراحت بر بدنش وجود نداشته باشد، اجرای احکام شهید بر او را محل اختلاف می‌دانند. چگینی اظهار کرد: همانگونه که مشاهده می‌کنید این مسائل تنها به جهت ملغی شدن حکم لزوم غسل و کفن است، و همه اختلافاتی که در این زمینه وجود دارد، به همین مساله بازمی‌گردد؛ ولی از جهت اجر و پاداش، شاید تفاوت چندانی میان شهید در معرکه با جانبازان و مجروحانی که پس از معرکه جان خود را از دست می‌دهند، وجود نداشته باشند. 🔰چگونگی وفات حضرت معصومه (س) وی گفت: با توجه به مطالب پیش گفته قابل استنتاج است که ادعای شهادت برای حضرت معصومه(س)، به معنای شهادت در معرکه جنگ نیست تا بتوان حکم غسل و کفن را ساقط کرد، بلکه به جهت اجر و پاداشی است که در اثر تحمل مصائب و سختی‌های سفر دیدار امام رضا (ع) از مدینه تا قم به جان خریده‌اند. چگینی یادآور شد: در سال ۲۰۰ق زمانی که یگانه برادر حضرت معصومه (س) به اجبار مأمون مجبور به هجرت به مرو شدند، حضرت حدود یک سال به دور از برادر خود در مدینه زندگی کرد. مأمون عباسی در سال ۲۰۱ق امام رضا (ع) را به عنوان ولیعهد خود تعیین نمود. در این هنگام آن حضرت برای بستگان خود در مدینه و خصوص برای حضرت معصومه (س) نامه‌ای نوشت و آن‌ها را به مرو دعوت نمود. پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت، ادامه داد: حضرت معصومه (س) به مجرد خواندن نامه امام (ع) برای دیدار برادر عازم مرو شد و با گروه بسیاری از امام‌زادگان و بستگان به سوی مرو حرکت کردند. پس از آنکه حضرت معصومه (س) و همراهان ایشان به ساوه رسیدند، ماموران حکومتی با آن‌ها درگیر شدند و همه برادران و برادرزادگان حضرت معصومه (س) به شهادت رسیدند. وی یادآور شد: به عقیده برخی از مورخان، امامزادگانی، چون سید اسحاق، سید ابوالرضا و سیدعلی اصغر در ساوه و هارون بن موسی الکاظم (ع) در اطراف ساوه، جزء همراهان حضرت معصومه (س) بودند که به دستور مأمون به شهادت رسیدند. در همین زمان حضرت معصومه بیمار شد. از خادمش پرسید: از اینجا تا قم چقدر فاصله است؟ خادم عرض کرد: ۱۰ فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اینجا به قم منتقل کن. چگینی تصریح کرد: برخی از محققان معتقدند که حضرت معصومه (س) در ساوه، مسموم شد و سپس با حالت بیماری وارد قم شد و پس از مدت کوتاهی به شهادت رسید؛ برخی بیماری حضرت را در اثر غم و اندوه دانسته‌اند: «وقتی حضرت معصومه بدن‌های پاره پاره برادران و برادرزادگان خویش را که ۲۳ نفر بودند را دید، به شدت غمگین گشت و در اثر آن بیمار شد». وی بیان کرد: اگر وفات حضرت معصومه (س) بر اثر مسمومیت واقع شده باشد، عنوان شهید بر ایشان اطلاق می شود؛ چه اینکه این اتفاق برای بیشتر امامان از اهل بیت (ع) نیز اتفاق افتاده و ایشان را شهید خطاب می‌کنیم مانند برادر بزرگوار ایشان امام رضا (ع) که به زهر مأمون عباسی به شهادت رسیدند.
چگینی گفت: حتی اگر وفات ایشان بر اثر بیماری روی داده باشد، در این صورت نیز اطلاق شهید بر ایشان صحیح است؛ زیرا این بیماری پس از مواجهه با جنایاتی که عمّال حکومت عباسی بر سر خانواده و نزدیکان ایشان روا داشتند، واقع شده است؛ بنابراین، وفات ایشان به مرگ طبیعی نبوده است. پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت تاکید کرد: در تایید طبیعی نبودن این وفات، اینکه اگر کسی به سبب ترس و وحشت و فشارهای روحی وارده بر اثر افعال دیگران، جان خود را از دست بدهد، نمی‌توان مرگ او را، مرگی طبیعی دانست بلکه حتی می‌توان دیه قتل غیرعمد یک انسان را از طرف مقابل او گرفت؛ همانگونه که امیرالمومنین علی(ع) درباره زنی که از ترس مواجهه با عمر بن خطاب، جنین داخل رحم خود را سقط کرد، حکم به پرداخت دیه جنین توسط عمر بن خطاب کردند. 🔰شهیده بودن حضرت معصومه (س) چگینی در ادامه اظهار کرد: بنابراین، وفات حضرت معصومه (س)، به مرگ طبیعی نبوده است و با توجه به تحمل سختی‌هایی که در مسیر اجرای فرامین امام معصوم زمان خویش انجام داده‌اند، به شهادت رسیده‌اند. احادیث متعددی از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) وجود دارد که کشته شدگان در راه اطاعت خدا را شهید خطاب کرده‌اند. وی ادامه داد: رسول الله (ص) فرمودند: «مَن قُتِلَ دُونَ أهلِهِ ظُلما فهُو شَهیدٌ، و مَن قُتِلَ دُونَ مالِهِ ظُلما فهُو شَهیدٌ، و مَن قُتِلَ دُونَ جارِهِ ظُلما فهُو شَهیدٌ، و مَن قُتِلَ فی ذاتِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ فهُو شَهیدٌ»؛ هر که در راه دفاع از خانواده خود به ستم کشته شود، شهید است و هرکه در راه دفاع از مال خود مظلومانه کشته شود، شهید است، و هرکه در راه دفاع از همسایه خود به ستم کشته شود، شهید است، و هرکه به خاطر خداوند عزّ و جلّ کشته شود، شهید است. پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت در پایان تصریح کرد: نتیجه سخن این که اطلاق عنوان شهید برای حضرت معصومه (س) و دیگر شهدای از اهل بیت(ع) مانند حضرت زینب کبری(س) و حضرت رقیه(س)، اطلاق تنزیلی عنوان شهید است که دارای پشتوانه روایی است و نمی‌توان آن را نادرست دانست. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مطرح شد: 🔲 چرا از وفات حضرت معصومه(س) به رحلت شهادت‌گونه تعبیر می‌شود؟ ایسنا/قم پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت گفت: اطلاق عنوان شهید برای حضرت معصومه (س) و دیگر شهدای از اهل بیت(ع) مانند حضرت زینب کبری(س) و حضرت رقیه(س)، اطلاق تنزیلی عنوان شهید است که دارای پشتوانه روایی است و نمی‌توان آن را نادرست دانست. 🔻جهت مطالعه متن کامل به این آدرس مراجعه کنید: 👇👇👇👇👇 🆔 isna.ir/xdPQMK 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مفتی اهل سنت: 🔹یک و نیم میلیارد مسلمان سنی منتظر است نیم میلیون (پانصدهزار) مسلمان شیعه در جنوب لبنان، 2 میلیون سنی در غزه را نجات دهد! چرا اینگونه است؟ 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
21.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📩 رهبر انقلاب: مردم غزه با صبرشان وجدان بشری را به حرکت در آوردند / یک ابلهی اخیرا گفته بود اجتماع مردم در انگلیس در حمایت از مردم فلسطین کار ایران است؛ لابد بسیج لندن و بسیج پاریس این کار را کرده‌اند؟ ✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت ۱۳ آبان: مردم غزه با صبر خودشان توانستند وجدان بشری را به حرکت در بیاورند. الان شما ببینید در دنیا چه خبر است؟ در همین کشورهای غربی، در انگلیس، در فرانسه، در ایتالیا، در خود آمریکا، ایالتهای مختلف، مردم با جمعیتهای انبوه می‌آیند در خیابان علیه اسرائیل و در موارد بسیاری علیه آمریکا شعار می‌دهند. 🔹 آبروی اینها رفت. اینها واقعا هیچ علاجی ندارند، نمی‌توانند توجیه کنند. لذا می‌بینید یک ابلهی پیدا میشود میگوید اجتماع مردم در انگلیس کار ایران است! لابد بسیج لندن و بسیج پاریس این کار را کرده‌اند؟ ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
📍 🔰 تعریف جامع و کامل «عبادت» در معنای اصطلاحی عبادت دیدگاه‌های متفاوت ولی نزدیک به هم وجود دارد. تفسیر قرآن موطن اصلی اظهارنظرها درباره تعریف عبادت است. مفسران قرآن از میان اهل‌سنت، عموماً تعریف عبادت را ذیل آیه «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» بازگو کرده‌اند. آرای صاحب‌نظران را می‌توان در چند تعریف تقسیم کرد: 1. نهایت خضوع و خاکساری 2. فرمان‌برداری همراه با خضوع 3. فروتنی سرشار از محبت 4. هر عمل ظاهری و باطنی که خداوند دوست دارد 5. اطاعت خاشعانه با آگاهی کامل اگرچه در معنای صحیح عبادت و پرستش اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد ولی شاید بتوان یکی از تعاریف دقیق عبادت را این دانست: «خضوع برخاسته از عقیده به ربوبیت معبود همراه با قصد امتثال مأمور به»؛ بنابراین عبادت زمانی محقق می‌شود که متشکل از عقیده به ربوبیت معبود و قصد امتثال مأمور به باشد. قیودی که در این تعریف برای عبادت در نظر گرفته شده است، اشکالات سابق را از بین می‌برد؛ زیرا هر خضوعی عبادت نیست؛ بلکه خضوعی را می‌توان عبادت دانست که سرچشمه آن در عقیده و باور انسان نهفته است؛ بنابراین عموم افعال عرفی خاضعانه که آدمی برای غیر خدا انجام می‌دهد، عبادت آنها شناخته نمی‌شود؛ زیرا عقیده به ربوبیت مخضوع‌له مانند پیامبر(ص)، ائمه معصومین(ع)، والدین و غیره ندارد. همچنین این تعریف قصد و نیت عابد را نیز شرط دانسته است؛ بنابراین حتی خضوعی که با عقیده به ربوبیت معبود انجام گیرد، اما اگر بدون قصد و نیت امتثال دستور الهی باشد، این عمل او عبادت محسوب نمی‌شود؛ مانند مسلمانی که با عقیده به ربوبیت خداوند، در طول روز از خوردن و آشامیدن امساک کند؛ ولی نیت روزه نداشته باشد. همه فقها فتوا داده‌اند این عمل او مجزی نیست و به عنوان روزه شناخته نمی‌شود. 📘منبع: استغاثه در پرتو کتاب و سنت تألیف رسول چگینی، ص 65. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📸 بازدید مرحوم آیت‌الله‌ العظمی میرزاجواد تبریزی از صنایع موشکی، و شهید تهرانی مقدم در حال ارائه توضیح باید از یکی از موشک‌های ساخت بچه‌های سپاه رونمایی می‌شد، شهید تهرانی مقدم به آقای طائب گفته بود که اگر بشود، یکی از علماء تشریف بیاورند تا بچه‌ها روحیه بگیرند. لذا آقای طائب با آیت‌الله العظمی میرزاجواد تبریزی رحمت‌الله‌علیه جریان رو درمیان گذاشت، و ایشان فرمودند مشکلی نداره، آخر هفته بگذارید. چون این عالم به‌هیچ‌وجه درس‌شان را تعطیل نمی‌کردند. ایشان تشریف آوردند و سخنرانی عجیبی در مورد بحث خودکفایی داشتند، که: ♦️ ما نباید دست‌مان به دیگران و کشورهای دراز باشد که معمولا غیراسلامی هستند. به هر حال، بعد از این هم آیت‌الله العظمی تبریزی (ره) چندبار دیگه هم برای رونمایی از موشک‌ها آمدند و رزمندگان اسلام روحیه خوبی گرفتند. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارشی از مزار جناب هاشم بن عبدمَناف بن قُصَی بن کِلاب بن مُرَّه جد بزرگوار رسول اکرم(ص) در باریکه‌ی غزه 🔸یکی از شخصیت‌هایی که نام شهر غزه با نام او گره خورده است، هاشم بن عبدمناف(جد پدری پیامبر اسلام«ص») است که در یکی از سفرهای تجاری در مسیر شامات به دلیل بیماری در شهر غزه بدرود حیات گفت و همان جا نیز مدفون شد. 🔹دباغ (مورخ مشهور) درباره تاریخ فلسطین می‌نویسد: به جهت اینکه هاشم بن عبد مناف در شهر غزه مدفون شد به این شهر «غزه هاشم» گفته می‌شود و نزد بنی هاشم جایگاهی ویژه یافته بود. 🔸بارگاه هاشم بن عبدمناف، هم‌اکنون با نام «مسجد السید هاشم» در منطقه الدرج شهر قدیمی غزه قرار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین و کهن‌ترین مسجد این شهر معروف است. 🔹ساختمان فعلی مسجد، از سال ۱۸۵۰ میلادی باقی مانده‌ که به دستور عبدالمجید (سلطان عثمانی) ساخته شد. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
❇️نشست سیزدهم: علامه امینی و الغدیر؛ نوآوری‌ها و دستاوردها ✨پژوهشکده امامت با همکاری معاونت فرهنگی برگزار می‌کند. 🎙سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمد 💢همراه با معرفی: 🔸کتاب واقعة با ارائه‌ی حجت الاسلام والمسلمین امیر تقدمی معصومی 🔹 کتاب زندگینامه (Devoted to the truth; Allāma Amīnī) با ارائه‌ی جناب آقای دکتر محمدرضا فخر‌روحانی 📅زمان: دوشنبه ٢٢ آبان ماه ١۴٠٢؛ ساعت ١٨:٠٠ 📍مکان: بلوار بسیج، جنب کوچه ۳۹، بنیاد بین‌المللی امامت 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_IF تلگرام اینستاگرام آپارات
16.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قدیمی ترین قرآن نفیس جهان اسلام با حضور چشمگیر اساتید حوزه و دانشگاه در تالار قدس حرم مطهر رضوی دیروز ۲۵ آبان ماه رونمایی شد. 👌جهت آشنایی با این نسخه خطی این ویدئو را ببینید 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰مصادره اهل بیت (ع) در سلسله اقطاب صوفیه 💢یادداشت مربوط به این تصاویر را در فرسته بعدی مطالعه کنید. 👇👇👇👇 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰مصادره اهل بیت (ع) در سلسله اقطاب صوفیه 🔹با نگاهی به روایات هویت‌بخش اهل بیت (ع) شاهد هستیم که در مذمت دو گروه، عبارات زیادی صادر شده است: اول: غالیان دوم: صوفیان اقدامات عملیاتی اهل بیت (ع) در مقابل این دو گروه، از دیگر گروه ها نیز بیشتر بوده است به گونه ای که سخت‌ترین مبارزات اهل بیت (ع) با غالیان و صوفیه بوده و حتی به تکفیر این افراد نیز انجامیده است. علتهای متعددی برای این موضع‌گیری اهل بیت (ع) در قبال غالیان و صوفیان وجود دارد از جمله اینکه ادعای آنان، مساوی با نفی ربوبیت مطلقه خداوند و شریک دانستن غیر خدا با خدا و ادعای حلول و وحدت وجود (به معنای یگانگی در ذات) است. اموری که همواره از سوی اهل بیت (ع) مورد نکوهش قرار گرفته و در منظومه توحیدی کتاب و سنت جای ندارند. 🔸علت دیگری که می توان برای این موضع‌گیری اهل بیت (ع) ذکر کرد، سوء استفاده این دو گروه از نام ائمه اطهار (ع) است؛ زیرا این دو گروه، به نحوی خود را از دوستداران اهل بیت (ع) معرفی می کردند و اندیشه خود را برگرفته از تعالیم اهل بیت (ع) جا می زدند. 🔹آنچه در تصویر فوق مشاهده می کنید، سلسله اقطاب طریقت های مهم صوفیه است که امروزه در جوامع اهل سنت دارای پیروان زیادی هستند. نکته قابل توجه اینکه همه این سلسله ها، خود را در رأس هرم شجره‌نامه اقطاب، به امیرالمؤمنین (ع) منسوب می کنند. افزون بر اینکه برخی از این طرق مانند قادریه و کبرویه، ائمه معصومین از ابتدا تا امام رضا (ع) را به عنوان اقطاب نخستین خود نام می برند. 🔸هرچند ضرورت مقابله با چنین اندیشه هایی انکار ناشدنی است، اما با توجه به مشخص شدن خط و مرزهای مذهبی و تعیین شاخص های هویت‌ساز شیعی، می توان با پرهیز از درهم‌آمیختگی آموزه های تصوف در تشیع، از این جریانات صوفیانه به عنوان فرصتی سودمند برای بیداری بخش زیادی از مسلمانان جهان بهره برد؛ چه اینکه سلسله‌جنبان این طریقت ها را به امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت (ع) منتسب می کنند و روشنگری درباره تعالیم وحیانی اهل بیت (ع) و ابطال قرائت های نادرست از ایشان، زمینه را برای هدایت مسلمانان فراهم می سازد. صدالبته نباید دور از نظر داشت که در طول تاریخ، یکی از دشمنان اصلی شیعیان، از میان تصوف نمایان شده است و تندروی‌های برخی از صوفیه قابل کتمان نیست. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
▪️قدیمی‌ترین اسناد تاریخی برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه (س) همزمان با آغاز دهه فاطمیه و برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س)، برخی به دنبال شبهه پراکنی پیرامون این موضوع هستند که عزاداری برای حضرت زهرا (س) تاریخی طولانی ندارد، و بعد از انقلاب اسلامی توسط حکومت ترویج شده است. از این‌رو لازم است درباره قدمت برگزاری این مراسم با استناد به منابع تاریخی مدارکی ارائه شود. پیش از پرداختن به اسناد تاریخی، ذکر این نکته ضروری است که اعتقاد به شهادت حضرت زهرا (س)، جزء باورهای تاریخی شیعیان بوده و غیر از روایاتی شیعی که بر چگونگی شهادت حضرت زهرا (س) تأکید دارند (طوسی، محمد بن حسن، تلخیص الشافی، ج 3 ص 156)، گزارشات تاریخی نیز وجود این عقیده را در میان شیعیان به اثبات می رساند. یکی از قدیمی ترین اسناد غیر شیعی که بر عقیده شیعیان نسبت به شهادت حضرت زهرا (س) دلالت دارد، کتاب «التحریش» نوشته ضرار بن عمرو الضبی الغَطفانی متوفای حدود 200 هجری است. ضرار بن عمرو، يكي از مهمترين متكلمان عصر آغازين علم كلام اسلامی است و او را به عنوان یکی از رئوس معتزله معرفی کرده اند و حتی فرقه ای با عنوان «ضراریه» را به او منتسب کرده اند (ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج 10 ص 544). ضرار بن عمرو در کتاب «التحریش» درباره عقاید شیعیان می نویسد: «وأن أبا بکر وعمر ظلما وضربا فاطمة بنت رسول الله بنت رسول الله حتى ألقت جنینا.» ترجمه: ابوبکر و عمر به فاطمه ظلم کردند و او را زدند تا اینکه جنینی را سقط کرد. (الغطفانی، ضرار بن عمرو، التحریش، بیروت، دار ابن حزم، 1435ق. ص52.) اگرچه ضرار این دیدگاه را نمی‌پذیرد اما هم‌عصری او با چند تن از ائمه اهل بیت علیهم السلام، ارزش گزارش او درباره عقاید شیعیان را درخور توجه و به عنوان یک گزارش تاریخی قرار می دهد. بدون شک وجود این عقیده، برخاسته از یک واقعیت تاریخی است که تلاش زیادی برای مخفی ماندن آن انجام گرفته است. با لحاظ مقدمه پیشین، به سراغ سندی تاریخی می رویم که اثبات می کند شیعیان از نیمه اول قرن پنجم هجری، مراسم عزاداری برای شهادت حضرت فاطمه (س) برگزار می کردند. این سند توسط قاضی عبدالجبار معتزلی (م 415ق) (از بزرگ‌ترین متکلمان اهل سنت) در کتاب «تثبیت دلائل النبوه» بازگو شده است. او دراین‌باره می‌نویسد: «وفی هذا الزمان منهم مثل أبی جبله إبراهیم بن غسان، ومثل جابر المتوفی، وأبی الفوارس الحسن بن محمد المیمدیّ وأبی الحسین أحمد بن محمد بن الکمیت، وأبی محمد الطبری، وأبی الحسن الحلبی وأبی یتیم الرلباى، وأبی القاسم النجاری، وأبی الوفا الدیلمی، وابن أبی الدیس، وخزیمه، وأبی خزیمه، وأبی عبد الله محمد بن النعمان، فهؤلاء بمصر وبالرمله وبصور، وبعکا وبعسقلان وبدمشق وببغداد وبجبل البسماق. وکل هؤلاء بهذه النواحی یدّعون التشیع ومحبه رسول الله صلّى الله علیه وسلم وأهل بیته، فیبکون على فاطمه وعلى ابنها المحسن الذی زعموا أن عمر قتله... ويقيمون المنشدين والمناحات في ذلك.» (قاضی عبد الجبار بن احمد معتزلی، تثبيت دلائل النبوة، دار المصطفي، القاهرة، بي تا. ج 2 ص 594-595.) ترجمه: در زمان ما افرادی مانند ابو جبله ابراهیم بن غسان و جابر المتوفی و ابو فوارس حسن بن محمد میمدی و ابو حسین احمد بن محمد بن کمیت و ابو محمد طبری و ابو الحسن حلبی و ابو یتیم رلبای و ابو قاسم نجاری و ابو وفا دیلمی و ابن ابی الدیس و خزیمه و ابو خزیمه و ابوعبدالله محمد بن نعمان و آن شیعیانی که در مصر و رمله و صور و عکاء و عسقلان و دمشق و بغداد و جبل بسماق هستند و ادعای محبت پیامبر را دارند، برای حضرت فاطمه و فرزندش محسن که فکر می‌کنند عمر آن‌ها را کشته است، گریه می‌کنند... و برای آنها مراسم شعرخوانی و عزاداری برگزار می کنند. نکته قابل توجه در این سند تاریخی، ذکر نام افراد و مکانهایی است که این مراسم را برگزار می کردند. از جمله ابوعبدالله محمد بن نعمان معروف به شیخ مفید (م 413ق) که بیانگر اهتمام ایشان به برگزاری این مراسم است. گستره برگزاری این مراسم در شهرهایی از این قبیل بوده است: مصر: کشوری در افریقا؛ رمله: شهری در فلسطین امروزی؛ عکاء: شهری در فلسطین امروزی؛ عسقلان: شهری در فلسطین امروزی؛ دمشق: پایتخت کشور سوریه؛ بغداد: پایتخت کشور عراق؛ جبل البسماق: کردستان سوریه امروزی. این سخن بدان معنا است که مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه (س) در آن زمان توسط شیعیان مصر و فلسطین و سوریه و عراق برگزار می‌شده است. برگزاری چنین مراسماتی تا سالها بعد نیز ادامه داشته است. برای نمونه ابن حجر عسقلانی به یکی از مراسمات اشاره می کند که توسط عالمی به نام ابو الحياة واعظ بلخي (م 596ق) – از عالمان مدرسه نظامیه بغداد که در آنجا از دنیا رفت-، برگزار می شده است. او می گوید:
«أخبرنی علی بن محمود قال کان البلخی الواعظ کثیرا ما یدمن فی مجالسه سب الصحابه فحضرت مره مجلسه فقال: بکت فاطمه یوما من الأیام فقال لها: علی یا فاطمه لم تبکین علی أأخذت منک فیئک اغصبتک حقک افعلت افعلت وعد أشیاء مما یزعم الروافض أن الشیخین فعلاها فی حق فاطمه قال فضج المجلس بالبکاء من الرافضه الحاضرین.» (ابن حجر، لسان المیزان، تحقيق: دائرة المعرف النظامية للهند، بيروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، الثانية، 1390 هـ. ج ۵ ص ۲۱۸). ترجمه: علی بن محمود به من خبر داد که بلخی واعظ، اکثر آنچه در مجالسش می‌گفت سب صحابه بود. یک‌بار در مجلسش حاضر شدم. او گفت روزی از روزها حضرت فاطمه گریه کرد. پس حضرت علی به او گفت برای چه چیزی گریه می‌کنی؟ برای آنکه فیء تو را (منظورش فدک است) را از تو گرفتند و یا حقت را غضب کردند و یا فلان و فلان و چیزهایی را که رافضی‌ها (شیعیان) فکر می‌کنند ابوبکر و عمر با حضرت فاطمه انجام دادند را نام برد. پس صدای ضجه و گریه رافضی‌ها (شیعیان) در مجلس آن‌قدر بالا رفت که انگار خود مجلس هم ضجه می‌زد. بنابراین، فهمیده می شود برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه (س) دست‌کم از نیمه اول قرن پنجم هجری در شهرهای مختلفی که شیعیان دارای آزادی اقامه شعائر بوده اند، انجام می گرفته است. در نتیجه، این شبهه که عزاداری شهادت حضرت فاطمه (س) در سالهای اخیر رواج یافته است، سخن بی اساسی است. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
▪️قدیمی‌ترین اسناد تاریخی برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه (س) 💢 جهت مطالعه متن یادداشت به آدرس زیر مراجعه کنید: 🌐https://hawzahnews.com/xcycM 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔍قدیمی‌ترین اسناد تاریخی برگزاری مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها ✍پیش از پرداختن به اسناد تاریخی، ذکر این نکته ضروری است که اعتقاد به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، جزء باورهای تاریخی شیعیان بوده و غیر از روایاتی شیعی که بر چگونگی شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تأکید دارند (طوسی، محمد بن حسن، تلخیص الشافی، ج ٣،ص ١۵۶)، نیز وجود این عقیده را در میان شیعیان به اثبات می‌رساند. یکی از قدیمی‌ترین غیر شیعی که بر عقیده شیعیان نسبت به سلام الله علیها دلالت دارد، کتاب «التحریش» نوشته ضرار بن عمرو الضبی الغَطفانی متوفای حدود ٢٠٠ هجری است. 🖇یادداشت حجت الاسلام والمسلمین رسول را در پایگاه جامع اطلاع‌رسانی امامت ببینید. 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_net تلگرام اینستاگرام آپارات