eitaa logo
هزار و یک نکته
240 دنبال‌کننده
216 عکس
31 ویدیو
23 فایل
یادداشتهای رسول چگینی جستارهایی در: تاریخ اسلام امامت تبیینی و تطبیقی پاسخ به شبهات وهابیت تلگرام: https://t.me/rsl_chegini اینستاگرام: https://www.instagram.com/rsl_chegini/ ارتباط با نویسنده: @Rsl_chegini110
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ «بهجت قلب» ألا یا بهجة قلبی برون از پرده غیبت فراقت مبتلایم شد نگر ماذا بنا الغفلة فؤادی یَحزن و یبکی لماذا لم أنل وصلک ز عصیان رو سیه گشتم نباشد قسمت وصلت بک استمسک و انصر امید آخرین دل رسی بر بستر مرگم و آمالی بک النصرة لقد ذاعَت لی العبرة وقَلَّت فیهم العابر هزاران توبه بشکسته نشد پاینده بر عهدت جهان عطشان روی تو مَضَت یوم علی الایام و نادَت یا من الغائب بود دستم به دامانت و ضاقَت منک الصدری و روحی کاد أن طَیَّر و درمان همه دردم بود آرامش دستت ألا یا أیها الساقی جگر سوزد ز عطشانی سقانی جرعة وصلِک شفاخانه دم مشکت چه داند مفتخر شاید یری فی الیقضة ما فی النوم و لکن لاحیاة ذا، فدای هرشب و مستت 🖌 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
❇️ خذوا کل دینکم عن الزهرا (سلام الله علیها) 🔹آلوسی (م 1270ق) یکی از مفسران اهل سنت در تفسیر روح‌المعانی ذیل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ» (آل عمران آیه ۴۲) با استناد به سخن امام باقر (ع) بیان می کند که از دیدگاه اهل بیت (ع)، حضرت فاطمه (س) افضل زنان متقدم و متأخر است. 🔸آلوسی سپس به روایتی که اهل سنت آن را در وصف عایشه نقل کرده اند، اشاره می کند که «خذوا ثلثي دينكم عن الحميراء» یعنی دو سوم دین خویش را از عایشه بگیرید. آلوسی در ادامه ادعای برخی را که با استناد به روایت فوق، برتری عایشه را ثابت کرده اند، مورد نقد قرار می دهد و می گوید: 🖌این روایت نصی در افضلیت حمیرا بر حضرت زهرا نیست؛ زیرا بیشترین چیزی که روایت (خذوا ثلثی دینکم عن الحمیراء) بر آن دلالت دارد، آن است که عایشه دانشمندی است که می‌توان دو سوم دین را از او گرفت و این سخن علم حضرت زهرا (س) را نفی نمی کند و پیامبر (ص) چون علم داشتند که حضرت زهرا (س) مدت زیادی عمر نمی کنند، اینگونه سخن برای ایشان نفرمودند و اگر حضرت زهرا (س) عمر طبیعی داشتند رسول خدا (ص) میفرمودند: «خذوا کل دینکم عن الزهراء» یعنی کل دینتان را از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بگیرید. 📗آلوسی، روح المعاني، ج 32 ص 156. 📌 📌(س) 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🇮🇷جای او که به حق گفت (( جمهوری اسلامی حرم است )) خالی است .... اما او فردا نظاره گر اقدام «ملت امام حسین» است ... گلایه ها به جای خود محفوظ و لازم به پیگیری .... ولی این کیانی را که تنها امید امام زمان عجل الله فرجه است در جهان حاضر برای زمینه سازی ظهور باید حفظ کنیم ... 🇮🇷 و این تحفظ امروز با حضور در انتخابات و رای دادن به دست می آید ... 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍تکرار ماجرای جوان شدن زلیخا برای بانوی شیعه ❇️ تنها کسی که هشت امام معصوم را دید! در طول تاریخ افراد معدودی وجود داشته اند که عمر طولانی داشته و توفیق زیارت چند تن از ائمه (ع) برای آنها حاصل شده باشد. برای نمونه جابر بن عبدالله انصاری طبق پیشگویی پیامبر خدا(ص)، عمر زیادی کرد و امام باقر (ع) را نیز زیارت کرد. اما در این میان، یک نفر در طول تاریخ وجود دارد که توفیق یافت که هشت امام را با معرفت کامل زیارت کند. «حَبابه والِبیه» مشهور به صاحبةالحَصاة (صاحب سنگریزه)، کسی است که در زمان امیرالمؤمنین (ع) به نزد ایشان رفت و از حضرت نشانه امامت خواست. امام سنگ کوچکی از او طلب کرد و آن را با خاتم خود مهر زد و جای مهر به صورت برجسته بر سنگ حک شد و امیرالمؤمنین (ع) توضیح داد که هر کس مدعی امامت شد اگر بر این کار توانا باشد امام مفترض الطاعه است. از آن پس حَبابه مأموریت پیدا کرد که این سنگ را نگه‏دارى کند و خدمت یکایک امامان معصوم‏ (ع) شرفیاب شود و از آنها بخواهد تا آن سنگ را با نقش انگشتر خویش مزیّن نمایند. او این کار را انجام داد و آن سنگریزه را نزد یکایک ائمه (ع) تا امام رضا(ع) می‌برد و آنان، آن را مهر می‌زدند[1]. شاید براى همین مأموریت خطیر بود که وى بارها دچار ضعف، بیمارى و پیرى مى ‏شد؛ ولى با دعاى ائمّه معصوم‏ (ع) شفا مى ‏یافت و به سنّ جوانى بر‌می ‏گشت. 🔸حبابه تقریباً 235 سال زندگی کرد. راز طول عمر او در عنایات ائمه (ع) به ایشان است: 1️⃣ مرتبه اول: توسط امام حسین (ع)، از بیماری برص شفا یافت[2]. 2️⃣ مرتبه دوم: در حالى که 113 سال از عمرش مى ‏گذشت و دچار مرض و پیرى شد؛ به طوری که بر اثر ضعف و ناتوانى رعشه بر اندامش افتاده بود، از برکت دعاى امام سجاد (ع) سلامتى ‏اش را بازیافت و به سنّ جوانى برگشت[3]. 3️⃣ مرتبه سوم: در زمان امام باقر (ع) با تبرک حضرت از بیماری پیسی شفا یافت[4]. 4️⃣ مرتبه چهارم: در زمان امام صادق (ع) با دعای حضرت، بیماری بدنی او از بین رفت[5]. وقتی او نزد امام رضا (ع) رسید، حضرت به او بشارت امیرالمؤمنین (ع) را یادآور شدند که در رکاب حضرت مهدی (ع) جزء رجعت کنندگان در هنگام ظهور امام زمان (ع) خواهد بود[6]. 🔅بدین ترتیب این بانوى سعادتمند توفیق یافت که هشت امام را زیارت کند و 9 ماه پس از اینکه امام رضا (ع) سنگریزه او را مهر کردند، در سن 235 سالگى از دنیا رفت و امام رضا (ع) بر جنازه‌‏اش نماز گزارد و پیراهن مبارکش را بر بدن پاک آن بانوى گرامى، کفن نمود و او را به دست خویش به خاک سپرد[7]. 💢 نکته قابل توجه این که: سنگریزه مورد اشاره در روایت حَبابه، بعد از مرگ او در دست بازماندگانش بوده و به وسیله آنها به دست امامان بعد از امام رضا (ع) نیز رسیده و آن بزرگواران چون پدرانشان بر آن مهر نهاده‏اند. دلیل این نکته، روایاتی است که بر عرضه این سنگریزه بر امام جواد (ع) [8] و امام حسن عسکری (ع) [9] توسط نوادگان حبابه دلالت دارد. از سرگذشت این سنگریزه گزارشی موجود نیست. 🎥 به دست‌اندرکاران و تهیه‌کنندگان رسانه پیشنهاد می شود از سرگذشت این بانوی مؤمنه برای تولید فیلم و مجموعه تلویزیونی استفاده شود. 📚منابع: [1]. الکافی، ج 1 ص 346. [2]. رجال الکشى، ص 106. [3]. المناقب ابن شهرآشوب، ج 4 ص 135. [4]. بصائر الدرجات، ج‏1 ص270. [5]. اثبات الهداة، ج 5 ص 438. [6]. الهدایة الکبری، ص 169. [7]. الهدایة الکبری، ص 170. [8]. اثبات الهداة، ج 6 ص 167. [9]. اثبات الهداة، ج 6 ص 279. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بررسی و نقد دیدگاه ابن‌تیمیه پیرامون حدیث ثقلین.pdf
985.3K
📍 🔖عنوان مقاله: بررسی و نقد دیدگاه ابن‌تیمیه پیرامون حدیث ثقلین 🔰چکیده: ابن تیمیه در دو ساحت سند و محتوا اشکالاتی را به «حدیث ثقلین» و برداشت‌های امامیه از آن وارد کرده که افزون بر مخدوش‌کردن اسناد، محبت و پاس‌داشت عترت را نهایت مدلول حدیث قلمداد می‌کند. با نگاهی به منابع حدیثی اهل سنت می‌توان روایت این حدیث را از طریق 20 صحابه از پیامبر خدا(ص) پیگیری کرد که با واکاوی متون این حدیث، ویژگی‌های منحصر به فردی برای قرآن و عترت به دست می‌آید که در نتیجه این حدیث به عنوان مهم‌ترین وصیت پیامبر خدا(ص)، که ضمانتی الهی بر نجات امت از گمراهی است، شناخته می‌شود. همچنین، هیچ یک از روایات «کتاب الله و سنتی» که ابن‌تیمیه صحیح می‌داند، از جهت سند معتبر نیست. 📌 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔹یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم 🔶🔸 معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار می کند: ⏱ زمان: دوشنبه 1402/12/22 🔸ساعت 15 الی 16 🔖 مواجهه حوزه علمیه قم با جریان‌های تجدیدنظرطلب شیعه 🎙حجت‌الاسلام چگینی 🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه http://livehowzeh.ir/tv
📍در گفتگو با ایسنا مطرح شد؛ 🔰 در ماه مبارک رمضان از خداوند چه بخواهیم؟ 🖌ماه مبارک رمضان که به ماه نزول قرآن و برکات آسمانی مشهور است یکی از بهترین ماه‌ها برای ارتباط با خداوند است. شخص روزه دار به جهت پاکسازی روحی که بر اثر پیروی از دستور خداوند به دست آورده، دارای تقرّبی شده است که دعای او را به استجابت نزدیک کرده است؛ بنابراین، نوع دعا و نحوه درخواست او از خداوند بسیار اهمیت دارد. اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، ادعیه‌ای را برای ماه مبارک رمضان بیان کرده‌اند که بهترین شیوه جهت تحقق خواسته‌های دنیوی و اخروی مؤمنان است. 👤به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهره‌مندی معنوی بیشتر از این ماه پر برکت با رسول چگینی پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم به گفت‌وگو پرداختیم... 💢جهت مطالعه متن کامل به آدرس زیر مراجعه کنید: 👇👇👇👇 🆔 isna.ir/xdQLSr 👆👆👆👆 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
گونه_شناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهل سنت و وهابیت بر اساس خاستگاه کلامی و فقهی.pdf
844.5K
📍 🔖عنوان مقاله: گونه‌شناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهل‌سنت و وهابیت 🖌نویسنده مسئول: 🔰چکیده: اصلی‌ترین معیار مذاهب اسلامی برای تکفیر، انکار ضروری دین است که به عنوان تکفیر صحیح شناخته می‌شود. در نقطه مقابل، تکفیر نادرست وجود دارد که هیچ‌یک از ضروریات دین، انکار نشده است، اما به جهت جهل به مذهب خود یا مذهب طرف مقابل و یا جعل مبنای غیراسلامی، اموری که کفر محسوب نمی‌شود، به عنوان کفر قلمداد گشته است. مهم‌ترین عناوین تکفیر نادرست را می‌توان دوازده مورد دانست که به دو قسم مطابق با مبنا و غیر مطابق با مبنا تقسیم می‌شود. تکفیرهای غیر مطابق با مبنا عبارت‌اند از: انکار خلافت خلفا، ارتداد و سبّ صحابه، قذف عایشه، تحریف قرآن، غلو در حق اهل‌بیت(ع)، علم غیب و عصمت ائمه(ع)، خائن‌انگاری فرشته وحی، بداء و رجعت. این عوامل، از مواردی هستند که تکفیر بر اساس آن، با مبنای اهل‌سنت سازگار نیست. بنابراین با معرفت افزایی و تعامل سازنده میان مذاهب اسلامی، امکان رفع این تکفیرها وجود دارد، اما تکفیر مسلمانان توسط وهابیت به جرم عبادت غیر خدا، مطابق مبنای آنان در شرک‌انگاری توحید مسلمانان است و راهی برای اصلاح آن جز دست‌شستن از مبانی این فرقه وجود ندارد. بر پایه این تقسیم، می‌توان وهابیت را فرقه تکفیری دانست که تکفیر مسلمانان، جزو مبانی اعتقادی آنان است. 📌 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📊 نمودار گونه‌شناسی تکفیر در مذاهب اسلامی و وهابیت 🖌در سده های اخیر، مذاهب مختلف اسلامی متهم به تکفیری بودن شده اند و این اصطلاح بدون ضابطه مشخصی، مورد استفاده هر فرقه و گروهی قرار گرفته است. بر اساس معیاری که در تصویر فوق مشاهده می کنید، معیار تکفیری بودن یک فرقه، تکفیرهای مطابق با مبنای آن فرقه است که امکان رفع آن تکفیر جز با تغییر مبنای آن فرقه وجود ندارد. ♨️ بر پایه این معیار، وهابیت فرقه ای تکفیری است؛ زیرا تکفیر مسلمانان، در مبانی اعتقادی وهابیت نهفته است. اما سایر مذاهب اسلامی، هرچند تکفیرهایی نسبت به یکدیگر مطرح می کنند، اما این تکفیرها برخاسته از مبنای مذهبی آنان نیست و به جهت جهل به مذهب خود یا مذهب طرف مقابل صورت گرفته است. 🔹جهت آگاهی از جزئیات این نمودار مقاله گونه‌شناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهل‌سنت و وهابیت را مطالعه فرمایید. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
💐 عید نوروز بر ملت عزیز ایران مبارک ✏️ رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳: تبریک عرض میکنم به همه‌ی ملّت عزیز ایران عید نوروز و سال جدید را که امسال با ماه مبارک رمضان و بهار دلها و بهار معنویّت همراه شده است. ۱۴۰۳/۱/۱ 🌷 🔍 متن کامل پیام👇 khl.ink/f/55687
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، هر روزی که خدا نا فرمانی نشود آن روز، روز عید است. 📚نهج البلاغه، حکمت۴۲۸ 🌷نوروز مبارک🌷 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📸 امام‌علی(ع): هرروز را نوروز کنید ایرانی‌ها به‌مناسبت نوروز، سمنو و هدایای مخصوص این عید را برای حضرت علی(ع) می‌بردند و ایشان در پاسخ به محبت‌شان می‌فرمود: هرروز را نوروز کنید. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰چرا به محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام، غَرِی نجف می گویند؟ به اجماع شیعه، محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام در «غَرِی» نجف منطقه ای نزدیک کوفه بوده است (1). نجف به معنای زمين مرتفعی است دایره ای شكل كه بر اطراف خود مشرف است (2). بیشتر روایات تاریخی که به محل دفن امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره کرده اند، موضع آن را «غَرِی» دانسته اند. اهمیت این مکان باعث شد بعدها اقوامی با نام «غَرَوی» شناخته شوند که به جهت انتساب آنها به این مکان بوده است. در این نوشته به دنبال فهم چرایی اطلاق این عنوان بر مکان دفن امیرالمؤمنین (ع) هستیم. واژه غری از ماده «غرو» در لغت به معنای خوبترين هر چيزی و يا بناء زيبا است (3). آنچه از گزارشات تاریخی فهمیده می شود، این منطقه قبل از دفن امیرالمؤمنین(ع)، منطقه مجهولی نبوده است؛ بلکه در آنجا دو بنای مناره ای شکل وجود داشته که در آن منطقه بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده است؛ بنابراین، آنجا را به اعتبار آن بنای زیبا با نام «غریان» می شناخته اند (4). مورخان گفته اند که این بنا توسط نعمان بن منذر (م ۵۵۴م) كه از سوی پادشاه ساسانی به عنوان حاکم حیره گمارده شده بود، ساخته شده است (5). نعمان برای جبران اشتباه در قتل دو نفر از ندیمانش به نام عمرو بن مسعود و خالد بن نضلة که در حال مستی به قتل آنان حکم کرده بود، دستور ساخت آن بنا را داده بود (6). این بنا كه بر اساس معماری مصری ساخته شده بود، تا حدود نیمه قرن دوم به صورت کامل باقی بود. فرزدق (م 110ق) که شبی را در آنجا بیتوته کرده بود، از وجود هر دو مناره خبر داده است (7). شعر ابوالطفیل (م 100ق) نیز این گزارش را تأیید می کند (8). اما از گزارش معن بن زائده شیبانی (م 151ق) فهمیده می شود که در آن زمان یکی از مناره ها تخریب شده و دیگری کج شده بود. گفته شده یکی از مناره ها به دستور منصور عباسی (حک: 136-158ق) به گمان وجود گنج در آن تخریب شده است (9). از اشعار سید حمیری (م 179ق) نیز فهمیده می شود در زمان او، تنها یک غری باقی مانده بود (10). گزارشات دیگری از سرنوشت این غری در دست نیست. بنابراین، می توان ابراز داشت که آن مکان قبل از دفن امیرالمؤمنین علیه السلام، موضع دفن برخی افراد بوده است و پس از دفن حضرت و آشکار شدن محل قبر ایشان، مهمترین نشانه آن منطقه شناخته شده است. 🖌رسول چگینی 📌پی نوشت: (1). الارشاد شیخ مفید، ج 1 ص 10؛ ارشاد القلوب دیلمی، ج 2 ص 346. (2). تاج العروس زبیدی، ج 12 ص 491. (3). لسان العرب، ج 15 ص 122. (4). مجمع البحرین، ج 1 ص 315. (5). خزانة الأدب عبدالقاهر بغدادی، ج 11 ص 289. (6). معجم البلدان، ج 4 ص 196. (7). دیوان فرزدق، ص 336. (8). تاریخ طبری، ج 6 ص 343. (9). معجم البلدان، ج 4 ص 197. (10). أدب الطّف سید شبر، ج 1 ص 174. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🇵🇸 چرا از فلسطینِ سُنی حمایت کنیم؟! چه کشیده ایم از دایه های مهربانتر از مادری که حتی بر امام خویش پیشی گرفتند: چه آن زمانی که خلیفه دوم برای دریافت صلاح کار خویش، به نزد امیرالمومنین علی علیه السلام آمد و حضرت او را از حضور در معرکه نبرد باز داشت؛ و چه آن زمانی که امام سجاد علیه السلام برای مرزبانان و سپاه اسلام که توسط دستگاه خلافت اداره می شد، دست به دعا برداشتند و به جان آنان دعا نمودند؛ بودند مدعیانی که این کارها را نادرست می دانستند و آن را مماشات و تساهل در اقامه دین قلمداد می کردند! دقیقا مانند این سنگ اندازی هایی که برخی در قبال مسأله فلسطین انجام می دهند. اینان گمان کرده اند حمایت و دفاع از قدس شریف و فلسطین به معنای تایید و حمایت از مذهب اهل سنتی است که در آن مناطق پیرو دارد! غافل از اینکه برای دشمن تا دندان مسلحی چون اسرائیل، شیعه و سنی تفاوتی ندارد و او همه ما را به چشم مسلمان می بیند! دشمنی او با اسلام و قرآن است که امروز مصداق خارجی آن، اهل سنت شده اند و اگر موفق شود و ارابه جنگی خود را پیش آورد، فردا رویای مبارزه با اسلام را با مبارزه با شیعه تعبیر می کند. شیعه واقعی کسی است که سیره اهل بیت علیهم السلام را نصب العین خود قرار دهد؛ همانگونه که امیرمومنان به جهت حفظ از کیان اسلام در برابر کفر و شرک، به خلیفه مسلمانان کمک کردند و همانگونه که سیدالساجدین برای حفاظت از قلمرو اسلام، در فکر مرزبانان بودند، ما نیز باید در اندیشه فلسطین اشغالی باشیم. حمایت ما از فلسطین، حمایت از کیان و قلمرو اسلام است. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابن‌تیمیه به فضائل اهل‌بیت(ع)».pdf
10.95M
📍 🔖عنوان مقاله: نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابن‌تیمیه به فضائل اهل‌بیت(ع)» 🖌نویسنده مسئول: 🔰چکیده: در مقاله‌ای که با هدف پاسخ به ادعای اجحاف و تقصیر ابن­ تیمیه نسبت به جایگاه و فضائل اهل­‌بیت(ع) منتشر شده، قرائتی متفاوت و غیرواقعی از شخصیت ابن­‌تیمیه ارائه شده است. در آن مقاله، ابن­‌تیمیه چنین معرفی شده است که دارای نگاه اجلالی و تثبیتی به فضائل اهل­‌بیت(ع) بوده و بر موالات، مرجعیت علمی، طهارت و نزاهت انحصاری ایشان، باور داشته است. با توجه به این­که بازشناخت یک شخصیت جز با جامع‌نگری به اقوال و کردار آن شخص محقق نمی‌شود، برای آشنایی با ابن­‌تیمیه باید همۀ تألیفات او را از زیرچشم گذراند. تصریحات فراوانی که در کتاب‌های ابن­‌تیمیه وجود دارند، با ادعای نویسندۀ مقالۀ مزبور در تعارض است. یک‌جانبه­ نگری، جامع­ و­مانع­ نبودن برداشت نویسنده، استنادات ناقص و چشم ­پوشی نسبت به فهم اندیشمندان اهل سنت از سخنان ابن­ تیمیه، مهم‌ترین نقدهایی­ است که این مقاله را به چالش می‌کشد. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اولین اذان ضبط شده در ایران 🔻 توسط محمد فلاحی (1246-1352) مؤذن و مناجات خوان دوره مظفرالدین شاه در سال 1291 شمسی 📣اذان در مقام بیات 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙قدیمی‌ترین اذان ثبت شده در مسجد النبی (ص) مدینه منوره 🔻به همراه تصاویری از مسجد النبی (ص) سال 1907م 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ و هنگامی که فرمان ما فرا رسید، آن شهر و دیار را زیر و رو کردیم؛ و بارانی از سنگ [= گِلهای متحجر] متراکم بر روی هم، بر آنها نازل نمودیم.(82هود) 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ سکانسی فوق تاریخی بِسم الله القاِصمِ الجَّبارینَ و مُبیرِ الظّالِمین به نام خدای درهم شکننده سرکشان و نابودکننده ستم‌کاران 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍 🔰رابطه میان علم تاریخ و علم حدیث ارتباط میان تاریخ و حدیث بر کسی پوشیده نیست، به گونه ای که گفته شده یکی از دو علومی که بیشترین ارتباط را با یکدیگر دارند، علم تاریخ و حدیث است؛ زیرا کسی که در علوم حدیث مانند جرح و تعدیل و طبقات و غیره پژوهش می کند، برای دستیابی به دیدگاه صحیح نیاز به تاریخ دارد تا آن موارد را به دست آورد، و در طرف مقابل کسی که در تاریخ به تحقیق مشغول است، به علم حدیث نیاز دارد تا آثار و روایات رسیده را مورد صحت‌سنجی قرار دهد. بنابراین ارتباط میان حدیث و تاریخ کاملاً دو سویه بوده است؛ زیرا یکی از ارکان بررسی های حدیثی، رجال حدیث است که آن نیز از فروع علم تاریخ محسوب می شود، به همین جهت برخی تصریح کرده اند که علم تاریخ، فنی از فنون علم حدیث است، و سوی دیگر آن بررسی های سندی است که راهی جز استفاده از علم تاریخ ندارد. البته این سخن به معنای یکسان‌دانستن تاریخ و حدیث نیست، بلکه همگان تصریح کرده اند که میان محدث و مورخ تفاوت وجود دارد. محدث کسی است که به روایات مربوط به پیامبر(ص) اشتغال دارد و البته که این روایات، اخبار تاریخی به شمار می روند. مورخ کسی است که به مطلق اخبار تاریخی سروکار دارد و از اصول علم حدیث در بررسی روایات تاریخی پیروی می کند. البته در نزد مسلمانان نیز معروف است که علم تاریخ از منهج علمای حدیث بسیار تأثیر پذیرفته است. همچنین گفته شده که مسلمانان اولین گروهی بودند که روایات تاریخی را مورد بررسی قرار دادند و ابزار آنان برای این بررسی، علم حدیث بوده است. نتیجه سخن اینکه نمی توان میان تاریخ و حدیث جدایی انداخت. 🔖 بخشی از مقاله: واکاوی چرایی موضع‌گیری دوگانه عالمان اهل‌سنت در مواجهه با هشام بن محمد ابن کلبی(م 204هـ) 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📣 برگزاری نشست علمی 🔹موضوع: مواجهه علما با جریانهای تجدیدنظر طلب شیعی 🎙ارائه دهنده: حجة الاسلام رسول چگینی 🔸زمان: چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه ساعت 17 🔸مکان: صفائیه، کوچه21، دارالقرآن و بیت علامه طباطبایی رحمه الله 🔰مرکز تخصصی امام خامنه ای مدظله العالی
📍 🔰دیدگاه علمای نحوی درباره ترکیب عبارت «لا اله الا الله» آراء عالمان نحوی درباره خبر لای نفی جنس را می توان به سه دیدگاه تقسیم کرد: 🔹دیدگاه اول (تقدیر خبر): این دیدگاه که غالب نحویان بر این نظر رأی داده اند، بر مبنای این است که برای لای نفی جنس، باید خبری در تقدیر گرفت. البته کلمه تقدیری مورد نظر آنان متفاوت است. برخی «موجود» برخی «فی الوجود» برخی «لنا» و برخی الفاظ مشابه و یا تخییر میان این موارد را ذکر می کنند. اما همه آنها اتفاق دارند که خبر «لا» محذوف است. برخی نحویان متاخر نیز کلمات دیگری را در تقدیر گرفته اند از قبیل «مستحق للعباده» و «معبود بحق» که بیشتر در نوشته های معاصرین دیده می شود که نشان از تاثیرپذیری آنان از اشکالاتی است که به این تعابیر شده و در ادامه به آنها اشاره می کنیم. 🔹دیدگاه دوم (خبر مذکور): این نظر بر این پایه استوار است که نیازی به تقدیر گرفتن خبر برای «لا» نداریم و خبر یکی از کلماتی است که در عبارت «لا اله الا الله» وجود دارد. اما در تعیین خبر اختلافاتی دیده می شود. برخی مانند زمخشری در کتاب «مسأله فی کلمه الشهاده» بر این باور است که «لا اله» خبر مقدم و «إلا الله» مبتدای مؤخر است. زیرا این جمله به خودی خود مفید و مستقل است و در واقع «الله إله» بوده و برای نفی معانی دیگر به صورت «لا اله الا الله» درآمده است. مانند «جائنی زید» که آمدن زید را می فهماند اما ممکن است شنونده گمان کند در کنار زید، شخص دیگری نیز آمده است؛ به منظور دفع چنین توهماتی، متکلم آن را به صورت «ما جائنی الا زید» استعمال می کند که هم بر آمدن زید دلالت دارد و هم بر نفی آمدن غیر زید. عبارت «لا اله الا الله» نیز بر این شیوه است و برای نفی توهم وجود «غیر الله»، از این ترکیب استفاده شده است. شماری دیگر «الله» را خبر برای «لا» گرفته اند. ابن هشام انصاری(م 761ق) این قول را نقل و آن را به جهت مخالفت با قواعد نحوی نادرست می شمارد. زیرا خبر «لا» حتما باید نکره منفی باشد ولی اسم «الله» معرفه موجبه است. 🔹دیدگاه سوم (بدون خبر): عده ای با تکیه بر قواعد نحوی بر این باورند که هیچ خبری برای «لا» وجود ندارد. این قول به جهت قاعده نحوی است که از خلیل، سیبویه و زجاج نقل شده که می گویند «لا» تبرئه تنها در اسم عمل می کند و هیچ خبری ندارد. در این صورت نیازی به تقدیر گرفتن خبر برای «لا» نداریم. البته ابن هشام این سخن را نادرست می داند و شواهدی بر بطلان این ادعا اقامه کرده است. 🔅برای مطالعه متن کامل، به مقاله کاوش رویکردشناسانه دیدگاه اندیشمندان فریقین پیرامون تبیین «لا اله الا الله» مراجعه کنید. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|