eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
168 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 سیاست هایی برای عدم اجرا؟ 🔻 به مناسبت چهارمین سال ابلاغ ✴️به اذعان همه‌ اندیشمندان و متخصصان شرق و غرب، و مولد در هر کشور، مهم‌ترین بازوی تولید علمی، تولید ثروت، دفاع از کشور و ... محسوب می‌شود. سیاست‌های کلی جمعیت ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ در ۱۴ بند توسط رهبر انقلاب ابلاغ گردید؛ پس از ۴ سال می‌توان اقداماتی که در حال انجام است را با این تطبیق داد. در زیر اجمالاً به چند مورد اشاره شده است: 🔸 سیاست های کنترل جمعیت 🔹 در ایران پس از انقلاب اسلامی روند قانونی و دولتی کنترل جمعیت با حمایت شدید نهادهای بین المللی، پس از توقف چند ساله مجدداً در سال ۱۳۶۷ آغاز شد و علیرغم رسیدن به نرخ باروری مدنظر این برنامه در سال ۱۳۷۱ ، این روند ادامه یافت؛ البته از سال ۱۳۹۱ و با پیگیری مستقیم شخص رهبری، در ظاهر برخی تحرکات به سمت فرزندآوری شکل گرفت ولی در عمل، مصوب مجلس شورای اسلامی که در آن بسیاری از حقوق فرزند سوم به بعد به رسمیت شناخته نمی‌شد، به قوت خود باقیست و وزارت بهداشت نیز هم‌چنان از طریق بسیاری از مراکز بهداشت در سراسر کشور به و نیز آموزش‌هایی در مورد سنّ باروری زیر ۳۵ سال، لزوم فاصله گذاری ۳-۵ ساله بین فرزندان و ... که دلایل علمی‌ای در رد آن‌ها وجوددارد، ادامه می دهد! 🔹 بنابر بند ۱۴ سیاست جمعیت، لازم است « رصد مستمر از سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی» انجام شود. 🔸 سقط جنین 🔹 در فاصله ی سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲ با وجود آن که پوشش از بارداری در کشور بیشتر شد، آمار جنین قریب به سه برابر شد. این موضوع دقیقاً با تجربه غربی مشابه آن در امریکا نیز مطابقت داشت (زمانی کمیته کار و منابع انسانی سنای امریکا اعلام کرده بود "در بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۱ ایالت‌هایی که بیشترین بودجه را صرف وسایل تنظیم خانواده کرده بودند، بیشترین افزایش موالید نامشروع و سقط جنین را داشتند"). 🔹 متاسفانه فرهنگ تنظیم خانواده از طریق کم ارزش نشان دادن وجود نوزاد، دامن زدن به خودخواهی‌های افراد و همچنین القای بی‌بندوباری، منجر به ترویج جنایت سقط جنین در کشور ما شده است. هم اکنون سقط جنین در کشور (با آمار ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار مورد بر اساس اعلام دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت) سالیانه بیش از پانزده برابر تصادفات جاده‌ای قربانی می‌گیرد. در شرایط بحران جمعیتی در کشور، از دست دادن این تعداد از کودکان که معادل ۱۶% موالید زنده سالانه است، خود مسأله مهمی است. 🔹 بخش دیگری از سقط جنین نیز به دلیل ترس از تولد جنین معلول رخ می‌دهد. اگرچه در منابع پزشکی دنیا از نظر داشتن فرزند دارای نقایص ژنتیکی برای انجام سقط درمانی و قانونی، تنها در بارداری‌های بالای ۳۵ سال و یا در موارد وجود سابقه نقص ژنتیکی در خانواده انجام می‌شود، اما در ایران به دلیلی نامعلوم این غربالگری ها در همه زنان باردار انجام شده و در صورت عدم تمایل والدین به انجام آن، مراکز بهداشت ضمن ترساندن والدین از عواقب امر، از آنها برائت‌نامه کتبی می‌گیرند. باید دید چقدر این اقدامات منطبق با بندهای ۳ و ۴ این سیاست است: «۳. اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط. ۴. تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری». 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔸 آموزش های جنسی به کودکان، نوجوانان و جوانان 🔹 ویلیام گاردنر نویسنده کانادایی کتاب می‌نویسد «این به اصطلاح ، به واقع باید نوعی از آموزش ارزش‌ها (!) تلقی شود؛ زیرا مطمئناً قوی‌ترین سلاح قابل تصویر برای حمله به ازدواج، خانواده و جامعه است.» در غرب نتیجه این آموزش‌ها به اذعان نویسندگان غربی چند صد برابر شدن موارد و سقط جنین بود. 🔹 هم اکنون در کشور ما نیز چندی است که آموزش‌های جنسی به بهانه‌های مختلف بهداشتی و درمانی به شدت مورد توجه قرار گرفته‌ است. رهبر انقلاب در دیدار اعضای برگزار کننده کنگره سالیانه «خانواده و سلامت جنسی» در سال ۱۳۸۸ فرموده‌اند: «نکته‌ای که بسیارحساس و مهم است این کاری است که چند سال قبل از این داشت انجام می‌گرفت و بنده جلویش راگرفتم. آموزش همین مسائل در محیط‌های آموزشی به جوان‌ها است. این بسیار چیز بدی است. سم مهلکی است. قطعا آموزش در شرف ازدواج یک حرف است، آموزش در مدارس و دبیرستان و دانشکده یک حرف دیگر است. آن مطلقا قابل قبول نیست. به آن طرف اصلا حرکت نکنید. این خودش ترویج و تشدید مسائل جنسی است. یکی از چیزهایی که در اسلام بر آن تاکید شده، همین است که ما احساسات جنسی را در جوان و کودک بیدار نکنیم. یعنی بیدارکردن غریزه جنسی باید هرچه ممکن است به تاخیر بیفتد. توجه کنید مسئله محرم ونامحرم، نگاه نکردن و پوشش، به این چیز‌ها ارتباط پیدا می‌کند؛ بنابراین مسئله آموزش این چیز‌ها در دوره‌های آموزشی و برای جوان‌هایی که در شرف ازدواج نیستند و برای ازدواج نیامده‌اند، شما باید به کلی جلویش را بگیرید». 🔸 موانع پیش روی ازدواج 🔹 یکی دیگر از عوامل مهم ، موارد اثرگذار بر ازدواج و تشکیل خانواده است. در حالی که آگاه‌سازی و نوجوانان در کشور به طور فزاینده‌ای در حال وقوع است، ازدواج شرعی و قانونی هر روز سخت‌تر و دور از دسترس‌تر می‌شود. طرح «ممنوعیت ازدواج زیر ۱۸ سال» در مجلس و از سوی دیگر ایجاد قوانینی مانند «طرح غربالگری اجباری ژنتیکی پیش از ازدواج»، جوانان خواهان ازدواج را با سدی جدید مواجه می‌کند. در صورت اجرای طرح اجباری غربالگری در کشور، زوجینی که احتمال مشکل ژنتیکی برایشان مطرح شود، مجبور خواهند بود که برای دریافت مجوز ثبت قانونی ازدواج به مراکز تخصصی مربوطه مراجعه کرده و هزینه‌های هنگفت بعضاً چند میلیونی را که مورد حمایت دولت یا بیمه‌ها نیستند برای انجام آزمایش های مربوطه بپردازند. پرداخت این هزینه توسط عموم مردم شهری و روستایی کشور، معقول و منطقی نیست و قطعاً اجرای این طرح در شرایطی که هرساله نرخ ازدواج در کشور کاهش می‌یابد، نمی‌تواند وجهی عقلانی داشته باشد. 🔹 اما معضل دیگری که این طرح به دنبال خواهد داشت، ایجاد واهمه و اضطراب در عموم زنان کشور است. در واقع هنگامی که یک زوج، بی دلیل و بدون هیچ سابقه ناهنجاری ژنتیک در خانواده و حتی بدون وجود نسبت خویشاوندی، ناچار می‌شوند که تحت بررسی‌های غیر ضروری قرار بگیرند، به صورت ناخو‌دآگاه گمان خواهند کرد که احتمال وقوع مشکلات ژنتیک در فرزندانشان زیاد است. امری که را افزایش داده و زوجین را بی‌جهت دچار ترس و اضطراب خواهد کرد. در واقع «ایجاد هراس عمومی از تولد فرزند معلول» دستاورد بی چون و چرای اجرای این طرح است؛ چنان که نظیر آن در «اجباری شدن غیرعلمی غربالگری های دوران بارداری» توسط وزارت بهداشت تجربه شده و ضمن تحمیل هزینه‌های هنگفت به خانواده‌ها، به سهم خود، آنها را نسبت به فرزندآوری بیشتر بی‌رغبت کرده و آمار جنایت سقط جنین غیرقانونی را افزایش داده است. 🔹 باید دید این اقدامات قانونی و اجرایی چقدر با بند ۲ سیاست جمعیت منطبق است: «۲- رفع موانع ازدواج، و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد». ✍️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 فتح خرمشهرها ✴️ بعضی روزها آنقدر شورانگیز است که در طول زندگی هر وقت به یادش می‌افتی، شیرینی و شهدش زیر زبان می‌آید. آنقدر خاطره انگیز است که دوست داری تمام عمر با آن خاطره ، روز و شب را بگذرانی. آن قدر شعف انگیز است که می خواهی بهترین جشن ها و مهمانی هایت را بخاطر آن برگزار کنی و آن قدر روح انگیز است که هر بار با فکر و ذکرش، جان تازه ای می گیری برای تحمل همه سختی ها و گذر از همه دست اندازها در رسیدن به هدف ها و تحقق آرمان ها. 🔹 از این روزهای خوب هم "شخصی و خانوادگی "شان پیدا می‌شود، هم "گروهی و حزبی" شان و هم "اجتماعی و مردمی" شان. بدیهی آنکه، هرچقدر این روزها عمومی تر و فراگیرتر، جنبش و انرژی حاصل از آن ها بیشتر و هم افزاتر و عطر و ریحان آن ها روح افزاتر. 🔹 در سیر تاریخ جوامع، روزهای بزرگ و خوب عمومی، معمولاً نادرند و کمیاب، اما در طول سال های حیات باشکوه انقلاب ما، این ایام بیشتر از حد متعارف دیده می شوند؛۱۲ بهمن ۵۷، سرآغاز این ایام خوش و دلنشین است که مردم با تمام وجود به استقبال یگانه دوران شان آمدند و را چون دری ثمین و گرانمایه در گنجینه دلهای شان پاسداری نمودند. @Rushdisu 🔹 اواخر مرداد ۶۹ و روزهای تحمیلی نیز همین بهجت عمومی دلها و قلوب آحاد مردم را در شهرها و خیابان ها و محلات و کوچه ها تا هفته ها و ماهها دربرگرفته بود. 🔹 در سطحی دیگر، صعود تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه (بعد از ۲۰ سال و برای اولین بار پس از انقلاب) در سال ۷۶ و پیروزی تیم ملی فوتبال مان بر در ۳۱ خرداد ۷۷ (در همان جام جهانی) نیز همین حس و حال شعف عمومی را بر دل‌ها افکنده بود. 🔹 اما، شاید مهمترین روز پیروزی و نشاط عمومی ایرانیان، در دهه های اخیر، روز سوم خرداد ۶۱ ، روز . این روز پر از نماد و پیام است: نام عملیات "الی بیت المقدس" همچنان پیام آور و زنده می نماید. دیگر نماد آن، خوشحالی فتح و ظفر رزمندگان در کنار مسجد جامع خرمشهراست. دیگر نشان فاخر باقی مانده در اذهان نوحه"ممد نبودی ببینی" کویتی پور در مدح و رثای شهید جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهراست که هشت ماه قبلش آسمانی شد. صدای " شنوندگان عزیز! توجه فرمائید، شنوندگان عزیز، توجه فرمائید، خونین شهر، شهر خون ، آزاد شد ..." رادیو سراسری دیگر نشانه یادگار و ماندگار آن روز است. نماد سرود " این پیروزی خجسته باد ... " محمد گلریز نیز در همه پیروزی های بعدی شیرینی و حلاوت فتح خرمشهر را زنده می کرد. تابلوی" خرمشهر خوش آمدید، جمعیت ۳۶ میلیون نفر" که همه ایران را خرمشهری نشان می داد و نامیدن "خونین شهر" به جای خرمشهر، از دیگر نمادهای برجسته آن روز های خوب بودند.اما از همه مهمتر و والاتر، جمله نورانی امام :"خرمشهر را آزاد کرد"، است که بر پیشانی نمادهای ماندگار آن واقعه می درخشد. @Rushdisu 🔶 حالا چند سالی است این همه نماد عزت بخش و وحدت آفرین، به پیام جدیدی گره خورده است: " جوان‌های عزیز! بچه‌هاي عزیز من! فردا مال شماست، آینده مال شماست، شما هستید که باید این تاریخ را با عزتش محفوظ نگه دارید، شما هستید که این بار مسئولیت را بر دوش دارید، ، نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است ... " رهنمودی از امام روشن بین و حکیم انقلاب برای تحقق آرمان‌های بلند و متعالی آن. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔶 حال برای "فتح خرمشهرها" چه باید کرد؟ مروری اجمالی بر مسیر فتح خرمشهر، ما را به چهار عامل محوری که منجر به این فتح عظیم شد، می‌رساند: 1⃣ حضور فرماندهانی موحد، مومن، شجاع، خردمند، خوش فکر و جان بر کف که توکل شان بر بود و نه بر کدخدا. 2⃣ اجتماع لشگر اسلام و ایران، بر خود باور و اعتقاد داشت و او را نائب امام زمان(عج) می‌دانست و امر و رهنمودش را امر حق و اطاعت و رهرویش را واجب و فرض، قلمداد می‌کرد. در حقیقت، رهنمود ولی امر را می‌دانست و نه سپر بلای روزهای ندانم کاری. 🔹 در واقع، نیروها حول محوری واحد که همان ولایت امر است، از الزامات اساسی فتح عظیم بشمار می رفت. اگر در بین صفوف نیروها نقار و شکاف باشد، بخش اعظمی از توان، صرف ترمیم و توجیه خواهد شد و آنگاه نای و قدرتی برای مقابله و مواجهه نمی‌ماند. 3⃣ ، متناسب با احوالات و اقتضائات، از مهمات امر فتح خرمشهر بود. در شرایط فعلی که میدان جنگ، حوزه اقتصادی کشور و معیشت مردم را نشانه گرفته، لازم است با فهم راهبردها و قواعد قرآنی و عبرت از سیره و تاریخ، سازمان مناسب را شکل دهیم. تدبیر ولی در این شرایط، تحقق الزامات اقتصاد مقاومتی است و این موضع قبل از هر عملی، نیازمند باور و اعتقاد است. @Rushdisu 4⃣ در عین وجود یک ساختار فرماندهی سلسله مراتبی و زنجیره فرمان، بین تمام نیروها در همه سطوح، و اتحاد بود و بالا و پائین به معنی برخورداری و نابرخورداری وجود نداشت. لذا مدیرانی که مختصات و قیافه زندگی شان با مردم عادی، زمین تا آسمان متفاوت است و مصرف گرایی و تجمل آرایی و عافیت طلبی را بعنوان حق مدیریت خود گرویی گرفته‌اند، نمی‌توانند بنیان مرصوص درست کنند. 🔹 اگر می خواهیم باز هم فتح و ظفرهای جدید ببینیم، بایست را فهم و عمل کنیم تا حلاوت ایام، کام ما و همه مستضعفان عالم را شیرین نموده و چشمان مان را به تحقق وعده های قطعی خدا روشن نماید. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
️✅ 📄 نقادی مبناگروی 🔻 بازخوانی مبناگروی حداکثری از منظر شهید صدر ✴️ ، دردهه پنجاه میلادی قرن بیستم، سرمقاله¬ هایی باعنوان «رسالتنا» در مجله «الأضواء» به چاپ می رساند که عمدتاً از سوی علمای نجف تولید و بازخوانی می شد. او در ابتدای این سرمقاله ها، شرط اساسی برای موفقیت هر نهضتی و ازجمله نهضت برآمده از مکتب اصیل اسلامی را، از سوی افراد جامعه وایمان عموم جامعه به مکتب بر می شمارد و مسئله چالش برانگیز برای امت اسلام را، عامل دوم یعنی فقدان فهم و درک جامع و کامل ازمکتب را برمی شمارد و راه تحقق کامل اهداف نهضت اسلامی را فهمی فراگیر ازمکتب اسلام برمی‌شمارد. 🔹 ایشان در یکی ازاین مقالات به چالش از سوی برخی متفکرین جهان اسلام درمواجهه با تفکر مدرن می پردازد. @Rushdisu 🔹 شهید صدرمی پذیرد که مدرنیته و تمدن غرب، با تمامی افکار و مفاهیم و هویت فرهنگی که دارد، دارای مبنایی فکری به نام دموکراسی،آزادی های اساسی فکری و دینی و سیاسی و اقتصادی و به طور کلی چارچوب اساسی فلسفی درنگریستن پیرامون زندگی، هستی و جامعه است به گونه ای که این چارچوب فکری و فلسفی، نقشی اساسی در تعیین گرایش وجهت گیری علوم انسانی و اجتماعی مدرن ایفا کرده است. 🔹 از این جهت به باورشهید صدر، تأثیر مبادی نظری و فلسفی مدرنیته، تأثیری غیرقابل انکار بر قواعد و نظریه های اقتصاد مدرن، روان شناسی و جامعه شناسی گذاشته و همگی در خدمت رسالت اجتماعی تمدن غربی قرار گرفته است. این داستان در موردتفکر دنیای شرق و تمدن مارکسیستی نیزبه باور ایشان صادق است. 🔹 امااین پیوند محکم دراندیشه شهید صدر، حاوی دلالت های مفهومی و تحلیلی خاص خود است. دراین تبیین و تدقیق است که مسیری که شهیدصدر پیش روی نسل حاضر باز می کند، از برخی جریان های فکری غرب ستیز و انتقادی دنیای مدرن در سنت اسلامی فاصله می گیرد و باتأکید بر فهم هوشمندانه و عالمانه ازهرگونه افراط وتفریط در مواجهه باافکار دنیای مدرن پرهیز می دهد. 🔹 این تبیین نیازمندتدقیق (یا هر عنوان دیگری شبیه این همچون اصول با قواعد یا فلسفه با علم در معنای مطلق خود) وبه ادبیات شهید صدر «زیربنا» با «روبنا» است. آنچه در دنیای مدرن رقم خورده،به باور شهید صدر آن بوده است که افکار و نظریه های شکل گرفته در تمدن مدرن، تابع معیارهای نظری و مبنایی مدرنیته است و از مخالفت با آن مبنا پرهیز دارد؛ حال ممکن است برآمده ازآن معیارهای نظری و مبنایی باشد یا نباشد. به واقع تعیین میزان ارتباط میان چارچوب مبنایی نظری مدرنیته با افکار ومحصولات دنیای مدرن تابع فهم رابطه تولیدی میان مبانی و مبادی نظری با نظریه ها واندیشه های غربی است. 🔹 شهید صدر در مقاله پنجم از کتاب «رسالتنا» با نقد مواجهه برخی پژوهشگران اسلامی با افکار نظریه پردازان علوم انسانی و اجتماعی مدرن با مبناگروی خارج از اعتدال و دقت بیان می کنندکه اولین نکته دراین مواجهه بایدقبل از هر چیزفهم میزان ارتباط نظریه های علوم انسانی واجتماعی مدرن با مبنای و مبادی نظری قابل خدشه مدرنیته است. در پرتو این توجه است که داوری در مورد امکان استفاده ازاین اندیشه ها و تلائم با معرفت دینی مطرح می گردد. 🔹 مسیری که برخی پژوهشگران در جهان اسلام معاصر در مواجهه با نظریه های علوم اجتماعی مدرن درپیش گرفته اند که چون آن نظریه از آن مبنای نادرست غربی استنتاج شده است، پس غلط است، به باور شهید صدر مسیر صحیحی نیست زیرا: «استنباط یک اندیشه از یک مبنا در عرصه های نظری معنایش این نیست که آن اندیشه ازآن مبنای خاص نتیجه شده و هر سرنوشتی که آن مبنا دارد، آن اندیشه هم داشته باشد؛ بلکه معنایش آن است که آن اندیشه به گونه ای قالب ریزی شده است که با آن مبنا تضاد نداشته باشد، خواه آن اندیشه ازآن مبنا به طور مستقیم یا غیرمستقیم گرفته شده باشد. آن مبنا هرچند نادرست است ولی ضرورت ندارد که هر اندیشه ای که بایک مبنای غلط تضاد نداشته باشد، خطا باشد». @Rushdisu 🔶 بینشی که شهیدصدر، در فرازی از کتاب «رسالتنا» دراختیار ماقرار می دهد، حاوی بازخوانی مهم ازسویی درفرآیند شناخت تمدن غرب وتحلیل علوم انسانی واجتماعی معاصر و ازسوی دیگر درمرحله ساخت تمدن اسلامی وتولید علوم انسانی اسلامی است. تحلیل مبناگرایانه خطی در تحلیل نظریه های مدرن و بعدتلاش برای ساخت نظریه اسلامی در مورد حیات اجتماعی انسان ازمبادی و مبانی فلسفی به گونه خطی وگاه بافهم یک سویه و مستقل از واقعیت، امری است که نهضت رابا چالش و رکون مواجه کرده است. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
🏠 💢 🔹گویا را خلاصه کرده ایم در نماز و روزه و دعا و قرآن خواندن و بر سرگرفتن. حال آنکه فریضه بسیار مهمی است که سه بار در مورد تأکید قرار گرفته است. 🔹پیامبر(ص) در ابتدای این خطبه دستور می دهند به طور ویژه در ماه مبارک رمضان با قوم و خویشان خود ارتباط برقرار کنید: «وَ صِلُوا أرحامَکُم» 🔹در ادامه خطبه صله رحم در این ماه را اینگونه بیان می کنند که: « مَن وَصَلَ فیه رَحِمَه وَصَله اللهُ برحمَتِهِ یومَ یَلقاه» هر کس در این ماه با خود رابطه برقرار کند، خداوند نیز در روز قیامت با او رابطه رحمانی و محبّت آمیز برقرار می کند 🔹 اگر کسی در ماه مبارک رمضان نخواند، نکند، نخواند، ندهد و نکند، گناه نکرده است؛ امّا اگر با فک و فامیلش قطع رابطه کند، قطعاً مستوجب است: « وَ مَن قَطَعَ فیهِ رَحِمَهُ قَطَعَ اللهُ عَنهُ رَحمَتَه یومَ یَلقاهُ »: و هر کس در این ماه با خویشاوندان خود کند، خداوند نیز در روز قیامت او را از رحمتش محروم می کند. 🔷یادمان باشد یکی از واجبات و مقدم بر تمام مستحبات رمضان است. 👤 : پژوهشگر مرکز رشد 🌱 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄غذای دانشجویی 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در ✴️عمده هزینه‌های زندگی دانشجویی در توسط خود دانشجویان تأمین می‌شود. این امر علاوه بر هزینه شهریه است. یکی از این موارد، غذای دانشجوییست. 🔹 بر خلاف دانشگاه‌های ، چیزی به نام غذای یارانه‌ای وجود ندارد. شاید یکی از اولین مطالباتی که دانشجویان در ایران از بدو تحصیل دارند، وضعیت غذا باشد. اما این جا، غذای دانشجویان و ژتون دانشجویی، از جمله مواردیست که دانشگاه‌ها به کلی از عهده خود برداشته‌اند. بجز یک وعده غذایی که در آستانه سال نو به مناسبت کریسمس به رایگان به دانشجویان بین‌المللی داده شد. 🔹در عوض، تأمین غذا به بخش خصوصی سپرده شده است. بدین منظور در دانشگاه چندین غذاخوری، اغذیه‌فروشی، کافه و سوپرمارکت وجود دارد. با سالن‌های کوچک و بزرگ، که همگی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و با به دانشجویان، اساتید، کارکنان یا سایر افراد غذا یا نوشیدنی ارائه می‌کنند. @Rushdisu 🔹 بنابراین اعتراضات دانشجویی، چیدن سینی در کف حیاط دانشگاه، قاشق به سینی زدن و سایر مطالبات و اعتراضاتی که معمولاً دانشجویان ایرانی حق خود می‌دانند، از اساس وجود ندارد. 🔹 وعده غذایی ناهار در انگلیس، وعده‌ای است: معمولاً یک ساندویچ کوچک، یا غذای مختصری که افراد با خود از منزل می‌آورند. بعضی‌ها نیز یک لیوان قهوه با مقداری بیسکویت می‌خورند. البته هواداران غذای سنگین هم وجود دارند. 🔹 در مقابل، افراد صبحانه و شام مفصل‌تری می‌خورند، که معمولاً حجیم نیست. وعده شام، معمولاً زود، حدود ساعت ۶ صرف می‌شود. دانشجویان عمدتاً خود به پخت شام اقدام کرده یا گاهی اوقات از بیرون خریداری می‌کنند. @Rushdisu 🔹 مقایسه این وضعیت با «ناهار چربِ مفصلِ حجیم و یارانه‌ای» در دانشگاه‌های ایران شاید عجیب باشد. خصوصاً که در پی آن، خستگی و خواب‌آلودگی نیز هست. این تازه غیر از وعده شام و صبحانه‌ایست که عمده دانشگاه‌ها خود را درگیر آن کرده‌اند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 استاندارد EMV، استاندارد فناوری برای امنیت ✴️ روزانه با آمار و حوادث زیادی از سرقت پول و حساب‌های بانکی در صفحۀ حوادث روزنامه‌ها یا سایت‌های خبری و یا در مشاهدات محیط پیرامونی خود، مواجه می‌شویم؛ که حاکی از تعقیب و گریز دائمی خلافکاران و حافظان امنیت می‌باشد و برونداد آن، شاید یکی از پیشران‌های فناوری به حساب آید! 🔹 بایستی در زمینه به این نکته توجه ویژه‌ای کرد که نوار مغناطیسی پشت کارت‌های بانکی به راحتی قابل کپی‌برداری است. سارقان، نوار مغناطیسی کارت شما را در هنگام خریدی که انجام داده‌اید به وسیله دستگاه اسکیمر در لحظاتی کپی می‌کنند و شما که به راحتی رمز کارت خود را در هنگام خرید گفته‌اید، با سرقت حساب بانکی خود مواجه می‌شوید؛ چرا که گمان می‌کنید تا زمانی کارت بانکی در دست خودتان است، هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند! اما رمز شما به سرقت رفته و مشابه کارت بانکی مغناطیسی شما نیز ساخته شده است. 🔹 راه حل چیست؟ فناوری‌ها در این خصوص به کمک جامعه امروزی آمده‌اند. یکی از لازمه‌های حرکت به سمت فناوری‌های نوین در دنیای کنونی، شناخت و رصد فناوری‌های مختلف و تأثیرگذار در گسترۀ تجربه‌های جهانی است. در این میان، یکی از فناوری‌های مهمی که شبکۀ بانکی کشور بایستی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، بهره‌گیری از فناوری است. 🔹 استاندارد فناورانه‌ EMV، استانداردی در زمینه بانکداری و است که نام آن برگفته از سه شرکتی (یوروپی، مسترکارت، ویزا) است که چنین امری را رقم زده‌اند. استقرار چیپ کامپیوتری برای کارتها و هوشمند نمودن آنها باعث می‌شود که در ابتدا صحت کارت بانکی تأیید شده و سپس به نقل و انتقال وجوه اقدام گردد. 🔹 البته برای تأیید اصالت کارت بانکی و برقراری اتصال میان چیپ کامپیوتری و دستگاه کارتخوان الزاماً نیازی به وارد کردن کارت در داخل دستگاه نیست. بهره‌گیری از فناوری‌های مکمل نظیر فناوری ان اف سی 1⃣ این امر را با سهولت بیشتری انجام می‌دهد. 🔹 باید توجه داشت که بهره‌گیری از هر فناوری نیازمند زیرساخت‌های لازم است؛ تبدیل کارت‌های بانکی(حدود ۴۵۱ میلیون کارت در کشور در دست مردم است) و مجهز نمودن به چنین فناوری‌ای، آموزش مردم از سوی دیگر برای استفاده و فرهنگ‌سازی آن، و همچنین مجهز‌نمودن دستگاه‌های کارت خوان(بیش از سی میلیون دستگاه) از جمله لوازم تحقق نقل و انتقال پول در این زمینه به شمار می‌رود. 1⃣ ان اف سی (مخفف Near-field communication) فناوری‌ای که بر اساس فناوری radio-frequency identification ساخته شده است و از نزدیکی دو وسیله به هم، به انجام تراکنش، تبادل اطلاعات و یا انجام عملیاتی خاص می‌پردازد(مثال‌هایی از این فناوری: نزدیکی سویچ ماشین و باز شدن درب آن، نزدیکی موبایل مجهز به این فناوری به پرینتر و انتقال اطلاعات و چاپ مطلب، پرداخت عوارض راه با گذر ماشین از عوارضی و …) ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📣📣📣 آغاز ثبت نام مجموعه نشست های علمی راهبردی-جامعه شناسی و مدیریت افکار عمومی و تغییرات اجتماعی پیرامون بیم و امید در چهل سالگی انقلاب اسلامی؛ با حضور صاحب نظران ✅ حضور در نشست ها صرفا با ثبت نام پیامکی ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
📄 تفسیر طبیعت 🔻 تحلیلی بر آیات قرآن درباره طبیعت کشاورزی و محیط زیست، ✴️ طبیعت جلوه جمال جمیل، بروز قدرت خدای قدیر، نمایش حکمت پروردگار حکیم، و هنر آفریدگار لطیف است. به راستی زیبا است بلکه زیباتر از زیبایی که نشانه ای از جمال معبود است. به درستی پخته، سخته و سنجیده است، چه آن را خدای توانای دانای عالم الغیب و الشهاده ساخته و پرداخته است. شگفت انگیز است، چه آنکه از ذاتی نشأت گرفته است که تفکر در آن جز حیرت نمی آورد. نیازهای آدمیان، جنبندگان، پرندگان و آبزیان را بر می آورد، زیرا خدای غنی حمید آنرا پدید آورده است. که می تواند زیبایی ها، هنر آفرینی ها و نقش و نگار صفحات بشکوه طبیعت را توصیف کند. 🔹چه کسی قادر است بیان کننده عظمت ابعاد مختلف آن باشد کدام نخبه و دانشور توانایی دارد سختگی و سنجیدگی و هزاران قانون به کار رفته در آفرینش طبیعت را با زبان و قلم بیان کند یا حتی در ذهنش و درونش تصور نماید. کیست که قدرت داشته باشد، لطافت، سختی و صلابت سنگ ها، وزانت کوه ها، روانی و زلالی آب ها، پرواز پرندگان، چشم نوازی رنگ های گل ها و گیاهان در دشت و صحرا، صدای گوشنواز پرندگان، قامت سرسبز درختان، طعم لذت آفرین میوه ها و هزار و یک صحنه و نکته بشکوه، شگفت آور، تحسین برانگیز و .. دیگر عناصر طبیعت را ـ جز اندکی از آنها را ـ بفهمد و درک کند. انسانی که خود را و طبیعت را نشناخته است، چگونه می تواند قانون برای آن بنویسد؟! @Rushdisu 🔹آری، تنها و تنها اوست که می تواند طبیعت را بنمایاند و بشناساند؛ همو که آن را آفریده و سامانش داده است؛ باید کلمات، خطوط و صفحات کتاب تکوین را او برای ما معنا کند و تنها تبیین و توصیف اوست که اطمینان آور است و راه را از چاه می شناساند. او در کتابش، که ترجمان راستین کتاب تکوین است، هزار آیه برای توصیف (طبیعت) آورده است. باید از قرآن انتظارهایی داشت که شایسته آن است، قرآن کتاب زندگی چگونه زیستن است، خدای متعال در آن که مایه هدایت مؤمنان و به مثابة نوری است که آدمی در پرتو آن می تواند راه را از بیراهه و کژراه بشناسد و در سایه آموزه هایش به سمت و سوی سعادت حرکت کند، به آدمی آموخته است که طبیعت آفریده اوست که نظم و نظامی حیرت آور دارد و آدمی می تواند در دامان گرم و باصفای طبیعت با نشاط و شادابی سالم، پاک، زندگی کرده و به سوی کمان در حرکت باشد. 🔹آری طبیعت به عنوان بستری برای کشاورزی و قوانین بسیار دقیق، پیچیده و شگفت‌انگیز رابطۀ آب، خاک و گیاه و رویش و پویش نباتات، آیت هستی پروردگار و گروهی از صفات اوست. اما انسان غالباً از این نعمت و آیت الهی غفلت می‌ورزد؛ نه به اهمیت توجه دارد و نه از نعمت و آیت بودنِ این امور، یاد می‌کند. از این رو قرآن همواره در انسان تنبه می‌آفریند و اهمیت، فضیلت و سودمندی‌های کشاورزی و طبیعت را به عنوان بستری برای آن، به آدمیان یادآور می‌شود؛ باشد که انسان‌ها از خواب غفلت بیدار شده و جایگاه واقعی و منزلت درخور کشاورزی را دریابند. ✍ حجت الاسلام و المسلمین عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 بازیِ شرم و فاجعه 🔻 در باب ضرورت تربیت جنسی خانواده محور ✴️ اخباری به گوش می‌رسد؛ تعرض، آزار و یا به دختری، پسری، درخانه، در مدرسه، توسط ناپدری، توسط معاون، ... 🔹 اتفاقاتی می‌افتد، نامه رهبری به مسئول قوه‌ای، دستگیری مجرمی؛ جریان‌هایی به راه می‌افتد مدعی ضرورت به کودکان، در مدرسه، توسط والدین در خانواده، در مهدکودک، رد اسناد بین المللی، ضرورت استعفای وزیر آموزش و پرورش، لزوم تصویب فلان لایحه و طرح در مجلس، پذیرش و اجرای اسناد بین‌المللی، ضرورت اجرای اسناد مصوب داخلی و ... 🔹 انتقال مفاهیم جنسی امری مهم است؛ در ضرورت تبیین این مفاهیم به کودکان و نیز بزرگسالان، جای شبهه و انکار نیست؛ اما در چند و چون آن مباحثی وجود دارد که باعث اختلاف نظرهایی شده است. @Rushdisu 🔹 امور جنسی نباید به صورت عمومی و گفته شود زیرا حریم‌هایی از میان برداشته می‌شود و اصلاح که نمی‌کند هیچ، ضربه هم می‌زند؛ اما این نباید باعث شود که حاکمیت، دولت، روحانیت و افراد دلسوز برنامه‌ای برای امر جنسی جامعه نداشته باشند. یکی از مواردی که لازم است برای آن تدبیر شود مقوله‌ تربیت جنسی است. تربیت اعم است از آموزش و شامل آموزش هم می‌شود. تربیت همه سنین را در برمی‌گیرد و برای هر سن، برنامه‌ای دارد. 🔹 این‌که کودکان باید بدنشان را بشناسند امری بدیهی است. اما این امر بدیهی متأسفانه مورد غفلت واقع شده است. والدین شرم دارند با کودکشان در این باره صحبت نمایند و مباحث جنسی را نامتعارف می‌پندارند (چیزی که در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند به وضوح مطرح شد). اگر هم بخواهند صحبتی در این باره داشته باشند، آموزشی ندیده‌اند. ابتدا باید ضرورت آموزش چنین مواردی برای آن‌ها بیان شود و توجیه شوند که در کنار انواع تربیت فرزند اعم از علمی، بدنی، اقتصادی، اجتماعی ،عقیدتی و سیاسی، یک تربیت دیگر هم وجود دارد و آن است که باید از ابتدای تولد صورت گیرد؛ به طور مثال والدین نباید آلت تناسلی فرزندان را لمس نمایند طوری که موجب جلب توجه او بشود و یا اینکه وقتی می‌خواهند وارد اتاق او شوند با اجازه باشد تا او هم با اجازه وارد اتاق خواب آن‌ها بشود. توصیه‌ای که مضمون آن در آیه 58 سوره نور در قرآن کریم هم هست. بحث محرم و نامحرم، و یا خودداری از ارتباطات خارج از چارچوب ازدواج مانند دوستی دختر و پسر نیز مصادیقی از همین تربیت جنسی است. تربیت جنسی هم باعث شکوفایی صحیح غریزه جنسی می‌گردد، و هم ضامن حفاظت فرزندان از آسیب‌های احتمالی عده‌ای انسان‌نما که میل و عادتی شیطانی به تجاوز دارند. @Rushdisu 🔹 حال این تربیت بر عهده کیست؟ می‌توان کاندیداهایی را برای آن در نظر گرفت؛ پدر و مادر، مربی مهدکودک، معلم مدرسه، مربی بهزیستی، امام جماعت محله، مربی سرای محله، مشاور مدرسه، دوستان و رفقا، کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، چت‌روم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌ها و فیلم‌های ماهواره‌ای، کلیپ‌های پورن، کتاب‌های داخلی و خارجی، برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌های) تلفن همراه و ... 🔹 همانگونه که می‌دانیم هر یک از گزینه‌های بالا اکنون دارند این وظیفه را به نوعی انجام می‌دهند! حال از سر خیرخواهی باشد یا خیانت!! اما وظیفه اصلی بر دوش کیست؟ چه کسی می‌تواند این وظیفه را از روی خیرخواهی با کمترین درجه انحراف (توجه داشته باشیم که غریزه جنسی یکی از لغزشگاه‌های انسانی در تمام ادوار تاریخ بوده است) و به صورتی مؤثر انجام دهد؟ 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔶 پاسخ سؤالات فوق، یک کلمه است؛ . معمولاً دلسوزتر از پدر و مادر برای فرزند وجود ندارد. استثناهایی هم ممکن است وجود داشته باشد ولی عام و فراگیر نیست. والدین بچه هستند که از ابتدای تولد، همه نیازها و ویژگی‌های جسمانی و از آن مهم‌تر روانی او را می‌شناسند و اگر چند بچه داشته باشند تفاوت‌های آن‌ها را به خوبی درمی‌یابند و نحوه مواجهه درست با هر یک از آن‌ها را می‌دانند. دوست دارند که فرزندشان سعادتمند شود و زندگی خوبی داشته باشد و همه استعدادهایش شکوفا گردد. 🔹 همه می‌دانیم نام نیک فرزند، اولین نشانی‌اش، تربیت خوب خانواده است و اگر خدای ناکرده فرزندی ناخلف شد پدرش نخستین فحش را از مردم نوش جان می‌کند. تربیت، تکلیفی الهی است بر عهده پدرِ فرزند و خداوند از پدر، بابت این تکلیف، پاسخ می‌خواهد. پس تربیت جنسی هم بر عهده است، و اگر آن‌ها صلاح دیدند قسمتی از آن را با مدیریت و نظارت خود به فرد یا نهادی دیگر می‌سپارند. آموزش احکام غسل جنابت را به روحانی محل یا معلم دینی مدرسه می‌سپارند. آموزش نحوه ارتباط با جنس مخالف را به مشاور متدیّن و امین مدرسه. در زمان نزدیک ازدواجش، کتاب مناسبی را برای او خریداری می‌نمایند یا این‌که پدر برای پسر و مادر برای دختر، قسمتی از ضروریات زناشویی را تبیین می‌کنند. در همه این امور، پدر و مادر مراقبند که چگونه غریزه شگفت جنسی که ضامن بقای نسل انسان است، ره به سعادت ببرد. همچنین مراقبند که فرزند را از ورود به کانال‌ها و گروه‌های هرزه‌نگاری و فان جنسی خارجی و داخلی حفظ کنند. از ارتباط فرزند با فرد یا محافلی که برای زیست جنسی سالمش خطرناک است منع کنند. تربیت عبارتست از ایجاب و سلب؛ عبارتست از توصیه‌ها و بازداشتن‌ها؛ با ظرایفی که دارد و هنری که باید به خرج داد ... @Rushdisu 🔹 در تربیت یکی از مباحث خیلی مهم، است. سن است که بهترین زمان برای انتقال یک مفهوم را تعیین می‌نماید. اگر این را در نظر داشته باشیم دیگر به کودک پنج ساله در مهدکودک، واقعیت مطلب در مورد چگونگی تولد فرزند را نمی‌گوییم. به نوجوانان 13 ساله روش استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری را آموزش نمی‌دهیم ولو به بهانه مقابله با باشد. از سوی دیگر، قبل از شروع زندگی مشترک مطمئن می‌شویم که دختر و پسر تازه عروس و داماد مباحث اصلی و حتی ریزه‌کاری‌های جنسی خودشان و جنس مخالف و بهترین نحوه ارتباط و ارضای جنسی را بدانند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تعاملات استاد و دانشجو 🔻نوشته های مسعود بنافی از زندگی و تحصیل در ✴️رابطه استاد - دانشجویی رابطه‌ای بسیار است. تقریباً به همه درخواست‌های علمی با روی‌گشاده و اختصاص وقت مناسب پاسخ داده می‌شود. البته در عین صمیمیت، این رابطه کاملاً جدیست. 🔹 برای ارائه مشاوره و راهنمایی، معمولاً درخواست از طرف انجام می‌شود و استاد همراهی می‌کند. کمتر پیش می‌آید استاد پیگیر دانشجو باشد. درخواست زمان ملاقات با استاد، معمولاً از طریق ایمیل رسمی دانشگاهی انجام می‌شود؛ نه ایمیل‌های متفرقه و نه شبکه‌های ارتباطی. @Rushdisu 🔹 همه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌کنند؛ حتی اساتید و رئیس دانشکده را. من هنوز در قالب ذهنی خودم گرفتارم و عنوان پروفسور (استاد) و فامیلی اساتید را استفاده می‌کنم . برایم سخت است بگویم استیو! 🔹 دستشویی بین اساتید و دانشجویان مشترک است. حتی دستشویی‌های ایستاده! حتی گاهی که استاد، دانشجو را در فضای سرویس بهداشتی می‌بیند، وضعیت کارهایش را در آن جا از او جویا می‌شود. خلاصه اینجا تابلویی با عنوان «دستشویی اساتید» دیده نمی‌شود. 🔹 اساتید روزهای جمعه (که در این جا روز کاری است) مجازند دورکاری کنند. در این ساعات موظفند از طریق تلفن و ایمیل در دسترس بوده و پاسخگو باشند. 🔹 روزهای (یعنی شنبه و یکشنبه)، دانشجویان با استاد تماس تلفنی نمی‌گیرند. اگر هم ایمیلی ارسال کنند، نباید انتظار پاسخ را در این دو روز داشته باشند. @Rushdisu 🔹 هدیه و سوغاتی دادن و گرفتن نیز مرسوم نیست. حتی گاهی می‌تواند معنای منفی داشته باشد. عمدتاً هستند که شیرینی یا هدیه تهیه می‌کنند که معمولاً اساتید، آن‌ها را در آبدارخانه برای استفاده همگانی قرار می‌دهند. مقایسه کنید این وضعیت را با برخی دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی در ایران، که اگر زمان جلسه دفاعیه دانشجو به وقت ناهار بخورد، زحمت تهیه ناهار نیز بر دوش دانشجو می‌افتد. 🔹 در دانشگاه، پوشیدن لباس‌های غیررسمی بیشتر مرسوم است تا لباس‌های رسمی. کت و شلوار بیشتر در شرکت‌ها و سازمان‌ها پوشیده می‌شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد 🔘 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 تجاوز؛ از ثمرات نگاه تجاری به مدارس ✴️ یکی از داغ ترین مسائلی که این روزها در فضای افکار عمومی جامعه مطرح است، ماجرای تاسف بار تجاوز به نوجوانان است که این بار در فضای خودش را نشان داده است. این ماجرا همچون ماجراهای مشابه دست خوش استفاده های سیاسی فرهنگی قرار گرفته است. در این میان جریان های که در چنین رخدادهایی خود را دایه دلسوزتر از مادر معرفی می‌کنند، به دنبال احقاق حقوق کودکان و نوجوانان هستند لکن سوالی که در اینجا می توان طرح کرد این است که جریان های به اصطلاح روشنفکر چه نقشی در شکل گیری چنین رخدادهای تاسف باری در جامعه دارند. 🔹 چنین جریان هایی از یک سو مدرسه را دانش آموزان معرفی می‌کنند تا جایی که خانواده ها احساس می کنند که مسئول اصلی تربیت فرزندان آنها مدارس هستند و از سوی دیگر مدرسه را به یک تقلیل داده اند که صرفا به دنبال آماده سازی دانش آموزان برای آزمون کنکور است. به بیان دیگر، مواجهه جریان های غرب زده با فضای مدرسه صرفا مواجهه آموزشی است؛ آموزشی که بتواند به عنوان یاد دادن مهارت های تست زنی، آینده شغلی و اجتماعی دانش آموزان را تضمین کند. @Rushdisu 🔹 در چنین شرایطی که نه خانواده خود را متولی تعلیم و تربیت فرزندان می داند و نه مدرسه، جای تعجب ندارد که آموزش های فرا کنکوری از جمله بی صاحب بماند و هر کسی با سلیقه و برداشت خود به این مسئله بپردازد و در نتیجه عده ای از این موقعیت سوء استفاده کنند و خیانت های جبران ناپذیری برای خود و جامعه به وجود آورند. تا زمانی که جریان های به اصطلاح روشنفکر این دو نگاه را نسبت به فضای آموزشی در جامعه ترویج می دهند همچنان باید منتظر چنین اتفاقات تاسف باری در مدرسه باشیم. 🔹 راهکار مواجهه با چنین رخدادهای زشتی چیزی نیست جز این که فراموش نکنیم محوری ترین و اصلی ترین نهاد تعلیم و تربیت، است و مسئولیت خانواده ها در زمینه تعلیم و تربیت به هیچ عنوان قابل تفویض به نهادهای دیگری از جمله مدرسه نیست. طبیعتا انتظار می رود که خود خانواده ها تربیت جنسی فرزندان به عهده بگیرند و به هیچ عنوان این مسئله را به نهاد یا ارگان رسمی یا غیر رسمی واگذار نکنند. 🔹 از سوی دیگر مدرسه را به یک نهاد تبدیل نکنیم که در نتیجه هر کس و ناکسی به خود اجازه دهد در این عرصه وارد شود و به اسم تعلیم و تربیت یک تجارت بزرگ برای خود ایجاد کند. ترویج و نهادینه کردن نگاه تجاری به مسئله آموزش بزرگترین خیانت به آموزش وپرورش است که متاسفانه بروز چنین اتفاقات ناگواری در فضای آموزشی از کمترین ثمرات این شجره خبیث در مدرسه است. @Rushdisu 🔹 نگاه تجاری به مدرسه موجب می‌شود که مسئولین مدرسه صرفا به دنبال معلم هایی باشند که تخصص تست زدن داشته باشند تا دانش آموزان رتبه های خوبی در آزمون کنکور کسب کنند، حال فرقی نمی کند که این معلم ها به اصول و موازین دینی، اخلاقی و انسانی متعهد باشند یا نباشند. در چنین فضایی دیگر معلمان معلم نیستند بلکه صرفا دبیرانی هستند که یک سری مهارت های تست زنی به دانش آموزان آموزش می دهند و در چنین شرایطی کاملا طبیعی است که امنیت دینی، اخلاقی، فکری و جنسی دانش آموزان در معرض خطر باشد. 🔹 حال متوجه می شویم همان کسانی که در چنین وقایعی خودشان را مدافعان حقوق کودکان معرفی می کنند و رسانه هایشان در دفاع از آزار جنسی کودکان گوش فلک را کر کرده اند، از متهمان ردیف اول چنین پرونده هایی هستند چرا که با خلع مسئولیت تربیت از پدر و مادر و همچنین ترویج نگاه تجاری به مدارس زمینه ساز بروز چنین اتفاقاتی می شوند. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu
📄 یگانه دوران ✴️ به تعبیر آیت الله جوادی آملی، هم «» بود و هم «». نه تنها فهمید که دین چه می گوید، بلکه کوشید تا دین را از صفحه کتاب به صحنه جامعه بیاورد. مصلح اجتماعی روزگار ما موجی را در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی شکل داد که بگوییم عصر ما عصر امام خمینی(ره) است. 🔹 عصری که گفتار و نگرش او مبدأ تحول جدی در چندین نسل از مردمان این سرزمین و حتی فراتر از جغرافیای مرسوم دولت-ملت در جبهه مستضعفین عالم شد. او با طرح یک نظام فکری و عملی که نخ تسبیح و مرکز نظام معنایی آن اسلام بود، حیات مجدد را به پیکره بی روح جامعه اسلامی دمید. اسلام به روایت اصیل و ناب آن که همواره در معرض دو تهدید بالقوه تحجر و التقاط بود اما به جهت شخصیت او، جامع و کامل بود. شخصیتی که جمع فقه و فلسفه و عرفان بود. 🔹 به تعبیر رهبر انقلاب در 14 خرداد 1389، اولین و اصلی‌ترین نقطه در مبانی امام و نظرات امام، مسئله‌ی اسلام ناب محمدی است؛ یعنی اسلام ظلم‌ستیز، اسلام عدالت‌خواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان. ارائه دهنده یک مکتب با ابعاد کامل که در کنار یکدیگر معنادار است. 🔹 اما چرا امام خمینی در روزگار معاصر ما یگانه دوران شد؟ چرا در میان همه خط مشی و مسیرهای بدیل، مشی و مکتب او به عنوان مسیر نجات بخش جامعه امروز ما جلوه کرد؟ چه تمایزهایی میان جریان اصلاحی امام با سایر جریان های اصلاح گر در سده معاصر جامعه ایرانی وجود دارد؟ متأسفانه نپرداختن به این پرسش بنیادین موجب شده است نهضت اسلامی به رهبری امام و جریانی که او را در جامعه معاصر ایرانی رقم زد در تداوم تحرکات پیشین جامعه ایران، همچون نهضت ملی شدن صنعت نفت، یا نهضت مشروطه خواهی تلقی و تفسیر کنند. 🔹 جریان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در بهمن 57، نه صرفاً از حیث حدود تأثیرگذاری کمی و ظاهری، بلکه به لحاظ ماهوی و محتوایی دارای تفاوت جوهری با جریان های پیش از خود است. بخش عمده این تفاوت ها نیز به مشی و سیره رهبر این جریان باز می گردد. خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد شخصیت و سیره او به این جریان نیز وجه تمایز می بخشد و چهره او را به عنوان یک «» نمایان می کند. 🔹 بخش عمده این تفاوت در امام و به تبع جریان تحت هدایت او و اعطا شأن تأسیسی به او، حاصل نگرش خاص امام به «اسلام ناب» و نسبتی که این الگو با دنیای معاصر داشت، باز می گردد. مکتب امام خمینی(ره) با خصوصیات جامع آن باید مورد مطالعه و بحث قرار گیرد و در این جهت چند ویژگی برجسته و شاید مهم ترین آنها را نباید از نظر دور داشت: 1⃣ باور قلبی و ایمانی به نیروی لایزال الهی در کل مسیری که آن را «» می دانست. او در همان اولین یادداشتهای سیاسی خود در دهه 20 شمسی، از « قیام لله» به عنوان تنها راه اصلاح دو جهان غیب و شهود یاد می کند. 2⃣ باور به ظرفیت مردمی و برگرداندن عزت به معنای واقعی به عموم افراد جامعه که توامان آگاهی بخشی عمومی و در کل جریان مبارزات و اداره کشور را به دنبال خود دارد. او تنها شخصیتی در تاریخ معاصر ما بود که پایگاه مشی مبارزاتی خود را عامه مردم از هر قشر قرار داد و در این مسیر تکیه اصلی خود را بر طبقه مستضعفین به معنای کلان خود(نه لزوما با فهم اقتصادی) قرار داد. 3⃣ تغییر نسبت افراد جامعه با و تلقی فهمی فراتر از تکالیف فردی در مورد دین و دینداری به یک اثرگذار برای تغییر. حرکت مبارزاتی امام بر اساس باورها و اعتقادات دینی مردم سامان می‌یافت و مردم، حرکت امام را ادامه طبیعی باورهایی می‌دانستند که نسلها با آنها زندگی کرده بودند. 4⃣ حفظ جریان اصلاحی با پافشاری بر نظریه «نه شرقی، نه غربی» در مقام نظام سازی و تدقیق طرح و نسخه خود 🔹 حرکتی که او در عصر ما رهبری کرد، برآمده از اصلی بود که امیرالمومنین علی(ع) در خطبه شقشقیه بیان کردند که خداوند از عالمان دین و دانشوران آیین خود تعهد گرفته است که در برابر شکمبارگی ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان آرام نگیرند و آن بی عدالتی را با سکوت و قعود خود آرام نگذاشته و امضا نکنند. این مشی و مسیر است که موجب می شود به تبع از مولای خود که سفر به حیات حقیقی را فوز و رستگاری دانست، او نیز با قلبی آرام و ضمیری مطمئن راهی دیدار معشوق شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐بله ↙️ ✅ ble.im/Rushdisu