💠 برای او که همیشه معلم بود!
تقدیم به روح پرفتوح مرحوم استاد #دکتر_عادل_آذر
✍🏻 به قلم دکتر محمد نوروزی | عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)
https://www.instagram.com/p/CgoKDbAA1_s/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
💠 برای او که همیشه معلم بود! تقدیم به روح پرفتوح مرحوم استاد #دکتر_عادل_آذر ✍🏻 به قلم دکتر محمد نو
💠 برای او که همیشه معلم بود!
🔹جزوه را از سال بالاییها گرفته بودم، در گوشه جزوه، جملهای به این مضمون نوشته شده بود: دکتر آذر حتی سوالات غلط و بچهگانه دانشجوها را تبدیل به سوالات دقیق میکند و با حوصله جواب میدهد! مدتی گذشت خودم شدم دانشجوی دکتر آذر. آن جمله بالای جزوه، خیلی دقیق بود، خیلی دقیق!
چند سال گذشت، حال دیگر شده بودیم همکار دکتر (=شما بخوانید شاگرد دکتر در یک کسوت دیگر)، دکتر آذر در جلسات شورای گروه صنعتی و شورای دانشکده، آن قدر دقیق و حمایتگرانه و مربیانه عمل میکرد که عجیب بود عجیب! بارها شاهد بودم که در جمعهای خودمانی استادان جوانتر، از انگیزه و شور ایشان در ورود به مباحث و ارایه پیشنهادهای اصلاحی درباره پروپوزال ها و طرحها و ... بحث میشد حال آنکه این مباحث برای استاد، تازگی نداشت. معلم، معلم است، فقط همین!
همیشه از شان و مقام معلمی حرف میزد، چند عبارت کلیدی داشت یکی از آنها عبارت آبروی معلمی بود، حتی میگفت وقتی میخواستم بعد از وقایع ۸۸، ریاست مرکز آمار را بپذیرم عدهای از دلسوزان نهیام کردند که این مسئولیت را نپذیر یک آبروی معلمی داری آن را هم از دست میدهی و ... . و البته خدا را شکر که پذیرفت و چه نیک تحویل داد. آری عزت و ذلت دست خداست، همان خدایی که به استاد، آبرو داده بود، کار خودش را کرد و استاد عزتمندانه مرکز آمار را تحویل داد و شد رییس دیوان محاسبات!
بارها از یکی از حسرتهایش گفته بود، اینکه دوست داشت بر روی مفاهیم دینی و مطالعات قرآنی و روایی و زبان عربی مسلطتر میبود و کارهای اسلامی انجام میداد و اینکه چه فرصت ویژهای در اختیار دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام است.
حالا دیگر دکتر آذر در بینمان نیست که درباره لاجیک روشها با ما سخن بگوید، عبارت پسرم برایمان به کار ببرد، سوالات غلط و کودکانهمان را اصلاح کند و بزرگوارانه پاسخ بگوید، اخلاق را برایمان زندگی کند و معلمی را برایمان به مشق در آورد و حتی فرصتهای ویژهمان را یادآوری کند ولی ...
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما
نثار روح استاد عزیز فاتحه مع الصلوات
✍🏻 به قلم دکتر محمد نوروزی | عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 من عادل آذر ، یک معلمم...
🔹سال نود و هشت، در یک جلسه چند ساعته با استادم #دکتر_عادل_آذر، در خصوص زندگی شون گپ و گفت مفصلی داشتیم. بخشی از اون جلسه ضبط شد .جلسه پر از دغدغههای تربیتی و ماموریتی استاد بود...خیلی خاص و خیلی ویژه... قطعا مهمترین محور زندگی استاد، معلمی شان بود.
تختهای که در تصویر همین پست میبینید همین نکته را در جلسه دهم بهمن 1400 ایشان با #هسته_عدالت_پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) نشان میدهد... در طول بیست و هفت سال معاشرت و موانست با استاد در کوران مسائل و دغدغههای مختلف ماموریتی، معلمی مربی گونه مهمترین درس من از استاد کمنظیر و خوش نفسم بود...چیزی که معادلش، وجود خارجی ندارد...یادش همیشه زنده...
به نکاتی از آن مصاحبت پرخاطره در خصوص معلمی و ارکانش، توجه بفرمائید:
✍🏻 به قلم #دکتر_مصباح_الهدی_باقری
🔻ادامه متن در پست بعدی
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
💠 من عادل آذر ، یک معلمم... 🔹سال نود و هشت، در یک جلسه چند ساعته با استادم #دکتر_عادل_آذر، در خصوص
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔸من معلمم. خود را معلم میدانم. اگر بنا به وظیفه به عرصههای دیگری کشیده شدم از طریق معلمی بوده. خاستگاه من معلمی است. به معلمی عشق میورزم و با این عشق از سالهای جوانی تا الآن پابهپا آمدهام؛ از سال 69 که اولین سال تدریسم در دانشگاه بود. همچنان معلمی را تأثیرگذارترین کار خود میدانم. این کار، کاری مقدس و پر خیر و برکت برای کشور است.
🔷 با وجود همه تلاطمها، دانشگاه برایم هنوز هم قطعهای از بهشت است. باور دارم اگر خداوند بخواهد قطعهای از بهشت را بر روی زمین تعریف کند همین محیطهای دانشگاهی را برمیگزیند. بهویژه #دانشگاه_امام_صادق (ع) با ویژگیهای ممتازش که مایه راحت و آرامش روح است. گاهی که برای کار اداری به این دانشگاه میآیم احساس میکنم حال و هوایم عوض شده است چه رسد به اینکه به کلاس بروم و گرم تدریس شوم. این عشق به کار را بیشتر از پدرم به ارث بردهام. ایشان یک روستائی، کشاورز و خوشقلب بود که کارش را با دل و جان انجام میداد. با تمام عشق و وجودش.
🔶 از حیث حجم تدریس شاید جزو نفرات اول کشور باشم. زمانی در یک ترم حدود 40 واحد تدریس میکردم. دورهای برای آموزش ایثارگران پنجشنبه و جمعهها تماموقت سر کلاس بودم. الآن هم هر ترم ده، دوازده واحد تدریس دارم.
🔷 در معلمی باید خودت باشی. مثل شعر گفتن است. باید در حال و هوایش باشی که بتوانی شعر بگویی. چیزی باید تو را سر ذوق بیاورد. من در اوج خستگی با کلاس رفتن آرام میشوم. گاهی از صحن علنی مجلس به کلاس میرفتم و دوروبریها میدیدند که کلاس مرا آدم دیگری میکند.
🔶علاوه بر عشق ملاکهای دیگری برای دوام آوردن و استمرار در تدریس دخیل است؛ عاملی مثل به روز بودن .معلم باید اقتضائات و شرایط مخاطب در دورههای مختلف را بشناسد. جوان دهه نودی نوع دیگری تدریس را از من میخواهد. هرچند محتوا و فرمولهای دروسی مثل آمار و تصمیمگیری یکسان باشد اما شیوه ارائه و نوع تعامل نیاز به دگرگونی دارد. معلم باید مخاطبشناس باشد و بداند مخاطبش جذب چه مواردی میشود و از چه مطالبی خوشش نمیآید.
🔷 معمولاً در جلسات اولیه، کلاس را خوب رصد میکنم. نوع سؤالها، نگاهها و صحبتهای بعد از کلاس و دغدغههای دانشجویان ،فضای روحی کلاس را به من منتقل میکند. زمانی مشکل بیکاری خیلی حاد است و زمانی قیمت ارز. این مسائل را در تدریسم منعکس میکنم. بهخصوص در درس تصمیمگیری جنس مثالهایم را با روانشناسی کلاس تطبیق میدهم. برای جذاب شدن بحث چهکارها که نمی¬توان کرد از مسائلی که در شهر و محل دانشجو پیشآمده میتوان مایه گرفت. یکبار نحوه وجین کردن را یاد گرفتم تا مثالهایم برای دانشجویانم ملموستر باشد.
🔶 بعد از عوامل عشق و بهروز بودن؛ انضباط نیز عامل مهم و تعیینکنندهای است. استادان زیادی را میشناسم که بعد از تکرار یک مبحث در دو ترم، چون مباحث برای خودشان تکراری میشود آرامآرام نظمشان را از دست میدهند و این بینظمی به دانشجویان هم سرایت میکند.
🔷وظیفه منِ معلم این است که به دانشجویم در آغاز دهه سوم عمرش نحوه زندگی کردن هم یاد بدهم.
🔶معلم باید به چیزی که درس میدهد باور داشته باشد. این ویژگی ریشه در همان حکایت عشق به معلمی دارد. چیزی را که فهم نکردهام، فرمولی که ندانم از کجا آمده را درس نمیدهم. در گزارشها و سخنرانیها و دفاع از طرحها و لوایح هم همینطور هستم. دلم برای خودم میسوزد، اگر بگویم خرابش میکنم، چون بلد نیستم فیلم بازی کنم. اگر بگویم بیحس خواهم گفت و دیگر عادل آذر نیستم. اگر مجبور باشم چیزی که نفهمیدهام را درس بدهم میگویم این نکته را نفهمیدهام ولی باید بگویم. با این حال اگر شما فهم کردید به من هم انتقال دهید. دانشجو باید بفهمد که معلم نقش بازی نمیکند و در تدریس صادق است و اهل جستجو و کنکاش است.
🔷 اینها درسهایی در باب معلمی بود که در طول این سالیان جمعشان کرده بودم. معلمی برخلاف آمار فرمول بردار نیست. قابل تقلید هم نیست. شاید بیشتر آن ذاتی باشد و استعدادی در نهاد آدم؛ اما به داشتن یک رانت مباهات میکنم و آن رانت، دیدن استادان خوب است. استاد خوب کم ندیدم و از هرکدام نکتههایی در من تهنشین شد. اولین معلمهایم پدر و مادرم بودند. هر دو عزیز، بیسواد بودند اما از رفتار و کردارشان درسهای فراوانی گرفتم...
✍🏻 به قلم #دکتر_مصباح_الهدی_باقری
➖➖➖➖➖
✅ #مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 مسئله نان در ایران
طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد، کدام مسئله نان را هدف گرفته است؟
🔹نان کالایی اساسی در سبد مصرفی خانوار ایرانی است به نحوی که بین ۲۰-۲۵ درصد خوراک ایرانیان را تشکیل میدهد و آخرین پناهگاه خوراکی خانوار محسوب میشود. جزو ارزانترین خوراکیها است و معمولا مصرف خوراک میشود. در این کالا، مصرف بیشتر، به دهکهای ضعیفتر تعلق میگیرد. از این رو، اگر یارانهای هم به نان تعلق بگیرد، به صورت طبیعی، ضریب اصابت بالایی دارد و عادلانه است.
🔸 اما مسئله نان را باید در زنجیرهای طولانی از تامین گندم تا مصرف نان بررسی کرد. در سال های مختلف، شاهد نوسان تولید داخل و نوسان حجم واردات هستیم. بخش عمده گندم به آرد تبدیل شده و به مصارف مختلفی می رسد:نان سنتی، نان فانتزی، نان صنعتی، صنایع غذایی وابسته و سایر مصارف.
🔻ادامه متن را در پست بعدی مشاهده کنید.
#هسته_عدالت_پژوهی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠 مسئله نان در ایران
[قسمت دوم]
🔹در سال ۱۳۹۹، کل فروش گندم در کشور برای مصارف نانوایی و مصارف صنف و صنعت حدود ۱۱ میلیون تن بوده است که از این مقدار ۱۰.۱ میلیون تن برای نانوایی و ۸۷۵ هزار تن برای مصارف صنف و صنعت بوده است. پس مصرف عمده آرد، آرد نانوایی سنتی است.
🔹در یک سال گذشته، بخشی از بدنه سیاستگذاری کشور، با طرح ادعای قاچاق آرد، نان را وارد دستورکار سیاستگذاری کشور کردند و به موازات حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، به دنبال آزادسازی قیمت نان بودند. اما نان فعلا مسیر متفاوتی را طی میکند.
🔸مهمترین دلیل موافقان آزادسازی قیمت، ادعای قاچاق سه و نیم میلیون تن آرد است. تاکنون هیچ گزارش رسمی و معتبری از این ادعا یافت نشده است و ما را به این نتیجه میرساند که قاچاق قابل توجهی در این عرصه وجود ندارد!
🔰 اما در مجموع، چالشهایی در زنجیره گندم تا مصرف نان وجود دارد که ضرورت سیاستگذاری در این زمینه را مطرح میسازد. پس از بیان این چالشها مسئله اساسی آرد و نان را بیان خواهیم کرد:
۱) چالشهای حوزه تأمین گندم:
اختلاف قیمت خرید تضمینی با قیمت واردات، موجب میشود که در کوتاهمدت، کشاورزان، کمتر اقدام به فروش گندم به دولت کنند. در بلندمدت نیز تمایل به کشت گندم کاهش مییابد که واردات و وابستگی را رشد میدهد و درمجموع، امنیت غذایی در این حوزه را کاهش میدهد.
۲) چالشهای حوزه تبدیل گندم به آرد:
در فرایند تولید آرد، با سفیدسازی آرد، برخی از مواد غذایی چون سبوس از گندم جدا میشوند و علاوه بر کاهش ارزش غذایی نان، هزینهای بر مردم برای افزودن این مواد در مرحله تولید نان تحمیل میشود که معمولاً با حاشیه سود زیاد برای نانوایی همراه میشود.
🔰 از سوی دیگر، کارخانه میتواند با افزایش نسبت سبوس به آرد، بخشی از آرد سفید را ذخیره و سپس در بازار آزاد به فروش رساند که رانتی برای کارخانه خواهد بود. همچنین بخشی از این صرفه میتواند در قالب عدم تولید آرد و فروش گندم به خوراک دام و طیور، به درآمد کارخانه منجر شود. کمفروشی در کیسههای آرد نیز عملاً به این رانت میافزاید. درمجموع، این شرایط منجر شده است تا کارخانهها با بهرهوری پایین، همچنان مقرونبهصرفه باشند. اما این صرفه با تحمیل هزینه بیشتر بر بودجه دولت برای تأمین نان در انتهای زنجیره به دست میآید.
۳) چالشهای حوزه توزیع آرد:
در این حوزه به دلیل توزیع خارج از شبکه، رانت و حاشیه سودی تولید میشود که مجوزدهی و سهمیهبندی را به یک نقطه گلوگاهی و توأم با فساد تبدیل میکند. مهمترین چالش زنجیره تأمین نان در ایران، مسئله انحراف شبکه توزیع است که به دلیل اختلاف قیمت بین آرد نانوایی سنتی دولتی با نانوایی آزاد، فانتزی، صنعتی و صنف و صنعت، شکلگرفته است.
۴) چالشهای حوزه توزیع نان:
به دلیل عدم اشراف بر عملکرد نانوایی و فقدان ابزارهای حکمرانی مؤثر در این حوزه، چالشهایی از قبیل کمفروشی، گرانفروشی، مصرف غیرمتعارف نان و ضایعات به دلیل کیفیت پایین نان، ازجمله چالشهای این عرصه است که هزینههای جدی را به مردم و دولت وارد میکند.
✔️ جمعبندی اینکه در شرایط حاضر که نان تولید شده، به صورت عادی یا نامتعارف مصرف میشود، مسئله اصلی، انحراف توزیع آرد است. به دلیل یارانهای بودن گندم برای تولید نان، این کالا به جای اینکه در نانوایی سنتی به نان مصرفی خانوار برسد به رانتی برای سایر تولیدکنندگان محصولات غذایی مرتبط تبدیل شده است که حتما به رانت جدی صادراتی این صنایع نیز میانجامد.
در این شرایط، اقدام ناهماهنگ وزارت جهاد کشاورزی در آزادسازی قیمت آرد صنف و صنعت، فانتزی و نان صنعتی نیز موجب شد که عملا نان و نانوایی سنتی، از دسترس مردم دورتر شود و سرمایه اجتماعی حاکمیت تضعیف شود.
✍🏻 به قلم محمد صادق تراب زاده جهرمی | پژوهشگر هسته عدالتپژوهی
🔻میتوانید ادامه داستان مدیریت هوشمند یارانه آرد را در یادداشتهای بعدی این پرونده دنبال کنید.
#هسته_عدالت_پژوهی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به پاسداشت یاد معلم عاشق
مرحوم استاد #دکتر_عادل_آذر
«از بچگی در ذهن ما این بود که یک خدایی هست... کوچکترین کاری که میکنی حساب و کتاب دارد و یک روزی باید جواب بدهی...»
🌹 نثار روح استاد فاتحه مع الصلوات
➖➖➖➖➖
✅ #مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 چندان که نگاه میکنم حیرانی است…
«گزارشی تحلیلی از الگوی کلی فعالیت رایزنان فرهنگی ایران به مناسبت دهمین اجلاسیه آنان | نقدی به گذشته با امید به آینده»
🔹به مناسبت دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مروری بر الگوی کلی فعالیت این نمایندگیها در سالهای اخیر داشته و به تحلیل آن از ابعاد مختلف پرداختهایم؛ این مجموعه به کشکولی متنوع و مشتت از اقدامات میماند که معلوم نیست بر اساس کدام سیاست منسجمی انتخاب شدهاند و بنا بوده برآیند آنها کدام هدف را محقق سازد؟
🔸تحلیل کلی این اقدامات حکایت از ضرورت یک بازنگری و تحول چندجانبه در نحوه فعالیت رایزنیهای فرهنگی دارد؛
باید منتظر بود و دید اجلاس حاضر تا چه حد میتواند این مهم را محقق نماید و در عمل شاهد چه تحولاتی خواهیم بود؟
✍🏻 به قلم محمدجواد فلاحتی رستمی | عضو شبکه پژوهشگران حلقه دیپلماسی عمومی انقلاب اسلامی
📄 برای مطالعه متن کامل یادداشت میتوانید به این نشانی مراجعه کنید.
📌 منتشر شده در روزنامه فرهیختگان
#حلقه_دیپلماسی_عمومی_انقلاب_اسلامی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 ضربه بر پیکره نیمه جان شورای عالی فضای مجازی
🔹 شورای عالی فضای مجازی در اسفندماه سال ۱۳۹۰ و با حکم مقام معظم رهبری تشکیل گردید که تا به امروز بیش از یک دهه از تشکیل این نهاد سپری میشود.
ایشان وظیفه اصلی این نهاد را «سیاستگذاری، مدیریت کلان و برنامهریزی و تصمیمگیریهای لازم و بههنگام و همچنین نظارت و رصد کارآمد و روزآمد در این عرصه» میدانند و جایگاه آن را به عنوان «نقطه کانونی مواجههی هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب» فضای مجازی قلمداد میکنند.
🔸آنچه در این نگاشت قصد داریم به بهانه مصوبه اخیر دولت به آن بپردازیم مسئله جایگاه این شورا در نظام سیاستگذاری و اداره کشور است که متأسفانه در سالهای اخیر و در دولتهای مختلف به طرق گوناگونی تضعیف شده و فرسنگها با آنچه مقام معظم رهبری برای آن در نظر گرفتهاند فاصله دارد.
✍🏻 به قلم حسین زیبنده | پژوهشگر هسته خطمشی فضای مجازی (سپهرا)
📄 برای مطالعه متن کامل یادداشت میتوانید به این نشانی مراجعه کنید.
📌 منتشر شده در خبرگزاری مهر
#هسته_خط_مشی_فضای_مجازی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 هر که دلآرام دید از دلش آرام رفت...
استادعزیزم #دکتر_عادل_آذر را اگر در قالبهای متعارف استادی دانشگاه به معنای حرفهایاش ببینیم جفای بزرگی است. اینکه او را در تعداد معتنابه مقاله و کتاب و چهره ماندگار یک علم محصور کنیم، جفای بزرگی به مقام بلند و منیعی است که همه ما را عاشق و شیفته او کرده بود. با اینکه ایشان، از نظر استادی هم کم نظیر بودند اما آنچه همه را ماتمزده و سرگشته کرده چیزی فراتر از اینهاست. آنچه ما را بعد از فراقش، بسان مصیبت زدهای حیران درآورده انگار که سرمایه عظیم و بیبدیلی را از کف داده، فقط درس و بحث او نبود، بلکه گوهر ارزشمندی بود که در جوهره شخصیت او جان گرفته بود و آن عشق و اشتیاق بود به انسان و انسانیت.. به رشد و تعالی... به همیاری و همدلی اجتماعی...به عزت و سربلندی آب وخاک... به کرامت و شرافت انسانی ...
✍🏻 به قلم #دکتر_مصباح_الهدی_باقری
🔻ادامه متن در پست بعدی
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠 هر که دلآرام دید از دلش آرام رفت...
🔹همین بود که هیچ وقت او را نشسته ندیدیم... همین بود که هیچ وقت او را خسته ندیدیم... همین بود که هیچ وقت سوالمان بیپاسخ نبود... همین بود که هیچ وقت مرزی برای فکرپروری و علمآموزی قائل نبود.. همین بود که دلش قرص و مطمئن بود اما هیچ وقت آرام وقرار نداشت... همین بود که سکون و توقف راهی در او نداشت... همین بود که نشدن و نرسیدن، برایش بی معنا بود... همین بود که...
اینک بخشهای دیگری از آخرین گپ وگفتهایی که با استاد داشتم را تقدیم دوستداران دلسوختهاش میکنم:
🔸با اینکه اساتید بزرگی را دیدم و درک کردم اما بازمیگویم عامل تربیت خانوادگی و عشق در شکلگیری شخصیت بسیار مهم و بی بدیل است. از بچگی عاشق بودم. مادرم همیشه میگفت الهی به آرزوهایت برسی. وقتی نماینده مجلس بودم نمایشگاهی از دستاوردهای من برگزار کرده بودند و پیرزن[=مادرم] آمد و دید. میگفت شیرم حلالت. یکبار هم مادرم را به حج بردم. کولش کردم و مناسک را انجام دادیم. آنجا هم میگفت شیرم حلالت. یک سال بعد پیرزن وفات کرد.
🔹جنگ روی شخصیت و نگاه من بسیار تأثیرگذار بود. در بیست و چهارسالگی کلاس هفتاد نفرهای در دانشگاه تهران را اداره می کردم و درس میدادم. این اعتماد به نفس را از جنگ دارم. از زمانی که 16 ساله بودم و فرمانده دسته و بعد فرمانده گروهان شدم. 16 ساله بودم که دسته ای را به عملیات والفجر سه بردم و بعد با بدنی مجروح و باندپیچی شده آن دسته 23 نفره را به فرخ آباد مهران که روبه روی دشمن بود بردم.
🔸معلم درس تحقیق در عملیات (OR) ، باید معلم اخلاق هم باشد. این را از استادم دکتر محمد مدرس یزدی دارم که سراپا اخلاق بود. طرز نگاهش، طرز گفتارش، سکوت کردنش، اخمش و حریمی که بین خود و دانشجو حفظ میکرد. آرزوی من است که این دغدغه ها و محدودیت ها را نداشتم و در کلاسش در دانشگاه شریف شرکت میکردم. دوست داشتم مثل ایشان باشم؛ اما نباید این حرف مرا تقلید برداشت کنید. باید صاحب منش بود. با اینکه دوست دارم مثل ایشان باشم اما احساس میکنم سبک خودم جذابیت هایی دارد که سبک ایشان ندارد. در سبک ایشان رفاقت با دانشجو یا ورود به عوالم شخصی دانشجو وجود نداشت؛ اما من اگر احساس کنم می توانم کمکی به دانشجو کرده باشم؛ به او کمک میکنم..
🔹 دانشجوی دهه نود سرگردانی بیشتری دارد و معلم دهه نود هم باید این شرایط را درک کند.
🔸 به همکارانم می گویم آن دنیا امام خمینی با 300 هزار شهید انقلاب از ما پاسخ میخواهند. به ما میگویند ما کشور را از امریکا و انگلیس پاکسازی کردیم و به شما سپردیم شما چه کردید؟
🔹 همیشه خدا را شکر میکنم که الطاف بزرگی در زندگی به من عنایت کرد. یک آدم روستایی هستم که علاوه بر توفیق معلمی و حضور در برخی عرصهها خانواده خوبی نصیبم شد. برای ازدواج متر و معیار خودم را داشتم. اصالت و خانواده برایم خیلی مهم بود...از خدا خواستم لطف خود را شامل حالم کند. توکل کردم و خداوند هوای مرا داشت. از خود چیزی نداشتم اما خدا را شکر همسری نصیبم شد که الآن استاد دانشگاه است و در این زمانهای طولانی که من خانه نبودم و درگیر بودم تربیت فرزندان را به عهده گرفت و آن ها هم بسیار قانع و بیحاشیه بار آمدند.
✍🏻 به قلم #دکتر_مصباح_الهدی_باقری
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 جهادش کجاست؟
🔹مربّی از مسیری میگوید که رفته، و متربّیهایش نرفتهاند...
آنجایی را در زندگیات برجسته میکند که میداند، نبضِ حیاتت به آن گره خورده...
🔸۲۵ آذر ۹۲ رفتم برای گرفتن امضای حاج آقا زیر عهدِ مرکز... میثاقنامهای ادبی از حال و هوای حرکت و مقصد...
گفتند: «جهادش کجاست؟» به بخشی از متن اشاره کردم و گفتم: «در اینجا گنجانده شده...»
فرمودند: «صریح بگویید. مگر در مورد ائمه نمیگوییم «اَشهَدُ اَنّکَ جاهَدتَ فِی الله... پس اینجا هم محکم و رسا از مجاهدت در این مسیر بگویید... لازمه کارتان است».
آن روز را یادم نمیرود...
حاج آقا باجدیت و صراحت، بر نبضِ حیاتِ «منِ مرکز رشدی» دست گذاشته بودند.
📚 برگرفته از کتابچه «پدرانه» شامل مجموعه خاطرات رفتاری و تربیتی مرحوم آیتالله مهدوی کنی
✳️ به مناسبت زادروز حضرت آیتالله مهدوی کنی
➖➖➖➖➖
✅ #مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 به مناسبت تولد یکسالگی دولت سیزدهم ارزیابی سند تحول دولت از منظر بازاریابی سیاسی
«نقد و بررسی سند تحول دولت سیزدهم»
🔹 سند تحول دولت مردمی شاید مهمترین سند دولت سیزدهم است که تا حد زیادی مبیّن و روشنگر مواضع، تصمیمات و مطلوبیتهای متولیان دولت و ازجمله شخص رئیسجمهور است.
🔸 با توجه به جایگاه این سند در تحقق اهداف دولت، بررسی آسیبشناسانه آن از منظر بازاریابی سیاسی میتواند زمینه را برای اثربخشی بیشتر و بهروزرسانی پیوسته آن چنان که در مقدمه سند نیز از آن استقبال شده است فراهم کند.
✍🏻 تهیه و تدوین: سروش سیاری
همکاران: مصطفی آقاجانی، حسن وکیلزاده، حسامالدین نعمتی، سعید نادری اصل
استاد هادی: دکتر محمدامین باقری
اظهارنظرکنندگان: دکتر نادر جعفری، دکتر ابوذر گوهری مقدم، محمدمهدی حسین زاده
📥 دریافت فایل نقد و بررسی سند تحول دولت سیزدهم
📄 برای مطالعه متن کامل به این نشانی مراجعه کنید.
📌 منتشر شده در روزنامه فرهیختگان
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 مروری بر مهمترین وقایع و رخدادهای حوزه فضای مجازی در تیرماه 1401
🔹 این یادداشت در ۴ دسته حکمرانی جهانی فضای مجازی، حکمرانی با فضای مجازی، حکمرانی بر فضای مجازی و ظرفیتسازی حکمرانی فضای مجازی ارائه شده است.
🔸در دسته حکمرانی جهانی فضای مجازی به امضای سند همکاری برای حضور شرکتهای دانش بنیان ایرانی در بازار روسیه، در دسته حکمرانی با فضای مجازی به نامه ساترا در مورد پلتفرمهای نمایش خانگی، آمادگی ایرانسل برای پیوستن به بورس و حضور علیبابا به عنوان اولین شرکت ایرانی ارائه دهنده خدمات جام جهانی پرداخته شد.
در دسته حکمرانی بر فضای مجازی آمادهسازی اینترنت کودکان و نوجوانان، فعال شدن حالت Safe Search در سرویس جستجوی گوگل و... همچنین در دسته ظرفیتسازی حکمرانی فضای مجازی نامه 1000 استاد حوزه و دانشگاه به سران قوا در مورد ساماندهی فضای مجازی، کلید خوردن طرح استیضاح وزیر ارتباطات ارائه شده است.
✍🏻 به قلم مهدی اکبری | عضو شبکه پژوهشگران هسته خطمشی فضای مجازی (سپهرا)
📄 برای مطالعه متن کامل یادداشت به این نشانی مراجعه کنید.
#هسته_خطمشی_فضای_مجازی
➖➖➖➖➖
✅ #مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین»
💠 شهادت سید و سالار شهیدان و یاران پاکش تسلیت باد.
«بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي وَ أَهْلِي وَ مَالِي وَ أُسْرَتِي»
«پدر و مادرم،اهل و عيالم، مال و ثروتم، قوم و قبيله و خاندانم همه و همه فداي شما باد؛ اي اهل بيت رسول خدا»
«بِأبي الْمَهْمُومُ حَتّي قَضي بِأبيِ الْعَطشانُ حَتّي مَضي»
«پدرم فداي آن تشنهاي كه با تشنگي جان داد.پدرم فداي آن غصه دار اندوهناكي كه با غصّه و غم جان سپرد»
#عاشورا
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 ترویج بیحساب!
«نگاهی به لیبرالیسم فرهنگی احمدینژاد و روحانی»
🔹 پس از پایان تلخ دولت روحانی، این امید وجود داشته و دارد که بعد از آن سهلانگاریها و مسئولیتناپذیریها، با همتی جدی و فکری مبتنی بر حکمت و مصلحت، به کنشگری مردمی در زمینه حجاب دست زده و از میان رفتارهای کج و معوج برخی جریانها و دولتهای سابق، راهی متوازن و عقلانی پیموده شود.
🔸در این مختصر برآنیم مروری بر کنشها در زمینه ترویج یا بازاریابی سلبی این پدیده و فریضه الهی داشته باشیم و درسها و عبرتهایی را برای دولت سیزدهم که پس از یک سال، در آغاز این راه است بیان نماییم.
✍🏻 به قلم مصطفی آقاجانی | پژوهشگر هسته بازاریابی سیاسی
📄 برای مطالعه متن کامل یادداشت به این نشانی مراجعه کنید.
#هسته_بازاریابی_سیاسی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 هدفمندی یارانه نان مضر است
یارانهها به تناسب کالایی که به آن اختصاص می یابند حالت های بهینه کاملا متفاوتی میگیرند.
🔹یکی از کالاهای مصرفی که سالانه حجم زیادی از یارانه را به خود اختصاص میدهد، گندم و نان است. دولت برای تضمین دسترسی و امنیت غذایی مردم این یارانه را قرار داده است.
🔸امنیت غذایی مستلزم دو شرط اساسی است؛ اول، حصول اطمینان نسبت به عرضه کافی مواد غذایی و دوم حصول اطمینان از اینکه هر خانوار بتواند به خوراک کافی دسترسی داشته باشد.
✔️ ناامنی غذایی میتواند پیامدهایی نامطلوبی برای نسل کنونی و آینده جامعه داشته باشد و از طرفی دیگر هزینههای سلامت و آموزش در جامعه را افزایش خواهد داد. حسب این ضرورت است که دولتها سیاستهای فعالی (مانند اعطای یارانه) برای امنیت غذایی را پیگیری میکنند.
🔻ادامه متن را در پست بعدی مشاهده کنید.
#هسته_عدالت_پژوهی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠 هدفمندی یارانه نان مضر است
[قسمت دوم]
🔹 از طرفی دیگر یارانهها، هزینههای بسیار زیادی برای دولتها دارد و فشار بر بودجه را افزایش میدهد. حسب این تعارض است که بسیاری به فکر هدفمندسازی یارانهها محصولات غذایی میافتند. درواقع ادعا میشود که یارانههای (قیمتی) هنگامیکه بهصورت عام و غیر هدفمند اعطا میشود افراد غیر نیازمند نیز از آنها خواهناخواه بهرهمند میشوند و این نوع یارانهها منحصر برای افراد نیازمند طراحی نشده است لذا میتوان با تغییر شیوه پرداخت از طرفی فشار هزینه بر بودجه دولت را کاهش داد و از طرفی دیگر یارانه را صرفاً به نیازمند اعطا نمود تا امنیت غذایی این گروه نیز مورد خدشه قرار نگیرد.
🔸بر اساس این نگاه، پرداخت یارانه به گندم و کاهش قیمت نان از کارایی مطلوب برخوردار نیست زیرا از طرفی هزینهای بسیار به بودجه دولت تحمیل میکند و از طرفی دیگر همه افراد فارغ از دهک درآمدی و میزان نیاز از این یارانه برخوردار هستند لذا راهکار مناسبتر حذف یارانه قیمتی گندم و آزاد نمودن قیمت آن و پرداخت ما به ازای نقدی آن به گروههای هدف و نیازمندان خواهد بود. بر این اساس هم مشکلات بودجه دولت مرتفع میشود و هم اصابت یارانه هدفمند خواهد شد.
🔹اگرچه این تحلیل در ابتدا شاید معقول و مناسب ارزیابی شود اما در عمل و با دقیق شدن در این پیشنهاد در حوزه کالاهای اساسی بهخصوص یارانه نان، چالشهای این تحلیل آشکار می شود. از طرفی گروههای کمدرآمد بهواسطه مشکلات درآمدی همیشه نیازمند وجوه نقد و نقدینگی هستند و بر این اساس لزوماً وجه نقد پرداختی به این افراد، صرف خرید کالاهای اساسی و نیازهای ضروری مصرفی نخواهد شد و بر این اساس امنیت غذایی خانوارها دچار خدشه خواهد شد.
🔸 از طرفی دیگر ویژگیهای ذاتی هر کالایی، شیوه تخصیص یارانه به آن و همچنین ساختار بهرهمندی و استفاده اقشار مختلف از آن را تعیین میکند. در اقتصاد (در یک نوع تقسیمبندی) کالاها به دو نوع کالاهای نرمال و کالاهای پست تبدیل میشوند.
✔️ کالاهای نرمال، کالایی است که افراد با افزایش درآمد، مصرف بیشتری از آن کالا خواهند داشت؛ اما کالاهای پست، کالاهایی است که افراد با افزایش درآمد مصرف کمتری از آن خواهند داشت.
🔰 نان، سیبزمینی و حملونقل عمومی را میتوان نمونههایی از این کالاها دانست. افراد با کاهش درآمد، مصرف نان بیشتری خواهند داشت و برعکس با افزایش درآمد به سمت کاهش مصرف نان و جانشین کردن آن با مواد غذایی باکیفیتتر خواهد رفت. حسب این نکته و برعکس تحلیل نخست، میتوان گفت که نیازمندان بسیار بیشتر از دهکهای بالا درآمدی، از یارانه نان بهرهمند میشوند و لذا تخصیص یارانه قیمتی به نان اگرچه در ظاهر نوعی یارانه غیر هدفمند و کلی است اما بهواسطه ویژگیهای ذاتی کالای نان که بیشترین مصرف را در گروه نیازمند و با درآمد پایین دارد در ذات خود نوعی اصابت به گروههای هدف را دارد و بیشترین مقدار یارانه اعطایی دولت به نیازمندان خواهد رسید؛ لذا میتوان گفت که اتفاقاً سیاست یارانه قیمتی در کالای نان میتواند تضمینی برای حداقلهای امنیت غذایی برای آحاد جامعه باشد.
🔹این امر بهصورت تجربی در دیگر کشورها نیز ثابتشده است. نظام یارانههای کشور مصر در سالیان پیش بهصورت غیر هدفمند بود و همه مردم میتوانستند از آن استفاده کنند. در دهه ۱۹۸۰، کشور مصر ۲۰ کالای غذایی را مشمول یارانه ساخته بود که حدود ۱۵ درصد کل مخارج دولتی را شامل میشد. این کشور با بررسیهایی که انجام داد این تعداد کالای مشمول یارانه را به ۴ قلم (نان، آرد، روغن و شکر) کاهش داد.
🔰 پژوهشها نشان دادند که نظام یارانههای کشور مصر برعکس ظاهر غیر هدفمند، به دلیل اینکه یارانه به کالاهای پست اعطاشده بود، دارای نوعی هدفمندی ذاتی و درونی (self-targeted) است. هدفمندی ذاتی یا خود هدفمندی، مسیری در اعطای یارانه است که اگرچه هر فردی میتواند آن کالا یا خدمت را خریداری نماید اما آن کالاها یا خدمات ویژگیهایی دارد که سهیم شدن افراد با وضع بهتر را کاهش میدهد.
✔️ نان بهواسطه اینکه شرایط کالای پست را دارد، اگر مشمول یارانه قیمتی شود و حتی به آحاد جامعه بدون محدودیت نیز فروخته شود همچنان میتوان اثبات نمود که بیشتر یارانه آن به فقرا و افراد کمدرآمدتر خواهد رسید.
✍🏻 به قلم دکتر علی مصطفوی ثانی | پژوهشگر هسته عدالتپژوهی
#هسته_عدالت_پژوهی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بازاریابی سیاسی سکولار
«نشست تخصصی هسته بازاریابی سیاسی با دکتر سعید جلیلی»
🔹دکتر جلیلی:
ورود ما به انتخابات بر مبنای چه نگاهی است؟
چه جایگاهی برای مردم قائل هستیم؟
#هسته_بازاریابی_سیاسی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 خیمه خادمی
«آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهل بیت علیهم السلام»
کتاب خیمه خادمی به اهتمام #مرکز_رشد_دانشگاه__امام_صادق (ع) توسط نشر معارف منتشر شد.
🔹آداب خادمی مجالس اهلبیتعلیهمالسّلام را از دو منظر میتوان بررسی کرد:
✔️ منظر اول، منظر فردی یعنی نگرشها، ارزشها و آدابی است که خادم در هر مرتبه ای از خدمت باید آنها را کسب و رعایت کند.
✔️ منظر دوّم؛ منظر جمعی و آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهلبیتعلیهمالسّلام که شامل مباحثی مانند هدفگذاری، تشکیلاتسازی و هویتسازی هیئآت و مجالس اهل بیتعلیهمالسّلام میشود.
🔸کتاب خیمه خادمی در کنار کتابهای ادب عاشقی و قدم عاشقی مجموعهای است که برای آداب احیای امر اهلبیتعلیهمالسّلام و اقامه خیمههای عاشقی و خادمی جمعآوری شده است.
📚 خرید نسخه فیزیکی کتاب با ۲۰ درصد تخفیف ویژه از سایت رشدا:
https://rushda.ir/?p=9007
🔗 لینک معرفی کتاب
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
💠 بابا نان داد...
«اهمیت تلقی درست از جایگاه نان در زیست بوم ملی»
🔹گندم و نان همواره به عنوان یکی از عناصر مهم سفره مردم کشورمان و از جمله کالاهای مهم از نگاه دستگاه اجرایی کشور تلقی میشده است. بخشی از اهمیت این جایگاه ناشی از پایهای بودن نان در زنجیره غذایی ملّی است که آن را به عنوان کف سبد غذایی خانوارها تبدیل کرده است.
🔸در این چند ماه صحبت از طرحی به نام هدفمندسازی یارانه آرد (مهیا) است که بر اساس آن دولت تلاش دارد با تمهید یک زیرساخت فنی، عرضه خارج از شبکه آرد را به حداقل ممکن برساند.
🔻ادامه متن را در پست بعدی مشاهده کنید.
#هسته_عدالت_پژوهی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠 بابا نان داد...
[قسمت دوم]
🔹 در ارزیابی این طرح و سناریوهای محتمل آن به حیث اقتصادی صحبتهای زیادی میتوان داشت اما شاید یکی از وجوه مهم و کمتر دیده شده در این باره اتخاذ نگاههای اجتماعی _ فرهنگی به مقوله نان در زیست ملّی کشورمان است.
🔸عمده تحلیلها در مورد سیاستهای هدفمندی، مبتنی بر تلقی اقتصادی از یک کالا در فضای عرضه و تقاضای کشور بوده است و مبتنی بر آن کلیه مزایا و معایب سیاست از دریچه سود زیان اقتصادی تحلیل میشوند. در مورد نان نیز بخش اعظم تحلیلها از آن به مثابه یک کالای استراتژیک یاد میکنند.
🔰 این در حالی است که از حیثیتهای متنوع، نان وجوه جدی و تأثیرگذار اجتماعی دارد:
1⃣ نان در فرهنگ اسلامی-ایرانی ما همواره با نوعی خیر و برکت عجین بوده است. به نحوی که حضور و وفور آن تلقی و ذهنیت امیدوارانه در بدنه مردم ایجاد میکرده است. استفاده نمادین از نان در مراسمهای شادی از نشانههای این نگاه است.
2⃣ پیوند و ارزشگذاری کار و تلاش در جامعه عمدتاً با مفهوم «نانِ» حلال گره خورده است. بنابراین جامعه ایرانی ارزشمندی کار را در امکانپذیری بدست آوردن «یک لقمه نان» برای خانواده در نظر میگیرد. از اینرو یکی از نقاط مرجع قضاوت درباره حجم و میزان فشار اقتصادی، توان سرپرست خانواده برای تهیه مقدار مشخصی نان است.
3⃣ قداست نان آور بودن هر عضو (پدر، مادر یا…) برای خانواده در اذهان فرزندان یکی از ارکان مهم تربیتی و فرهنگی به شمار میرود. گزاره قدیمی «بابا نان داد» بیان صریح همین تلقی برای جایگاه پدری در خانواده است.
🔹مجموعه این نمادها و باورها باید سیاستگذار ملّی را به این امر رهنمون کند که در بحث نان صرفاً با یک محاسبه صرف ریاضی مواجه نیستیم بلکه بخش عمده این کوه یخ، عمدتاً ناپیدا و ریشه در افکار مردم کشورمان دارد.
🔸 صرف یک تصمیم راحت و سریع و آزادسازی یارانه آرد به بهانههای مختلف، نقدیسازی و واریز آن به حساب مردم نه تنها دردی از وضعیت امروز مردم -خاصه فقرا و نیازمندان- دوا نمیکند بلکه با کمتر شدن امکان دسترسی راحت و ارزان به نان، ارزشها و باورهای عمومی لگدمال میشوند. درآمدزایی احتمالی دولت هیچگاه فدیه ذبح چنین ادراکات مقدسی نخواهد بود.
✍🏻 به قلم دکتر علیرضا سجادیه | پژوهشگر هسته عدالت پژوهی
#هسته_عدالت_پژوهی
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu