🔰 ادامه‌ی بحث سنن إلهی... 📌تا آنجا كه ما تحقيق و بررسى كرديم، قرآن كريم براى پيروزى مؤمنان در جهاد با كفّار دوازده شرط بيان داشته است، كه هرگاه آنان اين دوازده شرط را كاملاً رعايت كنند، خداى متعال به ايشان توجّه ويژه خواهد كرد و نصرت و فتح آن‌ها حتمى است. 9⃣ شرايط و زمينه‌هاى امدادهاى غيبى خداوند: ۱. شرط نخست، به كمّيّت نيروى انسانى مربوط مى‌شود. مؤمنان بايد زمانى اقدام به جهاد كنند كه نيروى انسانى و سرباز تربيت شده و ورزيده به مقدار كافى و در حدّ كفايت در اختيار داشته باشند؛ چرا كه به هر حال، نيروى انسانى از نخستين و مهم‌ترين شرايط و اركان جهاد با دشمن محسوب مى‌شود. 💠 در آغاز بعثت پيامبر اسلام (صلّى اللّه عليه و آله) و در مكّه، عدّه مسلمانان به اندازه‌اى نبود كه بتوانند با دشمنان خود نبرد كنند؛ از اين رو، مأمور به خوددارى از جنگ بودند. 🛎 با اين وصف، چنان كه از آيه 77 سوره نساء استفاده مى‌شود، در اين شرايط كه تعداد مسلمانان كم بود و هنوز توان كافى براى جنگ با دشمن را نداشتند، كسانى بودند كه شور و حرارتى به سر داشتند و براى اقدام به جنگ عجله مى‌كردند. آنان نسبت به پيامبر(صلى الله عليه وآله) و مسلمانان اعتراض داشتند كه چرا براى جنگ با دشمن اقدام نمى‌كنيد و چرا نبايد با مشركان بجنگيم؟ ✅ آرى، در چنين شرايطى كه فرمان خدا و رسولش به مسلمانان اين بود كه از برافروختن آتش جنگ خوددارى كنند و در عوض به خودسازى و خواندن نماز و دادن زكات به فقرا و مردم بى بضاعت بپردازند. ♨️ اينان با برخوردهاى احساساتى خود شعار جنگ مى‌دادند و سعى داشتند آتش جنگ را شعله‌ور سازند. أمّا هنگامى‌كه زمينه جنگ فراهم شد و شرايط اجتماعى به پيامبر اسلام و مسلمانان اجازه اقدام به اين كار را مى‌داد، و از اين رو فرمان جنگ از سوى خداى متعال نازل شد، همين افراد كه قبلاً شعار جنگ سر مى‌دادند، عقب نشستند و از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كرده، به آمدن فرمان جنگ اعتراض نمودند! 🔸أَلَمۡ تَرَ إِلَى ٱلَّذِينَ قِيلَ لَهُمۡ كُفُّوٓاْ أَيۡدِيَكُمۡ وَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتُواْ ٱلزَّكَوٰةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيۡهِمُ ٱلۡقِتَالُ إِذَا فَرِيقٞ مِّنۡهُمۡ يَخۡشَوۡنَ ٱلنَّاسَ كَخَشۡيَةِ ٱللَّهِ أَوۡ أَشَدَّ خَشۡيَةٗۚ وَقَالُواْ رَبَّنَا لِمَ كَتَبۡتَ عَلَيۡنَا ٱلۡقِتَالَ لَوۡلَآ أَخَّرۡتَنَآ إِلَىٰٓ أَجَلٖ قَرِيبٖۗ قُلۡ مَتَٰعُ ٱلدُّنۡيَا قَلِيلٞ وَٱلۡأٓخِرَةُ خَيۡرٞ لِّمَنِ ٱتَّقَىٰ وَلَا تُظۡلَمُونَ فَتِيلًا. (سورة النّساء، آیة ٧٧) 🔹آيا نديدى كسانى را كه [پيش از اعلام حكم جهاد] به آنان گفته شد: [چون زمينۀ جنگ فراهم نيست] دست از جنگ بازداريد و [در اين شرايط] نماز را بر پا داريد، و زكات بپردازيد ولى هنگامى كه جنگ بر آنان لازم و مقرّر شد، ناگاه گروهى از آنان مانند ترس از [عقوبت] خدا يا ترسى سخت‌تر از آن، از مردمِ [مُشرك] ترسيدند و گفتند: پروردگارا! چرا جنگ را بر ما لازم و مقرّر كردى؟ و چرا ما را تا زمانى نزديك [كه زمان مرگ طبيعى است] مهلت ندادى؟ بگو متاع دنيا اندك، و آخرت براى آنان كه تقوا ورزيده‌اند بهتر است؛ و به اندازه رشته ميان هسته خرما مورد ستم قرار نمى‌گيرند. ⚠️ البته بايد توجّه داشت كه منظور از اين شرط اين نيست كه شمار مؤمنان بايد به اندازه شمار دشمنان برسد و يا از آن‌ها بيشتر شود تا جنگ با كفّار برايشان جايز يا واجب شود؛ چرا كه در اين جا غير از كمّيّت و تعداد، عوامل ديگرى نيز در تعادل و توازن و كم و زياد كردن قواى طرفين دخيل است كه نبايد آن‌ها را از نظر دور داشت. علّامه محمّدتقی مصباح یزدی (رحمه اللّه) 📚جنگ و جهاد در قرآن @Arshiv_Gholam