🔰أبوالقاسم الطبراني، متوفّی ۳۶۰، روایتی از قول جناب سلمان نقل می‌کند. جناب سلمان از رسول خدا سئوال می‌پرسند که برای هر پیامبری، وصیّ وجود دارد. وصیّ شما کیست؟ پیامبر سکوت کرد. 💎پیامبر مدّتی بعد، سلمان را خطاب قرار داد و فرمود می‌دانی وصیّ جناب موسی (علیه السّلام) کیست؟ سلمان می‌گوید عرض کردم جناب یوشع بن نون. پیامبر فرمود چرا؟ عرض کردم چون او أعلم (داناترین) قوم بود. سپس پیامبر فرمود وصیّ من و بهترین کسی که بعد از من خواهد بود، علیّ بن أبی طالب (علیه السّلام) است. 🔻عَنْ سَلْمَانَ قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، ‌لِكُلِّ ‌نَبِيٍّ ‌وَصِيٌّ، فَمَنْ وَصِيُّكَ؟ فَسَكَتَ عَنِّي، فَلَمَّا كَانَ بَعْدُ رَآنِي، فَقَالَ: «يَا سَلْمَانُ» فَأَسْرَعْتُ إِلَيْهِ، قُلْتُ: لَبَّيْكَ، قَالَ: «تَعْلَمُ مَنْ وَصِيُّ مُوسَى؟» قُلْتُ: نَعَمْ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ، قَالَ: «لِمَ؟» قُلْتُ: لِأَنَّهُ كَانَ أَعْلَمُهُمْ، قَالَ: «فَإِنَّ وَصِيِّ وَمَوْضِعُ سِرِّي، وَخَيْرُ مَنْ أَتْرُكُ بَعْدِي، وَيُنْجِزُ عِدَتِي، وَيَقْضِي دَيْنِي عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ» ، 😳قَالَ أَبُو الْقَاسِمِ: " قَوْلُهُ: وَصِيِّ: يَعْنِي أَنَّهُ أَوْصَاهُ فِي أَهْلِهِ لَا بِالْخِلَافَةِ، وَقَوْلُهُ: خَيْرُ مَنْ أَتْرُكُ بَعْدِي: يَعْنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " 📜المعجم الكبير للطبراني، ج6، ص221 📎پ،ن: جالب اینجاست. مؤلّف برای توجیه این روایت می‌نویسد، بیان رسول خدا عمومیت ندارد. یعنی علی وصیّ ایشان در میان خانواده و اهلبیت نه بین أمّت و بهترین خلق است بین خانواده رسول خدا نه بین أمّت. 😏سئوال ما از آقای طبرانی این است که این قید را از کجای روایت آوردید؟ پیامبر مگر وصایت علیّ را به وصایت جناب یوشع مثال نزدند؟ مگر جناب یوشع، وصیّ موسی در بین خانواده بود؟ مگر یوشع أعلم آنها در میان اهلبیت موسی بود؟ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam